Pizzamuistoja, millaisia sinulla?

Anonyymi-ap

Luin roiskeläppä -kommentit ja avasin tämän ketjun pizzalle kun tuli muistoja mieleen. Joskus 80-luvun alussa maalla, missä asuin, ei ollut vielä yhtään pizzeriaa. Lähimmät pizzapaikat oli lähikaupungeissa ja niissäkin vain 1-2 kpl. Oltiin jo saatu herkkua kaupungissa. Minä olin syönyt ekat pizzat, hyvät sellaiset, jo aiemmin Jyväskylässä. Muistan että eka oli Opera-pizza. Ekaa kertaa sain valkosipuliakin, ja olin ihmeissäni, mitä herkkua tämä onkaan.

Oman kylän grilli kyllä myi "pizzaa". Tilattiin ja ihmeteltiin miten grillillä voi pizzaa paistaa. Olihan se kokeiltava.

No kun tilasi pizzapalan, niin tuli kapea siivu just Saarioisten roiskeläppää. Oli sentään lämmitetty. Hirveä pettymys. Meni vielä muutama vuosi ennen kuin joku opetteli tekemään paikkakunnalla oikeata tuotetta einespizzan lämmittämisen sijaan. Ei vanhempi ikäpolvi semmoisesta perustanut. Muistan kun oma äitikin väitti että pizza on roskaruokaa.

Pizzat tehtiin tosi hyvin ennen, en tiedä kultaako aika muistot. Käyttääkö nykyään pizzeriat jotain pakastetaikinaa tms. Parhaat lätyt olen saanut ihan Pohjanmaalta silloin 80-luvulla. Nykyisin varmaan samaa höttöä kuin nämä karvakäsipizzat. Helsingissä on rautatieasemalla italialaisen pitämä paikka josta saa hyvää ja rapeaa levypizzaa. Siinä joskus junaa odotellessa maistuu.

T kn

25

402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pizzaa, kuten hampurilaisiakin on pidetty roskaruokana vehnäjauhosta tehdyn pohjan ja runsaan rasvan (juustosta) takia.

      Nykyisin taitaa lähes kaikki suomalaiset pizzeriat käyttää teollisesti valmistettuja pakastetaikinoita. Nuo taikinat ovat melko laadukkaita ja säästää pizzeriassa työvaiheissa. Ainakin yhtä erään valmistajan pakastepizzataikinapalloja saa K-kaupoistakin.

    • Anonyymi

      Reiän tulee olla keskellä reunoja varten.

    • Anonyymi

      Lihonut 20 kiloa.

    • Anonyymi

      Ravintolasta pizzapohjan voi saada gluteenittomana, valkoisella kastikkeella tai tomaattikastikkeella. Huonolla tomaattikastikkeella on helppo pilata paraskin pizzapohja. Palapizzat eivät ole suosittuja, mutta sellaisia on harvoin tarjolla.

      Kotona harvoin onnistuu saamaan pohjaan tarvittavaa sitkoa, kolmen vuorokauden odotus ja kohotus harvoin kannattaa tai pvarsinkaan alkitsee. 00-luokan italialaista vehnäjauhoa yleensä kuitenkin suositellaan, koska terveellisempiin täysjyvä- tai grahamjauhoihin harvoin saa tarvittavaa sitkoa.

      Oman kokemukseni mukaan ohut pohja on aina pilalla, jos se on liian kuiva eli se murtuu. Ohut pohja voi olla kauttaaltaan ohut, mutta parhaimillaan reunat ovat hieman paksummat ja kohoavat uunissa täytteiden jäädessä keskelle. Pannupizza tai muutoin paksumpi pohja on tuomittu epäonnistumaan, jos taikina jää joko raa'aksi tai pullataikinamaiseksi. Pannupizza tarvitsee aina paistovaiheessa seurakseen öljyä tai rasvaa sekä kovaa kuumuutta.

      Peruspizzeriat ovat usein etnisten ryhmien hallussa, ja ne muistuttavat eniten Saarioisten roiskeläppää: ei puhettakaan mistään roomalaisesta, napolilaisesta tai bostonilaisesta arkkityypistä. Kuumimmat pizzauunit ovat 450-asteisia, joissa pizza viihtyy vain minuutin verran. Tavalliset pizzauunit ovat paljon viileämpiä, ja kotiuuneissa lämpö on aina kompromissi. Kotona ongelma on usein se, että alalämmöllä pohja kuivaa ja täytteet jäävät kylmiksi tai kääntäen, kun juusto alkaa palaa, pohja jää raa'aksi. Kotona suositellaan usein täysin kuumaa uunia, jossa käytetään valmista kuumaa pizzakiveä.

      Täyte voi olla mitä tahansa omien mieltymysten mukaan, mutta se ei saa olla liian kosteaa, koska liika kosteus imeytyy pohjaan. Jos haluaa onnistua jollakin muulla juustolla kuin raastetulla mozzarellalla, oikea juusto löytyy vain yrityksen ja erehdyksen kautta. Emmental sulaa muodottomaksi rasvaksi ja osa lehmänmaidosta tehdyistä viipale- tai palamozzarelloista tuottaa tyypilliseen tapaansa pizzan päälle lammikon kosteutta: osa tykkää ja osa ei. Pecorino, parmeasan, scamorza, Aura tai gorgonzola toimivat hyvin maustejuustoina.

      Juusto voi olla uunista riippuen joko täytteiden alla tai päällä.

      Pohjan tomaattikastike, jos sellaista käyttää, tehdään makeista tomaateista, valkosipulista, basilikasta, oliiviöljystä ja oreganosta, ja tätä kastiketta voi keittää kasaan tunteja ja taas tunteja miedolla lämmöllä.

      --

      Muistetaan, että pizza on uunissa paistettu, litteä tai litteähkö leipä, joka on päällystetty usein tomaattikastikkeella, juustolla sekä valinnaisilla täytteillä.

      Pizzerioissa huonoja muistoja aiheuttavat palanut pohja tai liian kuiva, rapea ja keksimäinen pohja, pullataikinamainen pohja ilman sitkoa, palaneet täytteet, liian vetiset täytteet tai liian vetinen tai liian rasvainen juusto, mauton tomaattikastike sekä täytteiden säilytyksestä johtuva metallipurkin tai jääkaapin maku.

      Ravintoloissa pahimman pettymyksen on itselleni aiheuttanut se, että paikalla tarjotaan pizzaa vaikka rakennuksessa ei ole edes pizzauunia.

      Kotona itse tehty pizza joko onnistuu tai epäonnistuu, pakastepizzoista osa on täysin ala-arvoisia ja pizzerioissa parasta pizzaa saa vain harvoin alle 10 -12€ hinnalla. Saarioisten roiskeläppä on hintaansa nähden melko kohtuullinen, vaikka oikeassa pizzeriassa sellainen ei kelpaisi edes siivouskaappiin. Sama koskee suurta osaa valmispizzoista.

      • Anonyymi

        Onko joku kokeillut tehdä itse pitsapohjaa joka kohoaa kylmässä 3 - 5 vuorokautta?

        Väitetysti vuorokausien odotus tuottaa hiilidioksidia hitaammin ja gluteiinin rakenne paranee, kun jauhojen entsyymit pääsevät pilkkomaan proteiineja. Tästä saisi taas väitetysti paremman sitkon.

        Yksi ongelma vielä on että miten hiilidioksidin saa pysymään taikinassa kun taikinan muokkaa ohueksi levyksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko joku kokeillut tehdä itse pitsapohjaa joka kohoaa kylmässä 3 - 5 vuorokautta?

        Väitetysti vuorokausien odotus tuottaa hiilidioksidia hitaammin ja gluteiinin rakenne paranee, kun jauhojen entsyymit pääsevät pilkkomaan proteiineja. Tästä saisi taas väitetysti paremman sitkon.

        Yksi ongelma vielä on että miten hiilidioksidin saa pysymään taikinassa kun taikinan muokkaa ohueksi levyksi.

        Paras pizzajauho on 00 tai Tipo-0 ja vahva proteiinipitoinen: W-arvolla mitattuna 240–300 ja proteiinilla mitattuna yli 12 %. Ellei tykkää liian sitkeästä pohjasta, voi sekoittaa keskenään tyypit 00 ja Tipo-1 eri suhteissa, aluksi -fifty-fifty.

        Liian karkeat jauhot rikkovat taikinan mekaanisesti, jolloin hiivan nostattamama kaasut pääsevät karkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paras pizzajauho on 00 tai Tipo-0 ja vahva proteiinipitoinen: W-arvolla mitattuna 240–300 ja proteiinilla mitattuna yli 12 %. Ellei tykkää liian sitkeästä pohjasta, voi sekoittaa keskenään tyypit 00 ja Tipo-1 eri suhteissa, aluksi -fifty-fifty.

        Liian karkeat jauhot rikkovat taikinan mekaanisesti, jolloin hiivan nostattamama kaasut pääsevät karkuun.

        Ei saa mainostaa, mutta ohessa on muutama ehdot täyttävää jauhoa.

        https://krannintila.fi/tuote/pizzajauho-luomu-00-tyyppinen/

        https://italianherkut.fi/tuote/pizzeria-00-jauho-1kg-molino-caputo/

        https://www.k-ruoka.fi/kauppa/tuote/pirkka-parh-00-pizzaj-1kg-erit-vahva-pp-6410405294319

        https://lejos.fi/tuotteet/hungry-chef/hungry-chef-pizzajauho-nascosto-00/

        https://www.myllynparas.fi/tuotteet/pizzajauho-1-kg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edistykselliset ihmiset eivät syö pizzaa vaan nauttivat suolattomia smoothieita.

        Itse ole vaihtanut pizzan kokonaan suolasilliin ja välillä kaaliin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edistykselliset ihmiset eivät syö pizzaa vaan nauttivat suolattomia smoothieita.

        Edistykselliset ihmiset voivat syödä ja monipuolisesti silti nauttia ruuasta.

        Eihän elämä ole noin mustavalkoista.

        Joutuu vaan väliin miettiä mikä sopii ja mikä ei.

        T kn


    • Pitsan teon ikävä puoli on siinä, että laadukkaat aineet maksavat. Pitsapullat eivät ole ongelma vaikka ne hankittaisiin valmiina vaikka hapantaikina on kylläkin parempaa. Juusto on vaan huonontunut reilusti, samaten makkara.

      Itse suhtaudun nykyään pitsaan välttämättömänä pahana. Pitäisi kyllä kaivaa esille minipitsauunini.

      • Anonyymi

        "Itse suhtaudun nykyään pitsaan välttämättömänä pahana."

        Haluatko kertoa lisää tuosta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Itse suhtaudun nykyään pitsaan välttämättömänä pahana."

        Haluatko kertoa lisää tuosta?

        Asuntoni lähellä on vain kaksi pitseriakebariaa. Jos haluan syödä ulkona niin vaihtoehtoja on siis vähän.


      • Anonyymi

        "Juusto on vaan huonontunut reilusti, samaten makkara."

        Mitä juustoa ja makkaraa käytät kun ne on huonontuneet? Tuoretta mozzarellaa siivuan tai revin itse päälle. Makkarana pepperonisalami.

        Muista makkaroista pizzassa en tiedäkään mitään. Tajusin juuri että makkaraa ei tule juuri muulla tavoin syötyäkään. Pizzankin päällä on useimmiten tonnikalaa proteiinina, vakiotäyte on oliivi, valkosipuli ja sipuli. Sitä on niin kaavoihinsa kangistunut tai muuten vaan aina palaa samoihin makuihin.

        Makkaraa ei ole tullut ostettua, kesällä drinkkivoittoisen illan jälkeen kyllä parit makkaraperunat grillillä nautittu.

        T kn


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Juusto on vaan huonontunut reilusti, samaten makkara."

        Mitä juustoa ja makkaraa käytät kun ne on huonontuneet? Tuoretta mozzarellaa siivuan tai revin itse päälle. Makkarana pepperonisalami.

        Muista makkaroista pizzassa en tiedäkään mitään. Tajusin juuri että makkaraa ei tule juuri muulla tavoin syötyäkään. Pizzankin päällä on useimmiten tonnikalaa proteiinina, vakiotäyte on oliivi, valkosipuli ja sipuli. Sitä on niin kaavoihinsa kangistunut tai muuten vaan aina palaa samoihin makuihin.

        Makkaraa ei ole tullut ostettua, kesällä drinkkivoittoisen illan jälkeen kyllä parit makkaraperunat grillillä nautittu.

        T kn

        En tee pitsaa kotona mutta ennen oli yleistä käyttää esimerkiksi fontalemmentalia - yhdistelmää pitsoissa. Pepperonikin oli parempaa.

        Tuossa 200 metrin päässä pitäisi olla hyvä pitseria. Saas nähdä käynkö.


      • Anonyymi

        "Itse suhtaudun nykyään pitsaan välttämättömänä pahana."

        No eihän pizza pahaa ole.

        On toki asioita jotka on välttämättömiä itse kullekin että elämässä on laatuakin eikä pelkkää kituutusta. Sulle se on pizza?

        Olen aiemminkin muistaakseni parissakin yhteydessä ja herkkuketjussa maininnut että mulla ne on kahvi, punaviini, (aura)juusto. Nyt on meneillään savujuustokausi. Aurajuustoa menee mausteeksi just pizzan päälle joskus. Perjantain herkkuhetkeen kuuluu savujuustoa ja punkkua. Kun pitää olla jotain rouskuvaakin niin siemenleipää olen leiponut. Se on kyllä liika hyvää. Siemenleivän päälle myös herkkua on savulohi-tuorejuustomousse, mukaan tilliä, sitruunapippuria ja sipulia, pieneksi hakattuna.

        Tämä on ollut kokeilemalla ja säätämällä paras ohje, ja pysyy koossa:

        1 dl sesaminsiemeniä
        1 dl auringonkukansiemeniä
        1 dl kurpitsansiemeniä
        1 dl pellavansiemeniä /chiansiemeniä
        0,5 dl kikhernejauhoa
        0,5 dl Fibrex sokerijuurikashiutaleita
        1 tl leivinjauhetta
        30-50 g voita sulatettuna

        Siemenet sekaisin ja päälle pari desiä kiehuvaa vettä ja annetaan turvota 10 min. Mukaan sulatettu voi. Öljy ei käy tähän, ei pysy kasassa kypsänä. Pellillinen tulee, taputtele ohueksi tasaisesti märillä käsillä tai kaulimella. Tee pizzaleikkurilla tai veitsellä valmiit ruudut ja paista 170 ast n. 45 min.

        Siemeniä voi tietty vaihdella eikä mitat ole niin tarkkoja, ihan näppituntumalla teen. 5 dl siemeniä kuitenkin.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itse suhtaudun nykyään pitsaan välttämättömänä pahana."

        No eihän pizza pahaa ole.

        On toki asioita jotka on välttämättömiä itse kullekin että elämässä on laatuakin eikä pelkkää kituutusta. Sulle se on pizza?

        Olen aiemminkin muistaakseni parissakin yhteydessä ja herkkuketjussa maininnut että mulla ne on kahvi, punaviini, (aura)juusto. Nyt on meneillään savujuustokausi. Aurajuustoa menee mausteeksi just pizzan päälle joskus. Perjantain herkkuhetkeen kuuluu savujuustoa ja punkkua. Kun pitää olla jotain rouskuvaakin niin siemenleipää olen leiponut. Se on kyllä liika hyvää. Siemenleivän päälle myös herkkua on savulohi-tuorejuustomousse, mukaan tilliä, sitruunapippuria ja sipulia, pieneksi hakattuna.

        Tämä on ollut kokeilemalla ja säätämällä paras ohje, ja pysyy koossa:

        1 dl sesaminsiemeniä
        1 dl auringonkukansiemeniä
        1 dl kurpitsansiemeniä
        1 dl pellavansiemeniä /chiansiemeniä
        0,5 dl kikhernejauhoa
        0,5 dl Fibrex sokerijuurikashiutaleita
        1 tl leivinjauhetta
        30-50 g voita sulatettuna

        Siemenet sekaisin ja päälle pari desiä kiehuvaa vettä ja annetaan turvota 10 min. Mukaan sulatettu voi. Öljy ei käy tähän, ei pysy kasassa kypsänä. Pellillinen tulee, taputtele ohueksi tasaisesti märillä käsillä tai kaulimella. Tee pizzaleikkurilla tai veitsellä valmiit ruudut ja paista 170 ast n. 45 min.

        Siemeniä voi tietty vaihdella eikä mitat ole niin tarkkoja, ihan näppituntumalla teen. 5 dl siemeniä kuitenkin.

        T kn

        Tuossa on hirmuisesti siemeniä - yhteensä 260 g, tarkistin Finelistä 1 dl:aa vastaavat painot.

        Seesaminsiemenet painavat 60 g/dl ja kurpitsansiemenet 70 g/dl, muissa listasi siemenissä ominaispaino on 65 g/dl.

        Ruokavirasto suosittelee raskasmetallien vuoksi maksimissaan 15 g:aa siemeniä päivässä, ravitsemusneuvottelukunta 30 g:aa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on hirmuisesti siemeniä - yhteensä 260 g, tarkistin Finelistä 1 dl:aa vastaavat painot.

        Seesaminsiemenet painavat 60 g/dl ja kurpitsansiemenet 70 g/dl, muissa listasi siemenissä ominaispaino on 65 g/dl.

        Ruokavirasto suosittelee raskasmetallien vuoksi maksimissaan 15 g:aa siemeniä päivässä, ravitsemusneuvottelukunta 30 g:aa.

        En enää yhtään ihmettele, että sinua pyörryttää kesäisin. Sinä olet ajatellut sen johtuvan suolan puutteesta, minä vaihdevuosistasi, mutta todelliseksi syyksi ovatkin paljastuneet saamasi raskasmetallit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa on hirmuisesti siemeniä - yhteensä 260 g, tarkistin Finelistä 1 dl:aa vastaavat painot.

        Seesaminsiemenet painavat 60 g/dl ja kurpitsansiemenet 70 g/dl, muissa listasi siemenissä ominaispaino on 65 g/dl.

        Ruokavirasto suosittelee raskasmetallien vuoksi maksimissaan 15 g:aa siemeniä päivässä, ravitsemusneuvottelukunta 30 g:aa.

        Kiitos kommentista.
        Siemenleivässä on tosiaan runsaasti siemeniä, muutenhan sitä ei kutsuttaisi siemenleiväksi. :-D Enempi se kyllä näkkäriä tai keksejä on.

        Tuosta voit laskea pellillisen siemenmäärän jaettuna viidellätoista, niin monta palaa pellillisestä tulee. Laskin että siemeniä yhdessä palassa 18 g. Käytän myös aina kun mahdollista luomusiemeniä, ja vaihtelevasti eri siemenkasveja, jolloin rm. pitoisuudet jää pienemmiksi.

        Ruokaviraston sivulla vastataan kysymykseen kannattaako huolestua runsaasta siemenien syönnistä, : "EI", sillä:

        "Raskasmetallien aiheuttamat mahdolliset haittavaikutukset perustuvat siihen, että niille altistutaan toistuvasti ja erittäin pitkiä aikoja, esimerkiksi kymmenien vuosien ajan."

        En mitenkään ehdi altistua enää vuosikymmeniä. Ihan realiteetit elinajan odotteesta on hanskassa. Sama mitä syön, se ei pidennä elinaikaa. Syömisellä vaikuttamiset luodaan lapsuudessa ja nuoruudessa. Elämänlaatuun toki tällä iällä vaikuttaa, liikkuvuuteen ja toimintakykyyn, elämästä nauttimiseen. Olen jo hiffannut, mikä ravinto tukee omaa hyvinvointia ja mikä huonontaa sitä. Tiukkapipoinen ei kannata olla, se nostaa verenpainetta.

        Oletko ymmärtänyt että syötyäni siemeniä on alkanut pyörryttää? :-D
        Muistan sen kyllä että kun olen ollut kuumalla ilmalla patikoimassa ja vähän rankemmin ketoillessa, niin on pyörryttänyt. Ja se on helpottanut heti kun on juonut elektrolyyttivettä eli magnesiumia, kaliumia ja natriumia.

        T kn


    • Anonyymi

      Kiitos kommenteista.

      Itse syön kyllä joskus pizzaa, mutta sen pitää olla todella hyvää että saa pizza-elämyksen ja vhh pilaantuu arvoisellaan tavalla. Pitää sen jälkeen taas vetää pari viikkoa kovennettua että saa turvotuksen ja muut jauhohaitat (iho ja yöunet, verenpaine) kompensoitua. Kotona ei uunia niin kuumaksi saa kun tarvisi enkä jauhojen kanssa enää pelaile. Ei ole sen arvoistakaan, kun paikkakunnalla on pari autenttista ja kansainvälisesti palkittua pizzeriaakin. Niin niitä sitten erityistilanteissa.

      Italiassa puu-uunissa tulella valmistettu oli tosiaan minuutissa valmis pizza, ja puun ja kiviuunin aromi maistui. Aivan erilaista kuin sähköuunissa paistettu.

      Nyt menee taas elo täysin jauhottomien tuotteiden parissa. Pizza kotona tarkoittaa mulle kukkispizzaa, jota saa syödä hyvällä omallatunnolla, vhh jatkuu. Olen leiponut kyllä, suklaakakkua kookosjauhoista ja mantelijauhosta. Onneksi löytyi monta keto-ohjetta, niitä olen kokeillut.

      T kn

      • Anonyymi

        Miten sinulla on painonhallinta onnistunut kolmen vuoden takaisen ketolaihdutuksen jälkeen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten sinulla on painonhallinta onnistunut kolmen vuoden takaisen ketolaihdutuksen jälkeen?

        Kiitos hyvin. Välillä, joskus ja juhlien aikaan saattaa tosiaan eksyä pizzapoluille mutta pitää sitten nopeasti korjata suuntimaa.

        Jouluna käy niin taas. Vävy leipoo niin hyvää leipää ikivanhasta juuresta (monta päivää työstetään) että pakko saada kerran vuodessa yhden leivän verran. Pelkän voin kanssa parasta.

        T kn


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos hyvin. Välillä, joskus ja juhlien aikaan saattaa tosiaan eksyä pizzapoluille mutta pitää sitten nopeasti korjata suuntimaa.

        Jouluna käy niin taas. Vävy leipoo niin hyvää leipää ikivanhasta juuresta (monta päivää työstetään) että pakko saada kerran vuodessa yhden leivän verran. Pelkän voin kanssa parasta.

        T kn

        En tiedä miksei jatkoviestini tullut tähän. Nyt viljattomalla ja lopulta kaurattomallakin ruokavaliolla semmonen ilmiö että sormet menee nyrkkiin ja nivelet taipuu, niitä ei turvota. Mitään vatsavaivoja ei ole, eikä pieretä. Yöllä ei tarvi noista vessaan jne eikä nivelkipujakaan ole. Samoin iho voi paljon paremmin. Yöunet on paremmat ja mieli on rauhallinen - jo varmaan siitä syystä että saa nukuttua.

        T kn


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      119
      2681
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      256
      1155
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      91
      1129
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      8
      1084
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1011
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      940
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      933
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      906
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      41
      842
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      37
      809
    Aihe