Usassa jopa 25 dollaria vetykilo ja tulee nousemaan.

Anonyymi-ap

Todella kallista vetyautoilu Kaliforniassa tulevaisuudessa. Yhdellä kilolla (noin 25 dollaria marraskuusta 2022 lähtien) kun pääsee noin 100km.

"Onko kukaan lukenut Iwatani H2 Price Increase -kirjettä ja joutunut paniikkiin kuten minä?!
15 000 dollarin ilmainen kaasukorttini (joka lähes vuoden vuokrasopimuksen jälkeen ei todellakaan ole 15 000 dollaria, minun on tarkistettava...) ei mene pitkälle 150 dollarilla täyttöä kohti. Lasken noin 100 täyttöä kyseisellä hinnalla (ja näyttää siltä, ​​että se lisääntyy tammikuussa) ja 300 mailia täyttöä kohti, mikä näyttää siltä, ​​​​että se ajaa noin 30 000 mailia (mutta maksoin ylimääräisen vähintään 15 000 mailia per täyttö). vuosi tai yhteensä 45 000 mailia, koska todella ajamme autoillamme ja olemme jo ajaneet 13 000 mailia 11 kuukaudessa!)
"Vaikka seuraamme jatkuvasti näitä trendejä, odotamme, että LCFS-luottomarkkinoiden kääntyminen voi kestää yli vuoden. Siksi ja valitettavasti Iwatanin on aloitettava annostelulaitteiden hintojen säätäminen korkeammiksi kaikilla Iwatanin asemilla Kaliforniassa vastaamaan sitä. LCFS-markkinoiden realiteetit, korkeammat hankintakustannukset ja inflaatio. Hintamuutos tehdään vaiheittain. Ensimmäinen oikaisu tulee voimaan 1.11.2022 ja uusi hinta on 24,99 dollaria / kg. Toisen ylöspäin oikaisun odotetaan tapahtuvan voimaan 1.1.2023. Oikaisun määrää tarkistetaan."

Olen varma, että True Zero ja Shell sopivat niihin, eikö?
Minulla on myös Toyota Mirai 1. sukupolvi 2019, jonka ostin sen jälkeen, kun toinen Nexoni puri pölyä (Lemon lawed!), jossa olen täsmälleen samassa tilanteessa. . .paitsi että omistan auton ja että 15 000 dollaria loppuu noin vuoden kuluttua, joten sijoitukseni saattaa jäädä arvottomaksi. . . ajatuksia?

Julkaisen tämän sekä Mirai- että Nexo-ryhmässä."

https://www.facebook.com/groups/2354481738171728/posts/3477879729165251/

https://www.facebook.com/groups/1688271238129437/posts/3139304566359423/

22

356

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos ei vedyn todella kallista hintaa saada kuriin, niin se tappaa kyllä vuosiksi kaikki vetyautoa harkitsevat ostajien innon, jolloin ostavat jonkun muun käyttövoiman auton. Ehkä se 15 dollaria kilolta oli monen mielestä vielä siedettävä vaikka bensiini/diesel autoilukin tuli silti halvemmaksi.

    • Anonyymi

      Jos nyt jo itketään Suomessa noin 15e bensa/diesel kuluille per 100km, niin kuinka paljon itketään sitten 25e/100km vetyautoilla? Sitä varten on jopa perustettu facebook ryhmä joka ollut jo sanomalehtien artikkelissakin. Sitten vielä kaikki vetyautojen tiheät huoltovälit päälle kun polttokennon ionisuodatin pitää vaihtaa 50 000km välein ja maksaa Kaliforniassa 400-1000 dollaria facebook keskusteluiden mukaan.

      Euroopassa vety varmaan halvempaa kuin Kaliforniassa (25 dollaria kilo), mutta riski on nyt todellakin suuri että lähtee täälläkin vetykilon hinta vain nousemaan, koska Venäjältä ei saa enään halpaa maakaasua josta on kaikkein halvinta valmistaa vetyä. Kun maakaasun hinta nousee (muualta tuotuna), niin nousee myös vedynkin hinta Euroopassa myös.

      https://www.facebook.com/groups/1595868463917799

      • Anonyymi

        Ei tuu riittään Suomessa edes toi 25 € / 100 km vedyllä. Infran rakentaminenkin on täysin tekemättä. Jos jotain vetyautoja joskus tulisi (ei tule näin pieneen markkinaan), niin hinta olisi lähempänä 50 €.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pyöreästi vuodessa noussut 63% Kaliforniassa vedyn hinta joillakin asemilla. 16,43 dollaria aiemmin, nyt 26,75 dollaria. Kyllä varmasti harmittaa monia vetyautoilijoita kun vaikeata myydä myöskään autoa pois, koska kysyntä tippuu ja samoin myyntihinta. Pahimmat häviäjät ovat varmaankin 2022 vuoden alussa 3 vuoden leasing sopimuksen tehneet autoilijat ja tunnetusti Kaliforniassa ei armoa anneta vaan maksettava vain sopimuksen mukaan vaikket ajaisi mailiakaan autolla. Maksavat siis korkeaa leasing sopimusta ja korkeaa polttoaineen hintaa.

      https://www.facebook.com/groups/1688271238129437/posts/3201645920125287/

    • Anonyymi

      Turhia hetkellisiä murheita ja ilmesesti jollakin yksittäisellä vetyasemalla josta sitten anti-vety-trollaillen yleistellään, mutta kyllä se veytankillinen vielä tulee kuluttajaystävälliselle tasolle.

      "In just a few months, the Ukraine war also sparked $73 billion (€71 billion) in fresh investment in green hydrogen, he wrote in a recent report on the topic."

      "The European Union has launched a €3 billion green hydrogen bank to support the sector, while the United States introduced a massive tax credit of $3/kg to the production of green hydrogen via its Inflation Reduction Act (IRA)."

      "The US move has proved a remarkable boon, driving the cost of new green hydrogen products below $2/kg, to the point where it becomes “too cheap” to ignore, Mbuk told Euronews Next."

      - https://www.euronews.com/next/2022/11/24/europe-energy-crisis-is-boosting-green-hydrogen-is-it-finally-a-real-alternative

      • Anonyymi

        "The US move has proved a remarkable boon, driving the cost of new green hydrogen products below $2/kg, to the point where it becomes “too cheap” to ignore, Mbuk told Euronews Next."

        ;-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "The US move has proved a remarkable boon, driving the cost of new green hydrogen products below $2/kg, to the point where it becomes “too cheap” to ignore, Mbuk told Euronews Next."

        ;-)

        Jos nyt oletetaan että itse vedyn tuotantokustannus on 2 eur/kg, niin paljonko arvioit että hinta nousee kun Suomessa huomioidaan kuljetuskustannukset, ja se että vedyn jakeluasema maksaa 1-4 miljoonaa eur/kpl? Tuon jakeluaseman investointikustannus on pakko saada katettua vedyn myyntituotoilla kun kaupallisin reunaehdoin toimitaan, ei hankkeeseen muutoin sijoita kukaan rahojansa.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      "Globaalin vedyn kilpailun kiihtyessä Innocenzi sanoi, että on olemassa vaara, että kuten olemme nähneet aurinkosähköpaneeleilla Kiinassa, suurin osa vihreän vetyprojekteissa käytetyistä elektrolyysaattoreista päätyy Euroopan ulkopuolelle.

      ”Emme ole vielä sillä kustannustasolla, jolla meidän on oltava. Ja siksi hallituksen tuki on kriittistä ja tarpeellista, hän sanoi.

      Mbuk, Carbon Tracker, oli samaa mieltä. "Tarvitsemme suoran TUKISUUNNITELMAN - jonkinlaisen vahvan vihreän vedyn TUEN, joka AJAA HINNAN joko 2 dollariin/kg tai alle 2 dollariin/kg", hän sanoi.

      ”Silloin koko ala on täysin kilpailukykyinen. Ja mitä se tekisi, on se, että se vapauttaisi nopeasti yksityisen rahoituksen.""

      Ja jälleen puhutaan näköjään TUOTANTOKUSTANNUKSISTA, ei mitä se vetykilo maksaa autoilijalle vetytankkausasemalla. Ja siihenkin haetaan vielä veronmaksajien tukea kun ei muuten ole tarpeeksi kaupallisesti kannattava hintataso. Siihen päälle varastointi, kuljetus, tulevaisuuden huoltokorjaukset HIC ilmiön takia ja vetytankkausaseman kate päälle.... taitaa taas hinta karata vähintään 10 dollariin kilo vetytankkausasemalla? Todisteita odotellessa että vetykilo lähtee selvästi laskuun ja vetyautoilijat kiittää. Kaliforniassa se on jo monessa paikassa päälle 20 dollaria kilo, niin alkaa hintataso olla monelle sietämätöntä.

      Ja vihreä vety on vain myytti niin kauan kun on jatkuvasti sähkökriisejä koska joudutaan turvautumaan myös muihin sähköntuotantoihin vedyn valmistuksessa vuositasolla. Mutta ainahan sitä markkinoidaan valheellisesti vihreänä vaikka se todellisuudessa tehdään sekasähköllä. Uusiutuvia sähköntuottajia ei keretä pystyttämään niin nopeasti kuin vetytalous sitä tarvitsisi, joten aina on pulaa vihreästä sähköstä.

    • Anonyymi

      "Anderson Economic Groupin analyysin mukaan keskihintaisten autojen luokassa sadan mailin (161 kilometrin) ajaminen polttomoottoriautolla on 31 dollarisenttiä halvempaa kuin sähköllä.

      Polttomoottorilla pääsi VUODEN VIIMEISELLÄ NELJÄNNEKSELLÄ sata mailia noin 11,29 dollarilla. Kilometri- ja eurohinnoiksi muunnettuna kustannus on 6,43 euroa sadalla kilometrillä."

      Ei ole iso ero tuon tutkimuksen mukaan, 161km ja 31 dollarisenttiä halvempaa polttomoottoriautolla sähköautoon verrattuna. Vetyautoilu sen sijaan selvästi kalliimpaa tällä hetkellä, joten ei ihmekkään että vetyautoja myydään nykyään vuosittain melko surkeasti, sillä onhan siinä eroa että maksaako 100km noin 6,5e vai noin 25e.

    • Anonyymi

      Kalifornian asemien hintoja voi tarkastella tästä linkistä. Aika moni asema tuntuu olevan myös poissa käytöstä kun katsoo eri päivinä. Kun klikkaa aseman tietoja, niin sieltä löytyy hinta. Hyvin monessa tuntuu olevan tuo 26,75 dollarin hinta ja vähän asemia jotka myyvät vetyä alle 20 dollaria. Palvelusta näkee myös arvioidun jonon pituuden, joka helpottaa autoilijoita.

      https://h2-ca.com/

    • Anonyymi

      Nyt jäädään odottelemaan koska vedyn pumppuhinta uskalletaan julkaista myös Suomessa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17717322/koska-julkistetaan-vetytankkausaseman-kuluttajahinta-suomessa

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ja energiasisältö litra nestevetyä ,tarvitaan 250 ml bensaa

    • Anonyymi

      Uusi vedyn hintaennätys Kaliforniassa. Entinen hinta 26,75 dollaria kilo ja nyt asemalla Saratoga 29,95 dollaria. Yhdellä kilolla pääsee noin 100km. Ajatelkaa jos ostaisitte bensaa tai dieseliä Suomessa alle 30e ja pääsisitte sillä vain 100km... kallista autoilua.

      "29,95/Kilo True Zero Stationilla !!! Mitä tapahtuu? Silmäni jumiutuivat Sunnyvale-Saratogan asemalla. Milloin tämä tapahtui? Se oli 26,75 True Zero- ja Shell-asemilla viimeisen 2 kuukauden aikana. Toivoisin hintojen laskevan tänä vuonna. Polttoainekorttini tyhjenee nyt nopeasti."

      https://www.facebook.com/groups/2354481738171728/posts/3643481419271747/

      Kaiken lisäksi nyt 49 päivää myöhässä olevan datan päivitys asemalta on useita päiviä datassa punaisella jolloin asema ei ole ollenkaan toiminnassa. Korkea hinta ja aseman heikko luotettavuus.... varmasti ärsyttää vetyautoilijoita.

      https://h2-ca.com/station?id=15031

    • Anonyymi

      Lisää samaa kiroilua korkeasta vedyn hinnasta. Alkaa ihmisillä selkä katketa... tekstin oheessa kuva vetytankkausaseman näyttötaulusta jossa lukee 29,95 dollarin kilohinta.

      Ei mikään ihme että vetyautojen myyntitilastot kyykkäävät Kaliforniassa.

      "Todellakin, True Zero. TOINEN 2 dollaria/kg? Kun aloitin vuokrasopimukseni 3 vuotta sitten, se oli 13,75 dollaria. En tiedä liian monista asioista, jotka ovat tulleet 217% kalliimmaksi tuona aikana. Ennen kuin OC:ssa on parempi sekoitus asemia, tätä voit odottaa. Mikään kilpailu ei anna TZ:lle hyötyä täysimääräisesti. (Jos et ole huomannut, en ole heidän johdon suuri fani.)
      Olen iloinen, että vuokrasopimukseni päättyy ensi kuussa. Sääli niitä ihmisiä, jotka ovat vasta aloittaneet. En näe hyvää näkymää horisontissa."

      https://www.facebook.com/groups/2354481738171728/posts/3645333615753194

    • Anonyymi

      Vety menee aikanaan teollisuuden käyttöön kun jossain vaiheessa saamme niitä vetyinvestointeja vuosien päästä valmiiksi.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Todennäköisesti vetykilon hinta vain jatkaa nousuaan, sillä nyt väitellään että onko enään järkeä valtion tukea vetyinfraa verovaroin.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006879/kaliforniassa-vaitellaan-vetytankkausasemien-rakentamisen-jarkevyydesta-

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe