Joulun sanoma

Nykyisen kristinuskon keulakuvan oikeasta elämästä tiedetään hyvin vähän. Tuntemaamme Raamattuun on Jeesuksen seuraajien toimesta kirjattu hyvin erilaisia kertomuksia Jeesuksen syntymästä ja elämästä.

Jeesus itse ei jättänyt jälkisukupolville yhtään itse kirjoittamaansa tekstiä. Historiallinen fakta kertoo siitä, että Jeesus ei osannut kirjoittaa ja hädin tuskin osasi lukea. Tieto ei sinänsä yllätä, sillä tuon ajan juutalaisista ainoastaan alle viisi prosenttia osasi lukea ja vielä vähemmän kirjoittaa.

Sitä sanotaan, että kaikki elävä kuolee aikanaan. Aloitetaan siis aivan alusta ja keskitytään Raamatun kertomuksiin, joissa käsitellään Jeesuksen syntymää.

Markuksen evankeliumi ei mainitse Jeesuksen syntymää ollenkaan. Evankeliumi esittää Jeesusta tavallisena ihmisenä aina siihen asti, kunnes Jeesus saa messiaan statuksen kasteen jälkeen Jordan-joessa.

Johanneksen evankeliumissa on vain hajanaisia mainintoja Jeesuksen perheestä ja sen jäsenistä. Johannes ei myöskään kerro Jeesuksen äidin nimeä.

Matteus ja Luukas menevät omissa kertomuksissaan paljon pidemmälle. Evankelistojen kirjoittamia evenkeliumeita voidaan kutsua Markuksen evankeliumin suureksi päivitykseksi.

Matteus ja Luukas kirjoittivat historiaa uudelleen ja antoivat kirjoituksilleen täysin uuden merkityksen, joka loi saumattoman linkin odotetun messiaan ja Jeesuksen välille. Vasta Matteuksen ja Luukaan evenkeliumeista saamme lukea, että Jeesus ei ollut ainoastaan hengellinen opettaja, vaan luvattu ja kauan odotettu messias.

Matteus ja Luukas eivät voineet hyväksyä sitä, että luvattu messias tulisi jostain Jumalan hylkäämästä paikasta (Galilea) köyhästön keskeltä. Messiaan täytyi ehdottomasti kuulua kuningas Daavidin sukuun ja tulla nimenomaan Juudeasta, jota Daavid aikoinaan hallitsi.

Jeesuksen "piti" syntyä Beetlehemissä, jotta profeetan ilmoitus kävisi toteen. Miikan kirjassa ennustettin tulevan hallitsijan syntyvän juuri Beetlehemissä (Miik. 5:1). Näin syntyi tarina Jeesuksen syntymästä Beetlehemissä. Kaikki ovat varmaan lukeneet tunnetun pätkän jouluna ("Siihen aikaan antoi keisari Augustus käskyn...").

Matteus puolestaan ei vaivaudu keksimään mitään tarinoita. Hänen mukaansa Jeesuksen perhe asui Beetlehemissä, lähti pakoon Egyptiin ja vasta sen jälkeen muutti Nasaretin kaupunkiin, jotta profeetan ennustus kävisi jälleen toteen (Jes. 11:1).

Tarinat Jeesuksen syntymästä eroavat radikaalisti toisistaan, niissä kaikissa on väkinäisen sovituksen makua. Kaikesta huolimatta on hyvä keskittyä olennaiseen, siihen mitä joulu ja sen sanoma ovat pohjimmiltaan. Mukavaa joulun odotusta kaikille.

157

729

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Muutoin ei oikeastaan ole väliä miten muodollisesti Jeesuksen elämä ja opetus meni, mutta jos ei osannut lukea, niin homma kyllä valahtaa käsiin heti kättelyssä.

Miten hän olisi voinut mennä sapattina synagoogaan lukemaan Tooraa ja selittämään kirjoituksia jos ei osannut lukea. Olisi pitänyt sepitellä mitä tahansa tarinoita toisille, jotka eivät myöskään osanneet lukea.

Toisaalta sitä taustaa vasten ymmärtää se miksi rikkoi sapattia. Eihän hän voinut lukea Toorasta sitä miten sitä piti viettää.

• Anonyymi

>> Toisaalta sitä taustaa vasten ymmärtää se miksi rikkoi sapattia. Eihän hän voinut lukea Toorasta sitä miten sitä piti viettää. <<

Sinulla on näemmä valahtanut se ymmärrys päästäsi.

Juutalaiseen kulttuuriin kuului suullisesti välitettävä tieto. Mutta Raamatusta käy ilmi VTsta alkaen, että asiat myös kirjoitettiin muistiin Jumalan kehotuksesta. Vai etkö osaa lukea...?

Ja jos ei Jumalan omaisuuskansa olisi osannut kirjoittaa ja lukea, miksi Jumala sitten käskisi läpi historian heitä kirjoittamaan asioita muistiin...? Sinulla on varmaan joku tosi välkky selitys sillekin asialle. 😆

• Anonyymi

>> Jeesus ei osannut kirjoittaa ja hädin tuskin osasi lukea. <<

Jeesukselle annettiin kirjakäärö, josta hän juutalaiseen tapaan sitten luki muille syngogassa olijoille ääneen. Jos lukee kirjakääröstä tekstiä, osannee myös kirjoittaa..?

>> Markuksen evankeliumi ei mainitse Jeesuksen syntymää ollenkaan. Evankeliumi esittää Jeesusta tavallisena ihmisenä <<

Kun kerran Markus esittää Jeesuksen tavallisena ihmisenä, niin sen pitäisi kertoa senkin asian, että Jeesus siis syntyi Markuksen mielestä, vaikka itse syntymäkertomus puuttuukin. Ei kai Jeesus muuten olisi voinut olla olemassakaan Markuksen mielestä?

>> Matteus ja Luukas kirjoittivat historiaa uudelleen ja antoivat kirjoituksilleen täysin uuden merkityksen..... <<

Jeesuksen elämäntarinan laati Jumala itse, johon Jeesus itse vielä taivaassa ollessaan osallistui itsekin. Sen vuoksi hän ristillä totesi, että se on täytetty.

Jumala päätti myös Betlehemissä syntymisen ym. asiat jo ennen kuin maailmaa olikaan. Siitä VT, eri evankelistat ym. sitten Raamatussa kertovat, jotkut eri kantilta ja eri sanoin kuin toiset.

Minä en ole löytänyt väkinäistä sovittelua Raamatusta. Kylä ne valitettavasti löytyvät vain epäuskoisten ihmisten omien korvien välistä.

Epäusko on siitä kamala kamala vaiva, että loppuun asti jatkuessaan, se kuolettaa hengellisesti.

• Anonyymi

Totinen valkeus, joka valistaa jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.

Sillä Jumalan leipä on se, joka tulee alas taivaasta ja antaa maailmalle elämän. "Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta.... Ja hän sanoi heille: "Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta."

Tämän kaiken Jeesus puhui kansalle vertauksilla, ja ilman vertausta hän ei puhunut heille mitään; että kävisi toteen, mikä on puhuttu profeetan kautta, joka sanoo: "Minä avaan suuni vertauksiin, minä tuon ilmi sen, mikä on ollut salassa maailman perustamisesta asti".

Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.

Siinä vain joitakin kohtia, jotka todistavat, että kaikki on suunniteltua ja että Jeesus ei ollut pelkkä ihminen, vaan Jumala, joka tuli taivaasta maan päälle.

Kenestäkään muusta ei ole väitettä, että hän olisi miehen sukusolun sijaan saanutkin alkunsa yliluonnollisesti Jumalan Hengen vaikutuksesta. Jeesus on ainut, josta niin väitetään. On mahdotonta, että kahdesta ihmisestä syntyvä voisi olla jotain muuta kuin tavallinen ihminen. Mutta Jeesus sikisi Jumalan vaikutuksesta ja oli sekä Jumala että ihminen.

• >>> Jeesukselle annettiin kirjakäärö, josta hän juutalaiseen tapaan sitten luki muille syngogassa olijoille ääneen...

Ensinnäkin, Raamatun mukaan Jeesus ei lukenut kirjasta. Hän oli löytävinään jotain tärkeää sanomaa ja lausui sen ääneen. Jesus on siis voinut opetella etukäteen kyseisen kohdan ulkoa. Parin jakeen ääneen lausumiseen ulkomuistista ei tarvita paljon lahjoja.

"Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, LÖYSI hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna..." (Luuk. 4:17)

Toiseksi, Jeesus oli lähtöisin Galileasta. Köyhälistön keskellä ainoastaan koulutetut uskonoppineet osasivat lukea ja mahdollisesti kirjoittaa.

Kolmanneksi, lukemisen taidossa on eri tasoja. On sujuvaa lukemista, on hidasta lukemista, on tavujen lukemista sormen avulla jne. Raamattuun kirjattu tieto, että Jeesus löysi heti vain ja ainoastaan itseään palvelevan kohdan, tarkoittaa ainoastaan sitä, että Jeesus tiesi etukäteen, mitä hän halusi ihmisten edessä sanoa.

>>> Kun kerran Markus esittää Jeesuksen tavallisena ihmisenä...
        Älähän saivartele. Ei kannata pitää ihmisiä aivan tyhminä.

>>> Jeesuksen elämäntarinan laati Jumala itse...
        Höpöhöpö... Logiikkasi mukaan Jumala kielsi ensin aviorikokset, mutta yhtyi sitten Mariaan, joka oli jo kihlattu Joosefille. Sen ajan juutalaisuudessa kihlaus merkitsi juridisesti sitovaa avioliittosopimusta.

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

>>> Jeesukselle annettiin kirjakäärö, josta hän juutalaiseen tapaan sitten luki muille syngogassa olijoille ääneen...

Ensinnäkin, Raamatun mukaan Jeesus ei lukenut kirjasta. Hän oli löytävinään jotain tärkeää sanomaa ja lausui sen ääneen. Jesus on siis voinut opetella etukäteen kyseisen kohdan ulkoa. Parin jakeen ääneen lausumiseen ulkomuistista ei tarvita paljon lahjoja.

"Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, LÖYSI hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna..." (Luuk. 4:17)

Toiseksi, Jeesus oli lähtöisin Galileasta. Köyhälistön keskellä ainoastaan koulutetut uskonoppineet osasivat lukea ja mahdollisesti kirjoittaa.

Kolmanneksi, lukemisen taidossa on eri tasoja. On sujuvaa lukemista, on hidasta lukemista, on tavujen lukemista sormen avulla jne. Raamattuun kirjattu tieto, että Jeesus löysi heti vain ja ainoastaan itseään palvelevan kohdan, tarkoittaa ainoastaan sitä, että Jeesus tiesi etukäteen, mitä hän halusi ihmisten edessä sanoa.

>>> Kun kerran Markus esittää Jeesuksen tavallisena ihmisenä...
        Älähän saivartele. Ei kannata pitää ihmisiä aivan tyhminä.

>>> Jeesuksen elämäntarinan laati Jumala itse...
        Höpöhöpö... Logiikkasi mukaan Jumala kielsi ensin aviorikokset, mutta yhtyi sitten Mariaan, joka oli jo kihlattu Joosefille. Sen ajan juutalaisuudessa kihlaus merkitsi juridisesti sitovaa avioliittosopimusta.

😁 En viitsi joka pöllöyteesi edes puuttua, kun ei sinulla kerran mene mikään jakeluun. Otan kantaa vain ekaan väitteeseesi.

"Ensinnäkin, Raamatun mukaan Jeesus ei lukenut kirjasta. Hän oli löytävinään jotain tärkeää sanomaa ja lausui sen ääneen. Jesus on siis voinut opetella etukäteen kyseisen kohdan ulkoa. Parin jakeen ääneen lausumiseen ulkomuistista ei tarvita paljon lahjoja. "Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, LÖYSI hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna..." (Luuk. 4:17) "

Tässä siis nimenomaan kerrotaan Jeesuksen lukeneen kirjaa ja löytäneen sieltä tietyn kohdan.

Ja vaikka hän olisi opetellut sen ulkoa etukäteen, sekin viittaa lukemiseen.

Paitsi, että Jeesus on kylläkin itse se Sana, jota hän siteerasi. Hän on sen siis itse puhunut aikanaan julki, jonka heprealaiset sitten kirjasivat muistiin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

😁 En viitsi joka pöllöyteesi edes puuttua, kun ei sinulla kerran mene mikään jakeluun. Otan kantaa vain ekaan väitteeseesi.

"Ensinnäkin, Raamatun mukaan Jeesus ei lukenut kirjasta. Hän oli löytävinään jotain tärkeää sanomaa ja lausui sen ääneen. Jesus on siis voinut opetella etukäteen kyseisen kohdan ulkoa. Parin jakeen ääneen lausumiseen ulkomuistista ei tarvita paljon lahjoja. "Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, LÖYSI hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna..." (Luuk. 4:17) "

Tässä siis nimenomaan kerrotaan Jeesuksen lukeneen kirjaa ja löytäneen sieltä tietyn kohdan.

Paitsi, että Jeesus on kylläkin itse se Sana, jota hän siteerasi. Hän on sen siis itse puhunut aikanaan julki, jonka heprealaiset sitten kirjasivat muistiin.

Suomennettuna:

Herra, joka sen Sanan puhui, ei olisi edes tarvinnut koko kirjakääröä. Hän tietää Kirjoitukset ulkoakin, koska hän on ne itse puhunut julki. Jeesus vain teki, kuten juutalaisten tapana oli.

Jeesus siteerasi kirjoituksia monet kerrat suullisestikin, siis ilman, että luki niitä mistään kääröistä.

• Anonyymi kirjoitti:

Suomennettuna:

Herra, joka sen Sanan puhui, ei olisi edes tarvinnut koko kirjakääröä. Hän tietää Kirjoitukset ulkoakin, koska hän on ne itse puhunut julki. Jeesus vain teki, kuten juutalaisten tapana oli.

Jeesus siteerasi kirjoituksia monet kerrat suullisestikin, siis ilman, että luki niitä mistään kääröistä.

Aivan... Ehkä kannattaisi ensin päättää, oliko Jeesus itse Sana vai oliko Sana Isä-Jumalan taivaasta lähetetty muistilappu.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suomennettuna:

Jeesus oli ihminen ja ihmisen rajoitukset koskivat häntä. Ei hän muistanut Tanakhia ulkoa vaan joutui lukemaan sieltä. Ei hän myöskään ollut sanellut Tanakhia juutalaisille vaan nämä kirjoittivat sen ihan itsenäisesti. Jos kiistät Jeesuksen olleen ihminen, niin kiellät evankeliumin. Varo siis, kun teet Jeesusta Jumalaa kuvitelmissasi.

• Anonyymi kirjoitti:

>>> Ja vaikka hän olisi opetellut sen ulkoa etukäteen, sekin viittaa lukemiseen...

Todennäköisempää on, että Jeesus kuuli nämä opetukset aiemmin ja pani ne korvan taakse. Loppu on historiaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus oli ihminen ja ihmisen rajoitukset koskivat häntä. Ei hän muistanut Tanakhia ulkoa vaan joutui lukemaan sieltä. Ei hän myöskään ollut sanellut Tanakhia juutalaisille vaan nämä kirjoittivat sen ihan itsenäisesti. Jos kiistät Jeesuksen olleen ihminen, niin kiellät evankeliumin. Varo siis, kun teet Jeesusta Jumalaa kuvitelmissasi.

Höpön höpön.

Kristus on se puhuva Herra, joka Raamatussa alusta loppuun puhuu. Kolmiyhteisen Jumalan yksi persoonista, joka syntyi sitten myös maailmaan, ja muuten ilmestyi jo VTn aikaan näkyvässä hahmossa muutamaankin otteeseen. Koko Raamattu on kirja Kristuksesta.

Isää ei ole kukaan koskaan nähnyt, sanoo Raamattu, paitsiJeesus, joka on hänet ilmoittanut.

VTn Herra on siis Messias-Kristus-Jeesus. Sen myös UT kertoo, sanoen, että kallio, joka heprealaisia johdatti erämaassa, oli Kristus.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Höpön höpön.

Kristus on se puhuva Herra, joka Raamatussa alusta loppuun puhuu. Kolmiyhteisen Jumalan yksi persoonista, joka syntyi sitten myös maailmaan, ja muuten ilmestyi jo VTn aikaan näkyvässä hahmossa muutamaankin otteeseen. Koko Raamattu on kirja Kristuksesta.

Isää ei ole kukaan koskaan nähnyt, sanoo Raamattu, paitsiJeesus, joka on hänet ilmoittanut.

VTn Herra on siis Messias-Kristus-Jeesus. Sen myös UT kertoo, sanoen, että kallio, joka heprealaisia johdatti erämaassa, oli Kristus.

Mooseksen kirjassa se kallio ei liikkunut mihinkään vaan pysyi paikallaan ja oli elotonta kiveä. Siitä virtasi vettä, kun Mooses löi sitä sauvalla. Ei se mikään elävä olento ollut.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mooseksen kirjassa se kallio ei liikkunut mihinkään vaan pysyi paikallaan ja oli elotonta kiveä. Siitä virtasi vettä, kun Mooses löi sitä sauvalla. Ei se mikään elävä olento ollut.

Aivan.

UT puhuukin hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi. "He joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus", sanoo UT.

VTn mukaan "olento" seurasi Moosesta ja israelilaisia siellä erämaassa ja antoi heille ohjeita, mitä kulloinkin kuuluu tehdä. Siis Herra.

Kun Mooses Herran tahdon vastaisesti lyö kalliota, siis kiveä, eikä puhu sille, kuten Herra käski, Herra katsoo sen lyönniksi myös itseään, hengellistä kalliota, vastaan. Se oli siis kapinointia Herraa itseäänkin vastaan, kun Mooses mäjäytti sitä kalliota sauvalla. Jumallalla on aina olemassa sekä hengellinen että fyysinen ulottuvuus asioissa.

• Anonyymi

Mihin historialliseen faktaan perustuu, että Jeesus ei osannut lukea tai kirjoittaa?

Sanotaan muistaakseni opettaneen synagogassa, eikö se vaatisi tekstien ymmärtämistä ja lukemista?

Lightning

• Oletko nähnyt Jeesuksen kirjoittamaa tekstiä? Kukaan ei ole toistaiseksi sellaista ihmettä nähnyt.

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Oletko nähnyt Jeesuksen kirjoittamaa tekstiä? Kukaan ei ole toistaiseksi sellaista ihmettä nähnyt.

No en ja se mitä luultavammin johtuu siitä, että kyseessä on vain legenda ja jumalhahmo.

Jeesuksesta ei historian kirjoissa paljon puhuta, ehkä Jeesukseen uskovista, mutta niin, joku puolueeton historiankirjoittaja olisi kirjannut muualle nähneensä niitä ihmeitä. Raamattu tai muu Jeesususkonnollinen kirje joka ei päässyt Raamattuun toki voi kertoa ihmeistä ..sanotaan niin että jos sokeat saisi näkönsä ja vainajat heräisivät, sijtä olisi kirjoitettu muuallakin kuin uskovien keskuudessa...varsin tuntematon mies oli aikalaisilleen...samoin Mooses vaikka häntä piti Egyptin sotaratsujenkin seuranneen...

Lightning

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Oletko nähnyt Jeesuksen kirjoittamaa tekstiä? Kukaan ei ole toistaiseksi sellaista ihmettä nähnyt.

Jeesus osaa Kirjoitukset ulkoa, koska hän on ne itse puhunut julki. Liiton enkeli vanhassa liitossa oli Kristus, joka sen lain ym. antoi kansalleen.

Jeesus siteerasi kirjoituksia monet kerrat ilman kääröjäkin, siis suullisesti. Raamatussa on monia kohtia, kun hän aloittaa puheensa sanoilla "Kirjoitettu on..."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No en ja se mitä luultavammin johtuu siitä, että kyseessä on vain legenda ja jumalhahmo.

Jeesuksesta ei historian kirjoissa paljon puhuta, ehkä Jeesukseen uskovista, mutta niin, joku puolueeton historiankirjoittaja olisi kirjannut muualle nähneensä niitä ihmeitä. Raamattu tai muu Jeesususkonnollinen kirje joka ei päässyt Raamattuun toki voi kertoa ihmeistä ..sanotaan niin että jos sokeat saisi näkönsä ja vainajat heräisivät, sijtä olisi kirjoitettu muuallakin kuin uskovien keskuudessa...varsin tuntematon mies oli aikalaisilleen...samoin Mooses vaikka häntä piti Egyptin sotaratsujenkin seuranneen...

Lightning

Hienoa nähdä se, miten olet alkanut tutkia asioita itsenäisesti. Ei tosiaan kannata uskoa sokeasti sitä, mitä muut sanovat ja mitä on kirjoitettu johonkin uskonnolliseen kirjaan (Raamattu). Jeesuksen tekemät ihmeet ovat selvästi fiktiota. On vaikea tietää, onko evankeliumeissa mikään todellista. No, pidän todennäköisenä, että jokin matkasaarnaaja ja kansanparantaja on ollut liikkeellä, ja kertomukset Jeesuksesta liittyvät häneen. Mitään sellaista en usko, jota ei voida tietää, ja joka ei kuulosta järkevältä.

• Anonyymi kirjoitti:

Lightning

Uskon, että Jeesus oli kuitenkin historiallinen henkilö. Hänestä löytyy jonkin verran tietoa myös Raamatun ulkopuolelta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus osaa Kirjoitukset ulkoa, koska hän on ne itse puhunut julki. Liiton enkeli vanhassa liitossa oli Kristus, joka sen lain ym. antoi kansalleen.

Jeesus siteerasi kirjoituksia monet kerrat ilman kääröjäkin, siis suullisesti. Raamatussa on monia kohtia, kun hän aloittaa puheensa sanoilla "Kirjoitettu on..."

Jeesus ei ollut se enkeli, joka puhui Moosekselle. Se enkeli ennusti profeetasta, joka oli tuleva, mutta hän ei itse ollut se enkeli.

5.Mooseksen kirja:
        18:15 Sinun keskuudestasi, veljiesi joukosta, Herra, sinun Jumalasi, herättää sinulle profeetan, minun kaltaiseni; häntä kuulkaa.
        18:16 On tapahtuva aivan niin, kuin sinä Herralta, sinun Jumalaltasi, anoit Hoorebilla, silloin kun seurakunta oli koolla ja sanoit: 'Älköön minun enää suotako kuulla Herran, minun Jumalani, ääntä älköönkä nähdä tätä suurta tulta, etten kuolisi'.
        18:17 Ja Herra sanoi minulle: 'Mitä he ovat puhuneet, on oikein puhuttu.
        18:18 Profeetan minä olen herättävä heille heidän veljiensä keskuudesta, sinun kaltaisesi, ja minä panen sanani hänen suuhunsa, ja hän puhuu heille kaikki, mitä minä käsken hänen puhua.
        18:19 Ja joka ei kuule minun sanojani, joita hän minun nimessäni puhuu, hänet minä itse vaadin tilille.

Tuolla on seikkaperäinen Raamatun selitys aiheesta.

https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2020/06/07/kirkkauden-jumala-ilmestyi-aabrahamille/

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Uskon, että Jeesus oli kuitenkin historiallinen henkilö. Hänestä löytyy jonkin verran tietoa myös Raamatun ulkopuolelta.

Käsittääkseni ei paljoa löydy esim missään ei kerrota että olisi muita todistaja lausuntoja ristiinnaulitsemisesta tai ihmeistä.

Paljon löytyy hustoriantietoa Jeesukseen uskovista.

Mutta jos tiedät silminnäkijähavaintoja puoluuttomasta historianlähteestä, ilolla otan vastaan tiedon.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hienoa nähdä se, miten olet alkanut tutkia asioita itsenäisesti. Ei tosiaan kannata uskoa sokeasti sitä, mitä muut sanovat ja mitä on kirjoitettu johonkin uskonnolliseen kirjaan (Raamattu). Jeesuksen tekemät ihmeet ovat selvästi fiktiota. On vaikea tietää, onko evankeliumeissa mikään todellista. No, pidän todennäköisenä, että jokin matkasaarnaaja ja kansanparantaja on ollut liikkeellä, ja kertomukset Jeesuksesta liittyvät häneen. Mitään sellaista en usko, jota ei voida tietää, ja joka ei kuulosta järkevältä.

Jumala todistaa itsestään sille, joka häntä ja totuutta etsii.

• Anonyymi kirjoitti:

Käsittääkseni ei paljoa löydy esim missään ei kerrota että olisi muita todistaja lausuntoja ristiinnaulitsemisesta tai ihmeistä.

Paljon löytyy hustoriantietoa Jeesukseen uskovista.

Mutta jos tiedät silminnäkijähavaintoja puoluuttomasta historianlähteestä, ilolla otan vastaan tiedon.

Lightning

Puhuin siis vain ja ainoastaan Jeesuksen olemassaolosta. En ota tässä kantaa ihmetekoihin tms. Jeesuksesta ja hänen opetuksistaan mainitaan esim. Koraanissa, mutta vain ja ainoastaan ihmisenä. Tässä yhteydessä kannattaa kuitenkin malttaa mielensä ja muistaa, että Raamatun ja Koraanin taustalla saattaa olla enemmän yhtäläisyyksiä, kuin uskommekaan.

Jeesuksen olemassaolosta on myös epäsuoria viittauksia. Esim. Josefuksen teksteistä löytyy mainintoja Jeesus-nimisestä opettajasta, joka opetti ihmisiä, jotka janosivat totuutta. Toki Josefus ei oletettavasti tavannut Jeesusta henkilökohtaisesti ja hänen kirjoituksensa perustuvat osittain perimätietoon.

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Puhuin siis vain ja ainoastaan Jeesuksen olemassaolosta. En ota tässä kantaa ihmetekoihin tms. Jeesuksesta ja hänen opetuksistaan mainitaan esim. Koraanissa, mutta vain ja ainoastaan ihmisenä. Tässä yhteydessä kannattaa kuitenkin malttaa mielensä ja muistaa, että Raamatun ja Koraanin taustalla saattaa olla enemmän yhtäläisyyksiä, kuin uskommekaan.

Jeesuksen olemassaolosta on myös epäsuoria viittauksia. Esim. Josefuksen teksteistä löytyy mainintoja Jeesus-nimisestä opettajasta, joka opetti ihmisiä, jotka janosivat totuutta. Toki Josefus ei oletettavasti tavannut Jeesusta henkilökohtaisesti ja hänen kirjoituksensa perustuvat osittain perimätietoon.

No ehkä kannattaa malttaa mielensä, koska Raamattu ja Koraani ovat kumpikin ikäänkuin "sisaruskontoja", niillä on yhteinen kantauskonto, josta ovat polveutuneet. Kirjoissa on yhteisiä muitakin uskonmiehiä, mutta se ei tarkoita heitäkään toisiksi välttämättä.

Olisi mielenkiintoista nähdä ne josefuksen tekstit, että perustuuko hänen tuomansa asiat siihen mihin kristityt uskoivat? Ja just perustuu perimätietoon, mistä vaikuttimensa sai ja mihin näkemyksensä perusti, kristittyjen kertomuksiin vai palvellakseen Roomaa? Kristinusko on ollut myös Rooman valtion uskonto.

Lightning

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Ok, eli jos ymmärsin oikein, kun selvittiin asiaa, kyseessä on juutalainen historioitsija..mm joka on luultavasti voinut olla myös samalla kristitty? Eli siis ennen kuin kristinusko oli Rooman valtion uskonto. Luin netistä perusteluja ja niiden perusteella en usko olleen kyse juutalaisesta vaan kristityksi käöntyneestä historioitsijat...näkee siitä että kirjoittaa Jaakobin olleen kristukseksi kutsutun Jeesuksen veli...miksi kirjoittaisi edes jonkun veljen kuolemasta? Kuolihan nuita kristittyjä vainoissa.. kaikki eivät julkisesti uskaltaneet tunnustaa uskoaan...tiedätkö kalakuvion tarinan?

Lightning

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Jos olisi oikea juutalainen tuskin olisi siis tuonut esiin Kristus...se tuotiin epäsuorasti, koska kyseinen ihminen ei uskaltanut kirjoittaa todellista uskoaan. Tavallaan senkin kirjoittaminen on ollut aika riskaabelia...lisäksi kirjoittaa että Jeesuksen ottivat vastaan ne jotka uskoivat totuuden...kuka puoluueton juutalainen eikristinuskoinen niin kirjoittaisi?

Terästäydy.

Lightning

• Henki
        Anonyymi kirjoitti:

No ehkä kannattaa malttaa mielensä, koska Raamattu ja Koraani ovat kumpikin ikäänkuin "sisaruskontoja", niillä on yhteinen kantauskonto, josta ovat polveutuneet. Kirjoissa on yhteisiä muitakin uskonmiehiä, mutta se ei tarkoita heitäkään toisiksi välttämättä.

Olisi mielenkiintoista nähdä ne josefuksen tekstit, että perustuuko hänen tuomansa asiat siihen mihin kristityt uskoivat? Ja just perustuu perimätietoon, mistä vaikuttimensa sai ja mihin näkemyksensä perusti, kristittyjen kertomuksiin vai palvellakseen Roomaa? Kristinusko on ollut myös Rooman valtion uskonto.

Lightning

Kaikki tuntevat keisari Neron kristittyjen vainot, jotka alkoivat Rooman palon jälkeen. Johonkin nuo varhaiskristityt selvästi uskoivat, jos kerran niitä Jeesuksen seuraajiksi sanottiin. Rooman palo tapahtui vuonna 64 jaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Jos olisi oikea juutalainen tuskin olisi siis tuonut esiin Kristus...se tuotiin epäsuorasti, koska kyseinen ihminen ei uskaltanut kirjoittaa todellista uskoaan. Tavallaan senkin kirjoittaminen on ollut aika riskaabelia...lisäksi kirjoittaa että Jeesuksen ottivat vastaan ne jotka uskoivat totuuden...kuka puoluueton juutalainen eikristinuskoinen niin kirjoittaisi?

Terästäydy.

Lightning

Mikään ei ole mahdotonta, kaikki ei ole mahdollista.

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Kaikki tuntevat keisari Neron kristittyjen vainot, jotka alkoivat Rooman palon jälkeen. Johonkin nuo varhaiskristityt selvästi uskoivat, jos kerran niitä Jeesuksen seuraajiksi sanottiin. Rooman palo tapahtui vuonna 64 jaa.

no johonkin, dalai lama ja monet muutkin voi saada suuren suosion... varmasti kim Jong Unistakin jää paljon historiaan tietoa, että on kuten Jumala ikään...

Mutta ei uskosi ole minulta poies. Nyt olisikin maunolla ja muilla presidenteillä hyvä hetki saada musta lammas raiteilleen oikeaan uskoon.
        Pääsee pitämään kahleita jaloissa.

Lightning

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Mikään ei ole mahdotonta, kaikki ei ole mahdollista.

No toki on voinut elää henkilö nimeltä Jeesus. Vaikea on todentaa asiaa loppuviimein.

Tekikö ihmeitä, mistä Raamattu kertoo, en usko siihen. Oliko Jumala? Ei ollut.

Oliko edes todellinen henkilö, kuka tietää, saattoi ollakin...loppuviimein ihan tavallinen mies olisi ollut silloinkin, ei sinua tai minua kummempi, ihminen on vain ihminen, ei muuta. Ja jos oli ihminen joka teki Kim Jong unit pelkkää elämänviisauksia jakamalla, eikä orjuuttamalla, niin onhan se eräänlainen ihme sekin sitten....mutta kuitenkin lopputulema on tuonut paljon orjuutusta, liekö henkilö olisi tyytyväinen luomukseensa....sillä sikojen uskonto se on historian valossa, ei muihin pääse.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jumala todistaa itsestään sille, joka häntä ja totuutta etsii.

Maailman ihmisistä suurin osa on elänyt evankeliumin ulottumattomissa (ja Israelin ulottumattomissa) eikä Jumala ole todistanut itsestään kenellekään heistä. Aivan varmasti moni on etsinyt totuutta, mutta Raamatun Jumala on ollut ihan hiljaa - ihan kuin olematon tarujen jumala.

