Vetytankkausaseman aukiolon luotettavuus heikkoa.

Anonyymi-ap

Kun vihdoinkin Suomeen saadaan muutama (raskaskalusto) vetytankkausasema, niin mikä takaa sen että ne HARVAT asemat myös aidosti toimivat LUOTETTAVASTI? Vety ei niistä ole juuri koskaan loppu eikä huoltoja tiheästi? Miksi Kaliforniassa lähes 20 vuoden aikana ei ole päästy toimintavarmuuteen henkilöautojen vetytankkausasemien suhteen vaan jatkuvasti nettisivun mukaan on USEITA asemia PÄIVITTÄIN "ei toiminnassa" (punaisena) tilassa? Ja sitten sama rumba Suomessa niiden HARVOJEN vetytankkausasemien suhteen ja alkuvuosina ollaan vain sen yhden ainoan paikkakunnan vetytankkausaseman varassa eikä edes pystytä (kauas) toiselle paikkakunnalle ajamaan vetytankkaukseen kun tankki melko tyhjä jo ennestään. Joudutaan odottaan joskus useita päiviä että vetyä saa taas ajoneuvoon, joten on hyvä pitää varalla toisen käyttövoiman ajoneuvoa johon saa polttoainetta. Tämä on myös iso riski yrittäjille, jotka käyttävät vetyautoa työssään sillä bisnekset kärsii jos vetyautolla (työkalulla) ei voi ajaa.

Kun klikkaa linkistä eri Kalifornian asemia ja vielä sieltä tarkemmin "7 days" historia datan, niin näkee tilastona kuinka usein on asema ollut myös kiinni vaikka juuri nyt se olisi auki. On todella hälyttävää että listassa on suurin osa vihreällä (auki), mutta 7 päivän historialla hyvin monella on jossain kohtaa punasta (kiinni) tilastossa. Tuntuu uskomattomalta 2020-luvulla että ei edes 7 päivää putkeen pysty monikaan tankkausasema olemaan auki 24h. Tämä on myrkkyä yrittäjille. Ei ihme että välillä on uutisia pitkistä vetytankkausjonoista kun ihmiset ajavat sitten viereisille vetytankkausasemille ja ruuhkauttavat nämä, koska ei ole vaihtoehtoa kuin vain jonottaa.

https://h2-ca.com/region?id=0

Jopa 4 tunnin vetytankkausjonoja ja jotkut vetyautot jopa hinataan vetytankkausasemalle.

https://www.youtube.com/watch?v=7MEnKFFQKBg

22

1028

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos se yksi harvoista vetytankkausasemista sattuu räjähtämään, niin on iso riski että turvatoimena laitetaan myös muut (samalla tekniikalla) vetytankkausasemat kiinni kunnes räjähdyksen syy on selvinnyt. Silloin ei saa mistään vetyä autoonsa. Näin on käynyt Norjassa ja osittain Kaliforniassa.

      https://www.youtube.com/watch?v=6fF2F4zFt_A

      Tai sitten vetytehdas sattuu räjähtämään niin voi olla tiukkaa vedyn tuotanto jonkin aikaa eikä vetyä riitä kunnolla vetytankkausasemille.

      https://www.youtube.com/watch?v=ydgd_ZvZ5xg

      https://www.youtube.com/watch?v=_JQ8zKrE-OI

      https://www.youtube.com/watch?v=iucbA0FOYu0

    • Anonyymi

      Sen ihmeen kun näkisi , että vetyasemalla olisi jonoa . Olis ensin tankkausasema , sitten pitäis olla 2 autoa Suomessa . Hoh hoijaa , varmaan osuu lottovoitto helpommin .

      • Anonyymi

        On meillä rekisteröity yksi Nexo.


    • Anonyymi

      Jep, eipä ole Norjassa eikä Ruotsissakaan vetytankkausasemilla jonoja kun vetyautoja saatu myytyä vain muutamia satoja kappaleita koko maahan. Ei ihmiset halua ostaa vetyautoa. Nyt samaa hullutusta ajetaan Suomeen eikä virheistä haluta ottaa opiksi.

    • Anonyymi

      Pistokokeena kävin taas katsomassa vetyasemien tilannetta Kaliforniassa linkistä ja tällä kertaa oli listalla 6 asemaa, jotka ilmoittivat "empty" eli vety oli päässyt täysin loppumaan. Ilmankos pystytään pitämään korkealla vetytankkausasemilla hintoja kun täyttö laahaa selvästi perässä.

    • Anonyymi

      Vedylle on liikaa kysyntää suhteessa vetyautokantaan, niin ei ihmekkään että vedyn hinta pumpulla vain nousee. Ahneus pilaa vetyautojen yleistymisen. Sama ilmiö on tapahtunut etanoliautoilulle Suomessa kun etanolin myynnillä käytännössä monopoliasema (ST1), jonka pumppuhinta seuraa aika tarkkaan normi bensan hintaa noin 25% halvempana jatkuvasti kipurajoilla voittojen maksimoinnin takia. Etanolia myös kuluu enemmän sen vähäisemmän energiasisällön takia, joten nykyään monesti aika sama kannattaako bensaa vai etanolia tankata flexifuel autoonsa. Monopoli aseman saavuttaminen myös vedyn osalta on Suomessa tulevaisuudessa riski että lupailuista huolimatta ei lähdekkään vedyn hinta pumpulla tippumaan kun en ensin houkuteltu ihmisiä vetyautoilun pariin.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

      • Anonyymi

        Ei ole kysynnästä kiinni kun jenkkilässä kaasu loppuu, ei vaan kannata rahdata kun menekkiä ei ole riittävästi ja jos hintoja nostaa liikaa, niin sekin vähä loppuu ja siksi asemien täyttöjä tehdään vain harvakseen.


    • Anonyymi

      Ei ainoastaan aukiolon luotettavuus vaan myös se seikka että avattuja vetytankkausasemia on yllätävän paljon SULJETTU Euroopassa. Sen näkee kun tutkii karttaa ja laskee kuinka monta "harmaata lippua" (suljettu) on kartalla. Suomessa niitä on 3kpl. Euroopassa useita kymmeniä suljettuja asemia. Jos ei vetyautot lyö Suomessa läpi, niin on suuri riski että vetytankkausasemia suljetaan kannattamattomina hiljakseen vaikeuttaen vetyautoilua ja sen vetyauton tulevaisuuden myyntiä kun juuri kukaan muukaan ei sitä halua ostaa puutteellisen vetytankkausverkoston takia. Huomioikaa myös keltaiset liput eli on aikeissa valmistua tulevaisuudessa.... ja kuinka monta vuotta yksittäiset asemat ovat myöhässä alkuperäisistä suunnitelmista. Uskokaa vain vihreitä lippuja eli aukiolevia asemia, sillä aina vain vetyhypetystä on kovasti netissä mutta realismi voi olla hidasta.

      https://www.h2stations.org/stations-map/?lat=49.763948&lng=12.582221&zoom=4

    • Anonyymi

      Englannissa on reilusti enemmän keltasia (suunnittelilla) ja harmaita lippuja (suljettuja) kuin vihreitä (auki). Se jos jokin kertoo jo paljon vetyautojen ylösajon epäonnistumisesta.

    • Anonyymi

      Esimerkki kommentista jossa arviot ovat menneet pieleen 12/2021:

      "Hydrogen-denialisteille ihmettelyä. Ruotsiin lisää asemia.
      https://twitter.com/NHolming/status/1469263249170472960

      Lukuina asetettuna 44 kpl vuoteen 2025 mennessä. Vuonna on 2023 ainakin 20 asemaa pystyssä, 5 nykyistä ja 15 Everfuelin asemaa. Alkaa olla jo vuonna 2025 varsin kattava jakeluverkosto. Ja HUOM! Uudet asemat on suunniteltu sekä raskaalle kalustolle että henkilöautoille.

      Ollaanhan me jääty pahasti jälkeen Euroopan kehityksestä."

      https://www.autostadium.fi/index.php?threads/vetyautot-ja-vety-polttoaineena-tekniset-ratkaisut-vedynkäyttöön.6621/page-55

    • Anonyymi

      Muistaakseni Suomessa oli vain 2 vetyasemaa, miten niistä 3 on pystytty sulkemaan?

    • Anonyymi

      Kyllä niitä vetytankkausasemia 3 ollut Suomessa ja kaikki suljettu kannattamattomina. Rovaniemellä, Helsingin Vuosaaressa ja Mäntyharjun Voikoskella.

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ensimmainen-vetyasema-tulee-rovaniemelle/60cd1dff-a56b-38f8-93e0-26c0009bf63b

      https://energiakokeilut.gitlab.io/yritykset/woikosken-vetytankkausasemat/

      Ja kannattaa miettiä miksi pitkäaikainen vedyn asiantuntija Woikoski ei aio rakentaa omaa vetytankkausasemaa enään. On paljon järkevämpää antaa sijoittajien kantaa isot riskit vetytankkausasemista (josta jo karvaisia kokemuksia Woikoskella) ja olla vain vedyn tuottajan roolissa vähäisillä riskeillä.

      "Meiltä on usein kysytty myös, mikä on Woikosken rooli tankkausasemissa, jos ne viimein Suomeen saadaan. Vastauksena kysyjille toteamme, että itse tankkausinfran rakentaminen ei ole pk-yrityksen, jollainen Woikoski on, tehtävä, mutta toimimme mielellämme kehitysprojekteissa asiantuntijoina ja vedyn toimittajina mahdolliseen infraan, mehän hoidamme mittavasti vetylogistiikkaa omalla kuljetuskalustollamme kaiken aikaa, meillä on iso fleet ja osaamme sen loistavasti. Teemme myös paljon asiakasprojekteja, joissa vedyn toimituksen lisäksi suunnittelemme ja rakennamme verkostoratkaisuja, sekä ylläpidämme ja huollamme niitä. Näiden lisäksi toimimme asiantuntijoina erilaisissa foorumeissa vetyyn liittyen, ja olemme mukana useissa mittavissa vetyprojekteissa. Tämä on luonteva rooli Woikoskelle, olemmehan kotimaisia vedyn asiantuntijoita."

      https://www.woikoski.fi/woikoski/blogi/woikoski-vedyn-edellakavijana-suomessa.html

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Los Angeles Times lehti kirjoittaa avoimesti ja totuuden mukaisesti samasta aiheesta kuin facebookin eri vetyautoilijatkin valittaa;

      "Vetypolttokennoautot ovat täällä. Mutta onnea vaan tankkaukseen."

      Toisinsanoen vetyinfrasta valitetaan ettei se ole toimivaa edes 20 vuoden jälkeenkään ja vetyautoilu on välillä tuskallista.

      https://www-latimes-com.translate.goog/business/story/2023-08-16/hydrogen-fuel-cell-cars-fuel?fbclid=IwAR2UHtZ107ZQRODrzeMGjmiLt6bwAIpRjP2qHBBs7fKzSoq6goXLSdbSl50&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei juurikaan luottamusta herätä kun ajanvaraus ei toimi vetytankkausasemalle ja asikaspalvelun numero ei vastaa (ei käytössä). Ja vain kahtena päivänä viikossa mahdollisuus varata aika vetytankkaukseen eikä periaatteessa kannata peruuttaa, koska uutta aikaa et sitten saa lähipäivinä kun vapaat ajat menevät todella nopeasti heti kun varausjärjestelmä aukeaa. Todella ikävä asia vetyautoilijoille kun tankkaaminenkin menee hankalaksi edes ajanvarauksella.

      "Hei!! Tietääkö kukaan, vaatiiko Riversiden Iwatanin asema ajanvarauksen? Nettisivuilla sanotaan, että ajanvaraus vaaditaan, mutta aikoja ei ole vapaita ja yritin soittaa asiakaspalvelunumeroon, mutta se ei ole käytössä. Kiitos etukäteen!"

      "Ajanvaraus aukeaa klo 15 maanantaina ja torstaina, se täyttyy minuuteissa, vaikea saada.. https://calendly.com/iwatani/riverside"

      https://www.facebook.com/groups/ToyotaMiraiQA/posts/3618744828384311

    • Anonyymi

      Ei ole Ruotsissakaan saatu ratkaistua vetytankkausasemien luotettavuutta vieläkään vaikka vuosia on kulunut jo aikaa.

      "Suomessa rekisteröitiin ainoastaan kaksi uutta vetyautoa vuosina 2014–2024. Helsingin Sanomat kertoi näiden autojen kohtalosta aiemmin. Käytännössä autoilla ei pysty ajamaan, koska Suomessa ei ole yhtään tankkausasemaa vetyautoille.

      Tämän tietää erittäin hyvin myös Mäkipää, joka on ratkaissut asian käymällä tankkaamassa Hyundai Nexo -polttokennoautonsa Tukholman päälentoaseman Arlandan tuntumassa parin kuukauden välein.

      ”Olen lähtenyt aamulaivalla ja tankannut auton siellä illalla. Aamulla olen kokeillut tankata uudelleen, jos tankkiin vielä jotain menisi”, Mäkipää kertoo.

      Arlandan aseman luotettavuus on ollut Mäkipään mukaan välillä heikkoa. Niinkin on käynyt, ettei asemalla ole saanut lainkaan tankatuksi. Viime aikoina hän onkin asioinut uudella Nykvarnin asemalla, joka sijaitsee Tukholman läänissä noin 45 minuutin ajomatkan päässä laivasatamasta."

      Ja epäluotettavuuden lisäksi saa jännätä laskun kanssa. Haastattelun mukaan 100km vetyautoilua maksaa hänelle 16,6-38e, joten kallista on 2020-luvulla valmistettuihin bensa/diesel autoihin joilla voi päästä noin 10e/100km. Ja laivamatkan vaivalle pitää myös maksaa jotain hintaa kun se on vapaa-ajasta pois.

      "Vetyautoilla ajaminen ei ole suinkaan ilmaista. Mäkipää kertoo, että hän on kalleimmillaan maksanut pelkästä tankkaamisesta Ruotsissa peräti 230 euroa. Normaalisti tankkaaminen on maksanut Mäkipäälle noin sata euroa."

      https://www.hs.fi/talous/art-2000010987319.html?fbclid=IwY2xjawIX29xleHRuA2FlbQIxMQABHYSgi6EOcGSLLuj_IhqhXmQABeKjytmxtUJuHbbIoT0g3l_twBnYNt6_BA_aem_o1HZc78q4DMLAofSwYCZ4w

    • Anonyymi

      Huonosti toimivan vetytankkausverkoston takia myös tavalliset vetyautoilijat ovat nostaneet oikeuskanteen vetyautonvalmistajaa kohtaan harhaanjohtavasta markkinoinnista. Ihmiset kokevat tulleensa huijatuksia kun heille on maalattu turhan ruusuista kuvaa vetyverkostosta ja kärsineet mielipahaa sekä merkittävästi kalliimmasta vetyautoilusta kun ottaa kokonaisuuden huomioon esim. myös vetyauton arvonalentuma.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18531011/vetyautojen-ostajat-kokeneet-tulleensa-huijatuksi-ja-nostaneet-oikeuskanteen-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18610692/taysin-kayttokelvoton-mirai-on-aiheuttanut-vetyraivon

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18671412/7-vuotta-vanha-vetyauto-kannattaa-myyda-mielummin-osina-kuin-parilla-tonnilla-

    • Anonyymi

      Vetyautolla piti ajaa noin 1500km muutamassa maassa. Ei sujunut kovin hyvin.

      "Kolmipäiväisen ajomatkan tavoitteena oli arvioida vedyn tankkausinfrastruktuurin toimivuutta Euroopassa. Testiajo paljasti, että vetyautoilijan arki on edelleen täynnä haasteita.

      Matkan aikana ilmeni merkittäviä ongelmia tankkauspisteiden saatavuudessa ja toiminnassa. Osa asemista oli suljettu, ja monilla toimivilla asemilla tankkausprosessissa esiintyi teknisiä häiriöitä.

      Esimerkiksi Hofissa Saksassa tankkauspistooliin muodostui jäätä, minkä vuoksi tankkaus täytyi käynnistää useita kertoja uudelleen. Leipzigissä testiryhmä sai apua BMW:n työntekijältä, joka hankki vetyä suoraan jakelijalta, koska kaupungin vetyasemat eivät vielä olleet käytössä.

      Hannoverissa testiryhmä joutui odottamaan pitkään, sillä tankkausasemalla oli paikallisen jätehuoltoyrityksen auto. Sen kuljettaja yritti tankata 11 kiloa vetyä, mutta toimintahäiriön vuoksi tankkiin pystyi täyttämään vain puoli kiloa kerrallaan. Kun BMW:n vuoro lopulta koitti, tankkausprosessi ei sujunut ongelmitta: se täytyi käynnistää uudelleen jopa kahdeksan tai yhdeksän kertaa.

      Tanska osoittautui matkareitin suurimmaksi haasteeksi, sillä maassa ei ollut yhtään julkista, toimivaa vetytankkausasemaa. Testitiimi joutui tämän vuoksi ohittamaan Tanskan kokonaan ja käyttämään merireittiä Ruotsiin."

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/vedyn-hinta-voi-yllattaa-autoilijan-ero-jopa-123-mika-on-tilanne-suomessa/3c96fc36-266e-49d9-8fce-88a190adf81d?fbclid=IwY2xjawJJ_5hleHRuA2FlbQIxMQABHS9xTuZfa5thA-yWJDZyKomnuuMtj9k5xYv0_0wJRJ4Wmq8PdgRBi26GEw_aem_GRnuBSse78rRLvQUnYLQdw

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      109
      5208
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      39
      3565
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      174
      2956
    4. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      16
      2899
    5. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1552
    6. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1426
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1237
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      77
      1065
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      38
      1010
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      962
    Aihe

    Tarvitsemme suostumuksesi tarjotaksemme personoitua palvelua

    Palvelu ja sen kolmannen osapuolen toimittajat (71) keräävät henkilötietoja (esim. IP-osoite tai laitetunniste) käyttäen evästeitä ja muita teknisiä keinoja tietojen tallentamiseen ja lukemiseen laitteellasi tarjotakseen sinulle tarkoituksenmukaisia mainoksia ja parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen.

    Palvelu ja sen kumppanit tarvitsevat suostumuksesi seuraaviin:

    Tarkoitukset

    Tarkkoja sijaintitietoja ja laiteominaisuuksia koskevia tietoja voidaan käyttää.

    Mainonta voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa varten. Mainonnan suorituskykyä voidaan mitata.

    Sisältö voidaan yksilöidä profiilisi perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä sisältöä varten. Sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

    Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

    Erityisominaisuudet

    Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

    Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla Asetukset linkkiä.

    Tietosuoja