Beethovenin 9 sinfoniaa. Hyvällä tavalla uuvuttava kuuntelu kokemus

Anonyymi-ap

Olen täysin ummikko klassisen musiikin suhteen mutta otin kuunneltavaksi Beethovenin 9 sinfoniaa. 5 sinfonian ensimmäinen osa oli entuudestaan tuttu. Vähän liiankin tuttu mutta en muista kuulleeni sen muita osia ikinä. Pidän tähän asti eniten 6. Sinfoniasta, joka on pastoraalisinfonia. Siinä on kepeyttä ja ilmavuutta mutta se onkin sävelletty luonnon keskellä. Tämä jää soittolistaani.
Huomaan, että klassisen musiikin aktiivinen kuuntelu pistää minut väsymään. Nyt kun olen kuunnellut enkä vain soittanut taustalla niin huomaan sävelten vaikuttavan minuun uuvuttavasti. ( Silleen hyvällä tavalla) Mutta kai tässäkin asiassa harjoitus kehittää kuuntelu kestävyyttä.

6

348

Vastaukset 6

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Muista sinfoniajuoma. Glögi ja vodkaa. Jälkijuomaksi konjakkia. Aamulla voit kuunnella kirkonkellojen kolinaa.

• Anonyymi

mä tarvin vastapainoksi menevää musaa tai voimamusaa ja sitten toisinaan soppii mielentilaan paremmin rauhallisempi musa kuten joku harmoninen ja hyvinsoiva &kaunis musa. Aamuaikaan ei sovi oikein mun aivoilleni kovin hiljainen musa josta puuttuu voima ja energia sillä mieluummin aamumusaksi menee vivaldin joku rempseä musateos tai vaikkapa metallican 80-luvun justice for all levyn kappale one. Iltamusaksi ei sovi mulle ollnkaan voimamusa. Muutenki ilta-aika on semmosta aikaa, että parempi ettei kuuntele mitään ja sulkea ennen 1 tunti nukkumaanmenoaikaa kaikki laitteet ja valot pois mut iltamusaksi sopii parhaiten esim rauhaisa jazz tai ambient tyylinen musa. Noise ambient ei taas sovi illaksi. Lomamatkamusaksi sopii rento musa, mut yleensäkin koetan välttää musan kuuntelua autolla ajaessa koska ne ei sovi välttämättä niin hyvin yhteen kun pitää mieluummin kleskittyä ajjaan autoa huolellisesti.

Oon pannut merkille tuosta beethovvenin sinfonia nro 9 teoksesta että mun makuuni liian pateettinen eli minusta se ei todellakaan ole herran paras sinfonia, mut ainoastaan yksi osa tuosta teoksesta on pätevä eli se kaikkein kuuluisin osio jota soitettu ympäri maailman eri tilaisuuksissa. Kokonaisuus on liian vetelevä.
      Mieluiten kuuntelin beethovenin sinfonia nro1&2&3&4 teoksia.

• Anonyymi

Nythän on ollut epävirallisesti julkisuudessa vahvistamatonta tietoa Bethoovenin musiikin alkulähteistä , mm se että Beethoven olisi kopioiunut etelä Ranskan ja pohjois Italian rajaseudulla asunneen Pierre de Luigi vach Sgondhermaierin musiikkia ja esittänyt sitä omanaan , Pierre de vach Sgonhermaieri oli noilla seuduilla nuoresta iästään erittäin tunnettu ja pätevä tosin hyvin vaatimaton sekä hieman erakko luonteinen muusikko , virallisesti hän oli kaalinviljelijä jo 3 polvessa ja keskittyi lähinnä maanviljelyyn mutta suurena intohimona hänellä oli kamarimusiikin säveltäminen ja ikääntyessään syventyi yhä suurella intohimolla erityisesti peräkamari musiikkiin.

• Anonyymi

Klässisen mysiikin kuuntelu aiheuttaa usein uupumista, tylsistymistä sekä ummetusta. Creuzfeld-Jakobin tauti ja Alzheimerin tauti on usein liitetty ylettömään klässisen mysiikin kyyntelyyn. Potilaat kuolaavat, mumisevat itsekseen ja saavat lihasspasmeja pitkäaikaisen altistuksen seurauksena.

• Anonyymi

Sain ylivoimaisesti suurimmat elämykseni klassisesta musiikista milloinkaan joskus teini ikäisenä, ja joiden myötä valtaisa positiivinen energia täytti koko olemukseni. Mutta eivät suomalaiset unohdetut menneisyyden säveltäjänerotkaan aivan vähäpätöisiä ole, vaikkeivat Beethovenin ja Mozartin mestariteosten kaltaisia emotionaalisia syvyyksiä tavoitakaan, eivätkä mahdollisesti tuota niiden tavoin sitä kuuluisaa katharsista, mutta ovat jääneet pois ohjelmistosta kvaliteeteistaan huolimatta.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      75
      1689
    2. Naantalin kylpylän ampujat

Oli somppumatuja. Nyt mennään. Suomi on ruotsi.
      Maailman menoa
      24
      1186
    3. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      33
      1084
    4. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      134
      916
    5. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      189
      826
    6. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      694
    7. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      619
    8. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      608
    9. 71
      577
    10. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      49
      571
    11. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      32
      528
    12. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      517
    13. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      502
    14. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      457
    15. 34
      444
    16. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      432
    17. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      423
    18. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      417
    19. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      16
      409
    20. Päivän galluppi

Minkälainen ehkäisy sinkkupalstalaisilla käytössä?
      Sinkut
      82
      398
    Aihe