Pohjanmaalaiset miehet+tunnevamma??

Käsittämätöntä(kö)

Sanokaapas nyt, viisaammat ja samoja kokeneet.
Mikä on miehessä vialla, jos vuoden aikana suhteessa on sattunut seuraavaa:Mies pyytää minua elokuviin. Suostun,ihastumme toisiimme ja aloitamme serustelun. Sitten selviää, että miehen on n.3 v (nykyään 4v) sitten jättänyt ensimmäinen pidempiaikainen tyttöystävä, toisen miehen takia. Yhteen he eivät enää palannet vaikka tämä tyttö olisi halunnutkin, mies vetosi luottamuspulaan (mikä on mielestäni ihan ymmärrettävää)
Hän kertoo minulle, ettei ole päässyt tästä tapauksesta yli,ja minä ehdotan jo heti silloin 2 vkoa tunnettuamme, että mitä jos palattaisiin asiaan kun olet nämä tunteet tähän suhteeseen selvittänyt. Hän sanoo, että tunteet tyttöä kohtaan ovat vain ja ainoastaan negatiivisia. Puhumme asiasta aika-ajoin, sillä hän silloin tällöin mainitsee, että tyttö oli nähty siellä tai täällä tai tulee eteen tavaroita jotka liittyy häneen.Eli minulle jää siitä tunne, että se tyttö on hänen mielessään, miksi muuten siitä mainittaisi?
Pyydän useamman kerran häntä selvittämään tunteensa tyttöä sekä minua kohtaan. Mitä hän oikeasti haluaa. Koskaan ei vastaukseksi ole tullut, että SINUSTA minä välitän, ainoastaan se, että ei halua tyttöä takaisin. Joka kerta kun asiasta jollain tavalla on puhuttu, mies suuttuu. Ihmettelee että mikä kumma tässä on niin arkaa minulle.Hän perustelee sen sillä, että jokaisella on menneisyytensä. (totta, mutta suhteista käsittääkseni pitäisi päästä yli ennenkuin aloittaa uuden?) Kun kysyn että miksi et anna asian unohtua, on vastaus että "minä olen niin huono"
Mies on asian tiimoilta monta kertaa suuttunut ja lopputulos on ollut se että hän lähtee suuttuneena.Eikä ymmärrä miksi asia minua niin kovasti koskettaa. Olen koittanut useaan otteeseen selittää, että yritän päästä selvyyteen siitä mitkä hänen tunteensa tätä tyttöä kohtaan ovat, ja jos hän ei pysty ketään toista rakastamaan samalla tavalla niin meidän ei kannata jatkaa.(hän on myös sanonut, ettei tidä mitä rakkaus on)Joten luulisi,että tunteet tyttöä kohtaan on olleet todella vahvat, muuten hän ei olisi saanut niin syviä haavoja pettämisen tulleen ilmi.
Muutoinkin kaikkien riitojen kaava on ollut se, että hän lähtee. Riidan jälkeen hän sanoo, että ei tämmöisen kanssa kannata kenenkään seurustella, että parempi on jos hän on yksin vaan. Olen joka kerta (koska välitän siitä ihmisestä) sanonut, että mun mielestä jos yhdessä ollaan niin mitkään riidat ei "liittoa" kaada vaan yhdessä ne asiat puhutaan ja selvitetään. Vaan tämä ei puhu. (mikä ei sinänsä yllätä)
Mutta nyt viime riita oli minulle pahin!(Riita jonka hän itse aloitti syystä että vahingossa tiputti telkkarin jonka johdosta minä sitten rupesin itkemään koska se tapahtui klo 6 su aamuna ja mies oli humalassa)
Kun mies näki, että itkin, hän rupesi huutamaan, että mitäs siinä rääyt, telkkarin perään jonka sun ex-mies on sinulle kantanut (joo-o 2,5 v sitten kävin ostamassa tämän tv:n ex-mieheni kanssa) Ja että vihdoinkin hän näkee, että sinullakin on tunteita menneeseen. Häntä on kuulemma haukuttu tämän ex-tyttöystävän takia, ja vihdoin hän voi kostaa minulle "neiti täydelliselle" (niinkuin hän sanoi)
Olin aivan ymmälläni, että miten hän voi edes tuollaista sanoa, siis minähän olin vain koittanut kysellä hänen tunteistaan ja tuntemuksistaan, enkä ikinä ollut tehnyt sitä pahaan sävyyn. Mutta hän oli ottanut kaikki asiat haukkumisena.
Onko siis tosiaan hyvä, hänen tavallaan, että asioista ei puhuta? Voi vaan olettaa, toisen käyttäytymisestä että "nyt se haukkuu minua" kysymättä asiasta, ja sitten "kostamalla" se tilanteessa joka on aivan käsittämätön??
Kertokaahan nyt, tuleeko kaikista miehistä tunnevammaisia lopuksi ikäänsä, kun nainen pettää? Hän on haukkunut minua vastaavanlaisesti (humalassa) ennenkin, ja vetoaa syyksi siihen että on "huono"
Mies on pohjanmaalta kotoisin, eikä kotioloissa koskaan ole tunteita näytetty ei henkisesti eikä fyysisesti.Miten esimerkiksi pohjanmaalaiset naiset kestätte miehiänne, kun mistään ei saa puhua eikä sanoa? Hän on mulle sanonutkin,siteeraten "pohjanmaa elokuvaa" että "mun kanssa on hyvin helppo olla, oot vaan just niinkun mää sanon"

69

14993

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuallaasia moomma :-)

      sukupuolehen kattomatta. ja rotu on pohojalaanen. moomma pohojalaasia. mitää ei koskaa unohreta, mutta voirahan kyllä antaa anteeksi. joskus jos on hyvä syy.

      eikä molla tunnevammaasia, ei miähet eikä naiset. pohojalaanenki miäs puhuu ja pussaa, mutta tuolla sun klopilla tuntuus ny olovan pikkuusen sanoosinko... tai en sano. moon kohtelias pohojalaanen.
      pistä kloppi pihalle, jos ei miällytä. son niin yksinkertaasta.
      voi kum mun nii tekis miäleni viä kysäästä, notta onko lapualaasia...

      • mää

        veikkaan nurmoolaasta, non aina pilaamas meirän mainehen...

        Ja ukkoa pihalle, jos juovuksis riehuu...


      • käsittämätöntä(kö)

        on alavuurelta, notta.
        kai se sit vaan on niin...uskottava vissiin on..


      • justihin niin tuolaasiia

        Ihan sain sen omakohtasesti kokia,häijyylyyähän siell harrastetaaha joka hetki oli tilanne mikä hyvänsä.
        Ja ukot on niinkus akat,anteeksi ei anneta ja samalla muistetahan uus akkaki verrata entisehen jotta ei varmaan saa tua itse luottamus uudell akall kasvaa..Että sillee,kaik mennee hyvin ku oot akka justihin niin ku mä sanon..

        Mut pe...r..k. ku tämä akka ei kattele sellaasta ukkoo joka alakaa muistojaan pirättelemään ja viel ei akallee anna,pitäkööt pohojaalaaiset ite akkasa ja ukkosa...samanlaisii häijylöitä ootta kaikki.


      • Kurikkalainen
        mää kirjoitti:

        veikkaan nurmoolaasta, non aina pilaamas meirän mainehen...

        Ja ukkoa pihalle, jos juovuksis riehuu...

        Mitäs Kurikkalaaset sitte on? Juha miedon tietää kaikki,kun kurikkahan ajeloo. Siitä Kurikka tunnetahan :D


    • suuret tunteet

      Pitkissä suhteissa on aina suuret tunteet ja paljon pinttyneitä tapoja. Menneisyys on osa teitä eikä sitä saa pois joten, jos haluatte olla yhdessä teidän on hyväksyttä toisenne sellaisena kuin olette. Et voi toista täysin omistaa. Lopeta siis mustasukkaisena pyöriskely, sillä sitä se sun pohdiskelusi on. Mikäli et voi sitä tehdä etsi joku jolle oot se ensirakkaus. Ilmeisesti miesystävälläsi ei ollut lapsia, kun niistä et maininnut. Lapset kun sitoo hyviä ihmisiä lopun elämää eronkin jälkeen. Puhumattakaan minusta. Minulla oli yli 20 kestänyt rakkauteen perustuva liitto, joka sitten päättyi. Meillä on yhteisiä sukulaisia avioliiton kautta joten tulemme sukujuhlissa törmäämään tämän tästä. Sinunlaisesi omistava ihminen tuskin huolisi minua, kun joutuisi törmäämään tämän tästä ex:ääni. Ainakin joutuisin kestämään turhia mustasukkaisia kohtauksia sinunkaltaiseltasi. Ps. Olemme ystäviä ex:ni kanssa.

      • käsittämätöntä(kö)

        joo, no voi olla että sitä mustasukkaisuutta on jollain tasolla, mutta eikös se tule nimenomaan silloin pintaan kun tuntee olevansa epävarmalla pohjalla? Kun alunperinkin halusin tietää missä mennään, ettei tarvi sitten myöhemmin katua?
        Hyvin harva (paitsi jos on sairaalloisen) on mustasukkainen ilman aihetta.
        Ei ole hänellä lapsia, mutta minulla on 8v tyttö. Hän sanookin, että sulla tuo menneisyyden käsittely menee niin luonnollisesti exän kanssa kun on tekosyynä lapsi. (vaikka mun mielestä se ei kyllä ole tekosyy...) Hän on myös sitä mieltä että jokaiseen jää jotain vanhoista suhteista, minulle on kuulemma jäänyt lapsi ja hänelle sitten se mitä se ikinä onkaan...Mutta minä olenkin exän kanssa ystävä, tunnettu jo 10 vuotta,tämä mun nykyinen ei ole exänsä kanssa missään tekemisissä. Eli sekin on tavalllaan "tabu". Oliskin ihan eri asia jos he olisivat kavereita, niin tämä homma ei olisi tällainen "myyttinen"...
        Ehkä omistava mun kohdalla voi olla turhan vahva sana, käyttäisin siinä molemmin puolista sitoutumista, ja sitä että "ollaan samalla puolella. Mun mielestä kumppanuus tarkoittaa just sitä, myös parisuhteessa yms..
        kaikkea hyvää sinulle =)


      • Nainen78

        ymmärrän ongelmasi varsin hyvin.
        Itselläni oli samankaltaisia ongelmia oman pohjanmaalaisen poikaystäväni kanssa.
        Päästiin ongelmista ylitse, kunhan sain miehen ymmärtämään, etten syyttele tai halua haukkua/arvostella mitenkään hänen tunteitaan.
        Mies oli myös saanut sellaisen kasvatuksen missä ei puhuta yhtikäs mittään, vaan kännissä on "oikeus" antaa tulla kaikki patoutumat ilmi.

        Noh, muutaman kerran hänen riehuttuaan nostin kissan pöydälle ja kerroin, että auhteesta ei tule mitään, jos asioita ei selvitetä oikeasti puhumalla. Ja hänellä oli myösalkoholiongelma. Kerroin myös, että tähän tarvitaan kumpaakin osapuolta, ymmärsin jo tässä vaiheessa, että myös minulla on keskustelutaidoissa kehitettävää joten en ollut pelkästään itsekään opastaja ja muutoksen "vaatijan" roolissa.
        Aloin systemaattisesti etsimään parisuhdelinkkejä ja neuvoja psykologisista kirjoista. Ja tämä vain siksi, että haluan jakaa elämni tuon miehen kanssa, ja haluan myös kasvaa henkisesti.
        Parhaimpiin, joita olen lukenut on kirja "kotivammaset", sekä nettisivusto healingeagle.net
        Mies on myös lukenut nämä, ja odottaa innolla että tuon kotiin lisää luettavaa, joista voisi opiskella ihmispsykologiaa ja oppia tuntemaan itseään sekä omia käyttäytymismallejaan.
        Eli jotenkin onnistuin vetoamaan miehen kunnianhimoon ja haluun tulla paremmaksi, ensin osoittamalla hänelle omalla käyttäytymiselläni, että se on mahdollista.


      • suuret tunteet
        käsittämätöntä(kö) kirjoitti:

        joo, no voi olla että sitä mustasukkaisuutta on jollain tasolla, mutta eikös se tule nimenomaan silloin pintaan kun tuntee olevansa epävarmalla pohjalla? Kun alunperinkin halusin tietää missä mennään, ettei tarvi sitten myöhemmin katua?
        Hyvin harva (paitsi jos on sairaalloisen) on mustasukkainen ilman aihetta.
        Ei ole hänellä lapsia, mutta minulla on 8v tyttö. Hän sanookin, että sulla tuo menneisyyden käsittely menee niin luonnollisesti exän kanssa kun on tekosyynä lapsi. (vaikka mun mielestä se ei kyllä ole tekosyy...) Hän on myös sitä mieltä että jokaiseen jää jotain vanhoista suhteista, minulle on kuulemma jäänyt lapsi ja hänelle sitten se mitä se ikinä onkaan...Mutta minä olenkin exän kanssa ystävä, tunnettu jo 10 vuotta,tämä mun nykyinen ei ole exänsä kanssa missään tekemisissä. Eli sekin on tavalllaan "tabu". Oliskin ihan eri asia jos he olisivat kavereita, niin tämä homma ei olisi tällainen "myyttinen"...
        Ehkä omistava mun kohdalla voi olla turhan vahva sana, käyttäisin siinä molemmin puolista sitoutumista, ja sitä että "ollaan samalla puolella. Mun mielestä kumppanuus tarkoittaa just sitä, myös parisuhteessa yms..
        kaikkea hyvää sinulle =)

        Mikä mättää?! Mikä kiire sinulla on saada sitä uutta miestä tunteen sua kohtaan samanlaisia kuin tuota mennyttä suhdetta. Ei me kaikki hullaannuta elämän aikana monia kertoja toisille ei käy niin koskaan toiset tuntee niin vähän joka suuntaan. Mikäli mies miellyttää sua niin paljon, että olisit hullaantunut (mitä nähtävästi et ole) antaisit pikkuseikat anteeksi ja aattelisit muistot haallistuu ja mikään ei olis tuota miestä parempi minulle. Koska kuitenkaan et ole. Mitäs jos päästäisit hänet kahleistasi ja antasit hänen löytää oman onnensa muulta ja ehkä itsekin löytäisit uuden isän lapsellesi. Sitähän sinä varmaan hänestä haet? Suosittelen sulle lukemaan kirjoja jotka kertoo rakastumisesta (tyrkytä niin myös hänelle), niin ehkä ymmärrät mitä varten rakkauden tunteet on ihmisellä. Kaikkee hyvää sulle ja kaverillesi :)


      • käsittämätöntä(kö)
        suuret tunteet kirjoitti:

        Mikä mättää?! Mikä kiire sinulla on saada sitä uutta miestä tunteen sua kohtaan samanlaisia kuin tuota mennyttä suhdetta. Ei me kaikki hullaannuta elämän aikana monia kertoja toisille ei käy niin koskaan toiset tuntee niin vähän joka suuntaan. Mikäli mies miellyttää sua niin paljon, että olisit hullaantunut (mitä nähtävästi et ole) antaisit pikkuseikat anteeksi ja aattelisit muistot haallistuu ja mikään ei olis tuota miestä parempi minulle. Koska kuitenkaan et ole. Mitäs jos päästäisit hänet kahleistasi ja antasit hänen löytää oman onnensa muulta ja ehkä itsekin löytäisit uuden isän lapsellesi. Sitähän sinä varmaan hänestä haet? Suosittelen sulle lukemaan kirjoja jotka kertoo rakastumisesta (tyrkytä niin myös hänelle), niin ehkä ymmärrät mitä varten rakkauden tunteet on ihmisellä. Kaikkee hyvää sulle ja kaverillesi :)

        ilman muuta annan aikaa tunteille, ja niin niitä on tullutkin. Pikkuhiljaa oon huomannu, että kyllä hän minusta oikeasti välittää...(ei hänkään muuten jaksaisi)
        Tän jutun avain kysymys ei ollutkaan mustasukkaisuus tai se ettei tunteita ole. Onhan niitä, muutoin ei tämä keskustelu aiheesta niin kiihkeää olisikaan...Anteeksi olen monet haukkumisetkin/teot antanut.Ja koittanut ymmärtää.

        Kyse on vaan ihmisen suhtautumisesta asioihin, mistä voi puhua ja mistä ei. Aiheita ja artikkeleita olen rakastumisesta ja parisuhteesta lukenut monia, ja koitin myös hänelle niitä laittaa kun ensin aiheesta puhuin. Luulin, että saisin puhumisilleni tukea sitä kautta, mutta se olikin hänen mielestään lisäosoitusta siitä että "hän on huono". eli koki niin että se on "lyödyn lyömistä" Nyt koitin selittää että en toki ole tarkoittanut sitä niin, vaan tueksi keskusteluille ja ajatuksille...

        Hän kokee itsensä huonoksi eikä tuosta vaan osaa muuttaa asennettaan (myönsi itsekkin että ei osaa ottaa kritiikkiä vastaan, vaikken minä edes välttämättä asioita kritiikkinä esitä, vaan ajatuksina, tuntemuksina...)
        Ja kyllähän nämä luonneasiat taas kumpuaa lapsuudesta, kasvatuksesta, myöhemmän iän kokemuksista yms...luulisin.

