Onko tällaisia opeja enemmänkin?!

äimistynyt

Tässä taannoin kuulin, kuinka eräs opettaja puhui ystävättärelleen, että kun korjaa kokeita, on paras peittää nimi, ettei pääse oppilaan pärstäkerroin vaikuttamaan numeroon...olin niin ällikällä lyöty, että tällaista voi nykypäivänä opettaja ajatella.
Herää siis kysymys, onko tämä kuinka yleinen ajattelutapa opettajien keskuudessa...vaan moniko opettaja sen nyt julkisesti myöntää...?!!
(KYSE ON YLÄASTEEN OPETTAJASTA)

22

3251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei puhuta

      Enemmän kuin yleisesti puhutaan tai pääsee vanhempien korviin!

      Se on joka asiassa koulussa, et opet ottaa jonkut/jotkut oppilaant ns. hampaisiin ja kiusaavat häntä koko kouluajan, mutta niin hienovaraisesti kylläkin, että opet uskottelevat vanhemmille, että lapsella on sopeutumis-tai käytös häiriöitä. Joten opettajat siirtävätomat ongelmat lasten vastuulle!

      Ylä-asteella aikinaa täälläpäin eräs opettaja joutu hermolomalle kun ei uskaltanut tunnustaa omia ongelmiaan. Kiusasi henkisesti ja käytöksellään muutamaa nuorta poikaa, kunnes tilanne koulussa selvisi, niin opettaja hyllytettiin reiluksi vuodeksi hoitoon!

      Vanhempien täytyy olla valppaina ja uskoa lasten puheita enemmän eikä sivuuttaa niitä. Lapsi kyllä tietää mitä koulussa tapahtuu, onhan hän siellä jokapäivä. Koulussa vaan on vieraat aikuiset ja laspet vastakkain, joten siellä lapsilla on todella heikko puolustautua. Vanhemmat ovat ne, jotka ovat lapsen puolella, ei opettajat!

    • äiskä*

      ...siis että tämä on negatiivista vai positiivista?

      Omasta mielestä on positiivista jos opettaja korjaa kokeita ilman, että "pärstäkerroin" pääsee vaikuttamaan tulokseen, vaikkakin joutuisi peittämään oppilaan nimen.

      Kun itse olin peruskoulussa, "pärstäkerroin" vaikutti selvästi numeroihin. Lisäksi tähän vaikutti vanhemmat, eli YH:n lapsi sai huonoja numeroita ja johtajien lapset hyviä; riippumatta todellisesta osaamisesta. Hyvä jos nykyään ollaan "pärstäriippumattomia".

      • äimistynyt

        eihän nyt jumankauti voi opettaja ajatella, että kun ton pennun naama/tyyli/kokonaisuus ei häntä miellytä, voi koettakin arvostella kovemmalla kädellä.Ei siihen tyyliin ollenkaan vaan aidosti laskea pisteet ja niiden mukaan, vaikka opea alkaisikin hatuttaa, kun ärsyttävä oppilas sattuisikin pärjäämään paremmin.
        Kyllä koe on sellainen asia mihin ei pärställä saa olla mitään vaikutusta. Kunnon opettajan täytyy pystyä korjaamaan kokeet tasavertaisesti, olemmehan men aikuisia ihmisiä lasten joukossa!
        Ja tarkoitan nimenomaan sitä, että täytyisi opettajien osata kohdella tässä meidän "sivistys" valtiossa kaikkia tasavertaisesti säätyyn ja naamaan katsomatta.
        Nuoria ja lapsia syytetään arvostelusta ja siitä, ettei osata ottaa kaikkia huomioon, mutta kas kas...mistäs ne esimerkit lähteekään....kotoa ja koulusta..
        Ja toinen asia mikä kans on "huvittava", opettajien lasten tekemisiä katsotaan hyvin usein läpi sormien, koska eihan nyt he voi olla häiritsemässä tms.
        Siinäpä meille aikuisille miettimistä ja opettajille kesäloman ajaksi, että kuinkas sitä syksyllä toimitaan!
        HYVÄÄ KESÄLOMAA KUITENKIN KAIKILLE!!!


      • hei.....
        äimistynyt kirjoitti:

        eihän nyt jumankauti voi opettaja ajatella, että kun ton pennun naama/tyyli/kokonaisuus ei häntä miellytä, voi koettakin arvostella kovemmalla kädellä.Ei siihen tyyliin ollenkaan vaan aidosti laskea pisteet ja niiden mukaan, vaikka opea alkaisikin hatuttaa, kun ärsyttävä oppilas sattuisikin pärjäämään paremmin.
        Kyllä koe on sellainen asia mihin ei pärställä saa olla mitään vaikutusta. Kunnon opettajan täytyy pystyä korjaamaan kokeet tasavertaisesti, olemmehan men aikuisia ihmisiä lasten joukossa!
        Ja tarkoitan nimenomaan sitä, että täytyisi opettajien osata kohdella tässä meidän "sivistys" valtiossa kaikkia tasavertaisesti säätyyn ja naamaan katsomatta.
        Nuoria ja lapsia syytetään arvostelusta ja siitä, ettei osata ottaa kaikkia huomioon, mutta kas kas...mistäs ne esimerkit lähteekään....kotoa ja koulusta..
        Ja toinen asia mikä kans on "huvittava", opettajien lasten tekemisiä katsotaan hyvin usein läpi sormien, koska eihan nyt he voi olla häiritsemässä tms.
        Siinäpä meille aikuisille miettimistä ja opettajille kesäloman ajaksi, että kuinkas sitä syksyllä toimitaan!
        HYVÄÄ KESÄLOMAA KUITENKIN KAIKILLE!!!

        meihin kaikkiin vaikuttaa toisen olemus... myös opettajiin. On hyvä jos opettaja pyrkii minimoimaan asenteellisen arvionnin.
        Jos oppilas on kusipää (ja niitä piisaa), opettaja melko väistämättä vaikuttuu moisesta persoonan piirteestä. Niinkuin me kaikki.


      • ope
        äimistynyt kirjoitti:

        eihän nyt jumankauti voi opettaja ajatella, että kun ton pennun naama/tyyli/kokonaisuus ei häntä miellytä, voi koettakin arvostella kovemmalla kädellä.Ei siihen tyyliin ollenkaan vaan aidosti laskea pisteet ja niiden mukaan, vaikka opea alkaisikin hatuttaa, kun ärsyttävä oppilas sattuisikin pärjäämään paremmin.
        Kyllä koe on sellainen asia mihin ei pärställä saa olla mitään vaikutusta. Kunnon opettajan täytyy pystyä korjaamaan kokeet tasavertaisesti, olemmehan men aikuisia ihmisiä lasten joukossa!
        Ja tarkoitan nimenomaan sitä, että täytyisi opettajien osata kohdella tässä meidän "sivistys" valtiossa kaikkia tasavertaisesti säätyyn ja naamaan katsomatta.
        Nuoria ja lapsia syytetään arvostelusta ja siitä, ettei osata ottaa kaikkia huomioon, mutta kas kas...mistäs ne esimerkit lähteekään....kotoa ja koulusta..
        Ja toinen asia mikä kans on "huvittava", opettajien lasten tekemisiä katsotaan hyvin usein läpi sormien, koska eihan nyt he voi olla häiritsemässä tms.
        Siinäpä meille aikuisille miettimistä ja opettajille kesäloman ajaksi, että kuinkas sitä syksyllä toimitaan!
        HYVÄÄ KESÄLOMAA KUITENKIN KAIKILLE!!!

        ..väitätkö nyt itse oikeasti, että suorastaan rakastat jokaista ihimistä tämän maan päällä? Ne kemiat joko kohtaa tai sitten ei, ja näin käy myös koulussa. Ihmisiä me ollaan niin oppilaat kuin opettajatkin! (vaikka joskus se ei ihan siltä tunnu) Oppilaat tykkää jostain opesta ja toisista ei, sama pätee toisinkin päin.

        Minusta on erittäin hienoa, että opettaja pyrkii olemaan neutraali kokeita korjatessaan eikä anna naamakertoimen vaikuttaa. Kumpa kaikki opettajat tekisivät samoin!

        Hyvää kesää kaikille! Rentoutukaa kunnolla!!


      • Toinen ope
        ope kirjoitti:

        ..väitätkö nyt itse oikeasti, että suorastaan rakastat jokaista ihimistä tämän maan päällä? Ne kemiat joko kohtaa tai sitten ei, ja näin käy myös koulussa. Ihmisiä me ollaan niin oppilaat kuin opettajatkin! (vaikka joskus se ei ihan siltä tunnu) Oppilaat tykkää jostain opesta ja toisista ei, sama pätee toisinkin päin.

        Minusta on erittäin hienoa, että opettaja pyrkii olemaan neutraali kokeita korjatessaan eikä anna naamakertoimen vaikuttaa. Kumpa kaikki opettajat tekisivät samoin!

        Hyvää kesää kaikille! Rentoutukaa kunnolla!!

        kirjoita sana kunpa oikein. Siis kuNpa, ei kuMpa.


      • Ruusu
        Toinen ope kirjoitti:

        kirjoita sana kunpa oikein. Siis kuNpa, ei kuMpa.

        Täällä huomautellaan usein kirjoitusvirheistä.
        Voisiko sen jättää tekemättä. Pieni kirjoitusvirhe ei haittaa, jos asia kuitenkin ymmärretään.


      • lukihäiriöinen
        Ruusu kirjoitti:

        Täällä huomautellaan usein kirjoitusvirheistä.
        Voisiko sen jättää tekemättä. Pieni kirjoitusvirhe ei haittaa, jos asia kuitenkin ymmärretään.

        Olen mieltä.Mutta tullut siihen tulokseen että huomauttelijat ovatkin itse hyvin köyhiä kirjoittajia koska heillä ei ole muuta ilmaisua asioihin.


      • Maija
        Ruusu kirjoitti:

        Täällä huomautellaan usein kirjoitusvirheistä.
        Voisiko sen jättää tekemättä. Pieni kirjoitusvirhe ei haittaa, jos asia kuitenkin ymmärretään.

        samaa vaikka urheilukilpailuihin. Säännöt on, mutta ei niitä nyt ihan tarvitse noudattaa. Ymmärretään hyvin muutenkin.


      • se eka ope
        Toinen ope kirjoitti:

        kirjoita sana kunpa oikein. Siis kuNpa, ei kuMpa.

        Kesäloma alkoi jo. voit lopettaa nipottamisen. jos kykenet.


      • Yx maikka
        äimistynyt kirjoitti:

        eihän nyt jumankauti voi opettaja ajatella, että kun ton pennun naama/tyyli/kokonaisuus ei häntä miellytä, voi koettakin arvostella kovemmalla kädellä.Ei siihen tyyliin ollenkaan vaan aidosti laskea pisteet ja niiden mukaan, vaikka opea alkaisikin hatuttaa, kun ärsyttävä oppilas sattuisikin pärjäämään paremmin.
        Kyllä koe on sellainen asia mihin ei pärställä saa olla mitään vaikutusta. Kunnon opettajan täytyy pystyä korjaamaan kokeet tasavertaisesti, olemmehan men aikuisia ihmisiä lasten joukossa!
        Ja tarkoitan nimenomaan sitä, että täytyisi opettajien osata kohdella tässä meidän "sivistys" valtiossa kaikkia tasavertaisesti säätyyn ja naamaan katsomatta.
        Nuoria ja lapsia syytetään arvostelusta ja siitä, ettei osata ottaa kaikkia huomioon, mutta kas kas...mistäs ne esimerkit lähteekään....kotoa ja koulusta..
        Ja toinen asia mikä kans on "huvittava", opettajien lasten tekemisiä katsotaan hyvin usein läpi sormien, koska eihan nyt he voi olla häiritsemässä tms.
        Siinäpä meille aikuisille miettimistä ja opettajille kesäloman ajaksi, että kuinkas sitä syksyllä toimitaan!
        HYVÄÄ KESÄLOMAA KUITENKIN KAIKILLE!!!

        Kaikissa aineissa ei ole helppo "vain laskea pisteitä". Itse asiassa useimmissa aineissa annetaan tyyli- ym. pisteitä. Itsekin yritän korjata kokeita niin, etten katso nimeä. Ihmisiä kun mekin vain olemme ja ennakkoluulot voivat vaikuttaa alitajuisesti.


      • Toinen ope
        se eka ope kirjoitti:

        Kesäloma alkoi jo. voit lopettaa nipottamisen. jos kykenet.

        en voi. Äidinkieli on niin rakas.


      • äitix4....
        Yx maikka kirjoitti:

        Kaikissa aineissa ei ole helppo "vain laskea pisteitä". Itse asiassa useimmissa aineissa annetaan tyyli- ym. pisteitä. Itsekin yritän korjata kokeita niin, etten katso nimeä. Ihmisiä kun mekin vain olemme ja ennakkoluulot voivat vaikuttaa alitajuisesti.

        Vaikka ope ei haluaisikaan mutta jos et niin pidä "seposta"mutta pidät teemusta enemmän niin kyllä on vaikutusta väitän minä!
        Jos jonku lapsen vanhempi on vaikka syyttä käynnyt open silmille ja haukkunut syyttä jne niin saletisti vaikuttaa!
        Opettajathan ovat siis ihmisiä ja tunteita liene heilläkin?
        Oikeastaan tuntuu että se koeasia olisikin hyvä niin että opet arvostelisi aina ei oman luokan kokeet..Vai?


      • viitsikö
        Toinen ope kirjoitti:

        en voi. Äidinkieli on niin rakas.

        Enpä taida tälle palstalle enää uskaltaa kirjoittaa, jos sattuu tulemaan vaikka kiroitus vire niin siitä joku viisastelija ilmoittaa :)


      • äitix
        Yx maikka kirjoitti:

        Kaikissa aineissa ei ole helppo "vain laskea pisteitä". Itse asiassa useimmissa aineissa annetaan tyyli- ym. pisteitä. Itsekin yritän korjata kokeita niin, etten katso nimeä. Ihmisiä kun mekin vain olemme ja ennakkoluulot voivat vaikuttaa alitajuisesti.

        Se ei olekaan tahallista vaan nimenomaan alitajunnassa vaikuttaa.
        mutta ehkä se arvostelu olisi hyvä tehdä kiertävästi?Toisen luokan ope sinun luokan ja päinvastoin?


      • Äiskäräiskä
        Ruusu kirjoitti:

        Täällä huomautellaan usein kirjoitusvirheistä.
        Voisiko sen jättää tekemättä. Pieni kirjoitusvirhe ei haittaa, jos asia kuitenkin ymmärretään.

        Kyllä haittaa, jos virheen tekee opettaja. Opettajan pitää opettaa lapsille äidinkieltä, ja miten hän sen tekee, jos ei osaa kirjoittaa itsekään?

        Äidinkieli on koulun tärkein aine.


        Meillä poika toi kotiin koululta lähetetyn lapun, jossa kerrottiin koulun pihatalkoista - kauhella suomen kielellä. Yhdysssanoja oli kirjoitettu erikseen ja kielioppi oli päin honkia. Teki mieli kirjoittaa kipakka vastine, mutta annoin olla. Lapun kirjoittaj ei onneksi ollut lapseni oma opettaja vaan joku kouluavustaja. Vaikka kyllä näidenkin pitäisi osata äidinkieltään.

        Minun äitini oli matematiikan opettaja ja siitä huolimatta niin tarkka oppilaiden käyttämästä suomen kielestä, että jos oppilas kirjoitti sanallisen vastauksen huonolla suomen kielellä, niin häneltä meni piste, vaikka lasku olisi ollut aivan oikein laskettu. ( Poikkeuksena tietysti tilanne, jossa oppilaalla oli esim. lukihäiriö; sellaiselta oppilaalta ei toki pudonnut pisteitä kirjoitusvirheen takia! )

        Puhutaan nykynuorten uuslukutaidottomuudesta, eikä turhaan puhutakaan. 15-vuotiaat kirjoittavat nykyään yhtä avuttomasti kuin 10-vuotiaat 1960-luvulla.

        Eikä sitä sanomalehteä, jossa kaikki toimittajat osaisivat kirjoittaa virheettömästi. He ovat sentään olevinaan ammatikirjoittajia!

        Puhumattakaan mainoksista - ne saattavat minut epätoivoon: " erikois tarjous " ja " ale hinnat " jne.

        Jos olisin äidinkielen opettaja, antaisin oppilaille tehtäväksi etsiä sanomalehdestä kaikki löytämänsä yhdyssanavirheet. Vinkki: aloita mainoksista.


      • iivi
        hei..... kirjoitti:

        meihin kaikkiin vaikuttaa toisen olemus... myös opettajiin. On hyvä jos opettaja pyrkii minimoimaan asenteellisen arvionnin.
        Jos oppilas on kusipää (ja niitä piisaa), opettaja melko väistämättä vaikuttuu moisesta persoonan piirteestä. Niinkuin me kaikki.

        ei kannata ryhtyä opeksi jos ei pysty kohtelemaan kaikkia tasavertaisesti. "Kusipäitä" oppilaita toki on ( onko se oikea nimitys..) ja yleensä käytöshäiriöihin on kyllä aikuinen syypäänä, joko koti kasvatus tms. mutta helppohan se on lapset syyllistää kusipäiksi..tuskin he ovat tähän maailmaan sellaisina syntyneet. Ja ei suinkaan se ole oikea rangaistus, että pärstäkertoimen annetaan vaikuttaa koetulokseen.
        On opettajan kyvyttömyyttä jos ei pysty hallitsemaan asioita ja tilanteita muutoin, kuin latasemalla koetulokseen rangaistuksen!
        Sinä vaiheessa, kun opettaja alkaa sortaa "ällöä" oppilasta, kannattaa hänen mennä itseensä ja miettiä, joskos vaihtaisi alaa...


    • Lomalla

      Kyllä olette pörröjä. Ei voi muuta sanoa. Luottakaa vaan ammattilaisiin! Tai alkakaa itse opettajiksi.

      • äitix...

        Ei minusta ainakaan olisi opeksi,mutta miksi ei saisi kyseenalaistaa?tai jopa tuoda omia näkökantoja/ehdotuksiakin asioihin?
        Onhan kyseessä kuitenkin juuri nämä meidän lapset.


      • Pate
        äitix... kirjoitti:

        Ei minusta ainakaan olisi opeksi,mutta miksi ei saisi kyseenalaistaa?tai jopa tuoda omia näkökantoja/ehdotuksiakin asioihin?
        Onhan kyseessä kuitenkin juuri nämä meidän lapset.

        Älä kuule mene neuvomaan ammattilaisia, jos et itse ole ko. aineen opettaja.Teet vain itsesi naurunalaiseksi, niinkuin kaikki muutkin turhan kitisijät. Vanhemmilla on yleensäkin niin kovin kapea näköala asioihin. He tarkastelevat asiaa vain sen oman pikku helmihampaansa kautta ja unohtavat, ettei se heidän Simo-Irmeli olekaan ainoa oppilas luokassa. Sitten kun ovat "kasvattaneet" pennustaan kusipään, niin kiljutaan opettajalle, kun ei pikku piltin koulunkäynnistä tule mitään. Tämä on nyt ehken vähän vuodatusta, mutta näkökulmia asiaan on monia. Istu alas ja mieti hetki ennenkuin menet ohjaamaan opettajaa.


    • weli_wiljami

      Taas sitä tyypillistä opettajaan kohdistuvaa ruikutusta!

      Kun opettaja valittaa jonkun lapsesta, niin vika on opettajassa. Opettaja on muka "pöönaut" tai / ja hänen olisi muutettava toiselle alalle. Omaa vikaahan ei holhooja ole valmis myöntämään.

    • tuo vielä mitään.Minulla oli ylä-asteella sellainen biologian opettaja joka teki kokeet suoraan biologian tehtäväkirjasta eikä koskaan tarkastanut läksyjä!Kokeisiin lukeminen oli helppoa mutta mitään en tunneilla oppinut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe