Kuka on säätänyt Mooseksen lain?

Anonyymi-ap

Onko Jumala säätänyt Mooseksen lain vai Mooses itse? Vai onko Jumala säätänyt vain osan lain käskyistä ja Mooses osan; tai Mooses on lisännyt omiaan Jumalan antamiin käskyihin?

Miten se oikein menee luterilaisessa kirkossa?

206

784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Moosesta ei ole ollut, ei ainakaan kirjoittajana. Jumalakin on kyseenalainen.

      • Anonyymi

        Mooseksesta ja Jumalasta ei kummastakaan ole mitään todisteita. Jotkut ihmiset (luultavasti papit) ovat kirjoittaneet Mooseksen nimeä kantavat kirjat ja lain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mooseksesta ja Jumalasta ei kummastakaan ole mitään todisteita. Jotkut ihmiset (luultavasti papit) ovat kirjoittaneet Mooseksen nimeä kantavat kirjat ja lain.

        Miten selität Mooseksen kirjojen ja Aikakirjojen sukuluettelot? Ovatko nekin keksityt, fiktiota?

        Melkoisen vaivan ovat kirjoittajat nähneet, jos ovat keksineet tuollaisen määrän nimiä ja henkilöitä ihmiskunnan historiaan.

        Olisi ollut helpompaa kopioida sukujen perintönä kulkeneista luetteloista tiedot Raamattuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten selität Mooseksen kirjojen ja Aikakirjojen sukuluettelot? Ovatko nekin keksityt, fiktiota?

        Melkoisen vaivan ovat kirjoittajat nähneet, jos ovat keksineet tuollaisen määrän nimiä ja henkilöitä ihmiskunnan historiaan.

        Olisi ollut helpompaa kopioida sukujen perintönä kulkeneista luetteloista tiedot Raamattuun.

        Kuka tietää.

        Muinaiset litaniat eivät koske mitenkään nykyaikaa.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Kuka tietää.

        Muinaiset litaniat eivät koske mitenkään nykyaikaa.

        Sukuluettelo menee Aatamiin ja Eevaan asti, joten tietenkin ne ovat suurilta osin fiktiota.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten selität Mooseksen kirjojen ja Aikakirjojen sukuluettelot? Ovatko nekin keksityt, fiktiota?

        Melkoisen vaivan ovat kirjoittajat nähneet, jos ovat keksineet tuollaisen määrän nimiä ja henkilöitä ihmiskunnan historiaan.

        Olisi ollut helpompaa kopioida sukujen perintönä kulkeneista luetteloista tiedot Raamattuun.

        Kirjailijat tekevät samaa päivittäin hahmoja luodessaan.

        Kannattaisi ajatelle ennen avautumista, tai olla kokonaan hiljaa ettei todista typeryyttään.


      • Anonyymi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sukuluettelo menee Aatamiin ja Eevaan asti, joten tietenkin ne ovat suurilta osin fiktiota.

        Eikä ole, kyllä eeva ja aatami opettelivat jonkirjoittelemaan omenien kylkeen siihen saakka kun sitten eeva seksin tuskissaan nielaisi palan omenaa. Sinne meni omenat ja kynät. Aatamin hän näki tosin ihan uudessa valossa. Sitä olen miettinyt kuka olinsitten kätilönä.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Thutmose III (Moses of Thot) oli historiallinen henkilö, jonka armeijan päällikön nimi oli Djehuty. Thutmose III teki voittoisan sotaretken Kanaaniin ja ryösti samat kaupungit kuin jotka mainitaan Joosuan kirjassa, ja näistä sodista tunnetuin oli Joppan piiritys jossa Djehuty vangitsi kaupungin hallitsijan ja sitten ujutti armeijan kaupungin sisälle säkkeihin piiloutuneina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sukuluettelo menee Aatamiin ja Eevaan asti, joten tietenkin ne ovat suurilta osin fiktiota.

        Jeesus kuittasi lain rikkoneet yhteen nippuun nimellä syntiset. Ja adamista tuli lankeemuksen esikuva ja Jeesuksesta viimeinen Adam eli ihminen. Liha ja viha henki ja elämä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten selität Mooseksen kirjojen ja Aikakirjojen sukuluettelot? Ovatko nekin keksityt, fiktiota?

        Melkoisen vaivan ovat kirjoittajat nähneet, jos ovat keksineet tuollaisen määrän nimiä ja henkilöitä ihmiskunnan historiaan.

        Olisi ollut helpompaa kopioida sukujen perintönä kulkeneista luetteloista tiedot Raamattuun.

        Niistä luetteloista puuttuu ÄPÄRÄT KEVIN JA ADAM ÄPÄRÄT PUUTTUU


    • Anonyymi

      Siis laki on jaettu kolmeen osaan juutalaisten itsensä mukaan.

      1. Jumalan laki (perusjutskat kuten 10 käskyä)
      2. Mooseksen laki (sen seitsemäntuhatta käskyä ja pykälää)
      3. Talmud eli perinnäissäännöt

      KTS

      • Anonyymi

        Ja Jeesus hyväksyi kokonaan vain ensimmäisen, toisen vain soveltuvin osin ja kolmatta ei ollenkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja Jeesus hyväksyi kokonaan vain ensimmäisen, toisen vain soveltuvin osin ja kolmatta ei ollenkaan.

        Jeesus ei tajunnut, että 10 käskyä annettiin niille israelilaisille, jotka olivat lähteneet Egyptistä.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Jeesus ei tajunnut, että 10 käskyä annettiin niille israelilaisille, jotka olivat lähteneet Egyptistä.

        Ja sinä et edes tajua, ettei juutalaisten Jumala edes ole Israelin Jumala.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä et edes tajua, ettei juutalaisten Jumala edes ole Israelin Jumala.

        Niin. Israelin Jumala oli mies, joka asui Jerusalemissa. Sitten on vielä kristinuskon Jumala.


      • Anonyymi

        Jako menee mm. näin: Mooses, profeetat ja Psalmit. Myös nuo jälkimmäiset ovat Jumalan sanaa.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Niin. Israelin Jumala oli mies, joka asui Jerusalemissa. Sitten on vielä kristinuskon Jumala.

        Missä jakeessa noin lukee?

        Et pysty todistamaan taaskaan.
        🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä jakeessa noin lukee?

        Et pysty todistamaan taaskaan.
        🤓

        Pitää tehdä muistiinpanoja.

        Sillä tavalla selvisi, että Israelin Jumala oli mies, joka asui Jerusalemissa, oli myös Jumalten kokouksen johtaja.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Pitää tehdä muistiinpanoja.

        Sillä tavalla selvisi, että Israelin Jumala oli mies, joka asui Jerusalemissa, oli myös Jumalten kokouksen johtaja.

        Eli et osaa kertoa Raamatun jaetta.

        VaIehtelit sitten jälleen tapasi mukaan, RumaJammu.
        🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli et osaa kertoa Raamatun jaetta.

        VaIehtelit sitten jälleen tapasi mukaan, RumaJammu.
        🤓

        Minä näen, että et tiedä mitään Raamatusta.

        Luulisi, että edes Israelin Jumala olisi kiinnostanut. Siitä on useita kohtia Raamatussa.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Minä näen, että et tiedä mitään Raamatusta.

        Luulisi, että edes Israelin Jumala olisi kiinnostanut. Siitä on useita kohtia Raamatussa.

        Et tosiaan tiedä mitään Raamatusta.

        Se on nähty.
        🤓


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Minä näen, että et tiedä mitään Raamatusta.

        Luulisi, että edes Israelin Jumala olisi kiinnostanut. Siitä on useita kohtia Raamatussa.

        Et tiedä mitä kohtia ja missä.

        Et tunne Raamsttua lainkaan.

        Voi sinua surkeaa!
        🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et tosiaan tiedä mitään Raamatusta.

        Se on nähty.
        🤓

        Minä näen, että et tiedä mitään Israelin Jumalasta.

        Huvittavaa sinänsä.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Minä näen, että et tiedä mitään Israelin Jumalasta.

        Huvittavaa sinänsä.

        Huvittavaa että kehtaat kirjoittaa tänne.

        Et tiedä mitään Raamatusta.
        🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huvittavaa että kehtaat kirjoittaa tänne.

        Et tiedä mitään Raamatusta.
        🤓

        1. Moos. 32:25. Silloin Jaakobin kanssa painoskeli muuan MIES,

        Jae 31. Jaakob:"Minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin".

        Esra 7:15. ... lahjana Israelin Jumalalle, jonka asumus on Jerusalemissa.

        Taas päädyttiin tähän. Että joudut tunnustamaan sen, että et tiedä mitään Raamatusta.


      • torre3 kirjoitti:

        1. Moos. 32:25. Silloin Jaakobin kanssa painoskeli muuan MIES,

        Jae 31. Jaakob:"Minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin".

        Esra 7:15. ... lahjana Israelin Jumalalle, jonka asumus on Jerusalemissa.

        Taas päädyttiin tähän. Että joudut tunnustamaan sen, että et tiedä mitään Raamatusta.

        Taisi ne painiskella.


      • Anonyymi

        Tuossa sen näkee, että pikkupomot ovat ihan pilkunnussijoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sinä et edes tajua, ettei juutalaisten Jumala edes ole Israelin Jumala.

        Fiksu olet, juuri noin, eihän suomessakaan jumala ole suomen jumala, vain ihmisten.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Pitää tehdä muistiinpanoja.

        Sillä tavalla selvisi, että Israelin Jumala oli mies, joka asui Jerusalemissa, oli myös Jumalten kokouksen johtaja.

        Minä pysyn uskossa, teen pelkkiä panoja, jumalan palvelija kun olen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Fiksu olet, juuri noin, eihän suomessakaan jumala ole suomen jumala, vain ihmisten.

        Raamatussa kaikilla kansoilla oli oma jumalansa.

        Mutta se on liian vanhaa aikaa.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        1. Moos. 32:25. Silloin Jaakobin kanssa painoskeli muuan MIES,

        Jae 31. Jaakob:"Minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin".

        Esra 7:15. ... lahjana Israelin Jumalalle, jonka asumus on Jerusalemissa.

        Taas päädyttiin tähän. Että joudut tunnustamaan sen, että et tiedä mitään Raamatusta.

        Tunnistan asian.

        Et tiedä mitään Raamatusta.
        🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tunnistan asian.

        Et tiedä mitään Raamatusta.
        🤓

        Et taida tietää mikä Raamattu on.

        Minä tiedän vuodesta 1972.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Et taida tietää mikä Raamattu on.

        Minä tiedän vuodesta 1972.

        Et tosiaan näytä tietävän Raamatusta mitään.

        Voi sinua surkeaa!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et tosiaan näytä tietävän Raamatusta mitään.

        Voi sinua surkeaa!

        Et ole kertonut muuta kuin, että minä en tunne Raamattua.

        Onko se sinun tietosi Raamatusta? Säälittävää.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Et ole kertonut muuta kuin, että minä en tunne Raamattua.

        Onko se sinun tietosi Raamatusta? Säälittävää.

        Mikset sinä ToIIo tunne Raamattua yhtään?

        OIet sääIittävä!
        🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikset sinä ToIIo tunne Raamattua yhtään?

        OIet sääIittävä!
        🤓

        Juuri hiljattain viimeksi kerroin mitä Raamatussa sanotaan Israelin Jumalasta.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Juuri hiljattain viimeksi kerroin mitä Raamatussa sanotaan Israelin Jumalasta.

        Eipä tullut mitään sinulta Raamatusta.

        OIet kerrassaan surkea ToIIo.
        🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tullut mitään sinulta Raamatusta.

        OIet kerrassaan surkea ToIIo.
        🤓

        Olet varmaan jollain osastolla. Huh huh.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olet varmaan jollain osastolla. Huh huh.

        Sinä siellä pyörävarastossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä siellä pyörävarastossa.

        Eipä kukaan pysty enää yrittämään pyörien varastamista.

        Myös maanviljelijä pitää kahta pyörää tuvassaan.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Eipä kukaan pysty enää yrittämään pyörien varastamista.

        Myös maanviljelijä pitää kahta pyörää tuvassaan.

        Asut pyörävarastossa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asut pyörävarastossa.

        Olet varmaan jollain osastolla. Huh huh.

        Tarkoitat myös maanviljelijää.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olet varmaan jollain osastolla. Huh huh.

        Tarkoitat myös maanviljelijää.

        Mikään hoito ei tepsi sinuun mieIipuoleen.
        🤓


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Eipä kukaan pysty enää yrittämään pyörien varastamista.

        Myös maanviljelijä pitää kahta pyörää tuvassaan.

        Miten kaksi järkyttävän Iihavaa ToIIoa mahtuu sieltä läävästä edes ovesta ulos?
        🤓


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olet varmaan jollain osastolla. Huh huh.

        Mitå se toinen Iihava on tänään saanut aikaiseksi?
        🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikään hoito ei tepsi sinuun mieIipuoleen.
        🤓

        Mitä hoitoa olet antanut?


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Mitä hoitoa olet antanut?

        OIet ollut mielenterveydellisessä hoidossa.

        Eipä ole tehonnut sinuun.

        Järkyttävää että liikut vapaalla jalalla ihmisten ilmoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        OIet ollut mielenterveydellisessä hoidossa.

        Eipä ole tehonnut sinuun.

        Järkyttävää että liikut vapaalla jalalla ihmisten ilmoilla.

        Olen ajatellut sinusta samaa. Noin tolloa en ole ennen havainnut.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olen ajatellut sinusta samaa. Noin tolloa en ole ennen havainnut.

        Et sinä osaa ajatella, OIet siihen liian tyhmä.

        Kaksi ääretöntä ToIIoa.

        Kunpa tajuaisit jo tappaa itsesi.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olen ajatellut sinusta samaa. Noin tolloa en ole ennen havainnut.

        OIet mielipuoli ja saatat olla myös pedofiiIi.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olen ajatellut sinusta samaa. Noin tolloa en ole ennen havainnut.

        Mitä se toinen järkyttävän Iihava on tänään saanut aikaiseksi?

        Alahan kertoa, RumaJammu‼️‼️‼️‼️‼️‼️


      • Anonyymi

        MOOSES KÄSKYT ON RIKOTTU JO SIINAILLA älä tee huorin ..........NO NIIN.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Jeesus ei tajunnut, että 10 käskyä annettiin niille israelilaisille, jotka olivat lähteneet Egyptistä.

        ORJANTAPPURAPENSAS PUHUU TAAS SYNTISILLE !


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        1. Moos. 32:25. Silloin Jaakobin kanssa painoskeli muuan MIES,

        Jae 31. Jaakob:"Minä olen nähnyt Jumalan kasvoista kasvoihin".

        Esra 7:15. ... lahjana Israelin Jumalalle, jonka asumus on Jerusalemissa.

        Taas päädyttiin tähän. Että joudut tunnustamaan sen, että et tiedä mitään Raamatusta.

        Saatana halusi olla itse Jumala ihminen haluaa olla itse Jumala. Jos joku näkisi Jumalan se kuolisi.


    • Anonyymi

      Uusi testamentti vapauttaa ihmiset Mooseksen laista...

      Joh 3:14 Ja niinkuin Mooses ylensi käärmeen erämaassa, niin pitää Ihmisen Poika ylennettämän,

      Kristinuskon Jumala ei siis ole Mooseksen Jumala... Vaan Kristus on se Jumala jota Mooseksenkin olisi tullut seurata mutta jostain syystä Mooses vannoutuikin käärmeelle, , kuten Johanneksen evankeliumin kohta 3:14 kertoo.

      Toivottavasti kukaan presidentti eikä muukaan halitsija vannoudu käärmeelle mistään syystä, kuten Mooses teki. Mooseksen teko jatkoi käärmeen vaiktusvaltaa maailmassa 3000. vuodella Kristittyjen kannattaa rukoilla, että kukaan valtion päämies ei tee kuten Mooses.

      Tarkoitus ei ole lietsoa Juutalaivihaa. Juutalaisia ei ole kirottu Mooseksen valinnan takia. täytyy muistaa, että Mooses kuoli luvatun maan porteille saaden händä sen vain etäältä pääsemättä edes itse astumaan luvatun maan kamaralle...virhe oli Mooseksen henkiläökohtainen virhe, ei Juutalaisten virhe!

      Uudessa testamentissa Johanneksen evankeliumissa on tämä kohta siitä syystä, että se muistuttaa mihin käärmeen kanssa tehdyt valat johtavat. Väärän tulkinnan vuoksi Moosesta on nostettu sankariksi.

    • Anonyymi

      Tähän on nyt maailman helpoin löytää vastaus, kun lukee Raamatun kohdan, kun Jumala antaa 10 käskyä.

      Löytyy 5.Moos.4:10 alkaen.

      • Anonyymi

        Päätelkää siitä sitten ihan itse.


    • Anonyymi

      Ei missään ole eroteltu erikseen Mooseken lakeja ja Jumalan lakeja. Lait ovat lakeja mitkä Tooraan oli kirjoitettu. Jos Mooses antaisi lakeja, niin olisi olisivat olleet jo lähtökohtaisesti mitättömiä.

      Perinnäissäännöt ovat sitten aina aikalaistensa tulkinta Jumalan laista. Ne ovat välttämättömät ja ne täytyy olla että lakeja voidaan noudattaa. Osin ne voivat olla tulkinnanvaraisia, kuten siinä kun Jeesus ja fariseukset kiistelivät sapatista. Mutta eivät perinnäissäännöt itsessään väärin ole. Ne ovat vain ihmisen tulkinta Jumalan laista. Ei ilman niitä voi lakia noudattaa. Ei nytkään kukaan voi noudattaa sapattia pelkästään sanan perusteella että muista lepopäivä. Joku voi tulkita sen että kun muistan sellaisen vain olevan olemassa, niin voin tehdä mitä tahansa. Laki vaatii aina perinnäisäännöt, jotka tosin ovat ihmisen tulkinta laista ja ne voivat eri aikoina vaihdella, mutta ilman niitä ei ole lakiakaan. Fariseukset olivat Mooseksen lain mukaan aivan oikeassa syyttäessään Jeesusta sapatin rikkomisesta. Virhe oli vain siinä että koko sapatti oli lakannut jo Johannekseen ja siksi Jeesus ei heille mitään sapattia opettanut, vaan sanoi tekevänsä töitä alati.

      Meillä on se onni, että elämme uuden liiton aikaa eikä meitä koske perinnäissäänöt, eikä mikään muu vanhan liiton sääntö kun elämme Kristuksen rakkaudessa ja Hengen yhteydessä Jumalaan. Emmme ole silloin lain orjia, vaan vapaan lapsia eikä suinkaan synnissä ja laittomuudessa, vaan pyhyydessä.

      • Anonyymi

        Sinun Jumalasi on käskenyt tappaa ja on tappanut itse enemmän kuin kukaan muu Raamatussa.

        Jeesus on tappaja ja tappokäskyjen antaja, sillä hän on Jehova.

        Mooseksen laki on Pyhän Hengen antama eli Pyhä Henki on tappaja ja tappokäskyjen antaja.


      • Anonyymi

        Joko luit 5.Mooseksen kirja 4:10 alkaen? Mitä mieltä olet, että lain antoi tulivuori ja että tuo uusi liitto tehtiin tulivuoren kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun Jumalasi on käskenyt tappaa ja on tappanut itse enemmän kuin kukaan muu Raamatussa.

        Jeesus on tappaja ja tappokäskyjen antaja, sillä hän on Jehova.

        Mooseksen laki on Pyhän Hengen antama eli Pyhä Henki on tappaja ja tappokäskyjen antaja.

        Jeesus opetti Israelin Jumalasta - Jehova-Jahve-uhrikulttijumalalle Jeesus on Israelin Jumalana, teuradtettu uhrilammas.

        Umpiluutako teidän pää on?!!

        Ehtoollinen on Jehova-Jahven pääsiäislampaan uhriateria - sekö jumaluus itse syötäisiin itselleen teurastettina uhrina Jeesuksen nimeen?!