• Anonyymi

jos historiaa ajatellaan niin Jeesus -kultissa on esim joulun suhteen Roomalaisia vaikutteita. Jeesuksen syntymäjuhla on jonkin Roomalaisen Saturnus juhlan paikalla. Kirjoitukset on laitettu sopimaan. Kun uskovat ihmettelevät kirjoitusten parissa, niin oppineet miehethän on sitä varten väsänneet kirjoituksia, jotta saataisiin asioita kohdilleen.

Varmasti jokin henkilö on voinut olla opetusten takana, useinhan on jokin opettaja, jolla on kannattajansa . mutta itse koko uskonto ja historiallinen kirja Raamattu on luultavasti vääristänyt nekin opetukset toisiksi.

Lightning

• Anonyymi

Kirjoitukset eivät tue Jeesuksen syntyneen jouluna. Kirkoliset perinteet tukevat sitä tarinaa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoitukset eivät tue Jeesuksen syntyneen jouluna. Kirkoliset perinteet tukevat sitä tarinaa.

Liekö syntynyt lainkaan? Toki kirjoituksissa on ja sekin syntymä tietynlainen ja ikuinen tarina kun jää elämään ....

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Liekö syntynyt lainkaan? Toki kirjoituksissa on ja sekin syntymä tietynlainen ja ikuinen tarina kun jää elämään ....

Lightning

Jeesus sanoi, että jokainen Jumalasta syntynyt kuulee häntä ja hänen ääntänsä ja että sellaiset ihmiset myös seuraavat häntä. Hän myös sanoi, että suurin osa ihmisistä ei löydä häntä.

Näin on myös tapahtunut.

• Anonyymi kirjoitti:

Jeesus sanoi, että jokainen Jumalasta syntynyt kuulee häntä ja hänen ääntänsä ja että sellaiset ihmiset myös seuraavat häntä. Hän myös sanoi, että suurin osa ihmisistä ei löydä häntä.

Näin on myös tapahtunut.

Jos ihmiset kirjoittavat ja puhuvat Jeesuksesta, se on merkki siitä, ettei Jeesus jäänyt täysin tuntemattomaksi.

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Jos ihmiset kirjoittavat ja puhuvat Jeesuksesta, se on merkki siitä, ettei Jeesus jäänyt täysin tuntemattomaksi.

Monelle on Herra ihan puhunut, on ääni sisimmässä kuulunut, kuten Raamatussakin on esimerkkejä tällaisesta. Tai sitten on kokenut vahvasti, että jokin luettu tai muu asia oli Jumalan puhuttelua itselle.

• Anonyymi

Oliko Jeesusta olemassa vai oliko hänkin pelkkä jumalsankari? Mooses tuskin on aito henkilö, Jeesuksen opetusten taustalta voi löytyä jokin opettaja...mutta oliko hän Jeesus lainkaan vaan joku muu?

Lightning

• Anonyymi

>> Mukavaa joulun odotusta kaikille. <<

Kiitos samoin. 🎄

Vaikka Raamattua hyvin tuntevien mukaan Jeesuksen syntymä ei jouluun liitykään muulla tavoin kuin siten, että hän ilmeisesti on siinnyt Marian kohtuun ns. joulun tietämillä.

Syntymä taas tapahtui lehtimajanjuhlan aikaan, mikä tieto kuulemma löytyy Raamatustakin, Sakariaasta kerrottujen asioitten kautta.

• Anonyymi

Neitseellinen syntymä. Jos naapurin maria sanoisi, en ole miehistä tiennyt mitään ja kulkisi maha pystyssä..uskoisitko häntä vai uskotko koska sinulla on hyvin vahva usko kirjaan ja uskontoon, joka niin väittää?

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Neitseellinen syntymä. Jos naapurin maria sanoisi, en ole miehistä tiennyt mitään ja kulkisi maha pystyssä..uskoisitko häntä vai uskotko koska sinulla on hyvin vahva usko kirjaan ja uskontoon, joka niin väittää?

Lightning

En tietenkään uskoisi, koska Jumalalla on vain yksi Poika. Kaikki muut siis olisivat huijauksia.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lightning

Marian ja Joosefin aikana ei ollut mitään kirjaa, joka olisi väittänyt neitsyen tulevan raskaaksi ja synnyttävän Israelille sen kuninkaan (messiaan).

• Anonyymi

uskonnot ovat olleet tähän asti hyviä valheita, joilla hallita ihmisiä ..pikkuhiljaa ihmiset uskaltautuvat ajattelemaan itsenäisesti. Uskonto käyttää pelkoa ja ihmisen elämänhalua aseinaan .. helvetti ja ikuinen elämä...myös se tuo turvaa, kun joku muu on elämän ohjaksissa, joku ulkopuolinen tekijä ....

Lightning

• Anonyymi

Vain Jeesuksen kautta avautuu yhteys Jumalan kanssa ja hänen kauttaan saadaan ikuinen elämä Jumalan yhteydessä.

Olen itse uushenkisyydestä kääntynyt Raamatun totuuteen. Se on Jumalan armoa, että hän avaa totuuden ihmiselle. Pakolla hän ei sitä tee. Hän myös on se, joka valitsee sopivan ajankohdan, jolloin hän tarjoaa ihmiselle mahdollisuuden valita totuus. Ihminen voi silloin joko hyväksyä tai hylätä tarjouksen. Seuraukset ovat valinnan mukaiset.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vain Jeesuksen kautta avautuu yhteys Jumalan kanssa ja hänen kauttaan saadaan ikuinen elämä Jumalan yhteydessä.

Olen itse uushenkisyydestä kääntynyt Raamatun totuuteen. Se on Jumalan armoa, että hän avaa totuuden ihmiselle. Pakolla hän ei sitä tee. Hän myös on se, joka valitsee sopivan ajankohdan, jolloin hän tarjoaa ihmiselle mahdollisuuden valita totuus. Ihminen voi silloin joko hyväksyä tai hylätä tarjouksen. Seuraukset ovat valinnan mukaiset.

"olen itse sitä ja tätä"...väitätä vaikka olevasi Kiinan keisari, niin mitäpä se minuun koskee?

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"olen itse sitä ja tätä"...väitätä vaikka olevasi Kiinan keisari, niin mitäpä se minuun koskee?

Lightning

Kerroin vain totuuden.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kerroin vain totuuden.

Ei se mikään absoluuttinen totuus on. Se on sinun subjektiiviseen kokemukseesi perustuva "totuus" ja perustuu itse asiassa valheeseen siitä, että Jumala on herättänyt Jeesuksen kuolleista. Kun ei ole. Jumalaa ei ole edes olemassa ja Jeesuksenkin historiallisuus on vähintään kyseenalaista. Hänen tekemänsä ihmeet ovat varmasti valheita.

• Anonyymi

Kaikissa eri ihmisten kertomuksissa jonkin tietyn tapahtuman ja henkilön kohdalla ilmenee se, mitä kukin heistä itse näki, kuuli, tai tiesi.

Ihmisen kaikki tuttavat eivät tiedä hänestä kaikkea. Tietävät jotain, ja kertovat sen. Voi olla myös väärinkäsityksiä tai sitten jonkin tapahtuman kohdalla, eivät tunne tapahtumaa tarkkaan.

Jeesuksen syntymän kohdalla ei ole voinut olla muuta tietoa kuin mitä Maria, Joosef, Jeesus tai Jeesuksen sisarukset itse siitä muille, kuten opetuslapsille kertoivat. Ja kertomuksissa voi olla aukkoja.

Raamatun, kuten kaikkien muidenkin kertomusten kohdalla on ymmärrettävä asian olemus, sillä välttämättä täysin tarkkaa tietoa meillä ei ole.

Helluntailaiset ovat tehneet eri epäjumalia itselleen, yksi näistä on Raamatun kirjan palvonta ja väite, ettei sieltä voisi, eri ihmisten kirjaamina muka löytyä epätarkkuuksia. Raamattu on ollut heille tuottoisaa bisnestä. He ovat luoneet Raamatulle kuulumattoman mystiikan. Korottaneet kirjan, yli Jumalan sanan.

Raamattu on kooste tietyistä vanhoista kirjoista sekä apostolien kirjeistä. Nämä valikoituivat Raamattu-kirjan kansien väliin siksi, että niitä pidettiin muita luotettavimpina kirjoituksina.

Tuolta vanhalta ajaltahan löytyy monenlaista merkintää, ihan selviä satuja ja huijauksia, myös joitain sen verran inhimillisiä väsäyksiä, etteivät ne läpäisseet kirkolliskokousten tarkkaa seulaa. Joillain niistä satu- tai muutoin epämääräisistä, uskonnollisista kirjoista on apokryyfi-kirjojen arvo.

Monissa kirjoissa ilmenee Jumalan Pyhän Hengen vaikutus.

Ne ovat verrannollisia esim. tähän foorumiin, jolta löytyy hengellisesti erilaista ja eritasoista kirjoitusta. Vain selkeästi Jumalan Hengen vaikuttama teksti kannattaa ottaa vakavammin. Kaikista alkuajan kirjoista sekä juutalaisten muinaisista kirjoituksista luotettavimmat ja toisiinsa nähden yhtäpitävimmät kirjoitukset on koostettu kristittyjen Raamatun kansien sisään.

Raamattu on kristittyjen Pyhä Kirja. Juutalaisten Pyhä Kirja ei ole nimeltään "Raamattu": se on koostettu osin samoista vanhoista kirjoituksista, joita on otettu myös kristittyjen Raamattuun, mutta he eivät käytä tuosta kirjastaan Raamattu-nimeä. Sillä on aivan muut nimitykset, mm. TaNaKh. Heillä on myös muita pyhiä kirjoja,. ei yksin Tanakh.

Tämä on minun käsitykseni Raamatusta.

Kristittyjen Raamatusta ovat muutamat viime vuosisadalla tyhjästä syntyneet uususkonnot, kuten j.todistajat ja helluntailaiset luoneet omia "käännös"-versioitaan, joita kristinusko ei tunnusta. Heillä ei olisi lupa käyttää kirkolliskokousten hyväksymättömistä, omista valhe-"käännöksistään" samaa nimitystä mitä Kirkko on 1700 vuoden ajan omasta Pyhästä Kirjastaan käyttänyt.

Mutta... Niin. Noinhan eksyttäjät toimivat. Uskonto onkin näille ainoastaan bisnes.

• Anonyymi

Kirjoituksissa on virheitä, uskonnoissa on virheitä...mutta aina se on niin että itse kirjoittaja tietää löytäneensä ja saaneensa itse Pyhän Hengen sinetikseen omasta oikeassaolemisestaan ja ah niin suuresta tiedostaan.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kirjoituksissa on virheitä, uskonnoissa on virheitä...mutta aina se on niin että itse kirjoittaja tietää löytäneensä ja saaneensa itse Pyhän Hengen sinetikseen omasta oikeassaolemisestaan ja ah niin suuresta tiedostaan.

Lightning

Pyhä Henki liittyy ainoastaan Raamatun Jumalaan ja siihen uskoon, jonka Jumala tahtoo ihmisten löytävän.

Raamatun Jumala loi ihmiset. Sitä edeltäviä uskomuksia ei siis ole olemassakaan. Toisin sanoen Raamatun Jumalan jälkeen tulleet uskomukset ovat jo ihmisten itsensä tekemiä.

• Anonyymi

Jos Jeesus ei olisi osannut lukea, niin vielä ihmeteltävämpää on se että Mooske raahasi lain taulut Israelin kansalle että tässä on nyt tälläistä sepustusta teille miten elää. Jos lukutaito ei olisi ollut kovin yleistä Jeesuksen aikaan, niin miten kansa, joka oli elänyt orjuudessa oli oppinut lukemaan.

Ja jos vaikka vain pelkästään Mooses olisi osannut lukea, niin olisiko kansa uskonut jos Mooses olisi sanonut että nämä harakanvarpaat tässä tarkoittavat sitä että sapattina ei saa tehdä juuri mitään ja sinut tapetaan jos et tätä usko. Tosin eihän kansa uskonutkaan eikä halunnut niitä lakeja noudattaa mitkä Mooses toi kivitauluissa.

• Anonyymi

Mooseksen tappokäskyt ovat ihmisoikeuksia vastaan ja täysin moraalittomat. Esimerkiksi tuo käsky tappaa sapattina puita kerännyt mies ja se, joka sytyttää tulen. Ei mitään järkeä. Pirullisen sadistin käsky.

• Anonyymi

Vain Matteus ja Luukas mainitsevat neitseestä syntymisen tai kertovat ylipäätään vähän tarkemmin Jeesuksen syntymästä. Neitseestä syntyminen ei ollut tärkeä opin kappale apostolien aikana. Apostolien teoissa ja kirjeissä ei mainita sitä ollenkaan. Jos kyse olisi pelastuksen kannalta tärkeästä opin kappaleesta, niin sitä olisi julistettu heti alkuun, kun evankeliumia kerrottiin (esimerkiksi Apostolien teoissa on kuvauksia evankeliumin julistamisesta eikä Mariaa mainita ollenkaan).

Markuksen evankeliumi on vanhin. Siinä ei mainita Jeesuksen syntymää. Evankeliumi alkaa Johannes Kastajan toiminnasta ja Jeesuksen kasteesta. Silloin Jumala tunnustaa Jeesuksen omaksi pojakseen. Jeesus alkaa julkisen toimintansa. Vain tällä ajanjaksolla on merkitystä evankeliumin kannalta. On jopa ajateltu niin, että kertomukset Jeesuksen neitseestä syntymisestä ovat myöhempi lisäys evankeliumeihin. Tämä liittyi kristologian muuttumiseen. Markuksen ja Apostolien tekojen mukaan Jeesus oli vain vanhurskas mies, ihminen. Vähitellen hänet korotettiin taivaasta alas tulleeksi enkeleitä ylemmäksi jumal-olennoksi ja lopulta Isän vertaiseksi Jumalaksi. Muuttunut kristologia edellytti Jeesuksen neitseellistä syntymää ja siitä kertovia tarinoita.

Matteuksen toisen luvun kertomukset idänmaantietäjistä ja Herodeksen toimeenpanemasta lastensurmasta ovat epätosia legendoja. Viittaukset Vanhan testamentin profetioihin ovat virheellisiä ja tarkoitushakuisia, erityisesti 1. luvun viittaus Jesajan 7:14-16, joka ei kerro mitään Jeesuksesta vaan on kertomus kuningas Aahaan pojan syntymästä (Hiskiasta). Siinä mainitaan "nuori nainen", joka ei ole neitsyt, ja tämä tulee raskaaksi ja synnyttää poikalapsen. On mielenkiintoista, että viittaus Vanhan testamentin profetiaan on tässä ilmeisen virheellinen (niin myös toisen luvun legendoissa).

• Rauhan tervehdys.

Jos ottaa aloittajan tekstin ja kääntää sen täysin päinvastaiseksi, saa paljon totuudellisemman kuvan:

Jeesus Kristus, Jumalan Poika, on jättänyt maailman luetuimman, printatuimman, käännetyimmän ja tutkituimman kirjan (melkoisella kaulalla muihin), jonka Hänen Henkensä on kirjoittanut. Kuten monet juutalaiset, Hän oli opetettu myös lapsesta asti tuntemaan Pyhät Kirjoitukset. Väittämä, ettei Jeesus osannut lukea tai kirjoittaa, on niin tuulesta temmattu kuin sanoa että Pietari olikin oikeasti nainen - mutta tällaisiakin väittämiä irvailijat aika ajoin ovat tuoneet esille ja omaksi kadotukseksensa.

Joulun eli adventin tapahtumat ovat Raamatussa hyvin harmoonisesti kerrotut yhdenmukaisesti ilman ristiriitaa, ne täyttävät edeltäpäin puhutut Vanhan testamentin profeetalliset odotukset ja kuvaukset aikalaisista ilmiöistä kuten Herodeksen mielivaltaisesta vainosta sopivat yhdenmukaisesti muihin lähteisiin aikalaisilta.

Ajatus, että mikäli Markuksen evankeliumi on vanhin (eikä Matteuksen evankeliumi) että jälkimmäinen kirjoittaja olisi täysin muuttanut tekstiä, on vailla lähdettä. Nimimerkin takaa kirjoittaja pilkkaaja ei tule ajatelleeksi, että tietenkin jälkimmäinen kirjoittaja haluaa täydentää aikaisemmin kirjoitettua ja siksi kirjoittaa asiasta laajemmin. Miksi kukaan kirjoittaisi mitään uutta kirjaa, jos se pitäisi vain kaiken saman sisällön kuin edeltävä? Eikö niin, että seuraava kirjailija haluaa avata joko toisesta näkökulmasta asiaa tai kertoa asiasta muita mainitsematta jääneitä yksityiskohtia?

Hyvä esimerkki tästä on selkeästi myöhiten syntynyt Johanneksen evankeliumi, jossa Johannes kertoo paljon sellaista dialogia juutalaisilta, joka on tullut ilmi vasta myöhemmin kun kirjanoppineita ja fariseuksia joitakin tuli uskoon, jotka kuulivat tilanteen.

"Niin ylipapit ja fariseukset kokosivat neuvoston ja sanoivat: 'Mitä me teemme, sillä tuo mies tekee paljon tunnustekoja? Jos annamme hänen näin olla, niin kaikki uskovat häneen, ja roomalaiset tulevat ja ottavat meiltä sekä maan että kansan'...." - Johanneksen evankeliumi 11:47-48

Miten tällainen kertomus voi olla Raamatussa, kun opetuslapset eivät olleet paikalla tätä todistamassa? Koska paikalla oli Nikodemus, josta tuli Jeesuksen Kristuksen opetuslapsi ja hän välitti tiedon Johannekselle, joka Pyhän Hengen johdossa kokee kirjoittaa tämän evankeliumitekstiinsä.

Aloitukset väittämät tietenkin uppoavat sellaiseen, joka ei tunne Raamattua ja heitä onkin paljon keskuudessamme, koska Jumalan sana on käynyt harvinaiseksi.

Raamattu ei tietenkään keskitys jouluun eli Jeesuksen syntymään vaan Jeesuksen kuolemaan, mutta silti kertomuksissa on niin hämmästyttävän paljon historiallisia yksityiskohtia, paikkoja, arvonimiä ja kuvauksia tarkasti kuvattuna, että niiden kirjoittajien on täytynyt tuntea paikat erittäin hyvin.

Joulun historia:
      https://www.youtube.com/watch?v=QC-OIVMdS9A

Siunauksin, MM.

• Korjataan veljemme Mauno Mattilan virheelliset väitteet:

>>> Jeesus Kristus, Jumalan Poika, on jättänyt maailman luetuimman, printatuimman, käännetyimmän ja tutkituimman kirjan...

Jeesus ei jättänyt jälkeensä kirjallista perintöä. Kaikki, aivan kaikki Raamatun kertomukset ovat hänen seuraajiensa kirjoittamia. Kaikki kirjoitukset perustuvat kuulopuheeseen, sillä varhaisimmat niistä ovat nähneet päivänvalon 30-40 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen.

>>> Väittämä, ettei Jeesus osannut lukea tai kirjoittaa, on niin tuulesta temmattu kuin sanoa että Pietari olikin oikeasti nainen...

Jeesus ei jättänyt jälkeensä kirjallista perintöä, mutta kaikki on mahdollista, kun lähteenä on ainostaan Jeesuksen kannattajien kirjoitukset. Toisin sanoen kirjoitukset pönkittävät tiettyä agendaa, eivät ole puolueettomia.

>>> ...on niin hämmästyttävän paljon historiallisia yksityiskohtia, paikkoja, arvonimiä ja kuvauksia tarkasti kuvattuna...

Väite ei todista yhtään mitään. Toponyymit ja henkilöiden nimet ovat olleet yleisesti kaikkien tiedossa.

>>> Aloitukset väittämät tietenkin uppoavat sellaiseen, joka ei tunne Raamattua ja heitä onkin paljon keskuudessamme...

Onhan selvää, että uskonoppineiden on kautta aikojen ollut vaikea niellä totuutta, kun ovat tottuneet väittämään mustaa valkoseksi. Aivan kuten veljemme Mauno Mattila tekee päivittäin.

• Anonyymi

Jeesus ei ole syntynyt 25.12. eikä edes joulukuussa. Raamatun tiedoista voimme sulkea pois talven mahdollisuuden kokonaan pois. Evankeliumien tiedot viittaavat vahvasti siihen, että Jeesus syntyi syksyllä.

Mitä tulee muuten jouluu, Raamattu ei käske viettämään sitä. Joulu tulee pakanallisesta Sol Invictuksen juhlasta, jota vietettiin kreikkalais-roomalaisessa kulttuurissa, minkä juhlimista katoliseksi kääntynyt kansa ei halunnut lopettaa, joten kirkko otti Saturnalia juhlan joulujuhlaksi täysin Raamatun käskyn vastaiseksi.

Pohjois-Euroopassa uhrattiin epäjumalille sika joulun aikoihin, mistä on syntynyt perinne syödä joulukinkkua. Sekin on täysin Raamatun käskyn vastaista ruokaa.

• Henki kirjoitti:

Korjataan veljemme Mauno Mattilan virheelliset väitteet:

>>> Jeesus Kristus, Jumalan Poika, on jättänyt maailman luetuimman, printatuimman, käännetyimmän ja tutkituimman kirjan...

Jeesus ei jättänyt jälkeensä kirjallista perintöä. Kaikki, aivan kaikki Raamatun kertomukset ovat hänen seuraajiensa kirjoittamia. Kaikki kirjoitukset perustuvat kuulopuheeseen, sillä varhaisimmat niistä ovat nähneet päivänvalon 30-40 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen.

>>> Väittämä, ettei Jeesus osannut lukea tai kirjoittaa, on niin tuulesta temmattu kuin sanoa että Pietari olikin oikeasti nainen...

Jeesus ei jättänyt jälkeensä kirjallista perintöä, mutta kaikki on mahdollista, kun lähteenä on ainostaan Jeesuksen kannattajien kirjoitukset. Toisin sanoen kirjoitukset pönkittävät tiettyä agendaa, eivät ole puolueettomia.

>>> ...on niin hämmästyttävän paljon historiallisia yksityiskohtia, paikkoja, arvonimiä ja kuvauksia tarkasti kuvattuna...

Väite ei todista yhtään mitään. Toponyymit ja henkilöiden nimet ovat olleet yleisesti kaikkien tiedossa.

>>> Aloitukset väittämät tietenkin uppoavat sellaiseen, joka ei tunne Raamattua ja heitä onkin paljon keskuudessamme...

Onhan selvää, että uskonoppineiden on kautta aikojen ollut vaikea niellä totuutta, kun ovat tottuneet väittämään mustaa valkoseksi. Aivan kuten veljemme Mauno Mattila tekee päivittäin.

Rauhan tervehdys.

Jatkat pilkkaaja vieläkin pahaa vääristelyäsi, mutta sitähän sinä olet tehnyt lukuisissa aloituksissasi, jotka eivät kerro suuresta teologisesta ymmärryksestäsi, Raamattu tiedostasi tai viisaudestasi näihin asioihin, vaan niiden puutteesta.

"Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta, ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta." - 1. Pietarin kirje 1:10-11

Huomaa, että Kristuksen Henki eli Jeesus Kristus oli jo esillä kirjoittamassa Raamatun tekstejä Vanhan testamentin aikana, koska Hän on Jumalan Poika.

Se, ettei Hänen itsensä tarvinnut kirjoittaa, ei tarkoita etteikö Hän olisi voinut kirjoittaa vaan Hänen ei tarvinnut kirjoittaa.

Väite on siis yhtä typerä, kuin sanoa ettei entinen Nokian johtaja Jorma Ollila ymmärtänyt mitään tietotekniikasta, koska hän ei itse ollut ohjelmoimassa, suunnittelemassa piirilevyjä ja kokoonpanolinjalla kokoamassa matkapuhelimia. Päinvastoin, kun joku muu kirjoittaa ylös jonkun toisen puheet, niistä tulee maailman luetuin Kirja ja Häntä seurataan kuolemaan asti (kuten apostolit kuolivat uhrautuen marttyyreinä evankeliumin tähden), kertoo se itsessään valtavasti Hänestä.

Se, että joku vaihdattaa autoliikkeessä renkaat, ei kerro etteikö hän osaisi vaihtaa renkaita, vaan että hänellä on varaa jättää se toisten tehtäväksi.

Perustat peri liberaaliin tyyliin väitteen siitä, että kun Jeesus syntyi Bethlehmissä täyttäen Vanhan testamentin profetian, että sen täytyy olla keksittyä. Nimittäin, kun Danielin kirjassa on täyttyviä profetioita, on se varma merkki liberaaleille että ne ovat myöhäänsyntyneitä, keksittyjä tai pseudogryfisiä, mutta uskovaiselle päinvastoin juuri toteutuvat profetiat todistavat sen aitouden puolesta.

Ymmärrän, että koska et usko Jumalaan, sinun on pakko keksiä jokin tämän kaltainen selitys, mutta jos se kokonaan keksitty juttu että Jeesus syntyi Bethlehemissä, miksi sitä ei korosteta kuten voisi luulla vaan päinvastoin usein evankeliumeissa tulee esille ihmisten luulo että hän syntyi Galileassa? Totta kai Matteus, Markus ja Luukas olisivat leikanneet tällaiset kohdat pois. Samanlainen tilanne on Jeesuksen ylösnousemus, että naiset ovat ensimmäisiä todistajia ja kukaan aikalainen ei olisi keksinyt sellaista juttua, koska tuohon aikaan siinä kulttuurissa naisten todistusta ei pidetty pätevänä ja olisi ollut typerää keksiä väite, että epäluotettavina pidetyt naiset ovat ensisijaisia todistajia!

Mutta ei tällainen pilkkapuhe ole uutta, vaan aina kaikkina aikoina on ollut näitä kieroja ihmisiä liikkeellä, jotka väittävät että kyseessä on vain "viekkaasti sommiteltu taruja".

"Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme omin silmin nähneet hänen valtasuuruutensa." - 2. Pietarin kirje 1:16

Mikä oli Pietarin hyöty siitä, että hän olisi "viekkaasti sommitellut taruja"? Hän ei saanut siitä rahaa, vaan päinvastoin omaisuus meni (Hepr. 10:34). Hän ei saanut hyvää mainetta vaan apostoleja paheksuttiin (Apt. 17:6). Ja he eivät nauttineet pitkää elämää, vaan joutuivat vainoihin, kidutettaviksi ja nälkää näkemään yms. (2. Kor. 11:23-27).

Mitä tulee Evankeliumien kirjoitushetkeen, niissä ei lue päivää milloin ne olisi kirjoitettu, mutta monet tekivät niistä muistiinpanoja, ne olivat mullistavia (kuten edelleen ovat) ja tietenkin Pyhän Hengen inspiraatiosta syntyneitä, jotka eivät unohdu. Esimeriksi, minä voin muistaa hyvin yli 10 vuoden takaisia Jumalalta saamia ilmoituksia, jotka eivät koskaan katoa mielestäni, mutta monet vanhat veljet toistelevat Jumalalta saaneita ilmoituksia, jotka saivat yli 50 vuotta sitten. Eräs vanha yli 60 vuotta uskossa ollut veli kertoi minulle hiljattain hyvin yksityiskohtaisesti uskoontulonsa 1950-luvun lopulta!

Huomaa, että kuinka pätevää tutkimusta aikalaiset tekivät. Heillä olisi siihen aikaa, kun aika ei mennyt tiktok-videoita katsellessa.

"Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista, sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita, niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus, että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu." - Luukkaan evankeliumi 1:1-4

Mutta koska Raamattu kieltää antamasta pyhää koirille ja helmiä sioille, niin en käytä sekuntiakaan enempää arvokasta aikaani vastaamalla pilkkaajalle, joka ei totuutta etsi vaan levittää tietoisesti omasta päästään keksimiä valheita eikä vaivaudu tekemään pätevää tutkimusta.

Siunauksin, MM.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus ei ole syntynyt 25.12. eikä edes joulukuussa. Raamatun tiedoista voimme sulkea pois talven mahdollisuuden kokonaan pois. Evankeliumien tiedot viittaavat vahvasti siihen, että Jeesus syntyi syksyllä.

Mitä tulee muuten jouluu, Raamattu ei käske viettämään sitä. Joulu tulee pakanallisesta Sol Invictuksen juhlasta, jota vietettiin kreikkalais-roomalaisessa kulttuurissa, minkä juhlimista katoliseksi kääntynyt kansa ei halunnut lopettaa, joten kirkko otti Saturnalia juhlan joulujuhlaksi täysin Raamatun käskyn vastaiseksi.

Pohjois-Euroopassa uhrattiin epäjumalille sika joulun aikoihin, mistä on syntynyt perinne syödä joulukinkkua. Sekin on täysin Raamatun käskyn vastaista ruokaa.

>> Mitä tulee muuten jouluu, Raamattu ei käske viettämään sitä. <<

Miksi käsikisi viettämään sellaista, mikä on ihmisten omaa keksintöä ja tullutkin vasta Jeesuksen jälkeen?

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Korjataan veljemme Mauno Mattilan virheelliset väitteet:

>> Jeesus ei jättänyt jälkeensä kirjallista perintöä. Kaikki, aivan kaikki Raamatun kertomukset ovat hänen seuraajiensa kirjoittamia. Kaikki kirjoitukset perustuvat kuulopuheeseen, sillä varhaisimmat niistä ovat nähneet päivänvalon 30-40 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen. <<

Jeesus on se Jumalan Sana, joka on alusta saakka ihmiskunnalle julki puhunut ne sanat, mitä Raamattuun on muistiin kirjoitettu Jumalan sanoina! Kristus on siis se puhuva Herra Raamatussa, Raamatun alkulehdiltä asti.

• Ingenjör_81 kirjoitti:

Rauhan tervehdys.

Jatkat pilkkaaja vieläkin pahaa vääristelyäsi, mutta sitähän sinä olet tehnyt lukuisissa aloituksissasi, jotka eivät kerro suuresta teologisesta ymmärryksestäsi, Raamattu tiedostasi tai viisaudestasi näihin asioihin, vaan niiden puutteesta.

"Sitä pelastusta ovat etsineet ja tutkineet profeetat, jotka ovat ennustaneet teidän osaksenne tulevasta armosta, ovat tutkineet, mihin tai millaiseen aikaan heissä oleva Kristuksen Henki viittasi, edeltäpäin todistaessaan Kristusta kohtaavista kärsimyksistä ja niiden jälkeen tulevasta kunniasta." - 1. Pietarin kirje 1:10-11

Huomaa, että Kristuksen Henki eli Jeesus Kristus oli jo esillä kirjoittamassa Raamatun tekstejä Vanhan testamentin aikana, koska Hän on Jumalan Poika.

Se, ettei Hänen itsensä tarvinnut kirjoittaa, ei tarkoita etteikö Hän olisi voinut kirjoittaa vaan Hänen ei tarvinnut kirjoittaa.

Väite on siis yhtä typerä, kuin sanoa ettei entinen Nokian johtaja Jorma Ollila ymmärtänyt mitään tietotekniikasta, koska hän ei itse ollut ohjelmoimassa, suunnittelemassa piirilevyjä ja kokoonpanolinjalla kokoamassa matkapuhelimia. Päinvastoin, kun joku muu kirjoittaa ylös jonkun toisen puheet, niistä tulee maailman luetuin Kirja ja Häntä seurataan kuolemaan asti (kuten apostolit kuolivat uhrautuen marttyyreinä evankeliumin tähden), kertoo se itsessään valtavasti Hänestä.

Se, että joku vaihdattaa autoliikkeessä renkaat, ei kerro etteikö hän osaisi vaihtaa renkaita, vaan että hänellä on varaa jättää se toisten tehtäväksi.

