Pasi Turunrnkin kalvinisti?

Anonyymi-ap

Reformoidut baptistit Armonseurakunnasta Tre ja Rebasta Jyväskylä ovat julkaisseet Kalvinistien pelastusopin. Tekijöinä mm Ida Bois ja pastorit Mikko Sivonen ja T. Toppila ja Eelis Halmemies. Kirjan julkistamistilaisuuskuvassa oli em kirjoittajien lisäksi Pasi Turunen. Onko hän vaihtanut seurakuntaa ? Patmoksessa on kalvinismia mutta missä mennään nyt?

Kirjaa kehotetaan osranasn jouluksi.

28

484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ratkaisukristillisyys ei ole kalvinismia, vaan jossain mielessä sen vastakohta.

Suomen ratkaisukristilliset ovat jotkut olevinaan jopa luterilaisempia kuin itse Luther.

• Anonyymi

Juu, ei vauvakastetulta mitään kysytä. Heidät kastetaan vastoin omaa tahtoaan.

• Anonyymi

😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

😍 ­N­y­­­m­­f­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Kalvinismismuakin voi tutkia ja siitä kirjoittaa olematta itse kalvinisti. 😺

• Anonyymi

Pasi Turunen voi tohtorina parantaakin kirjan arvoa. Mikä pastori Bois on? Eihan ne anna naisen puhua.

• Anonyymi

Ap. Korjaa. Kirjaa kehotetaan ostamaan joululahjaksi jos neokalvinismi kiinnostaa. Saa Armonseurakunnasta. Googlea.

• Anonyymi

Ahvio kai vaan on kalvinisti

• Anonyymi

onko noin

• Anonyymi

"Pasi Turunenkin kalvinisti?"

Kyllä juttunsa välillä on kuin nistillä ja kalvavat ketä tahansa tervejärkistä. Että saattaa siis olla.

• Anonyymi

Mikä ihmeen profeetta tuo Pasi Turunen on, kun kaikki kynnelle kykenevät liberaalit koettavat keksiä hänestä jos jonkinlaisia selityksiä.
        Viimeksi häntä haukuttiin kristilliseksi siionistiksi, nyt kalvinstiksi, mitähän seuraavaksi.
        Varmaan muslimiksi?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mikä ihmeen profeetta tuo Pasi Turunen on, kun kaikki kynnelle kykenevät liberaalit koettavat keksiä hänestä jos jonkinlaisia selityksiä.
        Viimeksi häntä haukuttiin kristilliseksi siionistiksi, nyt kalvinstiksi, mitähän seuraavaksi.
        Varmaan muslimiksi?

Vaikuttaa siis olevan monilahjakkuus. Kyllä kai häneltä onnistuisi silloin muslimiuskin. Koraanihan sisältää Raamatusta lainattuja pätkiä, tosin jonkin verran muuttuneina.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Varmaan muslimiksi?

Pasi on tervepäinen opettaja, siksi hänestä keksitään mitä kummallisempia määritelmiä.
        Turunen ei ole tohtori, niinkuin joku tuossa ylempänä väittää, vaan teologian maisteri.
        Hän on tehnyt myös pitkän työuran toimittajana/ kirjailijana ja näinollen kiinnostunut myös kirjallisuudesta.
        Hän on myös Patmoksen toiminnan johtaja.

• Turunen on evankelikaalinen, joka perustuu kalvinismiin.

Teologia.fi ”Evankelikalismi ja uskon tuntomerkit” artikkelissa on hyvin avattu asiaa:

”…amerikkalaisessa evankelikalismissa voidaan erottaa ainakin 14 teologista ja kulttuurista alaryhmää…”

Mikäli on Turusen tekstejä lukenut, sieltä voi määrittää hyvin, mitä Turunen edustaa.

”Evankelikalismin juuret ovat 1500-luvun eurooppalaisen refor¬maation teologisissa traditioissa, saksalaisessa pietismissä, brittiläisessä ja amerikkalaisessa purita¬nismissa, sekä Pohjois-Amerikan ”suurissa herätyksissä” (the Great Awakenings).”

”Liike on liittynyt läheisesti presbyteerien, kongregationalistien, baptistien ja metodistien toimintaan ja sillä on ollut vahvasti kalvinistinen tausta.”

Eli mukana on oppeja, jotka tulevat kalvinismista:

”Evankelikalismin etiikka seuraa lähtökohdissaan Calvinia, jonka mukaan etiikka on kristityn tunto¬merkki.”

Luther puolestaan vastusti tällaista näkemystä;

” Luther vastusti sellaista uskon empirismiä, jonka mukaan olisi mahdollista perustaa kirkko, johon kuuluisi pelkästään uskovia. Lutherin mielestä tämä ei ole realistista, koska ihmisten usko tai epäusko ovat lopulta vain Jumalan tiedossa. Toinen ihminen ei voi niitä nähdä ja jos yrittäisikin, huomio keskittyisi Jumalan sanan sijasta väärällä tavalla ihmiseen ja hänessä ilmeneviin ”uskovaisuuden merkkeihin”. Lutherin mukaan ”emme voi päätellä ihmisistä, ovatko he uskovia vai eivät” (WA 15, 710).”

• Anonyymi

tää uuskalvinismi ei ole samaa kuin perinteinen kalvinismi.

• ”Kirjan julkistamistilaisuuskuvassa oli em kirjoittajien lisäksi Pasi Turunen. Onko hän vaihtanut seurakuntaa ? Patmoksessa on kalvinismia mutta missä mennään nyt?”

Patmoksessa ollaan poliittisia evankelikaalisia ja evankelikaalisuus perustuu osin kalvinistiselle opeille.

”Reformoituun teologiaan nojaava evankelikalismi rakentaa Calvinin ja hänen seuraajiensa varaan, kun taas toinen teologinen päälinja perustuu pal¬jolti John Wesleyn ja hänen seuraajiensa edustamiin käsityksiin, joi-ta esimerkiksi Holi¬ness-liike on ke¬hittänyt edelleen. Evankelikalismin tutkijoista George M. Marsden on korostanut enemmän evankelikaalisen kristillisyyden kalvinistisia juuria, kun taas Donald W. Dayton on nähnyt Wesleyn vaikutuksen hyvin merkittävänä.”
      Teologia ” Evankelikalismi ja uskon tuntomerkit

• Anonyymi

Ai että nämä teologit ovat viisaita ja osaavat esittää ajatuksensa noin kansantajuisesti. Hienoa, että mummonmuori kertoo yksinkertaisesti mitä on poliittinen evankelikaalisuus, tai kalvinistinen evankelikaalisuus tai reformoitu kalvinismi tai kalvinistinen reformisti tai evankelikaalinen polittisuus tai hmmnnn
        Enää unohtui kristillinen siionismi tai siionistinen kristillisyys ja kaikkea tuotahan Pasi Turunen edustaa. On se viisas mies kun oikein silmiin katsotaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Ai että nämä teologit ovat viisaita ja osaavat esittää ajatuksensa noin kansantajuisesti. Hienoa, että mummonmuori kertoo yksinkertaisesti mitä on poliittinen evankelikaalisuus, tai kalvinistinen evankelikaalisuus tai reformoitu kalvinismi tai kalvinistinen reformisti tai evankelikaalinen polittisuus tai hmmnnn
        Enää unohtui kristillinen siionismi tai siionistinen kristillisyys ja kaikkea tuotahan Pasi Turunen edustaa. On se viisas mies kun oikein silmiin katsotaan.

Olipas varsin outo kannanotto.

Olen aika monta vuotta perannut näitä asioita, joten kyllä sitä oppii jos vain haluaa. Totta kai tällä palstalla pitää välillä sanoa yksinkertaisesti asioita, kun ehkä osa ei lukutaidoltaan ole kovin hyvä.

Sinä tosin sotkit vähän käsitteitä, mutta ei se mitään. Sillä kyllä se evankelikaalisuus jota Turunen edustaa, on sitä poliittista. He ovat usein myös kristillisiä sionisteja. Evankelikaalisuus pohjautuu kalvinismiin ja luterilaisuutta siinä on vain siteeksi. Muuten opit ovat kaikkien kirkkokuntien ulkopuolisia, koska he ovat yleiskristillisiä.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

Olipas varsin outo kannanotto.

Olen aika monta vuotta perannut näitä asioita, joten kyllä sitä oppii jos vain haluaa. Totta kai tällä palstalla pitää välillä sanoa yksinkertaisesti asioita, kun ehkä osa ei lukutaidoltaan ole kovin hyvä.

Sinä tosin sotkit vähän käsitteitä, mutta ei se mitään. Sillä kyllä se evankelikaalisuus jota Turunen edustaa, on sitä poliittista. He ovat usein myös kristillisiä sionisteja. Evankelikaalisuus pohjautuu kalvinismiin ja luterilaisuutta siinä on vain siteeksi. Muuten opit ovat kaikkien kirkkokuntien ulkopuolisia, koska he ovat yleiskristillisiä.

Kukahan on antanut mummonmuorille tuollaiset valtuudet määritellä, mitä suuntaa esim Pasi Turunen edustaa.
        Tuntuu siltä, että mummonmuori on itse mennyt sekaisin näissä määritelmissään. Jos jonkun mielipide ei miellytä mummoa, niin kyllä hän keksii aina selityksen, miten harhaista suuntausta tuo edustaa. Viimeinen "keksintö" on nimittää jotakin poliittiseksi evankelikaalisuudeksi, Mummon pakkomielle on nimittää Turusta kristilliseksi siionistiksi, koska hän itse on keksinyt sille määrityksen. Sellaista on kaikki Israel-ystävyys, mikä ei miellytä mummonmuoria.
        On se helppoa tuo teologia.
        Hauskinta asiassa on se, että mummonmuori itse ei usko mihinkään Raamatun profetiaan , mikä koskee Israelia, tai Jumalan yliluonnolliseen vaikutukseen . Hänet voi siis nimittää kristilliseksi ateistiksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Kukahan on antanut mummonmuorille tuollaiset valtuudet määritellä, mitä suuntaa esim Pasi Turunen edustaa.
        Tuntuu siltä, että mummonmuori on itse mennyt sekaisin näissä määritelmissään. Jos jonkun mielipide ei miellytä mummoa, niin kyllä hän keksii aina selityksen, miten harhaista suuntausta tuo edustaa. Viimeinen "keksintö" on nimittää jotakin poliittiseksi evankelikaalisuudeksi, Mummon pakkomielle on nimittää Turusta kristilliseksi siionistiksi, koska hän itse on keksinyt sille määrityksen. Sellaista on kaikki Israel-ystävyys, mikä ei miellytä mummonmuoria.
        On se helppoa tuo teologia.
        Hauskinta asiassa on se, että mummonmuori itse ei usko mihinkään Raamatun profetiaan , mikä koskee Israelia, tai Jumalan yliluonnolliseen vaikutukseen . Hänet voi siis nimittää kristilliseksi ateistiksi.

”Kukahan on antanut mummonmuorille tuollaiset valtuudet määritellä, mitä suuntaa esim Pasi Turunen edustaa.”

Tuota, jokainen, joka osaa lukea sekä kuunnella, pystyy kyllä hahmottamaan sen, millainen käsitys kenelläkin on. Kun tähän vielä viitsii hakea tietoa, niin voi tarkemmin aina hahmottaa, mihin ne käsitykset perustuvat.

”…niin kyllä hän keksii aina selityksen, miten harhaista suuntausta tuo edustaa.”

Ei niitä tarvitse keksiä vaan voi hyvin tarkastella monipuolisen tiedon kautta, mitä toinen edustaa. Enkä koskaan ole sanonut mitään ”harhaisuudesta”, joka puolestaan sinä keksit tuohon lisätä. Asioista voi keskustella ilman tuollaisia ilmauksia.

”Viimeinen "keksintö" on nimittää jotakin poliittiseksi evankelikaalisuudeksi, Mummon pakkomielle on nimittää Turusta kristilliseksi siionistiksi, koska hän itse on keksinyt sille määrityksen.”

Se ei ole minun keksintöäni, vaan lukuisista lähteistä koottua tietoa. Määritykset ovat yleisiä ja johdonmukaisesti niitä tulee käyttää silloin, kun siitä on kyse. Näitä määrityksiä voit lukea useista lähteistä.

”Hauskinta asiassa on se, että mummonmuori itse ei usko mihinkään Raamatun profetiaan , mikä koskee Israelia, tai Jumalan yliluonnolliseen vaikutukseen . Hänet voi siis nimittää kristilliseksi ateistiksi.”

Niin, nämä ennustelut eivät oikeastaan kuulu sen enempää luterilaisuuteen kuin ortodoksisuuteen. Ne ovat peräisin helluntailaisten sekä fundamentalistien innosta ennustaa ja tulkita tiettyjä Raamatun kirjoja. Valtaosa niistä on siis ihan ihmisten omia näkyjä.

• Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

”Kukahan on antanut mummonmuorille tuollaiset valtuudet määritellä, mitä suuntaa esim Pasi Turunen edustaa.”

Tuota, jokainen, joka osaa lukea sekä kuunnella, pystyy kyllä hahmottamaan sen, millainen käsitys kenelläkin on. Kun tähän vielä viitsii hakea tietoa, niin voi tarkemmin aina hahmottaa, mihin ne käsitykset perustuvat.

”…niin kyllä hän keksii aina selityksen, miten harhaista suuntausta tuo edustaa.”

Ei niitä tarvitse keksiä vaan voi hyvin tarkastella monipuolisen tiedon kautta, mitä toinen edustaa. Enkä koskaan ole sanonut mitään ”harhaisuudesta”, joka puolestaan sinä keksit tuohon lisätä. Asioista voi keskustella ilman tuollaisia ilmauksia.

”Viimeinen "keksintö" on nimittää jotakin poliittiseksi evankelikaalisuudeksi, Mummon pakkomielle on nimittää Turusta kristilliseksi siionistiksi, koska hän itse on keksinyt sille määrityksen.”

Se ei ole minun keksintöäni, vaan lukuisista lähteistä koottua tietoa. Määritykset ovat yleisiä ja johdonmukaisesti niitä tulee käyttää silloin, kun siitä on kyse. Näitä määrityksiä voit lukea useista lähteistä.

”Hauskinta asiassa on se, että mummonmuori itse ei usko mihinkään Raamatun profetiaan , mikä koskee Israelia, tai Jumalan yliluonnolliseen vaikutukseen . Hänet voi siis nimittää kristilliseksi ateistiksi.”

Niin, nämä ennustelut eivät oikeastaan kuulu sen enempää luterilaisuuteen kuin ortodoksisuuteen. Ne ovat peräisin helluntailaisten sekä fundamentalistien innosta ennustaa ja tulkita tiettyjä Raamatun kirjoja. Valtaosa niistä on siis ihan ihmisten omia näkyjä.

Yrittääkö mummonmuori vesittää luterilaisen teologian, jonka mukaan Raamattu on kaiken opin perusta ja ohje:
        "Niin, nämä ennustelut eivät oikeastaan kuulu sen enempää luterilaisuuteen"

Mummonmuori kuvittelee olevansa luterilaisuuden asiantuntija, tai sitten hän on vain ateistinen luterilainen.

• Anonyymi kirjoitti:

Yrittääkö mummonmuori vesittää luterilaisen teologian, jonka mukaan Raamattu on kaiken opin perusta ja ohje:
        "Niin, nämä ennustelut eivät oikeastaan kuulu sen enempää luterilaisuuteen"

Mummonmuori kuvittelee olevansa luterilaisuuden asiantuntija, tai sitten hän on vain ateistinen luterilainen.

”Yrittääkö mummonmuori vesittää luterilaisen teologian, jonka mukaan Raamattu on kaiken opin perusta ja ohje: "Niin, nämä ennustelut eivät oikeastaan kuulu sen enempää luterilaisuuteen"

En yritä, vaan luterilaisuudessa suhtaudutaan tuollaiseen suurella varauksellisuudella. Niin paljon on vain ihmisten omia näkyjä, jotka tuntuvat muuttuvat koko ajan.

Eli näitä ennusteluja käytetään niin paljon ja väärin, että ne ovat menettäneet aika lailla arvonsa.
        Esim. Ilmestyskirja on hyvin kyseenalainen juttu. Luther ei pitänyt siitä ja katsoi ettei sen paikka ole UT:ssa. Näin ajattelevat myös ortodoksit, jotka ohittavat sen.

”Mummonmuori kuvittelee olevansa luterilaisuuden asiantuntija, tai sitten hän on vain ateistinen luterilainen.”

En luule, enkä ole mikään asiantuntija. Onneksi ei tarvitsekaan olla. Kunhan vain ottaa asioista selvää, johon kaikki kyllä pystyvät jos vain haluavat.

• Anonyymi

Ikävin asia on jos Pasi ajattelee että no miljoona vuotta sitten valittiin helvettiin joutuvat ja Pasi jne pelastuu.

• Anonyymi

Jumalan valinta ei perustu ihmisen hyvyyteen tai ominaisuuksiin, joten siinä ei ole kerskaamista mistään muusta kuin Jumalasta.

Sitten on käsittämätöntä ja tutkimatonta, miksi Jumala on valinnut toiset, mutta jättänyt toiset valitsematta.

Ja tämä ei käy yksiin sen sanan kanssa, että Jumala tahtoo pelastaa kaikki ihmiset.

Kalvinistin mukaan Jumala ei tahdokaan pelastaa kaikkia ihmisiä vaan ainoastaan valitut. Muita kohtaan hän osoittaa yleistä hyvyyttä.

Miten tuo yleinen hyvyys näkyy maailmassa? Ei mitenkään. Onnettomuudet ja ihmisille vahingolliset eliöt kertovat enemmän.

• Anonyymi

Turunrnkin?

• Anonyymi

No niinhän siinä lukee.

• Anonyymi

osranasn?

• Anonyymi

Jep. Ja jos ei ehtinyt osraa houluksi, niin voinee joltain toiselta laibata nyöhemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      66
      4195
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3969
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3482
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2893
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2719
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2134
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1226
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe