Epätoivoinen kysymys vuoden kestäneestä uupumuksesta ja oireista

Olen 25-vuotias nainen ja uuvuin todella pahasti vuosi sitten henkisesti ja fyysisesti. (Myöhemmin tajusin, että ylikunto yksi monista syistä) Urheilin paljon, hektinen työ ja söin niukasti 1kk ajan, jonka jälkeen oireita alkoi ilmestyä. Ensin romahti henkinen jaksaminen, en jaksanut enää jutella muille aspatyössä, en urheilla, makasin kesken työpäivän tyhjissä huoneissa koska en jaksanut olla pystyssä. Saikkua yritin saada sen jälkeen, kun alkoi uniongelmat ja yhtenä aamuna olin tuupertua jalkakäytävälle, kun silmissä yhtäkkiä sumeni vaikka olin syönyt hyvin. Pari naista saattoi mut työpaikalle. Sain vain 2 viikkoa palkallista sairaslomaa, koska lääkäri sanoi painokkaasti ettei masennukseen määrätä sairaslomaa, vaan mun pitää jaksaa olla töissä. Hän siis selitti nämä oireet masennuksella. Sinnittelin tämän takia töissä ja nukuin öisin heräillen 2h välein. Töistä kotiin päästäkseni minun oli käytettävä takseja, että pääsin kotiin. Taksin tilaamiseen meni joskus myös 30min kun en sitäkään jaksanut tehdä, istuin vaan paikallaan zombina. Mun jalat ei enää kantanut eteenpäin, vaan kävelin töihin etana askelin. En pystynyt lukemaan enää tekstiä ja lauseen ymmärtämiseen meni monta minuuttia. Ihmiset yrittivät jutella mun kanssa, mutta en enää hahmottanut mitä he puhuivat enkä nähnyt ympäristöä tarkasti vaan sumeasti. Näkökenttä pyöri ja tuntui etten ole elossa, koska olin kohdannut seinän henkisesti ja fyysisesti. Suusta en jaksanut sanoa edes "moikkaa" asiakkaille. Vatsavaivat, todella paha allerginen reaktio silmissä ja kehossa ekaa kertaa elämässä, ylivireys, näköhäiriöt, pahat muistiongelmat, uniongelmat, ruokahaluttomuus, kehon pistely jne. jatkuivat 2kk kun tätä yritin kestää. Lääkäri oli sanonut, ettei sairaslomaa kannattaisi ottaa sillä masennus pahenisi. Sain väliin vielä yhden pienen sairasloman mutta minua ei otettu tosissaan. Sen jälkeen irtisanouduin.
3kk meni sänkypotilaana tämän jälkeen, koska näitä seurasi masennus, ahdistus, dissosisaatio, ruokahalu lähti, en jaksanut kävellä askeltakaan eteenpäin muuten paloin loppuun ja vaikea hengittää, näkökentässä heitti ja pyöri, en pystynyt lukea tekstiä, sydämen kohdalla kipuja ja muljahduksia, iltaisin vaikea saada henkeä.
Nyt tänä päivänä olen ollut 3kk taistele tai pakene tilassa (stressinsietokykyni uupumuksen jälkeen on kadonnut ja pienikin asia laukaisee sen) ja olen yrittänyt saada apua lääkäriltä. Ruokahalu on kadonnut eli ollut vaikea syödä tänä aikana, herään oksettavaan oloon, öisin en saa unta ja joudun haukkomaan happea, että pystyn hengittää, kasvot turvonnut täysin. En jaksa tehdä kodin askareita mutta, ystäviä olen jaksanut nähdä välillä. Näkökenttä on heikko, ettei esineet/ihmiset hahmotu tarkasti.
Mulla ollut myös 6 kk tosi kova tinnitys, mikä pahenee melussa. Jos joku ihminen puhuu lujaa korvat alkavat "ulvoa" hetken/tuntuu korvissa sietämättömältä (tuntuu myös oudolta päässä, vähän "heittää"). Välillä helpottaa jos olen vain kotona. Eli hermostossa paljon vikaa, koska en haista, maista hyvin, hahmota asioita, ihmisiä, tunne-elämä latistunut. Aika paljon nukun, koska olen niin väsynyt.
Myös uupumisen jälkeen on tullut silmiin outoja liikkuvia valopilkkuja, kun katson taivaalle. Myös valkoinen lumi aiheuttaa silmissä pilkkuja.
Pääsin uudestaan verikokeisiin, missä löydettiin Kaliumin puutostila. Sain nyt kuukaudeksi lääkkeitä siihen tästä päivästä alkaen. Tänään olin pyörimässä kaupoissa ja kävely tuntui taas raskaalta, etten saanut hyvin happea. Tuntui myös, että pyörryn, eli päässä heitti (heittää vähän edelleen). Myös todella raskas olo vaikka olen syönyt viime päivät hyvin. Kävelin taas etana askelin. Myös rinnan kohdalla puristavaa kipua. (Mietin voisiko liittyä paniikkiin/ahdistukseen, vaikka en kyllä tunne muuta kuin sitä kipua)
Voiko siis tämä kaikki selittyä masennuksella ja uupumisella? Tiedän, että siitä toipuminen voi viedä vuosia, mutta mulla on iso lista hermostollisia oireita. Sitä raskainta kuormitusta oli sen kuukauden ennekuin nää oireet paheni. Voisiko tässä taustalla olla myös muuta tuon lisäksi? Vai voiko uupuminen olla vain nii iso, että joudun nyt näistä kärsimään. + tuo kalium voi olla osa syy vaikka ei paljon ollut siinä alarajalla.
Mulle tuli nyt työtarjous osa-aikaisesta työstä, mutta jännittää paljon miten jaksan. Tuntuu, että tarvitsen kyllä työtä ja rutiineja. Olen kuitenkin aivan loppu jos näen läheisiänikään ja pieni puolen tunnin kevyt pyöräily salilla uuvuttaa mut täysin. Eli urheilua en pysty edes kevyttä tekemään. Olin 15 min uimassa ja sit piti lähteä, koska en saanut henkeä ja sydän hakkasi täysiä.
Lääkäreiltä en ole saanut isoa apua. Vinkkejä on tullut rytmin korjaamiseen ja nyt nuo lääkkeet. En vain enää jaksa tätä raskasta oloa ja väsymystä.
Taustaa myös: olen tupakoinut 4v välillä pitäen taukoa (tämä pahentaa stressiä), olen syönyt 4v ajan tosi niukasti ruokaa (mulla jaksoja ollut kun en saa vaan syötyä, joskus taas saan syötyä kunnolla) eli tämä on voinut vaikuttaa paljonkin.

6

247

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jotenkin tuli mieleen sydän, kun lueskelin noita oireita. Ja toi alhainen kaliumkin siinä.
      Paljonhan oireissa on sellaista, joka voi liittyä masennukseen ja ahdistukseen.
      Onko sinulla tutkittu muuta kuin verikokeet, esim. sydäntä, tai mitään neurologisia juttuja ?
      Kyllähän jotain pitäisi selvittää, ainakin sulkea pois mahdollisia fyysisiä ongelmia.
      Aliravitsemuskaan ei olisi mikään ihme, kun kerrot syöneesi huonosti, se vaikuttaa myös fyysisiin voimiin ja jaksamiseen.

Mutta ei täällä varmaan paljon lääkärit selaile näitä palstoja, ehkä olisi hyvä yrittää mennä uudestaan lääkärin vastaanotolle. Täällä ei kukaan pysty tekemään mitään diagnooseja, tai muutenkaan tietämään mistä olisi kyse.

• Hei,

Hyvä, että kirjoitit tänne. Tilanteesi vaikuttaa raskaalta, myös henkisesti. Oletko saanut keskusteluapua tilateessasi?

Laitan tähän vinkiksi muutamia auttamistahoja, joihin voi olla yhteydessä matalalla kynnyksellä ja anonyymisti.

Tässä koottuna yhteystietoja:

- Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

Esimerkiksi joka viikko ma-ke klo 15-19 ja to klo 15-21 on Solmussa-chat päivystys, jossa voi jutella kahden kesken päivystäjän kanssa. Lähes päivittäin on useita ryhmächattejä eri kohderyhmille. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

- Valtakunnallinen kriisipuhelin

Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää24/7 numerossa 09 2525 0111.

- Kriisikeskukset

Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

Ysätävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

• Anonyymi

Onko kilpirauhasesi tutkittu ?
      Mutta kyllä vaikea masennuskin laittaa ihmisen aika huonoon kuntoon. Juuri tuo silmistä johtuvat oireet, mustan ennen kilpirauhas diagnoosia kun tyttäreni ystävällä oli neonvärinen laki ja sitä en edes voinut katsoa otti kummallisesti silmiin ja tulin pahoinvoivaksi.
      Mutta kun totesivat kilpirauhasen vian ja sain lääkkeet niin ohi meni hieman aikanahan sekin otti mutta se hengen ahdistus loppui .
      Astmakokeet myös olisi hyvä ottaa ja sydän filmi . Ei kai lääkäri niin sydämetön voi olla että ei kirjoita sairaaksi jos toinen voi huonosti, kyllä se masennus on helpompi hoidella kotona sen on niin moni tapaus näyttänyt.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kysymys muille miehille

Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      84
      5850
    2. Kohta katson sun kuvaasi

ja päästän ajatukseni liitämään. Jo kuvasi näkeminen rauhoittaa, ja pistää hyrräämään vähän muutakin. Ihanan kaunista sa
      Ikävä
      24
      3497
    3. VOI TÄTÄ ILON

JA ONNEN PÄIVÄÄ 😂
      Tuusniemi
      157
      2023
    4. Ahneus iski Fazeriin, suklaalevy kutistuu 180 grammaan

Kun mikään ei riitä. Shrinkflaatio. Mitä isot (Marabou) edellä, sitä pienet (Fazer) perässä. Pienikin voi siis olla a
      Maailman menoa
      223
      1938
    5. Jos kaivattusi on perääntynyt lähestyessäsi

jossain tilanteessa, ymmärrätkö miksi hän saattoi tehdä sen?
      Ikävä
      170
      1697
    6. Martinan bisnekset rajusti tappiolla

Seiska 28.7: nousukiito katkesi, yritykset C-luokkaa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      282
      1475
    7. Voiko olla, onko se tosiaan niin että

Kumpikin rakastetaan toisiamme. Nyt pitää sukeltaa pakastimeen ❤️🥵
      Ikävä
      57
      1011
    8. Metsa Man Extra kanava toimii hyvin

ja sieltä voipi kahta vanhoja vitejoita pahimpaan puutteeseen. Peukalot ylös.
      Tuusniemi
      21
      980
    9. Tiedätkö mitä kaivattusi harrastaa?

Minä en tiedä.
      Ikävä
      64
      964
    10. Mitkä yleiset huonot tavat ihmisillä ärsyttävät sinua ?

Aloitukseen saa vapaasti purkaa tuntojaan. Itseäni hiukan kiusaa, kun saman talon asukkaat eivät vastaa tervehdykseen.
      80 plus
      109
      917
    Aihe