Voitaisiinko jutella mielenterveydestä?

Anonyymi-ap

Vaikka ei liitykään aiheeseen. Saisi kertoa omakohtaisia kokemuksia itsestään tai vaikka läheisestään. Tietenkin ehdottomasti silleen, ettei ketään tunnisteta.

Itsellä harmittaa eniten omassa sairastamisessa kognitiivisten kykyjen huonontuminen. Äly ja järki pelaa, mutta joistain tavallisista asioista on tullut vähän hankalampaa ja hitaampaa. Kykenen vieläkin melko haastaviin asioihin, mutta sitten taas jotkut helpommat asiat voivat tuntua raskaalta ja viedä aikaa. Esim. itsestä huolehtiminen ei ole enää mikään itsestäänselvyys ja pikku juttu, vaan se vaatii energiaa ja välillä joutuu pakottamaan itsensä huolehtimaan perusasioista. Mitään ylimääräistä ei jaksa. Esim. vaikkapa itsensä ehostaminen tuntuu raskaalta työltä ja esim. meikkaamisen jättää mieluummin kokonaan tekemättä, koska se ei ole välttämätöntä.

Joskus surkuttelen omaa kohtaloani, että miksi juuri minä ja miksi juuri mulle tuli sairaus. Se ei juurikaan auta, että ajattelee että voisi olla pahemminkin. Kyllä mielenterveys on niin tärkeä asia ja melkeinpä tärkein, että en osaa ajatella, että "voisi olla pahemminkin". Toki olen onnellinen ja kiitollinen fyysisestä terveydestä.

Olisi kiva lukea muidenkin kokemuksia.

42

549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Yritätkö Ritva tuoda itseäsi todellakin ilmi ja tunnustat sairautesi? 👍

      • Anonyymi

        Ritva oli lenkillä minun kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ritva oli lenkillä minun kanssa.

        Se ei palstalta lähde kulumallakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei palstalta lähde kulumallakaan.

        Kyllä lähti kun olen tukihenkilönä.Hän tukee minua kaivatun ikävöimisessä.Olenkin ollut tänään rauhallinen..Kiitos Ritva ,olet kiva ystävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se ei palstalta lähde kulumallakaan.

        No ei, ennenkuin joku ottaa ongelmat puheeksi irl, tai kun stalkkeri lopettaa stalkkauksensa. Mielenterveys ihan normaali huolista huolimatta, ilman lääkityksiä🙂.


      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        😍 ­­N­­­y­­­m­­f­­­o­m­a­­­a­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        🍒 ­­­N­­­y­­­m­­f­o­­m­a­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#181369942

        🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞


    • Anonyymi

      Parempi kirjoittaa noista yksityisissä ryhmissä.

      • Miten niin ja miksi? eikö mielenterveysongelmista muka saa puhua?


      • Anonyymi
        Prinsessasi kirjoitti:

        Miten niin ja miksi? eikö mielenterveysongelmista muka saa puhua?

        Ei se silloin ole ok kun sä olet valheellinen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se silloin ole ok kun sä olet valheellinen

        Mä en ole valheellinen.

        Alkaa ottaa hermoon nyt tämä paikka kun jatkuvasti joku väittää ja väittää.


    • Anonyymi

      Minulla on vaikea työuupumus taustalla, josta en ole vieläkään, vuosien jälkeen, toipunut. Masennus on hallinnassa lääkkeillä tällä hetkellä ja arki on hiljaista, rauhallista ja tasaista, että näin olisi tilanne myös jatkossa. Stressiä en tahdo sietää enää juurikaan, joten kaikki pitää ottaa rauhallisesti ja hitaasti elämässä ja edetä pikku hiljaa. Onneksi siihen on ollut mahdollisuus, koska suunta on ilokseni tällä hetkellä parempaan päin.

      Viimeisen vuoden aikana on tapahtunut edistystä, mikä on ollut tosi mukava huomata: alan nähdä tulevaisuutta jo vähän matkan päähän. Meni vuosia, etten nähnyt kuluvaa viikkoa pidemmälle, nyt näen jo parin kuukauden päähän, mikä on aika uskomatonta. Jos positiivinen (vaikkakin tosi hidas) kehitys jatkuu, kenties jossain vaiheessa kykenee ruveta suunnittelemaan missä haluaisi olla vuoden päästä tai vaikka 5 vuoden päästä elämässään.

      Kaikille, joilla on elämässä hankalaa:

      Pyytäkää apua, koska sitä kyllä jotain kautta saa. Jostain löytyy se langan pää, josta se solmu lähtee purkautumaan. Olkaa armollisia itsellenne. Älkää odottako nopeita kuntoutumistuloksia, nämä asiat voivat oikeasti viedä vuosia ja vuosia. Mutta se ihminen, joka sieltä syvyyksistä sitten lopulta kuoriutuu, on vahvempi ja viisaampi versio sinusta.

      Mukavaa loppuviikkoa kaikille samankaltaisessa veneessä oleville. 💗

      • Anonyymi

        Siis onko sun apu vaan pelkästään lääkkeet? Lääkkeillähän ei hoideta itse sairautta, se poistaa vaan oireita. Kyllä tuossa kannattaisi lähteä miettimään, miksi on sairastunut? Ei se ole vaan se viimeinen tapahtumasarja, joka sen masennuksen laukaisi. Muuten edessä ikuinen lääkekierre, kun lääkkeethän lakkaa toimimasta kun tulee toleranssi. Ja kyllä ne muutenkin sotkee kehon omaa toimintaa pahasti.

        Terapioita on jos jonkinmoisia, kuten terapeuttejakin. Psykoterapiaan saa kelalta korvausta, "vaativa lääkinnällinen kuntoutus" on kokonaan maksuton ihmiselle itselleen. Terapeutin kanssa on tietysti oltava tarkka, muutaman käyntikerran jälkeen kyllä huomaa, onnistuuko yhteistyö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis onko sun apu vaan pelkästään lääkkeet? Lääkkeillähän ei hoideta itse sairautta, se poistaa vaan oireita. Kyllä tuossa kannattaisi lähteä miettimään, miksi on sairastunut? Ei se ole vaan se viimeinen tapahtumasarja, joka sen masennuksen laukaisi. Muuten edessä ikuinen lääkekierre, kun lääkkeethän lakkaa toimimasta kun tulee toleranssi. Ja kyllä ne muutenkin sotkee kehon omaa toimintaa pahasti.

        Terapioita on jos jonkinmoisia, kuten terapeuttejakin. Psykoterapiaan saa kelalta korvausta, "vaativa lääkinnällinen kuntoutus" on kokonaan maksuton ihmiselle itselleen. Terapeutin kanssa on tietysti oltava tarkka, muutaman käyntikerran jälkeen kyllä huomaa, onnistuuko yhteistyö.

        Ei ole pelkästään lääkkeet, mutta ilman lääkkeitä en pysty tällä hetkellä olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole pelkästään lääkkeet, mutta ilman lääkkeitä en pysty tällä hetkellä olla.

        Juu, ymmärrän. Voihan ne olla sen muun hoidon ohella hyvä olla, kunhan ei pysyvästi.


    • Anonyymi

      Miksi pitäisi meikata? Unohda koko juttu ja keskity johonkin kivaan.

    • Anonyymi

      Et sinä miehenturjake nätisty edes meikillä eikä naisen tunnemiljöö ole uskottava jos pää kunnossa eikä ole esim tarve maalailla rumia kuvia kanssaihmisistä. Onneksi kaikki ei toimi ja operoi kyseisen syvän epätoivon kautta

    • Kun omaa mielenterveyttäni mietin, niin sitä voisin kuvailla sanalla monimutkaisuus. Mulla ei ole mitään mielenterveysdiagnoosia vain siksi, etten ole hakeutunut hoidon piiriin. Oon kuitenkin täysin varma siitä, etten ole ihan terve. Ei kuitenkaan kiinnosta hakea apua.
      Itsellänikin on tuo kognitiivisten taitojen taantuma. Välillä en jaksa huolehtia itsestäni ja ympäristöstäni millään tasolla. Perusasioiden tekeminen tuntuu kovalta suorittamiselta ja kun saan jonkun asian hoidettua, niin se on saavutus.
      Esimerkkinä juurikin tuo meikkaaminen, niin mä olen joskus nauttinut siitä ja tykännyt laittautua. Mielenkiinto siihenkin on mennyt ajat sitten, enkä vaan enää jaksa.
      Ei kiinnosta oikein yhtään mikään. Mulla saattaa olla päiviä, kun makaan koko päivän sängyssä tai oikeasti nukun koko päivän yön perään. Sillä tavalla mä pääsen irti arjesta. Kun elämä ahdistaa.
      Usein pidän vaan kulissia yllä ja esitän, että kaikki on ihan hyvin. Sillä tavoin saan jotain asioita tehtyä.

      • Anonyymi

        Tuo kulissien ylläpitäminen on tosi raskasta. Kävin eilen parissa virallisemmassa tapaamisessa ja oli tosi väsyttävää teeskennellä olevansa iloinen, pirteä ja sosiaalinen noin tunti yhteensä. Olin illalla sängyssä unten mailla jo kymmenen jälkeen kun tuo koitos vei ruokaostosten kanssa yhdessä niin voimat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kulissien ylläpitäminen on tosi raskasta. Kävin eilen parissa virallisemmassa tapaamisessa ja oli tosi väsyttävää teeskennellä olevansa iloinen, pirteä ja sosiaalinen noin tunti yhteensä. Olin illalla sängyssä unten mailla jo kymmenen jälkeen kun tuo koitos vei ruokaostosten kanssa yhdessä niin voimat.

        Minä kyllä ihan aidosti ilahdun joskus, kun näen mulle tärkeitä ihmisiä ja eläimet myös piristää mua.
        Esimerkiksi töissä jos pitää omaisten kanssa keskustella tai koulussa pitää esitelmää, niin osaan melko taitavasti vetää täyden roolin päälle esittäen reipasta ja kiinnostunutta.


      • Anonyymi
        Prinsessasi kirjoitti:

        Minä kyllä ihan aidosti ilahdun joskus, kun näen mulle tärkeitä ihmisiä ja eläimet myös piristää mua.
        Esimerkiksi töissä jos pitää omaisten kanssa keskustella tai koulussa pitää esitelmää, niin osaan melko taitavasti vetää täyden roolin päälle esittäen reipasta ja kiinnostunutta.

        Niin minäkin vedän virheetöntä roolia. Sen takia se juuri onkin niin väsyttävää.


    • Anonyymi

      Minullakin on ties mitä. Pitäisi mennä juttelemaan jollekin ammattilaiselle. Olo on lähinnä tyhjä ja turta. Siitä viimeistään tunnistaa että jotakin pitäisi tilanteelle tehdä. Olen alkanut miettimään mitä oikeasti haluan tehdä elämälläni. Yksi uusi harrastus on ainakin sellainen minkä aloitan pian. Burnoutia pukkaa ja on pukannut tarkemmin miettien jo pari vuotta. Tässä lukkiutuneessa tilassa on niin kauan kunnes asioihin tulee jokin olennainen muutos, mikä alkaa olemaan pikkuhiljaa käsillä. Kyllä se niin on että elämässä ajautuu vähitellen eri ympyröihin ja ne voivat olla kuluttavia. Kyseessä ei ole mikään uusavuttomuus tai älyn puute vaan se että oman mielen ylle on langennut ikään kuin varjo mikä sumentaa ajattelun.

    • Anonyymi

      Aika kovia ootte kun noista kaikista selviätte 😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆 Onnea matkaan 😆😆😆😆😆😆👌👌👌😆😆😆😆😆👌👌👌👌👌😆😆😆Laitahan mies ja nainen kyrpää naamaan ja vähän piiskaa pilluun ja naamaan 😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆Jokainen teko kostetaan ja koette itse jokaisen tekonne 😆😆😆😆😆😆😆😆ehkä mies olet niin vaisu tulevan näyssä 😆😆😆😆😆😆ja naisia ei näy jskssako niistä kukaan edes tuntia ilman loppuelämän paskaa 😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆😆 L nainen varo raivoa ja muuta 😆😆😆😆😆😆😆 kaikille kaikkea 😆😆😆😆 Mirka kyllä se Marko Polle vielä rakastuu sinuun 🫣🫣🫣🫣🫣🫣🫣🫣🫣🫣🫣🫣🫣🫣 Eiköhän se Emilia ja muut ole hakkauksilta turvassa 😆😆😆😆😆😆😆 ehkä unelmissa ei missään muualla 🤪🤪😆😆😆😆😆😆 i nainen varo jokaista liikettäsi 🤪🤪🤪🤪😆😆😆😆😆😆😆

      • Anonyymi

        Jos joku niin sinä tarvitset kyllä psyykkistä apua


    • Anonyymi

      Jos täällä ei oo peda reita niin mieli puoli a sitten.

      • Anonyymi

        Olo parani heti, kun sain sopivaa luettavaa

        Sulta ?

        LOVE


    • Anonyymi

      Neuvoja millä lievittää itsetuhoisia pakkoajatuksia? :(

    • Anonyymi

      No siis se meni jotenkin näin

      https://youtu.be/o0IEgOe5tKw?si=V_7pB-gaTxAxrxCW

      Ja luulin et kohtaloni on nuo laulun sanojen tilanne mut mä selvisin ja kohta jo 10 vuotta ollut terveenä ilman psyykisiä vaivoja.

      Itse olin 14 v tai no 13 v… täyttämässä 14 v 3 kuukauden sisällä ,sillon kun sairastuin laulun nimenä olevaan sairauteen F32.

      Joku häpeää tämmösiä mut itse puhun mielellään tästä koska niin monet yläasteikäset, ammattikoulu, lukio ja amk ikää olevat kärsii tästä.

      Se on nuorten ja nuorten aikuisten vitsaus.

      Mun viestini on kaikille erityisesti 13-28 vuotiaille: Masennuksesta kyllä paranee. Tarvii vaan uskoa ja yrittää panostaa itsekin toipumiseen eikä saa luovuttaa.


      T: Karoliina

    • Anonyymi

      Masennuksen pahin vihollinen on liikkeelle lähtö. Lähtekää ulos kävelylle, olkaa aktiivisia, ja masennus saa kyytiä.

    • Anonyymi

      Oireet aloittajan kanssa aika samoja. Todella aamuisin on todella ajoittain vaikeaa nousta aamutoimiin ja perus arkeen. Tiedän kyllä mistä tämä johtuu? Mielen myllerrys
      on todella välillä kasattava pakettiin ja puskea väkisin eteenpäin. Normaalit rutiinit tahtovat jäädä tekemättä koska ei todellakaan jaksa.. Ehkä jokin uusi ilmapiiri voisi auttaa löytämään jotain uutta ja palauttaa uuteen iskuun! Todellakin itsestään huolehtiminen ja siihen liittyvät trimmaustoimet välillä unohtuu koska ei välitä. Olet aloittaja täysin samalla aallonpituudella kanssani. Yritetään jaksaa ja toivutaan. Hyvää Joulun odotusta sinulle ja toivottavasti joskus pääsisin kanssasi näistä asioista juttelemaan

    • Anonyymi

      Syyt: Elimistöön kertynyt liikaa A-vitamiinia ja karotenoideja ja liikaa kuparia

      Lääkkeet: UVB-valo, Sinkki, niasiini, metyylikobalamiini, b-vitamiinit
      A-vitamiinien minimointi ja kuparin minimointi

      • Anonyymi

        Kahvia kannattaa myös vähentää


      • Anonyymi

        Olisin odottanut mainintaa suolistobakteereista tässä yhteydessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisin odottanut mainintaa suolistobakteereista tässä yhteydessä.

        Tosiaan, se unohtui ja tietenkin liikunta !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan, se unohtui ja tietenkin liikunta !

        Eli pitkälti: syö monipuolisesti kasviksia ja rajoitetusti vähärasvaista lihaa ja säännöllisesti rasvaista ja vähärasvaista kalaa tukeaksesi aivoterveyttäsi. Muista extra virgin oliivi- ja rypsiöljyt, siemenet ja pähkinät.

        Monipuolisesti ravinnosta vitamiinit ja hivenaineet ennemminkin kuin purkista.

        Ei mikään parannuskeino, mutta tukee aivoterveyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli pitkälti: syö monipuolisesti kasviksia ja rajoitetusti vähärasvaista lihaa ja säännöllisesti rasvaista ja vähärasvaista kalaa tukeaksesi aivoterveyttäsi. Muista extra virgin oliivi- ja rypsiöljyt, siemenet ja pähkinät.

        Monipuolisesti ravinnosta vitamiinit ja hivenaineet ennemminkin kuin purkista.

        Ei mikään parannuskeino, mutta tukee aivoterveyttä.

        Entäs kun sisäelimet on äärimmäisen rasittuneet, niin ettei oikein jaksa tehdä mitään? Ihmisenä oleminen on silloin tosi heikkoa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli pitkälti: syö monipuolisesti kasviksia ja rajoitetusti vähärasvaista lihaa ja säännöllisesti rasvaista ja vähärasvaista kalaa tukeaksesi aivoterveyttäsi. Muista extra virgin oliivi- ja rypsiöljyt, siemenet ja pähkinät.

        Monipuolisesti ravinnosta vitamiinit ja hivenaineet ennemminkin kuin purkista.

        Ei mikään parannuskeino, mutta tukee aivoterveyttä.

        Epäinhimillisen suuri ja pitkäkestoinen voiman epäsuhta ja väkivalta on aiheuttanut tämän ja myös muita terveydellisiä ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs kun sisäelimet on äärimmäisen rasittuneet, niin ettei oikein jaksa tehdä mitään? Ihmisenä oleminen on silloin tosi heikkoa

        Myös muut asiat.


    • Anonyymi

      Tämä aihe kuuluu mielenterveyspalstalle.

      • Anonyymi

        Tämä sopii tänne mainiosti järkevin keskustelu täällä kaikki muut on huuhaata.


    • Anonyymi

      Henkistä väkivalt aloitus

    • Anonyymi

      Lääkleeä ohjeessa oli että pokstaa korkea lentoisia ajatilsia. Joo niin mitta miten jos miettii kaokkea mitä
      Kuten kirjat elokuvat niin pitää yrittää poistaa ne aivooista.
      Ymmärrän tietenki jos hoitoalalla on lestadiolaisia rninosa.
      Paholaisen silmä tai konkussiharava. En ole vuosiin enää
      Liiemmin sitä katsonut.
      Tämä maailma on tosiaan ikävä öpaikka kaikki pilataan.
      Kuitenkin raamatussa on tulee aika mikään ei ole enää kirouksen alaista.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      314
      3672
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      268
      2115
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      99
      1449
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1353
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      93
      1338
    6. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      61
      1207
    7. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1198
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1034
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      49
      1028
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      924
    Aihe