Vetyautoja menee edelleen todella huonosti kaupaksi.

Anonyymi-ap

Mitään selvää teknistä edistystä ei ole tapahtunut, jotta vetyautot voisivat mennä lähitulevaisuudessa hyvin kaupaksi. Vain netissä hehkutetaan ja myydään mielikuvina paljon, mutta ei oikeassa elämässä.

"Olisiko tässä ryhmässä hyvää näkemystä, miksi nykyisten vetyautojen uusrekisteröinti on laskussa? Tiedossani on kaksi Euroopassa myytävää vetyautoa (#FCEV): Toyota Mirai ja Huyndai Nexo. Onko muita myynnissä tällä hetkellä?
Jotain huhua on ollut uusista tulevista malleista, jotka voisivat muuttaa näkymää (Toyota Crown) https://fuelcellsworks.com/.../toyota-crown-introduces.../
Joka tapauksessa nyt rekisteröitävistä FCEV on puhti poissa, kesäkuussa avoimien lähteiden mukaan rekisteröitiin 43 vetyautoa Saksassa, Hollannissa ja Tanskassa. Koko vuoden saldo on vielä surullisempi, rekisteröidyt vetyautot ovat lähes täysin Saksan varassa. Hollannin ja Tanskan vuoden 2022 taksikäyttöön rekisteröidyt autot ovat yksittäisiä piikkejä. Kuten tuo iso Saksankin piikki elokuussa 2022. Norja ei enää ilmoita vetyautoja erikseen, Ruotsissa on luokka "övriga bränslen" jossa voisi olla vetyautoja? Suomessa onneksi on oma selvä luokkansa FCEV, vaikka tankkausasemaverkoston vuoksi hiljaista toki on. Tankkausverkko tulee kehittymään valtion ja muutaman rohkean infrarakentajan toimesta, jännä nähdä montako 2M€ asemaa Suomeen uskalletaan rakentaa?"

"Sana vetytalous on myös erikoinen. Ei puhuta metallitaloudesta tai sähkötaloudesta. Vetyteollisuus kuvaa paremmin sitä, miten puhdasta vetyä kaivataan nykyisen fossiilisen vedyn sijasta lannoite, muovi ja polttoaineteollisuuteen.
Vetyautoja myydään edelleen <50 kpl/kk Euroopassa, kuten 10v sitten. Sähköautoja myydään 100000 kpl/kk pelkästään yllämainituissa maissa. Mikään määrä tuotekehitystä ei muuta fysiikan lakeja, vety vain on aina kallista ja epäkäytännöllistä, ainakin tällä planeetalla. Marsissa tilanne voisi olla toinen, vaikka sielläkin akkuteknologia lienee järkevämpi energiatehokkuutensa vuoksi."

https://www.facebook.com/groups/vetyh/posts/1969400850097252

27

1134

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Japanissa, Hollannissa ja Brasiliassa on vetyautoja. Miksi? Niissä valmistetaan saastuttavaa vetyä teollisuuden tarpeisiin valtavat määrät maakaasusta . Siitä sitten riittää pikku loruja vetyautoihin edullisesti.

        Niin ei voi jatkua.


    • Anonyymi

      Kertokaahan vetyuskovaiset että missä maassa vetyautot ovat selvästi suosittuja? Jos ette pysty sitä kertomaan, niin kannattaa ottaa opiksi että miksei ole.

    • Anonyymi

      Vedyn hyötysuhde on surkea, ei fysiikan lakeja voi muuttaa uskovaisetkaan.

    • Anonyymi

      Odotan edelleen todisteita siitä että vetyautot ovat oikeassa elämässä jotenkin suosittuja. Olen kyllästynyt jatkuvaan epärealistiseen hehkuttamiseen vetyliikenteessä netissä, mutta oikean elämän esimerkit läpimurrosta (esim. myyntitilastot) puuttuvat.

    • Anonyymi

      Jos polttokennon korjaaminen maksaa jopa 100 000e joissakin tapauksissa perusvetyautoon, niin hurjaksi menee. Ja vaikka tulevaisuudessa maksaisi "vain" 20 000e ja kestää alle 200 000km, niin kyllä on kallista autoilua. Täyssähköautoihinkin voi akku maksaa paljon, mutta on toivoa että kestää yli 400 000km alkuperäisellä akulla (lopussa kakkosautona) jolloin se muutenkin romutetaan.

      https://www.is.fi/autot/art-2000009789719.html

    • Anonyymi

      Mikä tahansa auto joka maksaa vähintään 70 000e jää todennäköisesti vähälle myynnille. Jos vetyautoja ei ole edes 40 000e hintaan saatavilla UUTENA, niin vähälle jää myynnit jo pelkästään hinnan takia.

      • Anonyymi

        Ei vetyautoilla ole taviksilla varaa ajaa, vaikka autoja saisi ilmaiseksi. Ellei vetyasemia tueta aivan perkeleesti siis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vetyautoilla ole taviksilla varaa ajaa, vaikka autoja saisi ilmaiseksi. Ellei vetyasemia tueta aivan perkeleesti siis.

        Hyötysuhde, kannattaa lukea, mitä se tarkoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyötysuhde, kannattaa lukea, mitä se tarkoittaa.

        Tuulimylly.. Sähkö.. Sähköauto tai

        Tuulimylly... Sähkö... Elektrolyysi.. Polttokenno... Sähkö...vetyauto.

        Sähkön jakelu ja tuotanto on olemassa.

        Vetyyn liittyen ei mitään ole olemassa=tupla järjestely ja vety hankala käsitellä.


    • Anonyymi

      Käy huonosti kauppa.

    • Anonyymi

      Sama tulevaisuus on varmaan (harraste) vetyveneillä että huonosti käy kauppa, koska harvassa satamassa on vetytankkaus mahdollisuus.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Toiset eivät suostu ottamaan opiksi mitä ihmiset ovat mieltä ulkomailla vetyauton omistamisesta ja sinnikkäästi vain uskovat niiden yleistymiseen jos tänne Suomeen rakennetaan muutama kymmenen vetytankkausasemaa. Vaikka muutamassa maassa on yli 100 vetytankkausasemaa ja maata voi ajaa ristiin rastiin vetyautoilla, niin siltikään vetyautojen myynti ei ole siellä lähtenyt nousuun. Melkoista itsepetosta puuhata samaa virhettä tänne Suomeen.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Nyt myös Toyota myöntää että heillä on suuria vaikeuksia saada vetyhenkilöautoja myytyä. Uusi yritys hyötyajoneuvojen osalta. Usa on kuitenkin aika suuri maa missä myydään autoja, joten myyntimäärät siihen suhteutettuna on todella surkea.

      "Toyota myi vain 2 604 esimerkkiä vetykäyttöisestä Miraista Yhdysvalloissa vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana."

      "Olemme yrittäneet Miraita, mutta emme onnistuneet", hän kertoi Autocarille . "Vetyasemia on hyvin vähän ja niitä on vaikea toteuttaa, joten Mirai on pienempi [tilavuudeltaan]. Keskikokoisille kuorma-autoille on helppo toimittaa [tankkausverkosto], koska se on pääasiassa A paikkaan B. Valtava määrä kuorma-autoja kulkee paikasta A paikkaan B, joten voit käyttää asemia vakaammin. Hyötyajoneuvot ovat tärkein alue, jolla vedyn käyttöä yritetään jatkaa.

      https://www-carscoops-com.translate.goog/2023/10/toyota-admits-mirai-has-not-been-successful-will-focus-on-hydrogen-commercial-vehicles/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      vedyn käyttö polttoaineena on suudenpi haaste sen voitelun vuoksi moottorissa, kun taas polttoaine tulee vetygeneraattorilla vedestä,

      • Anonyymi

        Mutta siihen vetygeneraattoriin tarvitset paljon sähköä samoin vedyn jakeluun autoihin.

        Minä ajan pitkään sillä samalla sähköllä ennenkuin pääset edes käynnistämään vetyauton.

        Hyötysuhde...


    • Anonyymi

      Vetypommiautojen suunnittelu on loppunut.

    • Anonyymi

      Vetyauto on sähköauto. Eli polttokennolla vedystä tehdään sähköä auton sähkömoottoriin.

      Miksi tehdä sähköllä vetyä, kun voi ajaa suoraan sillä sähköllä?

      Hyötysuhde ja tuplasti laitteita autossa.

      • Anonyymi

        Sähkön tuotanto ja jakeluverkosto on kattavasti olemassa.

        Fossiilivapaan vedyn tuotantoa ei ole eikä jakelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkön tuotanto ja jakeluverkosto on kattavasti olemassa.

        Fossiilivapaan vedyn tuotantoa ei ole eikä jakelua.

        Vety on hankala aine ja siihen ei ole totuttu kuluttajamarkkinoilla.

        Sähkö on tuttu kaikille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kelkkailijat

      Oliko kelkkailijat ähtäriläisiä.
      Ähtäri
      22
      3522
    2. Kyllä mä sua rakastan mutta ei me voida olla me

      On tuhat syytä miksei vaan voida olla. Pitää sunkin hyväksyä se . Parempi kun ei nähdäkään enää, sattuu liikaa. Naiselle
      Ikävä
      104
      1704
    3. Mikset laita viestiä?

      Sille sun ikävän kohteelle?
      Ikävä
      104
      1328
    4. Tiesitkö mies että musta tulee sun vaimo?

      Niinpä, aika järisyttävä uutinen
      Ikävä
      66
      1064
    5. Manipuloitu Raamattu

      Manipuloitu Raamattu https://www.youtube.com/watch?v=XOZ4C8qWWrQ Tässä leikkaamattomassa videossa Mauro Biglino käsitte
      Hindulaisuus
      317
      1002
    6. Jos sattumalta

      kohdataan ja näet että minäkin näen sut niin a. lähdetkö pois b. sanot hei tai muuta c. katsot hiljaa ja odotat mitä
      Ikävä
      71
      941
    7. Kertokaapa miehet

      Nyt sitten minkälainen nainen on mieleenne? Tuli siis mieleen tuosta toisesta aloituksesta. Jossa nainen ei saisi olla l
      Sinkut
      143
      935
    8. Lähtee järki sun kanssa mies

      Mitä ihmettä sä minusta haluat? Ole rehellinen, ei tätä kestä erkkikään.
      Ikävä
      60
      912
    9. Martina instassa kehuu omia nuorekkaita kasvojaan..

      Kyllä on sitten nuorekas,not! Täynnä täytaineita tämä nainen ja näyttää joka päivä enemmän samalta kun joku naisista B
      Kotimaiset julkkisjuorut
      151
      856
    10. Kerrohan minulle nainen viisain

      Että mikä minun ongelma oikeasti on?
      Ikävä
      67
      842
    Aihe