        Tana, että olisi taas käyttöä sillä saunan taustalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun Jumalasi on käskenyt tappaa ja on tappanut itse enemmän kuin kukaan muu Raamatussa.

        Jeesus on tappaja ja tappokäskyjen antaja, sillä hän on Jehova.

        Mooseksen laki on Pyhän Hengen antama eli Pyhä Henki on tappaja ja tappokäskyjen antaja.

        Mikä, helvetti, saa sinut tekemään Jeesuksesta juutalaisten Jumalan, jonka sanoo Johannes 8. luvussa olevan Saatana ja kaiken valheen isän ja tapettiin jumalanpilkkasyytteellä tämän vastustamisesta? Kerrotko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä, helvetti, saa sinut tekemään Jeesuksesta juutalaisten Jumalan, jonka sanoo Johannes 8. luvussa olevan Saatana ja kaiken valheen isän ja tapettiin jumalanpilkkasyytteellä tämän vastustamisesta? Kerrotko?

        Mä sanoin teille jo vuosia sitten, että kun ihmiset ovat riittävän tyhmiä, ja tämä uskontovalhe keikahtaa kumoon, niin se onkin Jeesuksen vika - nyt siitä
        saadaan jo itse sanomansa saatanakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mä sanoin teille jo vuosia sitten, että kun ihmiset ovat riittävän tyhmiä, ja tämä uskontovalhe keikahtaa kumoon, niin se onkin Jeesuksen vika - nyt siitä
        saadaan jo itse sanomansa saatanakin.

        Ja muut sitten loistavalla älyllään kinaavat tulivuorenjumalan antamasta laista, ja kehuvat kuinka hieno liitto tuli Jeesuksen verellä uhrina tulivuoren kanssa! Te olette umpihulluja kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja muut sitten loistavalla älyllään kinaavat tulivuorenjumalan antamasta laista, ja kehuvat kuinka hieno liitto tuli Jeesuksen verellä uhrina tulivuoren kanssa! Te olette umpihulluja kaikki.

        Enää paikalta puuttuu ateistit tappelemaan uskovaisten kanssa, että he eivät ainakaan usko Jumala olevan olemassakaan, eivätkän edes tiedä, että uskovaiset puhuvat Jumalana tulivuoresta. Takuulla on olemassa - montakin tulivuorta.


      • ”Perinnäissäännöt ovat sitten aina aikalaistensa tulkinta Jumalan laista.”

        Mooses antoi tai kertoi – ihan miten vain – 613 pykälää, mitä juutalaisten piti noudattaa.
        Perinnäissäännöt ovat tosiaan sitä, miten näitä sääntöjä käytännössä pyrittiin noudattamaan ja satojen vuosien aikana kertyikin kattava tulkintalinja niille.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Perinnäissäännöt ovat sitten aina aikalaistensa tulkinta Jumalan laista.”

        Mooses antoi tai kertoi – ihan miten vain – 613 pykälää, mitä juutalaisten piti noudattaa.
        Perinnäissäännöt ovat tosiaan sitä, miten näitä sääntöjä käytännössä pyrittiin noudattamaan ja satojen vuosien aikana kertyikin kattava tulkintalinja niille.

        Mitä tulee Talmudiin, siellä on juutalaisten itse keksimiä perinnäissääntöjä, jotka ovat usein ristiriidassa Mooseksen lain ja muiden Talmudin perinnäissääntöjen kanssa. Jeesus ei hyväksynyt Mooseksen lain vastaisia perinnäissääntöjä.


      • Anonyymi

        Sunnuntaina käyn kaupassa ja paiskin töitä, mitä tarjolla sattuu olemaan. En ole sunnuntailain alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sunnuntaina käyn kaupassa ja paiskin töitä, mitä tarjolla sattuu olemaan. En ole sunnuntailain alla.

        Sunnuntai ei olekaan laki vaan pyhä päivä Jeesuksen muistolle HERRAN PÄIVÄ ja son dag POJAN PÄIVÄ. Koska ette usko poikaan Messias Jeesukseen teillä on muut jutut.


    • Anonyymi

      Kun vanha liitto oli lakiliitto, oli pakko olla perinnäissääntöjä. Ei lakeja voi muutoin edes yrittää noudattaa. Kun fariseukset tuomitsivat Jeesuksen sapatirikkomuksista se tavallaan tekivät sen aivan oikein. Ei heidän laintulkinnassaan sinällään ollut mitään vikaa. He eivät vain ymmärtäneet että oli alkamassa uusi hengen liitto, oli jo Johanneksesta alkanut ja heidän olisi pitänyt kuulla Jeesuksen opetuksia eikä kiihkoilla laista.

      • Voimakkaimmin Jeesus otti kantaa erääseen perinnäissääntöön, jolla kansa jätti tappamatta ne, jotka kiroavat isän ja äidin.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Voimakkaimmin Jeesus otti kantaa erääseen perinnäissääntöön, jolla kansa jätti tappamatta ne, jotka kiroavat isän ja äidin.

        Aikooko se toinen Iihava taas Iaiskotella koko päivän?
        🤓


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Voimakkaimmin Jeesus otti kantaa erääseen perinnäissääntöön, jolla kansa jätti tappamatta ne, jotka kiroavat isän ja äidin.

        Psykiatria perustuu muiden syyttelyn kiroamiseen meditaatioon vikojen etsimiseen ja vanhempien syyttelyyn.MIKÄLI JOKU KOULUKIUSAAJA AMPUU TOISIA tuskin sen teon syynä on ilkeät vanhemmat !Tai kun joku koulukaverisi varastaa sinulta ei sekään ole vanhempien syytä eikä sekään jos joku lyö sinua. Jokainen tekee itse omat pahat tekonsa ei voi syytellä muita. Koko psykiatria on humpuukia.


    • Anonyymi

      2Kun. 17:19 Kauko Säädin vielä viipyy⌛

      • Anonyymi

        Jeesus Messias on kuningasten kuningas joten voit unohtaa kuolleet jumalat ja kuninkaat. Hän on elävien Jumala. Tänään.


    • Anonyymi

      Mooses oli myytti. Egyptiläisissä hieroglyfeissä puhutaan Mooses-nimisestä papista, joka osallistui uusien siirtokuntien rakentamiseen. Myytti Mooseksen lapsuudesta toistuu tuhat vuotta Heprealaista Raamattua vanhemmissa sumerilaisissa myyteissä ja jopa intialaisessa Mahabharatassa. Myös kuvaus israeliittien Egyptin orjuudesta on suurella todennäköisyydellä sepitettä.

      Sen sijaan Baabelin vankeus on historiallinen tapahtuma: Babylonin vankeus (vanhassa raamatunkäännöksessä Baabelin vankeus) oli juutalaisten maanpakolaisuuden ajanjakso Babylonissa Mesopotamiassa. Se alkoi vuonna 597 eaa., jolloin Uus-Babylonian hallitsija Nebukadressar II ensimmäisen kerran valloitti Juudan kuningaskunnan pääkaupungin Jerusalemin ja karkotti juutalaisia Babyloniaan, ja päättyi vuonna 538 eaa. Kyyros Suuren sallittua juutalaisten palata Jerusalemiin.

      Persialaisvallan aikoihin juutalaiset olivat jakaantuneet moneen ryhmään, kuten papilliseen ja maaomaisuutta omistavaan luokkaan, jotka kiivailivat tuon tuosta keskenään. Molemmilla ryhmillä oli erilainen käsitys oikeudesta, Jumalasta jne. Joidenkin tutkijoiden mukaan persialaiset määräsivät juutalaiset kirjoittamaan kaikille juutalaisille yhteisen lain ja näin rauhoittamaan riidat, jolloin Jerusalem saisi suuremman itsemääräysoikeuden. Näin Toora kirjoitettiin juutalaisten laiksi.

      Vanhan testamentin tutkijoiden mukaan Mooseksen kirjoilla oli useita kirjoittajia, ja ne kirjoitettiin n. 700 eaa. alkaen parin vuosisadan ajanjaksolla. Tärkeimmät lähteet olivat papillinen ja jahvistinen. Esimerkiksi luomiskertomuksessa papillinen lähde kertoo tarun luomisesta niin, että ihmiset luotiin kuudentena päivänä. Mies ja nainen luotiin samaan aikaan. Jahvistinen lähde kuvaa tapahtumia Eedenin puutarhassa ja väittää, että Aadam luotiin ensimmäisenä päivänä ja Eeva vasta kuudentena.

      Tooran 613 lakia kehittyivät varmasti vuosisatojen aikana ja ne kirjattiin Heprealaiseen Raamattuun persialaisaikana. Myöhemmin syntyivät Talmud ja Mishna selittämään ja tarkentamaan lakien soveltamista.

      Kulttuurihistoriallisesti ajatellen pitkän ajanjakson aikana syntynyt juutalainen laki, joka sementoitiin persialaisvallan aikana, tuntuu uskottavalta. 10 käskyä ovat eräälainen pintaraapaisu Tooraa, mutta yleisellä tasolla oppimattomille helposti muistettavia perussääntöjä.

      Toisaalta juutalainen laki sai vaikutteita myös Hammurabin laista. Hammurabin laki on yksi varhaisimmista lakikokoelmista. Se luotiin Babyloniassa noin 1760 eaa. ja siinä on yhteensä 282 lakipykälää, jotka oli kaiverrettu julkisella paikalla olevaan kivipaateen. Laki on nimetty Babylonian tuolloisen kuninkaan Hammurabin mukaan.

      Lain perusajatukseksi on sanottu periaatetta "Silmä silmästä, hammas hampaasta".

      Tässä muodossaan fraasi ei kuitenkaan ole peräisin Hammurabin laista vaan Vanhasta testamentista, mutta myös Hammurabin laissa oli erilaisista väkivalta- ym. rikoksista ja veloista säädetty saman periaatteen mukaisia rangaistuksia. Oikeustieteessä tästä periaatteesta käytetään nimeä talio. Eräissä tapauksissa kuitenkin Hammurabin lain mukaankin tuomittiin väkivaltarikoksista vain sakkoa, erityisesti, jos rikos kohdistui alempaan säätyyn kuuluvaan henkilöön.

      Laki käsitteli lähinnä varkautta, paimentolaisuuteen liittyviä kysymyksiä, omaisuudelle aiheutettua vahinkoa, naisen oikeuksia, avioliittoa, lasten oikeuksia, orjan oikeuksia, murhaa ja erilaisia pahoinpitelyjä sekä kuolemaa. Rangaistukset olivat erilaisia eri yhteiskuntaryhmän jäsenille. Verotuksesta laki ei mainitse mitään.

      • "Tooran 613 lakia kehittyivät varmasti vuosisatojen aikana ja ne kirjattiin Heprealaiseen Raamattuun persialaisaikana. Myöhemmin syntyivät Talmud ja Mishna selittämään ja tarkentamaan lakien soveltamista."

        Aivan, ei niitä kerralla kehitetty vaan pitkän aikajakson kuluessa.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        "Tooran 613 lakia kehittyivät varmasti vuosisatojen aikana ja ne kirjattiin Heprealaiseen Raamattuun persialaisaikana. Myöhemmin syntyivät Talmud ja Mishna selittämään ja tarkentamaan lakien soveltamista."

        Aivan, ei niitä kerralla kehitetty vaan pitkän aikajakson kuluessa.

        Mooseksen laissa olevat käskyt on kirjattu Mooseksen aikana lakiin.

        Mitä tulee Talmudiin, siellä on juutalaisten itse keksimiä perinnäissääntöjä, jotka ovat usein ristiriidassa Mooseksen lain ja muiden Talmudin perinnäissääntöjen kanssa. Jeesus ei hyväksynyt Mooseksen lain vastaisia perinnäissääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mooseksen laissa olevat käskyt on kirjattu Mooseksen aikana lakiin.

        Mitä tulee Talmudiin, siellä on juutalaisten itse keksimiä perinnäissääntöjä, jotka ovat usein ristiriidassa Mooseksen lain ja muiden Talmudin perinnäissääntöjen kanssa. Jeesus ei hyväksynyt Mooseksen lain vastaisia perinnäissääntöjä.

        Ei juutalaiset ole mitään itse keksineet. Tulkinneet vain lakia kuten tämän päivän harhaoppiset tekevät sapatteineen. Jeesus eivääntänyt mitään tulkinnoista, vaan sanoi tekevänsä työtä alati. Eli aloitti uuden liiton, jota ei ohjaa perinnäissäänöt mitä voi tehdä sapattina, vaan Jumala Hengellään omiaan. Lakihenkisyys on väärän vallan alla olemista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei juutalaiset ole mitään itse keksineet. Tulkinneet vain lakia kuten tämän päivän harhaoppiset tekevät sapatteineen. Jeesus eivääntänyt mitään tulkinnoista, vaan sanoi tekevänsä työtä alati. Eli aloitti uuden liiton, jota ei ohjaa perinnäissäänöt mitä voi tehdä sapattina, vaan Jumala Hengellään omiaan. Lakihenkisyys on väärän vallan alla olemista.

        Sinä et taida tietää edes sitä, mikä on uusi liitto. Uudessa liitossa kirjoitetaan Mooseksen laki sydämeen, jotta sitä noudatettaisiin. Raamattu ei arvostele missään lakihenkisyydestä eikä edes mainitse sanaa lakihenkinen. Sen sijaan Raamattu ja myös Jeesus arvostelevat kansaa lukuisissa paikoissa lain noudattamatta jättämisestä.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et taida tietää edes sitä, mikä on uusi liitto. Uudessa liitossa kirjoitetaan Mooseksen laki sydämeen, jotta sitä noudatettaisiin. Raamattu ei arvostele missään lakihenkisyydestä eikä edes mainitse sanaa lakihenkinen. Sen sijaan Raamattu ja myös Jeesus arvostelevat kansaa lukuisissa paikoissa lain noudattamatta jättämisestä.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Noin juuri harhaoppiset kuvittevat kumoavansa uuden liiton.
        Onkin totta Raamatun mukaan, että laki on heille voimassa ja tulee heidät tuomitsemaan. Eikä se tuomio ole mieltä ylentävä. Turhaan Kristus on heidän edestään kuollut, kuten Paavali kirjoittaa lakihenkisistä.
        Laki on voimassa pahantekijöille tuomoiksi. Muutoinhan kaikki pelastuisi. Jeesus pelastaa vain ne, jotka usko at Häneen ja siihen, että ristillä ihminen pelastetaan kuolemam laista elävän Jumalan Hengellä uuteen elämään. Mikä on UT:n sanoma ihmiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin juuri harhaoppiset kuvittevat kumoavansa uuden liiton.
        Onkin totta Raamatun mukaan, että laki on heille voimassa ja tulee heidät tuomitsemaan. Eikä se tuomio ole mieltä ylentävä. Turhaan Kristus on heidän edestään kuollut, kuten Paavali kirjoittaa lakihenkisistä.
        Laki on voimassa pahantekijöille tuomoiksi. Muutoinhan kaikki pelastuisi. Jeesus pelastaa vain ne, jotka usko at Häneen ja siihen, että ristillä ihminen pelastetaan kuolemam laista elävän Jumalan Hengellä uuteen elämään. Mikä on UT:n sanoma ihmiselle.

        >>>Noin juuri harhaoppiset kuvittevat kumoavansa uuden liiton.<<<

        Uusi liitto ei ole sitä, mitä mieltä sinä olet asiasta. Jeesus asetti Jeremian profetoiman uuden liiton, jossa Mooseksen laki kirjoitetaan sydämeen, jotta sitä noudatettaisiin. Jos sinä et lakia noudata, sinä et ole uudessa liitossa etkä ole myöskään Kristuksessa.

        Jer 31:31 "Tulee aika", sanoo Herra, "jolloin minä teen uuden liiton Israelin kansan ja Juudan kansan kanssa.
        32 Tämä liitto ei ole samanlainen kuin se, jonka tein heidän isiensä kanssa silloin kun tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta. Sen liiton he rikkoivat, vaikka minä olin ottanut heidät omakseni, sanoo Herra.
        33 "Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa tulevina päivinä, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.

        >>>Laki on voimassa pahantekijöille tuomoiksi. <<<

        Jos sinä et lakia noudata, niin silloin laki on sinulle tuomioksi. Luterilaisuus on hylännyt lain, joten luterilaiset ovat lain tuomion alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin juuri harhaoppiset kuvittevat kumoavansa uuden liiton.
        Onkin totta Raamatun mukaan, että laki on heille voimassa ja tulee heidät tuomitsemaan. Eikä se tuomio ole mieltä ylentävä. Turhaan Kristus on heidän edestään kuollut, kuten Paavali kirjoittaa lakihenkisistä.
        Laki on voimassa pahantekijöille tuomoiksi. Muutoinhan kaikki pelastuisi. Jeesus pelastaa vain ne, jotka usko at Häneen ja siihen, että ristillä ihminen pelastetaan kuolemam laista elävän Jumalan Hengellä uuteen elämään. Mikä on UT:n sanoma ihmiselle.

        Kirje roomalaisille luku 13


    • Anonyymi

      Jos uusi liitto olisi lakiliitto sapatteineen, olisi UT kirjoitettu aivan toisella tavalla. Se olisi kertaus lakien noudattamisesta ja ohjeet miten se tehdään eikä olisi mitään tulkinnanvaraista.

      Nyt selkeästi UT kertoo millainen on hengen liitto. Tosin valaisee myös miten menee pieleen käskyillä, älä syö, älä koske.

      • Anonyymi

        Älä tee ! Kyllä teen paiskin sunnuntaina töitä hikihatussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä tee ! Kyllä teen paiskin sunnuntaina töitä hikihatussa.

        Sapatti on perjantai-illasta lauantai-iltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sapatti on perjantai-illasta lauantai-iltaan.

        Sunnuntai on Herran päivä heti aamusta seuraavaan maanantaihin.


    • Anonyymi

      Lakihenkiset monesti ryhtyvät herjaamaan hurmahenkiä, että ne kieltävät Jumalan lain.

      Aivan kuin heidän herjoillaan UT:n sanoma muuttuisi toiseksi kuin on.
      Aivan kuin herjaamalla tehtäisiin uskonpuhdistus.

      • Anonyymi

        En ole lakihenkinen. Paikin sunnuntaina töitä. Tee sinäkin niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole lakihenkinen. Paikin sunnuntaina töitä. Tee sinäkin niin.

        Me tehdään töitä perjantaita ja lauantait yölläkin ja pyhitetään pyhä sunnuntai Jeesukselle Messias vapahtaja.


    • Anonyymi

      Jotkut kuvittelee tekevänsä ns. Jumalanvaltakunnan työtä herjaamalla. Vaikka oikea sanoma on että Jeesus on vapauttanut meidät kuolemasta elämään.

      • Anonyymi

        Fariseus herjasi, kun näki minun sunnuntaina tekevän pihatöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fariseus herjasi, kun näki minun sunnuntaina tekevän pihatöitä.

        Fariseukset herjaa herran henkeä ja hänen ihmisiä jotka ahkeroivat lauantaina työssä.


    • Anonyymi

      Lakihenkistä harhaoppia on pakko syöttää ihmiselle, kun sitä ei voi lukea UT:sta suoraan. Saa aivan päinvastaisen kuvan ellei harhaoppinen tule selittämään ettei asiat ole siten kuten kirjoitettu on.

    • Anonyymi

      Mooseksen lain säätivät Mooses ja Israelin vanhimmat, mutta lain kuvat ja jumalanpalvelus määräykset antoi Jumala.

      • Anonyymi

        Olet väärässä. Jumala antoi lain Mooseksekselle, joka kirjoitti sen ylös Mooseksen laiksi. Ihmiset eivät ole asettaneet yhtäkään säädöstä Mooseksen lakiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Jumala antoi lain Mooseksekselle, joka kirjoitti sen ylös Mooseksen laiksi. Ihmiset eivät ole asettaneet yhtäkään säädöstä Mooseksen lakiin.

        Niin ei ihminen keksi omasta päästään ryhtyä tappamaam sapatin vuoksi. Toisaalta se kuului Jumalan suunnitelmaan. Niin Jeesus joutui sapatista ristille ja kumosi lain säädöksineen niiltä, jotka uskovat.

        Laki oli varjo Kristuksesta ja tarkoitettu häviämään kun täydellisyys ilmestyy. Näin meille uusi liitto opetetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Jumala antoi lain Mooseksekselle, joka kirjoitti sen ylös Mooseksen laiksi. Ihmiset eivät ole asettaneet yhtäkään säädöstä Mooseksen lakiin.

        Sinä olet väärässä ja olet noussut Jumalaa vastaan valheinesi: Jeesus sanoo: "Mitä Mooses on teille säätänyt?"
        He sanoivat: "Mooses salli kirjoittaa erokirjan ja hyljätä vaimon".
        Niin Jeesus sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden hän (Mooses)kirjoitti teille tämän säädöksen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet väärässä. Jumala antoi lain Mooseksekselle, joka kirjoitti sen ylös Mooseksen laiksi. Ihmiset eivät ole asettaneet yhtäkään säädöstä Mooseksen lakiin.

        Siitä huolimatta ei vaikuta siltä, että Mooses olisi kirjoittanut mitään.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Siitä huolimatta ei vaikuta siltä, että Mooses olisi kirjoittanut mitään.

        Huvittavaa on että Iihava Kuutio on vedellyt sinua roikkomahaa pyIIyyn.
        🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huvittavaa on että Iihava Kuutio on vedellyt sinua roikkomahaa pyIIyyn.
        🤓

        Ei ole. Oli silloin laiha.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Ei ole. Oli silloin laiha.

        Eipä ole enää.
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet väärässä ja olet noussut Jumalaa vastaan valheinesi: Jeesus sanoo: "Mitä Mooses on teille säätänyt?"
        He sanoivat: "Mooses salli kirjoittaa erokirjan ja hyljätä vaimon".
        Niin Jeesus sanoi heille: "Teidän sydämenne kovuuden tähden hän (Mooses)kirjoitti teille tämän säädöksen.

        Mooses ei ole itse asettanut lakiin mitään säädöksiä. Jumala antoi lain Moosekselle, joka ilmoitti sen kansalle. Jeesus hyväksyi kaikki Mooseksen lain käskyt.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eipä ole enää.
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        Sinulla on kuitenkin aikakäsitys täysin pielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ei ihminen keksi omasta päästään ryhtyä tappamaam sapatin vuoksi. Toisaalta se kuului Jumalan suunnitelmaan. Niin Jeesus joutui sapatista ristille ja kumosi lain säädöksineen niiltä, jotka uskovat.

        Laki oli varjo Kristuksesta ja tarkoitettu häviämään kun täydellisyys ilmestyy. Näin meille uusi liitto opetetaan.

        Ei se mikään varjo ollut, kun tapettiin lain rikkojia. Se oli niin ja aamen: Pyhässä Hengessä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huvittavaa on että Iihava Kuutio on vedellyt sinua roikkomahaa pyIIyyn.
        🤓

        Tuollko osoitit, että Mooses oli olemassa ja kirjoitti? Argumentointisi vetää hiljaiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huvittavaa on että Iihava Kuutio on vedellyt sinua roikkomahaa pyIIyyn.
        🤓

        Minulla on aina ollut pallomaha. Sitä leikkaus vielä korostaa.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Minulla on aina ollut pallomaha. Sitä leikkaus vielä korostaa.

        Olet kova selittelemään.
        🤓


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Sinulla on kuitenkin aikakäsitys täysin pielessä.

        Vain sinulla on.
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet kova selittelemään.
        🤓

        Olen se, joka kertoo aina miten asiat ovat.

        Kerran yksi sai potkut, kun kerroin pomolle hänen kysyessään minulta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vain sinulla on.
        🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

        Ei minulla. Tiedän, että peppuseksiä ei ole nykyään ollut.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olen se, joka kertoo aina miten asiat ovat.

        Kerran yksi sai potkut, kun kerroin pomolle hänen kysyessään minulta.

        Luulet taas itsestäsi ihan liikoja.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olen se, joka kertoo aina miten asiat ovat.

        Kerran yksi sai potkut, kun kerroin pomolle hänen kysyessään minulta.

        OIet naismainen juorukeIIo tosiaan.

        Kimitit senkin asian.
        🤓


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olen se, joka kertoo aina miten asiat ovat.

        Kerran yksi sai potkut, kun kerroin pomolle hänen kysyessään minulta.

        Se toinen on järkyttävän Iihava ToIIo kuten sinäkin.

        Mikset edes ymmärrä hävetä? Aivan karmaiseva näky siellä.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olen se, joka kertoo aina miten asiat ovat.

        Kerran yksi sai potkut, kun kerroin pomolle hänen kysyessään minulta.

        OIet järkyttävä Iäskimaha.

        Häpeä itseäsi heti‼️‼️‼️‼️


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Ei minulla. Tiedän, että peppuseksiä ei ole nykyään ollut.

        OIet kuuluisin Bottom.


      • Anonyymi kirjoitti:

        OIet naismainen juorukeIIo tosiaan.

        Kimitit senkin asian.
        🤓

        Oli pakko. Oli kyse siitä, että.... Ja minun on pakko kertoa miten asiat ovat.

        Miksi luulet minun kimittävän? Haluan ohjata sinut minun Facebookiin katsomaan videoita.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Oli pakko. Oli kyse siitä, että.... Ja minun on pakko kertoa miten asiat ovat.

        Miksi luulet minun kimittävän? Haluan ohjata sinut minun Facebookiin katsomaan videoita.

        Juu.

        OIet naismainen juorukello.

        Antonio on naismainen myös ja lyö naisia. Sitä sinäkin haluaisit tehdä.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Oli pakko. Oli kyse siitä, että.... Ja minun on pakko kertoa miten asiat ovat.

        Miksi luulet minun kimittävän? Haluan ohjata sinut minun Facebookiin katsomaan videoita.

        OIet nàsmainen Iihava ToIio.

        Se toinen vielä jättimäiempi ToIIo.

        Soini jää kolmoseksi.
        🤓


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu.

        OIet naismainen juorukello.

        Antonio on naismainen myös ja lyö naisia. Sitä sinäkin haluaisit tehdä.

        En nähnyt syytä miksi juoppo työkaveri olisi saanut jäädä sinne. Siitä oli pelkkää haittaa.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        En nähnyt syytä miksi juoppo työkaveri olisi saanut jäädä sinne. Siitä oli pelkkää haittaa.

        Elät taas kymmeniä vuosia vanhaa asiaa,
        NYT olet itse alkoholisti.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        En nähnyt syytä miksi juoppo työkaveri olisi saanut jäädä sinne. Siitä oli pelkkää haittaa.

        OIet tosiaan aIkohoIisti ja täysi juoppo.

        Sinun on syytä hävetä.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        En nähnyt syytä miksi juoppo työkaveri olisi saanut jäädä sinne. Siitä oli pelkkää haittaa.

        OIet pelkkä haittatekijä.

        Voit tehdä ratkaisua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ei ihminen keksi omasta päästään ryhtyä tappamaam sapatin vuoksi. Toisaalta se kuului Jumalan suunnitelmaan. Niin Jeesus joutui sapatista ristille ja kumosi lain säädöksineen niiltä, jotka uskovat.

        Laki oli varjo Kristuksesta ja tarkoitettu häviämään kun täydellisyys ilmestyy. Näin meille uusi liitto opetetaan.

        Kuten tiedetään Egyptin vaikutus näkyy siinailla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mooses ei ole itse asettanut lakiin mitään säädöksiä. Jumala antoi lain Moosekselle, joka ilmoitti sen kansalle. Jeesus hyväksyi kaikki Mooseksen lain käskyt.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.

        Kaikki lait on rikottu kukaan ei ole niin hyvä ettei varastaisi huoraisi tai syyttelisi muita väärin tai etteikö himoitsisi muiden omaa niin kuningas David myös lankesi himoihinsa ja nai toisen vaimoa tappoi juutalaisen sotapäällikön. Turha esittää jotain Jumalan sijaista täällä kun on kuoleva ihminen.


    • Anonyymi

      Miten lakeja voi kumota?

      Ei olisi mitään millä tuomita esim. harhaoppiset. Nyt laki tuomitsee heidät kun eivät luota pelastuksessa Kristukseen ja siihen, että Hän poistaa lain kirouksen.

      • Anonyymi

        Jeesus on itse säätänyt Mooseksen lain käskyt. Eivät ne johda kiroukseen, kun niitä noudattaa tarkoin. Ne tuovat siunauksen ja elämän, ihan niin kuin Jeesus opetti. Toki ne lainrikkojille tuovat kirouksen ja kuoleman: on kymmeniä käskyjä, joiden rikkojat pitää tappaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on itse säätänyt Mooseksen lain käskyt. Eivät ne johda kiroukseen, kun niitä noudattaa tarkoin. Ne tuovat siunauksen ja elämän, ihan niin kuin Jeesus opetti. Toki ne lainrikkojille tuovat kirouksen ja kuoleman: on kymmeniä käskyjä, joiden rikkojat pitää tappaa.

        Et sitten osannut lukea 5.Moos.4:10 alkaen, että kuka antoi Mooseksen lain, NIINKÖ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten osannut lukea 5.Moos.4:10 alkaen, että kuka antoi Mooseksen lain, NIINKÖ?

        Rauhoitu jahvekultti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus on itse säätänyt Mooseksen lain käskyt. Eivät ne johda kiroukseen, kun niitä noudattaa tarkoin. Ne tuovat siunauksen ja elämän, ihan niin kuin Jeesus opetti. Toki ne lainrikkojille tuovat kirouksen ja kuoleman: on kymmeniä käskyjä, joiden rikkojat pitää tappaa.

        Jeesus sitten esitti kaikelle uudet kuviot.

        Sekava ihminen.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Jeesus sitten esitti kaikelle uudet kuviot.

        Sekava ihminen.

        Mitå se toinen Iihava on saanut tänään aikaiseksi?

        Alahan kertoa, RumaJammu‼️‼️‼️‼️‼️


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitå se toinen Iihava on saanut tänään aikaiseksi?

        Alahan kertoa, RumaJammu‼️‼️‼️‼️‼️

        Sen verran kuin pitää. Talossa on outo johto: ei saa soittaa liikaa.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Sen verran kuin pitää. Talossa on outo johto: ei saa soittaa liikaa.

        Ei siis mitåän taaskaan.

        Järkyttävä ToIIo tosiaan.
        🤓


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Sen verran kuin pitää. Talossa on outo johto: ei saa soittaa liikaa.

        Miten se ToIIo ei selviä edes helpoista hanttihommistaan⁉️⁉️⁉️⁉️⁉️


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten osannut lukea 5.Moos.4:10 alkaen, että kuka antoi Mooseksen lain, NIINKÖ?

        Katsos 2 Mooses 22 kertoo jotain teistä


    • Anonyymi

      Kaikki sivistyneet tuon tietävät, piruhan sen on laatinut!

    • Anonyymi

      Se joka kyseisen tarinan sepitti on vastuussa. Tosin tuota satua on muutettu ja tulkittu monella tapaa ja käännetty monille kielille ja aina tarina muuttuu tai muutetaan kullekin sopivaksi🥸

      • Anonyymi

        Miten sitä on muutettu?


    • Anonyymi

      Laki on kirous siihen luottavalle. Ei ole mitään pelastusta silloin.

      • Anonyymi

        Ehkä kaikki eivät halua peladtua palvelemaan lihalla synnin lakia tai tekemään sitä pahaa mitä vihaa? Pelastus löytyy Roomalaiskirjeen 7 luku. Koko juttu ja uskonto on teidän pilkkana pitämistä.


      • Anonyymi

        Romani vapaakirkosta ja juutalainen synagogalta salaa tupakalla ja myy huumeita. Luulee ettei kukaan näe heitä. SYNTIIN LANKEEMUS VAIKUTTAA KAIKISSA.


    • Anonyymi

      Kysy siltä jos uskallat alkaa valmistautumaan.

    • Anonyymi

      Edelleenkö ette ole osanneet lukea 5.Moos.4:10 alkaen?

      • Anonyymi

        Sinä et osaa, jahvekultti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä et osaa, jahvekultti.

        Et aito_lainen useampaa sanaa tänään osaa?


    • Anonyymi

      Tulee päivä, kun vedet silmissä ihmiset nauravat teille, kun ensimmäinen toimittaja keksii tämän Raamatun kohdan, että tämän kanssa uskovaiset teki uuden liiton Jeesuksen verellä.

      Löytyy siis vielä vuonna 2024 'yksin uskosta' kristinuskon ja luterilaisuuden Jumalana 5.Moos.4:10, kun antaa kymmenen käskyään.

    • Anonyymi

      Jeesus. Jeesus on Jehova.

      • Anonyymi

        KYllä, itse Jumala


    • Anonyymi

      Jeesus sen sääti. Sitten purki sen käskyjä ja kielsi noudattamasta sitä. Sanoi synniksi sitä, jos hänen lakiaan noudatetaan.

    • Anonyymi

      Jumala säästi lait väliaikaiseksi ihmisten tottelemattomuuden tähden. Kun Jeesus täydellisyys tuli, vajavaisuus katosi.

    • Näemmä on monenlaisia käsityksiä siitä, kuka on säätänyt Mooseksen lait.

      ”Anonyymi” 2024-01-30 08:23:19 mukaan ”Mooseksen laissa olevat käskyt on kirjattu Mooseksen aikana lakiin.”

      Kukaan ei ole voinut todistaa, että Moosen olisi ollut olemassa, mutta ilmeisesti hänen kaltaisensa ihminen on ollut johtajahahmona.

      Raamatun perusteella on arvoitu, että Mooses olisi elänyt 1500-luvun eKr. ja 1200-luvun eKr. välisenä aikana. VT:n kirjoitukset on ajoitettu 1400–400 eKr. väliselle ajalle. Nykyisen muotonsa ne saivat vuosina 500–400 eKr. Eli siinä on yhdistelty vanhoja tekstejä ja uudistettu samalla kieltä, koska kieli muuttuu aina ajan myötä eikä vanhempia sanoja esim. enää ymmärretä.

      Kuten aina, kirjoitettua tekstiä sovelletaan siihen elävään elämään, eikä se aina ole kovin yksikertaista. Aluksi nämä selityksen kulkivat suullisina, oppineilta seuraavalle sukupolvelle. Olihan Mooseksen laissa kymmen käskyn lisäksi 613 lakia, koskien rikoksia, sotaa, sekä erilaisia elämänohjeita.

      ”Mitä tulee Talmudiin, siellä on juutalaisten itse keksimiä perinnäissääntöjä, jotka ovat usein ristiriidassa Mooseksen lain ja muiden Talmudin perinnäissääntöjen kanssa.”

      Talmud syntyi siksi, ettei enää suullisella selityksillä pärjätty, tahtoivat muuttua aikojen myötä. Kirjoitettiin siis ylös Tanakia täydentäviä selityksiä. Talmudissa on myös keskustelua ja väittelyjä sekä kertomuksia, joilla pyritään selittämään lakien merkitystä ja soveltamista käytäntöön.

      Ne eivät siis ole ristiriidassa, vaan täydentävät Tanakia. Sen vuoksi ne ovat tosiaan ”perinnäissääntöjä”,

      Fariseukset olivat ryhmä, joka halusi elää tarkoin Tooran mukaan ja halusivat ulottaa Jumalan tahdonmukaisen elämän koskemaan kaikkia elämänalueita.
      Tässä vaatimuksessa oli se ongelma, että liian tiukasti lakien mukaan eläminen on lopulta mahdotonta. Jeesus kritisoi heitä juuri siitä ja halusi vapaamielisempää tulkintaa.

      ”Anonyymi” 2024-01-30 11:57:28 puolestaan vähän yhdistelee asioita ”Mooseksen lain säätivät Mooses ja Israelin vanhimmat, mutta lain kuvat ja jumalanpalvelus määräykset antoi Jumala.”

      Tosin hämäräksi jää mitä ovat ”lain kuvat” tai ”jumalanpalvelusmääräykset”.

      ”Anonyymi” 2024-01-30 13:10:36 sen sijaan oikoo aika tavalla ”Mooses ei ole itse asettanut lakiin mitään säädöksiä. Jumala antoi lain Moosekselle, joka ilmoitti sen kansalle.”

      :D Kun piti niitä ”lakeja” jotenkin tuoda käytäntöön, niin totta kai niitä piti jotenkin selittää että mitä, miten ja miksi jotakin piti tehdä.

      Sen sijaan ”Anonyymi” 2024-01-30 14:34:54 on jo aika lailla hukassa ”Jeesus on itse säätänyt Mooseksen lain käskyt.”

      • Anonyymi

        Kerrotko kuka sinun mielestäsi on säätänyt Mooseksen lain.


      • Anonyymi

        >>>Kukaan ei ole voinut todistaa, että Moosen olisi ollut olemassa, mutta ilmeisesti hänen kaltaisensa ihminen on ollut johtajahahmona.<<<

        Monet ovat väittäneet, ettei Mummomuori ole uskossa, vaan hän on tullut tänne vain kavaltamaan. Tämä jumalaton kommentti on yksi todiste lisää, että Mummomuori ei ole uskossa, vaan hän on Saatanan kätyri.

        >>>Ne eivät siis ole ristiriidassa, vaan täydentävät Tanakia. Sen vuoksi ne ovat tosiaan ”perinnäissääntöjä”,<<<

        Talmudissa olevat ohjeet ovat sekä keskenään ristiriitaisia että usein myös ristiriidassa Tanakin eli Vanhan testamentin kanssa. Tästä kommentista voimme huomata, että Mummomuori joko ei tiedä mistä puhuu tai hän on tullut tänne vain valehtelemaan. Jeesus arvosteli fariseuksia Mooseksen lain vastaisten perinnäissääntöjen laatimisesta.

        >>>Fariseukset olivat ryhmä, joka halusi elää tarkoin Tooran mukaan ja halusivat ulottaa Jumalan tahdonmukaisen elämän koskemaan kaikkia elämänalueita.
        Tässä vaatimuksessa oli se ongelma, että liian tiukasti lakien mukaan eläminen on lopulta mahdotonta. Jeesus kritisoi heitä juuri siitä ja halusi vapaamielisempää tulkintaa.<<<

        Tämä on paksu valhe.

        Raamatun mukaan lain täyttäminen on helppoa. Paavali joka kirjoitti, että vain Mooseksen lain täyttäneet pakanakristyt pelastuvat. Jeesus ei tullut kumoamaan lakia vaan vaati kaikkia ihmisiä jokaisesta kansasta noudattamaan lakia mitään siitä muuttamatta.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
        20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
        ---
        23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan.

        5 Moos 30:11 Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana.
        ---
        14 Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.

        1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.

        >>>Sen sijaan ”Anonyymi” 2024-01-30 14:34:54 on jo aika lailla hukassa ”Jeesus on itse säätänyt Mooseksen lain käskyt.”<<<

        Paavalin opetuksen mukaan Herra Jeesus kulki erämaassa pilvipatsaassa Israelin kansan kanssa ja kävi keskustelemassa Mooseksen kanssa kasvotusten. On siis selvää, että Herra Jeesus antoi lain Moosekselle. Kun Paavali puhui Kristuksen laista, hän tarkoitti Mooseksen lakia.

        1 Kor 10:1 Veljet, haluan teidän tietävän, että isämme vaelsivat kaikki pilven johdattamina ja kulkivat meren poikki.
        2 Kaikki he saivat pilvessä ja meressä kasteen Mooseksen seuraajiksi.
        3 Kaikki he söivät samaa hengellistä ruokaa
        4 ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerrotko kuka sinun mielestäsi on säätänyt Mooseksen lain.

        "Kerrotko kuka sinun mielestäsi on säätänyt Mooseksen lain."

        Tuossahan juuri kerroin :D


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        "Kerrotko kuka sinun mielestäsi on säätänyt Mooseksen lain."

        Tuossahan juuri kerroin :D

        Sano vain se nimi.


      • Anonyymi

        Jeesus on Jehova. Vai eikö ole?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sano vain se nimi.

        Kukaan ei ole voinut todistaa, että Moosen olisi ollut olemassa, mutta ilmeisesti hänen kaltaisensa ihminen on ollut johtajahahmona.

        Raamatun perusteella on arvoitu, että Mooses olisi elänyt 1500-luvun eKr. ja 1200-luvun eKr. välisenä aikana. VT:n kirjoitukset on ajoitettu 1400–400 eKr. väliselle ajalle. Nykyisen muotonsa ne saivat vuosina 500–400 eKr. Eli siinä on yhdistelty vanhoja tekstejä ja uudistettu samalla kieltä, koska kieli muuttuu aina ajan myötä eikä vanhempia sanoja esim. enää ymmärretä.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Kukaan ei ole voinut todistaa, että Moosen olisi ollut olemassa, mutta ilmeisesti hänen kaltaisensa ihminen on ollut johtajahahmona.

        Raamatun perusteella on arvoitu, että Mooses olisi elänyt 1500-luvun eKr. ja 1200-luvun eKr. välisenä aikana. VT:n kirjoitukset on ajoitettu 1400–400 eKr. väliselle ajalle. Nykyisen muotonsa ne saivat vuosina 500–400 eKr. Eli siinä on yhdistelty vanhoja tekstejä ja uudistettu samalla kieltä, koska kieli muuttuu aina ajan myötä eikä vanhempia sanoja esim. enää ymmärretä.

        Sinä olet täysin jumalaton valehtelija. Tietenkin voidaan todistaa Mooseksen olleen olemassa. Juutalaisuutta ei olisi syntynyt siinä muodossa, mitä se nykyään on, ellei Mooseksen ajan tapahtumista olisi juutalaiset kirjoittaneet pyhät kirjoituksensa. Ne riittävät todisteeksi Mooseksesta.

        >>>Eli siinä on yhdistelty vanhoja tekstejä ja uudistettu samalla kieltä, koska kieli muuttuu aina ajan myötä eikä vanhempia sanoja esim. enää ymmärretä.<<<

        Vanhassa testamentissa on noin 8000 hebrean sanaa, jotka ovat käytössä myös modernissa hebreassa. Juutalaiset pystyvät nykyään lukemaan ja ymmärtämään Raamatussa olevaa hebreaa ihan helposti, vaikka kielioppi on jonkin verran muuttunut mm. sanajärjestyksen osalta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet täysin jumalaton valehtelija. Tietenkin voidaan todistaa Mooseksen olleen olemassa. Juutalaisuutta ei olisi syntynyt siinä muodossa, mitä se nykyään on, ellei Mooseksen ajan tapahtumista olisi juutalaiset kirjoittaneet pyhät kirjoituksensa. Ne riittävät todisteeksi Mooseksesta.

        >>>Eli siinä on yhdistelty vanhoja tekstejä ja uudistettu samalla kieltä, koska kieli muuttuu aina ajan myötä eikä vanhempia sanoja esim. enää ymmärretä.<<<

        Vanhassa testamentissa on noin 8000 hebrean sanaa, jotka ovat käytössä myös modernissa hebreassa. Juutalaiset pystyvät nykyään lukemaan ja ymmärtämään Raamatussa olevaa hebreaa ihan helposti, vaikka kielioppi on jonkin verran muuttunut mm. sanajärjestyksen osalta.

        Mooseksen lakeja on kirjoitettu siis monta sataa vuotta, eivät ne ole kerralla tulleet.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Mooseksen lakeja on kirjoitettu siis monta sataa vuotta, eivät ne ole kerralla tulleet.

        Mooseksen kuolema on kirjaan lisätty myöhemmin. Se asia on selvä.

        Muutta muuten Mooseksen kirja on Mooseksen kirjoittama. Sina jaat taas väärää tietoa. Olet todella jumalaton nainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mooseksen kuolema on kirjaan lisätty myöhemmin. Se asia on selvä.

        Muutta muuten Mooseksen kirja on Mooseksen kirjoittama. Sina jaat taas väärää tietoa. Olet todella jumalaton nainen.

        :D Saat toki uskoa ihan miten vain, vaikka tosiasiat eivät ihan niin olisikaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mooseksen kuolema on kirjaan lisätty myöhemmin. Se asia on selvä.

        Muutta muuten Mooseksen kirja on Mooseksen kirjoittama. Sina jaat taas väärää tietoa. Olet todella jumalaton nainen.

        Se, että kerrotaan Mooseksesta, ei tee hänestä kirjoittajaa.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Se, että kerrotaan Mooseksesta, ei tee hänestä kirjoittajaa.

        Kailkki inhoavat sinua ja sitä toista Iihavaa.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        :D Saat toki uskoa ihan miten vain, vaikka tosiasiat eivät ihan niin olisikaan.

        OIet täynnä Pahuutta.

        Se oikein huokuu sinusta.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Se, että kerrotaan Mooseksesta, ei tee hänestä kirjoittajaa.

        Siellä tosiaan kaksi nàismaista ja Soinia paksumpaa.

        Etkä ymmärrä edes hävetä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        OIet täynnä Pahuutta.

        Se oikein huokuu sinusta.

        Pahuutta? Eikö sentään asiallisuutta?


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Pahuutta? Eikö sentään asiallisuutta?

        Sinun kohdallasi kaikki on silkkaa tyhmyyttä,


    • Anonyymi

      3:15 Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin

      4:4 Mutta Herra sanoi Moosekselle: "Ojenna kätesi ja tartu sen pyrstöön"

      4:19 Ja Herra sanoi Moosekselle Midianissa:

      KR 1933/-38
      2Moos. 14:1 Herra puhui Moosekselle sanoen:

      3.Mooseksen kirja:
      22:1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
      22:17 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
      22:26 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
      23:1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
      23:9 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
      23:23 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
      23:26 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
      23:33 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
      24:1 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
      24:13 Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:

      • Raamatun jälkeen Jumala ei ole sitten puhunut kenenkään. Sellainen on Raamattu.


      • En ole koskaan kiistänyt. Sitä tapahtui vähän yli 13 vuotta sitten.


    • Anonyymi

      Jumala antoi Mooseksen lain ihmisten tottelemattomuuden tähden sekä sapatista ankaran lain, että Israelin kansa muistaisi että Jumala vapautti heidät orjuudesta. Ei Jeesus niitä lakeja muutellut toiseen muotoon, ei poistanut osia ja jättänyt jotain jäljelle, vaan Jumala Jeesuksen kautta täytti lain siten ettei sen kautta tuleva rangaistus ole ihmisen osana jos hän uskoo Jeesukseen ja ottaa vastaan Jumalan armon Pyhässä Hengessä.

      Pahantekijöille laki jäi tuomioksi, sillä eihän synti muutoin saisi palkkaansa. Nyt laki vain pelkästään tuomitsee ja Jumalan lapset eivät ole siitä tuomiosta osallisia. He vaeltavat Hengessä ja niin Jumala heidän puolestaan täyttää lain siten että he eivät vaella orjallisia himojaan noudattaen, vaan Pyhässä Hengessä.

      • Vähän sekavaa.

        Synnin pitää saada palkkansa, mutta se ei koskeekaan Jumalan lapsia.

        Tosin Raamatussa ei ole tuollaisia Jumalan lapsia: ei edes Mooses.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Vähän sekavaa.

        Synnin pitää saada palkkansa, mutta se ei koskeekaan Jumalan lapsia.

        Tosin Raamatussa ei ole tuollaisia Jumalan lapsia: ei edes Mooses.

        Kerrotaan Totuus sinulle.

        Siellä tosiaan kaksin kappalein naismaisia Iihavia ToIIoja.

        Kaikki inhoavat teitä.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Vähän sekavaa.

        Synnin pitää saada palkkansa, mutta se ei koskeekaan Jumalan lapsia.

        Tosin Raamatussa ei ole tuollaisia Jumalan lapsia: ei edes Mooses.

        Paavali oli ja julisti sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paavali oli ja julisti sitä.

        Niin teki joo


    • Anonyymi

      Jeesus on säätänyt Mooseksen lain. Jeesus on Jehova. Tappokäskyt ovat Jeesukselta.

      • Anonyymi

        Jumala antoi Mooselle 10 käskyn lain. Niiden käskyjen rikkomisesta johtuvista rangaistuksista Jumala ei puhunut mitään. Myöhemmässä vaiheessa kylläkin Mooselle Jumala antoi rangaistuksista tietoa.
        Sillä aina rikoksista seuraa rangaistu. Siksi pitää raamattua lukiessa pitää aina lukea niin paljon, että selviää miksi ja mistä? Kansaa ja kansalaista rangaistiin. Kyllä se rikosrekisteri siitä sitten selviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala antoi Mooselle 10 käskyn lain. Niiden käskyjen rikkomisesta johtuvista rangaistuksista Jumala ei puhunut mitään. Myöhemmässä vaiheessa kylläkin Mooselle Jumala antoi rangaistuksista tietoa.
        Sillä aina rikoksista seuraa rangaistu. Siksi pitää raamattua lukiessa pitää aina lukea niin paljon, että selviää miksi ja mistä? Kansaa ja kansalaista rangaistiin. Kyllä se rikosrekisteri siitä sitten selviää.

        Ja se Jumala asuu Raamatun mukaan edelleenkin tulivuoren sisällä, ja kohentelee sitä elämän puun - ja niiden muidenkin paratiisin puiden - hiillosta hiilihangollaan odotellessaan teidän kuolemaanne.

        Löytyy 5.Moos.4:10 alkaen ja 1.Kor.3:13


    • Anonyymi

      Kristus on lain loppu kuten Paavali kirjoittaa. Paavali on kristinuskon isä ja keksijä.
      Kristinusko perustuu Paavalin Jeesus ilmestyksiin. Kolminaisuusoppi perustuu Paavalin kirjeisiin.

      • Anonyymi

        JA Paavali oli Herran Jeesuksen apostoli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        JA Paavali oli Herran Jeesuksen apostoli

        Totta kai oli - apostolien tehtävä oli määrätä Jeesukselle kuolemantuomio teurastettuna uhrilampaana (1.Kor.5:7), ja käskeä perkaamaan pois Jeesuksen opettama taivasten valtakunta (Matt.13:33) sekä kirota Jeesus kiroukseksi opettamanaan Israelin Jumalana (Gal.3:13), taivasten valtakunnan isänä.

        Myös käskeä syömään Jeesus kuvitellen ruumiin ja verrn olevan todellisesti läsnä (1.Kor.11:23) tämän kuoleman julistamiseksi, että pääsee tulivuoren Jumalan, juutalaisten Jumalan luo, joka onkin Raamatun Saatana (1.Kot.3:13) taivaaseen, jossa palaa tuli.

        En näe yhtään kohtaa, joka ei todella täyttäisi Jeesuksen apostolin nimitysvirkaa, jonka Paavali itselleen nimitti.


    • Anonyymi

      Mooseksen lain säätäjä löytyy selvällä suomen kielellä 5.Moos.4:10 alkaen. Säätäjä asuu tulivuoren sisällä.

    • Mooseksen lait ovat syntyneet muutaman sadan vuoden aikana.

    • Anonyymi

      Jumala itse sääti Mooseksen antamat lait. Mooses oli osittainen kirjuri ja Jumala lakien laatija. Jumala oli kyllä kirjurina kymmenien käskyjen antamisessa.

      • Tosin noita kirjureita on ollut satoja, sillä kirjeitä kirjoiteltiin ja kopioitiin monen sadan vuoden aikana.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Tosin noita kirjureita on ollut satoja, sillä kirjeitä kirjoiteltiin ja kopioitiin monen sadan vuoden aikana.

        Onko se joku ongelma sinulle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko se joku ongelma sinulle?

        Ei todellakaan ole. Mutta näemmä se joillekin on.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Ei todellakaan ole. Mutta näemmä se joillekin on.

        Sinun ongelmasi on se, että yrität taistella Jumalaa vastaan.,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinun ongelmasi on se, että yrität taistella Jumalaa vastaan.,

        :D Kun en hyväksy siis joidenkin luomaa käsitystä siitä, mitä heidän mielestään on Jumalan tahto, sinä pidät heitä siis jumalina?


    • Anonyymi

      Koko laki ja rangaistukset olivat annettu Israelin kansan uppiniskaisuuden takia. Ei niiden ollutkaan tarkoitus olla pysyviä, vaan Israel ei olisi säilyttänyt yhtyettä Jumalaan erämaavaelluksella jos yhteys Jumalaan olisi ollut ilman lakia kuten sitä ennen. Olisi epäjumalankuvat täyttäneet Iraelilaisten päät.

      Ja tietenkin olisi turha ollut antaa lakia jos ei olisi ollut rangaistuta. Ei kukaan silloin silti olisi lakia noudattanut ja laista ei olisi ollut mitään hyötyä. Kansa olisi kääntynyt pakanauskontoihin.

      Siksi Israelin kansalle annettiin laki erämaavaelluksen ajaksi ja Jeesus vapautti kansan sen orjuudesta ja kirouksesta jos he uskovat Jeesukeen. Joskin Israel ei ottanut Jeesusta vastaan, vaan Hänet tapettiin sapattirikkomuksista, mutta siten Jeesus lopullisesti poisti lain syytökset uskovalta.

      • Anonyymi

        Juu tapettiin sapattirikkomuksesta israelilaisena, kun sanoi juutalaisten Mooseksen Jumalaa Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi. Löytyy Joh.8. Raamatun mukaan Mooseksen Jumala on Ilmestyskirjan puhuva Pedon kuva, kuningas Salomon Jumala, jonka uhrikäskyillä hän keräsi kansalta 666 talenttia kultaa vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu tapettiin sapattirikkomuksesta israelilaisena, kun sanoi juutalaisten Mooseksen Jumalaa Saatanaksi ja kaiken valheen isäksi. Löytyy Joh.8. Raamatun mukaan Mooseksen Jumala on Ilmestyskirjan puhuva Pedon kuva, kuningas Salomon Jumala, jonka uhrikäskyillä hän keräsi kansalta 666 talenttia kultaa vuodessa.

        Ja miljoonasensimmäinen kerta - koko Raamatun totuus löytyy Jeremian kirjan 7. luvusta, mihin Jeesus viittaa sanoilla 'kirjoitettu on', riehuessaan Jahven temppelissä, jonka oli rakentanut kuningas Salomo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja miljoonasensimmäinen kerta - koko Raamatun totuus löytyy Jeremian kirjan 7. luvusta, mihin Jeesus viittaa sanoilla 'kirjoitettu on', riehuessaan Jahven temppelissä, jonka oli rakentanut kuningas Salomo.

        Kun luette tuon luvun Jeremia 7, että mitä Israelin Jumala sanoo erämaavaelluksesta, niin ihmetelkääpä tätä merkillistä 'Jeesuksen sapattirikkomuskirjoittajaa', että mikä hänen motiivinsa näihin valheisiin on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun luette tuon luvun Jeremia 7, että mitä Israelin Jumala sanoo erämaavaelluksesta, niin ihmetelkääpä tätä merkillistä 'Jeesuksen sapattirikkomuskirjoittajaa', että mikä hänen motiivinsa näihin valheisiin on.

        Jos Raamattu todistaa - Mooseksen Jumala on tulivuori. On myös historian faktatieto.

        On pelättävä VT:n jumaluus muinaisilla paimentolaisilla, joka Mooseksen kirjojen mukaan on jo pahasti alkoholisoitunutkin uhrilahja viineistään, ja jolla oli Asera-niminen vaimo, ja joka vaati uhreikseen lapsia.

        On Jeesuksen sanoma VT:n Saatana

        Miten kukaan täyspäinen ihminen edes voi kuvitella Jeesuksen opettaneen tätä taivasten valtakunnan isä Jumalana??!!

        Tällaisia Raamatun tulkintaa voi pitää hyvällä syyllä jo mielisairautena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos Raamattu todistaa - Mooseksen Jumala on tulivuori. On myös historian faktatieto.

        On pelättävä VT:n jumaluus muinaisilla paimentolaisilla, joka Mooseksen kirjojen mukaan on jo pahasti alkoholisoitunutkin uhrilahja viineistään, ja jolla oli Asera-niminen vaimo, ja joka vaati uhreikseen lapsia.

        On Jeesuksen sanoma VT:n Saatana

        Miten kukaan täyspäinen ihminen edes voi kuvitella Jeesuksen opettaneen tätä taivasten valtakunnan isä Jumalana??!!

        Tällaisia Raamatun tulkintaa voi pitää hyvällä syyllä jo mielisairautena.

        No, on totta, että tämä mielisairaus on kristinuskon perusta, mutta se ei muuta silti itse tosiasiaa.


    • Anonyymi

      Varmaan " Mooses".
      Olihan hän ainakin raamatun mukaan Putiniakin suurempi mulkku ja kansansa kusettaja.

      • Anonyymi

        Sinun suustasi puhuu Perkele.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun suustasi puhuu Perkele.

        Tarkoittaako torre, että Jeesus valehteli: "Moosesta ei ole ollut,"???

        UT:ssä Jesus sanoo:
        Joh 5
        " Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne.
        Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.
        Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoittaako torre, että Jeesus valehteli: "Moosesta ei ole ollut,"???

        UT:ssä Jesus sanoo:
        Joh 5
        " Älkää luulko, että minä olen syyttävä teitä Isän tykönä; teillä on syyttäjänne, Mooses, johon te panette toivonne.
        Sillä jos te Moosesta uskoisitte, niin te uskoisitte minua; sillä minusta hän on kirjoittanut.
        Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?"

        Kerropa kuka tuon tekstin on kirjoittanut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerropa kuka tuon tekstin on kirjoittanut?

        Johannes.


    • Anonyymi

      Israelin kansa vaelsi Moosekseen asti ilman lakia, yhteydessä Jumalaan siten ettei lakia tarvittu, vaan toimiminen erossa Jumalasta kuulematta Jumalan ääntä oli syntiä. Ei mikään lain rikkominen. Ei Nooan aikaan rikottu mitään lakia, ei ollut mitään syytä minkä lain vuoksi joku hukkui, vaan ihmiset olivat kadottaneet yhteyden Jumalaan ja sitä kautta kaikki heidän tekonsa olivat pahat. Niin oli vaarassa käydä Israelin kansalle. Juuri siksi tarvittiin laki vaikka se oli mitä epätäydellisin keino tehdä ihmisestä uskova ja tarvittiin vielä eläinuhrit, mutta mitään muuta keinoa ei ollut.

      Ja VT lupaa ettei se tule jatkumaan, että tulee Vapahtaja, joka vapauttaa kansan tästä kirouksesta ja tulee aika jolloin veli ei veljeä opeta. Asia tapahtui täysin eri tavalla kuin juutalaiset olivat kuvitelleet. Eivät he voineet kuvitella että Pelastaja olisi Hän, jonka he ristiinnaulitsivat sapattirikkomuksista. Mutta vain niin lain kirous poistettaisiin, että Jeesus kärsi sen rangaistuksen mikä kuului meille meidän puolesta.

      Mooseken laki oli väliaikainen, mutta täysin Jumalan suunittelema tietoisesti sen miten epätäydellinen laki on tekemään kenestäkään uskovaa. Jumala tiesi ettei se tule onnistumaan ja siksi oli tuleva täydellisyys Kristuksessa.

      • Anonyymi

        Edelleen TOTUUS LÖYTYY Jeremia 7 Israelin Jumalan suulla, johon yhdistyvät Jeesuksen sanat ryövärien luolasta 'kirjoitettu on', kun hän riehui Janven temppelissä. Mitä Israelin Jumala sanoo juutalaisista?


    Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1403
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1205
    3. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      944
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      93
      941
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      139
      918
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      162
      823
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      814
    8. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      786
    9. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      784
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe