Isäntäväen vieraanvaraisuus

Anonyymi-ap

Kyselen vain: Kaveri pyysi luokseen käymään ja pyysi ruokavaliorajoitukseni vuoksi ottamaan omat eväät melko töksäyttäen. Mietin vain, eikö ole isäntäväen rooli hankkia vierailleen jotain sopivaa tarjottavaa? Otankos minä eväsleivät mukaan, tarjoilen ne itselleni, järsin ne ja katselen, kun muut hakevat pöydästä herkullista tarjottavaa? En ole ainoa vieras. Minkälainen tunne tällaisesta vierailusta jäisi? Mitä mieltä olette? Jättäisittekö tällaiset kutsut väliin? Kyllä mietin sitä. Olen valmistanut ja tarjonnut tälle kaverille kotonani aterian lähiaikoina - nyt hän käskee minun ottamaan eväät.

13

268

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jättäisin väliin. Ehdottaisin tilalle ehkä yhdessä menoa syömään jonnekin ravintolaan, missä jokainen maksaa, mitä haluaa maksaa, mutta ainakin omat ruokansa ja juomansa.

      • Anonyymi

        Keskustelun aloittaja kommentoi: Kiitos vastauksestasi! Jotenkin tuntuu kohtuuttomalta tämä tilanne, koska vasta kestitsin tätä kaveria. Näyttäisi olevan niin, että niin kauan, kun itsellä ei ole ruokavaliorajoitteita, eivät muiden sellaiset kiinnosta. Sitten, kun itselle niitä tulee, alkavan muidenkin rajoitukset kiinnostaa. Samalla syntyy ymmärrystä siitä, kuinka vaikeaa sopivaa syötävää voi olla ylipäätään löytää. Esteet valmistaa yhdellä kerralla kaikille vieraille sopivaa ruokaa ovat yleensä enimmäkseen oman pään sisäisiä. Toki se vaatisi jonkin verran myös ylimääräistä vaivaa, sen ymmärrän.


    • Anonyymi

      No ... millaisesta ruokavaliosta on kyse? Ruokavaliorajoituksia kun on kovin monenlaisia. Onko kyse jostain suht tavallisesta ja helposta, vai jostain kovinkin monimuotoisesta ja hankalasta?

      • Anonyymi

        Kyseessä on gluteeniton ja laktoositon dieetti. Kaverini on aiemmin laittanut ruokaa myös tämän huomioiden. Ruuanlaitto vaatisi viljatuotteiden korvaamisen gluteenittomilla. Tätä hän ei halua tehdä, koska tavallisten jauhojen käyttäminen on helpompaa. Kaupasta toki saisi esim. gluteenitonta leipää, eikä asia vaatisi siten juurikaan erityistä vaivannäköä, jos ei tätä ruokaa halua gluteenittomana laittaa.

        Hävettää mennä paikalle ja kaivaa omat leivät kassista, kun muut nauttivat lautasiltaan pöydän antimia. En taida kehdata mennä paikalle. En usko, että pystyisin tekemään tuota kokematta itseäni vaivautuneeksi. En tunne itseäni oikeastaan tervetulleeksi, koska minulle ei haluta tarjota mitään muuta kuin mahdollisesti jotain lisäkettä (enkä usko, että sekään on sopivaa). Toinen vaihtoehto olisi sitten vain istua ja katsella, kun muut syövät. Eipä kovin mukavalta tunnu. Mielessä liikkuu elävänä muisto siitä, miten kaveriani kestitsin juuri vähän aikaa sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on gluteeniton ja laktoositon dieetti. Kaverini on aiemmin laittanut ruokaa myös tämän huomioiden. Ruuanlaitto vaatisi viljatuotteiden korvaamisen gluteenittomilla. Tätä hän ei halua tehdä, koska tavallisten jauhojen käyttäminen on helpompaa. Kaupasta toki saisi esim. gluteenitonta leipää, eikä asia vaatisi siten juurikaan erityistä vaivannäköä, jos ei tätä ruokaa halua gluteenittomana laittaa.

        Hävettää mennä paikalle ja kaivaa omat leivät kassista, kun muut nauttivat lautasiltaan pöydän antimia. En taida kehdata mennä paikalle. En usko, että pystyisin tekemään tuota kokematta itseäni vaivautuneeksi. En tunne itseäni oikeastaan tervetulleeksi, koska minulle ei haluta tarjota mitään muuta kuin mahdollisesti jotain lisäkettä (enkä usko, että sekään on sopivaa). Toinen vaihtoehto olisi sitten vain istua ja katsella, kun muut syövät. Eipä kovin mukavalta tunnu. Mielessä liikkuu elävänä muisto siitä, miten kaveriani kestitsin juuri vähän aikaa sitten.

        Ymmärrän tuon tilanteen kyllä. Varmastikin tuntuu nololta. Mun mielestä tuo kaverisi voisi ihan hyvin ostaa niitä tarvikkeita jo nyt ihan sinua varten sinne kaappiinsa, niin niitä olisi siellä seuraavillekin kerroille, kun syötte hänen luonaan. Näin siitä ei tulisi ongelma enää jatkossa eikä olisi tällainen asia sinulla joka kerta mietittävänä ja tavallaan taas nolona.

        Toinen vaihtoehto on, että viet jo etukäteen hänen luokseen ne tarvikkeet, joiden katsot olevan tarpeelliset sinua ajatellen ja hänen ei tarvitsisi nähdä sitä vaivaa eikä voisi luistaakaan emännän tehtävästään kestitä yksi vieras samalla tavalla kuin muutkin vieraat. Tämä osoittaisi kummaltakin huomaavaisuutta, vaikkakin jos itse olisin tuossa kokkikolmosena, olisi se minulle jopa kunniatehtävä saada kestitä tasavertaisina kaikki vieraat ja todellakin ostaisin ja tekisin itse sinua varten sinulle sopivat ruuat. Tottakai! T. 00.33


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärrän tuon tilanteen kyllä. Varmastikin tuntuu nololta. Mun mielestä tuo kaverisi voisi ihan hyvin ostaa niitä tarvikkeita jo nyt ihan sinua varten sinne kaappiinsa, niin niitä olisi siellä seuraavillekin kerroille, kun syötte hänen luonaan. Näin siitä ei tulisi ongelma enää jatkossa eikä olisi tällainen asia sinulla joka kerta mietittävänä ja tavallaan taas nolona.

        Toinen vaihtoehto on, että viet jo etukäteen hänen luokseen ne tarvikkeet, joiden katsot olevan tarpeelliset sinua ajatellen ja hänen ei tarvitsisi nähdä sitä vaivaa eikä voisi luistaakaan emännän tehtävästään kestitä yksi vieras samalla tavalla kuin muutkin vieraat. Tämä osoittaisi kummaltakin huomaavaisuutta, vaikkakin jos itse olisin tuossa kokkikolmosena, olisi se minulle jopa kunniatehtävä saada kestitä tasavertaisina kaikki vieraat ja todellakin ostaisin ja tekisin itse sinua varten sinulle sopivat ruuat. Tottakai! T. 00.33

        Aloittaja kommentoi: Kiitos ymmärtävästä vastauksestasi. Ehdotin myös sopivien tarvikkeiden hankkimista. Sekään ei kuulemma sovi. Hän kertoi, että ei aio huomioida ruokavaliotani mitenkään. Sen jälkeen hän toivotti tervetulleeksi käymään. Voin sanoa, että en tunne olevani erityisen tervetullut. Lisäksi asioitakin voi ilmaista niin kovin erilaisilla tavoilla. Edes jonkinlaista ystävällisyyttä ja neuvottelevuutta olisin toivonut tässä asiassa. Voisi esimerkiksi kysyä, olisiko mahdollista, että toinen ottaa omat eväät ja pahoitella sitä, että hän ei pysty nyt perehtymään/ panostamaan dieettiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja kommentoi: Kiitos ymmärtävästä vastauksestasi. Ehdotin myös sopivien tarvikkeiden hankkimista. Sekään ei kuulemma sovi. Hän kertoi, että ei aio huomioida ruokavaliotani mitenkään. Sen jälkeen hän toivotti tervetulleeksi käymään. Voin sanoa, että en tunne olevani erityisen tervetullut. Lisäksi asioitakin voi ilmaista niin kovin erilaisilla tavoilla. Edes jonkinlaista ystävällisyyttä ja neuvottelevuutta olisin toivonut tässä asiassa. Voisi esimerkiksi kysyä, olisiko mahdollista, että toinen ottaa omat eväät ja pahoitella sitä, että hän ei pysty nyt perehtymään/ panostamaan dieettiin.

        Aloittaja kommentoi: Ei ole minusta muutenkaan kivaa, että tämä asia on aina mietittävänä, kun menen johonkin käymään. Enkä omasta halustani tätä ruokavaliota noudata ja muita vaivaa. Mieluiten olisi ihan tavis tässä asiassa, se tekisi elämästä jonkin verran helpompaa. Valitettavasti laktoosi on aiheuttanut minulle jo pienestä vatsaoireita enkä sitä pysty nauttimaan. Toinen sairauteni on siinä jamassa etten oikeastaan uskalla tehdä kokeiluita gluteenin kanssa vaikka minulla ei keliakiaa olekaan. Sen hoitotasapainon ylläpitämiseen on gluteenin välttäminen vaikuttanut positiivisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittaja kommentoi: Kiitos ymmärtävästä vastauksestasi. Ehdotin myös sopivien tarvikkeiden hankkimista. Sekään ei kuulemma sovi. Hän kertoi, että ei aio huomioida ruokavaliotani mitenkään. Sen jälkeen hän toivotti tervetulleeksi käymään. Voin sanoa, että en tunne olevani erityisen tervetullut. Lisäksi asioitakin voi ilmaista niin kovin erilaisilla tavoilla. Edes jonkinlaista ystävällisyyttä ja neuvottelevuutta olisin toivonut tässä asiassa. Voisi esimerkiksi kysyä, olisiko mahdollista, että toinen ottaa omat eväät ja pahoitella sitä, että hän ei pysty nyt perehtymään/ panostamaan dieettiin.

        Tuollaisessa tilanteessa viimeistään itse jätän menemättä. Hän selvästikään ei halua sinua paikalle ainoana ruokarajoitteisena, mutta ei kehtaa suoraan sanoa.


    • Anonyymi

      Ystäväsi kuulostaa melko yksinkertaiselta. Jos kuitenkin haluat pitää tuon ihmisen "ystävänäsi", tee kuten se ehdotti -vie omat eväät mukanasi ja tee omalta osaltasi (itsellesi) miellyttävä vierailu.

      Sait tuossa selville ettei tuota "ystävää" koskaan sinun kannata kestittää. Hänen vieraillessa luonasi, pidä visiitti lyhyenä, tarjoa lasi vettä jos haluat, ei muuta. Sitten ehdotat kävelylenkkiä raikkaassa ulkoilmassa ja kiität visiitistään ja ilmoitat että seuraavalla kerralla mennään pullakahville "tuohon uuteen kahvilaan" tjms..
      Muista tilausta tehdessä : "eri laskut, kiitos."

    • Anonyymi

      Ota ne eväät mukaan, jos haluat mennä. Tee oikein hyvät herkkueväät niin ei harmita muiden syömiset. Jätä se ystävän kestitys vähemmälle, kun tulee seuraavan kerran kylään tai pyydä häntä ottamaan omat eväät mukaan. Kerrot, että sinulla on vain oman dietin ruokaa eikä sitä riitä kahdelle.

      Voit tietysti myös jättää menemättä. Voit kertoa ettet nyt pääse tulemaan.

    • Anonyymi

      Gluteiiniton ruokavalio on haastava (jos on kyse oikeasta rajoitteesta eikä vain omasta valinnasta). Samoja työvälineitä ei voi käyttää eikä ruokaa tehdä samoissa tiloissa. Gluteiiniton leipä tai pulla on helppo ostaa, mutta ruoan teko gluteiinia sisältävässä keittiössä on pahimmassa tapauksessa vaarallista. Kuka haluaa ottaa kokemattomana riskin toisen terveyden suhteen?

      Miksi ette käy ulkona syömässä tai istu iltaa pienempien syömisten äärellä?

      • Anonyymi

        Harvalla taitaa niin steriiliä olla sen ruoanlaiton suhteen kotona vaikka joku perheenjäsen olisi gluteiiniton.


    • Anonyymi

      Jokainen pääsee holpoimmilla kun viet omat eväät mukanasi.
      Siinä ei ole mitään epämieluisaa. Jokaikinen suomalainen tietää ruokaallergioista ja jokaikinen tajuaa miksi syot omia eväitäsi!

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      173
      7135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4172
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2095
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      2019
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1859
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1676
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      32
      1642
    8. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1593
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      21
      1588
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1418
    Aihe