Autoni oli viikon ilman ajoa -30 pakkasilla. Oli kuitenkin lämmitysjohdon päässä koko ajan,lohkolämmitin lämmitti joka päivä 2h. Lähteekö auto normaalisti käyntiin kun tulee lämpimät vai onko akku tyhjentynyt?
Osaako joku sanoa
34
976
Vastaukset
- Anonyymi
Sitä ei kokeilematta tiedä. Itsekin alan huomenna herätellä autoa lähes viikon seisonnan jälkeen, ajoin viimeksi viime tiistaina, jolloin koetin ajaa pidemmän lenkin että akku latautuisi.
Samoin olen pitänyt autoa lämmityksessä useampiakin tunteja, maksimissaan 4,5h muutaman tunnin välein pitkin viikkoa. Tosin on vain säteilylämmitin, niin en tiedä onko se auttanut mitään.
No huomenna selviää selvisikö auto pakkasista, vai tekikö pakkaset siitä lopun. Pahaa pelkään että akku (AGM) on saattanut heittää veivinsä, noin 8 vuotta jo ikää sillä.
Olen kyllä varautunut käyttämään apuakkua käynnistysapuna, mutta saa nähdä miten käy.- Anonyymi
Kävikin niin että auto käynnistyi omin voimin ilman apuvirtaa, toki moottorinlämmitintä käytin ennen käynnistystä. Auto seisoi 5 päivää ajamatta tuossa pakkasessa taivasalla. Mittasin akun jännitteen navoista ennen käynnistystä, 12,1V. Käynnistyksen jälkeen latausjännite näytti olevan 14,5V. Ajoin autolla kolmisen tuntia akun latailuajoa mahdollisimman vähillä virrankuluttajilla, radio kiinni, lämppärin puhallin ykkösellä, vain päivävalot päällä, ei mitään lämmittimiä päällä, kuten istuinlämmitin, jne.
Välillä piti pysähtyä tankkaamaan, rengaspainemittarille ja kaupassakin piti käydä. Rengaspaineet oli pakkanen kutistanut sille rajalle että tpms varoitusvalo syttyi, silti oli vähintään 2,1 baria jäljellä huoltiksen mittarin mukaan. Lisäsin ilmaa ja valo sammui.
Ei kai tässä sitten kuin kovaa ajoa vaan, tulipahan hommattua kuitenkin varalle apukäynnistysakku, ei kai se haitaksikaan ole. Pitäisi vaan onnistua ostamaan kunnossaoleva akkulaturi sille, edellinen laturi osoittautuikin mykäksi kun kokeilin sitä nyt näillä pakkasilla tuohon apuakkuun. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävikin niin että auto käynnistyi omin voimin ilman apuvirtaa, toki moottorinlämmitintä käytin ennen käynnistystä. Auto seisoi 5 päivää ajamatta tuossa pakkasessa taivasalla. Mittasin akun jännitteen navoista ennen käynnistystä, 12,1V. Käynnistyksen jälkeen latausjännite näytti olevan 14,5V. Ajoin autolla kolmisen tuntia akun latailuajoa mahdollisimman vähillä virrankuluttajilla, radio kiinni, lämppärin puhallin ykkösellä, vain päivävalot päällä, ei mitään lämmittimiä päällä, kuten istuinlämmitin, jne.
Välillä piti pysähtyä tankkaamaan, rengaspainemittarille ja kaupassakin piti käydä. Rengaspaineet oli pakkanen kutistanut sille rajalle että tpms varoitusvalo syttyi, silti oli vähintään 2,1 baria jäljellä huoltiksen mittarin mukaan. Lisäsin ilmaa ja valo sammui.
Ei kai tässä sitten kuin kovaa ajoa vaan, tulipahan hommattua kuitenkin varalle apukäynnistysakku, ei kai se haitaksikaan ole. Pitäisi vaan onnistua ostamaan kunnossaoleva akkulaturi sille, edellinen laturi osoittautuikin mykäksi kun kokeilin sitä nyt näillä pakkasilla tuohon apuakkuun.Sama täälä Kiinan paska ei ladannut,..no onneksi ostin kesällä defan ylläpitolaturin..sillä onnistu ladata..
- Anonyymi
😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋
💋 Nymfomaani -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞 - Anonyymi
🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒
🔞 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#18202247
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama täälä Kiinan paska ei ladannut,..no onneksi ostin kesällä defan ylläpitolaturin..sillä onnistu ladata..
Energy 6v/12V Älykäslaturi vilkuttaa vain 000,
Paskaa muovikansissa vai käyttäjässä vika.
- Anonyymi
Ei oo iso homma irrottaa akku ja kantaa lämpimään jos viikonkin on ajamatta.
Muistaakseni ennen niin tehtiin.- Anonyymi
Hommaa kotiin laturin niin et tarvii arvailla.
- Anonyymi
Ei ole merkitystä ja hyötyä lämmittää moottoria vastuksella useina päivinä.
Ennen käynnistystä kun on 1-2h niin lähtee käyntiin.
Lämpöpuhallin konetilassa tunnin vaikuttaa tehokkaan että starttaa sellaiset autot käyntiin joita ei muuten saa. Eli ei kannata hangata akkusta virtaa. - Anonyymi
Ennen ei ollut autoissa tietokonebokseja ja obd vikamuisteja, start&stop automatiikkaa, kaikenmaailman asetuksia ym. nollaantumassa, saati muita sähköhärpäkkeitä jotka pitäisi akun irrotuksen jälkeen "opettaa" uudelleen.
Nykyauto ei ole edes katsastuskuntoinen välttämättä heti akun takaisinlaiton jälkeen jos obd järjestelmä ei ole kerennyt suorittaa kaikkia testejä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen ei ollut autoissa tietokonebokseja ja obd vikamuisteja, start&stop automatiikkaa, kaikenmaailman asetuksia ym. nollaantumassa, saati muita sähköhärpäkkeitä jotka pitäisi akun irrotuksen jälkeen "opettaa" uudelleen.
Nykyauto ei ole edes katsastuskuntoinen välttämättä heti akun takaisinlaiton jälkeen jos obd järjestelmä ei ole kerennyt suorittaa kaikkia testejä.Paremmissa ylläpitolatureissa on akun vaihto toiminto..ja ottaa myös huomioon start &stop toiminnon...
- Anonyymi
Akun ylläpito lataus olisi tehnyt poikaa pitkässä seisokissa.
- Anonyymi
Kyllä näin on..?? Ja vanhat akut vaihtoon ,tulee halvemmaksi kuin vanhalla paska-akulla tuhota auton virtajärjestelmä...alijännitteet sytyttelee vikavaloja, myös liian suuret..
- Anonyymi
Jep...Kiinan halvat paskat ei lataa eikä toimi..enempi haittaa kuin hyötyä..nyky autoissa monessa on AMG akku ja se vaatii uudenaikainen laturin,se vanhanaikainen perintölaturi tuhoaa AMG akun....eli yli lataa...
- Anonyymi
Tuon kahden tunnin lämmittämisen vaikutus katoaa muutamassa tunnissa, kun moottori jäähtyy takaisin jääkylmäksi. Siitä ei siis ole hyötyä, jos ei starttaa silloin kuin moottori on maksimaalisen lämmin. Turhaa vain kuluttaa sähköä harakoille. Lohkolämppärit kuluvat joka lämmityksellä mikä kannattaa myös muistaa.
Lyijyakun latautuminen -30 asteessa on surkean hidasta. Mikään pieni ajolenkki ei riitä lataamaan takaisin sitä virtaa mikä meni startatessa.- Anonyymi
Jos lohkolämmittimen avulla lämmitellen saa pidettyä vaikka jäähdytysnesteen niin ettei se jäädy ja riko paikkoja, on lohkolämmityksestä silloin ollut hyötyä vaikkei ajaisikaan.
Itsellä vain säteilylämmitin öljypohjassa, pidin n. 4,5 tuntia maksimissaan kovimpien pakkasten aikana sitä päällä, välissä muutama tunti lämmittämättä, enkä ajanut viiteen päivään sillä. Akun latailuhaaveet jäi kun auton ohjekirja ei oikein suositellut sitä ja laturikin osoittautui elottomaksi.
Jospa se on jotain auttanut, ainakin auto käynnistyi nyt tänä aamuna vaivatta, toki lämmittimestä ja pikkupakkasessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos lohkolämmittimen avulla lämmitellen saa pidettyä vaikka jäähdytysnesteen niin ettei se jäädy ja riko paikkoja, on lohkolämmityksestä silloin ollut hyötyä vaikkei ajaisikaan.
Itsellä vain säteilylämmitin öljypohjassa, pidin n. 4,5 tuntia maksimissaan kovimpien pakkasten aikana sitä päällä, välissä muutama tunti lämmittämättä, enkä ajanut viiteen päivään sillä. Akun latailuhaaveet jäi kun auton ohjekirja ei oikein suositellut sitä ja laturikin osoittautui elottomaksi.
Jospa se on jotain auttanut, ainakin auto käynnistyi nyt tänä aamuna vaivatta, toki lämmittimestä ja pikkupakkasessa.Kunnon älylaturi kiinni ,ei mitään hallpispaskoja ,akku täyteen ja annat sitten virtojen tasaantua ..itse soitin huoltoon niin sanoivat et ihan vapaasti vaan latailet kaapelit paikoillaan...miksi hän nuo ohjekirjat pelottelee ihmisiä
.???jos se lataus askarruttaa niin kysykää auton merkkiliikkestä.?? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kunnon älylaturi kiinni ,ei mitään hallpispaskoja ,akku täyteen ja annat sitten virtojen tasaantua ..itse soitin huoltoon niin sanoivat et ihan vapaasti vaan latailet kaapelit paikoillaan...miksi hän nuo ohjekirjat pelottelee ihmisiä
.???jos se lataus askarruttaa niin kysykää auton merkkiliikkestä.??Tämmöinen laturi tuli nyt ostettua, ensisijaisesti apukäynnistysakun (60ah normaaliakku) latailuun:
https://www.tokmanni.fi/akkulaturi-energy-smart-litium-4a-6419860789552
Tuo käy myös AGM -akuille, joten tarvittaessa tällä saanee myös autossa paikallaan olevaa akkua ladattua.
Tänään ennen käynnistystä auton akussa (AGM) oli 12,5x volttia, en muista enää mikä numero oli tuon x:n paikalla, ei ainakaan nolla. Mitattu yleismittarilla. Viisi päivää taivasalla seisottuaan päälle kolmenkympin pakkasissa ennen käynnistystä oli 12,1 volttia, onhan tuo ainakin vähän parannusta siihen nähden.
Auto on tuntunut pelaavan nyt parin päivän ajoissa normaalisti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämmöinen laturi tuli nyt ostettua, ensisijaisesti apukäynnistysakun (60ah normaaliakku) latailuun:
https://www.tokmanni.fi/akkulaturi-energy-smart-litium-4a-6419860789552
Tuo käy myös AGM -akuille, joten tarvittaessa tällä saanee myös autossa paikallaan olevaa akkua ladattua.
Tänään ennen käynnistystä auton akussa (AGM) oli 12,5x volttia, en muista enää mikä numero oli tuon x:n paikalla, ei ainakaan nolla. Mitattu yleismittarilla. Viisi päivää taivasalla seisottuaan päälle kolmenkympin pakkasissa ennen käynnistystä oli 12,1 volttia, onhan tuo ainakin vähän parannusta siihen nähden.
Auto on tuntunut pelaavan nyt parin päivän ajoissa normaalisti.Ei ollut kyllä paljon valinnanvaraakaan, porukka ostanut kaupat tyhjiksi akkulatureista :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämmöinen laturi tuli nyt ostettua, ensisijaisesti apukäynnistysakun (60ah normaaliakku) latailuun:
https://www.tokmanni.fi/akkulaturi-energy-smart-litium-4a-6419860789552
Tuo käy myös AGM -akuille, joten tarvittaessa tällä saanee myös autossa paikallaan olevaa akkua ladattua.
Tänään ennen käynnistystä auton akussa (AGM) oli 12,5x volttia, en muista enää mikä numero oli tuon x:n paikalla, ei ainakaan nolla. Mitattu yleismittarilla. Viisi päivää taivasalla seisottuaan päälle kolmenkympin pakkasissa ennen käynnistystä oli 12,1 volttia, onhan tuo ainakin vähän parannusta siihen nähden.
Auto on tuntunut pelaavan nyt parin päivän ajoissa normaalisti.Itse ostin defan joka lataa myös pakkasella,siinä on myös akun vaihto toiminto .14,8 lataus nappi jos .......HUOM ....akku sen vaatii. Yleensä lukee akussa....kaapissa oli halvempi Kiinan älylaturi mut ei suostu lataan..nyt pakkasella jyvät erottuu akanoista latureiden osalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse ostin defan joka lataa myös pakkasella,siinä on myös akun vaihto toiminto .14,8 lataus nappi jos .......HUOM ....akku sen vaatii. Yleensä lukee akussa....kaapissa oli halvempi Kiinan älylaturi mut ei suostu lataan..nyt pakkasella jyvät erottuu akanoista latureiden osalta.
Tässä Energy+ laturissa on myös virransyöttömahdollisuus akun vaihtoa ajatellen.
- Anonyymi
Ei tarvitse jännittää kun on lämpimässä tallissa. En viitsinyt lähteä mihinkään missä olisi pitänyt olla pitempään ulkona, ei tarvinnut käydä edes ruokakaupassa. Onneksi työt loppui syksyllä.
- Anonyymi
Oi sinua onnellista vanhusta.
- Anonyymi
Autotalli on kyllä luksusta jolla sellainen on. Taivasalla yli kolmenkympin pakkasella ei kyllä pitkään pysty taivasalla autoa ropaamaan.
Jos pelkästään ovien lukitus on nykyään sähköllä, joka kerta jos käy autossa sisällä vaikka avatakseen konepellin, se kuluttaa akkuvirtaa, ja onhan ovat ja luukut saatava takaisin lukkoonkin. Jos vielä valot unohtuu automaattiasentoon, pimeällä se sytyttää vielä ajovalotkin päälle "saattovalo" -toiminnon takia, ja taas akkuvirtaa kuluu hukkaan.
- Anonyymi
Akkuun normaali laturi kiinni esim päiväksi ja lämmittää 2h moottoria, lähtee heti.
- Anonyymi
Normaalilaturi vanhanaikainen tuhoaa AGM akun ,lataa yli ...pitää olla laadukas älylaturi joka sammuu kun akku on täynnä..
- Anonyymi
Esson baarin takapöydästä kuullut ohjeet tuhoavat taatusti kaiken.
Pitkään käyttämättä ollutta akkua on järkevää ladata ennen käynnistystä.
kellarissakin olevaa akkua kannattaa ladata 1-2 kertaa talven aikana.
Seuraava varsinainen käyttökerta on silloin helpompaa. - Anonyymi
Auto lähti käyntiin👍
t.ap - Anonyymi
Jos akku on ehjä niin lähtee. Jos ei, irroita se ja vie lämpimään jossa lataat sen lämpimänä. Jos akku ei vastaanota virtaa osta uusi.
- Anonyymi
Lohkolämmittimellä ei kannata tohottaa liikaa. Saattaa kuivattaa öljyt sylinteristä asennuskohdastaan ja sitten leikkaa kiinni.
- Anonyymi
Nykyiset säteilylämmittimet hohkaa harakalle lämmöt...alumiinilohko luovuttaa lämpöä ettei pitempi aikainen lämmitys edes auta vaan lämmöt karkaa lohkosta....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyiset säteilylämmittimet hohkaa harakalle lämmöt...alumiinilohko luovuttaa lämpöä ettei pitempi aikainen lämmitys edes auta vaan lämmöt karkaa lohkosta....
Asiaa voi auttaa pistämällä nokkapellin alle äänenvaimmuskäyttöön tarkoitettua (ja konetilaan sallittu) 10mm eristelevyä minkä pääll on alumiinifolio. Se auttaa huomattavsti koneen lämpöisenä pysymistä. Tätä ei kuitenkaan varmasti uuteen/uudehkoon autoon kukaan pistä mutta toimiva keino silti.
Ite tällaisen pistin pariin vanhaan autooni ja talvella kone pysyi paljon pidempään lömpöisenä ja lohkolla lämpesi korkeampaan lämpötilaan kunnon pakkasilla.
- Anonyymi
Ei tee moottorille hyvää sulattaa huurre kerran päivässä (se 2 h lämmitys) ja antaa sen taas jäätyä. Ensinnäkin jää voi tukkia kriitttisiä paikkoja, esim. huohottimia, apulaitehihna voi jäätyä kiinni, jne, jne. Ei tee hyvää myöskään öljyille.
Aina kun/jos moottoria esilämmitetään se pitää myös ajaa niin lämpimäksi, että se kuivuu ennen seuraavaa "pakastusta"!
Toisekseen juuri tuollaisilla lämpö-jäähdytys-sykleillä labroissakin vanhennetaan kiihdytetysti tutkittavia laitteita. Miksi kukaan haluaisi keinotekoisesti vanhentaa autonsa moottoria? - Anonyymi
Akku tyhjenee +20 asteessa n. 5% vuorokaudessa . Pakkasella vähemmän . Tosin kylmä akku antaa huonommin virtaa .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 833940
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t342933Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä992223Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?301860- 311760
Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian231742Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell501587Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja271527- 281481
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni81475