Joissain uudemmissa autoissa takavalot eivät pala muuten kuin pimeällä. Onko tämä ihan laillista? Olin tänään lumipyryssä ajaa yhden valottoman Tojon perään kun siinä koko peräpää oli valkean lumen peitossa. Onneksi siinä jarruvalot sentään toimivat.
Jos teillä on auttossanne tällainen älytön viritys eikä takavaloja voi manuaalisesti kytkeä päälle, niin laittakaa lumisateella edes sumuvalot päälle.
Takavalottomat autot
21
257
Vastaukset
- Anonyymi
Takavaloa ei pysty erikseen kytkemään päälle.
Jos et näe kunnolla, niin mene optikolle tai luovu ajokortistasi.
Aivosikaan ei toimi kunnolla, et osaa edes kirjoittaa oikein🤪- Anonyymi
Takavalot syttyvät kun laittaa päälle ajovalot ja niin pitää tehdä lumipyryssä, idiootti.
- Anonyymi
🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑
💋 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Eipä näytä palavan etuvalotkaan monissa autoissa. Eikä toimi vilkutkaan.
- Anonyymi
...varsinkaan Nissaneissa.
- Anonyymi
99% autoissa palaa edessä joko ajovalot tai päiväajovalot. Vain harvoin tulee vastaa valovikainem auto tai päävikainen kuski.
- Anonyymi
Joku EU-säädös salli vuosia sitten takavalojen pitäminen sammutettuina pimeällä. Säännöstä sorvanneet eivät tainneet miettiä lumisia maita. Ongelmasta puhuttiin aikanaan, mutta mitäpä Suomi suurille autonvalmistajamaille mahtaa.
- Anonyymi
Takavalot on aina kuskin hallittavissa ja hänellä on lain velvoittama tehtävä sytyttää ne huonon kelin ja näkyväisyyden vallitessa.
Toyota on valitettavasti ottanut tuon tyylin ettei takavalot pala aina ja automatiikka ei ole ihan parasta.
Lisäksi Toyotalla ajelee vaarit ja perheenäidit joilla ei ole ihan ajatukset ja osaaminen hallussa, eivätkä tunne autoaan. - Anonyymi
Nyt Traficomin työ olisi muuttaa näitä valosäädöksiä niin että takavalojen tulee palaa aina kuin ajovalotkin ( tai päiväajovalot )
palavat. Takaisinkutsun saisi monet uudemmat pilipaliautot. Onneksi on varaa pitää aina kaikki valot päällä. Myös korvien välissä.- Anonyymi
Asiaa! Olen huomannut, että takavalot kyllä syttyvät kun ajetaan esim hämärään tunneliin, eli automatiikka toimii jotenkuten. Ongelmia tulee kun päivänvaloa riittää, mutta sataa rankasti lunta ja kaikki, on valkoisen lumen peitossa. Katsastuksessa tällaiset "valovikaiset" autot pitää hylätä.
Ilmeisesti tämä valoautomatiikka toimii vain kun ajovalot on "off" asennossa. Moni ei koskaan laita valoja päälle jottei vahingossa unohda niitä päälle. - Anonyymi
Suomessa noudatetaan EU:n yhteisiä lakeja valoasioissa. Kuskin tehtävä on noudattaa lakeja.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää. Syy on kuljettajan yksinomaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiaa! Olen huomannut, että takavalot kyllä syttyvät kun ajetaan esim hämärään tunneliin, eli automatiikka toimii jotenkuten. Ongelmia tulee kun päivänvaloa riittää, mutta sataa rankasti lunta ja kaikki, on valkoisen lumen peitossa. Katsastuksessa tällaiset "valovikaiset" autot pitää hylätä.
Ilmeisesti tämä valoautomatiikka toimii vain kun ajovalot on "off" asennossa. Moni ei koskaan laita valoja päälle jottei vahingossa unohda niitä päälle.Valoautomatiikka nimenomaan ei toimi jos sulla on valot off-sennossa.. haloo, se on valot pois päältä asento. Katkaisijan pitää olla auto-asennossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomessa noudatetaan EU:n yhteisiä lakeja valoasioissa. Kuskin tehtävä on noudattaa lakeja.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää. Syy on kuljettajan yksinomaan.Vaaditaanhan takvirenkaatkin talvella vaikka kaikissa EU-maissa ei vaadita, yhtä hyvin voisi vaatia järkevästi toimivat valot, samalla tavalla turvallisuudesta kyse siinäkin.
- Anonyymi
Ainakin meidän auto osaa käyttää valoja oikein, kun katkaisija on "auto" asennossa.
Hämärä, tunneli sytyttää ajovalot, jolloin syttyy takavalot.
Jos käyttää tuulilasinpyyhkijöitä enemmän kuin lasin puhdistukseen lasipesurin kanssa, niin auto sytyttää valot, koska sateella pitää valot olla päällä.
Jos auto ei itse osaa tehdä asioita, niin silloin kuljettajan täytyy tuntea auton tekniikka ja sytytellä niitä valoja tarpeen mukaan.
Jos on tyhmä auto tai tyhmä kuljettaja, niin ei laissa ole kielletty laittaa lähtiessä ajovaloja päälle, vaikka aurinko paistaisi.
Joten en syyttäisi autoja tai lainsäädäntöä.
Jos yksi auto ajaa ilman ajo- ja takavaloja ja laturin tarvitsee tuottaa 100W vähemmän sähköä, niin eihän se säästö kummoinen ole, mutta kerrotaan se vaikkapa 2 000 000 autolla, niin säästö on vähän suurempi. - Anonyymi
Teknisillä säädöksillä tulee auton toiminnot saada sellaisiksi että turvallisuusedellytykset täyttyy kaikissa tilanteissa. Uudet autot ovat tulleet niin huonoiksi siinä mielessä että niillä turvallinen liikkuminen on harhaa. Autojen lisääntyneet tietotekniset ratkaisut ja hienoudet ovat turvallisuusriski itsessään.
Nämä kuljettajaa tukevat toiminnot nykyautoissa joita kuljettaja itse ei läheskään aina edes tunne eikä tiedä, ovat huono yhdistelmä varsinkin jos kuljettaja uusavuttomasti luottaa ajoneuvon hienoon tekniikkaan ja osaamatta fysiikan lakeja. - Anonyymi
On hienoa, että EU yhtenäistää standardeja ja lakeja. Mutta kun maanteiden kaikki keltaiset ohituskieltoviivat ylimaalattiin valkoisella, niin liikenneturvallisuuden nimissä EU:n määräykselle olisi pitänyt näyttää keskisormea. Nämä valottomat autot ovat samaa ääliömäistä sekoilua EU:n taholta.
- Anonyymi
Keltaiset viivat oli turhia. Ei katkoviivatkaan ole koskaan olleet keltaisia, joten tuossa argumentissa ei ole mitään pointtia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keltaiset viivat oli turhia. Ei katkoviivatkaan ole koskaan olleet keltaisia, joten tuossa argumentissa ei ole mitään pointtia.
Mitä luulet, miksi varoitusväri on keltainen? Erottuu paljon paremmin myös lumen alta kuin valkoinen.
- Anonyymi
EU:ssa säädöksiä sorvaavat ne tonokit, joita me olemme sinne äänestäneet.
- Anonyymi
Mulla on kaks Citroenia ja molemmissa on päivävalot edessä. Uudemmassa palaa takavalot päivävalojen kanssa ja vanhemmassa ei pala. Tämä uudemman mallin tapa olisi ainoa oikea.
Usein puhutaan etusumuvalojen käytöstä. Itse en etusumuvaloja tarvitse mihinkään. Mutta jos haluan pistää takasumuvalon päälle, silloin kun lumi pöllyää, niin kytkentä on sellainen, että ensiksi menee päälle etusumarit ja sitten vasta takasumuvalo. Vähän hölmöä vaan minkäs teet.- Anonyymi
Minä haluan nähdä sumussakin pitemmälle eteen, mutta aika harvoin sattunut sellaista keliä kun harvoin tulee ajettua taajaman ulkopuolella, voi kuitenkin pelastaa hengen silloinkin harvoin kun tarvitsee.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r345518Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.4852519Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä
Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳271339JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!
Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t51275En tiedä miksi kerroin sinusta täällä
Siksi kai, kun meidän juttu on niin alkuvaiheessa, etten voi vielä puhua siitä kenellekään.171049Oho! Queen of Fucking Everything villitsee - Ikean sininen luottotuote nappasi hervottoman idean!
Ikea on ajan hermoilla! Aika hauska idea ja Queen of Fucking Everything -ajatus toimii hyvin tässäkin. Lue lisää: http7954- 61868
Nainen, tunnetko saman kuin minä
Syvän yhteyden välillämme, silloin kun se tunne tulee. Niinä hetkinä minulla on niin järjettömän suuri ikävä sinua. Ikäv43853Ei ois kyllä kivaa
Jos miestä ei kiinnostais ollenkaan minun seura. Aina huitelis ties missä tai olis omassa seurassaan. Kaikki muu ois kiv4847HS - Yllätyskäänne Eagle S -tutkinnassa, Supo pitää onnettomuutena
HS:n mukaan esitutkinta joudutaan todennäköisesti keskeyttämään syyttäjän päätöksellä mikäli näyttöä tahallisuudesta ei193796