Avaruusseikkailu 2001

juice

ohjaajassa ei ole mitään vikaa, mutta onpa osannut tehdä luokattoman huonon elokuvan. b- luokkaan kyseinen elokuva kuuluu.

22

2255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jawa

      On kieltämättä aika huono/tylsä. Kolmesti oon yrittänyt kattoo ko. leffaa. joka kerta nukahtanut jo ennen kun HAL sekoo. Että silleen...

    • xXx2

      Aivan samaa mieltä Kubric on yliarvostettu ohjaaja jonka tuotokset ovat pahinta B-luokan sontaa mitä on!

      Avaruusseikkailu 2001 on tylsin ja turhin elokuva koko elokuvan historiassa. Nukahdin 5 kertaa kun koitin katsoa sitä ja pysyin hereillä vain haistelemalla liimaa!

      • kubick

        Mikä oikeastaan on tässä elokuvassa teidän mielestänne vikana?.Ovatko muut Kubricin leffat mielestänne huonoja?.


    • zwx

      2001: Avaruusseikkailu on loistava elokuva, joka toimii joka osa-alueella. Mise-en-scene pelaa Kubrickilla täydellisesti kaiken muun ohella ja koko elokuva on loistavia tuotantoarvoja myöten ikimuistoinen teos, joka tullaan muistamaan vielä pitkään teoksena, joka kehitti tieteiselokuvagenreä ja antoi suuntaa tulevaisuuden elokuville myös erikoisefektien saralla. Yhtä aikaa sekä kirjafilmatisoinnin että elokuvan malliesimerkki.

      Te, ketkä moititte tätä merkittävää teosta, ette edes perustele mielipidettänne. "Se oli iha tylsää öö möömöö" ei kelpaa, senkin apinat. Ette vain yksinkertaisesti taida ymmärtää ollenkaan elokuvia tai tajua, näin vapaasti ilmaistuna, hönkäsen pöläystä yhdestäkään elokuvataiteen osa-alueesta. Te ette tarkastele elokuvaa taidemuotona, vaan kertakäyttöisenä ajanvietteenä. Te tuhoatte elokuvan antamalla sen popularisoitujen, taiteellisesti riippumattomien ja taloudellisten syiden vuoksi valmistuneiden äpärälapsien talloa koko taidemuodon maan tasalle. Perustelkaa mielipiteenne ja jättäkää nämä oikeat elokuvat rauhaan tai vaietkaa ja menkää katsomaan xXx 2 uudelleen.

      • Auteur

        Hyvä zwx.

        Ihan pakko lausua muutama sananen kirjoituksesi pohjalta.

        Jos jotkut "apinat" ovat mielestäsi mädättäneet elokuvataiteen triple äksillään, onko mielestäsi esim. sarjakuva tuhonnut maalaustaiteen? Ei niin.

        Itse en edes ymmärrä, miten itseään niin kovin taiteellisena pitävien, oman arvonsa tiedostavien elitistien mielipiteet voivat olla näin mustavalkoisia. Taiteella ja tusinaviihteellä on eri tarkoitusperät, vaikka toteutuskeinot olisivat kuinka samanlaiset. Kukaan apina ei ota 2001:stä sinultakaan pois vaikka triple äksään tehtäisiin 20 jatko-osaa.

        Taiteessa on kysymys nimenomaan suvaitsevaisuudesta. Jos olet yhtään aiheeseen perehtynyt tiedät, että useamman kuin yhden taiteen arvostetun teoreetikon mielestä taiteen kokija antaa teokselle arvon, ei tekijä. Eli jos kaikki maailman teinit eivät Kubrickia rakasta, ei se tee heistä sen huonompia elokuvan ystäviä. En väitä hetkeäkään, ettäkö esim. xxx:n kaltaisia elokuvia tehtäessä olisi paljon taiteellisia arvoja ajateltu, mutta siitäkin että elokuva on sisältä tyhjä ja visuaalisesti näyttävä on aika helppo löytää yhtymäkohtia taiteeseen. Se sitten on eri asia miten kukakin ne kokee.

        On täysin järjen ja taiteen "sääntöjen" vastaista vaatia kollektiivista hyväksyntää jollekin yksittäiselle teokselle. Eikö silloin taidekin menettäisi merkityksensä, jos kaikki olisivat yksimielisiä.

        2001 on merkittävä elokuva koko tieteiselokuvien genrelle, se on asia jota en kiistä. Kuitenkin se asia, että elokuva on alan historiassa merkittävä, ei takaa sitä, että kaikki sen sisällöstä pitäisivät.

        Avaruusseikkailussakin oli apinoita, olivatko ne näitä samoja, joiden "tylsääää"- perustelut eivät sinulle kelvanneet, vaan leimattiinko tässä nyt kaikki apinat ihan muuten vaan?

        Peace.


      • Sanoisin näin
        Auteur kirjoitti:

        Hyvä zwx.

        Ihan pakko lausua muutama sananen kirjoituksesi pohjalta.

        Jos jotkut "apinat" ovat mielestäsi mädättäneet elokuvataiteen triple äksillään, onko mielestäsi esim. sarjakuva tuhonnut maalaustaiteen? Ei niin.

        Itse en edes ymmärrä, miten itseään niin kovin taiteellisena pitävien, oman arvonsa tiedostavien elitistien mielipiteet voivat olla näin mustavalkoisia. Taiteella ja tusinaviihteellä on eri tarkoitusperät, vaikka toteutuskeinot olisivat kuinka samanlaiset. Kukaan apina ei ota 2001:stä sinultakaan pois vaikka triple äksään tehtäisiin 20 jatko-osaa.

        Taiteessa on kysymys nimenomaan suvaitsevaisuudesta. Jos olet yhtään aiheeseen perehtynyt tiedät, että useamman kuin yhden taiteen arvostetun teoreetikon mielestä taiteen kokija antaa teokselle arvon, ei tekijä. Eli jos kaikki maailman teinit eivät Kubrickia rakasta, ei se tee heistä sen huonompia elokuvan ystäviä. En väitä hetkeäkään, ettäkö esim. xxx:n kaltaisia elokuvia tehtäessä olisi paljon taiteellisia arvoja ajateltu, mutta siitäkin että elokuva on sisältä tyhjä ja visuaalisesti näyttävä on aika helppo löytää yhtymäkohtia taiteeseen. Se sitten on eri asia miten kukakin ne kokee.

        On täysin järjen ja taiteen "sääntöjen" vastaista vaatia kollektiivista hyväksyntää jollekin yksittäiselle teokselle. Eikö silloin taidekin menettäisi merkityksensä, jos kaikki olisivat yksimielisiä.

        2001 on merkittävä elokuva koko tieteiselokuvien genrelle, se on asia jota en kiistä. Kuitenkin se asia, että elokuva on alan historiassa merkittävä, ei takaa sitä, että kaikki sen sisällöstä pitäisivät.

        Avaruusseikkailussakin oli apinoita, olivatko ne näitä samoja, joiden "tylsääää"- perustelut eivät sinulle kelvanneet, vaan leimattiinko tässä nyt kaikki apinat ihan muuten vaan?

        Peace.

        Hyvä Auteur.

        Ensinnäkin, olen erittäin iloinen, että täältä löytyy edes joku, joka kykenee kirjoittamaan noin perustellusti ja asiallisesti.

        Enimmälti minua harmittaa suuresti, että nykyajan nuorisosta vain pieni osa suhtautuu elokuvaan enemmänkin taidemuotona kuin pelkkänä viihteenä. Tiedän, että en voi olla satavarma nuorison jakautumisesta tämän asian suhteen, mutta tämä ei ole ihan pelkkää olettamista, olen ottanut asioista selvää jo jonkin aikaa. Elokuva-alan opiskelijana tiedostan hyvin taiteen ja tusinaviihteen erot ja tiedän, että kukaan ei vie minulta rakastamiani elokuvia. Rakkauttani tätä taidemuotoa kohtaan ei voi hetkessä tyrehdyttää. Tiedän, että tekstissäni ja mielipiteessäni oli havaittavissa vahvaa mustavalkoisuutta ja siitä voisi hyvinkin saada sellaisen kuvan, että jokainen teini on poikkeuksetta elokuvista piittaamaton idiootti, jos ei pidä 2001:sta. Kuitenkin tiedän myös, että nykyajan nuorisoon lukeutuu monia, jotka ovat oikeasti asiaan perehtyneitä ja rakastavat elokuvia sydäntensä kyllyydestä. Mutta pelkään joskus, ehkä turhaan, että se pieni joukko ei riitä. Tästä nykyajan nuorisostahan kasvavat tulevaisuuden tekijät kuvaussihteereistä ohjaajiin. Ei elokuvateollisuus parin 2001-vihaajan mielipiteisiin kuitenkaan kaadu ja Suomessakin on elokuva nostamassa jälleen päätään, kun studiotkin käyvät marginaalielokuvien kimppuun ja tuotantoja tulee koko ajan lisää ja lisää, yhä nopeammin ja nopeammin. Elokuva kiinnostaa, mutta entäs nämä tulevaisuuden tekijät, nykyajan nuoret? Kiinnostaako heitä tarpeeksi? Tuo taasen kiinnostaa minua.

        En vaadi kollektiivista hyväksyntää tälle elokuvalle, vaan haluaisin edes jotenkin saada ihmisiä perustelemaan mielipiteensä paremmin ja tuomaan uusia, tuoreita näkökulmia elokuvaan jos toiseenkin. Mielipiteitä saa olla, olivat ne sitten positiivisia tai negatiivisia, mutta tahtoisin silti tarkempaa perustelua ja todellista keskustelua. Myönnän syyllistyneeni pienoiseen provosointiin ja turhahkoon vihamielisyyteen, mutta jotenkin tuntuu, että vailla minkäänlaista ärsykettä, nuorien todellisesta luonteesta ja mielipiteestä ei ota selvää. Yritän puristaa vähän enemmän irti ihmisten mielipiteistä ja oppia heidän suhtautumisestaan elokuviin. Olen tehnyt tätä jo jonkin aikaa milloin missäkin. Haluan tietää, että arvostetaanko elokuvia tarpeeksi nuorison keskuudessa ja miten he suhtautuvat elokuviin. Leimasin kyllä aika laajan ihmisjoukon apinoiksi, mutta pienoisen provosoinnin lisäksi, kaiken taustalla porskutti raivo. Olen monesti suuttunut, kun tätä taidemuotoa on kritisoitu vailla minkäänlaisia perusteita ja sokeasti. Tiedän, että suuttuminen turhaa ja olen samaa mieltä suvaitsevaisuuden tärkeydestä, mutta kapinoiva luonteeni ei joskus anna periksi. Olen tämmöinen kuumapäinen vapaustaistelija ja kestää hetken ennen kuin huomaan raivonneeni turhaan, sillä raivoamalla ei saa mitään aikaan. Eiväthän luonnonsuojelijatkaan yritä kerralla pelastaa koko planeettaa. Toivoisin vain, että törmäisin entistä useammin ja useammin nuoriin, joita elokuva todellakin kiinnostaa. Haluan kohdata todellista omistautumista ja kiintymystä taidemuotoon.

        Tämä nyt voi osittain kuulostaa kaukaa haetulta ja olen tainnut mennä tässä kaikessa ajatusvirrassani ehkä hieman aiheen ohi. Enkä hae totuutta pelkästään suomi24-foorumilta. :)

        Jos nyt jokin jäi epäselväksi, ja jota en yhtään ihmettele katsottuani äsken kirjoittamaani tekstiä, kysy uudestaan painottaen tuota epäselväksi jäänyttä asiaa, niin vastaan.

        Peace tästäkin suunnasta.


      • zwx
        Sanoisin näin kirjoitti:

        Hyvä Auteur.

        Ensinnäkin, olen erittäin iloinen, että täältä löytyy edes joku, joka kykenee kirjoittamaan noin perustellusti ja asiallisesti.

        Enimmälti minua harmittaa suuresti, että nykyajan nuorisosta vain pieni osa suhtautuu elokuvaan enemmänkin taidemuotona kuin pelkkänä viihteenä. Tiedän, että en voi olla satavarma nuorison jakautumisesta tämän asian suhteen, mutta tämä ei ole ihan pelkkää olettamista, olen ottanut asioista selvää jo jonkin aikaa. Elokuva-alan opiskelijana tiedostan hyvin taiteen ja tusinaviihteen erot ja tiedän, että kukaan ei vie minulta rakastamiani elokuvia. Rakkauttani tätä taidemuotoa kohtaan ei voi hetkessä tyrehdyttää. Tiedän, että tekstissäni ja mielipiteessäni oli havaittavissa vahvaa mustavalkoisuutta ja siitä voisi hyvinkin saada sellaisen kuvan, että jokainen teini on poikkeuksetta elokuvista piittaamaton idiootti, jos ei pidä 2001:sta. Kuitenkin tiedän myös, että nykyajan nuorisoon lukeutuu monia, jotka ovat oikeasti asiaan perehtyneitä ja rakastavat elokuvia sydäntensä kyllyydestä. Mutta pelkään joskus, ehkä turhaan, että se pieni joukko ei riitä. Tästä nykyajan nuorisostahan kasvavat tulevaisuuden tekijät kuvaussihteereistä ohjaajiin. Ei elokuvateollisuus parin 2001-vihaajan mielipiteisiin kuitenkaan kaadu ja Suomessakin on elokuva nostamassa jälleen päätään, kun studiotkin käyvät marginaalielokuvien kimppuun ja tuotantoja tulee koko ajan lisää ja lisää, yhä nopeammin ja nopeammin. Elokuva kiinnostaa, mutta entäs nämä tulevaisuuden tekijät, nykyajan nuoret? Kiinnostaako heitä tarpeeksi? Tuo taasen kiinnostaa minua.

        En vaadi kollektiivista hyväksyntää tälle elokuvalle, vaan haluaisin edes jotenkin saada ihmisiä perustelemaan mielipiteensä paremmin ja tuomaan uusia, tuoreita näkökulmia elokuvaan jos toiseenkin. Mielipiteitä saa olla, olivat ne sitten positiivisia tai negatiivisia, mutta tahtoisin silti tarkempaa perustelua ja todellista keskustelua. Myönnän syyllistyneeni pienoiseen provosointiin ja turhahkoon vihamielisyyteen, mutta jotenkin tuntuu, että vailla minkäänlaista ärsykettä, nuorien todellisesta luonteesta ja mielipiteestä ei ota selvää. Yritän puristaa vähän enemmän irti ihmisten mielipiteistä ja oppia heidän suhtautumisestaan elokuviin. Olen tehnyt tätä jo jonkin aikaa milloin missäkin. Haluan tietää, että arvostetaanko elokuvia tarpeeksi nuorison keskuudessa ja miten he suhtautuvat elokuviin. Leimasin kyllä aika laajan ihmisjoukon apinoiksi, mutta pienoisen provosoinnin lisäksi, kaiken taustalla porskutti raivo. Olen monesti suuttunut, kun tätä taidemuotoa on kritisoitu vailla minkäänlaisia perusteita ja sokeasti. Tiedän, että suuttuminen turhaa ja olen samaa mieltä suvaitsevaisuuden tärkeydestä, mutta kapinoiva luonteeni ei joskus anna periksi. Olen tämmöinen kuumapäinen vapaustaistelija ja kestää hetken ennen kuin huomaan raivonneeni turhaan, sillä raivoamalla ei saa mitään aikaan. Eiväthän luonnonsuojelijatkaan yritä kerralla pelastaa koko planeettaa. Toivoisin vain, että törmäisin entistä useammin ja useammin nuoriin, joita elokuva todellakin kiinnostaa. Haluan kohdata todellista omistautumista ja kiintymystä taidemuotoon.

        Tämä nyt voi osittain kuulostaa kaukaa haetulta ja olen tainnut mennä tässä kaikessa ajatusvirrassani ehkä hieman aiheen ohi. Enkä hae totuutta pelkästään suomi24-foorumilta. :)

        Jos nyt jokin jäi epäselväksi, ja jota en yhtään ihmettele katsottuani äsken kirjoittamaani tekstiä, kysy uudestaan painottaen tuota epäselväksi jäänyttä asiaa, niin vastaan.

        Peace tästäkin suunnasta.

        Anteeksi kiireen lomassa syntynyt virheeni. Toivottavasti otsikko ja nimimerkki eivät mene toiste sekaisin. :)


      • Auteur
        Sanoisin näin kirjoitti:

        Hyvä Auteur.

        Ensinnäkin, olen erittäin iloinen, että täältä löytyy edes joku, joka kykenee kirjoittamaan noin perustellusti ja asiallisesti.

        Enimmälti minua harmittaa suuresti, että nykyajan nuorisosta vain pieni osa suhtautuu elokuvaan enemmänkin taidemuotona kuin pelkkänä viihteenä. Tiedän, että en voi olla satavarma nuorison jakautumisesta tämän asian suhteen, mutta tämä ei ole ihan pelkkää olettamista, olen ottanut asioista selvää jo jonkin aikaa. Elokuva-alan opiskelijana tiedostan hyvin taiteen ja tusinaviihteen erot ja tiedän, että kukaan ei vie minulta rakastamiani elokuvia. Rakkauttani tätä taidemuotoa kohtaan ei voi hetkessä tyrehdyttää. Tiedän, että tekstissäni ja mielipiteessäni oli havaittavissa vahvaa mustavalkoisuutta ja siitä voisi hyvinkin saada sellaisen kuvan, että jokainen teini on poikkeuksetta elokuvista piittaamaton idiootti, jos ei pidä 2001:sta. Kuitenkin tiedän myös, että nykyajan nuorisoon lukeutuu monia, jotka ovat oikeasti asiaan perehtyneitä ja rakastavat elokuvia sydäntensä kyllyydestä. Mutta pelkään joskus, ehkä turhaan, että se pieni joukko ei riitä. Tästä nykyajan nuorisostahan kasvavat tulevaisuuden tekijät kuvaussihteereistä ohjaajiin. Ei elokuvateollisuus parin 2001-vihaajan mielipiteisiin kuitenkaan kaadu ja Suomessakin on elokuva nostamassa jälleen päätään, kun studiotkin käyvät marginaalielokuvien kimppuun ja tuotantoja tulee koko ajan lisää ja lisää, yhä nopeammin ja nopeammin. Elokuva kiinnostaa, mutta entäs nämä tulevaisuuden tekijät, nykyajan nuoret? Kiinnostaako heitä tarpeeksi? Tuo taasen kiinnostaa minua.

        En vaadi kollektiivista hyväksyntää tälle elokuvalle, vaan haluaisin edes jotenkin saada ihmisiä perustelemaan mielipiteensä paremmin ja tuomaan uusia, tuoreita näkökulmia elokuvaan jos toiseenkin. Mielipiteitä saa olla, olivat ne sitten positiivisia tai negatiivisia, mutta tahtoisin silti tarkempaa perustelua ja todellista keskustelua. Myönnän syyllistyneeni pienoiseen provosointiin ja turhahkoon vihamielisyyteen, mutta jotenkin tuntuu, että vailla minkäänlaista ärsykettä, nuorien todellisesta luonteesta ja mielipiteestä ei ota selvää. Yritän puristaa vähän enemmän irti ihmisten mielipiteistä ja oppia heidän suhtautumisestaan elokuviin. Olen tehnyt tätä jo jonkin aikaa milloin missäkin. Haluan tietää, että arvostetaanko elokuvia tarpeeksi nuorison keskuudessa ja miten he suhtautuvat elokuviin. Leimasin kyllä aika laajan ihmisjoukon apinoiksi, mutta pienoisen provosoinnin lisäksi, kaiken taustalla porskutti raivo. Olen monesti suuttunut, kun tätä taidemuotoa on kritisoitu vailla minkäänlaisia perusteita ja sokeasti. Tiedän, että suuttuminen turhaa ja olen samaa mieltä suvaitsevaisuuden tärkeydestä, mutta kapinoiva luonteeni ei joskus anna periksi. Olen tämmöinen kuumapäinen vapaustaistelija ja kestää hetken ennen kuin huomaan raivonneeni turhaan, sillä raivoamalla ei saa mitään aikaan. Eiväthän luonnonsuojelijatkaan yritä kerralla pelastaa koko planeettaa. Toivoisin vain, että törmäisin entistä useammin ja useammin nuoriin, joita elokuva todellakin kiinnostaa. Haluan kohdata todellista omistautumista ja kiintymystä taidemuotoon.

        Tämä nyt voi osittain kuulostaa kaukaa haetulta ja olen tainnut mennä tässä kaikessa ajatusvirrassani ehkä hieman aiheen ohi. Enkä hae totuutta pelkästään suomi24-foorumilta. :)

        Jos nyt jokin jäi epäselväksi, ja jota en yhtään ihmettele katsottuani äsken kirjoittamaani tekstiä, kysy uudestaan painottaen tuota epäselväksi jäänyttä asiaa, niin vastaan.

        Peace tästäkin suunnasta.

        Tervehdys taas zwx

        Nousipa oikein hymynkare huulille, kun kirjoitustasi luin... nimittäin siksi, että näin tekstissäsi todella hyvin itseni.

        Ensimmäinen vastaukseni oli myös kirjoitettu vähintäänkin närkästyneenä. Olemme loppujen lopuksi hyvin samoilla linjoilla. Itse olen kulttuurialalta jo valmistunut ja joutunut jo opiskeluaikana sisältä päin taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Oma missioni on ollut populaarikulttuurin ja varsinkin populaarielokuvan puolustaminen. En käy taistelua ns. taide-elokuvia vastaan, vaan yritän puolustaa myös mainstream elokuvan arvoja. En minäkään elokuvina toki voi edellisistä viesteistä tuttuja xxx- elokuvia ym. skeidaa henkeen ja vereen puolustaa, mutta hyväksyn ne "kunnon" populaarielokuvan kylkiäistuotteena. Toki taide-elokuvan ja populaarielokuvan välille on vaikeaa vetää selvää rajaa, mutta varsinkin opiskeluaikana törmäsin todella usein uskomattomaan suvaitsemattomuuteen juuri niiden ihmisten osalta, joiden kulttuurin moninaisuudesta olisi jotain pitänyt ymmärtää.

        Kun minulle, (jolle esim. vanha Tähtien Sota -trilogia oli kaikkein suurimpia syitä miksi ylipäätään alasta koskaan kiinnostuin) tuli joku muuten sinänsä ihan fiksu ihminen kertomaan miksi esim.Almodovar on 100 kertaa Lucasia kovempi jätkä, nousi juuri sellainen raivo kun sinäkin zwx kuvailit (Sanottakoon nyt tässä vielä, ettei minulla ole mitään Almodovaria vastaan). En voinut silloin , enkä voi vieläkään käsittää, miten joku voi (elokuvaa edes näkemättä) tuomita sen kaupallisen menestyksen tai valmistusmaan mukaan. Varsinkaan jos kyseessä on tuleva kulttuurialan ammattilainen. Kuten sinunkin tekstistäsi sai lukea: asioita on myös voitava perustella. On paljon helpompi hyväksyä toisen päinvastainen mielipide, jos se perustuu johonkin.

        Itse olen saanut, ja saan varmasti jatkossakin silmänmuljauksia ja halveksuntaa osakseni kulttuuritietoisten piireissä, kun saarnaan kiihkeästi kuinka hyviä vanhat Tähtien Sodat tai Indy Jonesit oikeasti ovatkaan. Olen keuhkonnut myös esim. Kellopeliappelsiinin puolesta, kehunut vaahto suupielessä sen nerokkuutta jne. mutta olen myös huomannut, etteivät yleisesti hyvinä pidetyt elokuvat aina tarvitsekaan puolustajaa, ainakaan kulttuuripiireissä (suomi24-palstalla kylläkin). Yllättäen tukijaa tarvitsevatkin ne elokuvat, joilla on suuren yleisön tuki takanaan. Ymmärtänet nyt miksi apina-kommenttisi teineistä hiukan nosti tunnetasoani.

        Ehkä emme katso asioita aivan samoista lähtökohdista, mutta käymme molemmat omaa päättymätöntä taistoamme rakastamiemme elokuvateemojen vuoksi. Ymmärrän täysin kantasi ja tuon ensimmäisen hieman provosoivan kirjoituksesi tarkoitusperät.

        Kermana kakun päälle lainaan vielä itseään G Lucasia:

        " Kun löytää jotain, mitä todella haluaa tehdä, tarvitaan sitkeyttä pitää siitä kiinni, sillä yhteiskunta ei usein pidä sitä arvokkaana."

        Jatkakaamme zwx lainauksen viitoittamalla tiellä, kumpikin tahollamme.


      • zwx
        Auteur kirjoitti:

        Tervehdys taas zwx

        Nousipa oikein hymynkare huulille, kun kirjoitustasi luin... nimittäin siksi, että näin tekstissäsi todella hyvin itseni.

        Ensimmäinen vastaukseni oli myös kirjoitettu vähintäänkin närkästyneenä. Olemme loppujen lopuksi hyvin samoilla linjoilla. Itse olen kulttuurialalta jo valmistunut ja joutunut jo opiskeluaikana sisältä päin taistelemaan tuulimyllyjä vastaan. Oma missioni on ollut populaarikulttuurin ja varsinkin populaarielokuvan puolustaminen. En käy taistelua ns. taide-elokuvia vastaan, vaan yritän puolustaa myös mainstream elokuvan arvoja. En minäkään elokuvina toki voi edellisistä viesteistä tuttuja xxx- elokuvia ym. skeidaa henkeen ja vereen puolustaa, mutta hyväksyn ne "kunnon" populaarielokuvan kylkiäistuotteena. Toki taide-elokuvan ja populaarielokuvan välille on vaikeaa vetää selvää rajaa, mutta varsinkin opiskeluaikana törmäsin todella usein uskomattomaan suvaitsemattomuuteen juuri niiden ihmisten osalta, joiden kulttuurin moninaisuudesta olisi jotain pitänyt ymmärtää.

        Kun minulle, (jolle esim. vanha Tähtien Sota -trilogia oli kaikkein suurimpia syitä miksi ylipäätään alasta koskaan kiinnostuin) tuli joku muuten sinänsä ihan fiksu ihminen kertomaan miksi esim.Almodovar on 100 kertaa Lucasia kovempi jätkä, nousi juuri sellainen raivo kun sinäkin zwx kuvailit (Sanottakoon nyt tässä vielä, ettei minulla ole mitään Almodovaria vastaan). En voinut silloin , enkä voi vieläkään käsittää, miten joku voi (elokuvaa edes näkemättä) tuomita sen kaupallisen menestyksen tai valmistusmaan mukaan. Varsinkaan jos kyseessä on tuleva kulttuurialan ammattilainen. Kuten sinunkin tekstistäsi sai lukea: asioita on myös voitava perustella. On paljon helpompi hyväksyä toisen päinvastainen mielipide, jos se perustuu johonkin.

        Itse olen saanut, ja saan varmasti jatkossakin silmänmuljauksia ja halveksuntaa osakseni kulttuuritietoisten piireissä, kun saarnaan kiihkeästi kuinka hyviä vanhat Tähtien Sodat tai Indy Jonesit oikeasti ovatkaan. Olen keuhkonnut myös esim. Kellopeliappelsiinin puolesta, kehunut vaahto suupielessä sen nerokkuutta jne. mutta olen myös huomannut, etteivät yleisesti hyvinä pidetyt elokuvat aina tarvitsekaan puolustajaa, ainakaan kulttuuripiireissä (suomi24-palstalla kylläkin). Yllättäen tukijaa tarvitsevatkin ne elokuvat, joilla on suuren yleisön tuki takanaan. Ymmärtänet nyt miksi apina-kommenttisi teineistä hiukan nosti tunnetasoani.

        Ehkä emme katso asioita aivan samoista lähtökohdista, mutta käymme molemmat omaa päättymätöntä taistoamme rakastamiemme elokuvateemojen vuoksi. Ymmärrän täysin kantasi ja tuon ensimmäisen hieman provosoivan kirjoituksesi tarkoitusperät.

        Kermana kakun päälle lainaan vielä itseään G Lucasia:

        " Kun löytää jotain, mitä todella haluaa tehdä, tarvitaan sitkeyttä pitää siitä kiinni, sillä yhteiskunta ei usein pidä sitä arvokkaana."

        Jatkakaamme zwx lainauksen viitoittamalla tiellä, kumpikin tahollamme.

        Sinulla on harvinaisuudessaan mainio asennoituminen populaarielokuvaa kohtaan. Suosittelen pitämään siitä kiinni. Ylipäänsäkin, näin lyhyesti sanottuna, olen täysin samaa mieltä kanssasi. Hyvä tietää, että kaltaisiasi ihmisiä löytyy nykypäivänäkin.

        Jatkakaamme, totta vie.


      • irvin Washington
        Auteur kirjoitti:

        Hyvä zwx.

        Ihan pakko lausua muutama sananen kirjoituksesi pohjalta.

        Jos jotkut "apinat" ovat mielestäsi mädättäneet elokuvataiteen triple äksillään, onko mielestäsi esim. sarjakuva tuhonnut maalaustaiteen? Ei niin.

        Itse en edes ymmärrä, miten itseään niin kovin taiteellisena pitävien, oman arvonsa tiedostavien elitistien mielipiteet voivat olla näin mustavalkoisia. Taiteella ja tusinaviihteellä on eri tarkoitusperät, vaikka toteutuskeinot olisivat kuinka samanlaiset. Kukaan apina ei ota 2001:stä sinultakaan pois vaikka triple äksään tehtäisiin 20 jatko-osaa.

        Taiteessa on kysymys nimenomaan suvaitsevaisuudesta. Jos olet yhtään aiheeseen perehtynyt tiedät, että useamman kuin yhden taiteen arvostetun teoreetikon mielestä taiteen kokija antaa teokselle arvon, ei tekijä. Eli jos kaikki maailman teinit eivät Kubrickia rakasta, ei se tee heistä sen huonompia elokuvan ystäviä. En väitä hetkeäkään, ettäkö esim. xxx:n kaltaisia elokuvia tehtäessä olisi paljon taiteellisia arvoja ajateltu, mutta siitäkin että elokuva on sisältä tyhjä ja visuaalisesti näyttävä on aika helppo löytää yhtymäkohtia taiteeseen. Se sitten on eri asia miten kukakin ne kokee.

        On täysin järjen ja taiteen "sääntöjen" vastaista vaatia kollektiivista hyväksyntää jollekin yksittäiselle teokselle. Eikö silloin taidekin menettäisi merkityksensä, jos kaikki olisivat yksimielisiä.

        2001 on merkittävä elokuva koko tieteiselokuvien genrelle, se on asia jota en kiistä. Kuitenkin se asia, että elokuva on alan historiassa merkittävä, ei takaa sitä, että kaikki sen sisällöstä pitäisivät.

        Avaruusseikkailussakin oli apinoita, olivatko ne näitä samoja, joiden "tylsääää"- perustelut eivät sinulle kelvanneet, vaan leimattiinko tässä nyt kaikki apinat ihan muuten vaan?

        Peace.

        Pidin kirjoituksestasi varsinkin tuolta osin, kun puhuit suosittujen elokuvien vaikeudesta saada taiteellista arvostusta. Olen itse kaikkiruokainen elokuvien suhteen ja etsin helmiä kaikkialta. Itse en kylläkään Tähtien sodista ole koskaan perustanut, vaikka olenkin Sci-Fin ystävä.

        Hyvinä mittareina voidaan pitää action genreä sekä komedioita. Molemmissa suurin osa tuotoksista on uskomatonta jöötiä, mutta aina välillä löytyy tekele, jossa katsojan ei oleteta olevan 7-vuotiaan kehitystasolla.

        Minulla on muuten missio: etsin jatkuvasti ns. romanttista komediaa, joka olisi a. hauska ja b. romanttinen. Any ideas? Useimmat näkemäni eivät nimittäin naurata pätkääkään ja rakkaustarinat näissä leffoissa on yleensä parhaimmillaan yhdentekeviä. Esim. Neljät häät ja hautajaiset on kyllä hauska, mutta ei se mielestäni hirveän romanttinen ole. Sama juttu Love actually kohdalla, joskin tarinoiden runsauden vuoksi aina jokin tarina tällaista vanhaa sotaratsuakin koskettaa...


      • Jack
        Auteur kirjoitti:

        Hyvä zwx.

        Ihan pakko lausua muutama sananen kirjoituksesi pohjalta.

        Jos jotkut "apinat" ovat mielestäsi mädättäneet elokuvataiteen triple äksillään, onko mielestäsi esim. sarjakuva tuhonnut maalaustaiteen? Ei niin.

        Itse en edes ymmärrä, miten itseään niin kovin taiteellisena pitävien, oman arvonsa tiedostavien elitistien mielipiteet voivat olla näin mustavalkoisia. Taiteella ja tusinaviihteellä on eri tarkoitusperät, vaikka toteutuskeinot olisivat kuinka samanlaiset. Kukaan apina ei ota 2001:stä sinultakaan pois vaikka triple äksään tehtäisiin 20 jatko-osaa.

        Taiteessa on kysymys nimenomaan suvaitsevaisuudesta. Jos olet yhtään aiheeseen perehtynyt tiedät, että useamman kuin yhden taiteen arvostetun teoreetikon mielestä taiteen kokija antaa teokselle arvon, ei tekijä. Eli jos kaikki maailman teinit eivät Kubrickia rakasta, ei se tee heistä sen huonompia elokuvan ystäviä. En väitä hetkeäkään, ettäkö esim. xxx:n kaltaisia elokuvia tehtäessä olisi paljon taiteellisia arvoja ajateltu, mutta siitäkin että elokuva on sisältä tyhjä ja visuaalisesti näyttävä on aika helppo löytää yhtymäkohtia taiteeseen. Se sitten on eri asia miten kukakin ne kokee.

        On täysin järjen ja taiteen "sääntöjen" vastaista vaatia kollektiivista hyväksyntää jollekin yksittäiselle teokselle. Eikö silloin taidekin menettäisi merkityksensä, jos kaikki olisivat yksimielisiä.

        2001 on merkittävä elokuva koko tieteiselokuvien genrelle, se on asia jota en kiistä. Kuitenkin se asia, että elokuva on alan historiassa merkittävä, ei takaa sitä, että kaikki sen sisällöstä pitäisivät.

        Avaruusseikkailussakin oli apinoita, olivatko ne näitä samoja, joiden "tylsääää"- perustelut eivät sinulle kelvanneet, vaan leimattiinko tässä nyt kaikki apinat ihan muuten vaan?

        Peace.

        Minusta on sinänsä ok että joku ei pidä samoista elokuvista tai klassikoista jne, mutta joskus ottaa hieman pattiin kun joku kritisoi elokuvaa josta ei selvästi ymmärtänyt tai ei halunnut ymmärtää sitten yhtään mitään. Esimerkiksi jotkut ovat yhä äimän käkenä 2001:n lopun kanssa ja toteavat sitten vain että jaaha olipa paska elokuva. Silloin tulee kyllä mieleen se apinalauma joka hyppii ja kirkuu juuri löytämänsä mustan laatan edessä :-).


      • Tieteisfani

        On ihan pakko kysyä, että minkä takia sinä noin paljon alat hyppii seinille ja solvaamaan ihmisiä, jotka eivät pidä 2001:sta, apinoiksi. Oletko niin kapeakatseinen, että et voi vain hyväksyä sitä tosiseikkaa että mikään elokuva ei miellytä kaikkia. Pyydät perusteita sille, miksi siitä ei pidetä. Itse et perustele miksi siitä pitäisi pitää. En itse välitä ko. elokuvasta juurikaan, koska se on mielestäni turhan hidastempoinen. Pidän vähän enemmän toiminnan täytteisistä elokuvista, en nyt kuitenkaan ihan xXx-kaltaisesta adrenaliinirainasta. Tuo sinun perustelusi pitää elokuvaa taideteoksena on aivan yhtä ympäripyöreä perustelu kuin se vastaväite "oli tylsä". Eikös jokainen elokuva ole tavallaan taideteos, tekijänsä näköinen, oli se sitten Avaruusseikkailu 2001, Tähtien sota, Matrix tai joku muu, elokuva on tekijänsä näköinen ja tällä tavalla oma taideteoksensa. Ja taidetta on sellainen mikä synnyttää argumentteja puolesta ja vastaan. Jos kaikki olisivat samaa mieltä elokuvasta, pitäisin teosta epäonnistuneena taideteoksena koska se ei herätä ihmisissä tunteita vastaan tai puolesta. Siitä erottaa taide-elokuvan tusinarainasta, että siitä voi keskustella sivistyneesti, mikä siinä inhottaa tai ihastuttaa, minun mielestäni. Minusta tuo on väärä kulma nähdä asiat, että heti kun kuulee vastaisen kommentin, alkaa haukkumaan ja arvostelemaan sanojaa. Jokaisella on oma mielipiteensä. En itse kiistä millään muotoa 2001:n ansiota elokuvahistorialle, sillä tiedän kyllä vallan mainiosti sen panoksen tieteiselokuville, vaikka elokuva ei kuulu suurimpiin suosikkeihini.

        Toivoisin, että voisit sinäkin kunnioittaa toisten mielipiteitä. Olet kyllä oikeassa siinä että näkemyksensä on pystyttävä perustelemaan, mutta myös vastanäkemys pitää pystyä perustelemaan.


      • zwx
        Tieteisfani kirjoitti:

        On ihan pakko kysyä, että minkä takia sinä noin paljon alat hyppii seinille ja solvaamaan ihmisiä, jotka eivät pidä 2001:sta, apinoiksi. Oletko niin kapeakatseinen, että et voi vain hyväksyä sitä tosiseikkaa että mikään elokuva ei miellytä kaikkia. Pyydät perusteita sille, miksi siitä ei pidetä. Itse et perustele miksi siitä pitäisi pitää. En itse välitä ko. elokuvasta juurikaan, koska se on mielestäni turhan hidastempoinen. Pidän vähän enemmän toiminnan täytteisistä elokuvista, en nyt kuitenkaan ihan xXx-kaltaisesta adrenaliinirainasta. Tuo sinun perustelusi pitää elokuvaa taideteoksena on aivan yhtä ympäripyöreä perustelu kuin se vastaväite "oli tylsä". Eikös jokainen elokuva ole tavallaan taideteos, tekijänsä näköinen, oli se sitten Avaruusseikkailu 2001, Tähtien sota, Matrix tai joku muu, elokuva on tekijänsä näköinen ja tällä tavalla oma taideteoksensa. Ja taidetta on sellainen mikä synnyttää argumentteja puolesta ja vastaan. Jos kaikki olisivat samaa mieltä elokuvasta, pitäisin teosta epäonnistuneena taideteoksena koska se ei herätä ihmisissä tunteita vastaan tai puolesta. Siitä erottaa taide-elokuvan tusinarainasta, että siitä voi keskustella sivistyneesti, mikä siinä inhottaa tai ihastuttaa, minun mielestäni. Minusta tuo on väärä kulma nähdä asiat, että heti kun kuulee vastaisen kommentin, alkaa haukkumaan ja arvostelemaan sanojaa. Jokaisella on oma mielipiteensä. En itse kiistä millään muotoa 2001:n ansiota elokuvahistorialle, sillä tiedän kyllä vallan mainiosti sen panoksen tieteiselokuville, vaikka elokuva ei kuulu suurimpiin suosikkeihini.

        Toivoisin, että voisit sinäkin kunnioittaa toisten mielipiteitä. Olet kyllä oikeassa siinä että näkemyksensä on pystyttävä perustelemaan, mutta myös vastanäkemys pitää pystyä perustelemaan.

        Minua eivät haittaa negatiiviset kommentit 2001:tä kohtaan. En tahdo pelkkiä positiivisia perusteluita, vaan perusteluita ylipäänsäkin! Monikaan ei tunnu kykenevän varsinaiseen keskusteluun näinä päivänä ja enemmistö keskusteluista on vain pelkkää samaa mieltä olemista tai vulgaareja hyökkäyksiä muita kohtaan, kun joku eroaa mielipiteeltään liikaa. Kuten jo aiemmin selitin, olin vihamielinen enimmälti provosoidakseni, vaikka minua kyllä kiistatta aika ajoin harmittaa tämänkin ohella kuinka enemmistö klassikoista joutuu tallotuksi, eikä pelkästään 2001. Elokuvia ei enää arvosteta kuten ennen. Tässä ei ole kyse vain 2001:stä tai siihen liittyvistä mielipiteistä, vaan kaikista eniten perusteluiden puutteesta ja klassikoiden alentuneesta asemasta. Alkaa jo tuntua siltä, että tarkoitusperäni ovat kaikessa hämäryydessään jo selvät. Tässä tiivistelmä:

        -Mielestäni mielipiteitä ei perustella tarpeeksi ja tahdon muutosta siihen, vaikka en siihen yksin pystykään ikimaailmassa.
        -Kaikkien ei tarvitse pitää 2001:stä.
        -Perustelin minimaalisesti oman mielipiteeni 2001:stä, mutta voin antaa tarvittaessa pidemmän analyysin/kirjoitelman.
        -Kunnioitan muiden mielipiteitä, jos ne ovat asiallisia ja hyvin perusteltuja.
        -Hypin seinille tästä asiasta, koska kukaan muu ei hypi ja tahdon tietää aiheesta lisää.
        -Joskus kukaan ei kuuntele, ellei hypi seinille.


    • sekoaa

      Olettehan huomanneet sen, että kun
      HAL-tietokoneen nimessä siirtyy kirjaimesta seuraavaan, niin tulee yksi toinen tuttu nimi!?

      Selitinkö selvästi?!
      Esim. A->B L->M jne.

      No löytyikö?!

      Onkohan sattuma vai tarkoituksella tehty?!

      • xforgivenx

        hmm, enpä ollutkaan huomannut tuota HAL/IBM -juttua.. mielenkiintoista. toi HAL:han on lähtöisin Kubrickin esikuvana olleesta Godardin Alphaville elokuvan Alpha 60 -tietokoneesta. idea on sama, eli että ihmisen rakentama tietokone on yliälykäs ja ohjaa "kaikkea", eli on jumala. alunperinhän Godard olisi halunnut antaa Alphaville elokuvalle nimen Tarzan versus IBM. Cubrick:in näyttää tuon tienneen..


      • tommij
        xforgivenx kirjoitti:

        hmm, enpä ollutkaan huomannut tuota HAL/IBM -juttua.. mielenkiintoista. toi HAL:han on lähtöisin Kubrickin esikuvana olleesta Godardin Alphaville elokuvan Alpha 60 -tietokoneesta. idea on sama, eli että ihmisen rakentama tietokone on yliälykäs ja ohjaa "kaikkea", eli on jumala. alunperinhän Godard olisi halunnut antaa Alphaville elokuvalle nimen Tarzan versus IBM. Cubrick:in näyttää tuon tienneen..

        A.C. Clarke on aina kiistänyt että tuo IBM-HAL -juttu olisi tarkoituksellista, ja että nimi on lyhenne sanoista "Heuristic ALgorithmic Computer". Mitä nyt ei kai juuri kukaan usko.

        Yhden lähteen mukaan:
        HAL sings "A Bicycle Built for Two" ("Daisy") as he is shut down; this was the first song ever "sung" by a computer, a IBM 7094 computer at Bell Labs in 1961. Furthermore, the lyrics include the phrase "I'm half crazy".

        Mitä tulee muuten 2001:een, Clarken omin sanoin:
        "If you understand 2001 completely, we failed."


    • pappa

      Aloittajan mielipide on tyypillistä nuorisolle joka ei ymmärrä historiaa eikä anna sille mitään arvoa. Ei ymmärrä että suurin osa heidän itsensä ihailemista elokuvista ponnistaa 2001:n ja muiden vastaavien pohjalta, niitä ei olisi edes olemassa jos ei aikanaan olisi ollut neroja näyttämässä tietä.
      Saman ilmiön olen huomannut musiikissa, vaikkapa hevibändien ihailijat eivät ymmärrä että meidän sukupolvi teki kaikki ne hommat jo 60- ja 70-luvulla, nykyiset vaan apinoi.
      Ihmettelin aikanani 60-luvun lopulla pitkää tukkaa kasvattaessani että miksi aikuiset morkkaavat nuorisoa. Enää en ihmettele yhtään.

      • kävijänä

        Niinhän se monesti on että edelläkävijöiden löydöt ja uudet ideat suorittavat varsinaisen läpimurtonsa massojen tietoisuuteen vasta joskus paljon myöhemmin. Puhutaan niin sanotusta kolmenkymmenen vuoden kulttuurivitkasta, eli se mikä about kolmekymmentä vuotta sitten oli muutaman harvan tajuamaa taidetta saattaa nyt nousta suureen kansansuosioon.

        Esimerkkinä tällaisesta voi hyvin pitää Kubrickin elokuvaa, tai kotomaisena vastaavanlaisena ilmiönä vaikkapa 70-luvun taistolaislauluja, joille tyypillinen estetiikka nousi hiljattain Ultra Bran hitteinä listojen kärkeen.

        Kubrickin elokuvasta löytyy muuten hakutoiminnolla paljon palstakirjoituksia aiemmilta vuosilta, tuossa on yksi esimerkiksi:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=112&conference=672&posting=22000000000368432#22000000000368432


        Myös muista mielenkiintoisista elokuvista kannattaa katsoa haulla, josko niistä olisi joskus aikaisemmin jo ollut kirjoittelua.


    • kake24

      Onko kukaan katsonut avaruusseikkailu Avaruusseikkailu 2001 2. Se ei ole niin yksitoikkoinen elokuva. Siinä on ihmemiehestäkin se Pete joka esiintyy elokuvassa.

    • pena

      ihan hirveää katsoa.taru sormus herrasta trilogi on on vaikeaa matkskua katsoa.

      • voi voi

        Kielenkäytöstä voi päätellä että sinulle on kaikki vaikea paitsi ehkä runkkaaminen ja nenän kaivaminen. Pysyttele niissä. Voi voi.


    • nökäre

      Loistava elokuva. Jotkut kohtaukset ovat hieman pitkän puoleisia tosin mutta niin niiden ilmeisesti kuuluukin. Jatko osat pitäis myös nähdä, mutta eivät taida olla kovin helposti saatavissa.

      Ehkä tekin sitten opitte arvostamaan hyviä elokuvia kun ikää tulee enemmän kuin 12...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      68
      1713
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1411
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1204
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1106
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      869
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      835
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      191
      766
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      97
      759
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe