Näyttelijä tyttärineen menehtyi pienkoneturmassa

Anonyymi-ap

Ilmeisesti melko pian lentoonlähdön jälkeen ilmennyt yksimoottorisessa koneongelma, jossa lentäjän kyydissä näyttelijä pienine tyttärineen.

* ‘Speed Racer’ actor Christian Oliver, two young daughters killed in Caribbean plane crash

- https://nypost.com/2024/01/05/news/actor-christian-oliver-two-daughters-killed-in-plane-crash/

Tubessa oli tuo onnettomuuden haulla muutama video, joskin keskenään ristiriitaisia.

Yhdessä videossa (jokin) kone oli hallitussa hätälaskussa lähellä veden pintaa, mutta ei näkymää veteen osumisesta (feikkivideo?).

Sitten alla olevan videon perusteella kone oli suht' korkealla rauhallisessa vaakalennossa ja seuraavassa kohtaa ilmeisesti syöksykierteessä veteen saakka.

Amatöörispekulaationa. Mikäli näin, niin oliskohan yrittänyt liian tiukkaa U-käännöstä takaisin kohti lentokenttää, sitten siipiluisusta sakkaukseen (?).

- https://www.youtube.com/watch?v=sOx5wegnguM

Ikäviä tapahtumia.

23

507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tuota noin….

      Lentokone sakkaa kun siiven kohtauskulma kasvaa sellaiseen arvoon että laminaarinen virtaus siiven yläpuolella muuttuu turbulenttiseksi eli ”virtaus irtoaa”.

      Kerropa mitä tarkoittaa ”siipiluisu?” Ja miten se johtaa kohtsuskulman kasvamiseen ja sakkaukseen?

      Toisaalta, sakkauksesta oikaisu kuuluu jokaisen lentäjän alkeiskoulutusvaiheen agendalle.

      Mutta mikä on siipiluisu?

      • Anonyymi

        Arvelinkin, että pian paikalle ilmestyy jokin termi-aeredynamiikka-hifistelijä-viisastelija pätemisvietteineen ja tämä luonnollisestikin ottamatta lainkaan kantaa / hypöteesiä videolla näkyvään.

        Mutta lentoluvattoman ja lentokelvottoman amatöörin vastakysymys.

        a) Mitä tapahtuu lentokoneen lentotilalle tilanteessa, jossa monomoottorisen moottori on sammunut ja jos yritetään tehdä liian tiukka U-käännös riittämättömällä ilmanopeudella.

        b) Miten U-käännös tulee suorittaa tilanteessa jossa monomoottorisen kone on sammunut, tilanteessa jossa omataan kuitenkin riittävä lentokorkeus ... tavoitteena palata takaisin lentokentälle.

        *

        Oheisen kaksimoottorisen ja konerikkoisen hätälaskun iltahämärissä Pariisin lähiökaupunkialueelle useilla kaarroilla tehneellä 82-vuotiaalla ja 40 000 tunnin lentotiiman omaavalla voisi olla asiallisia näkökulmia aihepiiriin.

        Hänellä oli kaksi lento-oppilasta kyydissään.

        "Villejuif: Small plane makes emergency landing in Paris suburb"

        - https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-67620792

        "Villejuif: Small plane makes emergency landing in Paris suburb"

        - https://www.youtube.com/watch?v=1txfC6zqxb0

        Sama Ranskan TV-uutisista hieman laajemmin karttakuvineen.

        "Villejuif : l'incroyable atterrissage d'un avion en pleine ville"

        - https://www.youtube.com/watch?v=ZISCZmNiFWM

        Kun poikkeusellisen hätälaskun tehnyttä myöhemmin haastateltiin, niin hän pysyi hyvin vaatimattomana suoranaisesta uroteostaan, jossa hänen mukaansa hyvällä tuurillakin oli osansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvelinkin, että pian paikalle ilmestyy jokin termi-aeredynamiikka-hifistelijä-viisastelija pätemisvietteineen ja tämä luonnollisestikin ottamatta lainkaan kantaa / hypöteesiä videolla näkyvään.

        Mutta lentoluvattoman ja lentokelvottoman amatöörin vastakysymys.

        a) Mitä tapahtuu lentokoneen lentotilalle tilanteessa, jossa monomoottorisen moottori on sammunut ja jos yritetään tehdä liian tiukka U-käännös riittämättömällä ilmanopeudella.

        b) Miten U-käännös tulee suorittaa tilanteessa jossa monomoottorisen kone on sammunut, tilanteessa jossa omataan kuitenkin riittävä lentokorkeus ... tavoitteena palata takaisin lentokentälle.

        *

        Oheisen kaksimoottorisen ja konerikkoisen hätälaskun iltahämärissä Pariisin lähiökaupunkialueelle useilla kaarroilla tehneellä 82-vuotiaalla ja 40 000 tunnin lentotiiman omaavalla voisi olla asiallisia näkökulmia aihepiiriin.

        Hänellä oli kaksi lento-oppilasta kyydissään.

        "Villejuif: Small plane makes emergency landing in Paris suburb"

        - https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-67620792

        "Villejuif: Small plane makes emergency landing in Paris suburb"

        - https://www.youtube.com/watch?v=1txfC6zqxb0

        Sama Ranskan TV-uutisista hieman laajemmin karttakuvineen.

        "Villejuif : l'incroyable atterrissage d'un avion en pleine ville"

        - https://www.youtube.com/watch?v=ZISCZmNiFWM

        Kun poikkeusellisen hätälaskun tehnyttä myöhemmin haastateltiin, niin hän pysyi hyvin vaatimattomana suoranaisesta uroteostaan, jossa hänen mukaansa hyvällä tuurillakin oli osansa.

        Jos yksimoottorikoneen moottori hajoaa alkunousussa ja korkeutta on vähintään 400 jalkaa maasta (ft AGL) niin voit todennäköisesti palata laskuun kallistamalla konetta 45 astetta tuuleen päin ja työntämällä aluksi nokan 10 astetta horisontin alapuolelle. Sitten nokan asennolla ylläpidät parhaan liitosuhteen nopeuden. Sivuluisulla voit vähentää ylimääräisen korkeuden.

        Toimii.


      • Anonyymi

        Termisaivartelija kieltäytyi vastaamasta lentoluvattoman ja lentokelvottoman amatöörin vastakysymykseen.

        a) Mitä tapahtuu lentokoneen lentotilalle tilanteessa, jossa monomoottorisen moottori on sammunut ja jos yritetään tehdä liian tiukka U-käännös riittämättömällä ilmanopeudella.

        * monmoottori

        * yksimoottorinen

        * enmotoriga plan

        * single engine

        * einmotorige Flugzeuge

        * enmotorede fly

        * aereo monomotore

        * aeronave monomotor

        *


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Termisaivartelija kieltäytyi vastaamasta lentoluvattoman ja lentokelvottoman amatöörin vastakysymykseen.

        a) Mitä tapahtuu lentokoneen lentotilalle tilanteessa, jossa monomoottorisen moottori on sammunut ja jos yritetään tehdä liian tiukka U-käännös riittämättömällä ilmanopeudella.

        * monmoottori

        * yksimoottorinen

        * enmotoriga plan

        * single engine

        * einmotorige Flugzeuge

        * enmotorede fly

        * aereo monomotore

        * aeronave monomotor

        *

        Termisaivartelija (meitä kutsutaan lennonopettajiksi) palaa kanavalle.
        Edellä jo kerroin siitä, kuinka lentokone on ohjattavissa jos sillä on nopeutta tarpeeksi. Ja sitähän on, jos on korkeutta jota uhraamalla saadaan kone liukuun,

        Ohjaaminehan perustuu ohjainpintojen poikkeuttamiseen (siivekkeet, sivuperäsin, korkeusperäsin). Mitä nopeammin kone liikkuu ilmamassassa, sitä "tehokkaammat" ovat ohjaimet. Kääntäen: Mitä hitaammin kone liikkuu ilmamassassa, ohjainteho pienenee koska ohjainpinnan poikkeuttamisen aiheuttama konetta kääntävä momentti pienenee.

        Nyt kun ymmärrän kysyjän tarkoittaneen "MONOmoottorisella" 1-moottorista konetta, voin kertoa, että kun se ainut moottori sammuu, lentokoneesta tulee purjekone.

        Sitä voidaan ohjata haluttuun suuntaan kun säilytetään riittävä nopeus ja vältetään suuria kallistuksia.

        (Tilanne olisi toinen jos 2-moottorisessa koneessa toinen moottori sammuu, koska silloin menetetään paljon työntövoimaa ja nousukykyä; saadaan epäsymmetrinen teho, jossa se siipi jossa on käyvä moottori, pyrkii kulkemaan nopeammin kuin se siipi, jossa ei ole käyvää moottoria. Mutta keskitytään yksimoottorikoneeseen.)

        Jos se ainut moottori sammuu, on tärkeätä ylläpitää sellainen nopeus, jolla kone on ohjattavissa. Siispä aloitetaan alamäki. Liuku. Kullekin lentokoneelle on määritelty nopeus "parhaan liitosuhteen nopeus". Jos konetta lennetään juuri sillä nopeudella, se liitää pisimmälle. Jos konetta lennetään hitaammin tai nopeammin, se ei liidä yhtä pitkälle. Asialla on merkitystä pakkolaskupaikalle pääsemisen kannalta; ymmärrätte varmaan.

        Mitä jyrkemmin koneella kaarretaan, sitä herkemmin se sakkaa. Eli siipi lakkaa tuottamasta nostovoimaa. Jos esimerkiksi koneen sakkausnopeus vaakalennossa (siivet suorassa, ei kaartoa) olisi vaikka 100 km/h niin 60 astetta kallellaan kone sakkaa jo 141 km/h nopeudella, (60 asteen kaarrossa koneeseen kohdistuu 2G kiihtyvyysvoima ja sakkausnopeus on kahden neliöjuuri (1,41) kertaa koneen sakkausnopeus sileänä) Loivia kaartoja siis, please.

        Eli kuten kirjoittaja epäilikin, ainoan moottorin sammuttua kannattaa välttää jyrkkiä kaartoja - koska samalla tarvittaisiin huomattavan suuri nopeus eteenpäin, jota ei välttämättä ilman moottoria ja matalalla korkeudella kyetä tuottamaan.

        Mitään "siipiluisua" ei liene olemassa (tarkoittikohan kirjoittaja että kone "valuisi" jyrkässä kaarrossa kohti alas kallistuneen siiven kärkeä?) Jos konetta ohjataan koordinoidusti sekä siivekkeillä että sivuperäsimellä, ei kone "luisu" (kuula pysyy keskellä) vaan kaartaa symmetrisesti, ei "sladissa".

        Onko selitys tähän saakka ymmärrettävä muillekin kuin lentäjille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arvelinkin, että pian paikalle ilmestyy jokin termi-aeredynamiikka-hifistelijä-viisastelija pätemisvietteineen ja tämä luonnollisestikin ottamatta lainkaan kantaa / hypöteesiä videolla näkyvään.

        Mutta lentoluvattoman ja lentokelvottoman amatöörin vastakysymys.

        a) Mitä tapahtuu lentokoneen lentotilalle tilanteessa, jossa monomoottorisen moottori on sammunut ja jos yritetään tehdä liian tiukka U-käännös riittämättömällä ilmanopeudella.

        b) Miten U-käännös tulee suorittaa tilanteessa jossa monomoottorisen kone on sammunut, tilanteessa jossa omataan kuitenkin riittävä lentokorkeus ... tavoitteena palata takaisin lentokentälle.

        *

        Oheisen kaksimoottorisen ja konerikkoisen hätälaskun iltahämärissä Pariisin lähiökaupunkialueelle useilla kaarroilla tehneellä 82-vuotiaalla ja 40 000 tunnin lentotiiman omaavalla voisi olla asiallisia näkökulmia aihepiiriin.

        Hänellä oli kaksi lento-oppilasta kyydissään.

        "Villejuif: Small plane makes emergency landing in Paris suburb"

        - https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-67620792

        "Villejuif: Small plane makes emergency landing in Paris suburb"

        - https://www.youtube.com/watch?v=1txfC6zqxb0

        Sama Ranskan TV-uutisista hieman laajemmin karttakuvineen.

        "Villejuif : l'incroyable atterrissage d'un avion en pleine ville"

        - https://www.youtube.com/watch?v=ZISCZmNiFWM

        Kun poikkeusellisen hätälaskun tehnyttä myöhemmin haastateltiin, niin hän pysyi hyvin vaatimattomana suoranaisesta uroteostaan, jossa hänen mukaansa hyvällä tuurillakin oli osansa.

        Tämä ranskalainen 2-moottorikone, joka syystä tai toisesta "laskeutui" asuntoalueelle, oli tyyppiä Piper Twin Comanche. Sellaisia on Suomessakin yksi yksilö OH-PAR, jolla minäkin suoritin ns. monimoottorikelpuutuksen vuonna 1983.

        Viestissä puhuttiin "konerikkoisesta" lentokoneesta. oletan että vain toinen moottori oli "rikkoutunut".

        Tuntematta tarkemmin tuon onnettomuuden taustoja kummastelen, miksi pilotti ei lentänyt konetta yhdellä moottorilla laskuun lentokentälle vaan se piti rysäyttää kerrostalon pihalle jossa se hajosi ns. atomeiksi.

        3 hengen kuormalla kone ei varmastikaan ollut ylipainoinen joten se olisi ollut hyvin lennettävissä turvallisesti yhdelläkin moottorilla laskuun.

        Kokonaan toinen asia on se, jos koneesta loppui polttoaine kesken lennon. Silloin molemmat moottorit sammuisivat - ja taas meillä olisi taivaalla yksi purjekone lisää. Mutta ei kauan.

        En osaa arvioida, mikä merkitys pilotin korkealla iällä (80 v) oli onnettomuuden syntyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ranskalainen 2-moottorikone, joka syystä tai toisesta "laskeutui" asuntoalueelle, oli tyyppiä Piper Twin Comanche. Sellaisia on Suomessakin yksi yksilö OH-PAR, jolla minäkin suoritin ns. monimoottorikelpuutuksen vuonna 1983.

        Viestissä puhuttiin "konerikkoisesta" lentokoneesta. oletan että vain toinen moottori oli "rikkoutunut".

        Tuntematta tarkemmin tuon onnettomuuden taustoja kummastelen, miksi pilotti ei lentänyt konetta yhdellä moottorilla laskuun lentokentälle vaan se piti rysäyttää kerrostalon pihalle jossa se hajosi ns. atomeiksi.

        3 hengen kuormalla kone ei varmastikaan ollut ylipainoinen joten se olisi ollut hyvin lennettävissä turvallisesti yhdelläkin moottorilla laskuun.

        Kokonaan toinen asia on se, jos koneesta loppui polttoaine kesken lennon. Silloin molemmat moottorit sammuisivat - ja taas meillä olisi taivaalla yksi purjekone lisää. Mutta ei kauan.

        En osaa arvioida, mikä merkitys pilotin korkealla iällä (80 v) oli onnettomuuden syntyyn.

        Pariisissa, tuon 82-vuotiaan ja 40 000 lentotunnin omaavan lentäjän tapauksessa koneesta menivät piippuun molemmat koneet. Hän sanoinkin sairaalasta päästyään, että "näinhän ei milloinkaan tulisi käydä" mutta nyt kävi.

        Tuollaisessa tilanteessa ja ko. paikassa vaihtoehdot ovat vähissä. Harva tuosta olisi selvinnyt. Tuossa oli hieman tuurikain mukana, kun aivan laskun lopussa toinen siipi osui rakennukseen absorboiden kineettistä energiaa, kuten itse lentäjä totesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Termisaivartelija (meitä kutsutaan lennonopettajiksi) palaa kanavalle.
        Edellä jo kerroin siitä, kuinka lentokone on ohjattavissa jos sillä on nopeutta tarpeeksi. Ja sitähän on, jos on korkeutta jota uhraamalla saadaan kone liukuun,

        Ohjaaminehan perustuu ohjainpintojen poikkeuttamiseen (siivekkeet, sivuperäsin, korkeusperäsin). Mitä nopeammin kone liikkuu ilmamassassa, sitä "tehokkaammat" ovat ohjaimet. Kääntäen: Mitä hitaammin kone liikkuu ilmamassassa, ohjainteho pienenee koska ohjainpinnan poikkeuttamisen aiheuttama konetta kääntävä momentti pienenee.

        Nyt kun ymmärrän kysyjän tarkoittaneen "MONOmoottorisella" 1-moottorista konetta, voin kertoa, että kun se ainut moottori sammuu, lentokoneesta tulee purjekone.

        Sitä voidaan ohjata haluttuun suuntaan kun säilytetään riittävä nopeus ja vältetään suuria kallistuksia.

        (Tilanne olisi toinen jos 2-moottorisessa koneessa toinen moottori sammuu, koska silloin menetetään paljon työntövoimaa ja nousukykyä; saadaan epäsymmetrinen teho, jossa se siipi jossa on käyvä moottori, pyrkii kulkemaan nopeammin kuin se siipi, jossa ei ole käyvää moottoria. Mutta keskitytään yksimoottorikoneeseen.)

        Jos se ainut moottori sammuu, on tärkeätä ylläpitää sellainen nopeus, jolla kone on ohjattavissa. Siispä aloitetaan alamäki. Liuku. Kullekin lentokoneelle on määritelty nopeus "parhaan liitosuhteen nopeus". Jos konetta lennetään juuri sillä nopeudella, se liitää pisimmälle. Jos konetta lennetään hitaammin tai nopeammin, se ei liidä yhtä pitkälle. Asialla on merkitystä pakkolaskupaikalle pääsemisen kannalta; ymmärrätte varmaan.

        Mitä jyrkemmin koneella kaarretaan, sitä herkemmin se sakkaa. Eli siipi lakkaa tuottamasta nostovoimaa. Jos esimerkiksi koneen sakkausnopeus vaakalennossa (siivet suorassa, ei kaartoa) olisi vaikka 100 km/h niin 60 astetta kallellaan kone sakkaa jo 141 km/h nopeudella, (60 asteen kaarrossa koneeseen kohdistuu 2G kiihtyvyysvoima ja sakkausnopeus on kahden neliöjuuri (1,41) kertaa koneen sakkausnopeus sileänä) Loivia kaartoja siis, please.

        Eli kuten kirjoittaja epäilikin, ainoan moottorin sammuttua kannattaa välttää jyrkkiä kaartoja - koska samalla tarvittaisiin huomattavan suuri nopeus eteenpäin, jota ei välttämättä ilman moottoria ja matalalla korkeudella kyetä tuottamaan.

        Mitään "siipiluisua" ei liene olemassa (tarkoittikohan kirjoittaja että kone "valuisi" jyrkässä kaarrossa kohti alas kallistuneen siiven kärkeä?) Jos konetta ohjataan koordinoidusti sekä siivekkeillä että sivuperäsimellä, ei kone "luisu" (kuula pysyy keskellä) vaan kaartaa symmetrisesti, ei "sladissa".

        Onko selitys tähän saakka ymmärrettävä muillekin kuin lentäjille?

        "Nyt kun ymmärrän kysyjän tarkoittaneen "MONOmoottorisella" 1-moottorista konetta, voin kertoa, että kun se ainut moottori sammuu, lentokoneesta tulee purjekone."

        Luentaan kannattaisi ehkä hieman panostaa.

        # Mitä tapahtuu lentokoneen lentotilalle tilanteessa, jossa monomoottorisen moottori on sammunut ja jos yritetään tehdä liian tiukka U-käännös riittämättömällä ilmanopeudella.

        Tuossa sana moottori on yksikössä, joka sekin viittaa selkeästi yksimoottoriseen. Muussa tapauksessahan olisin maninnut toisesta hengeissä olevasta moottorista. Myös avauksen kontekstissä oli kyse yksimoottorisesta koneesta.

        Kaikki laajasti kertomasi on pääpiirteissään hyvin muistissa, aikojen saatossa lentämisen tekniikasta jonkin verran alan kirjallisuutta luettuani.

        Hypöteesin pointtina oli se, kun joidenkin videoiden mukaan ko. kone olisi tullut alas (suht' korkealta) latta- tai lähinnä syöksykierteessä, sen jälkeen kun pilotti oli ilmoittanut nousun yhteydesä tenkisestä ongelmasta ja halustaan / aikeistaan palata takaisin kentälle. Silminnäkijät olivat kertoneet moottoriongelmista pian nousussa, eli edelleen hypöteesiinä muu tekninen ongelma poissuljettuna. No, ko. videoaineistoissa vaikuttaisi olevan joitakin ristiriitoja kuten jo heti avaukseen liitin. Onnettomuuden tutkinta kertoo sitten aikanaan varmempaa tietoa.

        Hypöteesinä oli se, että mikäli tuossa tilanteessa lähtee liian tiukkaan kaartoon ilman riittävää ilmanopeutta, niin eikös kone riskeeraa liukua / luiskahtaa alasiiven puolelle (kanto ei riitä ) ja sitä kautta joko latta - tai syöksykierteeseen.

        Aikoinaan vuonna yksi ja kaksi Ilmailu-lehden tilaajana luin mielenkiinnolla mm. siinä olleita onnettomuuskertomuksia. Aika ajoin oli tapauksia joissa nousuunlähdössä tai pian sen jälkeen tapahtuneen koneongelman vuoksi oli yritetty palata takaisin vastaavin koneen hallinnan menetyksen seuraamuksin (liian vähän korkeutta, liian vähän aikaa, liian vähän ilmanopeutta), vaikka olisi tullut hakea hätälaskupaikkaa mieluummin jostakin edestä tai etuviitosta.


      • Anonyymi
        UUSI

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        🍒 ­N­y­m­­­f­­­o­m­­­a­a­­n­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Äläpä loukkaannu. En tarkoittanut päteä enkä dissata. Mutta kysyn uudelleen millainen tapahtuma on tarkoittamasi siipiluisu?

      • Anonyymi

        Mitä teet selityksellä kun osaat itsekin päätellä mitä tapahtui. Ihmeellisiä tekstintarkastajia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä teet selityksellä kun osaat itsekin päätellä mitä tapahtui. Ihmeellisiä tekstintarkastajia!

        Minä en osaa kuvitella mikä on siipiluisu. Voiko joku palstan viisaista kuvailla mistä on kysymys.

        Lisäksi olen kiinnostunut tietämään voiko tällä palstalla keskustella mistään asiasta ilman nettiraivon nousemista?


    • Anonyymi

      Vastaan mielelläni kysymyksiisi. Täsmennätkö kuitenkin mitä kysymyksessäsi esiintyvä termi ”monomoottorinen” tarkoittaa?

      A) MONImoottorista vai
      B) YKSImoottorista

      Koska vastaus on erilainen tapauksissa A ja B

      Sitä ennen kuitenkin yleistävä alustava perustieto

      1. Lentokone on ohjattavissa niin kauan kuin sillä on nopeutta.
      2. Niin kauan kuin lentokoneella on korkeutta, se voi ylläpitää nopeutta kun korkeutta vaihdetaan nopeudeksi eli työnnetään nokkaa alaspäin jolloin korkeus vähenee ja nopeus lisääntyy.
      3. Millä hyvänsä lentokoneella voidaan suorittaa turvallinen kaarto mihin hyvänsä suuntaan, myötä-, sivu- ja/tai vastatuuleen niin kauan kuin koneella on riittävän suuri nopeus. Ja nopeuttavan on tarjolla niin kauan kuin on korkeutta jota voidaan ”myydä” Ts tehdään vaihtokauppa, annetaan pois korkeutta ja vastineeksi saadaan nopeutta.

      Jatketaanpa kun täsmennät kysymystä.

      Ja toivon että me molemmat pystymme keskustelemaan keskustelukumppania kunnioittaen.

      • Anonyymi

        No, jätän sinut ihan vain itsesi kanssa nautiskelemaan saivartelevista "ei ymmärtämisistä" & Co., sekä ilmeisemmin ADN:ssä saakka olevista polemikin iki- ja tapalypsämisistä.


      • Anonyymi

        Taitaa kirjoittajan käsitteistö olla peräisin ranskankielisestä ympäristöstä.

        ”Monomoottorinen” lienee 1-moottorinen suomeksi.
        Uskomaton raivo kuitenkin nousee aiheellisesta tarkentavasta kysymyksestä.

        Huomatkaa myös viittaus ADN:ään joka on ranskalaisten vastine DNA:lle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa kirjoittajan käsitteistö olla peräisin ranskankielisestä ympäristöstä.

        ”Monomoottorinen” lienee 1-moottorinen suomeksi.
        Uskomaton raivo kuitenkin nousee aiheellisesta tarkentavasta kysymyksestä.

        Huomatkaa myös viittaus ADN:ään joka on ranskalaisten vastine DNA:lle.

        Monomotor & bimotor aircraft (single & twin):

        "Del/ 05/10/1936 Monomotor plane, high wing manufactured by mechanic Miguel Carrillo Ayala in the year of 1935 ..."

        - https://www.airhistory.net/aircraft/30150/Pietenpol-Air-Camper-Carrillo-Pinocho

        Bimotor aircraft:

        - https://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-images-bimotor-aircraft-image463379

        vrt.

        Monoplane: https://en.wikipedia.org/wiki/Monoplane

        Biplane: https://en.wikipedia.org/wiki/Biplane

        Simple


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monomotor & bimotor aircraft (single & twin):

        "Del/ 05/10/1936 Monomotor plane, high wing manufactured by mechanic Miguel Carrillo Ayala in the year of 1935 ..."

        - https://www.airhistory.net/aircraft/30150/Pietenpol-Air-Camper-Carrillo-Pinocho

        Bimotor aircraft:

        - https://www.dreamstime.com/royalty-free-stock-images-bimotor-aircraft-image463379

        vrt.

        Monoplane: https://en.wikipedia.org/wiki/Monoplane

        Biplane: https://en.wikipedia.org/wiki/Biplane

        Simple

        Suomen Puolustusvoimien lentokoneissa on siipien tilalla tasot. Ne ovat siis ainakin kaksitasoisia.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuostakin ikävästä onnettomuudesta tulee mieleen se miten pitkin maita ja mantereita on monenkirjavia lentäjiä koneineen, koneet joiden asianamukaisesta käytöstä, ylläpidosta, huollosta ja turvallisuudesta ei kyydistä maksava voi tietää.

        Taannoin ulkolaisella kanavalla oli kiinnostava ohjelmasaja monitoimisista puskapiloteista eri maissa ja mantereilla ja heidän varsin haastavista toimintaolosuhteistaan. Siellä oli sellaisia koneita joiden kyytiin ei oikein olisi uskaltanut nousta, lentäjäjien suurestakin kokemuksesta riippumatta. Monilla operoinnin alueilla ei ole turvallista hätälasukun paikkaa lainkaan. Varsinaista pioneerilentämistä.


    • Anonyymi

      Mummiälestä tommosessa yksmotoorikoneessa on paha yksmoottoritilanne koko aikas. Pitäs tehdä korjaavia toimempiteitä.

      T. C150

    • Anonyymi

      Eurooppa on joutunut tilanteesen jossa puhumme väestönvahidosta. Tähän meidät on ajettu kulttuurimarxismin keinoin. Olemme päästäneet syntyvyyden laskemaan esim Suomessa sille tasolle, että ihmisiä on tuotava muualta Eurooppaan...Yllätys yllätys syynä onkin kommunisitinen vallankumous...



      Neuvostoliitossa alunperin luodun suunnitelman avulla on syntyvyys ajettu alas ja Neuvostoliiton ja nykyisen venäjän avulla on saatu aikaan esim. Arabikevät. Diktatuureja, kuten Libyaa on tuettu, samoin Syyrian Al Assadia on tuettu Venäjältä tavoitteena saada lopulta aikaan vain sekaannusta ja pakolaiskriisi samaan aikaan, kun Euroopan syntyvyyttä on ajettu alas...





      Koko suunnitelman takana on ollut kaataa Euroopan talousjärjestelmä Kommunistisen vallankumouksen ajamiseksi eteenpäin...Huoltosuhde laskee ja maahanmuuttajat on pyritty ajamaan monessa paikassa työttömyyteen, kulttuurin ja uskonnon yhteentörmäystä haetaan myös...Ja Kremlistä käsin toivotaan mellakoiden puhkeavan myös Suomessa ja muualla Euroopassa samaan tapaan kuin tapahtunut Ruotsissa...!!! Se on koko suunnitelma pähkinänkuoressa. Tavoitteena on ajaa eteenpäin kommunististotalitaristinen maailmanjärjestys.



      Se mitä monet eivät ole arvanneet on se, että natsismi oli aikoinaan yksi Kommunismin porras. Adolf Htiler oli mukana Saksan kommunistien toiminnassa jo enne 1920-lukua. Hän oli soluttautunut armeijaan ja toimi ensimmäisen maailmansodan jälkeen Weimarin tasavallan armeijan kommunistisolussa...Hänen tavoitteensa oli viedä Eurooppa kommunismiin natsismin kautta sillä Länsieuroopassa nähtiin liian vaikeaksi toteuttaa suunnitelma kaataa yhteiskunta ja ottaa koko infrastruktuuri ja tuotanto ja rahalaitokset suoraan valtion haltuun... 



      Hitler mahdollisesti hyökkäsi Neuvostoliittoon tuolloin hänen ja Stalinin yhteissopimuksella ja Hitlerin tarkoitus oli toteuttaa etninen puhdistus Kaukasuksen alueella...Hitler hankki SS-joukot Saksalaisista katutappelupukareista ja psykopaateista tekemään etnisen puhdistuksen Kaukasuksen alueella...Stalin puolestaan tilasi häneltä puhdistuksen ja lopulta Stalin määräsi mahdollisesti Hitlerin joukkoineen poistumaan Neuvostoliitosta...

      • Anonyymi

        Rasismi on myös olennainen osa Kommunismia etenkin Venäjän kommunistiopuolueen toiminnassa samoin yksityiskohtaisemmin antisemitismi ovat vahvaa Venäjällä ja entisissä Itä-blokin maissa...



        Kommunismin sisässä on rotuoppi, joka on melko samanlaista kuin Natsien rotuoppi...!!! Tästä syystä kommunismi vyöryttää eteenpäin sallimalla kaikkea perverssiäkin ja heiluttaa sitä jäsenten nenän edessä ja tarjoilee maistiaisia siitä...Tyyliin otatko?, kelpaako? Samalla tuo perverssiaines hallitaan pelon ja porkkanoiden avulla ajamaan liikkeen asiaa eteenpäin ja romuttamaan sen vastustajien elämää. 



        Ilmeisesti tarkoitus on paikallistaa manipuloitavat henkilöt ja ajaa heitä tuhoon samaan aikaan, kun he tekevät liikkeen hyväksi työtä, sillä huumeita ja epäterveellisen elämän neuvojia ja airuita riittää epäsuosittujen tyyppien ympärillä...Kommarijoukoissakin.



        Stalingradin saarto on yksi hyvä esimerkki siitä, että toisessa maailmansodassa on voitu pelata sopupelejä, Hitler toimi Stalingradin suhteen tavalla joka antaa aiheen epäillä, että hän oli sopinut Stalinin kanssa kuudennen armeijan tuhoamisesta jättämällä se loukkoon saarrettuna ja lopulta huoltoyhteyksien ulkopuolelle...Sotahistorioitisjat ovat todistaneet, että Hitlerillä olisi ollut mahdollisuus voittaa toinen maailmansota, jos hän olisi antanut Saksan kuudennelle armeijalle luvan murtautua saarrosta ulos, mutta sen sijaan hän käski armeijan pysyä motin sisässä ja nääntyä nälkään, kunnes Neuvosoliiton joukot purkivat motin pakottamalla Saksan kuudennnen armeijan antautumaan se tuhottiin lähes kokonaan siperian vankileireilllä. Vain 6000 miestä Saksan kuudennesta armeiujasta jäi eloon toisen maailamnsodan jälkeen. Kenties he jotka suostuivat kääntämään takkinsa ja siirtymään Neuvostoliiton työjuhdiksi...Tästä voi löytää viitteitä lukemalla rivien välistä Jorma Palon ja Matti Paloaron kirjaa Hans Assmanin arvoitus...


    • Anonyymi

      Kuinka suureksi täytyy pienkoneen kasvaa että siitä tulee suurkone?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      73
      5196
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2376
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1897
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      44
      1588
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1358
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1277
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      4
      1216
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1197
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe