Sähkö vs. polttomoottori

Anonyymi-ap

Hieman huvittuneena olen seuraillut keskusteluja siitä että vieläkö polttomoottoria autoa uskaltaa ostaa.
Ajelen itse pari vuotta vanhalla kohtuu kulutuksellisella diesel autolla ja olen vakuuttunut että seuraavakin autoni on diesel mikäli niitä nyt on tarjolla uutena parin kolmen vuoden päästä.
On aivan selvää että polttomoottorit eivät niin vaan katoa mihinkään 40-50 vuoteen. Sen verran monta miljardia niitä on eri laitteissa .
Ajoneuvojen osalta perinteiset bensiini/diesel autot toki vähenevät koska niitä ei jatkossa enää siinä määrin valmisteta mutta Suomen autokannan keski-iän huomioiden polttomoottoriautot puksuttavat vielä pari-kolmekymmentä vuotta.
Vety on melko todennäköisesti uusi polttomoottorien polttoaine tulevaisuudessa.

16

493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Fossiilinen diesel voidaan lähitulevaisuudessa korvata vihreän vedyn avulla tuotetulla synteettisellä dieselillä. Se on ehdoton ratkaisu esim. pitkänmatkan rekkoihin, työkoneisiin ja traktoreihin, joissa akku ei ole ratkaisu. Eikä vety ole ratkaisu mihinkään.

      • Anonyymi

        Fossiilisen dieselin on jo useita vuosia voinut korvata uusiutuvalla dieselillä. Ei vaan ole kalliimpana kelvannut diesel autoilijoille ja kuljetusyrityksille. Se synteettinen diesel tulee olemaan vielä tätä uusiutuvaakin selvästi kalliimpaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fossiilisen dieselin on jo useita vuosia voinut korvata uusiutuvalla dieselillä. Ei vaan ole kalliimpana kelvannut diesel autoilijoille ja kuljetusyrityksille. Se synteettinen diesel tulee olemaan vielä tätä uusiutuvaakin selvästi kalliimpaa.

        Miksi pitäisi tankata kalliimpaa diiseliä ? Kai sitä jotkut kuitenkin ostaa , kun sitä edelleen on myytävänä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fossiilisen dieselin on jo useita vuosia voinut korvata uusiutuvalla dieselillä. Ei vaan ole kalliimpana kelvannut diesel autoilijoille ja kuljetusyrityksille. Se synteettinen diesel tulee olemaan vielä tätä uusiutuvaakin selvästi kalliimpaa.

        Kallista eli ei, ilmastonmuutos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fossiilisen dieselin on jo useita vuosia voinut korvata uusiutuvalla dieselillä. Ei vaan ole kalliimpana kelvannut diesel autoilijoille ja kuljetusyrityksille. Se synteettinen diesel tulee olemaan vielä tätä uusiutuvaakin selvästi kalliimpaa.

        Tupakan tumpeistakin olisi jopa mahdollista valmistaa uusiutuvaa dieseliä. Saa nähdä tullaanko tätä mahdollisuutta koskaan hyödyntämään Suomessa?
        https://www.biobased-diesel.com/post/lithuanian-scientists-say-recycled-cigarette-butts-can-reduce-cost-of-biodiesel-production


    • Anonyymi

      Juu ei polttikset mihinkään katoa. Jenkeissä sähköautomyynti takkuaa pahemman kerran. Suomessa halvat lainaehdot ja yritysten leasing sähköautot johtavat tavallista ihmistä harhaan. Ei ole mitään syytä stressata sähköauton hankintaa. Markkinamiesten ja tällä palstalla moderaattorin paskapuhetta kaikki tyynni !

    • Anonyymi

      Mikä siinä dieselmoottorissa aiheuttaa ihastusta?
      -Dieselmiehet on aina kehuneet dieselmoottorin hyvää alavääntöä... Kunnes tuli sähköautot.
      -Dieselmoottorin hyötysuhde on jotakuinkin 30%. Ostat siis satasella 50 l dieseliä ja heität seitsämänkymppiä roskikseen. Sillä satasella ajat sähköautolla yli 3300 km.
      -Rahinaa ja rouskutusta, pahaa hajua, tärinää on dieselauto parhaimmillaankin.
      -Likaista ja haisevaa tankkauspistoolia pideltävä tuulessa ja tuiskussa, mentävä erikseen hakemaan menovettä huoltoasemalta kun sähköauton lataa yöllä ja tankki aina aamulla täysi.
      Täytyy olla liikkaa rahaa sillä joka ostaa nyt uuden diesel henkilöauton.

      • Anonyymi

        Minusta koko keskustelu siitä paljonko autoilu maksaa milläkin voimalähteellä on hieman hakoteillä.
        Normi käyttäjälle vuosittaiset polttoaine kustannukset ovat aika lailla mitättömät enkä itse esim. ole koskaan valinnut auto sen perusteella paljonko se kuluttaa.
        Kyllä tällä hetkellä hyvän sähkökäyttöisen auton hinta on niin kallis 60-90 t€ että ei meikäläisen keskituloisen peppu kestä sellaisen ostoa .
        Toiseksi saksalaisen tutkimuksen mukaan sähköauto edellyttää min. 90 000 km ajoa ennenkuin se ohittaa polttoaine käyttöisen ajoneuvon edullisempana vaihtoehtona.
        Tuntuu että median on niin helppo vertailla vaan sähkön hintaa polttoainetta vastaan ja unohtaa kaikki muut auton valmistuksesta syntyvät kulut ja hiilijalanjälki joka sähköautolla on suurempi kuin perinteisellä polttomoottori autolla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta koko keskustelu siitä paljonko autoilu maksaa milläkin voimalähteellä on hieman hakoteillä.
        Normi käyttäjälle vuosittaiset polttoaine kustannukset ovat aika lailla mitättömät enkä itse esim. ole koskaan valinnut auto sen perusteella paljonko se kuluttaa.
        Kyllä tällä hetkellä hyvän sähkökäyttöisen auton hinta on niin kallis 60-90 t€ että ei meikäläisen keskituloisen peppu kestä sellaisen ostoa .
        Toiseksi saksalaisen tutkimuksen mukaan sähköauto edellyttää min. 90 000 km ajoa ennenkuin se ohittaa polttoaine käyttöisen ajoneuvon edullisempana vaihtoehtona.
        Tuntuu että median on niin helppo vertailla vaan sähkön hintaa polttoainetta vastaan ja unohtaa kaikki muut auton valmistuksesta syntyvät kulut ja hiilijalanjälki joka sähköautolla on suurempi kuin perinteisellä polttomoottori autolla

        Toisaalta kyllä ne diesel-kuskitkin ovat iät ajat kehuneet kuinka edullista sillä dieselillä on ajaa esim. bensaan verrattuna. Nyt kun sähköautot ovat tulleet niin sillä polttoaineen hinnalla ei jostain syystä enää olekaan mitään väliä...

        Samoin diesel-kuskit usein korostavat hyvää dieselin vääntöä kun siitä tulee käytännön voimaa, mutta sitten sähköautossa se voima onkin huono asia kun se kuluttaa renkaita ja alustan niveliä. Jokainen voi sitten miettiä mistä tällaiset kirjoitukset kumpuaa.

        Mutta pitää paikkaansa muuten että pelkkien polttoainekustannusten tuijottaminen ei kerro kokonaisuudesta vielä mitään. Lisäksi hintaero sähköauton ja polttomoottoriauton välillä riippuu paljon hintaluokasta ja automallista/halutuista ominaisuuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta koko keskustelu siitä paljonko autoilu maksaa milläkin voimalähteellä on hieman hakoteillä.
        Normi käyttäjälle vuosittaiset polttoaine kustannukset ovat aika lailla mitättömät enkä itse esim. ole koskaan valinnut auto sen perusteella paljonko se kuluttaa.
        Kyllä tällä hetkellä hyvän sähkökäyttöisen auton hinta on niin kallis 60-90 t€ että ei meikäläisen keskituloisen peppu kestä sellaisen ostoa .
        Toiseksi saksalaisen tutkimuksen mukaan sähköauto edellyttää min. 90 000 km ajoa ennenkuin se ohittaa polttoaine käyttöisen ajoneuvon edullisempana vaihtoehtona.
        Tuntuu että median on niin helppo vertailla vaan sähkön hintaa polttoainetta vastaan ja unohtaa kaikki muut auton valmistuksesta syntyvät kulut ja hiilijalanjälki joka sähköautolla on suurempi kuin perinteisellä polttomoottori autolla

        "Toiseksi saksalaisen tutkimuksen mukaan sähköauto edellyttää min. 90 000 km ajoa ennenkuin se ohittaa polttoaine käyttöisen ajoneuvon edullisempana vaihtoehtona."

        Netistä kopsattu: "Saksassa vuonna 2021 keskimääräinen sähköntuotannon co2-päästö per kwh oli 355 grammaa, ja se jopa nousi edellisestä vuodesta 41 grammaa per kwh! Suomessa 2021 sähkötuontannon co2-päästö per kwh oli 71 grammaa."
        Eli saksalainen sähkö jolla vertailu on tehty, on 5 kertaa likaisempaa kuin suomalainen vuonna 2021. Nyt tuulisähkön myötä se on entistä puhtaampaa. Ts suomessa autojen päästöt tasaantuu huomattavasti aiemmin, jossain 30 - 40 000km. 90 000


      • Anonyymi

        Ei sitä tankkauspistoolia tarvitse pidellä kuin 3 viikon välein 2 minuutta kerrallaan. Tankillisella ajelee hyvinkin päälle 1000 km. Likaista ja haisevaa pistoolia ei ole kohdalle sattunut kuin kerran. Enkä ole koskaan mennyt erikseen tankkaamaan autoa. Aina matkan varrella on ollut tämä mahdollisuus eikä ylimääräistä lenkkiä tule muutamaa kymmentä metriä enempää.


      • Anonyymi

        Onko sulla ollut diiseliä ? Mulla on yli 20 vuotta ja noita juttujasi diiselistä en omalla kohdalla tapahtuneiksi muista .


    • Anonyymi

      Tottahan polttomoottoriauton uskaltaa ostaa jos on valmis siihen, että sillä ajaminen voi olla kovin kallista jossain kohtaa. Ajaa niillä kyllä saa muutaman kymmentä vuotta.

      • Anonyymi

        Sähköautolla ajaminen voi olla halpaa , mutta kun pääomakulut voi olla yli 1000 €/kk , niin kokonaisuutena ei suuria säästöjä voi tulla .


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kysehän on siitä, joko uskaltaa tai paremminkin kannattaa ostaa sähköauto, jos tarvii autoa muuhun kuin ns ’nurkka-ajoon’.

      -Onko siis hinnat jo pudonneet ns ’normitasolle’ eli uutuus- ja kehittämislisät hinnassa kohtuullistuneet eikä enää huimia hinnapudotuksia ole enää odotettavissa.
      -Onko latausinfra jo niin kattava siellä missä liikun, että se riittää kohtuullisesti.
      -Onko autojen lastentaudit ja toimivuuteen ja käyttöön liittyvät oudot jutut jo selätetty , ainahan uusi tekniikka tuo niitä tullessaan.
      Talvella liikkumisen osalta jo luotettava ja akun riittävyys edes kohtuullisiin maantiematkoihin. Kalleimmilla autoilla näin jo lienee, mutta entäpäs niissä kansanautoissa, joita me taviskansalaiset tulemme ostamaan.
      -Onko käsittämättömän hurjat korjauskustannukset pienistä pohjakosketuksista ja niiden korvaamisesta saatu kuntoon. Korvaako vakuutus? Ja onko näköpiirissä, että tähän riskiin on tulossa ratkaisu? Nythän muutamiin sähköautoihin ei edes myönnetä kaskovakuutuksia ja syyksi sanottu nimenomaan järkyttävät korjauskustannukset.
      -Vieläkö on odotettavissa muita isoja yllätyksiä riskien osalta, jotka saattavat kohtaa auton omistajaa?

      Polttomoottoriautoihin voi luottaa eikä niissä ole enää mitään järistyttäviä yllätyksiä ja liikkuminen on sujuvaa ja niillä voi liikkua huoletta missä tahansa. Ja myös talvella kovillakin pakkasilla. Onhan niitä ollut jo reippaasti yli sata vuotta liikenteessä ja infrakin on kunnossa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11154
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3113
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2964
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2167
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1928
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1704
    9. 85
      1678
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe