Perinteisiin autoihin verrattuna, akkusähköauton tuottaminen on huomattavasti energiaintensiivisempää (päästöineen), kuin perinteisen auton. Akuutisti, uusien akkusähköautojen tuottaminen kasvattaa hiilidioksidipäästöjä räjähdysmäisesti, verrattuna perinteisten tai polttokennoautojen tuottamiseen.
Käytön aikaiset päästöt minimoituvat teknologiariippumattomasti sekä kaluston massaa ja kokoa vähentämällä että kaluston käyttöä minimoimalla.
Akkuautoissa "pää jää vetävän käteen". Luonnonvarat eivät riitä lähitulkoonkaan kaikkien perinteisten autojen korvaamiseen akkusähköautoilla, 2,5 tonnin painoineen, 100kWh akkuineen ja moottoripyöräkiihtyvyyksineen. Autoilu muuttuu elitistiseksi, jos trendin annetaan jatkua.
Plasma-TV:t poistuivat markkinoilta, mm. epäekologisinene ominaisuuksineen, akkusähköautoilla sama kohtalo.
Akkusähköauto on lähitulevaisuuden plasma-TV
4
175
Vastaukset
- Anonyymi
Silti akkusähköautot ovat kaikkein ekologisempia, kun tarkastellaan koko auton elinkaarta. Ne liikkuvat kaikista käyttövoimista pienimmällä energiamäärällä ja niiden valmistuksen päästöt ovat pudonneet joka vuosi.
Jos kierrätys otetaan huomioon, tilanne on vielä tätäkin parempi.
Aivan kuten plasma-tv:t vrt LCD:t, vetyautot vievät moninkertaisen energiamäärän samaa työtä kohti. Sama ongelma vaivaa muitakin käyttövoimia. Synteettiset polttoaineet ovat vielä tästäkin huonompia.
Joten olisi rehellisempää kutsua polttokennoautoja tulevaisuuden plasma-tv:ksi. Niillekin varmaan löytyy marginaalinen paikka, mutta tuskin muutamaa prosenttia enempää.
PS. Tuliko taas liioiteltua täyssähköautojen painoa ja akkujen kokoa? Luuletko, että valehtelu auttaa saavuttamaan päämääriäsi, vai voisiko vaikutus olla päinvastainen, kun lukija huomaa sinun puhuvan puppua?- Anonyymi
"PS. Tuliko taas liioiteltua täyssähköautojen painoa ja akkujen kokoa? Luuletko, että valehtelu auttaa saavuttamaan päämääriäsi, vai voisiko vaikutus olla päinvastainen, kun lukija huomaa sinun puhuvan puppua?"
Nykytilanteessa, tarjolla olevat autot eivät vastaa kailkilta ostajiensa mielihaluihin. Akkusähköautolta odotetaan yhtäläisiä käyttöominaisuuksia perinteisten autojen kanssa.
Perinteisen auton jopa 1000km toimintasäteen saavuttaminen kaikissa oloissa vaatii erityisen suuren akun akkusähköautoissa. Akun paino kertautuu auton rakenteissa jne.
Minimalistisemmat ratkaisut tuomitaan flopeiksi.
"Hyviksi" luokitellut akkusähköautot ovat päässeet 100kWh, 2,5tn kategoriaan, (USAssa 3,5tn 150kWh). Markkinoilla olleen edelläkävijän "BMW i3" kaltaisia autoja ei ole tarjolla enää, kehitys menee aivan eri suuntaan, josta ekologisuus on kaukana.
- Anonyymi
Näissä juupas eipäs keskuteluissa aina unohtuu se millä se sähkö on tuotettu. Se ei tule töpselistä. Suomessa alkaa tilanne olla aika hyvä, mutta kuluttajiakin huijataan. Pari vuotta sitten myytiin "vihreää" sähköä enemmän kuin sitä oli tuotettu.
Jos sähkö on tuotettu perinteisellä hiilivoimalla niin pieni nykyaikainen henkilöauto tuottaa samat hiilidioksidipäästöt kun sähköauto. Saksassa tilanne on melko huono kun luopuivat ydinvoimasta ja avaavat koko ajan uusia hiilikaivoksia energian korvaamiseksi. Siellä on ollut aiheesta paljon mielenosoituksia. Maakaasun käyttö energian tuotossa ei ole sen puhtampaa hiilidioksidin osalta.
Kieltämättä sähköauto on paikallisesti ympäristöystävällisempi esim. kaupunkiympäristössä. Toisaalta suuremman painonsa takia ne aiheuttavat enemmän teiden kulumista, katu- ja rengaspölyä. - Anonyymi
Kun ajatellaan auton elinkaartan on se sähköautoilla toistaiseksi polttomoottoriautoja lyhyempi. Akun vaihto on sen verran kallis operaatio, että yleensä lähtee kierrätykseen koko auto. Akut pitäisi saada standardoitua vaihtokelpoisiksi eri merkkien välillä sekä akuille huolto edellisten vaihtoakkujen saamiseksi markkinoille. Japanissa on menossa suunnitelmat moottoripyörien osalta akkujen standardoimiseksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859