Facebook ryhmässä "Toyota Mirai -Owners page" ketjussa useampi Toyota Mirai, joita on tarjottu liikkeeseen ostettavaksi. Ihmiset ovat saaneet melko huonoja tarjouksia uudehkoista kohtuu ajetuista vetyautoistaan ja se luonnollisesti suututtaa ihmisiä kun auto maksaa uutena yleensä YLI 50 000 dollaria. Kertoo vain siitä että autokauppiailla vaikeuksia myydä autoja eteenpäin elleivät saa niitä ostettua törkyhalvalla. Luonnollisesti autot myydään muutama tuhat dollaria kalliimmalla taas eteenpäin. Jotkut autokauppiaat jopa kieltäytyvät ottamasta ollenkaan vastaan vetyautoa.
Joten, vetyautot eivät ole suosittuja ja niiden arvo laskee huimaa vauhtia suhteessa vuosimalliin ja kilometreihin. Tämä on hyvä jokaisen vetyautoa ostavan syytä tiedostaa varsinkin jos ostaa vetyauton uutena, että sen arvo voi laskea jo muutamassa vuodessa alle kipurajan. Kannattaa miettiä mikä muun käyttövoiman auton arvo tippuu näin nopeasti?
- 2017, 144 000km, tarjottu 2500 dollaria. Kertoo olevansa vihainen tarjouksesta. Harkitsee yksityisesti myyvänsä saadakseen hieman enemmän.
- 2017, 128 000km, myyty 5000 dollaria.
-  2017, 86 000km, polttokenno uusittu (käytetty?) 72 000km kohdalla,  myyty 7000 dollarilla.
- 2019, 125 000km, tarjottu 2000 dollaria. Kertoo mielummin pitävänsä auton paperinpainona.
- 2021, 32 000km, tarjottu 14 000 dollaria.
-2019, 96 000km, tarjottu 6000 dollaria.
https://www.facebook.com/groups/1688271238129437/posts/3365715477051663/
Vetyautosta tarjotaan surkeasti autoliikkeessä.
37
2589
Vastaukset
- AnonyymiYli 50 000 dollarin arvoinen auto, ikää 6 vuotta kohtuu kilometreillä, noin 5000 dollarin arvoinen eli vain 10% arvosta enään jäljellä. Sitten varoitellaan että sähköauton ajoakun uusiminen voi maksaa esim. 20 000 euroa, niin tässä vetyautoilussa tämä "ajoakun uusiminen" tapahtuu 100% varmuudella arvonalennuksen muodossa kun taas sähköautoissa melko harvalle. 
- AnonyymiVetyauton vetytankkien uusiminen tehtävä viimeistään 15 vuoden kohdalla, sillä vety haurastuttaa vetytankkeja vuosien varrella. Jos niitä ei uusi ja tankkaa vain sinnikkäästi täyteen, niin jossain vaiheessa vetytankin seinämä on niin pahasti haurastunut (mikroskooppisia halkeamia) että vetysäiliö räjähtää (ei välttämättä tulipallona) tuhoten auton korjauskelvottomaksi ja henkilövahingon riskikin on suurta. 
 Nyt tästä ei ole huolta, sillä arvonalennus pitää huolen että moni romuttaa vetyauton ennen 15 vuoden ikää heti kun tulee vähänkin vakavampia ongelmia, sillä aloituksen esimerkkien perusteella 10 vuoden ikäisenä vetyautolla on arvoa alle 1000 dollaria/euroa. Joten jos vähänkin isompaa remppaa tulee maksaen yli tonnin, niin moni romuttaa vetyauton mielummin kuin laittaa kuntoon.
 Toisinsanoen vetyauton ikä on vain noin 10 vuotta ja on melkoista luonnonvarojen tuhlaamista!
 https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-
- AnonyymiLisää vihaisia kommentteja: 
 "Ostin vuoden 2019 Mirai 16 kuukautta sitten. Sanottiin, että 15 000 polttoainetta käyttävät autot kestävät koko 3 vuotta ja että toimintasäteeni olisi noin 300 mailia. VALETTA! 16 kuukauden aikana minulla on 2 tk jäljellä polttoainekortilla, enkä ole KOSKAAN saanut yli 240 mailia ajettua.
 Kävin eilen saman jälleenmyyjän luona katsomassa kauppaa, ja minulle kerrottiin, että he antaisivat minulle 6 000 dollaria kaupasta! Olen velkaa 22k"
 2019, kilometrit ei tiedossa, tarjottu 6000 dollaria.
 "Kerroin heille (autokauppiaille), että olen todella järkyttynyt siitä, että Toyota ei tue näitä autoja! Ymmärrän, että he menettävät rahaa, mutta heillä on paljon enemmän kuin meillä! He tulivat esille näiden autojen kanssa ja myivät ne meille maalaten kauniin kuvan!
 Eilen jälleenmyyjällä ollessani näin vanhemman miehen ja hänen tyttärensä joutumassa käytettyyn 2018-autoon, jonka he olivat juuri ostaneet! Voi kuinka toivoisin, että olisin siellä tuntia aikaisemmin varoittamaan heitä! He eivät edes saaneet polttoainekorttia, koska se ei ollut sertifioitu esiomistettu!"
 Toinen kertoo:
 2017, 106 000km, myyty 6500 dollaria.
 https://www.facebook.com/groups/1688271238129437/posts/3367356383554239/
- AnonyymiMistä löydän linkkejä missä myydään vetyautoja Euroopassa, niin voisi vähän peilata mitä myös Suomessa tulee olemaan vetyautojen hinnat käytettynä? 
- AnonyymiYhteen aikaan vetyfanaatikko viljeli paljonkin mistä vetyautoja voi ostaa linkkejä, mutta kumma kyllä ettei niitä ole ilmestynyt tähän ketjuun. :D 
- AnonyymiMahtavaa miten halpoja vetyautot ovat! - AnonyymiOstaisitko ostohinnaltaan noin kalliin polttomoottoriauton käytettynä halvalla vaikka tietäisit että moottori on loppuunajettu ja se pitää vaihtaa? Vetyauton polttokenno on loppu määrätyn käyttötuntimäärän jälkeen. Kilometrit voi vaihdella kaupunki- tai maantieajon mukaan. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ostaisitko ostohinnaltaan noin kalliin polttomoottoriauton käytettynä halvalla vaikka tietäisit että moottori on loppuunajettu ja se pitää vaihtaa? Vetyauton polttokenno on loppu määrätyn käyttötuntimäärän jälkeen. Kilometrit voi vaihdella kaupunki- tai maantieajon mukaan. Joo, mukavaa maksaa 60 t€ ja saada parin vuoden päästä autosta 5 t€! 
 
- AnonyymiHyundain kertoi jossain vaiheessa, että polttokenno kestää 136tkm. 
 Uutta kennoa ei kannata vaihtaa, koska se kustantaa kohtuuttoman paljon, eli onnea tulevaisuuteen ja iloa vaihdokin kanssa sitten aikanaan jos noita joskus meille tulee.
- AnonyymiMiten tuo avaus liittyy mihinkään ja ketä kiinnostaa kaukana maailmalla tapahtuva hölmöily? 
 Meillä ei ole vetyautoja, eikä niitä näytä tulevan vielä vuosiin, joten todella turhaa kirjoitella asiasta.- AnonyymiSama ilmiö todennäköisesti tulee myös Suomeen jos vedyn hinta vain jatkaa nousemistaan plus välillä vety loppu tankkausasemilla liian usein jolloin ihmiset haluavat eroon vetyautoistaan. Olisit sinäkin kiitollinen tiedosta että tälläinen suuren pääoman menettämisen riski (arvonpudotus hurjaa) on olemassa ja et haksahda vetyloukkuun vaan vältit sen ostamalla muun käyttövoiman auton, jolloin rahasi säästyy. 
 Onhan useampi vetytankkausaseman rakentamisen projekti paperilla menossa Suomessa, mutta kuinka monta niistä toteutuu oikeassa elämässä, niin se jää nähtäväksi. Aika varmasti vetyautoilu edes suppeasti vähäisillä vetytankkausasemien määrillä (Etelä-Suomi?) on mahdollista viimeistään vuonna 2030 Suomessa, jolloin ihmisiä askarruttaa myös että jos ostaa kalliin 80 000e maksavan vetyauton, niin paljonko sen arvo saattaa olla vaikkapa 5 vuoden päästä kun sen haluaisi taas vaihtaa uudempaan.
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Sama ilmiö todennäköisesti tulee myös Suomeen jos vedyn hinta vain jatkaa nousemistaan plus välillä vety loppu tankkausasemilla liian usein jolloin ihmiset haluavat eroon vetyautoistaan. Olisit sinäkin kiitollinen tiedosta että tälläinen suuren pääoman menettämisen riski (arvonpudotus hurjaa) on olemassa ja et haksahda vetyloukkuun vaan vältit sen ostamalla muun käyttövoiman auton, jolloin rahasi säästyy. 
 Onhan useampi vetytankkausaseman rakentamisen projekti paperilla menossa Suomessa, mutta kuinka monta niistä toteutuu oikeassa elämässä, niin se jää nähtäväksi. Aika varmasti vetyautoilu edes suppeasti vähäisillä vetytankkausasemien määrillä (Etelä-Suomi?) on mahdollista viimeistään vuonna 2030 Suomessa, jolloin ihmisiä askarruttaa myös että jos ostaa kalliin 80 000e maksavan vetyauton, niin paljonko sen arvo saattaa olla vaikkapa 5 vuoden päästä kun sen haluaisi taas vaihtaa uudempaan.Kummasti vain niissä vetyprojekteissa kestää. Niitä perutaan ja lykätään muutamalla vuodella eteenpäin. Ilmeisesti on suuria vaikeuksia saada sijoittajia ja pankkeja vakuutettua että kyseessä on elinvoimaista bisnestä, jonka tuotto on edes kohtuullista. 
 "Vuodesta 2024 piti tulla vety-Suomen rakentajille hetki, jolloin lapiot isketään tonttiin. Yle listasi viime keväänä 26 vihreän vedyn teollista hanketta, joista peräti kuudentoista oli määrä siirtyä rakennusvaiheeseen joko tänä tai ensi vuonna.
 Vuoden kuluessa realismi – joku voisi sanoa pessimismi – on vallannut alaa.
 Joulukuussa noista 26 hankkeesta peräti 14 on siirtänyt rakentamisen tai tuotannon aloituksen aikataulua myöhemmäksi. Tai peruuttanut suunnitelmat kokonaan."
 https://yle.fi/a/74-20065871
 
- AnonyymiUlkomaiden vetyautojen arvonpudotuksista voi peilata mitä se tulee myös Suomessakin olemaan ja osaa myös arvioida kannattaako vetyautoa ostaa. Tällä hetkellä myyntipyynnit viittaavat vahvasti siihen ettei ylemmän keskiluokan (ei rikkaat) kannata ostaa kallista vetyautoa uutena vaan korkeintaan käytettynä jos vetykuume iskee. Ensimmäiset vuodet ovat todella kalliita vetyautoilun kilometrejä arvonpudotuksen muodossa vaikka auto uudehko ja täysin toimiva. - AnonyymiEi tarvitse huolehtia vetyautojen arvonpudotuksista, niitä ei tule koskaan teillemme. 
- AnonyymiAnonyymi kirjoitti:Ei tarvitse huolehtia vetyautojen arvonpudotuksista, niitä ei tule koskaan teillemme. Mutta kun netissä myydään valtavasti vetyautoja lähitulevaisuudessa yltiöoptimistisesti eikä toteutuneita surkeita myyntitilastoja haluta uskoa aikaisemmilta vuosilta, niin pakkohan sitä on hieman kiinnostua paljonko on vetyautojen arvo muutaman vuoden päästä. Saa sitten vetyfanaatikot ostaa "unelma autonsa" ja tuntea suoranaista silkkaa onnea mahtavina kuluina harvoine vetytankkausasemineen Suomessa. :) 
 
- AnonyymiEn löytänyt yhdestäkään suomalaisesta nettikaupasta myynti-ilmoitusta vetyautosta. Pistäkääs joku mulle linkki. - AnonyymiUUSIKyllä vetyauton on voinut ostaa jo yli 7 vuoden ajan Suomessa. Jopa ihan katsomaan paikan päälle autoliikkeessä esittelyautoa. 
 https://keskustelu.suomi24.fi/t/19037283/hyundai-nexoa-kaupattu-jo-7-vuotta-suomessa-ja-hintaa-tiputettu-noin-50-
 
- AnonyymiHuomatkaa että facebookissa mittarilukemista puhutaan maileista, joten pitää kertoa 1,6 jotta vastaa kilometrejä. Sen takia aloituksen ja facebookin luvut eroavat. 
- AnonyymiAika vauhdilla ne hinnat Saksassakin tippuu. 
 https://keskustelu.suomi24.fi/t/18038289/kaytetty-vetyauto-saksasta
- AnonyymiMenepä tarjoamaan Suomessa autoliikkeeseen vaihdossa Toyota Miraita, saattaa olla että nauravat sinut ulos! Auto jota ei voi tankata Suomessa lähivuosinakaan, kätevää! 
- AnonyymiToyota Mirai XLE, ajettu 30 000km, tarjottu 12 700 dollaria. Harmittelee että vastaavaa myydään 20 000 dollarilla, joten hyvitys myytäviin verrattuna on melko huono. 
 Joten miettikää, pari vuotta vanha, ajettu vain 30 000km, alunperin maksanut YLI 50 000 dollaria.... ja nyt vain 12 700 dollaria tarjotaan vaikka lähes uutta vastaava auto.
 https://www.facebook.com/groups/1688271238129437/posts/3388460644777146/- AnonyymiTuo XLE Mirai siis vuosimallia 2021 eli noin 2 vuotta vanha. 
 
- AnonyymiTulee noista vetyautoista aika vahvasti mieleen 80-luvun Beta-videonauhurit. Ei niistäkään saanut vaihdossa yhtään mitään kun voittaja VHS vei ja Beta vikisi. 
- Anonyymi"Carvana tarjosi 14 600 dollaria vuodelle 2021 ja 16 000km. Koska olen edelleen velkaa 34 000 ja käytin vain noin 4 15 000 polttoainekortista, on järkevää pitää se. Jos uskot, että käytettyjä malleja mainostetaan jälleenmyyjillä, joiden hinta on 20 000, tarjous näyttää oikealta. Ehkä 1-2k enemmän, jos olet onnekas." 
 https://www.facebook.com/groups/2354481738171728/posts/3738267463126475/
- AnonyymiTarjotaan surkeasti myös kolari tapauksissa. Reilu vuoden vanha auto, noin 40 000km (25 000 mailia) ajettu auto ja hyvityshinta 24260 dollaria. Siis kenties YLI 50 000 dollarin auto uutena ja noin lyhyessä ajassa hinta tippunut PUOLEEN. 
 "Jouduin onnettomuuteen 2022 Limited Nexossani pari viikkoa sitten. State Farm julisti sen kokonaistappioksi. 25 000 mailia he arvostivat sen 24 260 dollariin. He käyttivät kolmannen osapuolen palvelua, joka tarjosi kompensaatioita arvon asettamiseen. Ajattelin, että ihmiset saattavat haluta nähdä nämä tiedot.
 Menisin heti ja ostaisin toisen Nexon, jos se ei olisi vedyn hinta. Käy sähköllä."
 https://www.facebook.com/groups/2354481738171728/posts/3753063608313527
- AnonyymiArvonpudotus tulee olemaan vielä hurjempaa käytetyissä vetyautoissa kun uudempia halvempia vetyautoja tulee markkinoille lähivuosina jos on Hondaa uskomista. Hinta vielä vahvistamatta mutta väitetään olevan selvästi halvempi kuin edellinen Honda Clarity. 
 https://www.caranddriver.com/news/a42796089/2024-honda-cr-v-powered-by-hydrogen-details/
- AnonyymiNoin 2 vuotta vanha Hyundai Nexo ja arvoa enään ehkä vain 12 000 dollaria noin 11 000km ajettuna. Auto siis uutta vastaava käytännössä, mutta silti arvoa ei juuri mitään enään. Kertoo olevansa vihainen (kun on menettänyt paljon rahaa). 
 "Osoittaakseni, että ympyrä on nyt täysi, omistan vuoden 2022 Nexon, jonka ajettu 7 000 mailia, ja se on nyt 12 000 dollarin arvoinen. Olen jo pitkään kannattanut sitä, että meidän ei tarvitse ottaa oikeusjärjestelmää mukaan, mutta tämä on naurettavaa. Laitoin syyn suoraan polttoainekustannusten jalkoihin.
 Uskon, että Kalifornian osavaltio on se, johon meidän on kohdistattava kohde. Valtio lupasi meille vuosia kestävän infrastruktuurin. Se ei ole ilmestynyt ja nyt me kaikki ajamme tiiliä....jos voit edes ajaa niitä.
 Kuka voi ajatella asianajajaa, joka voisi ottaa meidän tapauksemme, että CA:n pitäisi ostaa kaikki polttokennoauton omistajat ja että valmistajia pitäisi estää enää myymästä niitä.
 En olisi voinut olla tämän tekniikan suurempi puolestapuhuja viimeisen 12 vuoden aikana. Nyt en voi kuvitella, että kukaan olisi vihaisempi tästä kaikesta."
 https://www.facebook.com/groups/2354481738171728/posts/3794819854137902/
- AnonyymiEi tunnu kauppa käyvän kun pitäisi vetyautoa yksityisesti myydä vaikka hinta on oikeasti jo todella alhainen. 
 "Olen mainostanut vuotta 2017 3750 dollarilla viimeisten 3 kuukauden aikana! Ei alennusta
 Kuka tahansa on kiinnostunut, se on melkein löysä
 Ostin itselleni Honda Fitin 48 dollaria bensaa joka viikko mennäkseni LAsta Fullertoniin
 Mirai maksoi minulle yli 130 dollaria. Teet laskelman
 Verenpaineeni on alhaalla, enkä enää odota vedyn painetta ja jahtaa sovellusta, missä paikassa on vetyä."
 https://www.facebook.com/groups/1688271238129437/posts/3480782755544934/
- Anonyymi2019 Mirai myynnissä, jonka vetytankkauskortti loppu ja ajettu VAIN 23 000km . Tarjottu vain 3500 dollaria. Todella surkea tarjous autoliikkeeltä. 
 https://www.facebook.com/groups/1688271238129437/posts/3573062196316989/
- AnonyymiKäykö näin myös Suomessa 7 vuoden jälkeen vetyauton omistajille kun kallis 80 000e vetyauto joudutaan myymään vain muutamalla tonnilla, koska kukaan ei oikein halua ostaa sitä. Kun viitsii nähdä vaivaa niin osina myytynä vetyautosta saa paremman hinnan. 
 https://keskustelu.suomi24.fi/t/18671412/7-vuotta-vanha-vetyauto-kannattaa-myyda-mielummin-osina-kuin-parilla-tonnilla-
- AnonyymiMiraitahan löytyy kaatopaikaltakin. Ei kelpaa edes varaosiksi? 
- AnonyymiTämän artikkelin mukaan vetyauton jälleenmyyntiarvo tippunut ALLE 20% uuden hinnasta viiden vuoden jälkeen. 
 https://www.ksml.fi/teemat/7301016- AnonyymiSiis viidennekseen eli 100% muuttuu enään alle 20% arvoiseksi. 
 
- AnonyymiEdelleenkään ei ole vetyautojen hinta noussut kun ihmiset vain haluavat päästä niistä eroon, jolloin on pakko myydä ne halvalle eteenpäin kun kysyntä on niin vähäistä. 
- AnonyymiOsataan sitä Suomessakin hurjaa vetyauton arvonalennusta. LÄHES AJAMATON uusi esittely vetyauto ollut Suomessa myynnissä 7 vuotta ja hintaa silti jouduttu tiputtamaan jo noin puoleen... eikä saatu kaupaksi. Kuvitelkaa mitä sen hinta on enään 80 000km ajettuna 10 vuoden ikäisenä... melkoinen mustapekka jos joku tuohon haksahtaa kun alkaa myös olemaan vanhempaa vetytekniikkaa mihin vaikeampaa myös saada huoltoja ja korjauksia tulevaisuudessa. 
 https://keskustelu.suomi24.fi/t/19037283/hyundai-nexoa-kaupattu-jo-7-vuotta-suomessa-ja-hintaa-tiputettu-noin-50-- AnonyymiJollekkin tulee kiire hyödyntää uudehkoa 7 vuotta vanhaa vetyautoa kun vetytankit vanhenevat 15 vuoden kohdalla ja pakko tehdä kallis remontti. Aika varmasti menee 15 vuotiaana romikselle. HIC ongelma on vetyautojen ennenaikainen tappaja. 
 https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-
 https://keskustelu.suomi24.fi/t/17696132/vetytalouden-suuri-haaste-on-nimelta-hic-ominaisuus-
 
- AnonyymiUUSIToyotan vetybussien piti aloittaa liikenne Jyväskylässä menneenä kesänä. Piti ja piti. Ei aloittanut. 
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliinYli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset8410431
- Pikkupersu osoitti olevansa hieman yksinkertainen"Heikosti älykkyystesteissä pärjänneistä lapsista tulee muita todennäköisemmin ennakkoluuloisia ja konservatiivisia", uu1328667
- Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti906037
- Jos on heikkolahjainen ja laiska koulupudokas, niin silloin äänestää vasemmistopuolueitanäin tämä on käytännössä aina mennyt. Jos ei älyä ole paljon suotu, niin ei silloin inssiksi opiskella, vaan päädytään604198
- Enää viisi yötä Sannan kirjaanIhan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut484185
- Kannattaako suomalaisen duunarin enää äänestää vasemmistopuolueitasillä eivät ne tunnu kovasti ajavan suomi-duunarin etuja. Jos katsotaan Vasemmistoliittoa, niin sehän on ihan feministi804040
- Sanna-kulttilaiset hehkuttaa edelleen Marinia, vaikka esim. Sote oli susi jo syntyessäänmutta kulttilaiset eivät ole järjen jättiläisiä, ja sanoihin Lasse Lehtinenkin, että Suomessa on pohjoismaiden tyhmimmät503699
- Professori: Maahanmuuttajien rikollisuutta hyssytellään - hävytöntäKriminologi Jukka Savolaisen mukaan ikä ja vaikeat olosuhteet eivät riitä selitykseksi. – Tutkitun tiedon valossa sanoi673139
- Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L1133090
- Marin teki sen mihin muut eivät pystyneet, vei susi-Soten maaliinja sitten hävittyjen vaalien jälkeen lähtikin vastuuta pakoon...... "Professori: sote-uudistus on täysi susi. Sosiaali73087