Vetyautosta tarjotaan surkeasti autoliikkeessä.

Anonyymi-ap

Facebook ryhmässä "Toyota Mirai -Owners page" ketjussa useampi Toyota Mirai, joita on tarjottu liikkeeseen ostettavaksi. Ihmiset ovat saaneet melko huonoja tarjouksia uudehkoista kohtuu ajetuista vetyautoistaan ja se luonnollisesti suututtaa ihmisiä kun auto maksaa uutena yleensä YLI 50 000 dollaria. Kertoo vain siitä että autokauppiailla vaikeuksia myydä autoja eteenpäin elleivät saa niitä ostettua törkyhalvalla. Luonnollisesti autot myydään muutama tuhat dollaria kalliimmalla taas eteenpäin. Jotkut autokauppiaat jopa kieltäytyvät ottamasta ollenkaan vastaan vetyautoa.

Joten, vetyautot eivät ole suosittuja ja niiden arvo laskee huimaa vauhtia suhteessa vuosimalliin ja kilometreihin. Tämä on hyvä jokaisen vetyautoa ostavan syytä tiedostaa varsinkin jos ostaa vetyauton uutena, että sen arvo voi laskea jo muutamassa vuodessa alle kipurajan. Kannattaa miettiä mikä muun käyttövoiman auton arvo tippuu näin nopeasti?

- 2017, 144 000km, tarjottu 2500 dollaria. Kertoo olevansa vihainen tarjouksesta. Harkitsee yksityisesti myyvänsä saadakseen hieman enemmän.
- 2017, 128 000km, myyty 5000 dollaria.
- 2017, 86 000km, polttokenno uusittu (käytetty?) 72 000km kohdalla, myyty 7000 dollarilla.
- 2019, 125 000km, tarjottu 2000 dollaria. Kertoo mielummin pitävänsä auton paperinpainona.
- 2021, 32 000km, tarjottu 14 000 dollaria.
-2019, 96 000km, tarjottu 6000 dollaria.

https://www.facebook.com/groups/1688271238129437/posts/3365715477051663/

39

2823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yli 50 000 dollarin arvoinen auto, ikää 6 vuotta kohtuu kilometreillä, noin 5000 dollarin arvoinen eli vain 10% arvosta enään jäljellä. Sitten varoitellaan että sähköauton ajoakun uusiminen voi maksaa esim. 20 000 euroa, niin tässä vetyautoilussa tämä "ajoakun uusiminen" tapahtuu 100% varmuudella arvonalennuksen muodossa kun taas sähköautoissa melko harvalle.

    • Anonyymi

      Vetyauton vetytankkien uusiminen tehtävä viimeistään 15 vuoden kohdalla, sillä vety haurastuttaa vetytankkeja vuosien varrella. Jos niitä ei uusi ja tankkaa vain sinnikkäästi täyteen, niin jossain vaiheessa vetytankin seinämä on niin pahasti haurastunut (mikroskooppisia halkeamia) että vetysäiliö räjähtää (ei välttämättä tulipallona) tuhoten auton korjauskelvottomaksi ja henkilövahingon riskikin on suurta.

      Nyt tästä ei ole huolta, sillä arvonalennus pitää huolen että moni romuttaa vetyauton ennen 15 vuoden ikää heti kun tulee vähänkin vakavampia ongelmia, sillä aloituksen esimerkkien perusteella 10 vuoden ikäisenä vetyautolla on arvoa alle 1000 dollaria/euroa. Joten jos vähänkin isompaa remppaa tulee maksaen yli tonnin, niin moni romuttaa vetyauton mielummin kuin laittaa kuntoon.

      Toisinsanoen vetyauton ikä on vain noin 10 vuotta ja on melkoista luonnonvarojen tuhlaamista!

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-

    • Anonyymi

      Lisää vihaisia kommentteja:

      "Ostin vuoden 2019 Mirai 16 kuukautta sitten. Sanottiin, että 15 000 polttoainetta käyttävät autot kestävät koko 3 vuotta ja että toimintasäteeni olisi noin 300 mailia. VALETTA! 16 kuukauden aikana minulla on 2 tk jäljellä polttoainekortilla, enkä ole KOSKAAN saanut yli 240 mailia ajettua.
      Kävin eilen saman jälleenmyyjän luona katsomassa kauppaa, ja minulle kerrottiin, että he antaisivat minulle 6 000 dollaria kaupasta! Olen velkaa 22k"

      2019, kilometrit ei tiedossa, tarjottu 6000 dollaria.

      "Kerroin heille (autokauppiaille), että olen todella järkyttynyt siitä, että Toyota ei tue näitä autoja! Ymmärrän, että he menettävät rahaa, mutta heillä on paljon enemmän kuin meillä! He tulivat esille näiden autojen kanssa ja myivät ne meille maalaten kauniin kuvan!
      Eilen jälleenmyyjällä ollessani näin vanhemman miehen ja hänen tyttärensä joutumassa käytettyyn 2018-autoon, jonka he olivat juuri ostaneet! Voi kuinka toivoisin, että olisin siellä tuntia aikaisemmin varoittamaan heitä! He eivät edes saaneet polttoainekorttia, koska se ei ollut sertifioitu esiomistettu!"

      Toinen kertoo:
      2017, 106 000km, myyty 6500 dollaria.

      https://www.facebook.com/groups/1688271238129437/posts/3367356383554239/

    • Anonyymi

      Mistä löydän linkkejä missä myydään vetyautoja Euroopassa, niin voisi vähän peilata mitä myös Suomessa tulee olemaan vetyautojen hinnat käytettynä?

    • Anonyymi

      Yhteen aikaan vetyfanaatikko viljeli paljonkin mistä vetyautoja voi ostaa linkkejä, mutta kumma kyllä ettei niitä ole ilmestynyt tähän ketjuun. :D

    • Anonyymi

      Mahtavaa miten halpoja vetyautot ovat!

      • Anonyymi

        Ostaisitko ostohinnaltaan noin kalliin polttomoottoriauton käytettynä halvalla vaikka tietäisit että moottori on loppuunajettu ja se pitää vaihtaa? Vetyauton polttokenno on loppu määrätyn käyttötuntimäärän jälkeen. Kilometrit voi vaihdella kaupunki- tai maantieajon mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostaisitko ostohinnaltaan noin kalliin polttomoottoriauton käytettynä halvalla vaikka tietäisit että moottori on loppuunajettu ja se pitää vaihtaa? Vetyauton polttokenno on loppu määrätyn käyttötuntimäärän jälkeen. Kilometrit voi vaihdella kaupunki- tai maantieajon mukaan.

        Joo, mukavaa maksaa 60 t€ ja saada parin vuoden päästä autosta 5 t€!


    • Anonyymi

      Hyundain kertoi jossain vaiheessa, että polttokenno kestää 136tkm.
      Uutta kennoa ei kannata vaihtaa, koska se kustantaa kohtuuttoman paljon, eli onnea tulevaisuuteen ja iloa vaihdokin kanssa sitten aikanaan jos noita joskus meille tulee.

    • Anonyymi

      Miten tuo avaus liittyy mihinkään ja ketä kiinnostaa kaukana maailmalla tapahtuva hölmöily?
      Meillä ei ole vetyautoja, eikä niitä näytä tulevan vielä vuosiin, joten todella turhaa kirjoitella asiasta.

      • Anonyymi

        Sama ilmiö todennäköisesti tulee myös Suomeen jos vedyn hinta vain jatkaa nousemistaan plus välillä vety loppu tankkausasemilla liian usein jolloin ihmiset haluavat eroon vetyautoistaan. Olisit sinäkin kiitollinen tiedosta että tälläinen suuren pääoman menettämisen riski (arvonpudotus hurjaa) on olemassa ja et haksahda vetyloukkuun vaan vältit sen ostamalla muun käyttövoiman auton, jolloin rahasi säästyy.

        Onhan useampi vetytankkausaseman rakentamisen projekti paperilla menossa Suomessa, mutta kuinka monta niistä toteutuu oikeassa elämässä, niin se jää nähtäväksi. Aika varmasti vetyautoilu edes suppeasti vähäisillä vetytankkausasemien määrillä (Etelä-Suomi?) on mahdollista viimeistään vuonna 2030 Suomessa, jolloin ihmisiä askarruttaa myös että jos ostaa kalliin 80 000e maksavan vetyauton, niin paljonko sen arvo saattaa olla vaikkapa 5 vuoden päästä kun sen haluaisi taas vaihtaa uudempaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama ilmiö todennäköisesti tulee myös Suomeen jos vedyn hinta vain jatkaa nousemistaan plus välillä vety loppu tankkausasemilla liian usein jolloin ihmiset haluavat eroon vetyautoistaan. Olisit sinäkin kiitollinen tiedosta että tälläinen suuren pääoman menettämisen riski (arvonpudotus hurjaa) on olemassa ja et haksahda vetyloukkuun vaan vältit sen ostamalla muun käyttövoiman auton, jolloin rahasi säästyy.

        Onhan useampi vetytankkausaseman rakentamisen projekti paperilla menossa Suomessa, mutta kuinka monta niistä toteutuu oikeassa elämässä, niin se jää nähtäväksi. Aika varmasti vetyautoilu edes suppeasti vähäisillä vetytankkausasemien määrillä (Etelä-Suomi?) on mahdollista viimeistään vuonna 2030 Suomessa, jolloin ihmisiä askarruttaa myös että jos ostaa kalliin 80 000e maksavan vetyauton, niin paljonko sen arvo saattaa olla vaikkapa 5 vuoden päästä kun sen haluaisi taas vaihtaa uudempaan.

        Kummasti vain niissä vetyprojekteissa kestää. Niitä perutaan ja lykätään muutamalla vuodella eteenpäin. Ilmeisesti on suuria vaikeuksia saada sijoittajia ja pankkeja vakuutettua että kyseessä on elinvoimaista bisnestä, jonka tuotto on edes kohtuullista.

        "Vuodesta 2024 piti tulla vety-Suomen rakentajille hetki, jolloin lapiot isketään tonttiin. Yle listasi viime keväänä 26 vihreän vedyn teollista hanketta, joista peräti kuudentoista oli määrä siirtyä rakennusvaiheeseen joko tänä tai ensi vuonna.

        Vuoden kuluessa realismi – joku voisi sanoa pessimismi – on vallannut alaa.

        Joulukuussa noista 26 hankkeesta peräti 14 on siirtänyt rakentamisen tai tuotannon aloituksen aikataulua myöhemmäksi. Tai peruuttanut suunnitelmat kokonaan."

        https://yle.fi/a/74-20065871


    • Anonyymi

      Ulkomaiden vetyautojen arvonpudotuksista voi peilata mitä se tulee myös Suomessakin olemaan ja osaa myös arvioida kannattaako vetyautoa ostaa. Tällä hetkellä myyntipyynnit viittaavat vahvasti siihen ettei ylemmän keskiluokan (ei rikkaat) kannata ostaa kallista vetyautoa uutena vaan korkeintaan käytettynä jos vetykuume iskee. Ensimmäiset vuodet ovat todella kalliita vetyautoilun kilometrejä arvonpudotuksen muodossa vaikka auto uudehko ja täysin toimiva.

      • Anonyymi

        Ei tarvitse huolehtia vetyautojen arvonpudotuksista, niitä ei tule koskaan teillemme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvitse huolehtia vetyautojen arvonpudotuksista, niitä ei tule koskaan teillemme.

        Mutta kun netissä myydään valtavasti vetyautoja lähitulevaisuudessa yltiöoptimistisesti eikä toteutuneita surkeita myyntitilastoja haluta uskoa aikaisemmilta vuosilta, niin pakkohan sitä on hieman kiinnostua paljonko on vetyautojen arvo muutaman vuoden päästä. Saa sitten vetyfanaatikot ostaa "unelma autonsa" ja tuntea suoranaista silkkaa onnea mahtavina kuluina harvoine vetytankkausasemineen Suomessa. :)


    • Anonyymi

      En löytänyt yhdestäkään suomalaisesta nettikaupasta myynti-ilmoitusta vetyautosta. Pistäkääs joku mulle linkki.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Huomatkaa että facebookissa mittarilukemista puhutaan maileista, joten pitää kertoa 1,6 jotta vastaa kilometrejä. Sen takia aloituksen ja facebookin luvut eroavat.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Menepä tarjoamaan Suomessa autoliikkeeseen vaihdossa Toyota Miraita, saattaa olla että nauravat sinut ulos! Auto jota ei voi tankata Suomessa lähivuosinakaan, kätevää!

    • Anonyymi

      Toyota Mirai XLE, ajettu 30 000km, tarjottu 12 700 dollaria. Harmittelee että vastaavaa myydään 20 000 dollarilla, joten hyvitys myytäviin verrattuna on melko huono.

      Joten miettikää, pari vuotta vanha, ajettu vain 30 000km, alunperin maksanut YLI 50 000 dollaria.... ja nyt vain 12 700 dollaria tarjotaan vaikka lähes uutta vastaava auto.

      https://www.facebook.com/groups/1688271238129437/posts/3388460644777146/

      • Anonyymi

        Tuo XLE Mirai siis vuosimallia 2021 eli noin 2 vuotta vanha.


    • Anonyymi

      Tulee noista vetyautoista aika vahvasti mieleen 80-luvun Beta-videonauhurit. Ei niistäkään saanut vaihdossa yhtään mitään kun voittaja VHS vei ja Beta vikisi.

    • Anonyymi

      "Carvana tarjosi 14 600 dollaria vuodelle 2021 ja 16 000km. Koska olen edelleen velkaa 34 000 ja käytin vain noin 4 15 000 polttoainekortista, on järkevää pitää se. Jos uskot, että käytettyjä malleja mainostetaan jälleenmyyjillä, joiden hinta on 20 000, tarjous näyttää oikealta. Ehkä 1-2k enemmän, jos olet onnekas."

      https://www.facebook.com/groups/2354481738171728/posts/3738267463126475/

    • Anonyymi

      Tarjotaan surkeasti myös kolari tapauksissa. Reilu vuoden vanha auto, noin 40 000km (25 000 mailia) ajettu auto ja hyvityshinta 24260 dollaria. Siis kenties YLI 50 000 dollarin auto uutena ja noin lyhyessä ajassa hinta tippunut PUOLEEN.

      "Jouduin onnettomuuteen 2022 Limited Nexossani pari viikkoa sitten. State Farm julisti sen kokonaistappioksi. 25 000 mailia he arvostivat sen 24 260 dollariin. He käyttivät kolmannen osapuolen palvelua, joka tarjosi kompensaatioita arvon asettamiseen. Ajattelin, että ihmiset saattavat haluta nähdä nämä tiedot.
      Menisin heti ja ostaisin toisen Nexon, jos se ei olisi vedyn hinta. Käy sähköllä."

      https://www.facebook.com/groups/2354481738171728/posts/3753063608313527

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Noin 2 vuotta vanha Hyundai Nexo ja arvoa enään ehkä vain 12 000 dollaria noin 11 000km ajettuna. Auto siis uutta vastaava käytännössä, mutta silti arvoa ei juuri mitään enään. Kertoo olevansa vihainen (kun on menettänyt paljon rahaa).

      "Osoittaakseni, että ympyrä on nyt täysi, omistan vuoden 2022 Nexon, jonka ajettu 7 000 mailia, ja se on nyt 12 000 dollarin arvoinen. Olen jo pitkään kannattanut sitä, että meidän ei tarvitse ottaa oikeusjärjestelmää mukaan, mutta tämä on naurettavaa. Laitoin syyn suoraan polttoainekustannusten jalkoihin.
      Uskon, että Kalifornian osavaltio on se, johon meidän on kohdistattava kohde. Valtio lupasi meille vuosia kestävän infrastruktuurin. Se ei ole ilmestynyt ja nyt me kaikki ajamme tiiliä....jos voit edes ajaa niitä.
      Kuka voi ajatella asianajajaa, joka voisi ottaa meidän tapauksemme, että CA:n pitäisi ostaa kaikki polttokennoauton omistajat ja että valmistajia pitäisi estää enää myymästä niitä.
      En olisi voinut olla tämän tekniikan suurempi puolestapuhuja viimeisen 12 vuoden aikana. Nyt en voi kuvitella, että kukaan olisi vihaisempi tästä kaikesta."

      https://www.facebook.com/groups/2354481738171728/posts/3794819854137902/

    • Anonyymi

      Ei tunnu kauppa käyvän kun pitäisi vetyautoa yksityisesti myydä vaikka hinta on oikeasti jo todella alhainen.

      "Olen mainostanut vuotta 2017 3750 dollarilla viimeisten 3 kuukauden aikana! Ei alennusta
      Kuka tahansa on kiinnostunut, se on melkein löysä
      Ostin itselleni Honda Fitin 48 dollaria bensaa joka viikko mennäkseni LAsta Fullertoniin
      Mirai maksoi minulle yli 130 dollaria. Teet laskelman
      Verenpaineeni on alhaalla, enkä enää odota vedyn painetta ja jahtaa sovellusta, missä paikassa on vetyä."

      https://www.facebook.com/groups/1688271238129437/posts/3480782755544934/

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Miraitahan löytyy kaatopaikaltakin. Ei kelpaa edes varaosiksi?

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Siis viidennekseen eli 100% muuttuu enään alle 20% arvoiseksi.


    • Anonyymi

      Edelleenkään ei ole vetyautojen hinta noussut kun ihmiset vain haluavat päästä niistä eroon, jolloin on pakko myydä ne halvalle eteenpäin kun kysyntä on niin vähäistä.

    • Anonyymi

      Osataan sitä Suomessakin hurjaa vetyauton arvonalennusta. LÄHES AJAMATON uusi esittely vetyauto ollut Suomessa myynnissä 7 vuotta ja hintaa silti jouduttu tiputtamaan jo noin puoleen... eikä saatu kaupaksi. Kuvitelkaa mitä sen hinta on enään 80 000km ajettuna 10 vuoden ikäisenä... melkoinen mustapekka jos joku tuohon haksahtaa kun alkaa myös olemaan vanhempaa vetytekniikkaa mihin vaikeampaa myös saada huoltoja ja korjauksia tulevaisuudessa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/19037283/hyundai-nexoa-kaupattu-jo-7-vuotta-suomessa-ja-hintaa-tiputettu-noin-50-

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Toyotan vetybussien piti aloittaa liikenne Jyväskylässä menneenä kesänä. Piti ja piti. Ei aloittanut.

    • Anonyymi

      Noin 5 vuotta vanha vety Nexo ja vaihdossa hyvittivät vain 1500 dollaria eli todella surkeasti.

      "Ajettuani H2:lla seitsemän ja puolen vuoden ajan olen luovuttamassa ja leasing-sopimuksella ostin sähköauton. Ajoin Claritylla 55 000 mailia (88 000km) ja Nexolla 70 000 mailia (112 000km). Hienot autot ajaa. Mutta Nexon ajamisen ja ylläpidon kustannukset ovat järjettömiä. Jälleenmyyjä antoi minulle 1 500 dollaria vuoden 2021 Nexosta, joka tarvitsee uudet suodattimet, renkaat ja muita korjauksia. Se oli toiseksi eniten kilometrejä luovuttanut auto. Uskon todella H2:een ja autot olivat upeita. Mutta H2:lla ei ole tulevaisuutta 36 dollarin kilohinnalla. Toivoin, että se laskisi takaisin 16 dollariin tai alle nyt. En näe sen tapahtuvan nyt. Onnea kaikille vetyautoilijoille. Toivottavasti tilanne paranee. Selina"

      https://www.facebook.com/groups/H2Owners/posts/3756335924664745/

    • Anonyymi00042

      Myös Norjassa vety Toyotassa on hurja arvonalennus. Yli 100 000e vetyauton hinta uutena on painunut noin 9 vuoden jälkeen enään vain 3000e euroon vaikka vetyautolla on ajettu oikeasti todella vähän.

      "Broomin mukaan Norjasta löytyvien käytettyjen vetyautojen hinnat ovat romahtaneet suoranaisiin pohjalukemiin.

      Lukuisat, muutama vuosi sitten jopa yli 100 000 euroa maksaneet vetyautot ovat toisin sanoen kaupan vain muutamilla tuhansilla euroilla per kappale.

      Jos Norjassa käy näin vetyauton hinnalle, niin siitä voi peilata että niin käy myös Suomessa vastaavilla arvoilla.

      Esimerkkinä Broom mainitsee paikalliselta Finn.no-kauppapaikalta löytyvän ensimmäisen sukupolven Toyota Mirain vuodelta 2016, jonka mittarissa on 56 500 kilometriä.

      Kyseisen täysin toimivan, hyvin varustellun ja huolletun auton saisi omakseen 35 000 kruunulla eli noin 3 000 eurolla."

      Samoin uudempi vetyauto, jonka hinta myös pohjalukemissa.

      "Myös vuonna 2021 esitellyt kaikkein uusimman eli toisen sukupolven Toyota Mirait ovat vastaavasti Norjassa hyvin edullisia. TV2 Broomin mukaan kyseisen mallin autoja voi saada halvimmillaan vain 50 000 Norjan kruunulla eli reilulla 4 200 eurolla.

      Toyota Finlandin tiedotuspäällikkö Ossi Kukkonen pitää Norjan Mirai-hintoja todella matalina.

      – Uskomattoman edulliselta kuulostaa. Autohan on iso, hyvin varusteltu ja teknisesti samaa perusrakennetta kuin Lexus."

      Ja sama ongelma myös Hyundailla.

      "Toyotan Mirai-mallien ohella hinnat ovat romahtaneet vastaavalla tavalla myös Hyundain vetyautomalli Nexoissa."

      https://www.is.fi/autot/art-2000011676548.html

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      278
      10169
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      224
      5861
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      171
      5363
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      88
      4993
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      15
      3276
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      5
      2652
    7. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      213
      2534
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      17
      2384
    9. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2184
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      379
      2155
    Aihe