Mitään selvää teknistä edistystä ei ole tapahtunut, jotta vetyautot voisivat mennä lähitulevaisuudessa hyvin kaupaksi. Vain netissä hehkutetaan ja myydään mielikuvina paljon, mutta ei oikeassa elämässä.
"Olisiko tässä ryhmässä hyvää näkemystä, miksi nykyisten vetyautojen uusrekisteröinti on laskussa? Tiedossani on kaksi Euroopassa myytävää vetyautoa (#FCEV): Toyota Mirai ja Huyndai Nexo. Onko muita myynnissä tällä hetkellä?
Jotain huhua on ollut uusista tulevista malleista, jotka voisivat muuttaa näkymää (Toyota Crown) https://fuelcellsworks.com/.../toyota-crown-introduces.../
Joka tapauksessa nyt rekisteröitävistä FCEV on puhti poissa, kesäkuussa avoimien lähteiden mukaan rekisteröitiin 43 vetyautoa Saksassa, Hollannissa ja Tanskassa. Koko vuoden saldo on vielä surullisempi, rekisteröidyt vetyautot ovat lähes täysin Saksan varassa. Hollannin ja Tanskan vuoden 2022 taksikäyttöön rekisteröidyt autot ovat yksittäisiä piikkejä. Kuten tuo iso Saksankin piikki elokuussa 2022. Norja ei enää ilmoita vetyautoja erikseen, Ruotsissa on luokka "övriga bränslen" jossa voisi olla vetyautoja? Suomessa onneksi on oma selvä luokkansa FCEV, vaikka tankkausasemaverkoston vuoksi hiljaista toki on. Tankkausverkko tulee kehittymään valtion ja muutaman rohkean infrarakentajan toimesta, jännä nähdä montako 2M€ asemaa Suomeen uskalletaan rakentaa?"
"Sana vetytalous on myös erikoinen. Ei puhuta metallitaloudesta tai sähkötaloudesta. Vetyteollisuus kuvaa paremmin sitä, miten puhdasta vetyä kaivataan nykyisen fossiilisen vedyn sijasta lannoite, muovi ja polttoaineteollisuuteen.
Vetyautoja myydään edelleen <50 kpl/kk Euroopassa, kuten 10v sitten. Sähköautoja myydään 100000 kpl/kk pelkästään yllämainituissa maissa. Mikään määrä tuotekehitystä ei muuta fysiikan lakeja, vety vain on aina kallista ja epäkäytännöllistä, ainakin tällä planeetalla. Marsissa tilanne voisi olla toinen, vaikka sielläkin akkuteknologia lienee järkevämpi energiatehokkuutensa vuoksi."
https://www.facebook.com/groups/vetyh/posts/1969400850097252
Vetyautoja menee edelleen todella huonosti kaupaksi.
27
1133
Vastaukset
- Anonyymi
Ei edes kehittynyt Japani ole yhteiskunnassaan onnistunut vetyä lyömään läpi vaikka hallitus tukee. Kansalaiset ovat eri mieltä vedyn "eduista".
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17752830/japani-on-epaonnistunut-vetytaloudessa-ja-vetyautoilussa-- Anonyymi
Japanissa, Hollannissa ja Brasiliassa on vetyautoja. Miksi? Niissä valmistetaan saastuttavaa vetyä teollisuuden tarpeisiin valtavat määrät maakaasusta . Siitä sitten riittää pikku loruja vetyautoihin edullisesti.
Niin ei voi jatkua.
- Anonyymi
Kertokaahan vetyuskovaiset että missä maassa vetyautot ovat selvästi suosittuja? Jos ette pysty sitä kertomaan, niin kannattaa ottaa opiksi että miksei ole.
- Anonyymi
Vedyn hyötysuhde on surkea, ei fysiikan lakeja voi muuttaa uskovaisetkaan.
- Anonyymi
Odotan edelleen todisteita siitä että vetyautot ovat oikeassa elämässä jotenkin suosittuja. Olen kyllästynyt jatkuvaan epärealistiseen hehkuttamiseen vetyliikenteessä netissä, mutta oikean elämän esimerkit läpimurrosta (esim. myyntitilastot) puuttuvat.
- Anonyymi
Jos polttokennon korjaaminen maksaa jopa 100 000e joissakin tapauksissa perusvetyautoon, niin hurjaksi menee. Ja vaikka tulevaisuudessa maksaisi "vain" 20 000e ja kestää alle 200 000km, niin kyllä on kallista autoilua. Täyssähköautoihinkin voi akku maksaa paljon, mutta on toivoa että kestää yli 400 000km alkuperäisellä akulla (lopussa kakkosautona) jolloin se muutenkin romutetaan.
https://www.is.fi/autot/art-2000009789719.html - Anonyymi
Mikä tahansa auto joka maksaa vähintään 70 000e jää todennäköisesti vähälle myynnille. Jos vetyautoja ei ole edes 40 000e hintaan saatavilla UUTENA, niin vähälle jää myynnit jo pelkästään hinnan takia.
- Anonyymi
Ei vetyautoilla ole taviksilla varaa ajaa, vaikka autoja saisi ilmaiseksi. Ellei vetyasemia tueta aivan perkeleesti siis.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vetyautoilla ole taviksilla varaa ajaa, vaikka autoja saisi ilmaiseksi. Ellei vetyasemia tueta aivan perkeleesti siis.
Hyötysuhde, kannattaa lukea, mitä se tarkoittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyötysuhde, kannattaa lukea, mitä se tarkoittaa.
Tuulimylly.. Sähkö.. Sähköauto tai
Tuulimylly... Sähkö... Elektrolyysi.. Polttokenno... Sähkö...vetyauto.
Sähkön jakelu ja tuotanto on olemassa.
Vetyyn liittyen ei mitään ole olemassa=tupla järjestely ja vety hankala käsitellä.
- Anonyymi
Käy huonosti kauppa.
- Anonyymi
Sama tulevaisuus on varmaan (harraste) vetyveneillä että huonosti käy kauppa, koska harvassa satamassa on vetytankkaus mahdollisuus.
- Anonyymi
Toisessa ketjussa myös mietitään samaa aihetta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17679482/miksi-vetytankkausverkoston-maissa-vetyautot-ei-mene-kaupaksi - Anonyymi
Toiset eivät suostu ottamaan opiksi mitä ihmiset ovat mieltä ulkomailla vetyauton omistamisesta ja sinnikkäästi vain uskovat niiden yleistymiseen jos tänne Suomeen rakennetaan muutama kymmenen vetytankkausasemaa. Vaikka muutamassa maassa on yli 100 vetytankkausasemaa ja maata voi ajaa ristiin rastiin vetyautoilla, niin siltikään vetyautojen myynti ei ole siellä lähtenyt nousuun. Melkoista itsepetosta puuhata samaa virhettä tänne Suomeen.
- Anonyymi
Tilastoa vuodelta 2023 miten vetyautot ovat myyneet maailmanlaajuisesti. Eri maissa myyty muutamista kymmenistä reiluun kymmeneen tuhanteen per maa. Melko pientä on myynti muihin käyttövoimiin verrattuna kun tarkastelee kappalemääriä. Edelleenkin vetyautokanta per maa pyöreästi 0,0%.
https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/?fbclid=IwAR3o72dYStD6_3EfzSpc3FWl5yLeycMsoY6JdXuEWkOSO60A_WdNrO2w23A&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true - Anonyymi
Nyt myös Toyota myöntää että heillä on suuria vaikeuksia saada vetyhenkilöautoja myytyä. Uusi yritys hyötyajoneuvojen osalta. Usa on kuitenkin aika suuri maa missä myydään autoja, joten myyntimäärät siihen suhteutettuna on todella surkea.
"Toyota myi vain 2 604 esimerkkiä vetykäyttöisestä Miraista Yhdysvalloissa vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana."
"Olemme yrittäneet Miraita, mutta emme onnistuneet", hän kertoi Autocarille . "Vetyasemia on hyvin vähän ja niitä on vaikea toteuttaa, joten Mirai on pienempi [tilavuudeltaan]. Keskikokoisille kuorma-autoille on helppo toimittaa [tankkausverkosto], koska se on pääasiassa A paikkaan B. Valtava määrä kuorma-autoja kulkee paikasta A paikkaan B, joten voit käyttää asemia vakaammin. Hyötyajoneuvot ovat tärkein alue, jolla vedyn käyttöä yritetään jatkaa.
https://www-carscoops-com.translate.goog/2023/10/toyota-admits-mirai-has-not-been-successful-will-focus-on-hydrogen-commercial-vehicles/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Onhan siinä selvä ero että mitä on saatu suurinpiirtein samassa ajassa kaupaksi. Täyssähköautot johtavat aivan selvästi kilpailua kumpi on suositumpi vaihtoehto.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18143537/maailmassa-tayssahkoautoja-27-700-000-vetyautoja-noin-72-000- - Anonyymi
Ei mene vetyautot edelleenkään kaupaksi. Eikä myöskään kaasuautot.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217419/2023-saksassa-vetyautojen-myynti-romahti-lahes-70-prosenttia-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217526/2023-etela-koreassa-vetyautojen-myynti-vaheni-54-prosenttia-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18217481/vetyautojen-myynti-romahti-japanissa-83-kahden-vuoden-aikana-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot - Anonyymi
Ei edes käytetyt vetyautot meinaa mennä kaupaksi, jolloin hintaa on pakko tiputtaa reilusti. Yli 50 000 dollarin vetyauto saattaa arvo tippua noin 6 vuoden päästä noin 5000 dollariin vaikkei vetyautoilla ole ajettu kuin alle 100 000km. Autokauppiaat sitten yrittää myydä lähes tuplahinnalla ne eteenpäin.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18006801/vetyautosta-tarjotaan-surkeasti-autoliikkeessa- - Anonyymi
vedyn käyttö polttoaineena on suudenpi haaste sen voitelun vuoksi moottorissa, kun taas polttoaine tulee vetygeneraattorilla vedestä,
- Anonyymi
Mutta siihen vetygeneraattoriin tarvitset paljon sähköä samoin vedyn jakeluun autoihin.
Minä ajan pitkään sillä samalla sähköllä ennenkuin pääset edes käynnistämään vetyauton.
Hyötysuhde...
- Anonyymi
Vetypommiautojen suunnittelu on loppunut.
- Anonyymi
Vetyauto on sähköauto. Eli polttokennolla vedystä tehdään sähköä auton sähkömoottoriin.
Miksi tehdä sähköllä vetyä, kun voi ajaa suoraan sillä sähköllä?
Hyötysuhde ja tuplasti laitteita autossa.- Anonyymi
Sähkön tuotanto ja jakeluverkosto on kattavasti olemassa.
Fossiilivapaan vedyn tuotantoa ei ole eikä jakelua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkön tuotanto ja jakeluverkosto on kattavasti olemassa.
Fossiilivapaan vedyn tuotantoa ei ole eikä jakelua.Vety on hankala aine ja siihen ei ole totuttu kuluttajamarkkinoilla.
Sähkö on tuttu kaikille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan firma haastettiin käräjille
Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.3743089Veriteko Kajaanissa.
Nuorta naista epäillään puukotuksesta. Väkivaltaisuus lisääntyy, eihän ole kauan kun kyse oli samanlaisesta teosta.312645Anna vihje jonka vain te tiedätte
Tällä näkyy olevan monia etsijöitä ja kaipaajia. Otetaan ketju jossa voi antaa vihjeen. Kirjoittakaa jotain mitä muut e1722096Miksi haluat satuttaa
Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano601541Millaisiin naisiin miehet OIKEASTI hullaantuvat
Kerrotaanpa nyt muutamia tosiasioita, joita miehet eivät yleensä halua myöntää ja joihin naiset usein haluavat olla usko1991310- 951133
- 681079
- 861053
Mitä sanoisit jos uskaltaisin
Avautua IRL ihan oikeasti? Mietin keinoja siihen koska en vain enää jaksa että meidän välit jatkuu näin. Tiedän ettet ha691010Farmi Suomi: Ari Koivunen tekee "ongelmallisen" päätöksen eläimille - Lloyd Libiso kieltää jyrkästi!
Oho, heti “kriisiä” pukkaa Farmilla! Uusi kausi starttaa tv:ssä torstaina. Jaksaako Farmi Suomi kiinnostaa? Lue lisää,16965