Tulevaisuuden näkymät

Anonyymi-ap

Fossiilisten autojen myynnin loppuessa miten se tulee vaikuttamaan matlkailuautojen arvoon?

29

437

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei mitenkään. Raskaan liikenteen (pakettiautot mukaanluettuna) valmistus dieselmoottorilla jatkuu. Polttoainettakin saa, vaikka fossiilisen dieselpolttoaineen valmistus loppuisi. Pakuautoja on jo tehty sähköautoinakin, mutta paino matkailuautona nousee liikaa ja range jää liian lyhyeksi.

      • Anonyymi

        Mutta mutta jos lainsäätäjä ei välitä matkailuautoilijoiden asiasta, he ovat aika pieni joukko äänestäjiä.


      • Anonyymi

        Riisselit voi muuttaa kaasuautoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta mutta jos lainsäätäjä ei välitä matkailuautoilijoiden asiasta, he ovat aika pieni joukko äänestäjiä.

        Matkailuautot on rakennettu pakuautojen alustalle (korilla tai ilman) ja niitähän tehdään jatkossakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matkailuautot on rakennettu pakuautojen alustalle (korilla tai ilman) ja niitähän tehdään jatkossakin.

        Miten toi tähän liittyy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten toi tähän liittyy?

        No kun tuo kirjoittaja epäili että matkailuautot olisi jotenkin erilaisia ja pienenä ryhmänä lain laatija ei huomioisi ryhmää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun tuo kirjoittaja epäili että matkailuautot olisi jotenkin erilaisia ja pienenä ryhmänä lain laatija ei huomioisi ryhmää.

        Pakettiautoon ei saa asentaa kiinteitä kalusteita asumiseen, eli matkailuautot on erilaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakettiautoon ei saa asentaa kiinteitä kalusteita asumiseen, eli matkailuautot on erilaisia.

        Matkailuauto on M1 luokan henkilöauto.


      • Anonyymi

        😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋

        🔞 ­­­N­y­­m­f­­­o­­­m­a­a­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#18242392

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Mikä on fossiilinen auto? Joku tosi vanha muinaismuisto, kuten T-Ford ehkä?

      • Anonyymi

        niin varmaan, oletpa välkky


      • Anonyymi

        Se on semmonen Kivisistä ja Sorasista tuttu kulkupeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on semmonen Kivisistä ja Sorasista tuttu kulkupeli.

        Fossiiliauto kulkee pelkästään fossiilisella polttoaineella. Esimerkkinä vaikka kehityksen kelkasta tippuneen tollolootan ns. itsesaastuttavat tuotteet, joiden ainoa energianlähde on fossiilinen polttoaine.

        Kivisten ja Sorasten autoksi kutsutaan yleensä tapauksia, missä ruoste on syönyt jalkatilan pohjan. Voi potkia jaloilla lisää vauhtia. Ruostuvat autot ovat nekin itäautovalmistaja tollolootan parasta osaamista.

        Patteriautojen myynti tökkii nyt pahasti ja on taas pientä toivoa, että järki voittaisi. Haaveet liikenteen päästöjen puolittamisesta 2035 tai jo 2030 mennessä pelkästään patteriautoilla ovat ihan tuulesta temmattuja. Patteriautojen osuus on yhä niin pieni, ettei niillä ole merkitystä liikenteen päästöihin. Ainoa toimivaksi osoittautunut keino on polttoaineen vaihto vähäpäästöisempään. Saatiinhan biopolttoaineilla, etenkin etanolin lisäämisellä bensaan, jo 2008 katkaistua "väistämätön" liikenteen päästöjen kasvu. Suomessa.

        Sähkö- ja/tai vetyautoista hössöttävissä USA;ssa ja Saksassa liikenteen päästöt ovat vain kasvaneet kasvamistaan. Tosin nyt on syytä muistaa, että vetyautotkin ovat fossiiliautoja. Tässähän lämmitellään edelleen jo 40 vuoden takaista ideaa ja valtaosa vetypommiautojen polttoaineesta tehdään fossiilisesta maakaasusta.

        Akuista ei ole pitkiin ajomatkoihin kustannustehokkaaksi ratkaisuksi vielä pitkään aikaan. Ottaen huomioon matkailuauton aerodynamiikan (normi pakettiautoillakin onneton toimintamatka sähkökäyttöisenä) ja jos ajoa ei tule tyyliin 30 tkm/vuosi, niin paha on kallista hankintahintaa kuolettaa säästöillä polttoainekuluissakaan.

        Ei tule dieselit katoamaan vielä moneen vuosikymmeneen. Ei ole akuista näihin hommiin... joten pitää vaihtaa polttoaine. Biodiesel periaatteessa OK, mutta jostain syystä ei vaan tuotantoa saada kasvatettua.... no, verotus tietysti tässäkin taustalla. Ei lähde homma lentoon, jos ei edes muutaman vuoden ajan anneta tarpeeksi reilua etua tässä. Sama ongelma etanolin kanssa + tämä tietenkin bensan, ei dieselin, korvike.

        Biokaasuakin autoihin sovitellana, mutta se on kyllä hankala - väärä polttoaine dieseliin + varastointi kaasuna vie liikaa tilaa (huom se ilmanvastus/kulutus), nesteytetty taas ei toimi yhtään tässä käytösä (karkaa tankista kuukaudessa, ajoit tai et).

        Mustana hevosena synteettiset polttoaineet. Vielä liian kalliita (olikosenyt 5 €/l)... mutta ei tuo nyt enää mikään tähtitietellinen hinta ole (tyyliin mustesuihkutulostimien muste).


    • Anonyymi

      No sehän räjäyttää matkailuautojen hinnat ihan pilviin. Nyt kannattaa myydä kämppä ja ottaa velkaa niin paljon kun vaan ikinä saa. Sitten vaan kaikella sillä rahalla matkailuautoja ja kun hinnat on pilvissä, niin sitten myy kovalla voitolla. Niin se superbisnesmies Trumppikin tekee varmasti.

    • Anonyymi

      Jos tarkoitat ’fossiilisilla autolla’ diesel-autoja, niin ole huoleti. Sinun elinaikanasi ei niistä vielä jouduta luopumaan näillä näkymin. Patteriautot ei vielä pysty korvaamaan dieseliä muuta kuin ehkä tavisten henkilöautoissa, joilla liikkumistarve rajoittuu lähiliikenteessä. Citymaastureissa on jo plugarit yleistymässä, mutta ei niissä ’oikeissa’ maastureissa, joitakäytetään ’tositoimissa’.
      Raskaampi liikenne toimii käytännössä kokonaan dieselvoimalla.

      Matkailuautoillakin liikkuminen on sen kaltaista, ettei latausmahdollisuuksia ole muutaman sadan kilometrin välein ja tuskin suurta intoa olisikaan odotella pitkiä aikoja ’tankkausta’, kun sitä jatkuva kahvinjuontia voi ihan omasta takaakin tehdä ilman vähän väliä huoltiksilla istuskelua aikaa tappamassa kahvikupin ääressä.

      Citybusseja ja citypakuja, joilla ajetaan lyhyitä matkoja kerralla, on sähkökäyttöisinä, kun latausmahdollisuuksia on rakennettu päätepysäkille tavara-asemilla.

    • Anonyymi

      EU ajaa hupiajoneuvoille (uusille ja vanhoille), joihin myös matkailuautot laskekaan, polttomoottorikieltoa vuoden 2028 jälkeen. Kyllä siinä monelta karavaanarilta hymy hyytyy, jos tuo menee läpi. Suomalaisista mepeistä ainakin Vihreät ja SDP kannattavat aloitetta.

      • Anonyymi

        Tuo on kyllä hieno asia. Joutaa romuttamoöle saavuttavat elnakit, hymerit ja adriat.


      • Anonyymi

        Se on melko vaikeata sitten myydä kiellettyä autoa.


      • Anonyymi

        En ole kuullut tuollaisesta "hupiauto" määritelmästä, enkä lukenut mistään, että sellaiset polttomoottorilla kiellettäisiin. Laitapa linkki johonkin uutiseen tai tiedotteeseen, jossa asia on mainittu. Kirjoituksestasi päätellen löydät helposti linkin jaettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kuullut tuollaisesta "hupiauto" määritelmästä, enkä lukenut mistään, että sellaiset polttomoottorilla kiellettäisiin. Laitapa linkki johonkin uutiseen tai tiedotteeseen, jossa asia on mainittu. Kirjoituksestasi päätellen löydät helposti linkin jaettavaksi.

        Asuminen hupia, että asuminen polttomoottorilla kiellettäisiin? Googlettamalla "hupiato" ei tähän kysymykseen auta.


      • Anonyymi

        Tuo on kyllä puhdas trolli, liekö ihan itse keksitty.


    • Anonyymi

      Koskee myös Turistibusseja

      • Anonyymi

        Minkälainen matkailuauto on Turistibussi? Ihan uusi merkki minulle.


    • Anonyymi

      Ei mitenkään. Polttomoottoreita käytetään vielä 100 vuoden kuluttua, vaikka en olekaan väitettäni todistamassa.

      Akkukäyttöiset EV:t siirtävät päästöt toiseen paikkaan, eivät juuri vähennä niitä. Kaivosteollisuus käyttää tällä hetkellä 40% teollisesta energiasta, joka on kaikki fossiilista. Malmien metallipitoisuudet heikkenevät koko ajan, joka tarkoittaa, että maata pitää siirtää enemmän ja rikastus on kalliimpaa jokaista marginaalitonnia kohden.

      VW on verrannut Golfia ja vastaavan kokoista pienehköllä akulla varustettua akkuautoa ja todennut, että keskimääräisellä Eurooppalaisella sähköntuotannolla, polttomoottoriautolla kestää 7-8 vuotta saavuttaa sähköauton tuotannon ja sähkönkäytön CO2 päästöt. Suurella akulla akkuauto on CO2 mielessä huonompi kuin ICE pitkälle toistakymmentä vuotta. ICE auto on pääosin terästä, kun taas vaikka Teslan kori on painonsäästösyistä alumiinia, jonka tuottaminen on erittäin energiaintensiivistä. Pienellä akkukäyttöisellä autolla voidaan saavuttaa jonkun verran säästöjä CO2 päästöissä auton elinkaaren aikana. Arviot pyörivät 5-20% haarukassa.

      ICE CO2 päästöt on helppo laskea, mutta akkuEV:n osalta tämä on tuotantoketjusta johtuen vaikeampaa. Yleisesti voidaan todeta, että datassa on vinouma tai harha vähätellä akkujen ja muiden metallien tuotannosta aiheutuvia päästöjä.

      Rakennusteollisuus on tällä hetkellä maailman suurin kuparin käyttäjä, mutta poliitikkojen kaavailemat toimenpiteet muuttavat tämän siten, että autoteollisuudesta tulee suurin kuparin ja monien muiden metallien käyttäjä.

      Mutta, metallien saatavuudessa on kaivosongelma. Metalleja on maaperässä, mutta nykyinen kaivoskapasiteetti mukaanlukien tunnetut uudet kaivoshankkeet eivät yksinkertaisesti kykene tuottamaan tarvittavaa määrää kuparia ja muita metalleja liikenteen sähköistämiseen sekä aurinkopanelien ja tuulivoimaloiden tarpeisiin. IEA:n mukaan uuden kaivoksen tuominen markkinoille kestää keskimäärin 16 vuotta ja länsimaat, Pohjois-Amerikka ja Eurooppa, ovat olleet vihamielisiä uusia kaivoshankkeita kohtaan. Jos jatkamme akkujen, aurinkopanelien ja tuulivoimaloiden tukemista verovaroilla, metallien kysyntä tulee ylittämään tarjonnan ja hinnat nousevat merkittävästi lähivuosina. Suurin osa akkukäyttöisen EV:n hinnasta on akuissa, eli ei tarvitse olla ekonomisti ymmärtääkseen mitä tästä seuraa.

      S&P:llä on hyvä raportti kuparista: The Future of Copper: Will the looming supply gap short-circuit the energy transition?
      https://cdn.ihsmarkit.com/www/pdf/0722/The-Future-of-Copper_Full-Report_14July2022.pdf

      Kannattaa myös muistaa, että Kiina on maailman merkittävin metallien rikastaja ja tämä kaikki tehdään pääosin hiilivoimalla. Kiinan osuus metalleista on kaksi kertaa suurempi kuin OPECin öljyssä. Pidemmässä juoksussa tilanne on geopoliittisesti kestämätön. Kiina on vuodessa rakentanut enemmän uutta hiilivoimalakapasiteettia kuin Britannia koko teollisen historiansa aikana.

      Saksa on käyttänyt yli 500 miljardia "vihreään" siirtymään ja lopputulos on ollut CO2 päästöjen kasvu, sähkön kuluttajahinnan nousu (50 senttiä/kWh) ja energiaintensiivisen teollisuustuotannon hiipuminen. Globaalisti tuotamme enemmän energiaa polttamalla puuta ja muuta biomassaa kuin saamme aurinko- ja tuulivoimasta. Fossiilisten polttoaineiden osuus on viimeisen kolmenkymmenen vuoden aikana pudonnut 84 prosenttiin 86 prosentista. Muutosta globaalisti hukatuilla tuhansilla miljardeilla on saatu aikaiseksi kaksi prosenttiyksikköä. Tämä touhu vahingoittaa taloutta ja haittaa ihmisiä paljon enemmän kuin mitkään projektiot maailman lämpenemisestä. The Lancet:in mukaan maailmassa kuolee 9x enemmän ihmisiä kylmään kuin kuumaan. Kaikilla mantereilla, mukaanlukien Afrikka, ihmisiä kuolee enemmän kylmään. Viimeisessä Tiede-lehdessä on mielenkiintoinen artikkeli ihmisen sopeutumisesta kylmään. Siinä todettiin, että levossa olevalle alastomalle ihmiselle ihannelämpötila on 27 astetta.

      Jossain vaiheessa energiametallien realiteetit iskevät poliitikkoja kasvoihin kuin märkä rätti ja realiteetit on pakko hyväksyä. ICE autoilla ajetaan vielä pitkään, kaivosteollisuudessa varmaan ainakin seuraavat 100 vuotta.

      • Anonyymi

        Aika tarkoitushakuisia poimintoja.

        Kylmyydeltä voi suojautua helpommin kuin tolkuttomalta kuumuudelta. Jo 35 astetta on tappava lämpötila, kun ilma on erittäin kosteaa ja lämpöaltistus kestää pitkään. Ei siis ole paljoakaan pelivaraa nostella lämpötilaa ylöspäin siitä 27 °C "ihanteesta".

        Ja liian korkeahan 27 °C on muutoinkin. Kun pitäisi töitäkin tehdä ei vaan maata munasillaan lattialla. Suomessa kuolleisuus on alimmillaan, kun ulkoilman lämpötlia on 14 °C. Jos ulkoilma >20 °C niin tuppaa sisätilat helposti lämpenemään liikaakin.

        Paljon 35 °C korkeampiakin lämpötiloja on jo nähty eikä pelkästään aavikoilla, vaan tiheästi asutuilla alueilla. Köyhillä alueilla, jolla ei ole luotettavasti toimivaa sähköverkkoa eikä ihmisillä varaa ilmastointolaitteisiin.

        Lyhyen paahdejakson voi piileskellä kellarissa, mutta jossain vaiheessa täytyisi töitäkin tehdä, hakea vettä jne. Osa nykyisin tiheästi asutuista alueista tulee muuttumaan elinkelvottomiksi. Silloin ei puhuta muutaman sadan kuolemisesta kylmään, vaan siitä, että sadat miljoonat joko kuolevat kuumuuteen/nälkään/janoon (kun eivät kuumuuden vuoksi voi hankkia ruokaa/vettä) tai joutuvat pakon edessä muuttamaan muualle... tai ainakin yrittämään, koska tuskin ovat kovin tervetulleita muillekaan kuumuudesta/kuivuudesta kärsiville seuduille. Ja siitähän sitten rähinöitä syntyy....

        Ne, joilla on varaa, ratkovat ongelmia hankkimalla ilmastointilaitteita. Etelän tönöissä ei ole lämpöeristystä ja ilmatiiveyskin on mitä on, jolloin sisätilan jäähdytys kuluttaa paljon energiaa. CO2 päästöt kasvavat hurjasti, jos energia tuotetaan kuten köyhissä maissa on tapana - hiiltä polttamalla.

        Hyvä myös muistaa, että lämpötilan ja ilmankosteuden nousu laskee useimpien voimalaitosten hyötysuhdetta. Tehokas sähköntuoto lämpövoimalaitoksissa kun vaatii kylmää jäähdytysvettä.... ja samaan aikaan ilmastoinnin sähkönkulutus kasvaa hurjasti.


    • Anonyymi

      Hupiajaminen kielletään eikä siihen toki enää kenelläkään olisi enää varaakaan Polttoainetta tuskin enää saa muut kuin ammatti poliisi ja pelastuslaitos

    • Anonyymi

      Pitäisi lukea aiousert tarkein. Uusien polttomoottoriautojen myynti kielletään...ehkä. Toteutuessaan se tarkoittaa vanhojen autojen hintojen nousua kun uusia ei saa.

      • Anonyymi

        Ei kielletä ja autovalmistajat kilvan pyörtävät päätöksiään lopettaa polttomoottorien valmistus.

        Syy on yksinkertainen - patteriautojen myynti on sakannut kaikkialla maailmassa.

        Siis täysähköauotojen, Lataushybridien myynti vetää, mutta saa nähdä kuin kauan. Monen vuoden jahkailun jälkeen on vihdoin tunnustettu, ettei näillä liikenteen päästöt laske yhtään. Paperilla päästöt toki pienet, mutta todellisuus sitten +350 % tjsp.

        Vaikka hybriditekniikka parantaa energiatehokkuutta, niin hyödyt on syönyt autojen koon ja erityisesti massan hurja kasvu. Lopputulos +/- 0. Mutta on sentään saatu autoille lisää kokoa ja lisää hintaa. Ja on saatu sidottua autoihin entistäenemmän ja entistä kalliimpia materiaaleja (kupari + akkumineraalit). Saavutuksia nämäkin.

        Patteripetteritä on joka käänteessä tarpeen muistuttaa siitä, että petterien valheet sähköautojen hurjista myyntiluvuista ja polttomoottorien katoamisesta ovat valheita. Tyypillisin sähköauto on lataushybridi!

        Siksi petterit joutuvat aina laskemaan hybridit mukaan, kun kehuvat myyntilukuja ja julistavat polttomoottoriautojen katoamista. Vaikka tyypillisessä sähköautossa on iso polttomoottori ja 30 km ajomatkaan riittävä akku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kielletä ja autovalmistajat kilvan pyörtävät päätöksiään lopettaa polttomoottorien valmistus.

        Syy on yksinkertainen - patteriautojen myynti on sakannut kaikkialla maailmassa.

        Siis täysähköauotojen, Lataushybridien myynti vetää, mutta saa nähdä kuin kauan. Monen vuoden jahkailun jälkeen on vihdoin tunnustettu, ettei näillä liikenteen päästöt laske yhtään. Paperilla päästöt toki pienet, mutta todellisuus sitten 350 % tjsp.

        Vaikka hybriditekniikka parantaa energiatehokkuutta, niin hyödyt on syönyt autojen koon ja erityisesti massan hurja kasvu. Lopputulos /- 0. Mutta on sentään saatu autoille lisää kokoa ja lisää hintaa. Ja on saatu sidottua autoihin entistäenemmän ja entistä kalliimpia materiaaleja (kupari akkumineraalit). Saavutuksia nämäkin.

        Patteripetteritä on joka käänteessä tarpeen muistuttaa siitä, että petterien valheet sähköautojen hurjista myyntiluvuista ja polttomoottorien katoamisesta ovat valheita. Tyypillisin sähköauto on lataushybridi!

        Siksi petterit joutuvat aina laskemaan hybridit mukaan, kun kehuvat myyntilukuja ja julistavat polttomoottoriautojen katoamista. Vaikka tyypillisessä sähköautossa on iso polttomoottori ja 30 km ajomatkaan riittävä akku.

        Tiedä päästöjen vähennyksestä. mutta ainakin Passat GTE:n alle 5 l bensankulutus on aika pieni, siis vaikka ajaa ilman sähköä. 2 x 55 km mökkimatkat ollaan tehty parhaimmillaan 2,7 l /100 km kulutuslukemilla, kun ollaan ladattu kotona ja mökillä.
        30 km pääsee pikku pakkasella, mutta kun alkaa olla plussan puolella, niin 35-40 km ja parhaimmillaan kesäkelissä ollaan päästy maantiellä sähköllä muistaakseni 47 km .
        Käytännössä meidän kaikki (pikku)kaupungin ajelut hoituvat sähköllä n. -10 asteen pakkasiin. Jos on kylmempää, niin ei edes yritä lähteä sähköllä, vaan käynnistaa moottorin saman tien.
        2016 malli, joka ostettiin 3 v sitten vain 60 tkm ajettuna, maksoi reilusti alle puolet uuden hinnasta. Nyt 100 tkm ajettu, eikä ollut vikoja. Kop, kop...


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      75
      4406
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3095
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      3075
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      396
      2152
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      217
      1269
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1203
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      74
      1186
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      1055
    9. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      63
      1045
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      111
      973
    Aihe