Riitelevä mies

Anonyymi-ap

Mies aloittaa aina riidan. En jaksa tätä, on niin paha olo.

23

389

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Koen henkistä väkivaltaa. Olen luotettava puoliso ja käyttäydyn hyvin.
      Silti mies löytää moitittavaa.

      • Anonyymi

        Sama neuvo, kuin monelle muulle parisuhteen kanssa kamppaileville. Menkää yhdessä paripsykoterapiaan, moni pulma on siellä ratkennut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama neuvo, kuin monelle muulle parisuhteen kanssa kamppaileville. Menkää yhdessä paripsykoterapiaan, moni pulma on siellä ratkennut.

        Paripsykoterapiaan voi myös saada Kela-korvauksen.


      • Anonyymi

        "Käyttäydyt hyvin"

        Outo toteamus, ehkä oletkin täysin syypää siihen, että liittonne voi huonosti? Älä syytä automaattisesti miestä, ehkä syy onkin jossain ihan muualla...?


      • Anonyymi

        Menkää yhdessä vaikka hiihtämään.


      • Anonyymi

        Sama tilanne täällä. Vaikka kuinka sanoisi rauhallisesti että älä kulta ole tuollainen niin silti..huono omatunto-ko?


    • Anonyymi

      Meillä taas nainen aloittaa eräänlaisen riidan, kun sairastuin vuosi sitten ja menetin työpaikkani, tulot romahtivat, menetin autoni ja pystyn niukin naukin osallistumaan perheen kuluihin.. Kamala juttu, mutta minkäs teet.

      15 vuoden avioliiton jälkeen vaimo hankki uusia harrastuksia ja "tärkeitä" menoja kavereidensa kanssa vain siksi, ettei tarvitse olla paljoa kotona.

      Yhteiset matkat ovat peruuntuneet ja koen olevani kotona tiellä ja muiden harmina, vaikka yritän kaikkeni ettei tilanne kärjisty, vaan koitan nähdä tulevaisuudessa positiivisuutta. Tosin toive lotossa voittamisesta ei ihan valtavasti luo toivoa. Mutta ihan hieman kuitenkin!

      Ennen sairastumista (josta olen kohtuullisesti parantunut ja toipunut) olin perheessä se ilopilleri, jonka hyvät tulot mahdollistivat kivoja asioita koko perheelle, ihania lomareissuja, aktiivista elämää ja hyviä hetkiä - nyt olen edelleen enemmän tai vähemmän vaivaksi, joka tuntuu kauhealta. Välillä tuntuu, että burnout kummittelee kulman takana, kun niin moni asia on hajoamispisteessä ja natisee liitoksissaan.

      En muista elämäni aikana (täytän kohta 50v) milloinkaan haaveilleeni niin paljon lottovoitosta, kuin nyt. Ei sen niin väliä, olisko kyse jättimäisestä voitosta kuten joku euro-loton useampi kymmenen miljoonaa ja tavallisen loton vaikka muutama miljoona, mutta se tunne, kun tilillle napsahtaisi miljoonia, on huumaavaa.
      Maksaisin velat pois viimeistä senttiä myöden kaikille, kävisin Vehosta tilaamassa uuden auton itselle ja vaimolle, muutettaisiin uuteen ihanaan kotiin, tilattaisiin matka lasten hiihtoloman ajalle, siirtäisin heidän tililleen kunnon pesämunan elämää varten ja kuin salamaniskusta, kaikki murheet olisivat pois pyyhitty - ajatus on uskomattoman hieno...
      Onko lottovoitto sitten mahdollinen? On toki, mutta mahdollisuus on häviävän pieni, mutta silti mahdollinen.

      Miten fantastista olisi lähteä kaupungille kortti taskussa, jonka käyttövara on käytännössä rajaton - että se siinä olisi unelmien täyttymys....kalliita ravintoloita, hyvä hotelleja, vaimon hemmottelua (ei Yango-takseja vain suomalaisia)
      Toki ajatus on ihana ja samaan aikaan mahdoton. Ymmärtääkö kukaan, että aikuinen mies on siirtynyt tilaan (menestyvien yritysvuosien ja korkean tulotason jälkeen) jossa ainoa toivoa tuova mahdollisuus olisi voittaa iso summa Lotossa? Tuskin. Jos näistä puhuisin vähäisille jäljellä olevien kavereiden (ystävien) kanssa, saisin surkuttelevia katseita osakseni puhumattakaan siitä, että myöntäisin vaimolleni, että ainoa mahdollisuus hyvään elämään olisi voittaa Lotossa. Kauheaa myöntää, mutta minkäs teet - velat kaatuvat lopullisesti päälle heti alkuvuonna 2024 ja mitään ei ole tehtävissä. Tällainen tilanne, ei varmaan liikuta ketään, mutta jotenkin helpottaa kirjoittaa tästä asiasta, en tiedä miksi? Ehkä siksi, että seuraavat 20-30 vuotta ilman eläkekertymää tulevat olemaan suoranaista helvettiä, kun tulot ovat 680 eur/kk.
      En suosittele kenellekään sairastumista, pitäkää itsestänne huolta ja ottakaa iisisti.

      • Anonyymi

        Aika lapsellinen unelma tuossa tilanteessa jossa ollaan työttömänä, ehkä sairaseläkkeelle odottamassa tai työuupumuksesta kärsivänä ja toipumista odottavana .
        Velkaakin ilmeisesti karttunut jonkin verran ja asunnon pitäminen vaakalaudalla ja siihen vielä parisuhteen mahdolinen kariutuminen , siis nyt unelmoida rajattomasta rahan käytöstä, avoinna olevasta piikistä joka paikkaan. .
        Monet unelmoisivat tuossa tilanteessa vain siitä että saisivat asunnon pidettyä, parisuhteensa säilytettyä ja maksettua velkansa pois, toipuvansa ja tervehtyvänsä kunnolla ja saavansa työpaikan ja ylipäätään koko oman, entisen elämänsä takaisin ja pysyvänsä terveenä.

        Vai oliko se entinen elämä juuri tuota; piikki auki joka paikkaan vailla huolta huomisesta, turhaa ja tarpeetonta törsäilyä velkarahalla ja tuohon tämän hetkiseen toivottamaan tilanteeseenko se sitten päättyi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika lapsellinen unelma tuossa tilanteessa jossa ollaan työttömänä, ehkä sairaseläkkeelle odottamassa tai työuupumuksesta kärsivänä ja toipumista odottavana .
        Velkaakin ilmeisesti karttunut jonkin verran ja asunnon pitäminen vaakalaudalla ja siihen vielä parisuhteen mahdolinen kariutuminen , siis nyt unelmoida rajattomasta rahan käytöstä, avoinna olevasta piikistä joka paikkaan. .
        Monet unelmoisivat tuossa tilanteessa vain siitä että saisivat asunnon pidettyä, parisuhteensa säilytettyä ja maksettua velkansa pois, toipuvansa ja tervehtyvänsä kunnolla ja saavansa työpaikan ja ylipäätään koko oman, entisen elämänsä takaisin ja pysyvänsä terveenä.

        Vai oliko se entinen elämä juuri tuota; piikki auki joka paikkaan vailla huolta huomisesta, turhaa ja tarpeetonta törsäilyä velkarahalla ja tuohon tämän hetkiseen toivottamaan tilanteeseenko se sitten päättyi?

        Ei se ole lapsellinen unelma, vaan tilanteeseen nähden luonnollinen unelma. Ihmisen mieli etsii poispääsyä vaikeasta tilanteesta tavalla tai toisella. Itsekin haaveilin lottovoitosta todella vaikeassa elämäntilanteessa, vaikka hyvin tiesin ettei se tule osumaan kohdalle, enkä lotonnut tosiasiassa kuin parina viikonloppuna. Jos lottoa tosissaan pelaa voittounelman kanssa, se tarjoaa lähinnä pettymyksen viikonlopusta toiseen. Sellainen nakertaa ajan kanssa. Kantava unelma se ei ole.

        Itse alkaisin puhumaan erosta, parempi yksin kuin huonon akan kanssa. Kehittäisin myös jonkinlaisen rakentavan suunnitelman, joka auttaisi kannattelemaan omaa elämää pitemmälle ja tarjoaisi jotain järkevää tekemistä.


      • Kyllä minusta kuulostaa, että olet ajautunut tilaan, jonka naisesi voi kokea aika kestämättömäksi ja haluaa pysytellä pois. Ymmärrän täysin, että jos tulevaisuudenkuvat yhteisestä tulevaisuudesta matkustellen ja harrastaen ja vireästä vanhuudesta pyyhkäistään pois, niin se voi olla shokki ja vaatii sulattelua

        Et näe, että sinulla olisi mitään tulevaisuutta, vaikka parissa vuodessa voisit opiskella itsellesi kohtuutuloisen ammatin ja tienata sitä eläkettä.

        Tietysti jos olet vakavasti sairas, niin et ehkä pysty vielä opiskelemaan, mutta kerroit kohtuullisesti parantuneesi ja toipuneesi.

        En sano, että lottovoitosta haaveilemisessa olisi mitään pahaa, mutta voisit myös haaveilla uudesta ammatista ja lähteä pikku hiljaa etenemään sitä kohti.

        Vaimosi ei ehkä ansaitse sankarinviittaa, mutta ihminen on vastuussa omasta elämästään ja onnellisuudestaan ja sinänsä mielestäni ihan ok, että hän yrittää hakea onnellisuutta esim harrastuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole lapsellinen unelma, vaan tilanteeseen nähden luonnollinen unelma. Ihmisen mieli etsii poispääsyä vaikeasta tilanteesta tavalla tai toisella. Itsekin haaveilin lottovoitosta todella vaikeassa elämäntilanteessa, vaikka hyvin tiesin ettei se tule osumaan kohdalle, enkä lotonnut tosiasiassa kuin parina viikonloppuna. Jos lottoa tosissaan pelaa voittounelman kanssa, se tarjoaa lähinnä pettymyksen viikonlopusta toiseen. Sellainen nakertaa ajan kanssa. Kantava unelma se ei ole.

        Itse alkaisin puhumaan erosta, parempi yksin kuin huonon akan kanssa. Kehittäisin myös jonkinlaisen rakentavan suunnitelman, joka auttaisi kannattelemaan omaa elämää pitemmälle ja tarjoaisi jotain järkevää tekemistä.

        Ensinnäkin, tässä on omituista se että kun aloittaja on kertonut omasta pahasta olostaan ja siitä miten mies riitelee , käytännössä aloittaa riidan..niin joku jatkaa siitä kertomalla oman elämäntarinasa joka ei liity millään tavalla aloittajan kertomaan.
        Tuo henkilö olisi voinut tehdä ihan oman aloituksen omasta työttömyydestään, sairastumisestaan ja lottovoitto- haaveestaan.
        Sitten tulee omituisia töksähteleviä vastauksia aloittajalle kuten ; älä syytä automaattisesti miestä..
        Ollaan yhä Suomessa jossa naisiin kohdistuu uskomaton määrä erityyppistä väkivaltaa, On siis aika todennäköistä että siinä miehessä on jotsin vikaa. Jos riitelyyn ei ole mitään järkevää syytä tai se vaikuttaa keksityltä, täysin hakemalla haetulta niin kyllä se on riitaa haastavan vastuulla koko riitatilanteen syntyminen.
        Turha tulla sanomaan että riitaan tarvitaan aina kaksi.
        Kyllä näitä riitelemistä itsessään rakastavia on Suomessa. Eikä siihen tarvita kuin toista miellyttämättömän aamutakin pukeminen, väärän värinen pusero, silmämeikki tai kynsilakka, väärän sanan sanominen aamulla, vääränlainen hymy, äänensävyn ärsyttävyys, vastaan sanominen jne.loputtomiin ja on "riita alkanut".


      • Anonyymi

        Kun sairastuu vaikeasti joutuu itse ja koko perhe miettimään, mikä elämässä on tärkeää.
        Minusta raha ja kalliit matkat tai kalliit harrastukset eivät ole tärkeitä.
        Meistä moni on joutunut luopumaan asioista, jotka ovat olleet tärkeitä aikaisemmin.
        Entisten unelmien tilalle toivottavasti löytyy uusia ja koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella vaikka uutta ammattia.
        Tsemppiä!


      • Anonyymi

        Ymmärrän että huoltajanan tunnet taloudellista vastuuta mutta raha ei ole loppuseltaan kuitenkaan sw tärkein asia vaikka hyvin tärkeä onkin ja helpottaa asioita.
        Näen että tärkeintä olisi nyt puhua perheellesi mitä koet ja tunnet. Kertoisit kuinka sinua harmittaa tilanteesi eli se ettet kykene tuomaan sellaista elintasoa jonka haluaisit ja kuinka koet olevasi välillä haittakin ja riesa joka vie perheen voimavaroja. Kertoisit kuinka rakastat silti perhettäsi ja toisit vaikka kuun taivaalta jos se olisi mahdollista. Kerro ettet tahallesi tietenkään ole sairastunut ja ettei kyseessä ole valintasi. Kerro että kaikesta huolimatta selviätte yhdessä ja sano kuinka ihana perhe sinulla on josta olet äärimmäisen kiitollinen. Halaa ja kerro rakastavasi. Sano että te olette kaikki mahtavia .qsano uhallakin.
        Ja rahatilanteeseen,voisitko tehdä vaikka puhelintyötä kotoa käsin? Eläkkeen päälle saat tienata jonkin verran ja tieten varmasti siirtyisit mielelläsi pous eläkkeeltäsi jos löytyisi sellainen työ josta saat enemmän kuin mitä eläkkeesi on.
        Pystytkö tekemään esim puhelimenkautta henkilöstörekrytointia? Soita suoraan rekrytointifirmoulle ja kysy työllistymisestä,jotain puhelinmyyntiä tai puhelinvaihde/vastaaja esim taksiin. Puhelintyö onnistuu usein vähän fyysisesti heikommaltakin. Työ auttaa sinua henkisesti ja vahvistaa itsetuntoasi kun kykenet paremmin osallistumaaqn perheen kuluihin ja suunnittelemaan tulevaisuutta rahallisesti. Suosittelen lämpimäst jotain ei fyysistä työtä.
        Jos saisit auki jonku oben se voisi hieman lähteä helpottamaan vyyhtiä ja tuo puhelintyö voisi olla yksi.


    • Anonyymi

      Jos itsellä on suhteessa toistuvasti paha olo, eikä keskustelu tuota tulosta eikä muuta tilannetta mihinkään, on syytä poistua kuviosta suht nopeastikin, itse asiassa hyvin nopeasti.
      Jo tuo että mies aloittaa aina riidan on hälytysmerkki. Erityisesti jos riidan aiheuttaminen näyttää tahalliselta, tarkoitukselliselta ja täysin aiheettomalta, ylimitoitetulta jne. Ja toki myös se mihin riita liittyy.
      Joillain miehillä se liittyy toisen kontrollointiin, mustasukkaisuuteen ja vallankäyttöön ja se on aina hälyyttävää ja vaaran merkki.. Siinä ei ole poikkeuksia.
      Se kertoo jostan tuhoisammasta ja vakavammasta joka on tulossa nurkan takana, tai on jo olemassa.

      Voi pahimmassa tapauksessa ja hyvin usein käydä niin että huonoon oloon tottuu ja siitä tule osa omaa elämisen arkea ja se johtaa lamaannukseen, sairastumiseen, masennukseen, itsetunnon katoamiseen ja lopulta oman elämän katoamiseen.
      Ja se tapahtuu hyvinkin nopeasti ja yllättäen, et huomaakkaan kun olet jo täysin tohveli etkä osaa tehdä mitään, et poistua tilanteesta ja sitä on vältettävä ja varottava viimeiseen asti.

      Tilapäiset, silloin tällöin tapahtuvat riidat ovat eri asia kuin jatkuvasti toistuvat tilanteet jotka aiheuttavat vain pahaa oloa. Paha olo kertoo ihmiselle että tilanteessa on jotain joka ei ole normaalia ja omia tuntemuksia on syytä kuunnella tarkkaan , sitä omaa vaistoaan esimerkiksi.

      Jatkuva paha olo suhteessa on hälytysmerkki siitä että on lähdettävä suhteesta pois, riuhtaistava vain irti itsensä.

      Sun ensisijainen tehtävä on huolehtia omasta hyvinvoinnistasi, siitä että säilytät itsetuntosi, ystäväsi, et pelkää vaan uskallat tehdä itsenäisiä, toisesta riippumattomia ratkaisuja jotka vahvistavat omaa itsenäistä selviytymistä, ja sitä sinun kykyä tehdä ratkaisuja ja valintoja.

      Jos olet työelämässä, vuokraa asunto itsellesi. Tai muuta kavereittesi, sukulaistesi luo alivuokralaiseksi esim. Turvakodistakin voit saada apua. Ja siitä vähitellen omaan asuntoon. Pyydä kaveilta apua muuttossa, ja vain lähdet. Piste.

      Ei tarvita mitään avioeroprosessia jos olet naimisissa, sen avioliiton voi purkaa myöhemmin jos on hätäpäissä, pikaistuksissa solmittu miehen kosiessa pari viikooa tai kuukautta tapaamisesta. Sekin muuten jo kertoo jotain. Eikä aina rakastumisesta.

      • hyvin sanottu


      • Anonyymi

        Mulla on omakin asunto mihin mennä.
        Voin henkisesti huonosti aika usein tuon miehen riitelyn takia.
        Olisi pitänyt vaan lähteä jo.
        Tuntuu kuin mua kidutettaisiin, pahimmillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on omakin asunto mihin mennä.
        Voin henkisesti huonosti aika usein tuon miehen riitelyn takia.
        Olisi pitänyt vaan lähteä jo.
        Tuntuu kuin mua kidutettaisiin, pahimmillaan.

        Miksi sitten täysin vapaehtoisesti ja harkiten kerjäät jatkuvasti lokaa kasvoillesi ja mieleesi?
        Oletko koskaan ajatellut että teet rikoksen itseäsi kohtaan sallimalla kieroutuneen ihmisen henkisesti raiskata sinua kerta toisensa jälkeen?
        Sinun ajatuksen juoksua ja käytöstäsi on hyvin vaikea ymmärtää, VARSINKIN jos asutSuomessa jossa yksilön vapaus on korkealle arvostettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on omakin asunto mihin mennä.
        Voin henkisesti huonosti aika usein tuon miehen riitelyn takia.
        Olisi pitänyt vaan lähteä jo.
        Tuntuu kuin mua kidutettaisiin, pahimmillaan.

        Miksi et sitten vain lähde? Älä ala tekemään itsestäsi syntipukkia sille miksi miehesi riitelee vain teet valinnan, nyt häivyn enkä tule takaisin. Lopuu se kidutus. Ei kukaan ole korvaamaton, ei miehesikään. Saa käädä riitelemään ihan itsekseen tai jonkun toisen kanssa jos niin riitelyä rakastaa.


    • Anonyymi

      Vaihda mies toiseen joka ei riitele.

    • Anonyymi

      Tarvitset tukea jota sinä et selvästikään naiseltasi saa. Mutta minkälaista?
      Kysy itseltäsi.
      Kun tiedät vastauksen, kerro se naisellesi.

      • Anonyymi

        Kenelle oikein luulet vastaavasi? Sille riitelevälle Örnille?


    • Anonyymi

      Minä jätin riitelevän eukko i.
      Sanoin suoraan terapiassa en jaksa tuota asennetta. Tein viisaasti kolme vuotta nauttia ja lapset tykkää olla mun luona. Vuorohoito mut 22 vuotiaana saavat itse valita ja ovat jääneet mulle.
      Ei ollut piha hyvä kun et tehnyt sitä tätä.. Ei ollut mieleinen lasten kanssa retkeily kun liikaa imelää.
      Huono uusi keittiö auto oven värit..
      Mun kengät jne.. Ihan kaikesta riiteli.. Sit sanoin suoraan ja hommasin asunnon.
      Sitteb selvisi että sillä oli suhde pomoonsa ja pariin hierojaa. Pomo oli pitänä kuukauden mut sai hyvin tarpeekseen. Nyt oon niin onnellinen lasten kanssa.
      Nuorimman synttäreillä kävi jouduin jälkeenpäin sanoo että määräysvaltaa sulla ei täällä ole.
      Olin liikaa imelää hänen mielestään pöytään laittana😂😂😂

      • Anonyymi

        Huono uusi keittiö? Ettekö yhdessä päättäneet keittiön kaapiston värimaailmasta vai sinäkö yksin päätit? Yleensä isoista asioista päätetään yhdessä.
        . Kylläpä on ollut vilkas seuraelämä jos suhteita on ollut noin paljon, suhde pomoonsa ja sit pariin hierojaan? . Ei hyvänen aika, miten yksi ihminen muka ehtii tuon kaiken elämänsä ja avioliittonsa aikana? Epäilen vai " tunnustiko" vain härnätäkseen ja kiusatakseen?
        Lapset?
        Täysiä aikuisia. Toki lapsia teille kummallekin.
        Liikaa makeaa? No hyvä havainto jos meinaa että nuoret aikuiset pysyvät normaalimitoissa eivätkä lihoa ylipainoiksi.
        Ylipaino on Suomessa kasvava ongelma ja iso terveystiski..
        Liika imelä eli makeat kakut, leivokset ja muut herkut on hyvä jättää vain erityisoin juhlapäiviin, ei joka päiväisiksi mässäilyhetkiksi. Joka viikko mässäilykin johtaa painon nousuun jos ei liiku lainkaan.
        Toisaalta ymmärrän , vaimosi on ilm. terveysintoilija, mutta että on ollut suhde hierojiin sitä en oikein usko .Täysin epäuskottavaa.
        Saattoi kehua sinulle kuinka hyvää teki kun hierottiin mutta siitä on pitkä matka mihinkään suhteeseen. On tainnut höynäyttää sinua?
        Nyt kyllä naurattaa koko juttu. Hierojiin suhde ja vieläpä kahteen sellaiseen 🤔 🤨 😆apua...
        Näin minun logiikan mukaan, tiedä häntä sitten. 🤔🙄

        Riitely osoittaa vain että on ollut täysin erilaiset elämäntavat ja ehkä arvotkin?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      107
      7714
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2852
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2432
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2155
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1819
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1583
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1436
    8. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1434
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1397
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1359
    Aihe