lisää musakeskustelua mut tän postauksen jäläkeen minä i swear lupaan etten enää tee näitä=)

Anonyymi-ap

en tiä onko järkkee ees tehä mitään listoja hmm vai?
Mietin tossa eri kulttuureja, eri maita ja niije musaa. En mä ees tiijä kovin paljoa vielä maailman kaikista musanimistä.

Afrikkalainen keba keben casablanca levy kolahti lujaa ja ehkä sen voisin rankata kovimpien afrikkalaisten joukkoon. Se on aika rytmisesti huikeaa musaa! siin kuuluu perinteinen afrikkalainen instrumentaalinen rumpumusa ja käsittääkseni tuosta alkoi ihan koko musiikin alkujuuri eli se joka keksi musiikin joskus ihmiskunnan aikojen alussa, niin musa oli jokseenki kai tuollaista vai onko jollaki tietoo? No kirjottakaa ensin youtuben hakukenttään toi nimi niin pitäs löytyä sen koko levykin ja biisit erikseen tai koko levy löytyy. Kyllä sen kaiken järijen mukhaan pitäs löytyä. No ristin tituuleraan sen afrikkalaisen musan kovimpien kastiin.

Ja sitten rakas länsinaapuri ruotti, Ruotsi, ton duurimusan pioneeri mut on siellä toki myös mollimusaa tehty paljo. No kyllä hyvinmenestynyt abba on kova nimi. Peesaan siis isojen massojen mielipiteitä abban kohalla. Ja on siel muitaki tosi kovia nimiä kuten monica törnell tai vaikkapa hieman tuntemattommat nynningen, nationalteatern ja ossler ja säveltäjä frida moberg joka erikoistunut esim viuluihin ja huilumusaan joka on semmosta chamber musaa.

Suomalaisista kovia nimiä esim karita mattila ja johanna rusanen, meijä oopperalaulajat ja maria lund(tamara lundin tytär) ja säveltäjä edesmennyt kaija saariaho(moni väittää että hän toisti liikaa itseään) ja maija vilkkumaa, islaja, draamahelmi , cmx, tuomari nurmio , tossa muutama, en mä viitsi alkaa luetella isompia määriä, vie liikaa palstatillaa.

Venäläinen musa on lähellä sydäntä vaikken pidä venäläisestä politiikasta yhtään(putin on kauhee!). Mut venäläisistä nimistä esim sarah nemtsov joka tekee chamber musaa on kova nimi ja sitten semmonen nimi ku yuri saulsky on kova joka erikoistunut vocal jazziin+easy listening genre. ja säveltäjät pjort tsaikovsky ja sergei prokofievvi.

Argentiinasta muistan pari kovaa metallibändiä ja mainitsen niistä vain sen yhden eli magma. Kolahti lujaa ja ei kyl varmaan edes omassa kotimaassaan erityisen suosittu. Mä tykkän. Vois sannoo että marginaalista metallia tuo.

brasialiasta muistan yhden mut nimi ei tuu mieleen mut muistuu mieleeni se musa joka oli smooth soul tyyppistä gospel jeesusmusaa. Sekä kiko horta yhtye joka oli muistaakseni brasialiasta mutten iha satavarma ja del fuego tai jotain sinne päin on myös yksi yhtye mut toi nimi del fuego jotain sinne päin, ettei nimi mene ihan oikein, mutta muistan että tykkäsin kovasti, etenki yksi bluestyylinen rock -biisi niilt.

Romanialainen musa yllätti mut! en tiennykkää et siel niin hyvää ja syväulotteista sekä juurevaa musaa. Etenkin sana juureva kuvaa hyvin romanialaista musaa. Paljon hyviä folk rock -nimiä romaniassa ja klezmer musaan perehtyneitä romanialaisia, sekä miehiä että naisia, osaamista noihin musagenrelajeihin erityisesti. Joku romanialainen black metalli yhtye teki myös vaikutuksen minnuun ja se ei ollu kovin tunnettu yhtye(ei edes omassa kotimaassaan!).

Japanista löysin paljon huippuhyviä pelimusan tekijöitä kuten vanhan kunnon nintendo 8 bittisen konsolipelien musantekijöitä. Esim peleihin blaster master, shadowgate, ninja gaiden, teenage mutant hero turtles ja megamanit oli japanilaisten kehittämiä nintendo 8 bittisten musaa. Japanialaiset oli paljon perehtyneet K-pop musaan muttei aina kaikki K-pop musa kolahtanut mulle. Enempi tykkäsin japanin musassa noista pelimusajutuista kuten erityisesti nintendo 8 bittisten musat joita kuvataan termillä chiptune musa.

Yhdysvaltalainen musa voe että ensinnäki siel on niin tuhottaman paljon kaikkee, et vaikia muistaa nyt niitä kovimpia nimiä mut tunnetuista ainaki 80-luvun metallica kolahtaa ja vähemmän tunnetuista ottaisin esille goottirokkiin ja post punkkiin sekä experimental rokkiin perehtyneen teenage jesus and the jerks yhtyeen hetkinen ei kyl nimi mennyt nyt oikein, pahus kun en meinaa muistaa oikein noita musanimiä ja sitten säveltäjä gloria coates joka suosii sellaista musaa kuin chamber ja elektroninen avantgarde. Etenki yksi hänen aika koukeroisen proggressiivinen teos tulee mieleen mutten senkään nimeä saa mieleen.

Virolainen musa? No osa toimii ja osa ei. Tää vitamiin orkesteri oli mielenkiintoinen. Ei välttämtätä kovin tunnettu koko maailmalla. Yllätti minut kuitenki omintakeisuudellaan ja kovasti tuntuu olevan bänti joka tekkee ommaa juttuansa. ja sitten virolaisista nostan esille nämä kaksi ; heidy tamme ja tiit paulus joista heidy perehtynyt smooth soul musaan ja tiit paulus enempi jazz-funkiin ja smooth soulin yhdistelmään.

11

310

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Japanista löysin paljon huippuhyviä pelimusan tekijöitä kuten vanhan kunnon nintendo 8 bittisen konsolipelien musantekijöitä. Esim peleihin blaster master, shadowgate, ninja gaiden, teenage mutant hero turtles ja megamanit oli japanilaisten kehittämiä nintendo 8 bittisten musaa. Japanialaiset oli paljon perehtyneet K-pop musaan muttei aina kaikki K-pop musa kolahtanut mulle. Enempi tykkäsin japanin musassa noista pelimusajutuista kuten erityisesti nintendo 8 bittisten musat joita kuvataan termillä chiptune musa."

C64:lle tehtiin kai eniten chip-musiikkia aikoinaan 80-luvulla (ja tietysti vieläkin), sillä on
      kolmikanavainen SID-piiri, joka soittaa sen verran karuja ääniä, että ei kyllä kelpaa monelle. Mutta remiksit pelastavat tilanteen, niitä tarvitaan enemmän.

Esim.
      https://remix64.com/track/eivind-sommersten/myth/
      Vertaa alkuperäiseen:
      https://m.youtube.com/watch?v=BKHImVMWq3o

• Anonyymi

kiitos vinkeistä= noi sun C64 :lle eli siis C64 onko siis kysseessä commondore 64? Mä muistan myös nuoruudestani kasari ja ysäriluvulta Amiga 500;n! Erään matemaatikkoneron kanssa pelattiin sen kotona amiga 500;n jotain peliä. Upea muisto. Ja aijai noita musiikkeja jotka liittyy noihin chiptune-musalajeihin. Legendaarisia musajttuja!

• Anonyymi

C64 jäi jotenki unholaan ku pääosin pelattihin frendien kaa nintendo 8 bit ja amiga 500:;sta.

• Anonyymi

eiks shadowgaten(nes 8 bit) musa ole aika-ajoin meleko psykedeelistä?? Vai onko? oonko kuulovammainen?

Ja blaster masterissa myös shadowgaten ohella huikee musa ja kolmas suuri lempparini on star wars nes 8 bit pelin musa jonka loi muistaakseni eräs austrialainen pelimusasäveltäjä jonka nimi ei tuu mieleen ja tosta shadowgatesta nyt muistinkin että ei sittenkään sen pelin musaa tainnutkaan luoda japanilainenb&japanilaiset?????? Googlettamalla tietenki löytyy .

Marshall parker on muistaakseni sen nes 8 bit pelin star warsin musantekijä. Nauhoitin youtuben kautta sen pelin kaikki musajutut C-kasetille.

• Anonyymi

mie oon vanhanaikainen kun käytän viel C-kasetteja. Vinyylisointinta ei oo, mut kasetti-radiosoitin löytyy kuin myös löytyy kasetti-CD-radiosoitin ja löytyy myös stereosoitin joka kooltaan minikokoinen ja jossa voluumeja ei voi säätää erityisen suurelle kun muistan vanhat stereoni jotka oli ns mammuttikokoa ja niis voluumit pystyi säätään taajuudelle 50 tai 60 ja kerran kokeilin noin alle sekunnin ajan niin siis ihan hirvee ääni että jos oisin sekunnin pitempään kuunnellu nin varmaan korvani olis vaurioituneet. Tää nykyinen minikokoinen stereosoitin on toiminut hyvin ja ollut minulla noin 3 vuotta. Kätevä laite kun ei vie tilaa ollenka.

• Anonyymi kirjoitti:

kiitos vinkeistä= noi sun C64 :lle eli siis C64 onko siis kysseessä commondore 64? Mä muistan myös nuoruudestani kasari ja ysäriluvulta Amiga 500;n! Erään matemaatikkoneron kanssa pelattiin sen kotona amiga 500;n jotain peliä. Upea muisto. Ja aijai noita musiikkeja jotka liittyy noihin chiptune-musalajeihin. Legendaarisia musajttuja!

Kyllä on Commodore 64 kyseessä, sille on olemassa myös joku high voltage sid kokoelma, jossa noin 58 000 chiptunea tällä hetkellä:
        https://www.hvsc.c64.org/

Vaikka Amiga on myös 80-luvulta peräisin, siinä on jo moderni PCM-ääni, tosin vain 8-bittinen laatu/4 kanavalla.

• Anonyymi

🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

🔞 ­­N­­y­­­m­­f­­­o­m­­a­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18256897

🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

• Anonyymi

Ns. kehitysmaiden musiikki on jäänyt tuntemattomaksi maailmanmarkkinoilla. Tämä olkoon tribuutti sille: https://www.youtube.com/watch?v=tJmrb3QZ6qs. Ruotsissa ja Saksassa on perinteisesti ollut poppia ja eurodancea. Abbalta on tullut uudempaa musiikkia kun bändi palasi yhteen hyvin pitkän ajan jälkeen. Suomi on kuulu popistaan ja rokistaan. Kotiteollisuus kuvastaa hyvin suomalaisuutta. Venäläinen soundi on omanlaisensa niinkuin tämä - https://www.youtube.com/watch?v=9yBzcIdy-xY. Romanialainen musiikki oli parhaimmillaan 2000-luvulla ja ehkä vielä 2010-luvun alussa. Joskus löysin tämän randomilla ja yllätti positiivisesti :). https://www.youtube.com/watch?v=5S19bIOhVC0. Mitä virolaiseen musiikkiin tulee, niin onhan meillä Aito Mäkki ;).

• Anonyymi

myö en mittaa mittaatko sie musaa myyntilukujen kautta? Voi musaa arvioida niinkin eli myyntilukujen kautta, mut mä en näe siin palijoo järkkee. Esim monet ammattimusakriitikot eivät ota myyntilukuja huomioon kun tekevät työtänsä. Ammattimusakriitikoita haukutaan turhan paljon mut monella heistä on usein korkeakoulututkinto musa-alalta. Ja minä itse olen eräällä maailman kenties suurimmalla musasivulla amatöörikriitikko-kirjoittaja eli arvioin musaa ja elokuvia siellä. Noin 700 julkaisua oon tehny siellä. Suomen kielellä. Siel voi eri kielillä tehdä sanallisia arvioita levyistä ja leffoista. Huikea paikka! Oli suuri elämys löytää se sivu. jos kiinnostaa niin totta mooses mä kerron sen sivun nimen joka on = www.rateyourmusic.com. ja mun kanava(jossa on mun naamakuva kanavallani) on nimeltään steelesman10. Siellä on iso lähinnä loputon lista kanavallani mun lemppareistani (ja lyhyet analyysit vielä kirjottanut perustelut miksi tykkään niistä).

• Anonyymi
    • Anonyymi

yleensä niin teknisissä jutuissa joku E-loppukirjain tarkoittaa jotain Enhace4d, tai Extended tai sellaista..

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2416
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2021
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1657
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1513
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1457
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1055
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      996
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      945
    9. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      939
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      937
    Aihe