Perustat peri liberaaliin tyyliin väitteen siitä, että kun Jeesus syntyi Bethlehmissä täyttäen Vanhan testamentin profetian, että sen täytyy olla keksittyä. Nimittäin, kun Danielin kirjassa on täyttyviä profetioita, on se varma merkki liberaaleille että ne ovat myöhäänsyntyneitä, keksittyjä tai pseudogryfisiä, mutta uskovaiselle päinvastoin juuri toteutuvat profetiat todistavat sen aitouden puolesta.

Ymmärrän, että koska et usko Jumalaan, sinun on pakko keksiä jokin tämän kaltainen selitys, mutta jos se kokonaan keksitty juttu että Jeesus syntyi Bethlehemissä, miksi sitä ei korosteta kuten voisi luulla vaan päinvastoin usein evankeliumeissa tulee esille ihmisten luulo että hän syntyi Galileassa? Totta kai Matteus, Markus ja Luukas olisivat leikanneet tällaiset kohdat pois. Samanlainen tilanne on Jeesuksen ylösnousemus, että naiset ovat ensimmäisiä todistajia ja kukaan aikalainen ei olisi keksinyt sellaista juttua, koska tuohon aikaan siinä kulttuurissa naisten todistusta ei pidetty pätevänä ja olisi ollut typerää keksiä väite, että epäluotettavina pidetyt naiset ovat ensisijaisia todistajia!

Mutta ei tällainen pilkkapuhe ole uutta, vaan aina kaikkina aikoina on ollut näitä kieroja ihmisiä liikkeellä, jotka väittävät että kyseessä on vain "viekkaasti sommiteltu taruja".

"Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme omin silmin nähneet hänen valtasuuruutensa." - 2. Pietarin kirje 1:16

Mikä oli Pietarin hyöty siitä, että hän olisi "viekkaasti sommitellut taruja"? Hän ei saanut siitä rahaa, vaan päinvastoin omaisuus meni (Hepr. 10:34). Hän ei saanut hyvää mainetta vaan apostoleja paheksuttiin (Apt. 17:6). Ja he eivät nauttineet pitkää elämää, vaan joutuivat vainoihin, kidutettaviksi ja nälkää näkemään yms. (2. Kor. 11:23-27).

Mitä tulee Evankeliumien kirjoitushetkeen, niissä ei lue päivää milloin ne olisi kirjoitettu, mutta monet tekivät niistä muistiinpanoja, ne olivat mullistavia (kuten edelleen ovat) ja tietenkin Pyhän Hengen inspiraatiosta syntyneitä, jotka eivät unohdu. Esimeriksi, minä voin muistaa hyvin yli 10 vuoden takaisia Jumalalta saamia ilmoituksia, jotka eivät koskaan katoa mielestäni, mutta monet vanhat veljet toistelevat Jumalalta saaneita ilmoituksia, jotka saivat yli 50 vuotta sitten. Eräs vanha yli 60 vuotta uskossa ollut veli kertoi minulle hiljattain hyvin yksityiskohtaisesti uskoontulonsa 1950-luvun lopulta!

Huomaa, että kuinka pätevää tutkimusta aikalaiset tekivät. Heillä olisi siihen aikaa, kun aika ei mennyt tiktok-videoita katsellessa.

"Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista, sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat omin silmin ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita, niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus, että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu." - Luukkaan evankeliumi 1:1-4

Mutta koska Raamattu kieltää antamasta pyhää koirille ja helmiä sioille, niin en käytä sekuntiakaan enempää arvokasta aikaani vastaamalla pilkkaajalle, joka ei totuutta etsi vaan levittää tietoisesti omasta päästään keksimiä valheita eikä vaivaudu tekemään pätevää tutkimusta.

Siunauksin, MM.

>>> Se, ettei Hänen itsensä tarvinnut kirjoittaa, ei tarkoita etteikö Hän olisi voinut kirjoittaa vaan Hänen ei tarvinnut kirjoittaa...

Veljemme Mauno Mattila kirjoittaa tapansa mukaan käsittämätöntä tuubaa. Mauno Mattilan aiheeseen liitetyt "esimerkit" eivät liity millään tavalla siihen, ettei Jeesus osannut kirjoittaa. Mauno Mattilan köyhän logiikan mukaan mafian Kummisetä on hieno ihminen: hän ei tappanut ketään, koska hänen ei tarvinnut itse tappaa.

>>> Mitä tulee Evankeliumien kirjoitushetkeen, niissä ei lue päivää milloin ne olisi kirjoitettu...

Yleisesti on hyväksytty, että Markuksen evankeliumi on vanhin kaikista ja toimi siten lähteenä Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeille. Mauno Mattilan yritys väittää mustaa valkoiseksi on verrattavissa jo epätoivoiseen kujanjuoksuun.

>>> niin en käytä sekuntiakaan enempää arvokasta aikaani vastaamalla pilkkaajalle...

On melko varmaa, että Mauno Mattila palaa takaisin nopeammin, kuin uskookaan.

• Anonyymi

Jeesuksen syntymisellä ei ole evankeliumin kannalta muuta merkitystä kuin se, että ilman tätä syntymää hän ei olisi voinut tehdä muutakaan ja kuolema ristillä olisi jäänyt toteutumatta.

Itse evankeliumin sisältö on kuitenkin se, että Jumala herätti Jeesuksen kuolleista ja korotti hänet sen jälkeen kaikkien luotujen herraksi taivaassa. Jeesuksen opetuksia pidettiin myös arvossa ja levitettiin niitä pakanoille.

Evankeliumin ydin on kuitenkin ristinkuolema ja sitä seurannut ylösnousemus. Jeesuksen syntymä sivuutetaan Apostolien teoissa ja Uuden testamentin kirjeissä lähes kokonaan.

• Anonyymi

Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen... Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
        sanoo Hepr. 2:14, 17.

• Anonyymi

Jumala on sanansa aikanaan puhunut ja se on kirjoitettu ja koostettu Raamatuksi. Hän puhuu nyt pääasiassa kirjoitetun sanansa kautta. Myös armolahjojensa kautta.

• Anonyymi

>>>"Jeesuksen syntymä sivuutetaan"<<<

sehän juuri on se: "suuri Ilo kaikelle kansalle"

Katso, minä tuon teille SUUREN ILON , joka on tuleva kaikelle kansalle : teille on tänä päivänä syntynyt Vapahtaja , joka on Kristus Herra , Daavidin kaupungissa." Luuk: 2: 10-11

ja se on SUURI ILO, niinkuin Jumalan Sanassa kirjoitettu.

• Anonyymi

tarinatupasi, missä henki - kirjoittaja asuu, ei tunneta kaikkea. Kyseenalaistetaan Jeesuksen, Luojan lukutaitoa, Hänen, joka on pannut luomisessa linnuillekin navigaattorit, ennekuin ihminen niitä keksi ja me tarvitaan satelliitit siihen hommaan.
      Otapa ne pois ja yritä suunnistaa, ilman paperikarttaa ja tienviittoja ei onnistu.
      Mutta, "lukutaidottomaksi haukkumasi" Jeesus hoiti luomakunnassa niin, että eläinmaailmakin pärjää ilman sinun viisastelua.

Ja hän opetti heidän synagoogissaan, ja kaikki ylistivät häntä. Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.
      (Luk 4:15-16)
      Ja kun Jeesus oli lopettanut nämä vertaukset, lähti hän sieltä. Ja hän tuli kotikaupunkiinsa ja opetti heitä heidän synagoogassaan, niin että he hämmästyivät ja sanoivat: "Mistä hänellä on tämä viisaus ja nämä voimalliset teot? Eikö tämä ole se rakentajan poika? Eikö hänen äitinsä ole nimeltään Maria ja hänen veljensä Jaakob ja Joosef ja Simon ja Juudas? Ja eivätkö hänen sisarensa ole kaikki meidän parissamme? Mistä sitten hänellä on tämä kaikki?" Ja he loukkaantuivat häneen. Mutta Jeesus sanoi heille: "Ei ole profeetta halveksittu muualla kuin kotikaupungissaan ja kodissaan". Ja heidän epäuskonsa tähden hän ei tehnyt siellä monta voimallista tekoa.
      (Mat 13:53-58)

• Tästä puhuttiin jo. Opettele lukemaan.

• Anonyymi

Syntisen naisen kohdalla sanotaan :'Jeesus kumartui maahan ja kirjoitti....."Joh:8:2-9

Sunäkoogissa Jeesus luki ja opetti kansaa.

Hän Joka on luonnut maan kaikkinensa osaa sekä kirjoittaa että lukea.

Miksi yrität vesittää evankeliumeja?

• >>> Syntisen naisen kohdalla sanotaan...

Kuvitellaanpa tuo tilanne. Jeesus on opettamassa, kun yhtäkkiä raivostuneet fariseukset raahaavat hänen eteensä aviorikoksesta kiinniotetun puolialastoman, verisen naisen. Nämä tivaavat Jeesukselta, millaisen tuomion kuuluu antaa?! Jeesus ei halua tuomita ketään, hän ei myöskään halua katsoa puolialastonta naista silmiin. Hänen on kuitenkin vastattava jotain, onhan hän opettaja. Jeesus kumartuu ja alkaa piirrellä sormella hiekkaan ja samalla mietii kuumeisesti: "mitä mitä mitä"... Fariseukset eivät poistu, vaan vaativat kovemmin Jeesukselta vastausta. Lopulta Jeesus vastaa: antakaa naisen mennä. Hiekkaan "piirtäminen" ei ole kirjoittamista.

>>> Hän Joka on luonnut maan kaikkinensa osaa sekä kirjoittaa että lukea.

Raamatun mukaan Jeesus ei luonut maailmaa. Sen teki Isä-Jumala. Kannattaa opetella edes perusasiat.

• Henki kirjoitti:

>>> Syntisen naisen kohdalla sanotaan...

Kuvitellaanpa tuo tilanne. Jeesus on opettamassa, kun yhtäkkiä raivostuneet fariseukset raahaavat hänen eteensä aviorikoksesta kiinniotetun puolialastoman, verisen naisen. Nämä tivaavat Jeesukselta, millaisen tuomion kuuluu antaa?! Jeesus ei halua tuomita ketään, hän ei myöskään halua katsoa puolialastonta naista silmiin. Hänen on kuitenkin vastattava jotain, onhan hän opettaja. Jeesus kumartuu ja alkaa piirrellä sormella hiekkaan ja samalla mietii kuumeisesti: "mitä mitä mitä"... Fariseukset eivät poistu, vaan vaativat kovemmin Jeesukselta vastausta. Lopulta Jeesus vastaa: antakaa naisen mennä. Hiekkaan "piirtäminen" ei ole kirjoittamista.

Raamatun mukaan Jeesus ei luonut maailmaa. Sen teki Isä-Jumala. Kannattaa opetella edes perusasiat.

Mikä se joulun sanoma tässä oli?sekö ettei Jeesus osannutkaan kirjoittaa?

• Anonyymi

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

>>> Syntisen naisen kohdalla sanotaan...

Jeesus on VTn Herra, joka johti israelilaisia ja joka antoi Kirjoitukset. Hän ei tarvitse kääröjä, koska hän on kiaken sanellut ja osaa kirjansa ulkoa.

Hän sanoi olevansa sapatinkin Herra siksi, koska hän oli se, joka antoi sapttikäskyn. Häns anoi olevansa suurempi kuin pyhäkkö. Jne.

Luoja-Jumala on Isä, Poika ja Henki yhdessä. Siis JHWH, Jahve. Näistä Poika tuli maailmaan. Nyt maailmasa on Henki, kun Jeesus palasi taivaaseen. Isää taas ei ole kukaan koskaan nähnyt kuin korkeintaan profeetat näyssä.

VTn mukaan Kristus-Messias on liiton enkeli, Herran käsivarsi ym. nimityksiä lukee VTssa, jotka kaikki tarkoittavat Jeesusta.

"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas." (Jes. 9:5)

"Taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen (Isän) tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä. (Dan. 17:13-15)

UT kertoo että "kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on, maailma (universe) on hänen kauttaan saanut syntynsä (Joh. 1:3,10).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus on VTn Herra, joka johti israelilaisia ja joka antoi Kirjoitukset. Hän ei tarvitse kääröjä, koska hän on kiaken sanellut ja osaa kirjansa ulkoa.

Hän sanoi olevansa sapatinkin Herra siksi, koska hän oli se, joka antoi sapttikäskyn. Häns anoi olevansa suurempi kuin pyhäkkö. Jne.

Luoja-Jumala on Isä, Poika ja Henki yhdessä. Siis JHWH, Jahve. Näistä Poika tuli maailmaan. Nyt maailmasa on Henki, kun Jeesus palasi taivaaseen. Isää taas ei ole kukaan koskaan nähnyt kuin korkeintaan profeetat näyssä.

VTn mukaan Kristus-Messias on liiton enkeli, Herran käsivarsi ym. nimityksiä lukee VTssa, jotka kaikki tarkoittavat Jeesusta.

"Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas." (Jes. 9:5)

"Taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen (Isän) tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä. (Dan. 17:13-15)

UT kertoo että "kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on, maailma (universe) on hänen kauttaan saanut syntynsä (Joh. 1:3,10).

Jeesus sanoi:

"Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta."

Hän itse sanoi tulleensa taivaasta.

• Anonyymi kirjoitti:

Jeesus sanoi:

"Te olette alhaalta, minä olen ylhäältä; te olette tästä maailmasta, minä en ole tästä maailmasta."

Jeesus myös opetti:

"Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni." (Luuk. 14:26).

Joko opetuslapset vihaavat omia vanhempiaan, lapsiaan, veljiään ja sisariaan jne pyrkimyksissä olla paras versio itsestään?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jeesus sanoi:

https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2016/09/26/jeesus-on-tullut-taivaasta/

Oliko Johanneksen kaste ihmisistä vai taivaasta? Jos oli taivaasta, niin ei kai se taivaasta neitsyen kohtuun tullut ja sieltä sitten kasteen vetenä ulos poikalapsen syntyessä?

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Jeesus myös opetti:

"Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni." (Luuk. 14:26).

Joko opetuslapset vihaavat omia vanhempiaan, lapsiaan, veljiään ja sisariaan jne pyrkimyksissä olla paras versio itsestään?

Raamattu opettaa, että rakkaus Jumalaan kuuluu olla tärkeintä. Se on ensimmäinen 10 käskystä ja Jeesuksen rakkauden kaksoiskäskyssä.

Tähän Jeesus viittaa: Jumalan ja hänen tahtonsa tulee olla ykkösasia.

• Anonyymi kirjoitti:

Raamattu opettaa, että rakkaus Jumalaan kuuluu olla tärkeintä. Se on ensimmäinen 10 käskystä ja Jeesuksen rakkauden kaksoiskäskyssä.

Tästä olemme jo puhuneet. Tilan säästämiseksi laitan linkin keskusteluun (Suomi24):

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17992903

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ensimmäinen käsky on mustasukkaisen heimojumalan langettama kielto palvella muita jumalia. Jos joku niitä silti palvelee, niin hänet pitää tappaa. Ja oman perheen jäsenten tulee heittää ensimmäiset kivet, kun tapaavat epäjumalanpalvelijan itse teosta.

• Anonyymi

• Anonyymi

• Anonyymi kirjoitti:

Ensimmäinen käsky on mustasukkaisen heimojumalan langettama kielto palvella muita jumalia. Jos joku niitä silti palvelee, niin hänet pitää tappaa. Ja oman perheen jäsenten tulee heittää ensimmäiset kivet, kun tapaavat epäjumalanpalvelijan itse teosta.

Myös Jumalan antamista käskyistä on olemassa kaksi eri versiota:

a) 2.Moos 20:1-17
        b) 2.Moos 34:14-26

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Myös Jumalan antamista käskyistä on olemassa kaksi eri versiota:

a) 2.Moos 20:1-17
        b) 2.Moos 34:14-26

10 käskyä ovat tiivistelmä Jumalan tahdosta. Ne lukevat ensimmäisessä laittamassasi kohdassa. Niitä noudattamalla menestyy ja elää kauna, koska ne pitämällä pitää JUmalan tahdon.

Niiden lisäski Raamatussa on lukuisia muita käskyjä ja kehotuksia.

Jälkimmäisessä laittamassasi kohdassa Moosesta ainoastaan kehotetaan kirjoittamaan uudelleen ne 10 jo annettua käskyä: "Herra sanoi Moosekselle: "Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, niin minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, jotka sinä murskasit."

Sen lisäksi annetaan käskyjä lisää ja avataan käskyjä laajemmin.

• Anonyymi kirjoitti:

10 käskyä ovat tiivistelmä Jumalan tahdosta. Ne lukevat ensimmäisessä laittamassasi kohdassa. Niitä noudattamalla menestyy ja elää kauna, koska ne pitämällä pitää JUmalan tahdon.

Niiden lisäski Raamatussa on lukuisia muita käskyjä ja kehotuksia.

Jälkimmäisessä laittamassasi kohdassa Moosesta ainoastaan kehotetaan kirjoittamaan uudelleen ne 10 jo annettua käskyä: "Herra sanoi Moosekselle: "Veistä itsellesi kaksi kivitaulua, entisten kaltaista, niin minä kirjoitan niihin tauluihin ne sanat, jotka olivat entisissä tauluissa, jotka sinä murskasit."

Sen lisäksi annetaan käskyjä lisää ja avataan käskyjä laajemmin.

Kirjoitusten eroavaisuudet johtuvat todennäköisesti eri kirjoittajien eri ajatusmaailmasta ja asioista, jotka he kokivat tärkeiksi tuoda esille.

• Anonyymi

Tunnettu antikristillinen valhekirjoittaja - Henki - koettaa (parka) taas että saisi horjuttaa edes jonkun heikkouskoisen uskoa!
      Kirottua skeidaa!

• Anonyymi

Ei pidä eksyä omaan viisasteluunsa, eikä uskoa omaan Raamatun tulkintaansa. Henki-nikillä seassa on mielestäni myös annos gnostilaista ajattelua, joka hänet mielestäni onkin eksyttänyt. Siihenhän gnostilaisuus juuri tähtääkin. Raamatussa on varoituksia kaikista näistä.

"Sinun viisautesi ja tietosi, ne sinut eksyttivät"

"Vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon (gnosis) epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä"

"Jumala ei katso keneenkään, joka on omasta mielestään viisas."

• Anonyymi

Kunpa saisi monet luopumaan järjettömästä uskostaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei pidä eksyä omaan viisasteluunsa, eikä uskoa omaan Raamatun tulkintaansa. Henki-nikillä seassa on mielestäni myös annos gnostilaista ajattelua, joka hänet mielestäni onkin eksyttänyt. Siihenhän gnostilaisuus juuri tähtääkin. Raamatussa on varoituksia kaikista näistä.

"Sinun viisautesi ja tietosi, ne sinut eksyttivät"

"Vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon (gnosis) epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä"

"Jumala ei katso keneenkään, joka on omasta mielestään viisas."

Gnostilaisuudesta sananen:

γνωσις GNOSIS-sana todellakin lukee tuossa Raamatun jakeessa, missä suomenkielisessä Raamatussa puhutaan valheellisesta tiedosta.

"Vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä" varoittaa siis gnosiksesta; gnostilaisuudesta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

γνωσις GNOSIS-sana todellakin lukee tuossa Raamatun jakeessa, missä suomenkielisessä Raamatussa puhutaan valheellisesta tiedosta.

"Vältä tiedon nimellä kulkevan valhetiedon epäpyhiä ja tyhjiä puheita ja vastaväitteitä" varoittaa siis gnosiksesta; gnostilaisuudesta.

Myös tieteeksi tuo gnosis-sana jonkun tietolähteen mukaan voidaan kääntää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Gnostilaisuudessa oli yleistä kieltää Jeesuksen olevan ihminen. Sitä Henki ei kiellä. Sen sijaan palstan helluntailaiset kieltävät Jeesuksen ihmisyyden, kun puhuvat hänestä Jumalana ja antavat tälle ihmiselle kristukselle Jeesukselle kaikki Jumalan ominaisuudet jo silloin, kun tämä vaelsi ihmisenä ihmisten keskuudessa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Gnostilaisuudessa oli yleistä kieltää Jeesuksen olevan ihminen. Sitä Henki ei kiellä. Sen sijaan palstan helluntailaiset kieltävät Jeesuksen ihmisyyden, kun puhuvat hänestä Jumalana ja antavat tälle ihmiselle kristukselle Jeesukselle kaikki Jumalan ominaisuudet jo silloin, kun tämä vaelsi ihmisenä ihmisten keskuudessa.

Gnostilaisuus kieltää nimenomaan Jeesuksen Jumaluuden ja Vapahtajuuden, koska gnostilaisuuden mukaan kaikki ihmiset ovat kerran jumalia ja kristustietoisia, eivätkä ihmiset heidän mukaansa tarvitse mitään Vapahtajaa.

Sellainen myös Jeesus heidän mielestään on; pelkkä ylösnoussut mestari, monien muitten ylösnousseitten mestareitten joukossa. Siis ainoastaan ns. valaistunut ihminen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Gnostilaisuus kieltää nimenomaan Jeesuksen Jumaluuden ja Vapahtajuuden, koska gnostilaisuuden mukaan kaikki ihmiset ovat kerran jumalia ja kristustietoisia, eivätkä ihmiset heidän mukaansa tarvitse mitään Vapahtajaa.

Sellainen myös Jeesus heidän mielestään on; pelkkä ylösnoussut mestari, monien muitten ylösnousseitten mestareitten joukossa. Siis ainoastaan ns. valaistunut ihminen.

Gnostilaiset tyypillisesti kielsivät Jeesuksen olleen ihminen, joka kuoli ristillä ja jonka Jumala herätti ylös kuolleista. He pitivät Jeesusta jonkinlaisena henkiolentona, mutta eivät lihaa ja verta olevana ihmisenä. Näin uskoivat esimerkiksi doketistit. Doketismi oli 90-luvulla yleinen harhaoppi Efeson kaupungissa, jossa apostoli Johannes vietti vanhuuttaan. Kaksi ensimmäistä Johanneksen kirjettä on kirjoitettu vastustamaan doketismia.

https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2020/06/07/johannes-kirjoitti-kirjeensa-doketismia-vastaan/

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Gnostilaiset tyypillisesti kielsivät Jeesuksen olleen ihminen, joka kuoli ristillä ja jonka Jumala herätti ylös kuolleista. He pitivät Jeesusta jonkinlaisena henkiolentona, mutta eivät lihaa ja verta olevana ihmisenä. Näin uskoivat esimerkiksi doketistit. Doketismi oli 90-luvulla yleinen harhaoppi Efeson kaupungissa, jossa apostoli Johannes vietti vanhuuttaan. Kaksi ensimmäistä Johanneksen kirjettä on kirjoitettu vastustamaan doketismia.

https://jumalanvaltakuntablog.wordpress.com/2020/06/07/johannes-kirjoitti-kirjeensa-doketismia-vastaan/

Lähteitä (Philip Schaff):

History of the Christian Church, Volume II: Ante-Nicene Christianity. A.D. 100-325.

”Docetism was a characteristic feature of the first antichristian errorists whom St. John had in view (1 John 4:2; 2 John 7).”

”Doketismi oli niiden ensimmäisten antikristittyjen eksyttäjien luonteenomainen piirre, jotka olivat Johanneksen kirjeiden kohteena (1Joh 4:2; 2Joh 1:7)

History of the Origins of Christianity. Book V. The Gospels. CHAPTER XVIII. EPHESUS—THE OLD AGE OF JOHN—CERINTHUS—DOCETISM.1

https://en.wikipedia.org/wiki/Docetism

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

"Gnostilaisuudessa ei uskottu Jeesuksen olleen ihminen vaan pelkästään jumalallinen olento joka ei myöskään ollut kuollut ristillä (doketismi). "

https://fi.wikipedia.org/wiki/Gnostilaisuus#Kristillinen_gnostilaisuus

Jotta näin.

• Anonyymi

Henki 2023-11-25 15:51:14

"Kannattaa aina olla varovainen, mitä toiselle toivoo, sillä toive voi toteutua."

Tarkistusta!

Toiselle "toivominen" on kokonaan eri asia, kuin toivottaa:
      "hyvää ruokahalua" !
      -Eikö nikki Henki osaa lukea?

"Sulle se Henki on kroonista pilkkaamista! Syö sitä likaista paholaisen menuasi ja ole ..." ( Näin oli kommenttia...)

Mihin sisälukutaito on kadonnut?

Sulle toivotttiin "hyvää ruokahalua" omien menujesi nauttimisessa?
      Eikös e ole ok?

"Bon apetit" sanoo fransamanni!

Ja antaa valkoisen kankaisen servietin......

Joten tuha kränätä`
      !
      Jos. kun tarjoaa likaista menua. Eikä kaikki hygieniasyistä (!) halua koskeakaan kontaminoituneeseen ( = antikristillieen hapatukseen!)

- Vaan sanotaan: SyÖ Itse Valhemenusi...

- niin säästyyhän tarjoilu sulle itsellesi...

Bon apetit!!

Syö soppasi ja käy huilimaan!!
      Smile:))

• Terve vaan, Irmeli. Mitä kuuluu, joko grilli on henkuvana ja pata kuumana?

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Terve vaan, Irmeli. Mitä kuuluu, joko grilli on henkuvana ja pata kuumana?

Mikä mentaalinen harhakuva tuota riepoo? Sillä on aina joitakin eläimiä harhoissaan aina, mitä milloinkin? Joskus se jankutti "miksi kana juoksi tien yli"! :)) Sitten on käärmeitä, rottia, ja vaikka mitä ötöitä!!

No, harhaisuus ja virtuaalisten näkyjen visiot tiedetään--- Niiss'ä nousee aika ajoin patologisen
        statuksen uusia akuuttijaksoja? No, ittehän se niissä muhii! Parka! Sääli!

Luuloja? Paha on tilanne (!) jos luulee näkevänsä jopa "grillin kuumana" taikka padan?

Sääli, sääli tuollaista!

JK: Käskettiin tuota "Henkeä" syömään VAIN omaa menuaan!

Ja siit' hermostui,,,

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Uudelleen: Syö Omaa Menuasi. Ei tartte kenenkään grilliä tai pataa!

Bon apetit!

Smile:)))

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Oi voi, onko jossain vaiheessa jo niin pitkälle päästy väittelyn tiellä, että on tullut ihan nimellä asioitua jonkun kommentoijan kanssa. Ihanko raastuvassa jo olette tavanneet?

• Anonyymi kirjoitti:

Uudelleen: Syö Omaa Menuasi. Ei tartte kenenkään grilliä tai pataa!

Bon apetit!

Olen pahoillani, Irmeli. Kaikella kunnioituksella Niuvanniemen asiakkaita ja erityisesti sinua kohtaan.

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Olen pahoillani, Irmeli. Kaikella kunnioituksella Niuvanniemen asiakkaita ja erityisesti sinua kohtaan.

Onko hän tosiaan vankimielisairaalan potilas?

• Anonyymi kirjoitti:

Eiköhän me kaikki vähän olla jollain tasolla (fil.)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä mentaalinen harhakuva tuota riepoo? Sillä on aina joitakin eläimiä harhoissaan aina, mitä milloinkin? Joskus se jankutti "miksi kana juoksi tien yli"! :)) Sitten on käärmeitä, rottia, ja vaikka mitä ötöitä!!

No, harhaisuus ja virtuaalisten näkyjen visiot tiedetään--- Niiss'ä nousee aika ajoin patologisen
        statuksen uusia akuuttijaksoja? No, ittehän se niissä muhii! Parka! Sääli!

Luuloja? Paha on tilanne (!) jos luulee näkevänsä jopa "grillin kuumana" taikka padan?

Sääli, sääli tuollaista!

JK: Käskettiin tuota "Henkeä" syömään VAIN omaa menuaan!

Ja siit' hermostui,,,

Henkosen tapana on ärsyttää tahallaan muita kommentoijia. Siitä saa vallantunteen, kun tietää, että on valta saada joku hermostumaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Henkosen tapana on ärsyttää tahallaan muita kommentoijia. Siitä saa vallantunteen, kun tietää, että on valta saada joku hermostumaan.

No Irmeli, tulit kaivamaan verta nenästäsi. Selvästi kaipaat Hengen kanssa kisaamista...sitten ollaan marttyyrina mieli pahoitettuna....vähän aikaa sitten oikein teit Hengelle omia ketjuja, jolla olisit saanut leikkiä piiri pieni pyörii leikkejäsi.

Lightning

• Anonyymi kirjoitti:

Höpsis, ihmiset eivät hermostu sen takia, että joku anonyymi muka härnää heitä jollain bittiavaruuden palstalla. Ihmiset hermostuvat, kun eivät halua kuulla/hyväksyä totuutta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin että lapsen leikkejä nuo on...toki Hengen voisi olla järkevämpää, ettei antaisi aihetta sinun loukkaantua enemmän häneen.

Uskon että alunperin olet halunnut hänen kanssaan tulla toimeen ja keskustella, mutta meni solmuun...ja nyt et pääse yli loukkauksesta...voisitte aloittaa puhtaalta pöydältä.

Lightning

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Höpsis, ihmiset eivät hermostu sen takia, että joku anonyymi muka härnää heitä jollain bittiavaruuden palstalla. Ihmiset hermostuvat, kun eivät halua kuulla/hyväksyä totuutta.

Voi ne tunteet kuumentua myös anonyymien kesken...hän on selkeästi loukkaantunut sinuun, siitä ei ole epäilystäkään.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin että lapsen leikkejä nuo on...toki Hengen voisi olla järkevämpää, ettei antaisi aihetta sinun loukkaantua enemmän häneen.

Uskon että alunperin olet halunnut hänen kanssaan tulla toimeen ja keskustella, mutta meni solmuun...ja nyt et pääse yli loukkauksesta...voisitte aloittaa puhtaalta pöydältä.

Lightning

Kommentoin tätä riitaa vierestä, en ole se hänen vastaväittelijänsä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No Irmeli, tulit kaivamaan verta nenästäsi. Selvästi kaipaat Hengen kanssa kisaamista...sitten ollaan marttyyrina mieli pahoitettuna....vähän aikaa sitten oikein teit Hengelle omia ketjuja, jolla olisit saanut leikkiä piiri pieni pyörii leikkejäsi.

Lightning

Sinulla menee tuossa arvauspuolella aika heikosti.

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Ei ole totta. Minäkin vastaan täällä sinun höpölöpöjuttuihisi hermostumatta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No samapa tuo, ei iso ongelma....onko sinulle?

Tuliko sinä sitten puuroa hämmentämään vai mikä on motiivisi?

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No samapa tuo, ei iso ongelma....onko sinulle?

Tuliko sinä sitten puuroa hämmentämään vai mikä on motiivisi?

Lightning

Olen täällä koittanut vastata Raamatun sanalla Henki-nikille ja muillekin, huutelukommentit kuuluu muille. Henki on täällä jo niin kauan ollut palstoilla, että hänen tyylinsä jo tunnetaan, eikö se pääse useimpia meistä yllättämään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olen täällä koittanut vastata Raamatun sanalla Henki-nikille ja muillekin, huutelukommentit kuuluu muille. Henki on täällä jo niin kauan ollut palstoilla, että hänen tyylinsä jo tunnetaan, eikö se pääse useimpia meistä yllättämään.

No ehkä kannattaa jatkaa sillä Raamatun tekstillä vastaamislinjalla, sillä nyt on menossa suunta toisaalle näköjään...

Mutta ei se Raamattu ole mikään aukoton teos millä kaiken maailmassa voisi selittää...vähän on pienet ympyrät, jos selittää maailmankuvaansa monen vuosituhannen vanhoilla jutuilla...mutta jatka pois vaan.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmeisesti tuo Henki lienee ollut? Kukapa muuten tietäisi jostain Niuvannimestä?
        Sillä on ilmeisesti ollu joku fani taikka... muu... suhde, joku irmeli, johon jäänyt koukkuun=
        Sitä se aina kaihoten mainitsee. Taikka se on pelkkä harhakuva, valveluni?
        No pitää ymmärtää tätä Henkeä.... toki!

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

No, se on vuosien saatossa (tällä palstalla) nähty, että tämä Henki edustaa omassa sarjassaan ylivoimaista kultamitalisijaa - mitä tulee eläinharhoin ( faabelit), sitten muihin virtuaaliotuksiin ( muut eläimet, ötökät) -

Hän nimittelee IHMISIÄ - siis uskovia -

rotta
        käärme
        raadonsyöjät

jne

Hän elää kai ilmeisesti jossakin animaalien otusten poterossa?

Laitetaan linkkjeä!

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Henki on ilmeisesti Niuvanniemen porukkaa - nyt vapaalla?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lightning

Kukahan se tiedän harhanäkyjen irmeli mahtaa olla?
        No sallittakoon teille nämä virtuaaliset visiot! Ehkä ne on traumoja joistain naisista, joista eivä pääse irti? Pitää olla empaattinen ja sääliä tuollaisia karuja kokemuksia...

Mutta että jokin visionne kaivaisi verta nenästä?

Sallikaa hymyillä harhoillenne!

Mutta jatkakaa satuja!

Smile:)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, se on vuosien saatossa (tällä palstalla) nähty, että tämä Henki edustaa omassa sarjassaan ylivoimaista kultamitalisijaa - mitä tulee eläinharhoin ( faabelit), sitten muihin virtuaaliotuksiin ( muut eläimet, ötökät) -

Hän nimittelee IHMISIÄ - siis uskovia -

rotta
        käärme
        raadonsyöjät

jne

Hän elää kai ilmeisesti jossakin animaalien otusten poterossa?

Laitetaan linkkjeä!

Nyt pitää tämän loppua ja kasvaa aikuisuuteen. Kaikilla. Myös Henki lopettaa provosoimisen ja sinä lopetat kiihkoamisen ja lietsonnan.
        Vastuu on kaikilla.

Lightning

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Sopii hyvin tähän visionääriiin Henki!

Hän hermostuu heti, jos kommenteissa ei suitsuteta: bravoo Hneki!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Lightning

Näe vain harhanäkyjäsi. Mutta koeta muistaa ettei "luulo ole tiedon väärtti!.

Faktat ja fiktiot ova eri sarjaa!

Jatka fiktioitasi!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voi ne tunteet kuumentua myös anonyymien kesken...hän on selkeästi loukkaantunut sinuun, siitä ei ole epäilystäkään.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No ehkä kannattaa jatkaa sillä Raamatun tekstillä vastaamislinjalla, sillä nyt on menossa suunta toisaalle näköjään...

Mutta ei se Raamattu ole mikään aukoton teos millä kaiken maailmassa voisi selittää...vähän on pienet ympyrät, jos selittää maailmankuvaansa monen vuosituhannen vanhoilla jutuilla...mutta jatka pois vaan.

Lightning

Raamattu on aukoton teos siltä osin kuin Jumala on halunnut asioita paljastaa ihmisille. Ne mitä vielä on piilossa ja salattu ihmisiltä, on sellaiseksi tarkoitettukin, jos sellaisia on hänen suunnitelmissaan. Ihmiset eivät ole tätäkään opusta jaksaneet läpi kahlata ja sulattaa niitä asioita, mitä jo on kerrottu. Päinvastoin. Sinäkin koitat vain vesittää sitä omalla viisaudellasi, vaikka Raamattu on jo sellaiseenkin antanut varoituksen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

no?

Mihis taas sekositte?

Piti jutustella "joulun sanomasta!`

Primus motor: (herra tai rouva tais transu) HEenki!!!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

no?

Mihis taas sekositte?

Piti jutustella "joulun sanomasta!`

Primus motor: (herra tai rouva tais transu) HEenki!!!

On täällä oikeus vastata aiheettomiin syytöksiin. Ei se syytöskään kyllä jouluun liittynyt.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sopii hyvin tähän visionääriiin Henki!

Hän hermostuu heti, jos kommenteissa ei suitsuteta: bravoo Hneki!

no tuskin palstalla on kuulunut bravo Henki...
        Mielestäni tuo miten loukkaannutte ei kuvasta sitä ideaalia, mitä odottaisin uskovilta...olisi kiva, jos ette aina provosoituisi.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

no tuskin palstalla on kuulunut bravo Henki...
        Mielestäni tuo miten loukkaannutte ei kuvasta sitä ideaalia, mitä odottaisin uskovilta...olisi kiva, jos ette aina provosoituisi.

Lightning

Ja vaikka laittaisitte ettette ole loukkaantuneet, se miten reagoitte, näyttää kyllä siltä.

Ihmiset verhosi usein loukkaantumisensa siihen, että pahaa pitää vastustaa, lampaita suojella...totuus oli oikeasti aina itsekkäämpi.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Raamattu on aukoton teos siltä osin kuin Jumala on halunnut asioita paljastaa ihmisille. Ne mitä vielä on piilossa ja salattu ihmisiltä, on sellaiseksi tarkoitettukin, jos sellaisia on hänen suunnitelmissaan. Ihmiset eivät ole tätäkään opusta jaksaneet läpi kahlata ja sulattaa niitä asioita, mitä jo on kerrottu. Päinvastoin. Sinäkin koitat vain vesittää sitä omalla viisaudellasi, vaikka Raamattu on jo sellaiseenkin antanut varoituksen.

Oi pitäisikö sinun lukea ihan oikeilla silmälaseilla.. satukirja Nooan arkkeineen ..joonia valaiden vatsassa, puhuvia palavia pensaita...Ilmestyskirjassakin ties mitä harhanäkyjä monisilmäisistä ja pyöräisitä olioista...
        Ihmiset ovat liian helppoja sumutettavia ja miten voi olla että näin monta tuhatta vuotta ihmisiä höynäytetään...

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

kai se henki on siellä ollu kun kerran paikan tietää???

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Oi pitäisikö sinun lukea ihan oikeilla silmälaseilla.. satukirja Nooan arkkeineen ..joonia valaiden vatsassa, puhuvia palavia pensaita...Ilmestyskirjassakin ties mitä harhanäkyjä monisilmäisistä ja pyöräisitä olioista...
        Ihmiset ovat liian helppoja sumutettavia ja miten voi olla että näin monta tuhatta vuotta ihmisiä höynäytetään...

Lightning

Ei se minulta ole pois, jos sinä olet ymmärtämätön tai epäuskoinen Raamatun sanan suhteen, vaan sinulta se on pois.

Herra on valinnut sellaisen pelastustien, jota kaikki ihmiset voivat halutessaan kulkea, ns. tyhmimmätkin. Eli uskon tien. Jos hän olisi valinnut vaikka älyllisen tien, sehän sulkisi monet ulos pelastuksesta. Ei kai Jumala nyt epäreilu ole.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei se minulta ole pois, jos sinä olet ymmärtämätön tai epäuskoinen Raamatun sanan suhteen, vaan sinulta se on pois.

Herra on valinnut sellaisen pelastustien, jota kaikki ihmiset voivat halutessaan kulkea, ns. tyhmimmätkin. Eli uskon tien. Jos hän olisi valinnut vaikka älyllisen tien, sehän sulkisi monet ulos pelastuksesta. Ei kai Jumala nyt epäreilu ole.

Ja kannattaa muuten ihan tosissaan miettiä sitä, kuinka on voinut sanoma säilyä tuhansia vuosia.

Raamatun mukaan siksi, että Jeesus sanoi, etteivät hänen sanansa koskaan katoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Nyt pitää tämän loppua ja kasvaa aikuisuuteen. Kaikilla. Myös Henki lopettaa provosoimisen ja sinä lopetat kiihkoamisen ja lietsonnan.
        Vastuu on kaikilla.

Lightning

Kuuleppas Linghting, unohdit ettei tällä palstalla KUKAAN käytä käskyvaltaa, eikä kielto-oikeutta.

Tämä on Suomi24 vapaa keskustelupalsta, jossa on yhdenvertainen sanan-ja mielipiteen vapaus.

KUkaan ei pomota.

Jos et kestä keskustelua, olet väärällä palstalla. Pitää koettaa kasvaa aikuiseksi`? Joo.
        Aloita itsestäsi...

SINUN käskystäsi eivät tietenkään KAIKKI lopeta. Eivätkä aloita. Eivätkä toimi.

Erehdyit SUURESTI kun ede kuvittelit, että voisit ottaa palstakomentajan despoottisen kahvan... tämän
        "sinä lopetat kiihkoamisen ja lietsonnan."

Sinä et päätä kuka lopettaa? Voit lähinnä komentaa VAIN itseäsi. Et toisia!

Koeta rauhoittua ja keksi iisimpää paikkaa ja sisältöä!

JK: Keskustelu jatkuu!!

• Anonyymi

Hengen tarvitsisi tehdä asioita miten tekee, siis tietyt asiat olisi parempi jättää kirjoittamatta, jos ei halua sitten tarkoituksellisesti provosoida...mutta se on aika miehistä...mutta hänen sarkastisuutensa on oikeasti sivistyneempää kuin ne reaktiot mitä siitä syntyy eli ehkä hän on saanut sen mitä on hakenut ja te olette menneet siihen ansaan?

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuuleppas Linghting, unohdit ettei tällä palstalla KUKAAN käytä käskyvaltaa, eikä kielto-oikeutta.

Tämä on Suomi24 vapaa keskustelupalsta, jossa on yhdenvertainen sanan-ja mielipiteen vapaus.

KUkaan ei pomota.

Jos et kestä keskustelua, olet väärällä palstalla. Pitää koettaa kasvaa aikuiseksi`? Joo.
        Aloita itsestäsi...

SINUN käskystäsi eivät tietenkään KAIKKI lopeta. Eivätkä aloita. Eivätkä toimi.

Erehdyit SUURESTI kun ede kuvittelit, että voisit ottaa palstakomentajan despoottisen kahvan... tämän
        "sinä lopetat kiihkoamisen ja lietsonnan."

Sinä et päätä kuka lopettaa? Voit lähinnä komentaa VAIN itseäsi. Et toisia!

Koeta rauhoittua ja keksi iisimpää paikkaa ja sisältöä!

JK: Keskustelu jatkuu!!

Ei mutta näytätte naurettavalta, kun provosoidutte ja koetan saada pysähtymään, että miettisitte sitä.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei mutta näytätte naurettavalta, kun provosoidutte ja koetan saada pysähtymään, että miettisitte sitä.

Lightning

Siis ei tietenkään tarvitse käskystäni mitään...siihen vastasin.

Lightning

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Siis ei tietenkään tarvitse käskystäni mitään...siihen vastasin.

Lightning

Oli naurettava asia, etät koetit käskyttää vapaata kirjoittajaa. No paljastit mikä olet, millä asialla. Taidatkin olla tämän hengen alterego, sivupersnooan...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos pelastuminen on mahdollista vain evankeliumin kuulemisen kautta, niin miksi Jumala ei lähettänyt enkeleitä julistamaan sitä heti kaikille kansoille tai ilmoittanut sitä itse taivaasta jokaiselle ihmiselle? Nyt valtaosa maailman ihmisistä ei ole kuullut evankeliumia ennen 1900-lukua.

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Ai sillä on taas tuo harhahahmo... ja paranoidiset visiot hehkuvasta grillistä ja kuumasta padasta. Voi rassukkaa!!

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Itse henki lienee niuvanniemen tuntija, koskapa siitä mainitsee.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ilmeisesti tuo Henki lienee ollut? Kukapa muuten tietäisi jostain Niuvannimestä?
        Sillä on ilmeisesti ollu joku fani taikka... muu... suhde, joku irmeli, johon jäänyt koukkuun=
        Sitä se aina kaihoten mainitsee. Taikka se on pelkkä harhakuva, valveluni?
        No pitää ymmärtää tätä Henkeä.... toki!

JOO, SILLÄ on näkyny ihan pinttynyt harha johonkin irmmelliin. No, on niitä harhoissa näkyny enemmän eläimiä ja muita ötököitä, joten samaa sarjaa.... Virtuaalitason fiktioita.
        Pitää ymmärtää kovasti, eihän tuollaisille mitään taida mahtaa......

• Anonyymi

sellainen huomio, että ei kannata antaa aihetta itse siihen että joku provosoituu....joskus härnäät tahallisesti.

Yhdellä ihmisellä oli samanlainen tapa, vähän heittää jotain aina..hän teki sitä silleen muka ystävällisesti...mutta oliko, vai salasiko ylenkatseensa...oli aina hillitty ja hallittu, mukamas aikuinen...kun ihminen on herkillä, voi reagoida liian vahvasti...muistutat jossain määrin häntä siinä.

Lightning

• Anonyymi

Tämä tyyppi Henki on kutinsa paljastanut vuosien varrella! Nähty on millä ja kenen asialla tyyppi liikkuu! Hänen omat kirjoituksensa sen todistaa:

Tässä "parhaita paloja"... Tai siis törkyisemmästä päästä

Henki 2022-10-14 08:29:28
      ”Se on yksin hengellisten susien ongelma, ei meidän, jotka kuljemme Totuudessa. Ei kannata pelätä hengellisiä susia. Totuuden edessä ne luikkivat häntä koipien välissä takaisin omaan rotankoloon, mistä tulivatkin.”

Henki 2022-10-16 14:00:00
      ”Joillekin "Anonyymit puskista huutelijat" ry:n jäsenille puhuminen on kuin yrittäisi selittää Shakespearea kärpäslätkää pureskelevalle apinalle. Lapsetkin päiväkodissa ovat järkevämpiä.”Henki 2023-01-01 19:15:27

• "Kun rottaa potkaisee, se yrittää purra, sanoi aikanaan Hannu Karpo. Osuvasti sanottu."

Henki2023-01-01 19:45:49
      • "Täytyy kait olla jatkossa entistä nopeampi, jotta saisi kiinni kaikki palstalle ilmestyneet aivopierut."

Henki 2022-12-18 16:04:21
      • "Raatokärpäset viihtyvät kaatopaikoilla ja tunkioilla. Sen sijaan, että yrittäisi ojentaa jokaista niistä ruohonjuuritasolla, keskellä niiden elinympäristöään, kannattaa olla oman linnansa (lue elämänsä) herra ja jättää raadonsyöjät omaan arvoonsa. "

Henki 2022-12-18 16:14:39
      • "Sinunpahan on asiasi. Jos koet, että olet valittu oikomaan maailman vääryyksiä, siitä vain hihat heilumaan ja luuta laulamaan.

Henki 2023-01-01 19:45:49
      • "Jos olisin yhtään pervompi, kettutytöt olisivat kimpussani 🤣"

Henki 2023-08-25 16:14:17
      • Katsos, Mauno Mattilakin päätti pyhyttää keskustelua omilla aivopieruilla. Tervetuloa vain osallistumaan.
      Ensinnäkin, kommentaareista... Eikö Maunon kaltainen ja itseään valtavana titaanina pitävä hengellinen jobbari vieläkään tiedä, että mainitut kommentaarit eivät ole muuta, kuin ihmisten pähkäilyjä eivätkä ne ole päteviä vastaamaan yhtään mihinkään? Kommentaarit ovat ihmisten yrityksiä selittää, eivät (suoria) vastauksia. Käsitteiden välinen ero kannattaa opetella ensimmäiseksi.
      Mitä tulee Maunon muuhun ala-arvoiseen kirjoitukseen, sitä ei voi kommentoida millään tasolla. Juntti on juntti hengellisessä puvussakin.

Henki 2023-08-27 17:59:36
      ”Mitä tulee opetukseen, niin katusoittajia kuuntelemalla ei opi itse soittamaan.”

Henki 2023-08-25 17:18:12Henki 2023-08-28 13:17:32
      • Tapahtui kerran niin, että Tiikeri yritti keskustella Aasin kanssa.
      • -----------------------------

Pahinta ajanhukkaa on riitely hölmön ja fanaatikon kanssa, joka ei välitä totuudesta tai todellisuudesta, vaan vain uskomustensa ja illuusioidensa voitosta.

• Henki 2023-08-29 18:15:35
      • Tervetuloa Hulluntailaisuuteen! 😂

• Henki 2023-08-29 22:12:47
      ”Mooseksen sanat ovat malliesimerkki jehovien ja lahkolaisten, joihin myös helluntailaiset kuuluvat, tavasta hylätä (lue uhrata) omat lapset, sukulaiset ja läheiset ihmiset..

”Henki 2023-08-25 17:18:12

”Mooseksen sanat ovat malliesimerkki jehovien ja lahkolaisten, joihin myös helluntailaiset kuuluvat, tavasta hylätä (lue uhrata) omat lapset, sukulaiset ja läheiset ihmiset..”

Henki 2023-08-25 21:30:11
      ”Lahkolaisten keskuudessa yleiset käytännöt ovat hieman toisenlaisia. Lahkolaisilla kaikki liittyy Jeesukseen ja varmaan juuri siksi myös luonnolliset toimet suljettujen ovien takana koetaan Jeesuksen kavaltamiseksi, jos ei siunata tyhjennystä Jeesuksen nimessä.

Henki 2023-08-26 13:36:30
      ” Tervehdys vain sinullekin, uudestisyntynyt vakiopanettelija, jonka lapsellisille

Henki 2023-08-26 15:10:51
      ”HenkiKuten totesin aiemmin, Jessus vastaa hengellisille viemärirotille seuraavasti:
      "...menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät..." (Matt 7:23)

Henki
      2023-08-26 21:36:242023-08-27 22:28:40
      ”Kannattaa kiinnittää huomiota, mitä nimimerkki "Henki" kertoo itsestään profiilissaan. Tämä jos mikä on todella röyhkeää puhetta: https://keskustelu.suomi24.fi/t/17985758/jeesuksen-synnittomyys#comment-122777890

Henki: ”Kyllästynyt lukemaan henkisesti epätasapainoisten ihmisten sairaita ajatuksia."

• Anonyymi

No taas aloitit...aina sama pörhältäminen jatkuu...

Lightning

• Anonyymi

Minusta edellisestä koosteesta käy selvästi ilmi että hengellä on loistava huumorintaju ja hänellä on terävä sarkasmi hallussaan. Valitettavasti moni uskovainen on tosikko eikä aivan ymmärrä hengen kirjoittamaa tekstiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No taas aloitit...aina sama pörhältäminen jatkuu...

Lightning

Tietysti aloitetaan! Niinhän sinäkin Lightring aloititi pörheltämisen!!
        Aivan. Tasoissa olal pitää---

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minusta edellisestä koosteesta käy selvästi ilmi että hengellä on loistava huumorintaju ja hänellä on terävä sarkasmi hallussaan. Valitettavasti moni uskovainen on tosikko eikä aivan ymmärrä hengen kirjoittamaa tekstiä.

Tasokas huumorintaju eroaa täysin siitä, että joku kirjoittaa halveksivia ja törkeitä nimittelyitä toisista, uskovista.
        Itseensä suunnattu sarkasmi ja satiiri ei ole likaista herjaa.

Tämä Henki on oikein kunnostaunut jopa sadistisen tason herjoista..
        NÄHTY on.

Haluatko itsellesi nimityksen: Rotta, viemärirotta, raadonsyöjä, raatokärpänen?

Ilmeisesti, koska PUOLUSTELET tämän hengen likaisia nimitytyksiä?

Onnittelut!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tasokas huumorintaju eroaa täysin siitä, että joku kirjoittaa halveksivia ja törkeitä nimittelyitä toisista, uskovista.
        Itseensä suunnattu sarkasmi ja satiiri ei ole likaista herjaa.

Tämä Henki on oikein kunnostaunut jopa sadistisen tason herjoista..
        NÄHTY on.

Haluatko itsellesi nimityksen: Rotta, viemärirotta, raadonsyöjä, raatokärpänen?

Ilmeisesti, koska PUOLUSTELET tämän hengen likaisia nimitytyksiä?

Onnittelut!

Onhan Jeesuskin puhunut toisinaan alatyylisesti. Kaikki riippuu asiayhteydestä. Missä yhteydessä henki on esim. kirjoittanut rotista ja kärpäsistä? Laita linkki koko keskusteluun ei katkelmia sieltä täältä.

• Anonyymi kirjoitti:

Onhan Jeesuskin puhunut toisinaan alatyylisesti. Kaikki riippuu asiayhteydestä. Missä yhteydessä henki on esim. kirjoittanut rotista ja kärpäsistä? Laita linkki koko keskusteluun ei katkelmia sieltä täältä.

Valittajan ala-arvoinen kommentti on tästä ylläpidon toimesta poistettu, siksi vastaan hänen puolestaan. Kesti hetki löytää...

Rotista ja kärpäsistä olen puhunut "Joulun kiitosmieltä"-keskustelussa, jossa yritin hienovaraisesti kannustaa ko. kirjoittajaa eteenpäin. Nähtävästi en ilmaissut itseäni tarpeeksi selkeästi, tai hän oli ymmärtänyt jotain väärin. Ken tietää...

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17671397/joulun-kiitosmielta--vai-pahan-purkauksia#comment-118068331

• Anonyymi

>> Uskon, että Jeesus oli kuitenkin historiallinen henkilö. <<

Muistaisin sinun täällä joskus sanoneen, että Jeesus on omakin Vapahtajasi, ja että olet uudestisyntynyt, pelastettu. Pidätkö siis pelastajanasi sellaista, jonka uskot olleen vain historiallinen henkilö, mutta ei Jumala?

• >>> Muistaisin sinun täällä joskus sanoneen, että Jeesus on omakin Vapahtajasi...

Muistat sekä oikein, että väärin. Oikein siinä mielessä, että allekirjoittaneella ei ole tapana avautua omista uskonratkaisuista nettipalstoilla, mutta Jeesus asuu hänen sydämessään. Väärin siinä mielessä, että olisin puhunut jotain liittyen omaan uudestisyntymiseen, pelastukseen tms.

>>> Pidätkö siis pelastajanasi sellaista, jonka uskot olleen vain historiallinen henkilö, mutta ei Jumala?

Kirjoitin "Jeesus oli kuitenkin historiallinen henkilö." mikä on täysin eri asia, kuin esittämäsi "Jeesus oli VAIN historiallinen henkilö". Lauseella vastasin ajatukseen, jonka mukaan Jeesus olisi ollut fiktiivinen/keksitty hahmo tai tarkoitin sitä, että Jeesus oli oikeasti olemassa.

Muilta osin ymmärsit kantani aivan oikein - Jeesus ei ole Jumala. Jeesus on Herra, jolle on annettu kaikki valta.

Jeesus todistaa tämän itse (Matt. 28:18):
        28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä."

Onko Jeesus maailman valo? Kyllä
        Onko Jeesus vapahtaja? Kyllä.
        Onko Jeesus puolustaja? Kyllä
        Onko Jeesus ihmisten paimen? Kyllä
        Onko Jeesuksella tuomiovalta? Kyllä
        Onko Jeesus Herra? Kyllä
        ...
        Onko Jeesus Jumala? Ei

Keneltä Jeesukselle annettu valta on lähtöisin? Jeesus antaa tähän selvän vastuksen (Joh. 19:10-11):

19:10 Niin Pilatus sanoi hänelle: "Etkö puhu minulle? Etkö tiedä, että minulla on valta sinut päästää ja minulla on valta sinut ristiinnaulita?"
        19:11 Jeesus vastasi: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä. Sentähden on sen synti suurempi, joka jätti minut sinun käsiisi."

Jeesuksen saama valta on samasta lähteestä, kuin Pilatuksen - ylhäältä, ts. Jumalalta.

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

>>> Muistaisin sinun täällä joskus sanoneen, että Jeesus on omakin Vapahtajasi...

Muistat sekä oikein, että väärin. Oikein siinä mielessä, että allekirjoittaneella ei ole tapana avautua omista uskonratkaisuista nettipalstoilla, mutta Jeesus asuu hänen sydämessään. Väärin siinä mielessä, että olisin puhunut jotain liittyen omaan uudestisyntymiseen, pelastukseen tms.

>>> Pidätkö siis pelastajanasi sellaista, jonka uskot olleen vain historiallinen henkilö, mutta ei Jumala?

Kirjoitin "Jeesus oli kuitenkin historiallinen henkilö." mikä on täysin eri asia, kuin esittämäsi "Jeesus oli VAIN historiallinen henkilö". Lauseella vastasin ajatukseen, jonka mukaan Jeesus olisi ollut fiktiivinen/keksitty hahmo tai tarkoitin sitä, että Jeesus oli oikeasti olemassa.

Muilta osin ymmärsit kantani aivan oikein - Jeesus ei ole Jumala. Jeesus on Herra, jolle on annettu kaikki valta.

Jeesus todistaa tämän itse (Matt. 28:18):
        28:18 Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä."

Onko Jeesus maailman valo? Kyllä
        Onko Jeesus vapahtaja? Kyllä.
        Onko Jeesus puolustaja? Kyllä
        Onko Jeesus ihmisten paimen? Kyllä
        Onko Jeesuksella tuomiovalta? Kyllä
        Onko Jeesus Herra? Kyllä
        ...
        Onko Jeesus Jumala? Ei

Keneltä Jeesukselle annettu valta on lähtöisin? Jeesus antaa tähän selvän vastuksen (Joh. 19:10-11):

19:10 Niin Pilatus sanoi hänelle: "Etkö puhu minulle? Etkö tiedä, että minulla on valta sinut päästää ja minulla on valta sinut ristiinnaulita?"
        19:11 Jeesus vastasi: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä. Sentähden on sen synti suurempi, joka jätti minut sinun käsiisi."

Jeesuksen saama valta on samasta lähteestä, kuin Pilatuksen - ylhäältä, ts. Jumalalta.

Mukavaa, että kerroit avoimesti uskostasi Jeesukseen palstalaisille. Se antaa hyvän pohjan rakentaa "uudelle perustukselle" keskustelujanne ja luo luottamusta ehkäpä?

Varmaan välttelit hieman siitä kertomista, koska ehkä olet sellainen ihminen joka ei toimi käskystä, ei halua antaa itseänsä simputtaa? Ja ymmärrän täysin...olit oikeasti ehkä vähän sellainen ettei sinusta tiennyt olitko lintu vai kala.

Mielestäni kuitenkin todistat uskostasi Jeesukseen vapahtajanasi ja sen pitäisi riittää, ja tivaajien pitäisi antaa sen riittää...ei sitä varmaan tekisi, jos ei siihen uskoisi.

Lightning

• Anonyymi kirjoitti:

Mukavaa, että kerroit avoimesti uskostasi Jeesukseen palstalaisille. Se antaa hyvän pohjan rakentaa "uudelle perustukselle" keskustelujanne ja luo luottamusta ehkäpä?

Varmaan välttelit hieman siitä kertomista, koska ehkä olet sellainen ihminen joka ei toimi käskystä, ei halua antaa itseänsä simputtaa? Ja ymmärrän täysin...olit oikeasti ehkä vähän sellainen ettei sinusta tiennyt olitko lintu vai kala.

Mielestäni kuitenkin todistat uskostasi Jeesukseen vapahtajanasi ja sen pitäisi riittää, ja tivaajien pitäisi antaa sen riittää...ei sitä varmaan tekisi, jos ei siihen uskoisi.

Lightning

Onhan se varmaan kivaa, että ihmiset tietää. Kenenkään elämän sisältö ei kuitenkaan ole riippuvainen toisten mielipiteistä. Ei ainakaan pitäisi olla (riippuvainen).

Netti on vähän sellainen ympäristö, että pitää olla tarkka. Kerron tarinan.

Tapahtui kerran niin, että erään viisaan opettajan oppilas esitti kysymyksen:

- Opettaja, mitä tarkoittaa "weqpsdfrpfdvkfvjvcf" ?
        - Kysy Googlelta, vastasi opettaja.

Oppilas avasi hakukoneen, syötti hakusanan, mutta sai 0 hakutulosta.

- Opettaja, Google ei tunne kyseistä sanaa
        - Nyt tuntee, vastasi opettaja.

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Onhan se varmaan kivaa, että ihmiset tietää. Kenenkään elämän sisältö ei kuitenkaan ole riippuvainen toisten mielipiteistä. Ei ainakaan pitäisi olla (riippuvainen).

Et varmasti ole paljastanut liikaa. Epäluottamus voi myös joskus loukata, enkä tarkoita, että täällä sinun tarvitsisi itsestäsi mitään tuoda, siis mitään merkittävää ja paljastavaa...mutta sillä voi oikeasti satuttaa.. sen kautta voi osoittaa, ettei toinen ole ansainnut luottamusta, eikä tule koskaan ansaitsemaankaan. Sillä voi osoittaa myös välinpitämättömyyttä.

Lightning

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

Eräässä ihmissuhteessa toinen ihminen piti yllä riippuvuutta juuri sen kautta, että oli siinä asemassa, että ikäänkuin kaikki mitä hän sanoi, oli minulle totta, oli kuin olisi ollut opettaja minä oppilas.. ja toisaalta, hän antoi niin vähän itsestään...hän ei koskaan aidosti luottanut minuun ihmisenä, olin pelkkä esine.

Se jotenkin, en tiedä miksi....mutta nostaa pintaan...tapasi toimia...asioita nyt...ja olet kaikkeen syytön..

Lightning

• Anonyymi
        Henki kirjoitti:

se riippuu miten käsittää lauseen ja missä kontekstissa.

Olemme aika sosiaalisia eläimiä ja väitän, että muiden mielipiteillä useimmille on jotain väliä jossain. Esim ei minua hetkauta tämän palstan ihmisten mielipiteet minusta. Muutoinkin minun tulisi saada olla hyväksytty tällaisena, ilman, että tarvitsee miellyttää ketään. Jos en usko Jeesukseen, niin mitä se liikuttaa kenenkään elämää ja sinä saat uskoa miten haluat. Ihminen haluaa olla riittävä omana itsenään.

Kuitenkin se ei ole niin, etteikö minuun vaikuttaisi asiat, niin olen herkkä ihminen ja minuun hitosti vaikuttaa asiat. Ihmisten mulkkumaisuus tosiaan vaikuttaa silloinkin kun ei saisi tai pitäisi.

Halusin täsmentää, en silti ole uhri tai näe itseäni sellaisena, olen voittaja ja selviytyjä.

Ja en sano sori, että taas kerroin asioista omin näkemyksiin ja avoimesti...minä olen tällainen.

Lightning

• Anonyymi

Sinänsä aloitus on hyvä, että olisi hyvä miettiä sitä, että oliko kirjoittajien tarkoitus tuoda joulun sanomaa? Tuskin, he halusivat vain todistaa kirjoitustensa kautta, että Jeesus oli odotettu messias. Tekikö Jeesus yhtään kyseisistä todistuksista itse, kyse oli muiden kirjoittamista asioista. Raamattu Jumalan Sana oppi antaa ymmärtää että kyseessä on Jumalan kirjaamat asiat...todellisuudessa kirjoittajia on voinut olla monta ja kirjoituksissa on kerrostumia, kirjoituksia esitettiin myös tuohon aikaan yleisesti jonkun nimissä tehdyksi.

...jouluperinteen juuret, ovat tulleet paljon myöhemmin kuvioihin ja se joulu mitä nyt vietetään, eroaa varmasti myös roomalaisten Saturnus juhlasta paljon...kyse on kuitenkin ollut valon juhlasta ja käsittääkseni tuohonkin aikaan annettiin lahjoja toisille. Kyse on rauhoittumisesta ja yhdessäolosta ja sillä tavoin joulun sanoma on kaunis.

Lightning

• Anonyymi

Aloitus oli hyvä, en tarkoittanut sillä provosoinnilla sitä. Ihmiset kokevat uhaksi, jos heidän tuntemansa maailmankuva kyseenalaistetaan ja pieni töytäisy antaa hyvän syyn viedä pois pohja koko aiheelta... ei nähdä asiaa, vaan kyse on siitä kuka saa esittää ja mitä.

Ihmisillä on taipumus, olla samanmielisissä porukoissa ja se on normaalia....ihmisillä joko on yhteinen kieli tai ei ole.

Lightning

• Anonyymi

Alkuperäisen kristinuskon keulakuva oli Jeesus. Nykyisen on Paavi, Luther ja Joulupukki.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      141
      7969
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      43
      2061
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      2000
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1060
    7. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      999
    8. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      51
      960
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      832
    Aihe