        Mutta nyt on taas meillä juteltu piirun verran enemän asioista ja kyllähän tämä parisuhde meiltä molemmilta töitä ja ymmärtämystä toista kohtaan vaatii. Niinkuin mieltä kaikilta ;)


    • justihi

      tällääsiä. Toivottavasti totut. Moon ainakin ittiäni monta kertaa ihmetelly, mutta mullon isoo syrän. Totuin itteeni kun aikani ihmettelin. Moon alkujani laihialaane ja akkakin koko aijjan motkottaa kun mitään ei saisi hankkia. Mutta hankittu on kuitenki.

    • Neiti Knee

      Kokemusta on pohjalaisista miehistä.
      Ikävä kyllä ovat juuri kuvaamasi kaltaisia hemmoja. Muutama helmi löytyy ja ne ovatkin jo ajat sitten varattuja.

      Itse vaihdoin Päijät-Hämeen poikaan ja olen todella iloinen vaihdostani.

      En suosittele kellekkään pohjalaista miestä.

      • pohjolanmaalainen

        Ärsyttää kun suomen sisällä ollaan rasitisia oman maan kansalaisia kohtaan, samoin myös vituttaa se hesa "viha" pikku paikkakunnilla.


      • käsittämätöntä(kö)
        pohjolanmaalainen kirjoitti:

        Ärsyttää kun suomen sisällä ollaan rasitisia oman maan kansalaisia kohtaan, samoin myös vituttaa se hesa "viha" pikku paikkakunnilla.

        tässä ollu tarkotus olla rasistinen.
        se tulee vaan siitä että mulle on tuota hoettu, että ne on ne pohjanmaalaiset tämmössiä...
        mutta, mainittakoon kuitenkin, että kyllä tämä mun pohjanmaalainen on myös rasistinen ;)


      • ninette ; I

        Minä taas en huolisikkaan kuin pohojalaasen miehen.


      • käsittämätöntä(kö)
        ninette ; I kirjoitti:

        Minä taas en huolisikkaan kuin pohojalaasen miehen.

        saanko udella, oletko itse pohjanmaalta?
        mikä sun miehessä on ihanaa, mikä ärsyttää?
        onko sulle mitään tuttua tuossa mun pitkässä valitusvirressä..? =)


      • ninette ; )
        käsittämätöntä(kö) kirjoitti:

        saanko udella, oletko itse pohjanmaalta?
        mikä sun miehessä on ihanaa, mikä ärsyttää?
        onko sulle mitään tuttua tuossa mun pitkässä valitusvirressä..? =)

        Ei minulla ole miestä, mutta jos olisi, haluaisin pohjalaisen. Ne on rehellisiä, uskollisia ja luotettavia, ovat sitä mitä sanovatkin. "Ittepäisiä",ne on, joten "höllää vähä", anna tilaa, ja aikaa.
        Itsekin pohjalaisena tiedän, että pettämistä ei unohda "tuosta nuon".


      • käsittämätöntä(kö)
        ninette ; ) kirjoitti:

        Ei minulla ole miestä, mutta jos olisi, haluaisin pohjalaisen. Ne on rehellisiä, uskollisia ja luotettavia, ovat sitä mitä sanovatkin. "Ittepäisiä",ne on, joten "höllää vähä", anna tilaa, ja aikaa.
        Itsekin pohjalaisena tiedän, että pettämistä ei unohda "tuosta nuon".

        joo, toi on kaikki totta, mitä kirjoitit ja siksihän minä sen kanssa vielä olenkin. Eli nuo on tosiaan ne hyvät puolet, jotka on iso plussa.
        Mutta ne riidat, ja riitatilanteet. Kun ne menee häneltä sitte siihen loukkaamisen ja solvaamisen piiriin.

        Ja tuntuu ihan siltä, että kun niitä asioita ei käsitellä muuten, niin ne paisuu järjettömiksi ja siksi suusta tuleen ihan mitä sattuu, joka todellakin satuttaa ja vaikuttaa taas sitä kautta mun tunteisiin.

        Eli siinä mielessä yhtälö tuntuu pelottavan toimimattomalta, jollen tosiaan opi katsomaan ivallisia sanoja sormien läpi, tai jollei hän opi sitä että rakkaus kuolee jos toista säännöllisesti polkee...

        mutta aika näyttää miten käy.
        Onnea sinullekkin pohojalaismiehen pyydystämiseen ;)


      • ninette ;)
        käsittämätöntä(kö) kirjoitti:

        joo, toi on kaikki totta, mitä kirjoitit ja siksihän minä sen kanssa vielä olenkin. Eli nuo on tosiaan ne hyvät puolet, jotka on iso plussa.
        Mutta ne riidat, ja riitatilanteet. Kun ne menee häneltä sitte siihen loukkaamisen ja solvaamisen piiriin.

        Ja tuntuu ihan siltä, että kun niitä asioita ei käsitellä muuten, niin ne paisuu järjettömiksi ja siksi suusta tuleen ihan mitä sattuu, joka todellakin satuttaa ja vaikuttaa taas sitä kautta mun tunteisiin.

        Eli siinä mielessä yhtälö tuntuu pelottavan toimimattomalta, jollen tosiaan opi katsomaan ivallisia sanoja sormien läpi, tai jollei hän opi sitä että rakkaus kuolee jos toista säännöllisesti polkee...

        mutta aika näyttää miten käy.
        Onnea sinullekkin pohojalaismiehen pyydystämiseen ;)

        Anna aikaa, ole kärsivällinen, uskon että onnistutte.
        Kiitos, hmmm, katotaan nyt jos joku huolis ; )


      • menee pohjalainen
        ninette ; ) kirjoitti:

        Ei minulla ole miestä, mutta jos olisi, haluaisin pohjalaisen. Ne on rehellisiä, uskollisia ja luotettavia, ovat sitä mitä sanovatkin. "Ittepäisiä",ne on, joten "höllää vähä", anna tilaa, ja aikaa.
        Itsekin pohjalaisena tiedän, että pettämistä ei unohda "tuosta nuon".

        Mulla oli pohojalainen mies.Ei puhunu,ei pussannu.mutta vieraissa osasi käydä ja valehdella.Nyt on vaihdossa menossa ja mietin,mistä löytäis vaikka Suomen itäosista kotoisin olevan puhuvan,pussaavan ja muuhunkin mukavaan puuhaan sopivan käyttökelpoisen vaihdokin.Saa olla pintaviallinen,pitkää ja komeaa en enää ota.


      • Justina84
        menee pohjalainen kirjoitti:

        Mulla oli pohojalainen mies.Ei puhunu,ei pussannu.mutta vieraissa osasi käydä ja valehdella.Nyt on vaihdossa menossa ja mietin,mistä löytäis vaikka Suomen itäosista kotoisin olevan puhuvan,pussaavan ja muuhunkin mukavaan puuhaan sopivan käyttökelpoisen vaihdokin.Saa olla pintaviallinen,pitkää ja komeaa en enää ota.

        Pohjanmaalaiset miehet on Miehekkäitä, (ja seksikkäitä), osaa hommansa niin makuuhuoneessa kuin sen ulkopuolella. Ei mieheyteen kuulu turha lässytys ja tunteista jauhaminen, itse en ainakaan haluaisi sen tyyppistä miestä.


      • käsittämätöntä(kö)
        Justina84 kirjoitti:

        Pohjanmaalaiset miehet on Miehekkäitä, (ja seksikkäitä), osaa hommansa niin makuuhuoneessa kuin sen ulkopuolella. Ei mieheyteen kuulu turha lässytys ja tunteista jauhaminen, itse en ainakaan haluaisi sen tyyppistä miestä.

        sopii toisille ja toisille ei. Jos on sitten valmis nielemään ne kaikki solvaukset jotka on puhumattomuudesta ja väärin tulkinnasta kasaantuneet..niin mikä ettei. Musta ainakaan ei ole hassunhauskaa jos rakastamani mies tölvii mitä sattuu. Sinne se rakkauskin sit katoo.. kun tarpeeksi sattuu!


      • Neiti Knee
        menee pohjalainen kirjoitti:

        Mulla oli pohojalainen mies.Ei puhunu,ei pussannu.mutta vieraissa osasi käydä ja valehdella.Nyt on vaihdossa menossa ja mietin,mistä löytäis vaikka Suomen itäosista kotoisin olevan puhuvan,pussaavan ja muuhunkin mukavaan puuhaan sopivan käyttökelpoisen vaihdokin.Saa olla pintaviallinen,pitkää ja komeaa en enää ota.

        Mulla on ollut pohjalaisia kierroksessa ja ne on niin tosikkoja ja eivät osaa huomioida toista.

        Oottekos kannssasisaret huomanneet, että pohjalaisen miehen sydän on lähempänä autoa kuin naista ?
        Mies herkistelee Bemarin, Audin tai Mersun vieressä. Mikään muu ei ole mitään...

        Tälläsiä on pohojalaaset miähet.....


      • pohjolainen
        Neiti Knee kirjoitti:

        Mulla on ollut pohjalaisia kierroksessa ja ne on niin tosikkoja ja eivät osaa huomioida toista.

        Oottekos kannssasisaret huomanneet, että pohjalaisen miehen sydän on lähempänä autoa kuin naista ?
        Mies herkistelee Bemarin, Audin tai Mersun vieressä. Mikään muu ei ole mitään...

        Tälläsiä on pohojalaaset miähet.....

        Itseäni empaattisempaa en tiedä ja pohjanmaalta olen. Tietysti jollekin narsisti ämmälle varmaan olen kaikista kylmin luonollisesti.


      • Jossuli
        pohjolainen kirjoitti:

        Itseäni empaattisempaa en tiedä ja pohjanmaalta olen. Tietysti jollekin narsisti ämmälle varmaan olen kaikista kylmin luonollisesti.

        En usko, että voidaan yleistää luonteenpiirteitä yks´ oikoisesti vain syntymä/kotipaikkakunnan kautta. Oma sukuni on karjalaisia ja länsisuomalaisia, olen syntynyt hämeessä. Millainen siis olen luonteeltani?


    • hämäläinen

      Entäs sit savolaiset miehet?? argh..

    • Mies lakeuksilta

      Minä en ole kyllä mistään sellaista tilastoa löytänyt, että täällä oltaisiin sen tunnevammaisempia kuin muuallakaan.
      Mutta onhan se tunnetusti niin, että jos joku ajaa harmaalla Opelilla mun kissan hengiltä, niin sen jälkeen kaikki harmaan Opelin omistajat ovat kissantappajia?

      • käsittämätöntä(kö)

        tässä tilastojen pohjalta tätä ole pohdittukkaan, ja totta kai olet oikeassa siinä että joka ihmisryhmittymästä löytyy laidasta laitaan erilaisia ihmisiä.
        Tässä nyt vaan kirjoittajan omien muilta kuultujen kokemuksien perusteella tätä pähkäilen..notta onko tosiaan näin.

        Ja hienosti on pohjalaiset kiteyttäneet mistä on kysymys. Kiitos siitä!


    • Pohjanmaan akka

      Moi!

      Voi kuule, kyllä pohjalaaset miehet on todella vaikeita, mutta muuta en huolisikaan. Itekin pojalaasena tiedän, mitä on kasvatus, jossa tunteita ei näytetä ja asioista ei puhuta. Se on normaalia kasvatusta pohjanmaalla.

      Itse olen vaihtanut pohjalaasia miehiä ja niitä on todella erilaisia persoonia ja mitä autoihin tulee, niin kyllä auto aina naisen edelle ajaa. Näin olen todennut.

    • ne on

      kaikki pohojalaaset on semmosia itteesä täynnä olevia kusipäitä jotka kuvittelee olevansa muita parempia. huutavat ja mesovat isoon ääneen ja mitään eivät saa aikaan. notta ärsyttää

      • minäminäitte

        Totta on että pohjalaisilla on kova omanarvontunto ja se on hyvä. Samoin on kunnianhimon laita, aina täytyy yrittää pistää paremmaksi kuin naapurilla! Ja tämäkin on hyvä. Itse pohjalaisena aina ihmetellyt kun puhutaan että suomalaiset on niin tuhottoman kateellisia - ei pohjanmaalla ainakaan. Täällä todetaan että jahas, naapurikin kykeni tuohon, nooh kyllähän mäkin sitten paremmaks pistän! Eli ei täällä kateellisina jäädä mussuttamaan, vaan yritetään itsekin samaa. Ja niinhän ne muualla päin suomea sanookin että taitaa ne kaikki pohjalaiset olla yrittäjiä ammatiltaan - täällä tehdään eikä meinata.

        Että kyllä me huudamme ja mesoamme kovaan ääneen (meillähän on italialaista verenperintöä ;) mutta tuo etteikö saataisi mitään aikaan on täyttä puppua. Ihmiset jotka eivät saa mitään aikaan asuvat tuolla itä-suomessa, siellä on totuttu vähän tekemään ja taas istuksimaan ja haaveksimaan, ja taas vähän tehdään.. juu ei sovi minun luonteen laadulle. Pohjalaisena sellainen urakkatyöläinen, kun aletaan ni sitten kans tapahtuu.

        Mutta noista pohjalaisista miehistä. Tuo ei puhu eikä pussaa kuulostaa hyvin vieraalta. Päinvastoin pohjalaisten miesten kanssa kovin totuttautuminen on siihen kun kaikki tulee niin suoraan ja päin naamaa. Ei millään pahalla, eikä mitään pahaa, mutta palaute tulee kovin kirkkaasti. Kyllä kun siihen taas tottuu niin mikäs siinä. Hämäläisten kans taas oma mies lepertelee ja sanoo vaan kaikkee ihanaa - mutta kun se perkules sanoo yhtä ihanaa kaikille muillekin naisille! Hämäläiset on kyllä perin juurin sellasia et kuka tahansa nainen voi taluttaa kenet tahansa varatun miehen mihin tahansa ja koska tahansa. Pohjalaisia taas on vaikea itse pyydystää, mutta vielä vaikeampi niitä on sitten vieraitten yrittää viedä. =)

        Se on miehekästä se uhoaminen ja pohjalaiset miehet on seksikkäitä!


      • Justina84
        minäminäitte kirjoitti:

        Totta on että pohjalaisilla on kova omanarvontunto ja se on hyvä. Samoin on kunnianhimon laita, aina täytyy yrittää pistää paremmaksi kuin naapurilla! Ja tämäkin on hyvä. Itse pohjalaisena aina ihmetellyt kun puhutaan että suomalaiset on niin tuhottoman kateellisia - ei pohjanmaalla ainakaan. Täällä todetaan että jahas, naapurikin kykeni tuohon, nooh kyllähän mäkin sitten paremmaks pistän! Eli ei täällä kateellisina jäädä mussuttamaan, vaan yritetään itsekin samaa. Ja niinhän ne muualla päin suomea sanookin että taitaa ne kaikki pohjalaiset olla yrittäjiä ammatiltaan - täällä tehdään eikä meinata.

        Että kyllä me huudamme ja mesoamme kovaan ääneen (meillähän on italialaista verenperintöä ;) mutta tuo etteikö saataisi mitään aikaan on täyttä puppua. Ihmiset jotka eivät saa mitään aikaan asuvat tuolla itä-suomessa, siellä on totuttu vähän tekemään ja taas istuksimaan ja haaveksimaan, ja taas vähän tehdään.. juu ei sovi minun luonteen laadulle. Pohjalaisena sellainen urakkatyöläinen, kun aletaan ni sitten kans tapahtuu.

        Mutta noista pohjalaisista miehistä. Tuo ei puhu eikä pussaa kuulostaa hyvin vieraalta. Päinvastoin pohjalaisten miesten kanssa kovin totuttautuminen on siihen kun kaikki tulee niin suoraan ja päin naamaa. Ei millään pahalla, eikä mitään pahaa, mutta palaute tulee kovin kirkkaasti. Kyllä kun siihen taas tottuu niin mikäs siinä. Hämäläisten kans taas oma mies lepertelee ja sanoo vaan kaikkee ihanaa - mutta kun se perkules sanoo yhtä ihanaa kaikille muillekin naisille! Hämäläiset on kyllä perin juurin sellasia et kuka tahansa nainen voi taluttaa kenet tahansa varatun miehen mihin tahansa ja koska tahansa. Pohjalaisia taas on vaikea itse pyydystää, mutta vielä vaikeampi niitä on sitten vieraitten yrittää viedä. =)

        Se on miehekästä se uhoaminen ja pohjalaiset miehet on seksikkäitä!

        "Se on miehekästä se uhoaminen ja pohjalaiset miehet on seksikkäitä"

        Aivan, pohjalaiset miehet on Miehiä isolla m:llä, vahvoja, vantteran kokoisia, hyvännäköisiä, ja osaa puolustaa naistaan.
        Mitä siihen tulee, että siellä oltaisiin tosikoita, en ole missään enkä koskaan törmännyt niin hullunhauskaan ja hurttiin huumoriin, kuin mitä siellä harrastetaan. Negatiivisen palautteen antajista on suurin osa miehiä tai dumpattuja katkeria naisia, olettaisin.


      • ymmärtämätön(kö)
        Justina84 kirjoitti:

        "Se on miehekästä se uhoaminen ja pohjalaiset miehet on seksikkäitä"

        Aivan, pohjalaiset miehet on Miehiä isolla m:llä, vahvoja, vantteran kokoisia, hyvännäköisiä, ja osaa puolustaa naistaan.
        Mitä siihen tulee, että siellä oltaisiin tosikoita, en ole missään enkä koskaan törmännyt niin hullunhauskaan ja hurttiin huumoriin, kuin mitä siellä harrastetaan. Negatiivisen palautteen antajista on suurin osa miehiä tai dumpattuja katkeria naisia, olettaisin.

        heh, joo uskon että pohjalaismiehet puolustavat naisiaan juu. Mutta tää mun tapaus taitaa kyllä puolustaa herkemmin kissaansa, jonka kanssa on itsetuntoaan mudissa pyörittänyt muutaman vuoden...

        Eli sitäpä ihmettelen, että missä on hänen pohjalaismiehekkyytensä ja taistelutahto! Eikai kukaan normaali pohjalaismies anna minkään akan pettämisien pilata koko elämäänsä...? (jos tuolla uhoamis periaatteella asiaa tarkastelee.....?)


      • E-Pohjalainen mies
        Justina84 kirjoitti:

        "Se on miehekästä se uhoaminen ja pohjalaiset miehet on seksikkäitä"

        Aivan, pohjalaiset miehet on Miehiä isolla m:llä, vahvoja, vantteran kokoisia, hyvännäköisiä, ja osaa puolustaa naistaan.
        Mitä siihen tulee, että siellä oltaisiin tosikoita, en ole missään enkä koskaan törmännyt niin hullunhauskaan ja hurttiin huumoriin, kuin mitä siellä harrastetaan. Negatiivisen palautteen antajista on suurin osa miehiä tai dumpattuja katkeria naisia, olettaisin.

        "...en ole missään enkä koskaan törmännyt niin hullunhauskaan ja hurttiin huumoriin, kuin mitä siellä harrastetaan. "

        Itse Suomea kiertäessäni juuri tuo huumori on se mitä eniten jää kaipaamaan.


      • Anonyymi

        saihan ne ruottsin pohjanmaanpojat aikaan suomen itsenäisyydenb, kyl ilman1500 jääkäriä ei ois hommast tullu mithää.


    • nti

      En ehtinyt kirjoitustasi lukea kokonaan mutta olen kuullut kaverieni kokemuksia pohjanmaalaisista miehistä ja eivätpä kertomukset kovin imartelevia olleet, ystäväni käytivät juuri samaa termiä tunnevammainen joka minunkin simääni tässä keskustelussa pisti.

    • mies

      Todella lapsellista yleistämistä. Ihmiset ovat yksilöitä eikä niitä voi karsinoida joidenkin vanhojen läänirajojen mukaan. Naurettavaa.

    • ölli

      Muakin alkaisi vituttaa jos yhtenään kyseltäisiin tunteita exia kohtaan.

    • kokenut

      Enneminki pohjois-karjalaiset (Nurmes, Joensuu). Sitä itsesäälissä rypemistä ja angstia tuskin kukaan jaksaa kauaa katella.

      • minäminäitte

        muuten täysin totta!! Itsesäälissä siellä todella ryvetään, ja jos joku on kerran mennyt pieleen, niin enää ei voi mitään uudestaan yrittää, kun ei se kuitenkaan onnistu... huoh..


    • nainen selvillä vesillä

      jätä nyt kiireesti se ukko. eihän tosta tule mitään. ukko joka hajottaa telkkareita ja haikailee menneitä ja kohtelee sua rumasti jo suhteen alkumetreillä. olkoon yksinään. älä rupea tassuksi; vuoden päästä se heittää seinään sinut eikä sun telkkarias.

      • Kahvinkuluttaja

        Totta puhut.


    • a.r

      Tunnen erään ihanan pohjalaisen naisen.Hän on naimisissa 10vuotta jo, pari lasta,iso talo,ym.Muuten "täydellinen"pari mutta,mies ei anna hellyyttä,rakkautta,ei halua suudella vaimoaan.Tapasin tuon IHANAN naisen sattumalta ja oli samantien menoa!!molemmin puolin...nollasta sataan alle sekunnin,hellyyttä,lämpöä,hyväilyä,huomioon ottamista puolin ja toisin...olisin valmis mihin vain tuon naisen puolesta...enkä ole luovuttanut vielä...nainen haluaa silti pelastaa avioliittonsa lasten takia,ymmärrän.Lapset ovat tärkeät mutta,jos 10v aikana liekki ei ole roihahtanut,niin ei sitä saa kyllä nyttenkään.Pohjanmaalla on ilmeisesti ns.martyyri naisia koska,ulkopuolen painostus on niin pirun kovaa siellä päin,olenko oikeassa?Pohjalaiselle miehelle on kova pala jos muija lähtee tai talo menee,jos avioehtoa ei niin menee molemmat.

    • sallisi

      käytiin kesäreissulla pohjanmaalla ja mitään muuta siellä ei näy kun tappeluja ja mustasukkaisuuskohtauksia. ja tää ei ole mitään herjaa!

      taitaa vaan olla joukko homostelijoita kaikki pohjanmaalaiset tunnevammaset jätkät. hyvä hei, pysykää vaan siellä niin ei teitä täten tarvi ees sivusta seurata.

    • lännennopein.

      mistä teitä lässynlässymassusavolaisia sitten sikiäää?

    • Hah !

      Miksi otsikossa sanotaan "Pohjanmaalaiset" ja jutussa kerrotaan yleisesti läpeensä kaikista suomalaisista mieähistä ? Harvat poikkeavat tapaukset vahvistavat säännön, niin Pohjanmaalla kuin muuallakin Suomessa.

    • Östermyra

      Pohjanmaa on laaja käsite. On etelää, keskistä ja pohjoista pohjanmaata. Aloittaja tarkoittanee pohojammaalla etelää? Siis sitä aitoa pohojammaata, perkeles

      • Ylleensä

        Pohojanmaalaiset miehet on yleensä ottaen tosi makeita tyyppejä, reiluja ja isoja ja komeita ja miehekkäitä.
        Mutta joka joukossa on aina joku penikkatautinen inisijä joka ei oikeasti kunnioita naista. Niin myös tuossa alkuperäisessä tapauksessakin. Ihan pässi tuo mies josta toi likka kirjoitti.


    • tgagehgae

      Kaikki etelä-pohjanmaalaiset ovat pahoja ja ilkeitä ihmisiä. tiedän tämän sillä olen asunut monen kyseisen otuksen kanssa. vaihda puoliso pohjois-karjalaiseen heti. karjalalaiset ovat lämpimiä ja avoimia

      • karjalan neito

        Äläs morkkaa, parhaat miehet tulee keski-pohjanmaalta!


      • isäukko.

        karjalaisia on pohjanmaa täynnä ne menetteleekin muttei savolaiset kierot.


    • aviossa6u

      minä oon ainakin rääkkylän plikka ja kaustislaisen ukon kans.

    • hassanina

      phojalsilla on isompee muluk,.

      • tietty2012

        voin sanoa kokemuksesta ettei oo....


    • haha :D

      Meidän perheessä ei olla koskaan puhuttu vaikeista asioista. Me Etelä-pohjalaiset ollaan, välillä, vähän tälläästä tappeluporukka ja ollaan joka paikassa haastamas riitaa. Mutta täältähän tuloo ne huippu-urheilijat ;) Kyllä me pohjalaiset töitä osataan tehdä ja,kun aletaan niin, sitten kans tehdään eikä meinata. Töitä tehdään leivän eteen,että saadaan perhe ruokittua ja vaimo ja lapset pidettyä tyytyväisenä. Etelä-pohjalaiset ollaan myös,vähän kilpailuhenkistä porukkaa eikä luovuteta helpolla. Asiat sanotaan suoraan päin naamaa toisaalta kaikki eivät siitä pirä :D

      T : Entinen Etelä-pohjalainen. Veressä se pysyy eikä siltä pois mene. Oli niin piäni tuppukylä, missä ei ollut mitään töitä, niin piti muuttaa kaupungiin. Eikä täälä Keski- Suomesssa ole ,kun joka paikka täynnä lissuja. Välillä menöö hermot noitten kanssa,mutta eiköhän tää tästä paranemahan päin mene!

      • haha :D

        Välillä pitää rautalankaa vääntää,että Keski-suomalaiset saa jotain puheesta selvää. Meinaa siinä hermot mennä,kun joka välis kysytähän niin MITÄ!?


    • Pettynytnainen77

      Ei enää koskaan parisuhdetta tai muutakaan. Joskus pahaan munan puutteeseen nappaan yhden yön heilan.

      • Anonyymi

        kyllä sinä mokkaan ihastut vielä...


      • Anonyymi

        Kiitos teille eteläpohjalaiset miehet siitä, että meillä on itsenäinen ja vapaa isänmaa, Etelä-Pohjanmaa oli Vapaussodassa 1918, Suomen vapauden mahti ja vahti.


    • Anonyymi

      aloite lähti pohjan pojista mutta säilyttämisest äkiitos kuuluu myös stukien ja nyrkkien tuojille jos väität muuta et tunne faktaa

    • Anonyymi

      Pelataanko Afrikan tähteä välillä?

      • Anonyymi

        muuta afrikkaan äläkä tule takas


    • Anonyymi

      Pohojalaaset on pitkävihasia itkupillejä. Miehet ainakin. Mikään ei onnistu ja aina vika on jossakussa muussa.

      Pahempia kuin pikkutytöt nämä pohojaaalaaaset urohot. Itkevät ja kiukuttelevat työmaalla, kun toinen oli joskus sanonu pahasti toiselle. Sitten mökötetään ja ei voida työparina tehdä, kun on niin paha mieli molemmilla pissaliisoilla. Ratkasuna lomalaput käteen ja tytöt kotiin mamman helmaan kyyneleitä vuodattamaan. Tilalle pari riuskaa kaveria itäisestä suomesta ja jo vain alkoi homma tapahtua.

      Kuten jo Häyhä muistelmissaan esiin toi, että Pohjalaisista melua lähtee, mutta teot ei tue tuota metakkaa. Sama pätee vielä tänäänkin.

      Puistattaa joka kerta, kun korviin kantautuu tuo pohojaaalaaane rehvastelu. Pelkkää itseuhoa ilman _mitään_ katetta.

      t. itäsuomalainen

      • Anonyymi

        Juuri näin👌


    • Anonyymi

      En tiedä tuletko lavosta vai kurjalasta mutta ole nyt mis ja kumarra vaan pohojalaaseen esikuntaan päin. sorron alta lähtivät pelastamaaa teitäki. mitä työhön tulee on paljon isopuheisia mutta kyllä teot seuraavat kuten herra mieto tai sitten hiljasempi pessinen. nimikään ei miestä pahenna. siellä idässä asuu usein vaan kateelliset häviäjät, panettelijat kun joutunut pellot kaskeen ja raivaan kivikkoon eikä teistä mihinkään ole kun viivalle lähdetään.

    • Anonyymi

      Näi nopiahan miätittynä tuntuus lapualaaselta tasapäältä ne on oma rotunsa pohojan maalla ja vähä noloja olemahan ihimisiiks. Taas laatusonnit elää alaahärmäs pohojaan syrän niinku sitä tavataa sanoo.

    • Anonyymi

      Tunnetta on ja pitääkin olla, se ohjaa tekemistä. Pettymykset otetaan raskaasti, varsinkin ihmissuhde rintamalla. Vaikea on nollata, jos tuntee tulleensa huijatuksi. Pelinaiset on pahantahtoisia ja raukkamaisia. Näitä kokemuksia on vaikea nollata, jos jää tilanteesta huijattu olo.

    • Anonyymi

      En ainakaa hankasalmelta enkä jyskälästä enää miestä kato! 😅🤣
      Ihan outoja neitejä. Haluaa kaikkia exiä takas. Puhuu niistä. Sit ne hieroo ja rakastaa yli kaiken toista kolmannelle vannoovat koko elämänsä. Suuret o puhheet va mittää ei tapahru! Ei kiitoooooss

    • Anonyymi

      Ärsyttävää kuulla jossain muuallapäin suomes kun pohojammaalaaset puhuu niin leviäätte notta ja miehet on juroja mutta myös rehtiä ja suoria ja aina oikias.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe