Antipsykoottiset lääkkeet ja niiden vaikutus painoon

Anonyymi-ap

Toivoisin, että tästä aiheesta puhuttaisiin enemmän julkisesti ja että häpeä ja stigma, joka liittyy mielisairauksiin ja myös painonvaihteluun vähenisi täten.

Haluaisin sen takia jakaa julkisesti tämän kirjoitukseni, että muutkin samassa tilanteessa olevat saisivat vertaistukea ja että aiheesta voisi viriä myös keskustelua.

Koen, että tämä aihe vaikuttaa hyvin moneen ihmiseen ja stigmasta aiheen ympärillä pitäisi päästä eroon. Postaukseni löytyy täältä (se on tosin englanniksi): https://www.instagram.com/norttileidi/p/C1WOo2Zszlr/?hl=fi

1

190

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uudemmat neuroleptit lihottavat. Itse lihoin yli 20 kg yhden vuoden aikana kun söin Olanzapiinia melko pienellä annoksella. Kaikki pahimmat lääkkeet lihottamaan ovat (tässä järjestyksessä): Olanzapin (eli Zyprexa), Ketipinor (eli Seroquel), Leponex ja Risperidal. Jotkut lihovat myös muistakin lääkkeistä, mutta nämä ovat ne pahimmat. Jos tarvitsee antipsykoottisen lääkkeen, suosittelen Peratsinia, Rxultia tai Latudaa. Näpä eivät väsytä yhtä paljon kuin muut, eivätkä nämä lihota.

      Älä missään tapauksessa käytä Olanzapiinia tai Ketipinoria,
      koska:
      1) muut lääkkeet ovat yhtä tehokkaita tilastollisesti
      2) nämä väsyttävät enemmän kuin suurin osa muista lääkkeistä
      3) nämä lihottavat aivan järkyttävästi!!
      4) näissä on vaara että tulee diabetes tai että kolesterolit nousee! tämä lukee pakkausselosteissakin!
      5) molemmat näistä voivat vaikuttaa kielteisesti maksan hyvinvointiin (kannattaa pyytää 1-2 kertaa vuodessa maksa-kokeet! ne voi pyytää myös terveyskeskuksesta)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9656
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2827
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      165
      2597
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2049
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1806
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      14
      1633
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      12
      1493
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      11
      1439
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe