Vetytankkausaseman aukiolon luotettavuus heikkoa.

Anonyymi-ap

Kun vihdoinkin Suomeen saadaan muutama (raskaskalusto) vetytankkausasema, niin mikä takaa sen että ne HARVAT asemat myös aidosti toimivat LUOTETTAVASTI? Vety ei niistä ole juuri koskaan loppu eikä huoltoja tiheästi? Miksi Kaliforniassa lähes 20 vuoden aikana ei ole päästy toimintavarmuuteen henkilöautojen vetytankkausasemien suhteen vaan jatkuvasti nettisivun mukaan on USEITA asemia PÄIVITTÄIN "ei toiminnassa" (punaisena) tilassa? Ja sitten sama rumba Suomessa niiden HARVOJEN vetytankkausasemien suhteen ja alkuvuosina ollaan vain sen yhden ainoan paikkakunnan vetytankkausaseman varassa eikä edes pystytä (kauas) toiselle paikkakunnalle ajamaan vetytankkaukseen kun tankki melko tyhjä jo ennestään. Joudutaan odottaan joskus useita päiviä että vetyä saa taas ajoneuvoon, joten on hyvä pitää varalla toisen käyttövoiman ajoneuvoa johon saa polttoainetta. Tämä on myös iso riski yrittäjille, jotka käyttävät vetyautoa työssään sillä bisnekset kärsii jos vetyautolla (työkalulla) ei voi ajaa.

Kun klikkaa linkistä eri Kalifornian asemia ja vielä sieltä tarkemmin "7 days" historia datan, niin näkee tilastona kuinka usein on asema ollut myös kiinni vaikka juuri nyt se olisi auki. On todella hälyttävää että listassa on suurin osa vihreällä (auki), mutta 7 päivän historialla hyvin monella on jossain kohtaa punasta (kiinni) tilastossa. Tuntuu uskomattomalta 2020-luvulla että ei edes 7 päivää putkeen pysty monikaan tankkausasema olemaan auki 24h. Tämä on myrkkyä yrittäjille. Ei ihme että välillä on uutisia pitkistä vetytankkausjonoista kun ihmiset ajavat sitten viereisille vetytankkausasemille ja ruuhkauttavat nämä, koska ei ole vaihtoehtoa kuin vain jonottaa.

https://h2-ca.com/region?id=0

Jopa 4 tunnin vetytankkausjonoja ja jotkut vetyautot jopa hinataan vetytankkausasemalle.

https://www.youtube.com/watch?v=7MEnKFFQKBg

20

870

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos se yksi harvoista vetytankkausasemista sattuu räjähtämään, niin on iso riski että turvatoimena laitetaan myös muut (samalla tekniikalla) vetytankkausasemat kiinni kunnes räjähdyksen syy on selvinnyt. Silloin ei saa mistään vetyä autoonsa. Näin on käynyt Norjassa ja osittain Kaliforniassa.

      https://www.youtube.com/watch?v=6fF2F4zFt_A

      Tai sitten vetytehdas sattuu räjähtämään niin voi olla tiukkaa vedyn tuotanto jonkin aikaa eikä vetyä riitä kunnolla vetytankkausasemille.

      https://www.youtube.com/watch?v=ydgd_ZvZ5xg

      https://www.youtube.com/watch?v=_JQ8zKrE-OI

      https://www.youtube.com/watch?v=iucbA0FOYu0

    • Anonyymi

      Sen ihmeen kun näkisi , että vetyasemalla olisi jonoa . Olis ensin tankkausasema , sitten pitäis olla 2 autoa Suomessa . Hoh hoijaa , varmaan osuu lottovoitto helpommin .

      • Anonyymi

        On meillä rekisteröity yksi Nexo.


    • Anonyymi

      Jep, eipä ole Norjassa eikä Ruotsissakaan vetytankkausasemilla jonoja kun vetyautoja saatu myytyä vain muutamia satoja kappaleita koko maahan. Ei ihmiset halua ostaa vetyautoa. Nyt samaa hullutusta ajetaan Suomeen eikä virheistä haluta ottaa opiksi.

    • Anonyymi

      Pistokokeena kävin taas katsomassa vetyasemien tilannetta Kaliforniassa linkistä ja tällä kertaa oli listalla 6 asemaa, jotka ilmoittivat "empty" eli vety oli päässyt täysin loppumaan. Ilmankos pystytään pitämään korkealla vetytankkausasemilla hintoja kun täyttö laahaa selvästi perässä.

    • Anonyymi

      Vedylle on liikaa kysyntää suhteessa vetyautokantaan, niin ei ihmekkään että vedyn hinta pumpulla vain nousee. Ahneus pilaa vetyautojen yleistymisen. Sama ilmiö on tapahtunut etanoliautoilulle Suomessa kun etanolin myynnillä käytännössä monopoliasema (ST1), jonka pumppuhinta seuraa aika tarkkaan normi bensan hintaa noin 25% halvempana jatkuvasti kipurajoilla voittojen maksimoinnin takia. Etanolia myös kuluu enemmän sen vähäisemmän energiasisällön takia, joten nykyään monesti aika sama kannattaako bensaa vai etanolia tankata flexifuel autoonsa. Monopoli aseman saavuttaminen myös vedyn osalta on Suomessa tulevaisuudessa riski että lupailuista huolimatta ei lähdekkään vedyn hinta pumpulla tippumaan kun en ensin houkuteltu ihmisiä vetyautoilun pariin.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

      • Anonyymi

        Ei ole kysynnästä kiinni kun jenkkilässä kaasu loppuu, ei vaan kannata rahdata kun menekkiä ei ole riittävästi ja jos hintoja nostaa liikaa, niin sekin vähä loppuu ja siksi asemien täyttöjä tehdään vain harvakseen.


    • Anonyymi

      Ei ainoastaan aukiolon luotettavuus vaan myös se seikka että avattuja vetytankkausasemia on yllätävän paljon SULJETTU Euroopassa. Sen näkee kun tutkii karttaa ja laskee kuinka monta "harmaata lippua" (suljettu) on kartalla. Suomessa niitä on 3kpl. Euroopassa useita kymmeniä suljettuja asemia. Jos ei vetyautot lyö Suomessa läpi, niin on suuri riski että vetytankkausasemia suljetaan kannattamattomina hiljakseen vaikeuttaen vetyautoilua ja sen vetyauton tulevaisuuden myyntiä kun juuri kukaan muukaan ei sitä halua ostaa puutteellisen vetytankkausverkoston takia. Huomioikaa myös keltaiset liput eli on aikeissa valmistua tulevaisuudessa.... ja kuinka monta vuotta yksittäiset asemat ovat myöhässä alkuperäisistä suunnitelmista. Uskokaa vain vihreitä lippuja eli aukiolevia asemia, sillä aina vain vetyhypetystä on kovasti netissä mutta realismi voi olla hidasta.

      https://www.h2stations.org/stations-map/?lat=49.763948&lng=12.582221&zoom=4

    • Anonyymi

      Englannissa on reilusti enemmän keltasia (suunnittelilla) ja harmaita lippuja (suljettuja) kuin vihreitä (auki). Se jos jokin kertoo jo paljon vetyautojen ylösajon epäonnistumisesta.

    • Anonyymi

      Esimerkki kommentista jossa arviot ovat menneet pieleen 12/2021:

      "Hydrogen-denialisteille ihmettelyä. Ruotsiin lisää asemia.
      https://twitter.com/NHolming/status/1469263249170472960

      Lukuina asetettuna 44 kpl vuoteen 2025 mennessä. Vuonna on 2023 ainakin 20 asemaa pystyssä, 5 nykyistä ja 15 Everfuelin asemaa. Alkaa olla jo vuonna 2025 varsin kattava jakeluverkosto. Ja HUOM! Uudet asemat on suunniteltu sekä raskaalle kalustolle että henkilöautoille.

      Ollaanhan me jääty pahasti jälkeen Euroopan kehityksestä."

      https://www.autostadium.fi/index.php?threads/vetyautot-ja-vety-polttoaineena-tekniset-ratkaisut-vedynkäyttöön.6621/page-55

    • Anonyymi

      Muistaakseni Suomessa oli vain 2 vetyasemaa, miten niistä 3 on pystytty sulkemaan?

    • Anonyymi

      Kyllä niitä vetytankkausasemia 3 ollut Suomessa ja kaikki suljettu kannattamattomina. Rovaniemellä, Helsingin Vuosaaressa ja Mäntyharjun Voikoskella.

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ensimmainen-vetyasema-tulee-rovaniemelle/60cd1dff-a56b-38f8-93e0-26c0009bf63b

      https://energiakokeilut.gitlab.io/yritykset/woikosken-vetytankkausasemat/

      Ja kannattaa miettiä miksi pitkäaikainen vedyn asiantuntija Woikoski ei aio rakentaa omaa vetytankkausasemaa enään. On paljon järkevämpää antaa sijoittajien kantaa isot riskit vetytankkausasemista (josta jo karvaisia kokemuksia Woikoskella) ja olla vain vedyn tuottajan roolissa vähäisillä riskeillä.

      "Meiltä on usein kysytty myös, mikä on Woikosken rooli tankkausasemissa, jos ne viimein Suomeen saadaan. Vastauksena kysyjille toteamme, että itse tankkausinfran rakentaminen ei ole pk-yrityksen, jollainen Woikoski on, tehtävä, mutta toimimme mielellämme kehitysprojekteissa asiantuntijoina ja vedyn toimittajina mahdolliseen infraan, mehän hoidamme mittavasti vetylogistiikkaa omalla kuljetuskalustollamme kaiken aikaa, meillä on iso fleet ja osaamme sen loistavasti. Teemme myös paljon asiakasprojekteja, joissa vedyn toimituksen lisäksi suunnittelemme ja rakennamme verkostoratkaisuja, sekä ylläpidämme ja huollamme niitä. Näiden lisäksi toimimme asiantuntijoina erilaisissa foorumeissa vetyyn liittyen, ja olemme mukana useissa mittavissa vetyprojekteissa. Tämä on luonteva rooli Woikoskelle, olemmehan kotimaisia vedyn asiantuntijoita."

      https://www.woikoski.fi/woikoski/blogi/woikoski-vedyn-edellakavijana-suomessa.html

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Los Angeles Times lehti kirjoittaa avoimesti ja totuuden mukaisesti samasta aiheesta kuin facebookin eri vetyautoilijatkin valittaa;

      "Vetypolttokennoautot ovat täällä. Mutta onnea vaan tankkaukseen."

      Toisinsanoen vetyinfrasta valitetaan ettei se ole toimivaa edes 20 vuoden jälkeenkään ja vetyautoilu on välillä tuskallista.

      https://www-latimes-com.translate.goog/business/story/2023-08-16/hydrogen-fuel-cell-cars-fuel?fbclid=IwAR2UHtZ107ZQRODrzeMGjmiLt6bwAIpRjP2qHBBs7fKzSoq6goXLSdbSl50&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei juurikaan luottamusta herätä kun ajanvaraus ei toimi vetytankkausasemalle ja asikaspalvelun numero ei vastaa (ei käytössä). Ja vain kahtena päivänä viikossa mahdollisuus varata aika vetytankkaukseen eikä periaatteessa kannata peruuttaa, koska uutta aikaa et sitten saa lähipäivinä kun vapaat ajat menevät todella nopeasti heti kun varausjärjestelmä aukeaa. Todella ikävä asia vetyautoilijoille kun tankkaaminenkin menee hankalaksi edes ajanvarauksella.

      "Hei!! Tietääkö kukaan, vaatiiko Riversiden Iwatanin asema ajanvarauksen? Nettisivuilla sanotaan, että ajanvaraus vaaditaan, mutta aikoja ei ole vapaita ja yritin soittaa asiakaspalvelunumeroon, mutta se ei ole käytössä. Kiitos etukäteen!"

      "Ajanvaraus aukeaa klo 15 maanantaina ja torstaina, se täyttyy minuuteissa, vaikea saada.. https://calendly.com/iwatani/riverside"

      https://www.facebook.com/groups/ToyotaMiraiQA/posts/3618744828384311

    • Anonyymi

      Ei ole Ruotsissakaan saatu ratkaistua vetytankkausasemien luotettavuutta vieläkään vaikka vuosia on kulunut jo aikaa.

      "Suomessa rekisteröitiin ainoastaan kaksi uutta vetyautoa vuosina 2014–2024. Helsingin Sanomat kertoi näiden autojen kohtalosta aiemmin. Käytännössä autoilla ei pysty ajamaan, koska Suomessa ei ole yhtään tankkausasemaa vetyautoille.

      Tämän tietää erittäin hyvin myös Mäkipää, joka on ratkaissut asian käymällä tankkaamassa Hyundai Nexo -polttokennoautonsa Tukholman päälentoaseman Arlandan tuntumassa parin kuukauden välein.

      ”Olen lähtenyt aamulaivalla ja tankannut auton siellä illalla. Aamulla olen kokeillut tankata uudelleen, jos tankkiin vielä jotain menisi”, Mäkipää kertoo.

      Arlandan aseman luotettavuus on ollut Mäkipään mukaan välillä heikkoa. Niinkin on käynyt, ettei asemalla ole saanut lainkaan tankatuksi. Viime aikoina hän onkin asioinut uudella Nykvarnin asemalla, joka sijaitsee Tukholman läänissä noin 45 minuutin ajomatkan päässä laivasatamasta."

      Ja epäluotettavuuden lisäksi saa jännätä laskun kanssa. Haastattelun mukaan 100km vetyautoilua maksaa hänelle 16,6-38e, joten kallista on 2020-luvulla valmistettuihin bensa/diesel autoihin joilla voi päästä noin 10e/100km. Ja laivamatkan vaivalle pitää myös maksaa jotain hintaa kun se on vapaa-ajasta pois.

      "Vetyautoilla ajaminen ei ole suinkaan ilmaista. Mäkipää kertoo, että hän on kalleimmillaan maksanut pelkästä tankkaamisesta Ruotsissa peräti 230 euroa. Normaalisti tankkaaminen on maksanut Mäkipäälle noin sata euroa."

      https://www.hs.fi/talous/art-2000010987319.html?fbclid=IwY2xjawIX29xleHRuA2FlbQIxMQABHYSgi6EOcGSLLuj_IhqhXmQABeKjytmxtUJuHbbIoT0g3l_twBnYNt6_BA_aem_o1HZc78q4DMLAofSwYCZ4w

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      326
      2589
    2. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      274
      2337
    3. Veriteko Kajaanissa.

      Nuorta naista epäillään puukotuksesta. Väkivaltaisuus lisääntyy, eihän ole kauan kun kyse oli samanlaisesta teosta.
      Kajaani
      28
      1801
    4. Anna vihje jonka vain te tiedätte

      Tällä näkyy olevan monia etsijöitä ja kaipaajia. Otetaan ketju jossa voi antaa vihjeen. Kirjoittakaa jotain mitä muut e
      Ikävä
      119
      1522
    5. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      51
      1407
    6. Millainen ihminen linda brandt-ahde on

      Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta
      Lappeenranta
      46
      1327
    7. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      87
      1311
    8. Martina makkarankuori päällä

      Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      1294
    9. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      86
      1286
    10. Oletko kaivattusi

      Mielestä hyvä sängyssä🤔
      Ikävä
      102
      1284
    Aihe