Sivusto klassiselle kristillisyydelle

Helena

Osoitteeseen uskojarukous.net on perustettu uusi ja kiintoisa sivusto, jossa voi lukea ja jonne voi lähettää artikkeleita koskien klassista kristillisyyttä tai kirkkoa ennen ja tänään. Myös keskustelufoorum sieltä löytyy. ;) Tervetuloa!

3

207

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tarkoittaa?

Mitä on "klassinen kristillisyys"?

• Helena

..etupäässä se viittaa muutaman ensimmäisen vuosisadan aikana muotoutuneeseen kristilliseen teologiaan ja spiritualiteettiin (=hengelliseen elämään). Perustajina voidaan pitää apostoleja ja kirkkoisiä.

• .
      Toki on hyödyllistä pohtia Kaikkivaltiaan olemusta ja katsoa mihin asti rahkeet riittävät.

Ehkä moni kuitenkin tekee siinä sen virheen, että paljon teologiaa tutkittuaan, lukuisia vaikeatajuisia opuksia luettuaan, niistä käsityksensä muodostettuaan ja kenties jonkin asteisen teologisen oppiarvon saavutettuaan, luulee olevansa expertti näissä hengellisissä asioissa, tai jos ei ihan sellainen, niin ainakin parempi kuin moni muu. Tällöin hänen tulisi muistaa apostoli Paavalin sanat:

"Jos joku luulee viisas olevansa, tulkoon hän nopeasti tyhmäksi, että hän viisastuisi !"

...myös Salomo opetti aiheesta seuraavaa:

"Ihminen ei kuitenkaan voi käsittää, ei alkua eikä loppua."

On hyvä hankkia tietoa ja kartuttaa ymmärrystä sekä ennenkaikkea jumalallista viisautta.

Asia on kuitenkin niin, että Korkein antaa viisautta kenelle Hän tahtoo ja jättää sitä vaille kenet Hän tahtoo.

Kunnioittamalla Häntä ja Hänen antamaansa ilmoitusta, jonka löydämme Raamatusta ja ennenkaikkea sen uusimmasta osasta, B'rit Hadashah'sta, saavutamme Hänen mielisuosionsa ja tulemme otollisiksi saamaan Häneltä monenlaista hnegellistä hyvää: viisautta, tietoa ja ymmärrystä. Myös maallisista tarpeistamme Hän pitää hyvän huolen.

Sananlaskujen kirjoittaja, erityisesti Salomo, kirjoitti jumalallisesta Viisaudesta (mikä on peitenimi Yeshua Messiaalle): (Snl.8)

"Iankaikkisuudesta minut on asetettu olemaan, alusta asti, hamasta maan ikiajoista... Ennenkuin syvyyksiä oli, synnyin minä, ennenkuin oli lähteitä vedestä rikkaita.. Kun Hän ei vielä ollut tehnyt maata eikä mantua, ei maanpiirin tomujen alkuakaan, olin minä Hänen luonansa varma ja vahva työtoveri... Minä olen neuvo ja neuvokkuus, minulla on ymmärrys, minulla on voima... Jotka minua varhain etsivät, ne löytävät minut... Joka minut löytää, löytää Elämän ja saa Adonai'n mielisuosion... Mutta joka menee minusta harhaan, saa vahingon sielullensa... Kaikki, jotka minua vihaavat, rakastavat kuolemaa."

Korkeinta ja Hänen olemustaan emme pysty analysoimaan, kuten viittaamassasi artikkelissakin todetaan. Kuitenkin Hänen Sanassaan meitä kehoitetaan alati etsimään Hänen kasvojaan ja siihen, että pyrkisimme olemaan kuuliaisia Hänen Sanalleen, Yeshua Messiaalle ja tavoitelemaan pääsyä osallisiksi parhaimmista armolahjoista, niin löydämme verrattoman tien, rakkauden tien, jolla on ikuinen elämä ja jota kulkiessamme saamme oppia Yeshualta kaiken sen mikä on oppimisen arvoista ikuisuutta silmällä pitäen.

Yeshua on EL'ELYON'in kasvot. Hebrealaiskirjeen kirjoittaja (joka mielestäni oli Paavali) kirjoittaa Yeshuasta:

"Korkein on... näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Poikansa kautta, joka ollen Hänen kirkkautensa säteily ja Hänen olemuksensa perikuva...".

Koska voimme löytää elävän yhteyden EL'ELYON'iin vain Hänen Poikansa Yeshua Messiaan kautta, on viisainta pyrkiä tuntemaan Yeshuaa yhä enemmän ja enemmän. Hän sanoi opetuslapselleen Filippukselle: "...Joka on nahnyt minut, on nähnyt Isän." (Joh.14:9b).

Yeshuan seurassa vaeltamalla opimme tuntemaan Isän, tuon ihmeellisen rakastavan perimmäisen olevaisen J-H-V-H Elohim'in.

Siunausta Yeshuassa !
      .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe