Osaako joku sanoa

Anonyymi-ap

Autoni oli viikon ilman ajoa -30 pakkasilla. Oli kuitenkin lämmitysjohdon päässä koko ajan,lohkolämmitin lämmitti joka päivä 2h. Lähteekö auto normaalisti käyntiin kun tulee lämpimät vai onko akku tyhjentynyt?

34

976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sitä ei kokeilematta tiedä. Itsekin alan huomenna herätellä autoa lähes viikon seisonnan jälkeen, ajoin viimeksi viime tiistaina, jolloin koetin ajaa pidemmän lenkin että akku latautuisi.
      Samoin olen pitänyt autoa lämmityksessä useampiakin tunteja, maksimissaan 4,5h muutaman tunnin välein pitkin viikkoa. Tosin on vain säteilylämmitin, niin en tiedä onko se auttanut mitään.
      No huomenna selviää selvisikö auto pakkasista, vai tekikö pakkaset siitä lopun. Pahaa pelkään että akku (AGM) on saattanut heittää veivinsä, noin 8 vuotta jo ikää sillä.
      Olen kyllä varautunut käyttämään apuakkua käynnistysapuna, mutta saa nähdä miten käy.

      • Anonyymi

        Kävikin niin että auto käynnistyi omin voimin ilman apuvirtaa, toki moottorinlämmitintä käytin ennen käynnistystä. Auto seisoi 5 päivää ajamatta tuossa pakkasessa taivasalla. Mittasin akun jännitteen navoista ennen käynnistystä, 12,1V. Käynnistyksen jälkeen latausjännite näytti olevan 14,5V. Ajoin autolla kolmisen tuntia akun latailuajoa mahdollisimman vähillä virrankuluttajilla, radio kiinni, lämppärin puhallin ykkösellä, vain päivävalot päällä, ei mitään lämmittimiä päällä, kuten istuinlämmitin, jne.
        Välillä piti pysähtyä tankkaamaan, rengaspainemittarille ja kaupassakin piti käydä. Rengaspaineet oli pakkanen kutistanut sille rajalle että tpms varoitusvalo syttyi, silti oli vähintään 2,1 baria jäljellä huoltiksen mittarin mukaan. Lisäsin ilmaa ja valo sammui.

        Ei kai tässä sitten kuin kovaa ajoa vaan, tulipahan hommattua kuitenkin varalle apukäynnistysakku, ei kai se haitaksikaan ole. Pitäisi vaan onnistua ostamaan kunnossaoleva akkulaturi sille, edellinen laturi osoittautuikin mykäksi kun kokeilin sitä nyt näillä pakkasilla tuohon apuakkuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävikin niin että auto käynnistyi omin voimin ilman apuvirtaa, toki moottorinlämmitintä käytin ennen käynnistystä. Auto seisoi 5 päivää ajamatta tuossa pakkasessa taivasalla. Mittasin akun jännitteen navoista ennen käynnistystä, 12,1V. Käynnistyksen jälkeen latausjännite näytti olevan 14,5V. Ajoin autolla kolmisen tuntia akun latailuajoa mahdollisimman vähillä virrankuluttajilla, radio kiinni, lämppärin puhallin ykkösellä, vain päivävalot päällä, ei mitään lämmittimiä päällä, kuten istuinlämmitin, jne.
        Välillä piti pysähtyä tankkaamaan, rengaspainemittarille ja kaupassakin piti käydä. Rengaspaineet oli pakkanen kutistanut sille rajalle että tpms varoitusvalo syttyi, silti oli vähintään 2,1 baria jäljellä huoltiksen mittarin mukaan. Lisäsin ilmaa ja valo sammui.

        Ei kai tässä sitten kuin kovaa ajoa vaan, tulipahan hommattua kuitenkin varalle apukäynnistysakku, ei kai se haitaksikaan ole. Pitäisi vaan onnistua ostamaan kunnossaoleva akkulaturi sille, edellinen laturi osoittautuikin mykäksi kun kokeilin sitä nyt näillä pakkasilla tuohon apuakkuun.

        Sama täälä Kiinan paska ei ladannut,..no onneksi ostin kesällä defan ylläpitolaturin..sillä onnistu ladata..


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        💋 ­­N­­­y­­­m­­f­­­o­­m­a­­­a­­n­­­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


      • Anonyymi

        🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒

        🔞 ­­N­y­m­f­o­­m­a­­a­­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18202247

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama täälä Kiinan paska ei ladannut,..no onneksi ostin kesällä defan ylläpitolaturin..sillä onnistu ladata..

        Energy 6v/12V Älykäslaturi vilkuttaa vain 000,
        Paskaa muovikansissa vai käyttäjässä vika.


    • Anonyymi

      Ei oo iso homma irrottaa akku ja kantaa lämpimään jos viikonkin on ajamatta.
      Muistaakseni ennen niin tehtiin.

      • Anonyymi

        Hommaa kotiin laturin niin et tarvii arvailla.


      • Anonyymi

        Ei ole merkitystä ja hyötyä lämmittää moottoria vastuksella useina päivinä.

        Ennen käynnistystä kun on 1-2h niin lähtee käyntiin.


        Lämpöpuhallin konetilassa tunnin vaikuttaa tehokkaan että starttaa sellaiset autot käyntiin joita ei muuten saa. Eli ei kannata hangata akkusta virtaa.


      • Anonyymi

        Ennen ei ollut autoissa tietokonebokseja ja obd vikamuisteja, start&stop automatiikkaa, kaikenmaailman asetuksia ym. nollaantumassa, saati muita sähköhärpäkkeitä jotka pitäisi akun irrotuksen jälkeen "opettaa" uudelleen.
        Nykyauto ei ole edes katsastuskuntoinen välttämättä heti akun takaisinlaiton jälkeen jos obd järjestelmä ei ole kerennyt suorittaa kaikkia testejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen ei ollut autoissa tietokonebokseja ja obd vikamuisteja, start&stop automatiikkaa, kaikenmaailman asetuksia ym. nollaantumassa, saati muita sähköhärpäkkeitä jotka pitäisi akun irrotuksen jälkeen "opettaa" uudelleen.
        Nykyauto ei ole edes katsastuskuntoinen välttämättä heti akun takaisinlaiton jälkeen jos obd järjestelmä ei ole kerennyt suorittaa kaikkia testejä.

        Paremmissa ylläpitolatureissa on akun vaihto toiminto..ja ottaa myös huomioon start &stop toiminnon...


    • Anonyymi

      Akun ylläpito lataus olisi tehnyt poikaa pitkässä seisokissa.

      • Anonyymi

        Kyllä näin on..?? Ja vanhat akut vaihtoon ,tulee halvemmaksi kuin vanhalla paska-akulla tuhota auton virtajärjestelmä...alijännitteet sytyttelee vikavaloja, myös liian suuret..


      • Anonyymi

        Jep...Kiinan halvat paskat ei lataa eikä toimi..enempi haittaa kuin hyötyä..nyky autoissa monessa on AMG akku ja se vaatii uudenaikainen laturin,se vanhanaikainen perintölaturi tuhoaa AMG akun....eli yli lataa...


    • Anonyymi

      Tuon kahden tunnin lämmittämisen vaikutus katoaa muutamassa tunnissa, kun moottori jäähtyy takaisin jääkylmäksi. Siitä ei siis ole hyötyä, jos ei starttaa silloin kuin moottori on maksimaalisen lämmin. Turhaa vain kuluttaa sähköä harakoille. Lohkolämppärit kuluvat joka lämmityksellä mikä kannattaa myös muistaa.

      Lyijyakun latautuminen -30 asteessa on surkean hidasta. Mikään pieni ajolenkki ei riitä lataamaan takaisin sitä virtaa mikä meni startatessa.

      • Anonyymi

        Jos lohkolämmittimen avulla lämmitellen saa pidettyä vaikka jäähdytysnesteen niin ettei se jäädy ja riko paikkoja, on lohkolämmityksestä silloin ollut hyötyä vaikkei ajaisikaan.
        Itsellä vain säteilylämmitin öljypohjassa, pidin n. 4,5 tuntia maksimissaan kovimpien pakkasten aikana sitä päällä, välissä muutama tunti lämmittämättä, enkä ajanut viiteen päivään sillä. Akun latailuhaaveet jäi kun auton ohjekirja ei oikein suositellut sitä ja laturikin osoittautui elottomaksi.
        Jospa se on jotain auttanut, ainakin auto käynnistyi nyt tänä aamuna vaivatta, toki lämmittimestä ja pikkupakkasessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos lohkolämmittimen avulla lämmitellen saa pidettyä vaikka jäähdytysnesteen niin ettei se jäädy ja riko paikkoja, on lohkolämmityksestä silloin ollut hyötyä vaikkei ajaisikaan.
        Itsellä vain säteilylämmitin öljypohjassa, pidin n. 4,5 tuntia maksimissaan kovimpien pakkasten aikana sitä päällä, välissä muutama tunti lämmittämättä, enkä ajanut viiteen päivään sillä. Akun latailuhaaveet jäi kun auton ohjekirja ei oikein suositellut sitä ja laturikin osoittautui elottomaksi.
        Jospa se on jotain auttanut, ainakin auto käynnistyi nyt tänä aamuna vaivatta, toki lämmittimestä ja pikkupakkasessa.

        Kunnon älylaturi kiinni ,ei mitään hallpispaskoja ,akku täyteen ja annat sitten virtojen tasaantua ..itse soitin huoltoon niin sanoivat et ihan vapaasti vaan latailet kaapelit paikoillaan...miksi hän nuo ohjekirjat pelottelee ihmisiä
        .???jos se lataus askarruttaa niin kysykää auton merkkiliikkestä.??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunnon älylaturi kiinni ,ei mitään hallpispaskoja ,akku täyteen ja annat sitten virtojen tasaantua ..itse soitin huoltoon niin sanoivat et ihan vapaasti vaan latailet kaapelit paikoillaan...miksi hän nuo ohjekirjat pelottelee ihmisiä
        .???jos se lataus askarruttaa niin kysykää auton merkkiliikkestä.??

        Tämmöinen laturi tuli nyt ostettua, ensisijaisesti apukäynnistysakun (60ah normaaliakku) latailuun:
        https://www.tokmanni.fi/akkulaturi-energy-smart-litium-4a-6419860789552
        Tuo käy myös AGM -akuille, joten tarvittaessa tällä saanee myös autossa paikallaan olevaa akkua ladattua.

        Tänään ennen käynnistystä auton akussa (AGM) oli 12,5x volttia, en muista enää mikä numero oli tuon x:n paikalla, ei ainakaan nolla. Mitattu yleismittarilla. Viisi päivää taivasalla seisottuaan päälle kolmenkympin pakkasissa ennen käynnistystä oli 12,1 volttia, onhan tuo ainakin vähän parannusta siihen nähden.
        Auto on tuntunut pelaavan nyt parin päivän ajoissa normaalisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämmöinen laturi tuli nyt ostettua, ensisijaisesti apukäynnistysakun (60ah normaaliakku) latailuun:
        https://www.tokmanni.fi/akkulaturi-energy-smart-litium-4a-6419860789552
        Tuo käy myös AGM -akuille, joten tarvittaessa tällä saanee myös autossa paikallaan olevaa akkua ladattua.

        Tänään ennen käynnistystä auton akussa (AGM) oli 12,5x volttia, en muista enää mikä numero oli tuon x:n paikalla, ei ainakaan nolla. Mitattu yleismittarilla. Viisi päivää taivasalla seisottuaan päälle kolmenkympin pakkasissa ennen käynnistystä oli 12,1 volttia, onhan tuo ainakin vähän parannusta siihen nähden.
        Auto on tuntunut pelaavan nyt parin päivän ajoissa normaalisti.

        Ei ollut kyllä paljon valinnanvaraakaan, porukka ostanut kaupat tyhjiksi akkulatureista :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämmöinen laturi tuli nyt ostettua, ensisijaisesti apukäynnistysakun (60ah normaaliakku) latailuun:
        https://www.tokmanni.fi/akkulaturi-energy-smart-litium-4a-6419860789552
        Tuo käy myös AGM -akuille, joten tarvittaessa tällä saanee myös autossa paikallaan olevaa akkua ladattua.

        Tänään ennen käynnistystä auton akussa (AGM) oli 12,5x volttia, en muista enää mikä numero oli tuon x:n paikalla, ei ainakaan nolla. Mitattu yleismittarilla. Viisi päivää taivasalla seisottuaan päälle kolmenkympin pakkasissa ennen käynnistystä oli 12,1 volttia, onhan tuo ainakin vähän parannusta siihen nähden.
        Auto on tuntunut pelaavan nyt parin päivän ajoissa normaalisti.

        Itse ostin defan joka lataa myös pakkasella,siinä on myös akun vaihto toiminto .14,8 lataus nappi jos .......HUOM ....akku sen vaatii. Yleensä lukee akussa....kaapissa oli halvempi Kiinan älylaturi mut ei suostu lataan..nyt pakkasella jyvät erottuu akanoista latureiden osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ostin defan joka lataa myös pakkasella,siinä on myös akun vaihto toiminto .14,8 lataus nappi jos .......HUOM ....akku sen vaatii. Yleensä lukee akussa....kaapissa oli halvempi Kiinan älylaturi mut ei suostu lataan..nyt pakkasella jyvät erottuu akanoista latureiden osalta.

        Tässä Energy+ laturissa on myös virransyöttömahdollisuus akun vaihtoa ajatellen.


    • Anonyymi

      Ei tarvitse jännittää kun on lämpimässä tallissa. En viitsinyt lähteä mihinkään missä olisi pitänyt olla pitempään ulkona, ei tarvinnut käydä edes ruokakaupassa. Onneksi työt loppui syksyllä.

      • Anonyymi

        Oi sinua onnellista vanhusta.


      • Anonyymi

        Autotalli on kyllä luksusta jolla sellainen on. Taivasalla yli kolmenkympin pakkasella ei kyllä pitkään pysty taivasalla autoa ropaamaan.
        Jos pelkästään ovien lukitus on nykyään sähköllä, joka kerta jos käy autossa sisällä vaikka avatakseen konepellin, se kuluttaa akkuvirtaa, ja onhan ovat ja luukut saatava takaisin lukkoonkin. Jos vielä valot unohtuu automaattiasentoon, pimeällä se sytyttää vielä ajovalotkin päälle "saattovalo" -toiminnon takia, ja taas akkuvirtaa kuluu hukkaan.


    • Anonyymi

      Akkuun normaali laturi kiinni esim päiväksi ja lämmittää 2h moottoria, lähtee heti.

      • Anonyymi

        Normaalilaturi vanhanaikainen tuhoaa AGM akun ,lataa yli ...pitää olla laadukas älylaturi joka sammuu kun akku on täynnä..


    • Anonyymi

      Esson baarin takapöydästä kuullut ohjeet tuhoavat taatusti kaiken.
      Pitkään käyttämättä ollutta akkua on järkevää ladata ennen käynnistystä.
      kellarissakin olevaa akkua kannattaa ladata 1-2 kertaa talven aikana.
      Seuraava varsinainen käyttökerta on silloin helpompaa.

    • Anonyymi

      Auto lähti käyntiin👍

      t.ap

    • Anonyymi

      Jos akku on ehjä niin lähtee. Jos ei, irroita se ja vie lämpimään jossa lataat sen lämpimänä. Jos akku ei vastaanota virtaa osta uusi.

    • Anonyymi

      Lohkolämmittimellä ei kannata tohottaa liikaa. Saattaa kuivattaa öljyt sylinteristä asennuskohdastaan ja sitten leikkaa kiinni.

      • Anonyymi

        Nykyiset säteilylämmittimet hohkaa harakalle lämmöt...alumiinilohko luovuttaa lämpöä ettei pitempi aikainen lämmitys edes auta vaan lämmöt karkaa lohkosta....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyiset säteilylämmittimet hohkaa harakalle lämmöt...alumiinilohko luovuttaa lämpöä ettei pitempi aikainen lämmitys edes auta vaan lämmöt karkaa lohkosta....

        Asiaa voi auttaa pistämällä nokkapellin alle äänenvaimmuskäyttöön tarkoitettua (ja konetilaan sallittu) 10mm eristelevyä minkä pääll on alumiinifolio. Se auttaa huomattavsti koneen lämpöisenä pysymistä. Tätä ei kuitenkaan varmasti uuteen/uudehkoon autoon kukaan pistä mutta toimiva keino silti.
        Ite tällaisen pistin pariin vanhaan autooni ja talvella kone pysyi paljon pidempään lömpöisenä ja lohkolla lämpesi korkeampaan lämpötilaan kunnon pakkasilla.


    • Anonyymi

      Ei tee moottorille hyvää sulattaa huurre kerran päivässä (se 2 h lämmitys) ja antaa sen taas jäätyä. Ensinnäkin jää voi tukkia kriitttisiä paikkoja, esim. huohottimia, apulaitehihna voi jäätyä kiinni, jne, jne. Ei tee hyvää myöskään öljyille.

      Aina kun/jos moottoria esilämmitetään se pitää myös ajaa niin lämpimäksi, että se kuivuu ennen seuraavaa "pakastusta"!

      Toisekseen juuri tuollaisilla lämpö-jäähdytys-sykleillä labroissakin vanhennetaan kiihdytetysti tutkittavia laitteita. Miksi kukaan haluaisi keinotekoisesti vanhentaa autonsa moottoria?

    • Anonyymi

      Akku tyhjenee +20 asteessa n. 5% vuorokaudessa . Pakkasella vähemmän . Tosin kylmä akku antaa huonommin virtaa .

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      83
      3940
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      34
      2933
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2223
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      30
      1860
    5. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1760
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      23
      1742
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      50
      1587
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1527
    9. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1481
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      8
      1475
    Aihe