Taunus ja asuntovaunu oli aiheeton vitsi aikanaan

Anonyymi-ap

Aikoinaan vitsailtiin siitä että maanteillä ajoin Taunuksia jossa perässä asuntovaunu. Tälllä viitattiin siihen Taunuksen alitehoisuuteen. Sen ajan autojen mittapuulla Taunus oli varsin tehokas ja juuri siksi se oli suosittu auto vetämään vaunuja.

Pienin konekoko taitoi olla 1,3 litrainen mutta on huomioitava, että ei kuutiotilavuus yksin ratkaise kaikkea. Nimittäin vääntö näissä pitkäiskuisissa moottoreissa oli sitä luokkaa ettei monessakaan nykyautossa ole vastaavaa. Se mitä hävittiin hevosvoimissa, saatiin takaisin väännössä. Tämän takia Taunus ei tietenkään kiihtynyt vaunun kanssa hurjasti mutta kun vauhtiin päästiin, jaksoi taunus vaihteita juuri vaihtelematta hitaampaakin ajoa.

Tuon ajan autoissa oli yksi puute nimittäin moottorien kestävyys oli riippuvaista kuutiotilavuudesta. 1,3 litrainen kesti 130tkm ja 2 litrainen 200tkm jne. nykyaikana 1 litran moottorilla voidaan ajaa parhaimmillaan 400tkm. jopa paljon enemmän.

Jotain taunuksen suosiosta ja kestävyydestä kertoo se, että niitä näkee edelleen viikottain. tämän ikäluokan autojen moottorit rakennettiin niin, että moottori voitiin porata ja männittää uudelleen helposti. avattiin vain öljypohja ja kiertokankien mutterit autki ja männät yläkautta ylös. moottori voitiin porata ylikokoon moottorin ollessa konetilassa ja sitten vain ylikokomäntiä kaupasta. joissakin taksi-taunuksissa oli tehty monta porausta ja mittarissa miljoona. granadassa ei näitä eteen juuri tullut koska granadan sai dieselinä ja dieselmoottoria ei ajamalla saa kulumaan.

joka tapausessa on turha vitsailla taunukselle autona. se oli aikansa autoista tehokas ja aika suosittu.

13

233

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Olihan melkoinen "olipa kerran" rykäisy.
      Millä vuosisadalla oikein elät?

      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        🔞 ­N­­y­­m­­­f­­o­­m­a­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18122260c

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Suosittu oli, mutta eihän se mihinkään kulkenut. Itse olen sen kokenut.

    • Anonyymi

      Oliko Taunus -miehelle järkytys kun kulmikkaan Taunuksen seuraajaksi esiteltiin linjakkaan pyöreämuotoinen Sierra?

      • Anonyymi

        Taunusta ei tullut kokeiltua vaunun vedossa. Saabista siirryin neliveto V6 Sierraan ja johan alkoi vaunukin liikkumaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taunusta ei tullut kokeiltua vaunun vedossa. Saabista siirryin neliveto V6 Sierraan ja johan alkoi vaunukin liikkumaan.

        Sierrassa varmaan ollut pitkittäin se V6 konekin. Poikittaisissa V6 ja V8 koneissa on varsin vittumaista päästä käsiksi sinne rintapellin puoleisiin sytytystulppiin ja muihin mahdollisiin osiin jotka sijaitsee silläpuolen konetta.
        Poikittaisissa suorissa neloskoneissa öljynsuodatin vielä menettelee siellä rintapellin puolella kun altapäin sörkkii, mutta V-koneissa tulpat olisi vieläkin ylempänä ja altapäin melko kurottelu sinne asti, vaan eipä niihin yläkauttakaan oikein käsiksi pääse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sierrassa varmaan ollut pitkittäin se V6 konekin. Poikittaisissa V6 ja V8 koneissa on varsin vittumaista päästä käsiksi sinne rintapellin puoleisiin sytytystulppiin ja muihin mahdollisiin osiin jotka sijaitsee silläpuolen konetta.
        Poikittaisissa suorissa neloskoneissa öljynsuodatin vielä menettelee siellä rintapellin puolella kun altapäin sörkkii, mutta V-koneissa tulpat olisi vieläkin ylempänä ja altapäin melko kurottelu sinne asti, vaan eipä niihin yläkauttakaan oikein käsiksi pääse.

        On pitkittäinen, koska vaihdelaatikon perässä on Fergusonpyörästö jakamassa voimaa etu- ja takakardaanille (yksi kolmasosa/kaksi kolmasosaa). Oli todella hyvä vaununvedossa, ruiskukoneessa oli tehoa.


    • Anonyymi

      Aloittajan kanssa samaa mieltä tuosta väännöstä. Sai vain nostaa kytkimen niin auto lähti. Nykyauto sammuu ei ole semmoista pohjavääntöä kuin harvoissa missä ehtii säädöt korjaamaan lähtöä. Kaverin granadalla v6 liikuttiin paljon ja yksi ford capri 3.0 oli tutun kanssa myös usein p ringillä oikein hyviä liukkaita muistoja fordeista. Itse ajoin vain 1,6 l koneisella ja helppoa liikkumista juuri sen pehmeän sitkeän vedon johdosta oikein hyvä. Uudemmat koneet eri merkeiltä olleet ponnettomia.

    • Anonyymi

      Joskus nuo vanhat vetoautot pääsi yllättämään. Kaveri veti farmari Ladalla Soliferia ja minulla oli vaikeuksia pysyä perässä mutkaisella tiellä saman kokoisella Matkaajalla ja Saab 900:lla.

    • Anonyymi

      Nykyaikana pienissä turbomoottoreissa voi olla kalliita remontteja jo alle 100 000km ja moottoritiekulutus isompi kuin ahtamattomissa isommissa.

    • Anonyymi

      Oma ensimmäinen auto oli Taunus. Mallimerkintä oli L = Laiska.
      Omat kädet tuli mustattua useaan kertaan.

      "Hauskoja" muisteluita ja anekdootteja mutta oikeasti tuon teknologian osaaamisella on tänään yhtä paljon käyttöä kuin tuohivirsun tekemisellä.

      Korjaan. Tuohivirsun tekeemisellä on aina arvoa. Se on ajatonta.

      Vanhan autotekniikan osaamisen on täysin yhtä tyhjän kanssa. Käsityötaitoa tarvitaan aina.

    • Anonyymi

      Hyvinhän se Lada 1600 veti vaunua, kun siinä vanhassa oli vain 4 vaihdetta ja
      tiukka perän välitys . Monet ohittajat ällistelivät, kun ei Volvo+vaunu
      päässytkään helposti Ladan ohitse. lada meni hyvin ylämäet, kun laittoi
      vaihteen kolmoselle ja hanat auki. Kulutuskin oli vain 13-14 l/100 km.

      • Anonyymi

        Tässä ketjussa puhuttiin taunuksesta eikä ladasta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1847
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      17
      1543
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1233
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1202
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1166
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1141
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe