Ensimmäiset vetytankkausasemat 2024

Anonyymi-ap

15

369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Upeaa 👍

    • Anonyymi

      Mainiota.

    • Anonyymi

      Tänä vuonna!

    • Anonyymi

      Niin ne avataan.

    • Anonyymi

      Loistavaa 👍

    • Anonyymi

      No jopas jopas...

    • Anonyymi

      Sehän on tänä vuonna 👍

    • Anonyymi

      Tänä vuonna.

    • Anonyymi

      Taitaa tämäkin lupaus jäädä lunastamatta 🤣

    • Anonyymi

      Mihin avataan ensimmäinen? 😂😂😂😂😂

      • Anonyymi

        Vuonna 2022 ilmoitettiin ensimmäisen aseman avautuvan 2023.
        Vuonna 2023 ilmoitettiin ensimmäisen aseman avautuvan 2024.
        Vuonna 2024 ilmoitettiin ensimmäisen aseman avautuvan 2025.
        .
        .
        .
        Tätä ketjua on sitten helppo jatkaa.


    • Anonyymi

      Ei ole ensimmäiset. Vedyn suhteen on ajettu käärmettä pyssyyn (ja tuhlattu sekä USA:ssa että EU:ssa satoja miljoonia verovaroja kankkulan kaivoon) jo 100 vuotta!

      https://autotoday.fi/paivan-museoauto-suomen-ensimmainen-vetyauto-vuodelta-1927/

      Suomessakin monee kertaan kiimailtu vedystä. Suomeen rakennettiin 2 vedyn tankkausasemaa vajaa 10 vuotta sitten ja tänne roudattiin parikin vetypommiautoa esittelyyn. Mutta kaupaksi on näitä mennyt tasan 0 kpl. Siis käyttöön henkilöautona. On näitä lobbarien esittelyautoja ja VTT:n testiautoja silloin tällöin täällä 1-2 pyörinyt.

      Nyt Suomessa on 2 vetyautoa, molemmat museoituna ja tankkausasemat on purettu.

      • Anonyymi

        Vetyauton toimintamatka tankillisella noin 300 km. 1000 km matkaan tarvittiin 3 tankkausta ja perille tultiin silto hinausautokyydillä.

        https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/

        Vetyhihhulit lupailee 3 min tankkausta ja 500-700-1000 km toimintamatkaa. Todellisuudessa tyypillisen tankkausaseman kapasiteetti on 50 tankkausta vuorokaudessa eli tankkaus puolen tunnin välein. Jos tankkaajia on liian tiuhaan, ei tankkausaseman paineenkorotuspumput jaksa pitää yllä tarvittavaa 700+ bar painetta ja autoon lurahtaakin vajaa tankillinen. Tämä oli syynä Teknavin koeajossakin lyhyeksi jääneeseen toimintamatkaan.

        Ja tämä on syynä siihen, miksi 50 tankkausasemaa ei ole Kaliforniassa riittänyt vajaan 8000 vetyauton tarpeisiin. 160 autoa/tankkausasema on liikaa.

        Suomessa VTT:n pellet laskivat, että 50 asemaa riittäisi 100 000 vetyautolle (2000 autoa/asema). Hienosti on laskutoimitukset tehty sen 3 min tankkauksen pohjalta, vaikka oikeat rajoitteet:

        1) tyypillinen vedyn tankkausasema kykenee teoriassa tankkaamaan 50 hlöautoa/vuorokausi

        vrt. bensa-asemalla ter. kapasiteetti 1000 tankkausta/vuorokausi
        vrt. sähköautojen latausaseman tero kapasiteetti melkein 50 autoa/vuorokausi, kun lataillaan vajaan puolen tunnin pikalatauksia.... mutta yhden vedyn tankkausaseman hinnalla rakentaa puoli tusinaa pikalatausasemaa tai biokaasun tankkausasemaa

        2) tyypillinen vedyn varastokapasiteetti tankkausasemilla on 200 kg ja vetypommiautoissa tyypillisesti 6 kg polttoainesäiliö. Jos autoihin keskimäärin tankataan 5 kg, niin poltoainevarasto riittää 50 tankkaajalle. Eli ruuhkaisimmilla asemilla vety ehtii loppua kesken jo viikonlopun aikana.

        Mikä on mm. Kaliforniassa havaittu ja syy siihen, että vetyautoista halutaan siellä nyt eroon.

        https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere

        "“It started as kind of a bad bet by the state,” said Ethan Elkind, director of the climate program at UC Berkeley’s Center for Law, Energy and the Environment. “Now it has become a legacy zombie technology.”

        “You can’t have a job and own this car,” said the 49-year-old clothing designer from Azusa. “Finding fuel for it becomes your job. It is constant anxiety. I told the guy at Toyota, ‘If I have a stroke, it’s on you.’”
        Vety = vanhanaikaista "zombi" teknologiaa, joka toimii vain verovaroin tekohengitettynä.


    • Anonyymi

      VTT:n pellematematiikalla 50 tankkausasemaa riittää 100 000 vetypommiautolle.

      Kaliforniassa 50 asemaa ei tahdo riittää 8000 vetypommiautolle.

      Vetyhihhulien mukaan vetypommiautolla pääsee 1000 km tankillisella, mutta se on ajettu maantiellä 30 km/h kihnuttaen.

      Vrt. teknavin testissäkin kulutus seilasi vajaasta kilosta liki 1,5 kiloon/100 km. Lauhalla kesäsäällä. Aivan varmasti kulutus vielä kasvaa talvipakkasilla, pätkä- ja ruuhka-ajossa. Jos reaalimaailman kulutus vaihtelee 1-1,5 kg/100 km, niin 6 kg riittää 400-600 km ajomatkaan. Kun tankki ajetaan ihan tyhjäksi = loppumatka hinausautokyydillä.

      Todellisessa elämässä tankkia ei kannata ajaa tyhjäksi ja kun tankkauasemia on harvassa ja ne ovat epäluotettavia, pitää jättää varmuusvaraa ainakin 1 kilo. Jolloin autoa tankkaillaankin 300-500 km välein. Siis olettaen, että aina saadan tankki täyteen, Jos asemalta saa vain puoli tankillista, puolittuvat ajomatkatkin.

      Jos ajoa tulee 14 tkm/vuosi, niin tarvitaan ainakin 40 tankkausta per vuosi. Tai koko autokannan osalta (Kaliforniassa) 8000x40 = 320 000 tankkausta per vuosi. Keskimäärin 17,5 tankkausta per asema per vuorokausi.

      Huom. vuorokausi. Jos ajatellaan, että useimmat haluaisivat tankata aamulla työmatkalla tai illalla työpäivän jälkeen eikä kukaan halua jonottaa tankkaukseen klo 21-06, niin nämä 17,5 tankkausta pitäisi saada tehtyä noin aamulla parin tunnin ja illalla max. 6 h eli yht. 8 h jakson sisällä. Keskimäärin vähän yli 2 tankkaajaa/tunti asemille pyrkimässä. Eli menee helposti yli aseman kapasiteetin = osa tankkaajista saakin vajaan tankillisen, millä ei pääse edes 1 viikon ajoja -> tankkausten määrät kasvavat -> tankkausasemilla pyörii ruuhka-aikoina enemmän kuin 2 tankkaajaa/h -> yhä suurempi osuus saakin vajaan tankillisen -> kierre vain pahenee.

      Lisäksi tankkausaseman polttoainevarasto riittää tällä tahdilla vajaan 3 vuorokautta eli 2 täydennysta/viikko ei ihan riitä. Osalta tankkausasemia on aina vety loppu ja silloin autoilijat joutuvat ajelemaan pidempiä tankkausreissuja ja ruuhkauttavat asemat, joilla vetyä vielä on. Jolloin kaikki saa taas niitä vajaita tankillisia, joilla tarvitaankin tankkaus useammin kuin kerran viikossa.

    • Anonyymi

      Minä kirjoitan tätä Toyota Miraissani ja odotan vetyaseman aukeamista. En tosin tiedä miten sinne pääsen koska rakkaassa Toyotassani ei ole vetyä. Olisiko uskonveljillä mitään vinkkiä? Voisiko joku sitten joskus jos vetyasema aukeaa tulla minut hinaamaan niiiin LUOTETTAVALLA Corollalla?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      74
      2892
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      64
      2753
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1812
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1647
    5. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      17
      1639
    6. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1580
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      18
      1464
    8. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      48
      1287
    9. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1263
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      9
      1249
    Aihe