Onko Jumala kaikkien Jumala?
Niin paljon on maailmassa uskontoja, paljon vanhempia kuin kristinusko ja eri kulttuureissa eläville ihmisille heidän uskontonsa on heille Tie, Totuus ja Elämä. Hindulaisuuden kannattajia n. 750 milj.maailmassa, Buddhalaisuus, Islam, Idän uskonnot, juutalaiset, jehovalaiset, mormonit muutamia mainitakseni. Koko maailmanväestöön verrattuna kristinuskon piirissä on vain pieni osa ja siinäkin niin monta haaraa, katolisuus, ortodoksit, evankelislutherilaiset ja siinä vielä eri lahkoja mm. lestadiolaisuus, joka myös jakautunut sen mukaan, miten Raamattua tulkitaan. Onko nyt Jumala valinnut vain pienen joukon lapsikseen ja haluaa heidät johdattaa Taivaan kotiin? Muutko Hän on jättänyt heitteille, vaiko luovuttanut saatanalle? Eikö Jumala olekaan kaikkien yhteinen Jumala? Kaikissa uskonnoissa on varmaan yksilöitä, jotka haluavat Taivaaseen, mutta eivät tiedä kristinuskovaisten jumalaopista ja Jeesuksen armosta mitään. Jos ajatellaan, että on vain yksi tie Taivaaseen, niin eikö sitä voi verrata sanoin, että nyt menen Helsinkiin ja voin lentää sinne joko Finnairilla tai Blue 1:lla? Eli kristinuskoko ainoa tie ja ei niin väliä, miten sillä kulkee, kun saa aina syntinsä anteeksi?
Onko Jumala kaikkien Jumala?
18
819
Vastaukset
- jaina
Kysyt, onko Jumala kaikkien jumala. Oleellisempi kysymys on missä?
Jossain ylhäällä ja/tai alhaalla?
Jossain kirjan sivuilla?
Kaikkialla?
Toinen hyvä kysymys on miten?
Miten voi ilmentää tai harjoittaa uskoaan,
ja miettiä, mitä tapoja siihen keksisi?
Edelleen hyvää tekee miettiä mikä ero on uskonnolla ja uskolla?- totuuden etsijä
Tähtäsin kysymykselläni ajatukseen, että Jumala on nyt ja aina Yksi ja Sama koko universumissa, niin ylhäällä kuin alhaalla, kaikissa uskonnoissa, opeissa, mytologian tarustoissa. Jumalan voi kokea ja tuntea niin monimuotoisesti ja kukin uskoa omalla tavallaan ja harjoittaa sitä niin "Finnairilla" kuin "Blue 1:llakin". Mitä mieltä itse olet?
- Nasse
Ongelma on että kaikki Jumalaan uskovat ovat luoneet oman Jumalansa joten Jumalia on yhtä monta kuin siihen uskoviakin.
Lisäksi vielä agnostikot, joiden Jumala on "koomassa"- jaina
Hyvä Nasse,
se, että kaikki ovat luoneet oman Jumalansa
ja luovatkin, mielikuvittelemalla omassa päässään, ei tee näistä miljardeista Jumal-iteraatioista yhtään sen enemäpää tai vähempää. Se ei ole ollut, eikä tule olemaankaan mikään ongelma.
Ongelma on se, että jotkut ensinnäkin sanovat omistavansa ainoan oikean tulkinnan jumalmielikuvista ja toisekseen, tulkitsevat toisenlaiset vääräuskoisina tapettaviksi tms. rakastavasti rakentavaa.
Tosin, en itsekään diggaa esim. näitä mustasukkaisia, sotaisia taivasjumalia Allahia ja Jahwea (mutta heihin uskovat kidutetut sielut eläköön kuten parhaaksi katsovat, sillä kapealla kaistalella ns. elämäänsä).
- ounou
"Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita jumalia minun rinnallani. Älä tee itsellesi jumalankuvaa, älä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni."
Mitä tässä siis sanotaan? Jahve, juutalaisten jumala, julistaa, että hän on ainut jumala jota Juutalaiset saavat palvoa. Miksi? Koska vielä Mooseksen oletettuna elinajankohtana juutalaiset palvoivat vielä monia muita jumalia Jahven lisäksi. Tässä tulee siis Jahvelta käsky, että muut jumalat on hylättävä, hänen hyväkseen.
Huomaa, että Jahve ei sano: "Minä olen Herra, ainoa todellinen Jumala." Hän ei myöskään kutsu muita jumalia epätosiksi, vaan vetoaa siihen, että juuri hän auttoi juutalaiset pois Egyptistä, ja kostaa julmasti kaikille jotka erehtyvät palvelemaan muita jumalia. Jahve, tuo olento joka nykyisin tunnetaan yksinkertaisesti Jumalana kristityissä maissa, ei siis itse asiassa edes väitä olevansa ainoa Jumala. Jeesus tosin puhui asiasta hieman erityylisesti, mutta Jeesuksen jumalaisuudestakin oli alkukirkossa niin paljon erimielisyyttä, että asiasta piti erikseen päättää epäreilulla äänestyksellä, jossa voitti se puoli jonka kannalla keisari oli, vaikka saikin vähemmistön äänistä.
Älä siis hämmästy, jos kuolemanjälkeisessä saat huomata että maailman hallinnasta kinastelee sekalainen joukko erilaisia jumalia, jotka kaikki ovat mielestään se ainoa oikea palvomisen arvoinen jumala.- Valen
Lueppas Raamattusi uudestaan. Israelin Jumala kyllä sanoo olevansa ainoa Jumala:
"Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule."
(Jesaja 43:10, 1933/38 käännös)
"Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa. Kuka on minun kaltaiseni? Hän julistakoon ja ilmoittakoon ja osoittakoon sen minulle, siitä alkaen kuin minä perustin ikiaikojen kansan. He ilmoittakoot tulevaiset, ja mitä tapahtuva on. Älkää vavisko älkääkä peljätkö. Enkö minä aikoja sitten antanut sinun kuulla ja sinulle ilmoittanut, ja te olette minun todistajani: Onko muuta Jumalaa kuin minä? Ei ole muuta pelastuskalliota, minä en ketään tunne."
(Jesaja 44:6-8, 1933/38 käännös)
Valen - Nasse
Valen kirjoitti:
Lueppas Raamattusi uudestaan. Israelin Jumala kyllä sanoo olevansa ainoa Jumala:
"Te olette minun todistajani, sanoo Herra, minun palvelijani, jonka minä olen valinnut, jotta te tuntisitte minut ja uskoisitte minuun ja ymmärtäisitte, että minä se olen. Ennen minua ei ole luotu yhtäkään jumalaa, eikä minun jälkeeni toista tule."
(Jesaja 43:10, 1933/38 käännös)
"Näin sanoo Herra, Israelin kuningas, ja sen lunastaja, Herra Sebaot: Minä olen ensimmäinen, ja minä olen viimeinen, ja paitsi minua ei ole yhtäkään Jumalaa. Kuka on minun kaltaiseni? Hän julistakoon ja ilmoittakoon ja osoittakoon sen minulle, siitä alkaen kuin minä perustin ikiaikojen kansan. He ilmoittakoot tulevaiset, ja mitä tapahtuva on. Älkää vavisko älkääkä peljätkö. Enkö minä aikoja sitten antanut sinun kuulla ja sinulle ilmoittanut, ja te olette minun todistajani: Onko muuta Jumalaa kuin minä? Ei ole muuta pelastuskalliota, minä en ketään tunne."
(Jesaja 44:6-8, 1933/38 käännös)
Valenhiekkalaatikollanne käy melkoinen pölytys.
Pyyhi perseesi siihen raamattuun, satukirja se on. - totuuden etsijä
Entäpä, jos kuolemanjälkeisessä elämässä toteaakin, että eihän täällä ole kuin Yksi ainoa Jumala, mutta kuten rakkaalla lapsella, niin monta nimeä ja puhuu ja kirjoittaa kaikilla kielillä?
- Gigul216
totuuden etsijä kirjoitti:
Entäpä, jos kuolemanjälkeisessä elämässä toteaakin, että eihän täällä ole kuin Yksi ainoa Jumala, mutta kuten rakkaalla lapsella, niin monta nimeä ja puhuu ja kirjoittaa kaikilla kielillä?
Miten voisi olla?
Skitsofreninen "laidasta laitaan ailahteleva" Jumala joka toisaalla panee kaiken matalaksi ja tappaa,tapattaa kaikki julmasti tai rankaisee kaikkia tulevia sukupolvia epäoikeudenmukaisesti hirvittävällä sairauksien,epätäydellisyyden ja kuoleman kavalgaadilla(Adamin ja Evan synneistä johtuen) ja toisaalla Rakkautta julistava Kristuksen Isä jonka armahdusta ja anteeksiantoa kumpuava sanoma on kauneinta mitä ihmiskunta koskaan on kuullut j.n.e.
Eli minun ajatuksissani on ainakin kaksi Jumalaa joista toinen on Rakkaus ja Korkein Oikeudenmukaisuus Todellinen Kaikkivaltias ja toisen alemman luoja-jumalan periaatteet, luonteen piirteet ja tavat toimia ovat hyvin raadolliset ja ailahtelevat.
Eli käsittääkseni Jumala ei voi toimia vastoin periaatteitaan ja Olemustaan,,eli Rakkaus ei voi olla vihaa tai Oikeudenmukaisuus ei voi olla "välillä/hetken" epäoikeudenmukaisuutta j.n.e.
Siispä kuka hallitsee olevaisuutta, laittoi, suunnitteli tähän olevaisuuteen lait ja toiminta-mallit ja on vastuussa niistä ja taas kuka on Korkein ja tuo Suuri Rakkaus jonka Olemus poikkeaa tavattomasti edellisestä? "Mooseksen aikaan" Israelin uskonnossa oli vielä vallalla henoteismi (yhden jumalan palvonta, toisia kieltämättä). Vasta myöhemmin, profeettjen aikana alkoi kehittyä ajatus, että Israelin Jumala, Jahve, onkin ainoa, universaali jumala, toisten jumalien ollessa epäjumalia.
- totuuden etsijä
Gigul216 kirjoitti:
Miten voisi olla?
Skitsofreninen "laidasta laitaan ailahteleva" Jumala joka toisaalla panee kaiken matalaksi ja tappaa,tapattaa kaikki julmasti tai rankaisee kaikkia tulevia sukupolvia epäoikeudenmukaisesti hirvittävällä sairauksien,epätäydellisyyden ja kuoleman kavalgaadilla(Adamin ja Evan synneistä johtuen) ja toisaalla Rakkautta julistava Kristuksen Isä jonka armahdusta ja anteeksiantoa kumpuava sanoma on kauneinta mitä ihmiskunta koskaan on kuullut j.n.e.
Eli minun ajatuksissani on ainakin kaksi Jumalaa joista toinen on Rakkaus ja Korkein Oikeudenmukaisuus Todellinen Kaikkivaltias ja toisen alemman luoja-jumalan periaatteet, luonteen piirteet ja tavat toimia ovat hyvin raadolliset ja ailahtelevat.
Eli käsittääkseni Jumala ei voi toimia vastoin periaatteitaan ja Olemustaan,,eli Rakkaus ei voi olla vihaa tai Oikeudenmukaisuus ei voi olla "välillä/hetken" epäoikeudenmukaisuutta j.n.e.
Siispä kuka hallitsee olevaisuutta, laittoi, suunnitteli tähän olevaisuuteen lait ja toiminta-mallit ja on vastuussa niistä ja taas kuka on Korkein ja tuo Suuri Rakkaus jonka Olemus poikkeaa tavattomasti edellisestä?Yksi ja sama kaikilla ja kaikkialla
Voisiko päätyä siihen, että on vain Yksi Jumala kaikessa ja kaikkialla niin ylhäällä kuin alhaalla. Olisikin parempi nimi Pyyteetön Rakkaus = Jumala = yhtä kuin Jahve = Allah ja niin edelleen. Rakkaus sanahan kaikilla kielillä, kaikkialla maailmassa, jokaiselle ihmisille on yksiselitteinen ja merkitsee samaa. Nythän jokainen uskonto, oppi, yksilö haluaa omia ”Jumalan” itselleen, nimittää sitä eri nimillä, haluaa antaa sille ihmismäisiä ominaisuuksia ja uskoo palvelevansa sitä omalla tavallaan ja tekevänsä sen nimissä tekoja. Eiväthän sodat, murhat, epäoikeudenmukaisuus jne voi olla Jumalan tekoja, vaan ihmisten, vaikka Jumala on jokaisessa ja kaikessa. (Jokaisella jolla on käsi, se käsi vain On, ei se itsestään tee mitään pahaa eikä hyvää. Mutta siinä on voima, jota voi käyttää rakkauden tekoihin).
Voimme olla sokeita ja kuuroja, emme tunnista Jumalaa itsessämme ja kaikissa ja kaikessa, emmekä kuule Hänen ääntään. (Kun vain liian kaukainen, on sokeutta silmien näkevien. Kun hätähuuto lähimmäisen on kuuroutta korvien kuulevien.) Siten emme osaa käyttää sitä Rakkauden voimaa= Jumalvoimaa, joka meillä on käytössämme. Tai luulemme ja uskomme sitä käyttävämme kaikkeen mahdolliseen, kun sielu piilossa sydämen ja halut ja pyyteet vain mielen.
Kun jotain tahtoo omistaa, tahtoo vangita voimaa virtaavaa. - Gigul216
Yksi ja sama kaikilla ja kaikkialla
Voisiko päätyä siihen, että on vain Yksi Jumala kaikessa ja kaikkialla niin ylhäällä kuin alhaalla. Olisikin parempi nimi Pyyteetön Rakkaus = Jumala = yhtä kuin Jahve = Allah ja niin edelleen. Rakkaus sanahan kaikilla kielillä, kaikkialla maailmassa, jokaiselle ihmisille on yksiselitteinen ja merkitsee samaa. Nythän jokainen uskonto, oppi, yksilö haluaa omia ”Jumalan” itselleen, nimittää sitä eri nimillä, haluaa antaa sille ihmismäisiä ominaisuuksia ja uskoo palvelevansa sitä omalla tavallaan ja tekevänsä sen nimissä tekoja. Eiväthän sodat, murhat, epäoikeudenmukaisuus jne voi olla Jumalan tekoja, vaan ihmisten, vaikka Jumala on jokaisessa ja kaikessa. (Jokaisella jolla on käsi, se käsi vain On, ei se itsestään tee mitään pahaa eikä hyvää. Mutta siinä on voima, jota voi käyttää rakkauden tekoihin).
Voimme olla sokeita ja kuuroja, emme tunnista Jumalaa itsessämme ja kaikissa ja kaikessa, emmekä kuule Hänen ääntään. (Kun vain liian kaukainen, on sokeutta silmien näkevien. Kun hätähuuto lähimmäisen on kuuroutta korvien kuulevien.) Siten emme osaa käyttää sitä Rakkauden voimaa= Jumalvoimaa, joka meillä on käytössämme. Tai luulemme ja uskomme sitä käyttävämme kaikkeen mahdolliseen, kun sielu piilossa sydämen ja halut ja pyyteet vain mielen.
Kun jotain tahtoo omistaa, tahtoo vangita voimaa virtaavaa.>>Voimme olla sokeita ja kuuroja, emme tunnista Jumalaa itsessämme ja kaikissa ja kaikessa, emmekä kuule Hänen ääntä>Eiväthän sodat, murhat, epäoikeudenmukaisuus jne voi olla Jumalan tekoja, vaan ihmisten, vaikka Jumala on jokaisessa ja kaikessa.>Voisiko päätyä siihen, että on vain Yksi Jumala kaikessa ja kaikkialla niin ylhäällä kuin alhaalla.
- totuuden etsijä
Gigul216 kirjoitti:
>>Voimme olla sokeita ja kuuroja, emme tunnista Jumalaa itsessämme ja kaikissa ja kaikessa, emmekä kuule Hänen ääntä>Eiväthän sodat, murhat, epäoikeudenmukaisuus jne voi olla Jumalan tekoja, vaan ihmisten, vaikka Jumala on jokaisessa ja kaikessa.>Voisiko päätyä siihen, että on vain Yksi Jumala kaikessa ja kaikkialla niin ylhäällä kuin alhaalla.
Yksi ja Rajaton
Olemme kait samalla aaltopituudella siinä, että ihmismäistä, skitsofreenista Jumalaa ei voi olla olemassa. En myöskään yhdy dualismiin alemmasta ja ylemmästä Jumalasta. Silti mielestäni voi olla yksi ainoa Jumala = Pyyteetön Rakkaus. Kun Jumala ei voi olla ihmismäinen, sillä ei ole tunteita eikä ajatusta vaan se on Rakkauden voima ja Jumalalle Rakkauskaan ei ole tunne. Se on vain Yksi ja siitä ykseydestä on syntynyt kaksinaisuus, rajallinen maailma eli kaksinaisuuden maailma. Aika, (yö ja päivä), pituus ja leveys, korkeus ja kaikki ovat ihmisen luomia käsitteitä, joita ei ole Jumalassa, koska se vain on Yksi ja rajaton. Täällähän aina ja kaikessa tehdään valintoja eri vaihtoehtojen välillä (kirjoitan, en kirjoita), myös hyvän ja pahan välillä. Pitäisi ehkä yhä enemmän nähdä maailmassa kauneutta ja ihmisissä hyvää, sillä toki sitä on enemmän kuin pahaa ja hirmuisia tekoja ja sydämen onnellisuus ei ole riippuvainen sivistyksestä, mammonasta eikä olosuhteistakaan.
Käsittääkseni meidän on tarkoitus kaiken aikaa oppia ja kehittyä yhä lähemmäs Jumalaa eli pyyteetöntä rakkautta ja joskus kiertokulun päätyttyä voimme palata siihen ykseyteen (se lienee se paratiisi). Sitä en väitä missä kaikessa olotilassa meidän on kehityttävä, mutta en usko siihen yhden lyhyen ihmiselämän riittävän. Mikä toisaalta vie kehittymistä eteenpäin: kärsimykset, koettelemukset ja vastoinkäymisethän kasvattavat enemmän kuin ”hyvä olo”. Siksi kait maailmassa tapahtuu kaikenlaista kehityksen ja muutoksen lain mukaisesti (eli luomistyö jatkuu edelleen) ja kun me emme voi tietää kokonaisuutta, ei yksittäisistä tragedioista, sodista ym. meillä voi olla käsitystä tulevaisuuden, tulevan ja lopputuloksen kannalta. Jos mahdollisesti tuhansien, kymmenien tuhansien, satojen tuhansien, miljoonien jne vuosien päästä kirjoitettaisiin maailmanhistoriaa, ei voi tietää mitä tämän hetken maailmassa on ollut hyvää ja pahaa ja mitä tämän ajan tapahtumilla on ollut vaikutusta. Onko ihmistä, millainen se on, onko maapalloa ja millainen se on? Kun katselee historiaa taaksepäin, mitä kauheuksia ja uskonsotia siihen on liittynyt.
Eli kokonaisuutta emme voi tämän ajan tapahtumista tietää, emmekä Jumalan ”tarkoituksesta” tai ei se ole tarkoitus, vaan lopullinen totuus siitä, että kun joku alkaa, sille on myös määrätty loppu. Niin kuin syntyminen jo määrää kuolemisen. Vasta kuoleman jälkeen kait ihmisellekin selviää elämän tarkoitus. - Gigul216
Yksi ja Rajaton
Olemme kait samalla aaltopituudella siinä, että ihmismäistä, skitsofreenista Jumalaa ei voi olla olemassa. En myöskään yhdy dualismiin alemmasta ja ylemmästä Jumalasta. Silti mielestäni voi olla yksi ainoa Jumala = Pyyteetön Rakkaus. Kun Jumala ei voi olla ihmismäinen, sillä ei ole tunteita eikä ajatusta vaan se on Rakkauden voima ja Jumalalle Rakkauskaan ei ole tunne. Se on vain Yksi ja siitä ykseydestä on syntynyt kaksinaisuus, rajallinen maailma eli kaksinaisuuden maailma. Aika, (yö ja päivä), pituus ja leveys, korkeus ja kaikki ovat ihmisen luomia käsitteitä, joita ei ole Jumalassa, koska se vain on Yksi ja rajaton. Täällähän aina ja kaikessa tehdään valintoja eri vaihtoehtojen välillä (kirjoitan, en kirjoita), myös hyvän ja pahan välillä. Pitäisi ehkä yhä enemmän nähdä maailmassa kauneutta ja ihmisissä hyvää, sillä toki sitä on enemmän kuin pahaa ja hirmuisia tekoja ja sydämen onnellisuus ei ole riippuvainen sivistyksestä, mammonasta eikä olosuhteistakaan.
Käsittääkseni meidän on tarkoitus kaiken aikaa oppia ja kehittyä yhä lähemmäs Jumalaa eli pyyteetöntä rakkautta ja joskus kiertokulun päätyttyä voimme palata siihen ykseyteen (se lienee se paratiisi). Sitä en väitä missä kaikessa olotilassa meidän on kehityttävä, mutta en usko siihen yhden lyhyen ihmiselämän riittävän. Mikä toisaalta vie kehittymistä eteenpäin: kärsimykset, koettelemukset ja vastoinkäymisethän kasvattavat enemmän kuin ”hyvä olo”. Siksi kait maailmassa tapahtuu kaikenlaista kehityksen ja muutoksen lain mukaisesti (eli luomistyö jatkuu edelleen) ja kun me emme voi tietää kokonaisuutta, ei yksittäisistä tragedioista, sodista ym. meillä voi olla käsitystä tulevaisuuden, tulevan ja lopputuloksen kannalta. Jos mahdollisesti tuhansien, kymmenien tuhansien, satojen tuhansien, miljoonien jne vuosien päästä kirjoitettaisiin maailmanhistoriaa, ei voi tietää mitä tämän hetken maailmassa on ollut hyvää ja pahaa ja mitä tämän ajan tapahtumilla on ollut vaikutusta. Onko ihmistä, millainen se on, onko maapalloa ja millainen se on? Kun katselee historiaa taaksepäin, mitä kauheuksia ja uskonsotia siihen on liittynyt.
Eli kokonaisuutta emme voi tämän ajan tapahtumista tietää, emmekä Jumalan ”tarkoituksesta” tai ei se ole tarkoitus, vaan lopullinen totuus siitä, että kun joku alkaa, sille on myös määrätty loppu. Niin kuin syntyminen jo määrää kuolemisen. Vasta kuoleman jälkeen kait ihmisellekin selviää elämän tarkoitus.>>Olemme kait samalla aaltopituudella siinä, että ihmismäistä, skitsofreenista Jumalaa ei voi olla olemassa.>vaan se on Rakkauden voima ja Jumalalle Rakkauskaan ei ole tunne. Olemme siis osa Jumaluutta(sisäinen Olemuksemme) osa itsenäisinä "siruina" kokonaisuutta,,kuin aalto osana suurta merta.
>>Käsittääkseni meidän on tarkoitus kaiken aikaa oppia ja kehittyä yhä lähemmäs Jumalaa eli pyyteetöntä rakkautta ja joskus kiertokulun päätyttyä voimme palata siihen ykseyteen (se lienee se paratiisi). Sitä en väitä missä kaikessa olotilassa meidän on kehityttävä, mutta en usko siihen yhden lyhyen ihmiselämän riittäväneli helvetissä,,mutta opimme täältä sen minkä taivaissa emme voi oppia ja kun viemme tuon tiedon Korkeinmpaan Hän täydentyy ja kaikki asettuu balanssiin.
- Juutalaisten Jumala
Tämä Juutalaisten jumala on se Jumala johon mekin uskomme, jos uskomme johonkin Jumalaan ...
- jaina
Lukaiskaapa muinaisia mytologioita tarkemmin.
- yksi Jumala
Eikö Jumala olekaan kaikkien yhteinen Jumala? On vaan yksi Jumala, mutta kaikki uskoo eritavalla. Millaista tassa maailmassa olisi jos joka maassa on kaksi peresidentia??
- Kaikki on energiaa
Jumala on kaikkien Jumala, koska hän on kaikki mitä me olemme.Jumala on osa meitä ja me olemme osa Jumalaa. Jumala ei ole mikään kostonhimoinen kaveri joka käskee meidän toimia vain määrätyllä tavalla ja olemaan hänelle mieliksi. Raamatussa sanotaan, että isien pahat teot kostetaan kolmanteen polveen saakka, mutta onneksi OIKEA JUMALA ei toimi noin. Meitä kaikkia koskee karmanlaki, joka takoittaa sitä, että itse vastaamme huonoista ja turmiollisista teoista, eikä kukaan toinen.Näin toimii Jumalan tahto, että kukin teemme hyvin kaiken sen, mikä ei ole omantunnonvastaista(en sitten tiedä jos omatunto toimii vastentahtoa).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 455851
- 485346
- 483718
- 143675
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise963346- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854