Ensimmäiset vetytankkausasemat 2024

Anonyymi-ap

15

354

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Upeaa 👍

    • Anonyymi

      Mainiota.

    • Anonyymi

      Tänä vuonna!

    • Anonyymi

      Niin ne avataan.

    • Anonyymi

      Loistavaa 👍

    • Anonyymi

      No jopas jopas...

    • Anonyymi

      Sehän on tänä vuonna 👍

    • Anonyymi

      Tänä vuonna.

    • Anonyymi

      Taitaa tämäkin lupaus jäädä lunastamatta 🤣

    • Anonyymi

      Mihin avataan ensimmäinen? 😂😂😂😂😂

      • Anonyymi

        Vuonna 2022 ilmoitettiin ensimmäisen aseman avautuvan 2023.
        Vuonna 2023 ilmoitettiin ensimmäisen aseman avautuvan 2024.
        Vuonna 2024 ilmoitettiin ensimmäisen aseman avautuvan 2025.
        .
        .
        .
        Tätä ketjua on sitten helppo jatkaa.


    • Anonyymi

      Ei ole ensimmäiset. Vedyn suhteen on ajettu käärmettä pyssyyn (ja tuhlattu sekä USA:ssa että EU:ssa satoja miljoonia verovaroja kankkulan kaivoon) jo 100 vuotta!

      https://autotoday.fi/paivan-museoauto-suomen-ensimmainen-vetyauto-vuodelta-1927/

      Suomessakin monee kertaan kiimailtu vedystä. Suomeen rakennettiin 2 vedyn tankkausasemaa vajaa 10 vuotta sitten ja tänne roudattiin parikin vetypommiautoa esittelyyn. Mutta kaupaksi on näitä mennyt tasan 0 kpl. Siis käyttöön henkilöautona. On näitä lobbarien esittelyautoja ja VTT:n testiautoja silloin tällöin täällä 1-2 pyörinyt.

      Nyt Suomessa on 2 vetyautoa, molemmat museoituna ja tankkausasemat on purettu.

      • Anonyymi

        Vetyauton toimintamatka tankillisella noin 300 km. 1000 km matkaan tarvittiin 3 tankkausta ja perille tultiin silto hinausautokyydillä.

        https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/

        Vetyhihhulit lupailee 3 min tankkausta ja 500-700-1000 km toimintamatkaa. Todellisuudessa tyypillisen tankkausaseman kapasiteetti on 50 tankkausta vuorokaudessa eli tankkaus puolen tunnin välein. Jos tankkaajia on liian tiuhaan, ei tankkausaseman paineenkorotuspumput jaksa pitää yllä tarvittavaa 700+ bar painetta ja autoon lurahtaakin vajaa tankillinen. Tämä oli syynä Teknavin koeajossakin lyhyeksi jääneeseen toimintamatkaan.

        Ja tämä on syynä siihen, miksi 50 tankkausasemaa ei ole Kaliforniassa riittänyt vajaan 8000 vetyauton tarpeisiin. 160 autoa/tankkausasema on liikaa.

        Suomessa VTT:n pellet laskivat, että 50 asemaa riittäisi 100 000 vetyautolle (2000 autoa/asema). Hienosti on laskutoimitukset tehty sen 3 min tankkauksen pohjalta, vaikka oikeat rajoitteet:

        1) tyypillinen vedyn tankkausasema kykenee teoriassa tankkaamaan 50 hlöautoa/vuorokausi

        vrt. bensa-asemalla ter. kapasiteetti 1000 tankkausta/vuorokausi
        vrt. sähköautojen latausaseman tero kapasiteetti melkein 50 autoa/vuorokausi, kun lataillaan vajaan puolen tunnin pikalatauksia.... mutta yhden vedyn tankkausaseman hinnalla rakentaa puoli tusinaa pikalatausasemaa tai biokaasun tankkausasemaa

        2) tyypillinen vedyn varastokapasiteetti tankkausasemilla on 200 kg ja vetypommiautoissa tyypillisesti 6 kg polttoainesäiliö. Jos autoihin keskimäärin tankataan 5 kg, niin poltoainevarasto riittää 50 tankkaajalle. Eli ruuhkaisimmilla asemilla vety ehtii loppua kesken jo viikonlopun aikana.

        Mikä on mm. Kaliforniassa havaittu ja syy siihen, että vetyautoista halutaan siellä nyt eroon.

        https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere

        "“It started as kind of a bad bet by the state,” said Ethan Elkind, director of the climate program at UC Berkeley’s Center for Law, Energy and the Environment. “Now it has become a legacy zombie technology.”

        “You can’t have a job and own this car,” said the 49-year-old clothing designer from Azusa. “Finding fuel for it becomes your job. It is constant anxiety. I told the guy at Toyota, ‘If I have a stroke, it’s on you.’”
        Vety = vanhanaikaista "zombi" teknologiaa, joka toimii vain verovaroin tekohengitettynä.


    • Anonyymi

      VTT:n pellematematiikalla 50 tankkausasemaa riittää 100 000 vetypommiautolle.

      Kaliforniassa 50 asemaa ei tahdo riittää 8000 vetypommiautolle.

      Vetyhihhulien mukaan vetypommiautolla pääsee 1000 km tankillisella, mutta se on ajettu maantiellä 30 km/h kihnuttaen.

      Vrt. teknavin testissäkin kulutus seilasi vajaasta kilosta liki 1,5 kiloon/100 km. Lauhalla kesäsäällä. Aivan varmasti kulutus vielä kasvaa talvipakkasilla, pätkä- ja ruuhka-ajossa. Jos reaalimaailman kulutus vaihtelee 1-1,5 kg/100 km, niin 6 kg riittää 400-600 km ajomatkaan. Kun tankki ajetaan ihan tyhjäksi = loppumatka hinausautokyydillä.

      Todellisessa elämässä tankkia ei kannata ajaa tyhjäksi ja kun tankkauasemia on harvassa ja ne ovat epäluotettavia, pitää jättää varmuusvaraa ainakin 1 kilo. Jolloin autoa tankkaillaankin 300-500 km välein. Siis olettaen, että aina saadan tankki täyteen, Jos asemalta saa vain puoli tankillista, puolittuvat ajomatkatkin.

      Jos ajoa tulee 14 tkm/vuosi, niin tarvitaan ainakin 40 tankkausta per vuosi. Tai koko autokannan osalta (Kaliforniassa) 8000x40 = 320 000 tankkausta per vuosi. Keskimäärin 17,5 tankkausta per asema per vuorokausi.

      Huom. vuorokausi. Jos ajatellaan, että useimmat haluaisivat tankata aamulla työmatkalla tai illalla työpäivän jälkeen eikä kukaan halua jonottaa tankkaukseen klo 21-06, niin nämä 17,5 tankkausta pitäisi saada tehtyä noin aamulla parin tunnin ja illalla max. 6 h eli yht. 8 h jakson sisällä. Keskimäärin vähän yli 2 tankkaajaa/tunti asemille pyrkimässä. Eli menee helposti yli aseman kapasiteetin = osa tankkaajista saakin vajaan tankillisen, millä ei pääse edes 1 viikon ajoja -> tankkausten määrät kasvavat -> tankkausasemilla pyörii ruuhka-aikoina enemmän kuin 2 tankkaajaa/h -> yhä suurempi osuus saakin vajaan tankillisen -> kierre vain pahenee.

      Lisäksi tankkausaseman polttoainevarasto riittää tällä tahdilla vajaan 3 vuorokautta eli 2 täydennysta/viikko ei ihan riitä. Osalta tankkausasemia on aina vety loppu ja silloin autoilijat joutuvat ajelemaan pidempiä tankkausreissuja ja ruuhkauttavat asemat, joilla vetyä vielä on. Jolloin kaikki saa taas niitä vajaita tankillisia, joilla tarvitaankin tankkaus useammin kuin kerran viikossa.

    • Anonyymi

      Minä kirjoitan tätä Toyota Miraissani ja odotan vetyaseman aukeamista. En tosin tiedä miten sinne pääsen koska rakkaassa Toyotassani ei ole vetyä. Olisiko uskonveljillä mitään vinkkiä? Voisiko joku sitten joskus jos vetyasema aukeaa tulla minut hinaamaan niiiin LUOTETTAVALLA Corollalla?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      4978
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      3289
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      419
      2326
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      238
      1442
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1261
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1217
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      73
      1190
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1158
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      122
      1059
    Aihe