Neuvonta työllisyyspalveluissa ja TE-toimiston työvoimapoliittisten lausuntojen laatu

Anonyymi-ap

https://oikeuskansleri.fi/-/neuvonta-tyollisyyspalveluissa-ja-te-toimiston-tyovoimapoliittisten-lausuntojen-laatu

Neuvonta työllisyyspalveluissa ja TE-toimiston työvoimapoliittisten lausuntojen laatu
Diaarinumero: OKV/1787/10/2022
Antopäivä: 4.1.2024
Ratkaisija: apulaisoikeuskanslerin sijainen
Kohde: työviranomainen
Toimenpide: käsitys
Apulaisoikeuskanslerin sijainen kiinnitti Helsingin kaupungin työllisyyspalveluiden huomiota viranomaisen neuvontavelvollisuuden toteuttamiseen ja tiedusteluihin vastaamiseen hyvän hallinnon ja hallintolain edellyttämällä tavalla. Hän kiinnitti lisäksi Uudenmaan TE-toimiston huomiota asioiden asianmukaiseen ja huolelliseen käsittelyyn sekä saattoi sen tietoon ratkaisussaan työvoimapoliittisten lausuntojen sisällöstä ja perustelemisesta esittämänsä näkemykset.

Helsingin kaupungin työllisyyspalvelut oli jättänyt vastaamatta kantelijan useisiin yhteydenottopyyntöihin. Työllisyyspalvelujen virheellisen menettelyn seurauksena kantelijaa ei ollut neuvottu asioinnissa hallintolaissa säädetyn neuvontavelvollisuuden mukaisesti eikä kantelijan asiaa ollut käsitelty asianmukaisesti ja riittävän huolellisesti. Palveluperiaatteen mukaan viranomaisella on velvollisuus antaa asiakkaalle asianmukaista palvelua sekä osana tätä myös tarpeellista neuvontaa asian hoidossa. Neuvontavelvollisuuteen kuuluu viranomaisen yleinen velvoite vastata asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin kohtuullisessa ajassa.

Uudenmaan TE-toimiston kantelijan asiassa antama työvoimapoliittinen lausunto oli ollut osin virheellinen. Lisäksi annetut työvoimapoliittiset lausunnot olivat olleet perusteluiltaan suppeat ja puutteelliset, mikä vaikeutti niiden ymmärrettävyyttä. Työvoimapoliittisella lausunnolla on keskeinen vaikutus asianosaisen oikeuksiin ja velvollisuuksiin. Apulaisoikeuskanslerin sijaisen mukaan asianosaisen oikeusturvaa koskevat näkökohdat huomioon ottaen voidaan edellyttää, että työvoimapoliittiset lausunnot ovat ymmärrettäviä ja riittävästi perusteltuja.

https://oikeuskansleri.fi/documents/1428954/196899305/julkaistu_ratkaisu_neuvonta_tyollisyyspalveluissa_OKV_1787_10_2022.pdf/0651dcd2-4200-92a9-7704-c5e751ee8579/julkaistu_ratkaisu_neuvonta_tyollisyyspalveluissa_OKV_1787_10_2022.pdf?t=1704695178827

13

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ajatelkaa paljonko resursseja ja energiaa kuluu tällaiseen absoluuttisen turhaan ja tarpeettomaan pelleilyyn!

      Mitään muuta ei tarvita kuin palkkatyötä. Normaaleita työsuhteita.

      Ja koko elämä jumalauta menee tällaisten valitusten ja kanteluiden tehtailuun kun oma valmentelijat pelleilevat työttömien toimeentulolla.

      • Anonyymi

        Juuri katsoin työttömän palvelijan tekemää aktivointisuunnitelmaa.

        "Asiakas kieltäytyy tuen vastaanottamisesta työnhakuun"

        "Asiakas ei ole kiinnostunut opiskelusta"

        Oma valmentajilla on tapana käyttää kieltä joissa työtön asiakas leimautuu hankalaksi työnvieroksujaksi joka kieltäytyy kaikesta ja jota ei mikään kiinnosta. Valmentelijan kirjoittamassa suunnitelmassa tule selväksi että tässä on työtön joka kaikin keinoin pyrkii välttämään töihin joutumisen.

        Tällaisella asenteella siellä "palvellaan" työttömiä.

        Aivan hyvin olisi voinut ilmaista että asiakas ilmoittanut ettei tarvitse apua työnhakuun. Tai ihan vain että asiakas ei tarvitse apua työnhakuun.

        Ärsyttää myöskin oma- valmentajien puhelut. Luurin toisessa päässä kuuluu pelokas naisen ääni. Visertävä ääni meinaa joka kerta särkyä kun siellä esitetään kysymyksiä työttömälle. Niin paljon muka pelottaa tää työttömien palveluhomma kun työttömät ovat niin hankalia ja moniongelmaisia. Nämä valmentajat tekeytyvät itse uhreiksi kun heillä on tällaisia pelottavia sekoboltseja mielisairaita työttömiä asiakkaitaan.

        Täytyy varmaan ensi kerralla muistuttaa että myös oma valmentajat voivat halutessaan valita toisen työn jos toi työttömien palveleminen on niin traumaattista. 😭 Joka aamu pitää kauhusta oksentaa ku pitää taas mennä töihin noita sekopäisiä mielisairaita vajakkityöttömiä palvelemaan.

        Olisiko oma valmentajien aika mennä oikeisiin töihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri katsoin työttömän palvelijan tekemää aktivointisuunnitelmaa.

        "Asiakas kieltäytyy tuen vastaanottamisesta työnhakuun"

        "Asiakas ei ole kiinnostunut opiskelusta"

        Oma valmentajilla on tapana käyttää kieltä joissa työtön asiakas leimautuu hankalaksi työnvieroksujaksi joka kieltäytyy kaikesta ja jota ei mikään kiinnosta. Valmentelijan kirjoittamassa suunnitelmassa tule selväksi että tässä on työtön joka kaikin keinoin pyrkii välttämään töihin joutumisen.

        Tällaisella asenteella siellä "palvellaan" työttömiä.

        Aivan hyvin olisi voinut ilmaista että asiakas ilmoittanut ettei tarvitse apua työnhakuun. Tai ihan vain että asiakas ei tarvitse apua työnhakuun.

        Ärsyttää myöskin oma- valmentajien puhelut. Luurin toisessa päässä kuuluu pelokas naisen ääni. Visertävä ääni meinaa joka kerta särkyä kun siellä esitetään kysymyksiä työttömälle. Niin paljon muka pelottaa tää työttömien palveluhomma kun työttömät ovat niin hankalia ja moniongelmaisia. Nämä valmentajat tekeytyvät itse uhreiksi kun heillä on tällaisia pelottavia sekoboltseja mielisairaita työttömiä asiakkaitaan.

        Täytyy varmaan ensi kerralla muistuttaa että myös oma valmentajat voivat halutessaan valita toisen työn jos toi työttömien palveleminen on niin traumaattista. 😭 Joka aamu pitää kauhusta oksentaa ku pitää taas mennä töihin noita sekopäisiä mielisairaita vajakkityöttömiä palvelemaan.

        Olisiko oma valmentajien aika mennä oikeisiin töihin?

        Kun yksi mokaa, niin sana leviää muillekin oma valmentajille. On syytäkin olla kriittinen, kun ei oma valmentaja osaa työtään. Jos jokainen siellä perehtyisi kunnolls omiin työtehtäviinsä, ei tarvitsisi kenenkään tehdä kanteluita eikä työssä olla huolissaan asiakaskontakteista.

        Ja tuo on vain jäävuoren huippu. Noita mokattuja lausuntoja riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun yksi mokaa, niin sana leviää muillekin oma valmentajille. On syytäkin olla kriittinen, kun ei oma valmentaja osaa työtään. Jos jokainen siellä perehtyisi kunnolls omiin työtehtäviinsä, ei tarvitsisi kenenkään tehdä kanteluita eikä työssä olla huolissaan asiakaskontakteista.

        Ja tuo on vain jäävuoren huippu. Noita mokattuja lausuntoja riittää.

        Työttömän Oma- valmentaja on tekaistu ammattinimike. Johan se näkyy naurettavasta nimestäkin. Näitä julkishallinnon pellevirkoja on keinotekoisesti keksitty vain jotta osa työttömistä saadaan johonkin tekotyöhön pois työttömyystilastoista. Yhtä hölmälöisten matonkudontaa.

        Eniten raivostuttaa kuitenkin työttömien kohtelu ja viimesijaisimmalla toimeentuloa leikkiminen.


    • Anonyymi

      Toimenpiteet


      Kiinnitän Helsingin kaupungin työllisyyspalveluiden huomiota viranomaisen neuvontavelvollisuuden toteuttamiseen ja tiedusteluihin vastaamiseen hyvän hallinnon ja hallintolain 8 §:n edellyttämällä tavalla.

      Kiinnitän kantelijan työttömyysturva-asiassa 16.7.2021 annetun työvoimapoliittisen lausunnon osalta Uudenmaan TE-toimiston huomiota asioiden asianmukaiseen ja huolelliseen käsittelyyn.

      Saatan lisäksi Uudenmaan TE-toimiston tietoon edellä työvoimapoliittisten lausuntojen sisällöstä ja perustelemisesta esittämäni näkemykset.

      Eli lopputulos - ei mitään.

      • Anonyymi

        Ja mokailut jatkuu...


    • Anonyymi

      Juuri katsoin työttömän palvelijan tekemää aktivointisuunnitelmaa.
      "Asiakas kieltäytyy tuen vastaanottamisesta työnhakuun"
      "Asiakas ei ole kiinnostunut opiskelusta"

      Tuo on psyykkistä manipulointia. Jos suunnitelmassa lukee asiakas se ei ole yhdessä laadittu, vaan asiakaspalvelijan eli oma valmentajan yksin kirjoittamaa tekstiä.

      • Anonyymi

        Tuolla sanamuodolla otetaan etäisyyttä ja korostetaan oma valmentajan asemaa suhteessa lausunnon saajaan. Asiakas on periaatteessa kuka tahansa tuntematon henkilö. Noilla sanamuodoilla ei voi puhua henkilökohtaisesta palvelusta, mikä on kyseisten tapaamisten tarkoitus. Sanamuoto asiakas mitätöi ja epäinhimillistää toista ihmistä.


      • Anonyymi

        Työllisyyspalvelut on täynnä myöskin spedejä jotka pistävät koko homman läskiksi. He luulevat elävänsä ilmeisesti television komediasarjassa ja pelleilevät surutta työttömien asiakkaidensa kustannuksella. Useimmilla heistä ei ole hajuakaan siitä miten katastrofaalisissa taloudellisissa tilanteissa monet heidän asiakkaistaan elävät. Saati miten tuhoisia vaikutuksia heidän mielivaltaisilla lausunnoillaan voi työttömän koko elämään olla.

        Viimeisin tapaamani Spede oli työllisyyspalveluiden päällikkö. Aikuinen mies luuli olevansa hauska vittuillessaan mm. iästäni ja lapsettomuudestani. Aikuinen mies, päällikkö soitteli luuri kuumana entiset työnantajani läpi tiedustellen miten hankala työntekijä olen ollut koska olen päätynyt työttömäksi. Päällikkö ei ollenkaan "tiedä" että myös työnantaja voi olla hankala.

        Ja usein onkin.

        Tämä työttömien palvelusväki näkee työttömät asiakkaaansa jo niin epäihmisinä että työttömiä asiakkaita voi käytännössä räkiä suoraan naamalle ja sitten odottaa että työttömän asiakkaan pitäisi nauraa mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla sanamuodolla otetaan etäisyyttä ja korostetaan oma valmentajan asemaa suhteessa lausunnon saajaan. Asiakas on periaatteessa kuka tahansa tuntematon henkilö. Noilla sanamuodoilla ei voi puhua henkilökohtaisesta palvelusta, mikä on kyseisten tapaamisten tarkoitus. Sanamuoto asiakas mitätöi ja epäinhimillistää toista ihmistä.

        Henkilökohtaisen palvelun kuuluu olla asiakkaalle täysin vapaaehtoista. Sitä se ASIAKASLÄHTÖISYYS tarkoittaa.

        Ketään ei voi palvella väkisin silloin kun asiakas ei itse koe mitään palvelua ja henkilökohtaista kohtaamista tarvitsevansa.

        On tää niin tautista sontaa ettei uskoisi ellei itse näkisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Henkilökohtaisen palvelun kuuluu olla asiakkaalle täysin vapaaehtoista. Sitä se ASIAKASLÄHTÖISYYS tarkoittaa.

        Ketään ei voi palvella väkisin silloin kun asiakas ei itse koe mitään palvelua ja henkilökohtaista kohtaamista tarvitsevansa.

        On tää niin tautista sontaa ettei uskoisi ellei itse näkisin.

        "Useimmilla heistä ei ole hajuakaan siitä miten katastrofaalisissa taloudellisissa tilanteissa monet heidän asiakkaistaan elävät. Saati miten tuhoisia vaikutuksia heidän mielivaltaisilla lausunnoillaan voi työttömän koko elämään olla."

        Tuo on yksi niistä ammateista, johon hakeutuu henkilöitä, jotka ilmeisesti nauttivat toisten halveksimisesta. Ammatti antaa monta mahdollisuutta, että jonkinlaisesta inhimillisyyden vajeesta kärsivät ihmiset voivat toimia toisia vahingoittavasti. Se oma ego ja itsevarmuus voi olla todellisuudessa erittäin heikko. Ei tietenkään koske kuin osaa tuon alan työntekijöistä.

        Juuri oman työn osaamattomuus ja omat virheet on helppo piilottaa loukkaavan käytöksen taakse.


    • Anonyymi

      Eikä kukaan tietenkään tutki, mikä on koko toiminnan kannattavuus. Seuraako noista epäasiallisista tivausistunnoista/pakolla palveluihin tai koulutuksiin määräämisistä mitään työllistymistä?

      Saati sitten laskeeko kukaan, millaisia kustannuksia noista virheistä ja niiden selvittämisestä tai korjaamisesta (etenkin kun pitää valittaa oikeuskanslerille asti) aiheutuu.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1762
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1390
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1378
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      125
      1304
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      922
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      891
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      116
      885
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe