Avanto uinti

Anonyymi-ap

Mitäs mieltä palstalaiset on avanto uinnista????
Meikäläistä ei saisi avantoon, vaikka maksettaisiin miljoona euroa.
Jo ajatuskin pakkasesta ja vedestä saa vilunpuistatukset selkäpiihin.
Näillä pakkasilla ei veden kanssa kyllä ulkona tee mieli toimia,
Talvella viileä suihkukin saunan jälkeen puistattaa saati jääkylmä avannon tasoinen jääkylmä vesi, ei kiitos.
Kesällä, kun on tukalan kuuma, niin silloin viileä suihku kyllä menee, muttei talvella.
Yhden ainoan kerran olen käynyt uimahallin kylmävesialtaassa ja olin siellä hetken aikaa, kunnes huomaisin, että alkaa paikat jäykistymään ja jalat kangistui, ettei meinanut päästä enää pois koko altaasta.

Vähän aikaa sitten uutisoitiin, kun jossain avanto uintipaikalla oli avantouintipaikan pjukuhuone/saunatilojen ulko-oven uusi sähkölukko mennyt jumiin, kun ei ollut vielä wswa kunnon pakkasia ja oven väliin jouduttiin laittamaan harjanvarsi.
Silloin pukuhuoneen lämpötila laski lähelle pakkasta, entäs nyt, kun on -30 asteen pakkaset, niin pukuhuoneen lämpötila laskee reilusti pakkasen puolelle, jos ovi on raollaan.
Aivan typerää joka paikkaan niitä sähköisiä lukkoja on tunkea.

35

1015

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

tuli mieleen että eikös acantouinti ole pakkasella kuin saunassa kävisi lämmittelemässä, koska vesi on noin 0-asteista ja pakkasilma ulkopuolella`?

• Anonyymi

😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­­m­a­­a­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

• Anonyymi

😍😋😍😋😍😋😍😋😍

❤️ ­­N­y­­­m­­f­o­­m­­a­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18198964u

🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

• Anonyymi

..sitten eksyy jonnekin jään alle eikö löydä ulospääsyä, hukkuu, kuin joku musiikkikin, varoititus rillumarei musiikista pitäville, on Metallica - Trapped under ice..

jos löytyy linkki
      https://www.youtube.com/watch?v=bhH5M_HH2k4

• Anonyymi

Onko joku Kate Bush coveri?!?!?!

• Ei tekis mieli avantoon mennä. Just aamulla olin avantouintipaikan ovee korjaamassa, niin siinä sitä avantoo kattelin ja kylmältä näytti.

• Anonyymi

Juu, kävin viemässä roskat ulos roskikseen verryttelyhousut ja pitkähihainen paita päällä, niin vilunväristykset vaan tuli, vaikkei ollut edes iho märkä, niin mitä se sitten on, kun olis paljas iho ja vielä märkä, ei kiitos avannolle.

• Anonyymi

pakko katsoa jotain pelimainoksiakin välissä mutta jooh aika hienoja pelejä nykyään noin 6463-ihmisen porukka pystyy tekemään kokopäivätöissä... hirvittävän monimutkaista on joku directx-ohjelmointi varsinkin jos haluaa tehon puolesta jotain direct access to graphics accelerator physical memory..

Ajattelin että joku vanha pelikonsoli voisi olla hauska ostaaa joululahjaksi ja pelailla jotain vanhoja pwelwejä...

• Anonyymi

Mun työkaveri käy joka aamu ennen töihin tuloa avantouinnilla. Jättää vaatteet siihen jäälle ja käy uimassa, uinnin jälkeen kuivaa itsensä ja pukee tietysti ja kävelee työpaikalle. Kuulemma virkistää eikä ole sairaana ollut kertaakaan. Ei poissaoloja töistä.

• Anonyymi

Toholammilla oli joskus yli 20 vuotta sitten näitä paidattomia juokijoita, jotka metsäautiellä kuntoilivat pakkasella ilman paitaa auton rengasta perässä vetäessään.
        Yksi heistä kävi läheisessä järvellä uimassa, rikkoi jäitä rannasta ja pulahti uimaan, eikä ollut mitään saunaa lähettyvillä.
        Se on muuten terävää se ohut jää avannossa, saa helposti ihon rikki, jos nytkillä tai jalalla yrittää rikkoa sellainen alle sentin jää.

• Anonyymi

Avantouinti ei ole järkevää näillä pakkasilla monessakaan mielessä.

Avantouinti on todella iso rasitus sydämelle.

Monta turhaa sydämestä johtuvaa kuolemaa tulee, kun ei käyttäydytä järkevästi.

• Anonyymi

Syy miksi avantoon ei saa mennä sukeltamalla pää edellä on todellisuudessa se, että keho silloin kokee niin suuren ja äkkinäisen shokin, että pakostakin haukkoo henkeä.
        Sen voi todeta, kun kesällä menee ensimmäistä kertaa uimaan ja vesi tuntuu vilpoiselta, niin alkaa haukkomaan henkeä.
        Avantoon pää edellä menevähän silloin hukkuisi.
        Ei syy ole se, että ää ei kestä kylmää vettä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syy miksi avantoon ei saa mennä sukeltamalla pää edellä on todellisuudessa se, että keho silloin kokee niin suuren ja äkkinäisen shokin, että pakostakin haukkoo henkeä.
        Sen voi todeta, kun kesällä menee ensimmäistä kertaa uimaan ja vesi tuntuu vilpoiselta, niin alkaa haukkomaan henkeä.
        Avantoon pää edellä menevähän silloin hukkuisi.
        Ei syy ole se, että ää ei kestä kylmää vettä.

Minä haukon henkeä jo kuullessani sanan "avantouinti".

• Anonyymi

Käyn avantosaunassa. Kuuma sauna, kylmä avanto - paitsi näillä keleillä vesi tuntuu jo lämpöiseltä kun ilma on niin kylmä.
      .
      Tulee todella hyvä olo ja uni maistuu seuraavana yönä.

xLiner

• Anonyymi

jorvott'v'm kptaom telmoso' harware-ohjrlmoinyi-juyyujs joysin .. obtainining direct full access right to graphics accelerators video memory, oikrasyi joku Bill Gates kun tosi pitkän linjan Microsoftin ohjelmoija jo Microsoft BASic 1.0 ajoistakin Spectravideolla...

• Anonyymi

On paljon kammottavia lajeja ja tuo on niistä yksi kärjessä. Hyvä kun tarkenee tuossa pakkasessa jotenkin vahvasti kerrospukeutuneena.

• Anonyymi

jos on ulkona -50 eiköstynnyunnu kqain wqinqqn m3niwi jow qvan5oon hyppä.

• Hahaa.. ei kiitos, liian kylmää minulle, hrrr 😬. Jos tutkimuksia lukee, niin jotain hyötyä näyttäisi olevan, eli kylmän veden aiheuttama stressi mm. lisää immuunijärjestelmän solujen määrää elimistössä. Ja jotkut tosiaan sanovat että olo tuntuu paremmalta tuon jälkeen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9518606/figure/f0003/

• Anonyymi

Olen käynyt jonkin aikaa avannossa. Varovasti kun aloittaa pienin ajoin, vähitellen voi lisätä aikaa. Maksimi on 3-4 min, muuten voi mennä hypotermian puolelle. Minuutti on riittävä ja 40 sekunnilla saa jo terveysvaikutuksen. Ei se sen kummempaa eilen ollut. Aika terve olen, mutta en flunssatartunnan saamiselta aina välty.

• Anonyymi

Täytyy olla kyllä himu hyvä ääreisverenkierto näillä avantouimareilla, jotka osallistuvat avanto uintikisoihin.
        Eikös uintimatka ole ainakin 20 metriä, eivätkä kangistu siinä matkassa.
        Meikäläinen kävi uimahallin kylmävesialtaassa yhden kerran ja alle 10 sekunnissa alko paikat kangistumaan, että piti äkkiä nousta sieltä ylös, kun jalat vielä liikkuivat.

Jos vertaa kylmäaltaaseen menoa ja kylmää suihkua, niin kylmä suihku aihettu suuremman shokin elimistössä ja tuntui paljon kylmemmälle.

• Anonyymi

Olen kerran käynyt uimahallin kylmävesi altaassa ja tuntui että taju lähtee. En tykkää myöskään kuumasta saunasta saan migreenin jos olen liikaa löylyssä..

• Jääkylmä vesi ei sovi minulle. Ei kiitos avantouinnille. Vaikka siitä on sanottu, että se tekee hyvää ja on terveellistä. Ei sittenkään.

• Täällä säällä voi jäädä väliin, mutta muuten avannosta tai uimahallin kylmävesialtaasta tulee kiksit. 😆 Siistiä, muttei sovi saunan eikä suurten lämpötilan vaihteluiden kanssa yhteen.

• Anonyymi

Kai sinne kylmävesialtaaseen pitää mennä hitaasti, eikä hypätä, kuten tavalliseen lämpimään altaaseen, niin shokki ei ole niin suuri.
        Kesähelteellä kylmävesiallas on kyllä houkuttelevampi, kuin tällaisilla pakkasilla.

• Anonyymi

joku niin velljellä joku t-paitait kin Bronx, kalliimpasaw po5ukkaa kuin joku tommi hille4 giigrri ohho

• Noo.. Kyllä minä miljoonasta ehkä jo harkitsisin, vaikka tuo ei juuri nyt houkutakaan. 🤔

- Kävin tänään hakkaamassa ilmalämpöpumpun ulkoyksikön edestä rautakangella jäätä. Käsissäni oli tavalliset, yksinkertaiset nahkahanskat, kun menin hoitamaan asiaa "ihan äkkiseltään", hetken mielijohteesta. - Jo kantaessani kankea kohteeseen, piti sitä vaihtaa kädestä toiseen, kun se tuntui vähän viileältä. - Sitten kun kannoin kankea takaisin varastoon, piti jo toisella kädellä varmistaa, ovatko sormet sen ympärillä, koska en enää tuntenut sormiani..
      Sisälle tultuani kävin pikimmiten lykkäämässä käteni huoneenlämpöiseen veteen, mutta sekin oli ilmeisesti liian lämmintä, koska sitten minä noin kymmenen minuuttia pompin ympäri huushollia ja sadattelin, koska kämmeniin ja sormiin sattui ihan älyttömästi.. - Tytärkin ehti jo vähän huolestua, mutta siitäkin selvittiin. 👍
      - Lisäksi kaivoin laatikosta esiin lämminvuoratut nahkahanskat loppupäivän kulkuja varten. 😄

Mutjoo.. En minäkään ole sydämeltäni mikään avantoihminen.. 🥶

• Anonyymi

Sun viestis aiheutti mulle kylmänväreet.....

• Mä en ole ikinä kokeillut avanto-uintia. Mutta jos mulle miljoona euroa maksettaisiin siitä, että menen avantoon pulahtamaan, niin todellakin menisin😁

• Niin vaikka en siis varsinaisesti halua kokeilla avanto-uintia, mutta en sanoisi sen olevan täysin mahdotonta, että suostuisin pulahtamaan avantoon. Se voisi olla virkistävääkin, kunhan pääsen lähes samantien pois sieltä. Miljoonasta eurosta menisin varmasti kokeilemaan.

• Anonyymi
        Prinsessasi kirjoitti:

Niin vaikka en siis varsinaisesti halua kokeilla avanto-uintia, mutta en sanoisi sen olevan täysin mahdotonta, että suostuisin pulahtamaan avantoon. Se voisi olla virkistävääkin, kunhan pääsen lähes samantien pois sieltä. Miljoonasta eurosta menisin varmasti kokeilemaan.

Ehkä vois kokeilla avanto uintia myöhään syksyllä, kun vesi on muutaman asteen lämmintä ja maa vielä sula, mut ei talvella, kun kaikki on kylmää ja jäässä.
        Talvella mielummin nautin lämpimässä saunassa ja katson ikkunasta, kun ulkona on jäätävän kylmää, mut sauna lämmin pesä pakkasen keskellä.

• Anonyymi

No niin, sieltä se tuli; yleinen harhaluulo, ett avannossa olisi kylmää vettä.
      Onhan se kylmää ja kamalan märkää; jos vaatteet päällä jäihin putoaa.
      Asia ei avanto uinnissa mene tuolleen; vaan sinne on itse käveltävä, ja mieluummin hyvin vähissä pukeissa, korkeintaan joku uimapuku yllään.

Usein siinä lähellä on myös sauna lämmitettynä ja sen saunan pukuhuonetta käytetään vaatteita riisuessa ja puettaessa. Mukavuus syistä ainakin minä käyn ensin riisuttuani ulkovaatteet, saunan puolella löylyissä, ja sitten vasta avantoon pulahtamaan.

Tuloksena hikinen lämmin iho... Ulkona pakkasasteita ainakin jonkin verran, toivottavasti ja pieni tuulen väre. Loistavat olosuhteet avantouinnlle; jipii!
      Saunasta vaan rohkeasti kohti avantoa, neopreeni tossut jalassa, ettei jalkaterätkään palellu. Se pakkanen siinä matkalla avantoon; tuntuu todella viileälle! Helpottaa heti kun pääset avantoon uimaan! Usko pois! Vesi avannossa tuntuu hetken lämpimälle, eikä tuulisuuskaan siellä vedessä ollessasi häiritse.

Pitää vaan muistaa nousta vedestä ajoissa ylös, sillä kyllä sen veden lämpötila laskee myös sinun kehosi lämpötilaa pian ja rajusti, jos et ajoissa sieltä ylös nouse. Matka avannosta saunalle on viheliäisempi kokemus; mitä se pelkäämäsi avanto uinti konsanaan oli. Ihan kokemuksesta voin kertoa; ett siihen saattaa jäädä koukkuun!
      Tässä muutama vuosi takaperin mä harrastin avanto uintia, lähes viikottain.
      Jäkleenpäin ajateltuna, mulla ei pahemmin flunssaa niihin aikoihin ollut, eikä päänsärky kohtauksiakaan, siis mikreeniä.

Muksun saannin jälkeen, en ole kertaakaan avannossa käynyt, mitä nyt pari kertaa on ollut lähellä; jotten olisi avanto uimaan mennyt. Eri porukat siellä nykyään käyvät, joten olisin tavallaan muukalainen nykyään sinne mennessäni. Siellähän käy niin miehiä kuin naisiakin. Jollet ole etukäteen sopinut tapaamisesta saunalla, saattaa olla ettei siellä ole ristinsieluakaan sun tuttavistasi, vaan täysin vieraita ihmisiä. Riisu ja pue siinä sitten, vieraiden silmäparien alla, joku ehkä vielä puhuu sopimattomia. Tutun porukan kesken sekin on poissuljettu kurjuus!
      trollikka

• Anonyymi

Mää menisin ehkä 550 eurosta avantoon ilman saunaa.

• Anonyymi

Avantouinti kirjoitetaan yhdyssanana. Se on käsite.

• Anonyymi

https://www.is.fi/viihde/art-2000010104749.html
      "– Avantoon ei saa hypätä! Paitsi että se on huono ja vaarallinen esimerkki heille, jotka eivät ole koskaan olleet avannossa, on se sulle itsellesikin riski. Pään verisuonet ei supistu kylmässä ja pään kastelu voi johtaa alilämpöisyyteen. Avantoon tulee aina mennä rauhassa, hän opastaa.
      – Etenkin sydän- ja verenpaineoireet saattavat estää kylmästä kylvystä nauttimisen. Aloittelijan kannattaa viipyä avannossa aluksi vain muutamia sekunteja. Kauden aikana keho sopeutuu kylmään ja vähitellen nautintoa voi jatkaa pidempään. Ensimmäisillä kerroilla kylmä vesi voi aiheuttaa hengen salpautumista, uimarien sivustolla ohjeistetaan."

Ei ole syy se, että pään verisuonet eivät spistu kylmässä, vaan todellinen syy on, että pää edellä kylmään veteen sukeltaminen laukaisee hengen alpautumisen ja hengitystä ei oysty kontrollloimaan, jolloin vetää vettä henkeen ja voi hukkua.

Sen kyllä voi jokainen todeta, kum kesällä menee ensimmäisen kerran heittämään talviturkin, niin se ainakin meikäläiselle aiheuttaa, että henkeä tulee vedettyä sis''s, vaikkei vesi ole edes kylmää, kuten avannossa.

• Anonyymi

Lääkäri kielsi sydämen ongelman vuoksi. Ei saa mennä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      461
      2805
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2645
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      269
      1582
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1184
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      440
      1121
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      960
    8. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      928
    9. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      889
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      875
    Aihe