Schindlerin lista - Vetää aina hiljaiseksi

En tiedä mikä siinä on, mutta jo ton leffan nimen näkeminen vetää hiljaiseksi. Aina.

Ei sillä niin väliä, katton sen taas pitkästä aikaa, kostein silmin. Ja mietin gazalaisia modernin ajan "juutalaisia". Se sota ei lopu ikinä. Tai loppuu, jos joku lopettaa toisen täydellisesti, Holocaust v2.

Ihminen ei ikinä muutu...

105

758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuo on yksi parhaimmista koskaan näkemistäni elokuvista, mutta sitä on todella vaikea katsoa. Se vetää todellakin hiljaiseksi..

      • Niin se on. Kävin aikanaan kattomassa ensi-illassa teatterissa. Piti mennä sitten porukan kanssa bilettämään jatkoina, mutta eipä menty... Käytiin kaljalla, hiljaisella kaljalla ja mentiin kotiin.


      • randombypasser kirjoitti:

        Niin se on. Kävin aikanaan kattomassa ensi-illassa teatterissa. Piti mennä sitten porukan kanssa bilettämään jatkoina, mutta eipä menty... Käytiin kaljalla, hiljaisella kaljalla ja mentiin kotiin.

        Kävin myös aikoinaan katsomassa sen leffateatterissa. Ikä ei olisi riittänyt nykyisen ikärajan mukaan, mutta 90-luvulla ei ollut vielä niin tarkkaa. Oli kyllä raskas tunnelma leffan jälkeen. Ja syystäkin, on asioita, joita ei historiasta saa unohtaa.


      • Aletheias kirjoitti:

        Kävin myös aikoinaan katsomassa sen leffateatterissa. Ikä ei olisi riittänyt nykyisen ikärajan mukaan, mutta 90-luvulla ei ollut vielä niin tarkkaa. Oli kyllä raskas tunnelma leffan jälkeen. Ja syystäkin, on asioita, joita ei historiasta saa unohtaa.

        Mua ei huoleta se, että se osa historiaa unohdettaisiin, ei, vaan se että sen yhdennäköisyyttä nykyisten ja tulevien tapahtumien kohdalla ei osattaisi enää nähdä. Gazassa ja Ukrainassa on sama käynnissä, mutta kysyykö kukaan siitä? Ei.


      • randombypasser kirjoitti:

        Mua ei huoleta se, että se osa historiaa unohdettaisiin, ei, vaan se että sen yhdennäköisyyttä nykyisten ja tulevien tapahtumien kohdalla ei osattaisi enää nähdä. Gazassa ja Ukrainassa on sama käynnissä, mutta kysyykö kukaan siitä? Ei.

        Ajattelen niin, että kun ei unohdeta, voitaisiin myös estää se, ettei vastaavaa pääsisi enää koskaan tapahtumaan, mutta ihmisen muisti tuntuu olevan lyhyt tai sitten ei vain välitetä. Ihminen on kautta aikojen osoittanut kykenevänsä julmuuksiin ja vaikka maailma on keskimäärin tänä päivänä turvallisempi paikka kuin vaikkapa keskiajalla niin todella paljon vääryyksiä ja julmuuksia maailmassa tapahtuu edelleen.


      • Aletheias kirjoitti:

        Ajattelen niin, että kun ei unohdeta, voitaisiin myös estää se, ettei vastaavaa pääsisi enää koskaan tapahtumaan, mutta ihmisen muisti tuntuu olevan lyhyt tai sitten ei vain välitetä. Ihminen on kautta aikojen osoittanut kykenevänsä julmuuksiin ja vaikka maailma on keskimäärin tänä päivänä turvallisempi paikka kuin vaikkapa keskiajalla niin todella paljon vääryyksiä ja julmuuksia maailmassa tapahtuu edelleen.

        Musta on outoa se, että historiasta tuttujen vastaavanlaisten tapahtumien yhteyksiä ei osata nähdä nykyhetkessä. Enkä tarkoita vain sotia ja julmuuksia, vaan ylipäänsä. Mutta se lienee ihmiselle lajityypillistä, muistaa tapahtumat mutta olla näkemättä asiayhteyttä nykyhetkeen.


    • Mä en ole koskaan katsonut sitä.

      • Kannattaa joskus katsoa. Vaikka nyt, palstailun ohessa, TV kutonen.


      • randombypasser kirjoitti:

        Kannattaa joskus katsoa. Vaikka nyt, palstailun ohessa, TV kutonen.

        Meinasinkin kysyy mistä näkee. Pitää siis varmaan laittaa töllötin päälle.

        Puhelin, läppäri ja töllö yhdistelmä sopii tälläselle adhdlle.


      • randombypasser kirjoitti:

        Kannattaa joskus katsoa. Vaikka nyt, palstailun ohessa, TV kutonen.

        En pystynyt kattelee sitä :(
        Tallennukseen meni, että jos vaikka jossain vaiheessa ei ois näin herkkiksenä ja vois kattoo.


      • originalpieninainen kirjoitti:

        En pystynyt kattelee sitä :(
        Tallennukseen meni, että jos vaikka jossain vaiheessa ei ois näin herkkiksenä ja vois kattoo.

        Se on aika raskas leffa katsottavaksi.


      • randombypasser kirjoitti:

        Se on aika raskas leffa katsottavaksi.

        Katos moi vaan! Joo oli kyllä vaikea katsella. Muutenkin kun "imen toisten tunteita" itteeni niin ei ollu nyt hyvä juttu.
        Pystyn kyllä kaiken maailman kauhuja sun muita kattomaan mut en tollasta.


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Katos moi vaan! Joo oli kyllä vaikea katsella. Muutenkin kun "imen toisten tunteita" itteeni niin ei ollu nyt hyvä juttu.
        Pystyn kyllä kaiken maailman kauhuja sun muita kattomaan mut en tollasta.

        Mulle se oli helppo katseltava. Nukahdin nääs suunnilleen 23.15 ja se sitten siitä. Kuumeessa koko viikonlopun, niin sitä väsähtää yhäkkisesti ja totaalisesti.

        Se on tosiaan eri asia katsoa kauhuleffaa, jossa jokin sekopäinen kirvesmurhaa kaikkea vastaantulevaa ja sitten katsoa leffaa, joka perustuu monilta osin todellisiuin tapahtumiin. Todellisuus lyö aina korville.


      • randombypasser kirjoitti:

        Mulle se oli helppo katseltava. Nukahdin nääs suunnilleen 23.15 ja se sitten siitä. Kuumeessa koko viikonlopun, niin sitä väsähtää yhäkkisesti ja totaalisesti.

        Se on tosiaan eri asia katsoa kauhuleffaa, jossa jokin sekopäinen kirvesmurhaa kaikkea vastaantulevaa ja sitten katsoa leffaa, joka perustuu monilta osin todellisiuin tapahtumiin. Todellisuus lyö aina korville.

        Tuntuu nyt joka toinen olevan kuumeessa tai muuten kipeenä.
        Sulle tuli varmaan uni tarpeeseen jos nukahdit vahingossa.
        Aika tarkka aika sun nukahtamisaikaan :)


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Tuntuu nyt joka toinen olevan kuumeessa tai muuten kipeenä.
        Sulle tuli varmaan uni tarpeeseen jos nukahdit vahingossa.
        Aika tarkka aika sun nukahtamisaikaan :)

        Onhan noita kaikenlaisia riesoja liikenteessä. Vasta olin flunssassa ja nyt taas. Saateri.

        No jo perjantaina huomasin, että päätä särkee ja vituttaa, niin peli oli selvä. Sitten molempina öinä 12 tunnin yöunet. Saattaa jäädä huominen työpäivä väliin.

        Nukahtamisaika tuli arvioitua viimeisten palkstakommenttien osalta 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Onhan noita kaikenlaisia riesoja liikenteessä. Vasta olin flunssassa ja nyt taas. Saateri.

        No jo perjantaina huomasin, että päätä särkee ja vituttaa, niin peli oli selvä. Sitten molempina öinä 12 tunnin yöunet. Saattaa jäädä huominen työpäivä väliin.

        Nukahtamisaika tuli arvioitua viimeisten palkstakommenttien osalta 😂

        :) Itseasiassa ihmettelin et mites joku hiljeni ihan tost noin vaan. (hupsista.. )


      • originalpieninainen kirjoitti:

        :) Itseasiassa ihmettelin et mites joku hiljeni ihan tost noin vaan. (hupsista.. )

        Juu, tipahdin sohvalle kuin kuollut lokki taivaalta. Heräsin siitä klo 4:n huitteilla ja kömmin sänkyyn. Ylösnousemus sitten vähän jälkeen klo 11. Koko viikonloppu mennyt ihme horroksessa.


      • randombypasser kirjoitti:

        Juu, tipahdin sohvalle kuin kuollut lokki taivaalta. Heräsin siitä klo 4:n huitteilla ja kömmin sänkyyn. Ylösnousemus sitten vähän jälkeen klo 11. Koko viikonloppu mennyt ihme horroksessa.

        Muistahan juoda tarpeeksi!!
        Ja ei siis mitään rommeja sun muita ainakaa pelkästään.


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Muistahan juoda tarpeeksi!!
        Ja ei siis mitään rommeja sun muita ainakaa pelkästään.

        Tottakai muistan juoda tarpeeksi 🤣


      • randombypasser kirjoitti:

        Tottakai muistan juoda tarpeeksi 🤣

        Niin mitä juot 🤭

        Inkivääriä ja hunajaa suosittelen.
        Sekä Teetä...


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Niin mitä juot 🤭

        Inkivääriä ja hunajaa suosittelen.
        Sekä Teetä...

        Noooo, ei mennä yksityiskohtiin. Kaikilla meillä on omat flunssalääkkeemme, oireista riippuen 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Noooo, ei mennä yksityiskohtiin. Kaikilla meillä on omat flunssalääkkeemme, oireista riippuen 😂

        Tämähän kuulostaa mielenkiintoiselta..
        Tosin onhan jokaisella omat lääkkeensä ja keinonsa monessa muussakin asiassa. 🙃

        Pitäis varmaan koittaa kirjoitella kirjeitä jossain välissä. Sähköisten sijaan.


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Tämähän kuulostaa mielenkiintoiselta..
        Tosin onhan jokaisella omat lääkkeensä ja keinonsa monessa muussakin asiassa. 🙃

        Pitäis varmaan koittaa kirjoitella kirjeitä jossain välissä. Sähköisten sijaan.

        Ei se nyt niin mielenkiintoista ole.

        Yskään/kurkkukipuun hunaja-viskiä, voi sotkea mukaan myös teen, jos on lämpöä/kuumetta. Inkivääri on niin tappotavaraa, että koitan väistellä 😁
        Ja muuten tietty koitetaan syödä korostetun terveellisiä asioita, kuten sipulia ja valkosipulia, tomaattia, appelsiinia jne.

        Viimeksi kun koitin oikeasti kirjoittaa käsin tekstiä, niin ranne alkoi panna vastaan. Onhan se toki murtunut pariin kertaan, mutta se ei yhtään tykännyt pidemmästä kirjoittamisesta. Luulen, että se oli siinä, perinteisten kirjeiden osalta mun kohdallani.


      • randombypasser kirjoitti:

        Ei se nyt niin mielenkiintoista ole.

        Yskään/kurkkukipuun hunaja-viskiä, voi sotkea mukaan myös teen, jos on lämpöä/kuumetta. Inkivääri on niin tappotavaraa, että koitan väistellä 😁
        Ja muuten tietty koitetaan syödä korostetun terveellisiä asioita, kuten sipulia ja valkosipulia, tomaattia, appelsiinia jne.

        Viimeksi kun koitin oikeasti kirjoittaa käsin tekstiä, niin ranne alkoi panna vastaan. Onhan se toki murtunut pariin kertaan, mutta se ei yhtään tykännyt pidemmästä kirjoittamisesta. Luulen, että se oli siinä, perinteisten kirjeiden osalta mun kohdallani.

        No voi eiii, eli siitä tulisi yksipuolista siis...


      • originalpieninainen kirjoitti:

        No voi eiii, eli siitä tulisi yksipuolista siis...

        Tai ainakin hyvin toispuolista. Toisella pitkiä kirjeitä, toisella lyhyempiä 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Tai ainakin hyvin toispuolista. Toisella pitkiä kirjeitä, toisella lyhyempiä 😁

        No kun ois edes lyhyempiä.
        Ja kirjettähän voi kirjoittaa vaikka viikon, ennen postitusta.
        Sen verran kerrallaan kun käsi kestää.
        Ja mistäs päättelit että toisella on pitkiä kirjeitä? ; )


      • originalpieninainen kirjoitti:

        No kun ois edes lyhyempiä.
        Ja kirjettähän voi kirjoittaa vaikka viikon, ennen postitusta.
        Sen verran kerrallaan kun käsi kestää.
        Ja mistäs päättelit että toisella on pitkiä kirjeitä? ; )

        Totta tuokin, lyhytkin on parempi kun ei mitään.
        Kirjettä voi kirjottaa vaikka koko ikänsä, jos niikseen tulee. Se vaan ei johda oikein mihinkään, jos sitä ei ikinä lähetä. Tai voi se kyllä johtaa siihen, että tuli vahingossa kirjoittaneeksi romaanin.
        No en päätellyt, mutta arvailin, nuoruuden kokemuksiin perustuen 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Totta tuokin, lyhytkin on parempi kun ei mitään.
        Kirjettä voi kirjottaa vaikka koko ikänsä, jos niikseen tulee. Se vaan ei johda oikein mihinkään, jos sitä ei ikinä lähetä. Tai voi se kyllä johtaa siihen, että tuli vahingossa kirjoittaneeksi romaanin.
        No en päätellyt, mutta arvailin, nuoruuden kokemuksiin perustuen 😂

        Nuoruuden kokemuksiin? Kerrotko enemmän?
        Ite kirjoitin nuorena ihan hulluna kirjeitä.
        No vielä en niin nuorenakin.
        Oli ihana kirjottaa ja saada kirje.
        Mulla oli kirjekavereita joskus ala-aste ikäisenä monestakin maasta.

        Mun kirjeet on aika useesti sellasia, noh rönsyileviä. 😂
        Jostain kumman syystä.
        Ihan niinku täälläkin.

        Sait mut repeemään tolla ensimmäisellä rivillä.


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Nuoruuden kokemuksiin? Kerrotko enemmän?
        Ite kirjoitin nuorena ihan hulluna kirjeitä.
        No vielä en niin nuorenakin.
        Oli ihana kirjottaa ja saada kirje.
        Mulla oli kirjekavereita joskus ala-aste ikäisenä monestakin maasta.

        Mun kirjeet on aika useesti sellasia, noh rönsyileviä. 😂
        Jostain kumman syystä.
        Ihan niinku täälläkin.

        Sait mut repeemään tolla ensimmäisellä rivillä.

        No sen arvaa missä ajatukset on liikkuneet, kun eka lause alkoi naurattamaan. Mutta totta, kerrankin tuli lohkaistua kaksimielisyys tiedostamattaan 😂

        No siis nuorempana tytöt/naiset kaipasivat kirjekaveria tai sitten kaipasivat vain niitä kirjeitä. Ja se meni yleensä niin, että leideiltä tuli alkaen kymmenen sivua itse sitten sai tehdä töitä saadakseen aikaan sen, joskus parikin. Niin ei ehkä ole mun juttuni?

        No mä taas rönsyilen kun höpöttelen ihmisten kanssa. Kirjoitellessa en niinkään, mutta turistessa kyllä ja helposti 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        No sen arvaa missä ajatukset on liikkuneet, kun eka lause alkoi naurattamaan. Mutta totta, kerrankin tuli lohkaistua kaksimielisyys tiedostamattaan 😂

        No siis nuorempana tytöt/naiset kaipasivat kirjekaveria tai sitten kaipasivat vain niitä kirjeitä. Ja se meni yleensä niin, että leideiltä tuli alkaen kymmenen sivua itse sitten sai tehdä töitä saadakseen aikaan sen, joskus parikin. Niin ei ehkä ole mun juttuni?

        No mä taas rönsyilen kun höpöttelen ihmisten kanssa. Kirjoitellessa en niinkään, mutta turistessa kyllä ja helposti 😁

        No niin niin, kaksmielistä hyökkii tost noin vaa mielee..
        Tarttis varmaan jotai tehä asialle. Voi vattu. :D


      • originalpieninainen kirjoitti:

        No niin niin, kaksmielistä hyökkii tost noin vaa mielee..
        Tarttis varmaan jotai tehä asialle. Voi vattu. :D

        Hyvä vaan jos hyökkii, on ainakin vilkas mielikuvitus 😂
        Mulla se on ollut sellaista aina, noiden kaksimielisyyksien kanssa, vanhemmiten sitä on vaan oppinut jonkun verran kontrolloimaan ja suodattamaan, miettimään. Ehkä turhaan 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Hyvä vaan jos hyökkii, on ainakin vilkas mielikuvitus 😂
        Mulla se on ollut sellaista aina, noiden kaksimielisyyksien kanssa, vanhemmiten sitä on vaan oppinut jonkun verran kontrolloimaan ja suodattamaan, miettimään. Ehkä turhaan 😁

        Ei sitä vanhana kannata enää kontrolloida.
        Mul yhen ystävän kans sellasta et iha mitä
        tahansa tehää tai puhutaa ni jostai kaksmieliseks menee.
        Aina on mullaki ollu, mut noitten lasten takia oli pakko hillitä.
        Hiton vaikeeta..


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Ei sitä vanhana kannata enää kontrolloida.
        Mul yhen ystävän kans sellasta et iha mitä
        tahansa tehää tai puhutaa ni jostai kaksmieliseks menee.
        Aina on mullaki ollu, mut noitten lasten takia oli pakko hillitä.
        Hiton vaikeeta..

        Ehkä ei, ehkä kannattaa.
        Lapsethan on mitä parhainta maaperää kaksimielisyyksille kun ei ne tajuu niitä juttuja. Saa itte laukoa vaikka ja mitä, nauraa päälle ja muksut on ihan et häh? 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Ehkä ei, ehkä kannattaa.
        Lapsethan on mitä parhainta maaperää kaksimielisyyksille kun ei ne tajuu niitä juttuja. Saa itte laukoa vaikka ja mitä, nauraa päälle ja muksut on ihan et häh? 😂

        No joo niin kauan kun ne ei tajua.
        Noi onneks nyt niin isoi et ei tarvii sillai taas suodattaa.
        Noi on niin mahtavia otuksia ku vaa voi.


      • randombypasser kirjoitti:

        Ehkä ei, ehkä kannattaa.
        Lapsethan on mitä parhainta maaperää kaksimielisyyksille kun ei ne tajuu niitä juttuja. Saa itte laukoa vaikka ja mitä, nauraa päälle ja muksut on ihan et häh? 😂

        Nyt on joku pipari keskustelu. Hitto.. 🤣


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Nyt on joku pipari keskustelu. Hitto.. 🤣

        Jatketaan.. ei olekaan enää..
        Mitä palsta tekee??


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Nyt on joku pipari keskustelu. Hitto.. 🤣

        Aina niitä tulee joulun alla, sitä enemmän mitä lähempänä joulu on 😂


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Jatketaan.. ei olekaan enää..
        Mitä palsta tekee??

        Ei palsta teekään mitään, se vaan on 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Ei palsta teekään mitään, se vaan on 😁

        No joku teki.. poisti kivan pipari keskustelun.
        Ei ole reilua jollekin.


      • originalpieninainen kirjoitti:

        No joku teki.. poisti kivan pipari keskustelun.
        Ei ole reilua jollekin.

        Modet ei siedä juttuja, ne on uusia modeja, ei ole vielä tottuneet, suodatus pettää.
        Tee sinä oma piparialoitus? 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Modet ei siedä juttuja, ne on uusia modeja, ei ole vielä tottuneet, suodatus pettää.
        Tee sinä oma piparialoitus? 😂

        No emmäää.... Toivottavasti ei hirveä suru iskenyt toiselle. Hitto mulla iskee suru toisen puolesta.
        Nää muutenkin on iha sekoja nää tyypit täällä. Kaikki on kaksmielisii tänää..


        No enpä jaksa murehtia joistain jutuista.


      • originalpieninainen kirjoitti:

        No emmäää.... Toivottavasti ei hirveä suru iskenyt toiselle. Hitto mulla iskee suru toisen puolesta.
        Nää muutenkin on iha sekoja nää tyypit täällä. Kaikki on kaksmielisii tänää..


        No enpä jaksa murehtia joistain jutuista.

        No tokko toinen siitä suuresti murhetta otti, tää on tämmöstä täällä.

        Kaikki on kaksimielistä täällä.


      • randombypasser kirjoitti:

        No tokko toinen siitä suuresti murhetta otti, tää on tämmöstä täällä.

        Kaikki on kaksimielistä täällä.

        No ei varmaan.

        Et tullu sit tonne pikkutuhmaan ollenkaan äsken. ; )


      • originalpieninainen kirjoitti:

        No ei varmaan.

        Et tullu sit tonne pikkutuhmaan ollenkaan äsken. ; )

        En mää kaikkeen kerkiä, mulla on näitä viestejä taas kertynyt vastattavaksi. Melkein olis parempi kirjottaa muumina 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        En mää kaikkeen kerkiä, mulla on näitä viestejä taas kertynyt vastattavaksi. Melkein olis parempi kirjottaa muumina 😂

        Ei voi noi kiireellinen olla. On kyllä "tuhmaa" porukkaa täällä.


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Ei voi noi kiireellinen olla. On kyllä "tuhmaa" porukkaa täällä.

        Välillä vähän on, kun sattuu olemaan kymmeniä viestejä ja koittaa samalla seurata leffaa telkkarista. Siinä jää uudet aloitukset kyllä lukematta.

        Tiedä tuhmasta porukasta, vaan ennemminkin luulen, että moni uskaltaa laukoa täällä enemmän kuin mitä uskaltavat muuten, niin sitten käyttävät sen tilaisuuden tietenkin hyväksyeen.


      • randombypasser kirjoitti:

        Välillä vähän on, kun sattuu olemaan kymmeniä viestejä ja koittaa samalla seurata leffaa telkkarista. Siinä jää uudet aloitukset kyllä lukematta.

        Tiedä tuhmasta porukasta, vaan ennemminkin luulen, että moni uskaltaa laukoa täällä enemmän kuin mitä uskaltavat muuten, niin sitten käyttävät sen tilaisuuden tietenkin hyväksyeen.

        No se kyllä on kun voi ns vapautuneesti puhua.


      • originalpieninainen kirjoitti:

        No se kyllä on kun voi ns vapautuneesti puhua.

        Jep, täällä on aika turvallista laukoa menemään, tuhmuuksia ja kaksimielisyyksiä, mitä nyt milloinkin. Ja se on kiva niin 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Jep, täällä on aika turvallista laukoa menemään, tuhmuuksia ja kaksimielisyyksiä, mitä nyt milloinkin. Ja se on kiva niin 😁

        Juu... Täytyy vaa vaihtaa nimeä... Ei oo kiva kun noi ipanat näkee kaikkea.. :D


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Juu... Täytyy vaa vaihtaa nimeä... Ei oo kiva kun noi ipanat näkee kaikkea.. :D

        No tokko sen takia tarttee nimeä vaihtaa kuitenkaan. Eikä ipanat ymmärrä kaikkea kuitenkaan. Vielä 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        No tokko sen takia tarttee nimeä vaihtaa kuitenkaan. Eikä ipanat ymmärrä kaikkea kuitenkaan. Vielä 😂

        Kyllä ne ymmärtää...
        Nuorinkin jo kohta täysikänen..
        Hupsista, mä oon ikivanha..


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Kyllä ne ymmärtää...
        Nuorinkin jo kohta täysikänen..
        Hupsista, mä oon ikivanha..

        No sen parempi, oppivathan sitten hyviä heittoja ajoissa 😂

        Asiaa voi verrata toisinpäinkin. Mun kirjanpidossa alle 30v on kakaroita ja vasta 50v on aikuinen.


    • Anonyymi

      Laumaihminen on tosi vaarallinen,koska
      tavoittelee omaa etuansa ja puhuu kuinka
      sosiaalinen on,mutta voisi koska tahansa
      nylkeä kaverinsa jos edes jonkun lantin
      sais.

      • Lääkkeet?


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Lääkkeet?

        Ei laumaihmisellä ole lääkkeitä,se on narsisti,joka pyörittää tyhmempiä ihmisiä ympärillään mennen tullen ja saavuttaa myös omat narsistiset tavoitteet,sekä syyttelee niitä,jotka eivät
        häntä kumarra.


    • Anonyymi

      randombypasser
      2023-11-18 21:22:15
      Schindlerin lista - Vetää aina hiljaiseksi
      Ja mietin gazalaisia modernin ajan "juutalaisia". Se sota ei lopu ikinä. Tai loppuu, jos joku lopettaa toisen täydellisesti, Holocaust v2.
      +++++++++++
      Pitää paikkansa tuo elokuva samoin kuin Polanskin : Pianisti.
      Tuo viimeinen lause piti kyllä lukea kahteen kertaa.
      Mutta vertauksesi on täydellinen.
      Gaza tullaan tuhomaan totaalisesti.
      Pitää kuitenkin muistaa että israelin kansalaiset ovat tuhoamista vastaan,

    • Anonyymi

      "Ihminen ei ikinä muutu..."

      Noin se menee. Ihan paras olisi jos/kun nuo kansakunnat jotka ei osaa olla sotimatta tuhoaisivat toisensa totaalisesti eikä niitä ainakaan missään nimessä tänne rauhallisempien kansojen pariin pitäisi kuskata epäjärjestystä aiheuttamaan.

      -harmiseikirj-

    • Anonyymi

      Historian opettajani sanoi joskus, että historiaa kannattaa lukea ja opiskella, sillä siitä ihminen oppii.
      Sanoin hänelle että olen sen ainoan opin jo oppinut: Historiasta voi oppia että ihminen ei opi historiasta yhtään mitään.

      -keinovaginamies-

    • Anonyymi

      hähää sain kiinni tuon papan haaveiljan takanaq mies

    • Anonyymi

      Oppenheimer uusi juttu ydinpommin keksijäs5ä suositan.

      • Anonyymi

        Lehtimiesten haastatellessa oppenheimeria tuon eräs vastaus jäi tunnetuksi. Kysyttäessä, että oliko tämä ensimmäinen atomipommi mikä räjäytettiin, niin tuo vastasi, että oli, siis nykyaikana. Tuo oli kiinnostunut vanhoista intialaisista kirjoituksista, missä on/olisi viittauksia muinoin käytyyn ydinsotaan(?) - cu-


    • Aina on pahoja ihmisiä niin kuin esim Putin. Ja on ihan tavallisiakin kansalaisia, joiden sydämessä asuu kovuus ja jotka ei näe itseään pidemmälle.

    • Anonyymi

      Muistaakseni tuossa leffassa oli kohtaus, missä leirin komendantti aamiaisen jälkeen jostakin harmistuneena ampuu toimistonsa terassilta jonkun tai joitakin leirin vankeja. Tyypillä oli todellinen esikuva. Tuohan on selvä murha jopa sodan aikana mutta... jälleen kerran, missä ovat ne moraalisaarnaajat, kun jotakin vastaavaa tapahtuu. Ihmisen tekopyhyys kautta aikojen. Kaunisteltu valhe vai epämiellyttävä totuus. - cu-

      • Anonyymi

        Ihmiset ovat hyviä uskomaan mitä haluavat uskoa. Onhan nytkin niin että koko maailma on heikomman Ukrainan puolella, tyystin on unohdettu se että keskitysleireillä ukrainalaiset vartijat olivat vihatuimpia koska olivat julmimpia juutalaisia kohtaan. Uskomushomma näkyy Suomenkin natsihistoriassa, sitä ei muka useimpien mielestä ollut vaikka ihan kiistattomasti oli ja oltiin niiden kelkassa mukana.

        -harmiseikirj-


      • Muistikuvasi on oikea ja myös miellekuvalle löytyy todellinen, sittemmin oikeudessa tuomittu esikuva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiset ovat hyviä uskomaan mitä haluavat uskoa. Onhan nytkin niin että koko maailma on heikomman Ukrainan puolella, tyystin on unohdettu se että keskitysleireillä ukrainalaiset vartijat olivat vihatuimpia koska olivat julmimpia juutalaisia kohtaan. Uskomushomma näkyy Suomenkin natsihistoriassa, sitä ei muka useimpien mielestä ollut vaikka ihan kiistattomasti oli ja oltiin niiden kelkassa mukana.

        -harmiseikirj-

        Tuossa pistänyt merkille, miten suomen natsiyhteyteen nykyään suhtaudutaan. Silloin suomi oli pakkoraossa. Liittolaista ei muualta saatu. Enkku ja USA julistivat Suomelle sodan, kun olimme sodassa nl:a vastaan. Yksin tuskin olisi viime hetkiin saakka pärjätty?, ellei esim. lento-osasto kuhlmey olisi tullut avuksi. Mutta nykyään tuo historiadokkareissa muotoillaan siihen äänensävyyn, kuin Suomen pitäisi hävetä tuota liittolaisuutta. Nyky-suomen ylellistä jälkiviisautta nojatuolista käsin. Kysehän on vain siitä, kuka on milläkin puolella missäkin vaiheessa. - cu-


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Muistikuvasi on oikea ja myös miellekuvalle löytyy todellinen, sittemmin oikeudessa tuomittu esikuva.

        Hieno juttu, kun tuomio tuli. Noilla tuomioilla oli jälkeenpäin myös symbolinen arvo. Tosin, sodan jälkeen moni sotarikolliseksi luokiteltava nousi siviilissä vastuulliseen virkaan tai vaikuttavaksi liikkeenharjoittajaksi. Monet noista eivät edes peitelleet menneisyyttään, tosin eivät huudelleetkaan siitä mutta joissakin tapauksissa paikallinen yhteisö oli tietoinen kyseisen henkilön menneisyydestä mutta eivät piitanneet siitä. - cu-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hieno juttu, kun tuomio tuli. Noilla tuomioilla oli jälkeenpäin myös symbolinen arvo. Tosin, sodan jälkeen moni sotarikolliseksi luokiteltava nousi siviilissä vastuulliseen virkaan tai vaikuttavaksi liikkeenharjoittajaksi. Monet noista eivät edes peitelleet menneisyyttään, tosin eivät huudelleetkaan siitä mutta joissakin tapauksissa paikallinen yhteisö oli tietoinen kyseisen henkilön menneisyydestä mutta eivät piitanneet siitä. - cu-

        Kylläpä vain, joskus oikeus toteutuu, vaikkei se mitään menetyksiä ikinä korvaakaan.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Amon_Göth


    • Anonyymi

      Saksalaisia vihasi vanhat ihmiset eikä ihme jos nyt nousee Sakalsis viha! Natsiien Miljoonien joukkomurha jopa olivat niin , sairaita että murhasivat lapsia ja jopa RASKAANA OLEVIA NAISIA!

      Ja taas! TERRORISMIA OLI MYÖS NATSIEN TOIMET!

    • Mä valitsin tänään suosiolla töllöstä samaan aikaan tulleen Indiana Jonesin ja viimeisen ristiretken. Mutta joskus pitää varmaan katsoa tuo Schindlerin listakin, koska sekin on klassikko.

      • Indy on huomattavasti leppoisampaa katseltavaa, niin varsin hyvä valinta.


    • Anonyymi

      Ai niin, tuo tuli eilen ja piti katsoa, unohtui sitten. Samaa teemaa käsittelevänä olen lukenut Leon Urisin Exodus - kirjan, josta ilmeisesti on tehty myös elokuva. Oli todella ajatuksia herättävä kirja.

      • No tuo varmaan tulee lähiviikkoina uudelleen tösöstä, niin mahdollisuuskai syntyy. Exodus on hyvä kirja.


    • Anonyymi

      Nykyaikana ratsastetaan vieläkin niinpaljon natseilla, ettei viitsi enää vaivautua.

    • Anonyymi

      Auschwitz,Sobibor,Treblinka,Bergen-Belsen,Belzec,Dachau,Buchenwald,Ravensbruck,Plazow,Mauthausen-Gusen,Maidanek,Stutthof.Palaavatko tuollaiset leirit takaisin ja onko holokausti 2 ajankohtainen? Luettelin tuossa vain osan 2 maailmansodan aikaisista leireistä kaiken kaikkiaan niitä oli monta kymmentä lopullista määrää en tiedä.

    • Anonyymi

      Elokuvasta tulee nykyisin mieleen Ukrainan sota. Venäläiset toimivat tosin vielä raakalaismaisemmin kiduttamalla ukrainalaisia siviilejä kidutuskeskuksissa. Saksalaiset pyrkivättekemään omat julmuutensa keksitysleireissä katseilta piilossa, mutta venäläisiä ei haittaa toimia avoimen julmasti ja tuhoten Ukrainan kaupunkeja ja sairaaloita ohjuksin.

      • Anonyymi

        Elokuvasta tulee mieleen myös Gazan sota. Tällä kertaa juutalaiset ovat tekemässä kansanmurhaa. Järkyttävää, että holokaustista huolimatta juutalaiset pystyvät tekemään samoja julmuuksia, mitä heille tehtiin, nyt palestiinalaisille😭


    • Anonyymi

      Vaikuttava leffa. Juuri siksi onkin täysin käsittämätöntä, että Israel tekee samaa kansanmurhaa palestiinalaisia kohtaan ja tilanne on jatkunut vuosia. Haluavat tuhota koko kansan pommittamalla siviilejä, lapsia, vanhuksia, sairaaloita, joissa haavoittuneita. Yksi terroristi-isku ei sitä selitä.
      Ihminen ei tosiaan muutu.

      T.rekattu nainen puskista

      • Kyllä! Allegoria Israelin toimiin on täydellinen. Ja jostain syystä länsimaat kauhistelevat aina vaan natsien touhuja, mutta eivät ole näkevinäänkään sitä mitä tapahtuu Israelissa.


      • Anonyymi

        Koston voima on ennen sitä koetussa nöyryytyksessä.


    • Anonyymi

      Juuri nyt kiinnostava/yllättävä leffa suositeltavaksi🤔Otatko kantaa Gazan tilanteeseen tällä? Toivottavasti et kuitenkaan Israelin puolella ole😢

    • Anonyymi

      Nyt vattu sanon sen mikä ei ole poliittisesti korrektia ja mitä kukaan muu ei uskalla sanoa. Israelin hallinto (ei siis tavalliset juutalaiset), on siionistinen ja korruptoitunut Yhdysvaltain sotilasnyrkki. Se on jatkanut Hitlerin perintöä ja on omalla esimerkillään mustamaalannut juutalaiset kollektiivisesti lähtökohtaisesti pahoiksi ihmisiksi. Israelin hallinto on pyrkinyt todistamaan muulle maailmalle että Hitlerin juutalaisvainoissa oli kuin olikin jotain perää. Ongelmana on tosiaan se että niin Israelissa kuin monissa monissa muissakin valtioissa valtion hallinto/hallitus ja tavallinen kansa eivät todellakaan mene yksiin toistensa intressien kanssa. Israelissa on vaarana että valtio aivopesee kansalaisiaan tahtonsa alaisuuteen, jolloin kansalaiset puolustavat hallintoaan henkeen ja vereen vaikka juuri se on todellinen pyhän kansan vihollinen.

    • Suosituksista huolimatta, kyseistä elokuvaa en ole koskaan nähnyt. En kykene katsomaan. Jo pelkkä ajatus ahdistaa.
      On muitakin elokuvia, joissa aihe on sen verran rankka ja ahdistava, että ne on parasta siirtää sivuun.

    • Itse taas pidän tuota muistutuksena siitä että vaikka kaikkea ei voi pelastaa tai korjata niin yksi ihminen voi aina jotakin tehdä. Tekee kuitenkin sen mihin omat rahkeet riittävät ja se kyllä riittää. Enempää ei voi vaatia.

      Uskon että kyllä rauha tulee myös lähi-itään. Uskon kahden valtion syntyyn, ennemmin kuin myöhemmin. Sama se oli joskus meillä. Kun oltiin Ruotsin vallan alla niin piiput osoitti itään ja kun oltiin Venäjän alla niin piiput ositti länteen. Piti perustaa oma valtio ettei tarvi osoitella mihin sattuu.

      • Anonyymi

        Ne ollut sodassa 70-vuotta. Taitaa 100-vuotisen sodan ennätys ylittyä ennen rauhaa.

        Palestiina on täysin elinkelvoton itsenäisenä valtiona ja elää parhaimmillaankin vain tuen varassa. Parempi olisi vain reilusti liittää Gaza Egyptiin. Alue on ollut historiallisesti osa Egyptiä ja väestö on geneettisesti samaa kuin Egyptissäkin. Ehkä parinkymmenen vuoden jälkeen liitoksesta pahin katkeruus alkaisi Gazassakin hellittää. Israel ei myöskään voisi tunkea enää siirtokuntiaan Egyptin maaperälle. Länsiranta taas pitäisi liittää Jordaniaan.


    • En ole varmaan ikinä nähnyt.. tai en ainakaan muista…🤔 yleensä välttelen kaikkia sotaan liittyviä leffoja. Jotenkin tekee vaan niin pahaa..

      Tämän voisin kyllä katsoa, ihan sillä perusteella, kun näin mainostetaan, että vetää hiljaiseksi.

      • Tuo elokuva kannattaa joskus katsoa. Se todella vetää hiljaiseksi ja on kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvin monisyinen, laittaa ajattelemaan.


      • randombypasser kirjoitti:

        Tuo elokuva kannattaa joskus katsoa. Se todella vetää hiljaiseksi ja on kaikessa yksinkertaisuudessaan hyvin monisyinen, laittaa ajattelemaan.

        Löytyykö sulta tuota?🙄


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        Löytyykö sulta tuota?🙄

        EI, ei löydy, en harrasta leffojen keräilyä.


      • randombypasser kirjoitti:

        EI, ei löydy, en harrasta leffojen keräilyä.

        Jep jep


    • Anonyymi

      Kauheaa, ei ihmisille tulisi näyttää julmuuksista mitään. Alkavat vielä metelöimään nähdessään omassa arkipäivässä julmia uutiskuvia.

      Irakin sota tappoi ainakin 120 000 siviiliä. Ei siitä mölyä tullut, sama kurdeja kuoli vasta yli 10 000. Ei tuostakaan kukaan elokuvamaisia dokumentteja uutisissa esittänyt.

      Ihminen on julma eläin. Ei kuulu minulle asenne, kunnes itse on samassa tilanteessa toivoen jonkun auttavan?

      AV

      • Ei tietenkään noista ole leffoja tehty. Natsit lahtasivat systemaattisesti YKSIN juutalaisia sen 6 miljoonaa ja siihen muut kansanryhmät päälle. Mittakaavat kuntoon, niin voidaan taas tehdä leffoja.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Ei tietenkään noista ole leffoja tehty. Natsit lahtasivat systemaattisesti YKSIN juutalaisia sen 6 miljoonaa ja siihen muut kansanryhmät päälle. Mittakaavat kuntoon, niin voidaan taas tehdä leffoja.

        Jos määrä olisi oikeasti määräävä tekijä, ei kai elokuvia olisi tehty juutalaisista?
        Natsit tappoivat eniten venäläisiä.

        Aihepiiri rahan valta ja vaikuttaminen kiinnostaa enemmän. Saksan huonoon taloustilanteeseen löydettiin kai helppo syyllinen. Samaa huomaa jopa tässä ajassa, pitää olla joku vihollinen, että voisi harjoittaa sitä omanlaista talouspolitiikkaa.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos määrä olisi oikeasti määräävä tekijä, ei kai elokuvia olisi tehty juutalaisista?
        Natsit tappoivat eniten venäläisiä.

        Aihepiiri rahan valta ja vaikuttaminen kiinnostaa enemmän. Saksan huonoon taloustilanteeseen löydettiin kai helppo syyllinen. Samaa huomaa jopa tässä ajassa, pitää olla joku vihollinen, että voisi harjoittaa sitä omanlaista talouspolitiikkaa.

        AV

        Sodassa tappaminen on "vähän" eri asia kuin oman maan kansalaisten tappaminen rodun takia keskitysleireillä.


    • Anonyymi

      Venäläiset ei välitä mistään. Kansan korvissa on vahatupot ja misinformaatiouutiset uutisoidaan kaikilta kanavilta.

      Helppo uskoa, että Venäjä tappaa Ukrainassa hyvää varten ja niin kansa hyväksyy tappamisen.

      Voidaanko tässä valossa väittää, että kaikki Salsalaiset ymmärsi mitä johdossa tehtiin?

      • Anonyymi

        Voi olla, että välittävät mutta diktatuurivaltiossa asuvina ymmärtävät, ettei niitä eriäviä mielipiteitä kannata ääneen lausua, elleivät halua tulla raahatuiksi kuulusteluun. Tuosta saksan kansan suhtautumisesta on kiistelty aika paljon. Keskitysleirit pidettiin/pyrittiin pitämään kansalta salassa ja kait tuossakin toimii ihmisluonteen itsepetos? yksityinen ihminen sulkee silmänsä ja korvansa sellaiselta, mitä ei halua nähdä ja kuulla. Pyrkii pitämään kiinni siitä kaavamaisesta arjestaan. "minä en sekaannu mihinkään"? - cu-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla, että välittävät mutta diktatuurivaltiossa asuvina ymmärtävät, ettei niitä eriäviä mielipiteitä kannata ääneen lausua, elleivät halua tulla raahatuiksi kuulusteluun. Tuosta saksan kansan suhtautumisesta on kiistelty aika paljon. Keskitysleirit pidettiin/pyrittiin pitämään kansalta salassa ja kait tuossakin toimii ihmisluonteen itsepetos? yksityinen ihminen sulkee silmänsä ja korvansa sellaiselta, mitä ei halua nähdä ja kuulla. Pyrkii pitämään kiinni siitä kaavamaisesta arjestaan. "minä en sekaannu mihinkään"? - cu-

        Olen pitkälti samaa mieltä. Keskivertokansalainen haluaa säilyttää henkensä ja mahdollisimman suuren osan elintasostaan, eikä se yleensä ole helppoa, jos kritisoi mielivaltaista hallintoa.


    • Anonyymi

      Vihamielisin terbveis:

      Lut
      Hicknama
      Sapu

    • Anonyymi

      pissikin voi lirahtaa noisq tie5okoneeh bnimist6ä

    • Anonyymi

      kännipäissäni ajattelin että tuo on hauska tuo nimittelijä jos heittää muutamia jotain mitä nyt tietokone tekee

    • Anonyymi

      Joko tuijoteltu uusi Oppenheimer-elokuva.... tuossa mielestäni vähän huono päänäyttelijän valinta muuten hyväkin

    • Anonyymi

      Ben Kingsley on loistava näyttelijä.

    • Anonyymi

      olisi hyvä jos tytöt joku ferrari f40...paqaq kaasupoljinta ollssn jo yli 300om/&h hhw kohys lrnyoon :F

    • Anonyymi

      Vastaavanlaista toimintaa nykyisinkin monissa maissa "peiton alla"

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      376
      1436
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1253
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      113
      1180
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1062
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      40
      930
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      876
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      786
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      85
      767
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe