Beethovenin 9 sinfoniaa. Hyvällä tavalla uuvuttava kuuntelu kokemus

Anonyymi-ap

Olen täysin ummikko klassisen musiikin suhteen mutta otin kuunneltavaksi Beethovenin 9 sinfoniaa. 5 sinfonian ensimmäinen osa oli entuudestaan tuttu. Vähän liiankin tuttu mutta en muista kuulleeni sen muita osia ikinä. Pidän tähän asti eniten 6. Sinfoniasta, joka on pastoraalisinfonia. Siinä on kepeyttä ja ilmavuutta mutta se onkin sävelletty luonnon keskellä. Tämä jää soittolistaani.
Huomaan, että klassisen musiikin aktiivinen kuuntelu pistää minut väsymään. Nyt kun olen kuunnellut enkä vain soittanut taustalla niin huomaan sävelten vaikuttavan minuun uuvuttavasti. ( Silleen hyvällä tavalla) Mutta kai tässäkin asiassa harjoitus kehittää kuuntelu kestävyyttä.

6

203

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Muista sinfoniajuoma. Glögi ja vodkaa. Jälkijuomaksi konjakkia. Aamulla voit kuunnella kirkonkellojen kolinaa.

    • Anonyymi

      mä tarvin vastapainoksi menevää musaa tai voimamusaa ja sitten toisinaan soppii mielentilaan paremmin rauhallisempi musa kuten joku harmoninen ja hyvinsoiva &kaunis musa. Aamuaikaan ei sovi oikein mun aivoilleni kovin hiljainen musa josta puuttuu voima ja energia sillä mieluummin aamumusaksi menee vivaldin joku rempseä musateos tai vaikkapa metallican 80-luvun justice for all levyn kappale one. Iltamusaksi ei sovi mulle ollnkaan voimamusa. Muutenki ilta-aika on semmosta aikaa, että parempi ettei kuuntele mitään ja sulkea ennen 1 tunti nukkumaanmenoaikaa kaikki laitteet ja valot pois mut iltamusaksi sopii parhaiten esim rauhaisa jazz tai ambient tyylinen musa. Noise ambient ei taas sovi illaksi. Lomamatkamusaksi sopii rento musa, mut yleensäkin koetan välttää musan kuuntelua autolla ajaessa koska ne ei sovi välttämättä niin hyvin yhteen kun pitää mieluummin kleskittyä ajjaan autoa huolellisesti.

      Oon pannut merkille tuosta beethovvenin sinfonia nro 9 teoksesta että mun makuuni liian pateettinen eli minusta se ei todellakaan ole herran paras sinfonia, mut ainoastaan yksi osa tuosta teoksesta on pätevä eli se kaikkein kuuluisin osio jota soitettu ympäri maailman eri tilaisuuksissa. Kokonaisuus on liian vetelevä.
      Mieluiten kuuntelin beethovenin sinfonia nro1&2&3&4 teoksia.

    • Anonyymi

      Nythän on ollut epävirallisesti julkisuudessa vahvistamatonta tietoa Bethoovenin musiikin alkulähteistä , mm se että Beethoven olisi kopioiunut etelä Ranskan ja pohjois Italian rajaseudulla asunneen Pierre de Luigi vach Sgondhermaierin musiikkia ja esittänyt sitä omanaan , Pierre de vach Sgonhermaieri oli noilla seuduilla nuoresta iästään erittäin tunnettu ja pätevä tosin hyvin vaatimaton sekä hieman erakko luonteinen muusikko , virallisesti hän oli kaalinviljelijä jo 3 polvessa ja keskittyi lähinnä maanviljelyyn mutta suurena intohimona hänellä oli kamarimusiikin säveltäminen ja ikääntyessään syventyi yhä suurella intohimolla erityisesti peräkamari musiikkiin.

    • Anonyymi

      Klässisen mysiikin kuuntelu aiheuttaa usein uupumista, tylsistymistä sekä ummetusta. Creuzfeld-Jakobin tauti ja Alzheimerin tauti on usein liitetty ylettömään klässisen mysiikin kyyntelyyn. Potilaat kuolaavat, mumisevat itsekseen ja saavat lihasspasmeja pitkäaikaisen altistuksen seurauksena.

      • Anonyymi

        Sain ylivoimaisesti suurimmat elämykseni klassisesta musiikista milloinkaan joskus teini ikäisenä, ja joiden myötä valtaisa positiivinen energia täytti koko olemukseni. Mutta eivät suomalaiset unohdetut menneisyyden säveltäjänerotkaan aivan vähäpätöisiä ole, vaikkeivat Beethovenin ja Mozartin mestariteosten kaltaisia emotionaalisia syvyyksiä tavoitakaan, eivätkä mahdollisesti tuota niiden tavoin sitä kuuluisaa katharsista, mutta ovat jääneet pois ohjelmistosta kvaliteeteistaan huolimatta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      244
      2253
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      161
      1468
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1310
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1075
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1039
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      960
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      943
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      855
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      679
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      670
    Aihe