Hieman huvittuneena olen seuraillut keskusteluja siitä että vieläkö polttomoottoria autoa uskaltaa ostaa.
Ajelen itse pari vuotta vanhalla kohtuu kulutuksellisella diesel autolla ja olen vakuuttunut että seuraavakin autoni on diesel mikäli niitä nyt on tarjolla uutena parin kolmen vuoden päästä.
On aivan selvää että polttomoottorit eivät niin vaan katoa mihinkään 40-50 vuoteen. Sen verran monta miljardia niitä on eri laitteissa .
Ajoneuvojen osalta perinteiset bensiini/diesel autot toki vähenevät koska niitä ei jatkossa enää siinä määrin valmisteta mutta Suomen autokannan keski-iän huomioiden polttomoottoriautot puksuttavat vielä pari-kolmekymmentä vuotta.
Vety on melko todennäköisesti uusi polttomoottorien polttoaine tulevaisuudessa.
Sähkö vs. polttomoottori
18
614
Vastaukset
- Anonyymi
Fossiilinen diesel voidaan lähitulevaisuudessa korvata vihreän vedyn avulla tuotetulla synteettisellä dieselillä. Se on ehdoton ratkaisu esim. pitkänmatkan rekkoihin, työkoneisiin ja traktoreihin, joissa akku ei ole ratkaisu. Eikä vety ole ratkaisu mihinkään.
- Anonyymi
Fossiilisen dieselin on jo useita vuosia voinut korvata uusiutuvalla dieselillä. Ei vaan ole kalliimpana kelvannut diesel autoilijoille ja kuljetusyrityksille. Se synteettinen diesel tulee olemaan vielä tätä uusiutuvaakin selvästi kalliimpaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fossiilisen dieselin on jo useita vuosia voinut korvata uusiutuvalla dieselillä. Ei vaan ole kalliimpana kelvannut diesel autoilijoille ja kuljetusyrityksille. Se synteettinen diesel tulee olemaan vielä tätä uusiutuvaakin selvästi kalliimpaa.
Miksi pitäisi tankata kalliimpaa diiseliä ? Kai sitä jotkut kuitenkin ostaa , kun sitä edelleen on myytävänä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fossiilisen dieselin on jo useita vuosia voinut korvata uusiutuvalla dieselillä. Ei vaan ole kalliimpana kelvannut diesel autoilijoille ja kuljetusyrityksille. Se synteettinen diesel tulee olemaan vielä tätä uusiutuvaakin selvästi kalliimpaa.
Kallista eli ei, ilmastonmuutos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fossiilisen dieselin on jo useita vuosia voinut korvata uusiutuvalla dieselillä. Ei vaan ole kalliimpana kelvannut diesel autoilijoille ja kuljetusyrityksille. Se synteettinen diesel tulee olemaan vielä tätä uusiutuvaakin selvästi kalliimpaa.
Tupakan tumpeistakin olisi jopa mahdollista valmistaa uusiutuvaa dieseliä. Saa nähdä tullaanko tätä mahdollisuutta koskaan hyödyntämään Suomessa?
https://www.biobased-diesel.com/post/lithuanian-scientists-say-recycled-cigarette-butts-can-reduce-cost-of-biodiesel-production
- Anonyymi
Juu ei polttikset mihinkään katoa. Jenkeissä sähköautomyynti takkuaa pahemman kerran. Suomessa halvat lainaehdot ja yritysten leasing sähköautot johtavat tavallista ihmistä harhaan. Ei ole mitään syytä stressata sähköauton hankintaa. Markkinamiesten ja tällä palstalla moderaattorin paskapuhetta kaikki tyynni !
- Anonyymi
Mikä siinä dieselmoottorissa aiheuttaa ihastusta?
-Dieselmiehet on aina kehuneet dieselmoottorin hyvää alavääntöä... Kunnes tuli sähköautot.
-Dieselmoottorin hyötysuhde on jotakuinkin 30%. Ostat siis satasella 50 l dieseliä ja heität seitsämänkymppiä roskikseen. Sillä satasella ajat sähköautolla yli 3300 km.
-Rahinaa ja rouskutusta, pahaa hajua, tärinää on dieselauto parhaimmillaankin.
-Likaista ja haisevaa tankkauspistoolia pideltävä tuulessa ja tuiskussa, mentävä erikseen hakemaan menovettä huoltoasemalta kun sähköauton lataa yöllä ja tankki aina aamulla täysi.
Täytyy olla liikkaa rahaa sillä joka ostaa nyt uuden diesel henkilöauton.- Anonyymi
Minusta koko keskustelu siitä paljonko autoilu maksaa milläkin voimalähteellä on hieman hakoteillä.
Normi käyttäjälle vuosittaiset polttoaine kustannukset ovat aika lailla mitättömät enkä itse esim. ole koskaan valinnut auto sen perusteella paljonko se kuluttaa.
Kyllä tällä hetkellä hyvän sähkökäyttöisen auton hinta on niin kallis 60-90 t€ että ei meikäläisen keskituloisen peppu kestä sellaisen ostoa .
Toiseksi saksalaisen tutkimuksen mukaan sähköauto edellyttää min. 90 000 km ajoa ennenkuin se ohittaa polttoaine käyttöisen ajoneuvon edullisempana vaihtoehtona.
Tuntuu että median on niin helppo vertailla vaan sähkön hintaa polttoainetta vastaan ja unohtaa kaikki muut auton valmistuksesta syntyvät kulut ja hiilijalanjälki joka sähköautolla on suurempi kuin perinteisellä polttomoottori autolla - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta koko keskustelu siitä paljonko autoilu maksaa milläkin voimalähteellä on hieman hakoteillä.
Normi käyttäjälle vuosittaiset polttoaine kustannukset ovat aika lailla mitättömät enkä itse esim. ole koskaan valinnut auto sen perusteella paljonko se kuluttaa.
Kyllä tällä hetkellä hyvän sähkökäyttöisen auton hinta on niin kallis 60-90 t€ että ei meikäläisen keskituloisen peppu kestä sellaisen ostoa .
Toiseksi saksalaisen tutkimuksen mukaan sähköauto edellyttää min. 90 000 km ajoa ennenkuin se ohittaa polttoaine käyttöisen ajoneuvon edullisempana vaihtoehtona.
Tuntuu että median on niin helppo vertailla vaan sähkön hintaa polttoainetta vastaan ja unohtaa kaikki muut auton valmistuksesta syntyvät kulut ja hiilijalanjälki joka sähköautolla on suurempi kuin perinteisellä polttomoottori autollaToisaalta kyllä ne diesel-kuskitkin ovat iät ajat kehuneet kuinka edullista sillä dieselillä on ajaa esim. bensaan verrattuna. Nyt kun sähköautot ovat tulleet niin sillä polttoaineen hinnalla ei jostain syystä enää olekaan mitään väliä...
Samoin diesel-kuskit usein korostavat hyvää dieselin vääntöä kun siitä tulee käytännön voimaa, mutta sitten sähköautossa se voima onkin huono asia kun se kuluttaa renkaita ja alustan niveliä. Jokainen voi sitten miettiä mistä tällaiset kirjoitukset kumpuaa.
Mutta pitää paikkaansa muuten että pelkkien polttoainekustannusten tuijottaminen ei kerro kokonaisuudesta vielä mitään. Lisäksi hintaero sähköauton ja polttomoottoriauton välillä riippuu paljon hintaluokasta ja automallista/halutuista ominaisuuksista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta koko keskustelu siitä paljonko autoilu maksaa milläkin voimalähteellä on hieman hakoteillä.
Normi käyttäjälle vuosittaiset polttoaine kustannukset ovat aika lailla mitättömät enkä itse esim. ole koskaan valinnut auto sen perusteella paljonko se kuluttaa.
Kyllä tällä hetkellä hyvän sähkökäyttöisen auton hinta on niin kallis 60-90 t€ että ei meikäläisen keskituloisen peppu kestä sellaisen ostoa .
Toiseksi saksalaisen tutkimuksen mukaan sähköauto edellyttää min. 90 000 km ajoa ennenkuin se ohittaa polttoaine käyttöisen ajoneuvon edullisempana vaihtoehtona.
Tuntuu että median on niin helppo vertailla vaan sähkön hintaa polttoainetta vastaan ja unohtaa kaikki muut auton valmistuksesta syntyvät kulut ja hiilijalanjälki joka sähköautolla on suurempi kuin perinteisellä polttomoottori autolla"Toiseksi saksalaisen tutkimuksen mukaan sähköauto edellyttää min. 90 000 km ajoa ennenkuin se ohittaa polttoaine käyttöisen ajoneuvon edullisempana vaihtoehtona."
Netistä kopsattu: "Saksassa vuonna 2021 keskimääräinen sähköntuotannon co2-päästö per kwh oli 355 grammaa, ja se jopa nousi edellisestä vuodesta 41 grammaa per kwh! Suomessa 2021 sähkötuontannon co2-päästö per kwh oli 71 grammaa."
Eli saksalainen sähkö jolla vertailu on tehty, on 5 kertaa likaisempaa kuin suomalainen vuonna 2021. Nyt tuulisähkön myötä se on entistä puhtaampaa. Ts suomessa autojen päästöt tasaantuu huomattavasti aiemmin, jossain 30 - 40 000km. 90 000 - Anonyymi
Ei sitä tankkauspistoolia tarvitse pidellä kuin 3 viikon välein 2 minuutta kerrallaan. Tankillisella ajelee hyvinkin päälle 1000 km. Likaista ja haisevaa pistoolia ei ole kohdalle sattunut kuin kerran. Enkä ole koskaan mennyt erikseen tankkaamaan autoa. Aina matkan varrella on ollut tämä mahdollisuus eikä ylimääräistä lenkkiä tule muutamaa kymmentä metriä enempää.
- Anonyymi
Onko sulla ollut diiseliä ? Mulla on yli 20 vuotta ja noita juttujasi diiselistä en omalla kohdalla tapahtuneiksi muista .
- Anonyymi
Tottahan polttomoottoriauton uskaltaa ostaa jos on valmis siihen, että sillä ajaminen voi olla kovin kallista jossain kohtaa. Ajaa niillä kyllä saa muutaman kymmentä vuotta.
- Anonyymi
Sähköautolla ajaminen voi olla halpaa , mutta kun pääomakulut voi olla yli 1000 €/kk , niin kokonaisuutena ei suuria säästöjä voi tulla .
- Anonyymi
Laadukkaita uusia sekä käytettyjä diesel- ja bensa-autoja saa vielä pitkään
https://www.is.fi/autot/art-2000010250142.html - Anonyymi
Kysehän on siitä, joko uskaltaa tai paremminkin kannattaa ostaa sähköauto, jos tarvii autoa muuhun kuin ns ’nurkka-ajoon’.
-Onko siis hinnat jo pudonneet ns ’normitasolle’ eli uutuus- ja kehittämislisät hinnassa kohtuullistuneet eikä enää huimia hinnapudotuksia ole enää odotettavissa.
-Onko latausinfra jo niin kattava siellä missä liikun, että se riittää kohtuullisesti.
-Onko autojen lastentaudit ja toimivuuteen ja käyttöön liittyvät oudot jutut jo selätetty , ainahan uusi tekniikka tuo niitä tullessaan.
Talvella liikkumisen osalta jo luotettava ja akun riittävyys edes kohtuullisiin maantiematkoihin. Kalleimmilla autoilla näin jo lienee, mutta entäpäs niissä kansanautoissa, joita me taviskansalaiset tulemme ostamaan.
-Onko käsittämättömän hurjat korjauskustannukset pienistä pohjakosketuksista ja niiden korvaamisesta saatu kuntoon. Korvaako vakuutus? Ja onko näköpiirissä, että tähän riskiin on tulossa ratkaisu? Nythän muutamiin sähköautoihin ei edes myönnetä kaskovakuutuksia ja syyksi sanottu nimenomaan järkyttävät korjauskustannukset.
-Vieläkö on odotettavissa muita isoja yllätyksiä riskien osalta, jotka saattavat kohtaa auton omistajaa?
Polttomoottoriautoihin voi luottaa eikä niissä ole enää mitään järistyttäviä yllätyksiä ja liikkuminen on sujuvaa ja niillä voi liikkua huoletta missä tahansa. Ja myös talvella kovillakin pakkasilla. Onhan niitä ollut jo reippaasti yli sata vuotta liikenteessä ja infrakin on kunnossa. - AnonyymiUUSI
Ajoa tulee vuodessa noin 7tkm ja bensalla mennään. Kävin tankkaamassa aamulla auton bensa-aseman katoksen alla ja menin kahville sen jälkeen samalle asemalle. Kun istuin ikkunapöytään ajoi hieno sähköauto latauskentälle ja alkoi ähertää paljaspäin lumi/räntäsateessa avonaisella latauskentällä. Join kahvia kaikessa rauhassa nettiä samalla selaillen. Kun palasin autolleni sähköautoilija oli edelleen ähertämässä räntäsateessa sen latauksen kanssa. Menin autooni, silitin yli 20v autoni kojelautaa ja totesin että eiköhän me muutama vuosi vielä pärjäillä.
- AnonyymiUUSI
Auto tarvitsee energiaa ollessaan liikkeellä pysyäkseen liikkeellä. Valitettavasti sähköverkko on kiinteä eikä sähkökaapeliin kytketty auto voi liikkua vapaasti. Käytännöllinen tapa varastoida energiaa on polttoainetankki.
Polttoainetankki voidaan asentaa autoon, jolloin energiavarasto liikkuu auton mukana. Samaa periaatetta käytetään laivoissa ja lentokoneissa, mutta Elon Musk ei ole vielä keksinyt sitä.
Jos halutaan pyörittää pyöriä sähkömoottorein, niin väliin tarvitaan voimakone, joka tuottaa moottorien vaatiman sähkön. Esimerkiksi valesähköauto Audi RS Q e-tron on rakennettu siten, ja se on menestynyt Dakar-rallissa. Siinä on valtava polttoainesäiliö ja iso hieno polttomoottori tuottamassa saatanan sähköä.
Ajoakkuauto ei menestyisi Dakar-rallissa, koska siinä on niin HUONO HYÖTYSUHDE pitkällä toimintamatkalla. Hyvä hyötysuhde saavutetaan kevyellä ajoakulla ja alhaisilla nopeuksilla eli jos autolla ei ole tarkoituskaan siirtyä pitkiä matkoja, mutta sillä ei pääse ajamaan satoja kilometrejä rallia tai edes moottoritietä. Toisaalta on selvää, että pelkkä voimakone eli polttomoottori on ratkaisuna yksinkertaisempi ja luotettavampi kuin polttomoottori ja sähkömoottorit.
Ongelmana ovat ideologit ja korruptoituneet poliitikot, jotka ovat sijoittaneet akkuteollisuuteen, sähköautoihin ja kaivoksiin ja keinotekoisesti rankaisevat toimivaa tekniikkaa saadakseen arveluttavan sijoituksensa tuottamaan. Ajoakkujen harvinaiset raaka-aineet edellyttävät paljon uutta kaivos- ja jalostustoimintaa. Sen takia geeliletit ovat innoissaan ja tekevät sijoituksia. Ei se ympäristön kannalta ole mitenkään houkuttavaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1137400- 495541
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa603070Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72573Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101588Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2001427Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3251067Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2441037Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30926