Vetytankkausaseman aukiolon luotettavuus heikkoa.

Anonyymi-ap

Kun vihdoinkin Suomeen saadaan muutama (raskaskalusto) vetytankkausasema, niin mikä takaa sen että ne HARVAT asemat myös aidosti toimivat LUOTETTAVASTI? Vety ei niistä ole juuri koskaan loppu eikä huoltoja tiheästi? Miksi Kaliforniassa lähes 20 vuoden aikana ei ole päästy toimintavarmuuteen henkilöautojen vetytankkausasemien suhteen vaan jatkuvasti nettisivun mukaan on USEITA asemia PÄIVITTÄIN "ei toiminnassa" (punaisena) tilassa? Ja sitten sama rumba Suomessa niiden HARVOJEN vetytankkausasemien suhteen ja alkuvuosina ollaan vain sen yhden ainoan paikkakunnan vetytankkausaseman varassa eikä edes pystytä (kauas) toiselle paikkakunnalle ajamaan vetytankkaukseen kun tankki melko tyhjä jo ennestään. Joudutaan odottaan joskus useita päiviä että vetyä saa taas ajoneuvoon, joten on hyvä pitää varalla toisen käyttövoiman ajoneuvoa johon saa polttoainetta. Tämä on myös iso riski yrittäjille, jotka käyttävät vetyautoa työssään sillä bisnekset kärsii jos vetyautolla (työkalulla) ei voi ajaa.

Kun klikkaa linkistä eri Kalifornian asemia ja vielä sieltä tarkemmin "7 days" historia datan, niin näkee tilastona kuinka usein on asema ollut myös kiinni vaikka juuri nyt se olisi auki. On todella hälyttävää että listassa on suurin osa vihreällä (auki), mutta 7 päivän historialla hyvin monella on jossain kohtaa punasta (kiinni) tilastossa. Tuntuu uskomattomalta 2020-luvulla että ei edes 7 päivää putkeen pysty monikaan tankkausasema olemaan auki 24h. Tämä on myrkkyä yrittäjille. Ei ihme että välillä on uutisia pitkistä vetytankkausjonoista kun ihmiset ajavat sitten viereisille vetytankkausasemille ja ruuhkauttavat nämä, koska ei ole vaihtoehtoa kuin vain jonottaa.

https://h2-ca.com/region?id=0

Jopa 4 tunnin vetytankkausjonoja ja jotkut vetyautot jopa hinataan vetytankkausasemalle.

https://www.youtube.com/watch?v=7MEnKFFQKBg

19

363

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos se yksi harvoista vetytankkausasemista sattuu räjähtämään, niin on iso riski että turvatoimena laitetaan myös muut (samalla tekniikalla) vetytankkausasemat kiinni kunnes räjähdyksen syy on selvinnyt. Silloin ei saa mistään vetyä autoonsa. Näin on käynyt Norjassa ja osittain Kaliforniassa.

      https://www.youtube.com/watch?v=6fF2F4zFt_A

      Tai sitten vetytehdas sattuu räjähtämään niin voi olla tiukkaa vedyn tuotanto jonkin aikaa eikä vetyä riitä kunnolla vetytankkausasemille.

      https://www.youtube.com/watch?v=ydgd_ZvZ5xg

      https://www.youtube.com/watch?v=_JQ8zKrE-OI

      https://www.youtube.com/watch?v=iucbA0FOYu0

    • Anonyymi

      Sen ihmeen kun näkisi , että vetyasemalla olisi jonoa . Olis ensin tankkausasema , sitten pitäis olla 2 autoa Suomessa . Hoh hoijaa , varmaan osuu lottovoitto helpommin .

      • Anonyymi

        On meillä rekisteröity yksi Nexo.


    • Anonyymi

      Jep, eipä ole Norjassa eikä Ruotsissakaan vetytankkausasemilla jonoja kun vetyautoja saatu myytyä vain muutamia satoja kappaleita koko maahan. Ei ihmiset halua ostaa vetyautoa. Nyt samaa hullutusta ajetaan Suomeen eikä virheistä haluta ottaa opiksi.

    • Anonyymi

      Pistokokeena kävin taas katsomassa vetyasemien tilannetta Kaliforniassa linkistä ja tällä kertaa oli listalla 6 asemaa, jotka ilmoittivat "empty" eli vety oli päässyt täysin loppumaan. Ilmankos pystytään pitämään korkealla vetytankkausasemilla hintoja kun täyttö laahaa selvästi perässä.

    • Anonyymi

      Vedylle on liikaa kysyntää suhteessa vetyautokantaan, niin ei ihmekkään että vedyn hinta pumpulla vain nousee. Ahneus pilaa vetyautojen yleistymisen. Sama ilmiö on tapahtunut etanoliautoilulle Suomessa kun etanolin myynnillä käytännössä monopoliasema (ST1), jonka pumppuhinta seuraa aika tarkkaan normi bensan hintaa noin 25% halvempana jatkuvasti kipurajoilla voittojen maksimoinnin takia. Etanolia myös kuluu enemmän sen vähäisemmän energiasisällön takia, joten nykyään monesti aika sama kannattaako bensaa vai etanolia tankata flexifuel autoonsa. Monopoli aseman saavuttaminen myös vedyn osalta on Suomessa tulevaisuudessa riski että lupailuista huolimatta ei lähdekkään vedyn hinta pumpulla tippumaan kun en ensin houkuteltu ihmisiä vetyautoilun pariin.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

      • Anonyymi

        Ei ole kysynnästä kiinni kun jenkkilässä kaasu loppuu, ei vaan kannata rahdata kun menekkiä ei ole riittävästi ja jos hintoja nostaa liikaa, niin sekin vähä loppuu ja siksi asemien täyttöjä tehdään vain harvakseen.


    • Anonyymi

      Ei ainoastaan aukiolon luotettavuus vaan myös se seikka että avattuja vetytankkausasemia on yllätävän paljon SULJETTU Euroopassa. Sen näkee kun tutkii karttaa ja laskee kuinka monta "harmaata lippua" (suljettu) on kartalla. Suomessa niitä on 3kpl. Euroopassa useita kymmeniä suljettuja asemia. Jos ei vetyautot lyö Suomessa läpi, niin on suuri riski että vetytankkausasemia suljetaan kannattamattomina hiljakseen vaikeuttaen vetyautoilua ja sen vetyauton tulevaisuuden myyntiä kun juuri kukaan muukaan ei sitä halua ostaa puutteellisen vetytankkausverkoston takia. Huomioikaa myös keltaiset liput eli on aikeissa valmistua tulevaisuudessa.... ja kuinka monta vuotta yksittäiset asemat ovat myöhässä alkuperäisistä suunnitelmista. Uskokaa vain vihreitä lippuja eli aukiolevia asemia, sillä aina vain vetyhypetystä on kovasti netissä mutta realismi voi olla hidasta.

      https://www.h2stations.org/stations-map/?lat=49.763948&lng=12.582221&zoom=4

    • Anonyymi

      Englannissa on reilusti enemmän keltasia (suunnittelilla) ja harmaita lippuja (suljettuja) kuin vihreitä (auki). Se jos jokin kertoo jo paljon vetyautojen ylösajon epäonnistumisesta.

    • Anonyymi

      Esimerkki kommentista jossa arviot ovat menneet pieleen 12/2021:

      "Hydrogen-denialisteille ihmettelyä. Ruotsiin lisää asemia.
      https://twitter.com/NHolming/status/1469263249170472960

      Lukuina asetettuna 44 kpl vuoteen 2025 mennessä. Vuonna on 2023 ainakin 20 asemaa pystyssä, 5 nykyistä ja 15 Everfuelin asemaa. Alkaa olla jo vuonna 2025 varsin kattava jakeluverkosto. Ja HUOM! Uudet asemat on suunniteltu sekä raskaalle kalustolle että henkilöautoille.

      Ollaanhan me jääty pahasti jälkeen Euroopan kehityksestä."

      https://www.autostadium.fi/index.php?threads/vetyautot-ja-vety-polttoaineena-tekniset-ratkaisut-vedynkäyttöön.6621/page-55

    • Anonyymi

      Muistaakseni Suomessa oli vain 2 vetyasemaa, miten niistä 3 on pystytty sulkemaan?

    • Anonyymi

      Kyllä niitä vetytankkausasemia 3 ollut Suomessa ja kaikki suljettu kannattamattomina. Rovaniemellä, Helsingin Vuosaaressa ja Mäntyharjun Voikoskella.

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ensimmainen-vetyasema-tulee-rovaniemelle/60cd1dff-a56b-38f8-93e0-26c0009bf63b

      https://energiakokeilut.gitlab.io/yritykset/woikosken-vetytankkausasemat/

      Ja kannattaa miettiä miksi pitkäaikainen vedyn asiantuntija Woikoski ei aio rakentaa omaa vetytankkausasemaa enään. On paljon järkevämpää antaa sijoittajien kantaa isot riskit vetytankkausasemista (josta jo karvaisia kokemuksia Woikoskella) ja olla vain vedyn tuottajan roolissa vähäisillä riskeillä.

      "Meiltä on usein kysytty myös, mikä on Woikosken rooli tankkausasemissa, jos ne viimein Suomeen saadaan. Vastauksena kysyjille toteamme, että itse tankkausinfran rakentaminen ei ole pk-yrityksen, jollainen Woikoski on, tehtävä, mutta toimimme mielellämme kehitysprojekteissa asiantuntijoina ja vedyn toimittajina mahdolliseen infraan, mehän hoidamme mittavasti vetylogistiikkaa omalla kuljetuskalustollamme kaiken aikaa, meillä on iso fleet ja osaamme sen loistavasti. Teemme myös paljon asiakasprojekteja, joissa vedyn toimituksen lisäksi suunnittelemme ja rakennamme verkostoratkaisuja, sekä ylläpidämme ja huollamme niitä. Näiden lisäksi toimimme asiantuntijoina erilaisissa foorumeissa vetyyn liittyen, ja olemme mukana useissa mittavissa vetyprojekteissa. Tämä on luonteva rooli Woikoskelle, olemmehan kotimaisia vedyn asiantuntijoita."

      https://www.woikoski.fi/woikoski/blogi/woikoski-vedyn-edellakavijana-suomessa.html

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Los Angeles Times lehti kirjoittaa avoimesti ja totuuden mukaisesti samasta aiheesta kuin facebookin eri vetyautoilijatkin valittaa;

      "Vetypolttokennoautot ovat täällä. Mutta onnea vaan tankkaukseen."

      Toisinsanoen vetyinfrasta valitetaan ettei se ole toimivaa edes 20 vuoden jälkeenkään ja vetyautoilu on välillä tuskallista.

      https://www-latimes-com.translate.goog/business/story/2023-08-16/hydrogen-fuel-cell-cars-fuel?fbclid=IwAR2UHtZ107ZQRODrzeMGjmiLt6bwAIpRjP2qHBBs7fKzSoq6goXLSdbSl50&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei juurikaan luottamusta herätä kun ajanvaraus ei toimi vetytankkausasemalle ja asikaspalvelun numero ei vastaa (ei käytössä). Ja vain kahtena päivänä viikossa mahdollisuus varata aika vetytankkaukseen eikä periaatteessa kannata peruuttaa, koska uutta aikaa et sitten saa lähipäivinä kun vapaat ajat menevät todella nopeasti heti kun varausjärjestelmä aukeaa. Todella ikävä asia vetyautoilijoille kun tankkaaminenkin menee hankalaksi edes ajanvarauksella.

      "Hei!! Tietääkö kukaan, vaatiiko Riversiden Iwatanin asema ajanvarauksen? Nettisivuilla sanotaan, että ajanvaraus vaaditaan, mutta aikoja ei ole vapaita ja yritin soittaa asiakaspalvelunumeroon, mutta se ei ole käytössä. Kiitos etukäteen!"

      "Ajanvaraus aukeaa klo 15 maanantaina ja torstaina, se täyttyy minuuteissa, vaikea saada.. https://calendly.com/iwatani/riverside"

      https://www.facebook.com/groups/ToyotaMiraiQA/posts/3618744828384311

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      82
      5949
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2546
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2027
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1795
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1621
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1408
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1327
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1321
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1259
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe