Patteriautokuskit selittelee

Anonyymi-ap

Eräs ryhmä kävi Lapissa ja koko matka oli todistelua että kyllä patteriautolla voi ja pääsee, eikä latauksiin kulunut aikaa kuin vain. Ja kuitenkin matkanteko oli tarkkaa laskelmoimista, ennakoimista ja pohdintoja paljonko pitää ladata että pääsee perille, kun akkua ei kannatta ladata täyteen jos ei ole pakko. Yhtä selittelyn jatkumoa koko taival. Säästämisen kanssakin on vähän niin ja näin. Latauksiin kuluvaa aikaa taklataan sillä että käydään aina ostamassa jotain syömistä/juomista sieltä missä laturi sijaitsee.
Bensiinikäyttöinen auto edustaa aivan eri luokan vapausasteita kun syönti- ja tankkauspaikat voi valita muilla kriteereillä kuin auton vaatimilla.

76

685

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi pitäisi ajaa autolla etelästä Lappiin. Ja Miksi sen matkan pitäisi ajaa ilman syömätaukoja?

      Kuulostaa täysin järjettömän touhulta.

      • Anonyymi

        Luetun ymmärrys, keskity siihen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetun ymmärrys, keskity siihen.

        Voisi miettiä myös elämän ymmärrystä. Oikeasti on erittäin pieni ryhmä ihmisiä joilla on tarve matkustaa etelästä Lappiin.

        Vielä pienempi on se ryhmä ihmisiä joilla olisi pakonomainen tarve ajaa se siirtymä autolla yhtäsoittoa.

        Jos mulla olisi jostain ihmeen syystä järkyttävä kiire Lappiin nin lentäisin sinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi miettiä myös elämän ymmärrystä. Oikeasti on erittäin pieni ryhmä ihmisiä joilla on tarve matkustaa etelästä Lappiin.

        Vielä pienempi on se ryhmä ihmisiä joilla olisi pakonomainen tarve ajaa se siirtymä autolla yhtäsoittoa.

        Jos mulla olisi jostain ihmeen syystä järkyttävä kiire Lappiin nin lentäisin sinne.

        Tilastojen mukaan 2023 9 kk:n ajalta suomalaisten majoitusöitä Lapissa on reilu 1,3 miljoonaa yötä, joten en sanoisi että Lapissa käyvien ihmisten ryhmä on erittäin pieni. Jos mietin tuttavaperheitä yms. niin itse asiassa on aika vähän tuttuja jotka eivät käy Lapissa vähintäänkin kerran talvessa.

        Osa toki lentääkin, mutta 5 hengen meno-paluulennot ja vuokra-auto perillä viikoksi maksaa sen verran että käytännössä tuo vaihtoehto karsiutuu kustannusten vuoksi pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilastojen mukaan 2023 9 kk:n ajalta suomalaisten majoitusöitä Lapissa on reilu 1,3 miljoonaa yötä, joten en sanoisi että Lapissa käyvien ihmisten ryhmä on erittäin pieni. Jos mietin tuttavaperheitä yms. niin itse asiassa on aika vähän tuttuja jotka eivät käy Lapissa vähintäänkin kerran talvessa.

        Osa toki lentääkin, mutta 5 hengen meno-paluulennot ja vuokra-auto perillä viikoksi maksaa sen verran että käytännössä tuo vaihtoehto karsiutuu kustannusten vuoksi pois.

        Niin niin mutta ei pitäisi. Tuollainen matkailu ei ole kestävää kehitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilastojen mukaan 2023 9 kk:n ajalta suomalaisten majoitusöitä Lapissa on reilu 1,3 miljoonaa yötä, joten en sanoisi että Lapissa käyvien ihmisten ryhmä on erittäin pieni. Jos mietin tuttavaperheitä yms. niin itse asiassa on aika vähän tuttuja jotka eivät käy Lapissa vähintäänkin kerran talvessa.

        Osa toki lentääkin, mutta 5 hengen meno-paluulennot ja vuokra-auto perillä viikoksi maksaa sen verran että käytännössä tuo vaihtoehto karsiutuu kustannusten vuoksi pois.

        Kas kun junalippuja ei saa koko talveksi kuin h..tin kalliilla hinnoilla, autopaikkaa ei enää saa kuin harvoille lähdöille. Junalla lappiin matkustavia on ihan hitoikseen, seuraavana on lentäen matkustajat, ehkä 10% suomalaisista ajaa sinne autolla. Mitä tulee lapin hotellimajoituslukuihin, niin ulkomaalaisia kävijöitä on varmaan yli pari sataatuhatta.


      • Anonyymi

        Koska junamatkustus on saatanan kallista! Lentokone tulee halvimmaksi ja ilmasto kiittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun junalippuja ei saa koko talveksi kuin h..tin kalliilla hinnoilla, autopaikkaa ei enää saa kuin harvoille lähdöille. Junalla lappiin matkustavia on ihan hitoikseen, seuraavana on lentäen matkustajat, ehkä 10% suomalaisista ajaa sinne autolla. Mitä tulee lapin hotellimajoituslukuihin, niin ulkomaalaisia kävijöitä on varmaan yli pari sataatuhatta.

        Mä ajan sinne Toyotalla. Köröttelen koko matkan 70:ä ja kerään jonoja. Omapa on häpeänsä jos haluaa kovempaa mennä ja kuluttaa enemmän bensaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas kun junalippuja ei saa koko talveksi kuin h..tin kalliilla hinnoilla, autopaikkaa ei enää saa kuin harvoille lähdöille. Junalla lappiin matkustavia on ihan hitoikseen, seuraavana on lentäen matkustajat, ehkä 10% suomalaisista ajaa sinne autolla. Mitä tulee lapin hotellimajoituslukuihin, niin ulkomaalaisia kävijöitä on varmaan yli pari sataatuhatta.

        Kyllä niitä autojunapaikkoja löytyy, esim. maaliskuulla on vapaata lähes joka päivälle, lyhyet sesongit (joulu yms.) on sitten toinen juttu. Käyttö tosin edellyttää että asuu järkevän matkan päässä autojuna-asemasta ja valitettavasti hinnat on usein sitä luokkaa huomioifrn makuuvaunut yms. että itse autolla ajamalla pääsee ihan kohtuullisille tuntipalkoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi miettiä myös elämän ymmärrystä. Oikeasti on erittäin pieni ryhmä ihmisiä joilla on tarve matkustaa etelästä Lappiin.

        Vielä pienempi on se ryhmä ihmisiä joilla olisi pakonomainen tarve ajaa se siirtymä autolla yhtäsoittoa.

        Jos mulla olisi jostain ihmeen syystä järkyttävä kiire Lappiin nin lentäisin sinne.

        On erittäin mukava kuulla, että vain pieni ryhmä typeriä etelänpellejä tulee tänne lappiin.
        Meille riittää ne ulkomailta tulevat oikeat turistit jotka ei kitise joka asiasta niin kuin näillä omasta mielestään niin täydellisillä eteläpelleillä on tapana.
        Ovat niin täynnä itseään ja jotain patteriautoaan että mistään muusta ei edes puhuta.
        Pyydän kauniisti, että jos/kun lähdette lomalle niin menkää vaikka välimerenmaihin ja juokaa siellä kaksinkäsin ja mellastakaa kunnolla. Jättäkää lappi oikeille turisteille.
        Ajakaa sillä patteriautolla sinne lentoasemalle ja kitiskää siellä esim kalliista latauksesta ja ihan mistä vaan keksitte kitistä mutta tehkää se niin että kaikki ympärillä kuulee, että teillä on patteriauto.


    • Anonyymi

      Nelivetoisella Teslalla matka Lappiin onnistuu leikiten. Teslojen akuissa esilämmitysominaisuudet, joten ne latautuvat nopeasti myös kylmissä oloissa. Myös Teslan istuimet ovat erinomaiset. Takanakin istuin on riittävän korkea ja tukee hyvin. Monissa muissa sähköautoissa takaistuin on mataluuden vuoksi sopiva käytännössä vain lapsille.

      • Anonyymi

        Max 300 km kerrallaan. Akkua ei varata yli 80 %. Laturilta laturille käy patteriautomiehen tie.


      • Anonyymi

        Teslaooa elpmä on huoletonta bai usassa jossa on lämmintä ja hyvä teslan huolto

        Suomessa ei kumpaakaan ja
        Lisäksi teslamon aina eikki

        Asiantuntija


      • Anonyymi

        Akkukulaattorin esilämmitys lataukselle mennessä syö kymmeniä kilometriä toimintasäteestä. Patteriautot on kesäautoja ja harrasteajoneuvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teslaooa elpmä on huoletonta bai usassa jossa on lämmintä ja hyvä teslan huolto

        Suomessa ei kumpaakaan ja
        Lisäksi teslamon aina eikki

        Asiantuntija

        No eipä tuosta selvää saanut. Tuskin oli kirjoittajakaan.

        Kyllä on tuskaa fossiileilla kun pitää tänne sähköautopalstoille kaikki illat kirjoitella.
        Ajattelitko että mielipiteesi jotenkin vaikuttaa uusien autojen ostajiin?


      • Anonyymi

        Jooooooo ja se ihana pierutoimintoki on ..... jos vain toimii....


    • Anonyymi

      Matka on yhtä nautintoa, kun koko ajan miettii seuraavaa toimivaa latausasemaa.

    • Anonyymi

      Avaajalla on selvästi suuri ja ylitsepääsemätön kateus ja se johtunee varattomuudesta.
      Mitä sinulle kuuluu mitä ja miten muut liikkuvat?

      • Anonyymi

        "ylitsepääsemätön kateus ja se johtunee varattomuudesta."
        Säälittävää amistason pojun juttua.


      • Anonyymi

        Sinäkö sillä lailla arvasit?


    • Anonyymi

      Kyllä harmittaa polttiskuskia paljon kun pitää tänne sähköautopalstoille tulla.

      • Anonyymi

        Ei, vaan me polttomotoristit nausreskellaan patteriautoja käyttäville selitteljöille, jotka koettavat todistella itselleen ja muulle maailmalle, kuinka patteriautoilu on melkein yhtä helppoa ja vaivatonta kuin polttiksilla ajaminen.
        Patteriauto on mikä on, sillä pääsee lyhyitä matkoja jos se toimii. Talvella esim hullaripösöt ei tahdo toimia. Skodillacin paristoautoissa on valtavia ongelmia elektroniikan, korjausten ja varaosien saamisen kanssa. Tesla tarvii Bluetooth-nappeja pyyhkijöille.


    • Anonyymi

      Ja silti roikut sähköautopalstalla? Kateutta?

      • Anonyymi

        Sähköautot kiinnostavat, mutta tekniikka ei ole vielä sillä tasolla että hankkisin. Nyt kun tuli puheeksi, niin auton vaihto onkin ajankohtainen. Uusi polttis kiikarissa mallikohtaisen hinnaston alapäästä sen vuoksi jos sähköautot lyövät läpi ja polttiksia aletaan dissaamaan. Ei käy euromääräisen arvonalennuksen kanssa kuin finnairin osakkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautot kiinnostavat, mutta tekniikka ei ole vielä sillä tasolla että hankkisin. Nyt kun tuli puheeksi, niin auton vaihto onkin ajankohtainen. Uusi polttis kiikarissa mallikohtaisen hinnaston alapäästä sen vuoksi jos sähköautot lyövät läpi ja polttiksia aletaan dissaamaan. Ei käy euromääräisen arvonalennuksen kanssa kuin finnairin osakkeelle.

        Ja silti roikut täällä taas. Oikeesti, hanki elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja silti roikut täällä taas. Oikeesti, hanki elämä.

        Niinhän sä roikut itsekin etkä omista edes ajokorttia, puhumattakaan mistään autosta.
        Hanki ajokortti ja auto ja kitise sitten.


    • Anonyymi

      "Tilastojen mukaan 2023 9 kk:n ajalta suomalaisten majoitusöitä Lapissa on reilu 1,3 miljoonaa yötä, joten en sanoisi että Lapissa käyvien ihmisten ryhmä on erittäin pieni"

      Jo pelkästään Helsingin päärautatieaseman kautta kulkee tuo ihmismäärä vajaassa viikossa.

      • Anonyymi

        Oikeastaan se merkittävä asia on se että jos käy kerran vuodessa Autolla Lapissa niin kyllä sitä voi aivan hyvin ladata pari kertaa siinä matkalla.

        Kun kolikon kääntöpuolella on se että voi ajaa sen loppuvuoden arkiajojaan 1.5 euroa per 100km.


    • Anonyymi

      "Ei, vaan me polttomotoristit nausreskellaan patteriautoja käyttäville selitteljöille, jotka koettavat todistella itselleen ja muulle maailmalle, kuinka patteriautoilu on melkein yhtä helppoa ja vaivatonta kuin polttiksilla ajaminen."

      Ei melkein yhtä helppoa vaan helpompaa. Olisi tosi turhauttavaa lähteä tankkaamaan autoa jonnekin bensikselle ja maksaa 100km ajamisestayli 10 euroa.
      Sähkö tulee kotiin ja sillä ajaa 100km noin 1.5 eurolla.
      Helpompaa ja sikahalpaa.
      Onneksi on teitä urpoja bensaveron maksajia niin sähköautolla voi ajaa halvalla jatkossakin.

      • Anonyymi

        Nousee se sähkön hinta patteriautomiehillekin. 20 snt/kWh + siirtomaksu, siirto 85 % hyötysuhteella. Talvi on patteriautoille kovaa aikaa. Sähkön hinta nousee, akkua pitää lämmittää, latauksen hyötysuhde jää huonommaksi, kajuuttaa pitää lämittää sähköllä, ajoakku on kylmä eikä pysty antamaan parastaan. Kun sähkönhinta nousee, niin eiköhän korotukset realisoidu latausasemillekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nousee se sähkön hinta patteriautomiehillekin. 20 snt/kWh siirtomaksu, siirto 85 % hyötysuhteella. Talvi on patteriautoille kovaa aikaa. Sähkön hinta nousee, akkua pitää lämmittää, latauksen hyötysuhde jää huonommaksi, kajuuttaa pitää lämittää sähköllä, ajoakku on kylmä eikä pysty antamaan parastaan. Kun sähkönhinta nousee, niin eiköhän korotukset realisoidu latausasemillekin.

        Pelkkä potaskaa.

        Siirtomaksu Caruna Espoo / Yö (ALV24): 1,95 snt/kWh
        Sähkövero (ALV 24) 2,8 snt/kWh
        Yht 4,75 Snt/kWh
        Sähkösopimus Fortum tarkka.
        Pörssisähkö hinta (Sisältää Fortumin komission + ALV24) oli viime yönä 4,8 Snt/kWh

        Yhteensä sähkön hinnaksi viime yönä tuli siis noin 9,55 Snt/kWh.

        Kun auto vie noin 15 kWh / 100km niin km-kustannus tänään on 1,43 Euroa per sata kilsaa. Tämä talviaika on vähän kallista ajaa mutta ei voi mitään.

        Odotellaan kun kevät tulee ja pörssisähköä saa taas ilmaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nousee se sähkön hinta patteriautomiehillekin. 20 snt/kWh siirtomaksu, siirto 85 % hyötysuhteella. Talvi on patteriautoille kovaa aikaa. Sähkön hinta nousee, akkua pitää lämmittää, latauksen hyötysuhde jää huonommaksi, kajuuttaa pitää lämittää sähköllä, ajoakku on kylmä eikä pysty antamaan parastaan. Kun sähkönhinta nousee, niin eiköhän korotukset realisoidu latausasemillekin.

        Kyllähän sitä voi valehdella mitä vaan täällä netissä mutta se karu todellisuus iskee kun mene seuraavan kerran tankkaamaan. 100km maksaa jotain 10-14 euroa.

        Oma sähköauto latautuu tuossa pihassa kun vietän aikaa perheeni kanssa. Huomenna ajamani kilometrit maksavat vain 1,5 euroa per sata kilsaa.

        Olisiko aika hyväksyä todellisuus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän sitä voi valehdella mitä vaan täällä netissä mutta se karu todellisuus iskee kun mene seuraavan kerran tankkaamaan. 100km maksaa jotain 10-14 euroa.

        Oma sähköauto latautuu tuossa pihassa kun vietän aikaa perheeni kanssa. Huomenna ajamani kilometrit maksavat vain 1,5 euroa per sata kilsaa.

        Olisiko aika hyväksyä todellisuus?

        Minulle 100 km polttoainekuluina maksaa sen kympin. Rangea n 880 km ja varallekin jää vielä ~50 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pelkkä potaskaa.

        Siirtomaksu Caruna Espoo / Yö (ALV24): 1,95 snt/kWh
        Sähkövero (ALV 24) 2,8 snt/kWh
        Yht 4,75 Snt/kWh
        Sähkösopimus Fortum tarkka.
        Pörssisähkö hinta (Sisältää Fortumin komission ALV24) oli viime yönä 4,8 Snt/kWh

        Yhteensä sähkön hinnaksi viime yönä tuli siis noin 9,55 Snt/kWh.

        Kun auto vie noin 15 kWh / 100km niin km-kustannus tänään on 1,43 Euroa per sata kilsaa. Tämä talviaika on vähän kallista ajaa mutta ei voi mitään.

        Odotellaan kun kevät tulee ja pörssisähköä saa taas ilmaiseksi.

        Kesäautojen on syytä odottaa kevättä. Liikenteeseen yhtä aikaa pärrien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllähän sitä voi valehdella mitä vaan täällä netissä mutta se karu todellisuus iskee kun mene seuraavan kerran tankkaamaan. 100km maksaa jotain 10-14 euroa.

        Oma sähköauto latautuu tuossa pihassa kun vietän aikaa perheeni kanssa. Huomenna ajamani kilometrit maksavat vain 1,5 euroa per sata kilsaa.

        Olisiko aika hyväksyä todellisuus?

        Eihän sähköautossa muita kuluja olekkaan kun 1,5e/100km.


    • Anonyymi

      Kesäleluja ne on. Ei Pohjolan oloihin tehty.

      • Anonyymi

        Sähköauto puhaltaa lämmintä heti kun astuu autoon.
        Polttiksen pitää lämmittää ensin mootori ennenkuin se voi lämmittää matkustajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto puhaltaa lämmintä heti kun astuu autoon.
        Polttiksen pitää lämmittää ensin mootori ennenkuin se voi lämmittää matkustajat.

        En minä tiedä mutta kuullut oon, patterit kuuluu radioon. Sisätilan lämmittimellä hytti on lämmin ajoon lähtiessä. Lämmityskustannus tavallaan nolla euroa, koska autopaikasta pitää maksaa vuokraa ympäri vuoden.


      • Anonyymi

        Niin, polttikset on kesäleluja. Vaikka polttiksen 1-2kW sähkösisälämmitin pauhaisi tunnin, auto on silti sisältä kylmä.

        Täyssähköauto taas lämpiää 5 minuutissa t-paita lämpöihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, polttikset on kesäleluja. Vaikka polttiksen 1-2kW sähkösisälämmitin pauhaisi tunnin, auto on silti sisältä kylmä.

        Täyssähköauto taas lämpiää 5 minuutissa t-paita lämpöihin.

        Höpsistä pussiin. Internjetti on täynnä todistusaineistoa. Sähköauto ei lämpiä 5 minuutissa mihinkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, polttikset on kesäleluja. Vaikka polttiksen 1-2kW sähkösisälämmitin pauhaisi tunnin, auto on silti sisältä kylmä.

        Täyssähköauto taas lämpiää 5 minuutissa t-paita lämpöihin.

        Täyttä tuubaa, esim. TM:n talvitesteissä yksikään sähköauto ei ole lämmennyt t-paita lämpöön 5 minuutissa. Osa sähköautoista ei mittausajan (30-40 min) puitteissa saavuta tuota lämpöä lainkaan vaikka mittaukset tehty hyvin kohtuullisissa pakkasissa (max -13 astetta).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä tuubaa, esim. TM:n talvitesteissä yksikään sähköauto ei ole lämmennyt t-paita lämpöön 5 minuutissa. Osa sähköautoista ei mittausajan (30-40 min) puitteissa saavuta tuota lämpöä lainkaan vaikka mittaukset tehty hyvin kohtuullisissa pakkasissa (max -13 astetta).

        Paristoautoilijat selittelevät asioitaan parhain päin. Vaikka mitäpä se meille lämpimän talviauton omaaville kuuluu paleleeko populta paristokäyttöisissä ajoneuvoissansa. Ei meille tarvi selitellä. Kesäauto on kesäauto, vähän niin kuin kaikki Peugeotit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköauto puhaltaa lämmintä heti kun astuu autoon.
        Polttiksen pitää lämmittää ensin mootori ennenkuin se voi lämmittää matkustajat.

        Niinhän se tekee ja tuulilasi halkeaa kun ei osata käyttää.


    • Anonyymi

      Eräs ryhmä 🤣 mutta hieno keksitty tarina taas. Lahjoja on!

    • Anonyymi

      "Bensiinikäyttöinen auto edustaa aivan eri luokan vapausasteita kun syönti- ja tankkauspaikat voi valita muilla kriteereillä kuin auton vaatimilla."


      Tuollaiset maan päästä päähän ajamiset peräsuoli pitkällään ovat hyvin pienen marginaaliporukan elämää.

    • Anonyymi

      Polttiksella kestää 20 minuuuttia että moottori lämpenee niin että termostaatti aukeaa ja päästää lämmintä hytin lämmitykseen. Tämä siis pikkupakkasella.

      Sähköautolla kabiiniin tulee alusta alkaen lämmintä ilmaa.

      Kateelliset fossillit täällä vaan roikkuu sähköautopalstalla.

      • Anonyymi

        Kannattaa ehkä ensin nyt tutustua siihen termostaatin toimintaperiaatteeseen ja mihin nestekiertoon se vaikuttaa ennen kuin tulee höpöttelemään mitä sattuu.


      • Anonyymi

        Jos ulkona on 20 ast pakkasta ja se ihana patteriauto seisoo ulkona niin siellä kabiinissa on tasan 20 ast pakkasta. Sitten kun lähdetään ajamaan ja vaikka se alkaakin heti tuottamaan lämmintä niin ei se kabiini samassa hetkessä lämpeä ja ikkunat jäässä. Aivan höpöpuhetta, että siellä samantein olisi t paita lämmöt siellä kabiinissa. Oikea auto kun on roikassa 2 tuntia ja sisälämmitin päällä siellä sisällä on lähtiessä t paita lämmöt ja ikkunat sulat. Ja sähkössä ollu vain 2 tuntia. Patteriauto on ollut sähkössä 8 - 12 tuntia. ja ikkunat jäässä ja kylmä kabiini.


      • Anonyymi

        Tesla oli TM:n talvitestin ainoa auto joka ei saavuttanut tavoitelämpötilaa pikkupakkasessa. Siis ollenkaan koskaan. Kesällä Tesloihinkin saa 20 astetta.


    • Anonyymi

      "En minä tiedä mutta kuullut oon, patterit kuuluu radioon."

      Hyvin kiteytetty tyhmyys.

    • Anonyymi

      TM testasi taannoin että sähköautolla pääsee -7 °C pakkasella jopa 200 km, sadantonnin euron sähkärillä jopa 300 km.
      500 kilometrin matkasta voi vain haaveilla jos eäi pysähdy tunniksi lataamaa,n suurteholaturilla, pikkulaturilla menee puolipäivää (12h) vähintään.

      • Anonyymi

        Pehmoisia Esson baarin tarinoita. Jos pitää ladata niin nykyisin 15minuuttia riittää.


      • Anonyymi

        Itselataava hybridi-Toyota on siis oikea ratkaisu liikkumispulmiin. Suomalaiset ovat tämän tajunneet jo vuosia sitten.


      • Anonyymi

        Paristoautoilijan puolustuspuhe. Kun lähtee lämpimästä tallista ja ajaa kuutta kymppiä kinttupolkuja pitkin Helsingistä Turkkuseen, hyvällä tuurilla voi päästä perille myös 7 asteen pakkaisessa. Kunhan ei lämmitä koppia koska range.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pehmoisia Esson baarin tarinoita. Jos pitää ladata niin nykyisin 15minuuttia riittää.

        Ei TM:n juttu puolessa vuodessa vanhene.

        Kehitysmaakulkineita ovat sähköpatterivehkeet vielä pitkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pehmoisia Esson baarin tarinoita. Jos pitää ladata niin nykyisin 15minuuttia riittää.

        Riittää jos edessä vain lyhyt matka.


    • Anonyymi

      Oot siis kattelut videoita sähköautolla ajamisesta. Mikä sua niissä niin kovasti kiinnostaa? Aattelitko kenties vaihtaa sellaiseen? Muutenhan tuo tuntuu aika oudolta käytökseltä.

      • Anonyymi

        Olen katsellut ja käynyt koeajolla. Auto oli paku ja kun lähdin ajamaan huomasin heti, että nyt lähdetään, oli nimittäin aika hyvät lähdöt. No sitten piti kääntyä ja ihmettelin, että kaverilla on jäänyt kuormatila tavaraa täyteen kun on niin painava ja kallistuu kamalasti. Ei ollut tavaraa kyydissä yhtään mitään ja auto oli niin raskas että jos vielä kuorman laittaa ei varmasti pitkiä matkoja ajella. Sen varran sähköä kului jo pienellä koeajolla. Ei kiitos patteriautoa ammattikäyttöön. Lyhyet työmatka ja hupiajelijat voi leikkiä ja väitellä ihan mistä haluaa. Lelu mikä lelu.


    • Anonyymi

      Kaikki uusi saa aina kalkkiset takajaloilleen.
      Odottakaas muutama vuosi kun nämä essobaarin autogurut ovat ostaneet itselleen käytetyn sähköauton. Sitten täällä hehkutetaan niitä hyvinkin ahkeraan..

      • Anonyymi

        Miksi pitäisi ostaa käytetty ? Eikö uusia ole myynnissä


    • Anonyymi

      "UUSILLE sähköautoille sattuu hinausta vaativia vahinkoja merkittävästi enemmän kuin samanikäisille bensiiniautoille, kertovat Pohjola Vakuutuksen tilastot.
      – Näitä ovat muun muassa hinaukset maanteiden latauspisteiltä, kun akku ei lataudu tai täyty" https://www.is.fi/autot/art-2000009992487.html
      Kivaa puuhailua piisaa sähköautojen kanssa.

    • Anonyymi

      Pakoputkiautoilija selittelee lähinnä itselleen, miksi pensasta kannattaa maksaa törkyhintaa. Mun matka Korkeavuorenkadulta Leville on 995km. Pakoputkiautolla matka veisi 6 litraa satasella, eli n.60 litraa suuntaansa. Meno ja paluu tekee 120 litraa ja litrahinnan ollessa n. 2€, pelkkien matkojen hinta on 240€. Patteriautolla sama reissu maksaa n.40€.

      Summa summarum, pakoputkiautoilu on ihanan kallista!

      • Anonyymi

        Pakoputkiautoilija ajaa Leville mukavasti 8-10 tunnissa.
        Jatkojohtopetteri viettää toista vuorokautta ABC:llä syömässä samoja eineshamppareita päivästä toiseen, patteriauton levätessä piuhan päässä pari tuntia kerrallaan 4-6 kertaa vuorokaudessa.

        No, mikäs siinä jos on aikaa venyä parkkipaikkojen reunassa , hepo sähköletkun päässä nauttimassa virtasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputkiautoilija ajaa Leville mukavasti 8-10 tunnissa.
        Jatkojohtopetteri viettää toista vuorokautta ABC:llä syömässä samoja eineshamppareita päivästä toiseen, patteriauton levätessä piuhan päässä pari tuntia kerrallaan 4-6 kertaa vuorokaudessa.

        No, mikäs siinä jos on aikaa venyä parkkipaikkojen reunassa , hepo sähköletkun päässä nauttimassa virtasta.

        Sähköautolla ajaa Leville suurinpiirtein samassa ajassa kuin polttiksella. Matkan sähköt maksaa vain noin 10% bensakuluista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautolla ajaa Leville suurinpiirtein samassa ajassa kuin polttiksella. Matkan sähköt maksaa vain noin 10% bensakuluista.

        Kyllä ajoon menee sama aika mutta patteriautolla pitää pysähtyä monta kertaa useemmin ja sen auton vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakoputkiautoilija ajaa Leville mukavasti 8-10 tunnissa.
        Jatkojohtopetteri viettää toista vuorokautta ABC:llä syömässä samoja eineshamppareita päivästä toiseen, patteriauton levätessä piuhan päässä pari tuntia kerrallaan 4-6 kertaa vuorokaudessa.

        No, mikäs siinä jos on aikaa venyä parkkipaikkojen reunassa , hepo sähköletkun päässä nauttimassa virtasta.

        Ehkä ajoaika riippuu siitä mistä lähtee liikkeelle


    • Anonyymi

      Senyt on vaan tyhmää maksaa liikaa.

      • Anonyymi

        Kun on rahaa, niin on viimeisin asia ruveta edes ajattelemaan patteriauton ostamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on rahaa, niin on viimeisin asia ruveta edes ajattelemaan patteriauton ostamista.

        Harvoin mikään uusi tuote on tuotu markkinoille paljon huonompana kuin alkuperäinen mutta sähköauton kohdalla on näin juuri käynyt.


    • Anonyymi

      Jos ajaa autolla, jonka pohja on sullottu täyteen tuhansilla AA-kokoisilla paristoilla, joissa on yhtä paljon energiaa kuin viidessä litrassa bensiiniä ja koko roska painaa puoli tonnia, on oltava jotain päässä vialla.

      • Anonyymi

        Paristoauton sähköllä voi käyttää antiikkista töpselisähköporakonetta. Voi käyttää myös matkaradiota ja johdollista partakonetta. Ihanan retroa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paristoauton sähköllä voi käyttää antiikkista töpselisähköporakonetta. Voi käyttää myös matkaradiota ja johdollista partakonetta. Ihanan retroa.

        Jätin uuden patteritoimisen porakoneen talveksi kylmillään olevaan kesämökkien. Keväällä porakonen ei enää toiminut. Myyjä syytti minua siitä, että olin jättänyt patterin pakkaseen. En kuulemma toiminut takuuehtojen mukaisesti. Ei sitten muuta näistä patterilaitteista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jätin uuden patteritoimisen porakoneen talveksi kylmillään olevaan kesämökkien. Keväällä porakonen ei enää toiminut. Myyjä syytti minua siitä, että olin jättänyt patterin pakkaseen. En kuulemma toiminut takuuehtojen mukaisesti. Ei sitten muuta näistä patterilaitteista.

        Mulla on samanlainen kokemus sähkösirkkelistä. Talven oli mökillä ulkovarastossa ja keväällä kun aloin sahaamaan niin poks ja tulet löi sähkömoottorista ja paloi sulake.
        Miten ne muutkaan sähkömoottorit olisi yhtään parempia. Joku kyllä senkin todistaa koska on pakko kun lainat on maksamatta ja sähkösuto pihalla laturissa.


    • Anonyymi

      Syksyllä ajelin etelästä Lappiin hybridi Toyotalla ja koko matkan kulutus oli 3,9 litraa/100 km. En edes harkitsisi sähköautoa koska koko vuodessa bensaan kuluu 1200€ noin 16000 km ajosuoritteella. Tuommonen uusi Toyota maksaa noin 32000€. Saan ajaa 20 vuotta että autoon ja bensaan on kulunut sama summa rahaa kun halvin sähköauto.

      Hybridi muuten tankataan 1000 km välein.

      • Anonyymi

        Mä tankkaan kans Volvoni 1000km välein. Eikä ole mikään hyrpiiti.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1195
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      23
      1131
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1070
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1041
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      947
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      919
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      885
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe