Minäpä olen miettinyt tällaista juttua tässä aika kauan, oliskohan jollakin esittää näkemys.
Kun minun päässäni ei millään yhdisty yin/yang-energiat tällaiseen keksintöön kun sukupuoli. Miten niin, että nainen on aina yin ja mies on aina yang, Mars mies ja Venus nainen? Mitä ihmeen tolkkua siinä muka on? Mitä varten yksilö ilmentäisi muka jompaa kumpaa lähinnä, ja toista vaan projektion kautta jos sittenkään?
Minkä vuoksi astrologia on heteronormatiivisuuden kourissa? Luulisi että tuosta maakalaisnäkökulmasta pikku hiljaa päästäisiin yli.
Heteronormatiivinen astrologia
6
422
Vastaukset
- Astron
Tuollaisten yinin ja yangin ymmärtämisen kannalta ne on tietenkin käsitteenä pidettävä feminiinisenä (Huom! Tämä ei populäärisuomennosten vastaisesti ole sama kuin naisellinen) ja maskuliinisena.
Planeetatkin jaetaan feminiinisiin ja maskuliinisiin -sekä androgyyneihin. Feminiiniset ovat Kuu, Venus, Neptunus ja Pluto. Maskuliiniset taas Aurinko, Mars, Jupiter ja Uranus. Tämä jako on esitetty esimerkiksi Liz Greenen kirjassa "Relating".
Merkeistä tääs maan ja veden merkit edustavat feminiinistä perusenergiaa, ilman ja tulen merkit maskuliinista.
Mielestäni onkin hedelmällisempää nähdä asiat feminiinisenä ja maskuliinisena. Tuo "ilmentäminen projektion kautta" liittyy lähinnä kulttuurillisiin odotuksiin.
Otetaan esimerkkinä mies, jolla on esimerkiksi Aurinko ja Kuu molemmat ravussa. Paljon ravun feminiinistä, huolehtivaa perusenergiaa. Kuitenkin yhteiskunnassa miesten ei oleteta olevan huolehtivia ja äidillisiä (Tyypillinen rapumies). Siksi on todennäköistä, että tuo mies projisoi tuon Kuun energian muihin ja omaksuu tietyn machoroolin.
Esimerkkinä yksi tuollainen mies (Aurinko ja Kuu ravussa) -Harrison Ford. Hänen roolinsa esimerkiksi Han Solona ja Indiana Jonesina ovat tyyypillisiä machorooleja. Toinen machomies oli Clark Gable, jolla oli Kuu ravussa.
Toivottavasti selvensi. :)- Indigo9
Juuripa tätä mieltä minäkin olen. Se vaan jotenkin on niin turhauttavaa kun se lipsuu aina siihen, että maskuliinisuuden sijaan puhutaan miehestä ja feminiinisyyden sijaan naisesta. Tällä tavalla vielä kaiken lisäksi uusinnetaan noita ahtaita sukupuolirooleja. Saisivat Ford ja Gablekin vähän enemmän tilaa elää ;)
Erityisen turhauttavaa tuo astrologiassa on siksi, kun astrologia on kuitenkin muuten niin edistyksellistä ja, miten sen nyt sanois, kosmisesti kehittynyttä. Niin sitten tuo jotenkin tökkää silmään niin pahasti.
- ..........
Maailma tarvitsee tasapainoa, on hyvää ja pahaa, sillä ilman pahaa ei olisi hyvää. Taspainoa tuo myös yin ja yang. Feminiinisyys ja maskuliiniuus.
Ne tarvitsevat toisiaan jotta maailma on tasapainoinen. Ei se syrji homoja, onhan homoissakin feminiinisempiä ja maskuliinisempiä yksilöitä, heilläkin yin ja yang voi olla hyvin tasapainossa. Tämä minun näkökantani. - Triton
En siis ole ainoa, jota tökkii se että laaditaan mustavalkoisia listoja. Näissä listoissahan otsikkona on usein hyvä ja paha, ja kenties vieläkin useammin naisellinen ja miehinen. Aika usein sitten vieläpä sotketaan noita listojen otsikoita keskenään, ja oletetaan että mies = hyvä, nainen = paha tai ainakin ei-hyvä. Tai mikä vinkkeli nyt kulloinkin otetaan.
Otetaan nyt vaikkapa tämä Mars. Perinteisessä mielessä sen pitäisi naisen kartalla kuvastaa sitä millaista miestä nainen arvostaa. Tämä on naista sorsiva linnanneito-viritys, jossa kuvitellaan että nainen ei itse mukamas omaa minkäänlaisia maskuliinisia, saati aktiivisia ja energisiä ominaisuuksia, vaan hänen pitää odottaa saavansa yang-lisää itsensä ulkopuolelta! Idioottimaista. Itselläni on Mars Jousimiehessä ja vieläpä konjunktiossa Kuu/Neptunus-konjunktioon Skorpionissa, ja en todellakaan koe tarvitsevani moista miestä elämääni riehumaan, sillä osaan kyllä noita Mars-energioita itsekin ilmaista (aika usein kyllä tosin hieman ikävällä tavalla, kun on tuo epäpyhä kolminaisuus Mars/Neptunus/Kuu).
Entäpä sitten miespuolisen kumppanini Venus? Se on Skorpionissa, ja kaiketi hänellä sitten "pitäisi" olla varsin syvästi tunteva nainen. Joskus kyllä tuntuu että hän on itse tavallaan "syvästi tunteva nainen", eli se tekijä on hänessä itsessään.
Tottakai ihmiset tarvitsevat toisiaan ja saavat elämäänsä tärkeää sisältöä ja vaikutteita toisiltaan, mutta en silti voi vakavissani ottaa sellaista että "mies tekee, nainen on". Eli että nainen vain passiivisesti jollottaisi omissa oloissaan, ja sitten tulee se mies siihen hillumaan.
Planeetoillahan on monenlaisia ominaisuuksia muitakin kuin fem./mask. Ja entäpä sitten Saturnus? Mikä se sitten olisi, kun se on kartalla ainoa maa-elementtiä edustava planeetta?
Oikeastaan kaiken huippu on se että jotkut katsovat kartalla Auringon edustavan ihmisen isää. Siis hoh-hoijaa, kuka on päättänyt että Aurinko on yleensäkin maskuliininen, voihan elämää ylläpitävä tärkein kappale koko aurinkokunnassamme olla yhtähyvin "äitikin"? (Japanilaisille Aurinko on itseasiassa jumalatar.) Ja sikäli mikäli kuin Aurinko kuvaa kartan haltijan omaa perusenergiaa, niin minkä ihmeen takia se liittyisi jotenkin tyypin ISÄÄN? Tämä tuntuu juontuvan sieltä samasta ajatusmaailmasta missä nainen kohtuineen on vain pelkkä pelto jonka mies siementää; lapset otetaan isän nimelle jne.
Minun puolestani Saturnus voi kartalla edustaa isää ja Kuu äitiä, Auringon voi hyvin jättää yksilön itsensä omaksi kappaleeksi.- Indigo9
Joo jotenkin tuntuu, että tuo yin-yang-konsepti on ymmärretty niin monella tavalla väärin että huh huh. Millä tavalla ihmisiä nyt milloinkin huvittaa vääntää sitä sopimaan omiin subjektiivisiin näkemyksiinsä.
Minullakin on muuten Mars jousimiehessä ja konjunktiossa Neptunuksen kanssa (jousimies) :) ja muutenkin tulta riittää, enkä minäkään todellakaan koe tarvitsevani mitään ulkopuolista yang-lisää, tosin en kyllä yiniäkään.
Aivan, kuten tuo miestäsi kuvaava esimerkkikin kuvasi, niin koko asetelma ei ole mistään kotoisin. Totta kai projektiota voi tapahtua jos ei pysty ilmaisemaan itseään, mutta mielestäni se johtuu yleensä jäykistä sukupuolirooleista eikä mistään idioottimaisesta (jäykän sukupuolisesta) ideasta, että parisuhteen toisen osapuolen pitäisi ilmentää niitä piirteitä.
Jos minulta kysytään, tasapainoinen ihminen käyttää sekä yin- että yang-energioita, sukupuolesta riippumatta. Tuo mies tekee, nainen on -malli on loukkaava kumpaakin sukupuolta kohtaan.
Kaiken huippu on kyllä planeettojen sukupuolisoiminen. Ehkä joku planeetta kuvaa energioita, joita vaikkapa isä yleensä ilmentää paljon, mutta vaikka olisikin näin niin ei siitä helvetti soikoon voi vetää johtopäätöstä, että se on aina niin.
Kas kun eivät väitä Auringolla on ruskeat kengät ja se menee töihin bussi nro 24:lla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022186- 1021612
- 821308
- 1211283
- 1171236
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571044Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis601034- 511007
- 36942
- 33814