Onko opettaminen luterilaisuuden mukaista?

Anonyymi-ap

Netti on pullollaan kaikenlaista opetusta, Raamatun ja uskon.

Lutherin ja muiden uskonpuhdistajien ajatus kuitenkin oli, että kaikki pitää opettaa lukemaan niin, että he voivat itse lukea Raamattua. Eikö siis se, että liitytään johonkin lahkoon tai muuten vaan kuunnellaan opetuksia, ole vastoin uskonpuhdistuksen henkeä? Sen mukaan jokaisen tulee itse perehtyä Raamatun Sanaan.

24

220

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niinpä, mutta ei ihmiset mitään viitsi tehdä itse...

    • Anonyymi

      Opetus ja ja sen pohdinta lisää uskon syvyyttä ja laajuutta! Siksi on hyväkin oppia viisaiden kirjoituksia ja oivaluksia! Oppia ikä kaikki, sanotaan sananlaskussakin.

    • Anonyymi

      Lutherin ajatus uskonpuhdistuksessa oli muuttaa katolista kirkkoa. Ei perustaa uutta lahkoa. Mitä hän ei koskaan perustanut, vaan oli loppuun asti katolisen kirkon jäsen. Joskin sitä jäsenyyttä haittaisi julistettu kirkonkirous.

      Ja jos Lutherin ajatus oli perustaa oma lahko, niin ei mitään teesejä olisi tarvinnut kirkon oveen naulata. Olisi vain perustanut oman lahkon ja alkanut julistaa sitä ja antaa katollisten touhuta omiaan.

      Tietenkin rahvaan oli vähän vaikea siihen aikaan saada selville mitä Raamatussa mahtoi lukea. Ja vaikka he saivat jostain käsiinsä Raamatun, niin lukutaito saattoi vähän sekä niin ja näin. Ja jos sitäkin oli, niin kaiken lisäksi aluksi Raamattua sai vain latinaksi. Ei siinä rahvas oikein pysynyt kärryillä missä mennään ja jos hänet päätettiin polttaa roviolla, niin oli aika vaikea Raamatulla puolustaa, että hei herrat ei tämä nyt mene siten kuten kirjoitettu on kun ei ollut koskaan nähnyt tai ymmärtänyt Raamatusta sanaakaan.

      • Anonyymi

        Lutherin ajatus oli kertoa, että mitä Raamatussa lukee, ja tehdä uskonto kristinuskona juuri sellaiseksi kuin se Raamatussa onkin.

        Siitä syystä hän sanookin Vähä katkismuksensa liitteessä, että Perkele asetetaan ihmisen kimppuun jo kasteella.

        Ja häntä nyppi, kun kristinuskon tie vei helvettiin juutalaisen opilla, josta pääsi pois maksamalla katoliselle kirkolle rahaa, niinpä hän puhdisti ns. anekaupan, ja jätti luterilaiset pääsemään pois sieltä vain yksin armosta.

        Tästä syystä luterilaisuuden slogani on 'yksin uskosta, yksin armosta', nimittäin sinne helvettiin joutuu juuri vain yksin uskosta, kun uskoo juutalaista, ja palvooo Jeesusta tosi Jumalana teurastettuna uhrilampaana.


    • ”…uskonpuhdistajien ajatus kuitenkin oli, että kaikki pitää opettaa lukemaan niin, että he voivat itse lukea Raamattua. Eikö siis se, että liitytään johonkin lahkoon tai muuten vaan kuunnellaan opetuksia, ole vastoin uskonpuhdistuksen henkeä?”

      Niin, tuolloin ei ollut radiota, televisiota tai nettiä, joten ainoa tapa ottaa selvää asioista oli lukea itse ja keskustella lukemastaan toisten kanssa. Nyt kun meillä on mahdollisuus ottaa selvää siitä, miten eri yhteisöissä tulkitaan Raamattua, on ihan yhtälailla sama asia, kuin tuolloinen tapa.

      Mutta se ei tosiaan ole tavoite, että joku auktoriteetti jossain yhteisössä kertoo, miten Raamattua tulee ymmärtää ja sitten kielletään kaikki muut näkemykset.

      • Anonyymi

        Mitä mieltä sinä olet moraalia ja etiikkaa opettaneen Jeesuksen kirkkojen kulttikuvasta teurastettuna, viattomana uhrilampaana, että miten se vastaa Jeesuksen opetuksia ja miten se edustaa kristinuskon arvoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä mieltä sinä olet moraalia ja etiikkaa opettaneen Jeesuksen kirkkojen kulttikuvasta teurastettuna, viattomana uhrilampaana, että miten se vastaa Jeesuksen opetuksia ja miten se edustaa kristinuskon arvoja?

        Jostain syystä lännempänä Buddhan ihan järkeviin opetuksiin piti yhdistää muinaisen ihmisuhrikultin aineksia. Tokihan maailma edelleen toimii noin. Nerot saavat maineensa vasta kuoltuaan, sitä ennen riittää pilkkaajia. Niin kävi Georg Kantorille, niin kävi Sammelweisille. Ja monelle muulle.

        Melkoinen osa ihmisistä on silkkoja persreikiä ja uskomattomia hölmöjä. Muuten meillä ei olisi sellaisia lehtiä kuin Seiska.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jostain syystä lännempänä Buddhan ihan järkeviin opetuksiin piti yhdistää muinaisen ihmisuhrikultin aineksia. Tokihan maailma edelleen toimii noin. Nerot saavat maineensa vasta kuoltuaan, sitä ennen riittää pilkkaajia. Niin kävi Georg Kantorille, niin kävi Sammelweisille. Ja monelle muulle.

        Melkoinen osa ihmisistä on silkkoja persreikiä ja uskomattomia hölmöjä. Muuten meillä ei olisi sellaisia lehtiä kuin Seiska.

        Ei tässä mistään neron maineesta ole kyse, vaan syntiuhrilahjasta.

        Löytyy selvällä suomen kielellä tärkeimmästä tunnustuksesta, Augsburgin tunnustus, ja perustuu juutalaisten Vanhan testamentin uhrikulttijumalaan, joka vaatii syntiuhrilahjoja.

        Jeesus Kristuksena, opettamanaan taivasten valtakunnan isä Jumalana, tosi Jumalana (kolminaisuusoppi), on ristiin naulittu uhri lepyttämään vihaisen Jumalan vihan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä mieltä sinä olet moraalia ja etiikkaa opettaneen Jeesuksen kirkkojen kulttikuvasta teurastettuna, viattomana uhrilampaana, että miten se vastaa Jeesuksen opetuksia ja miten se edustaa kristinuskon arvoja?

        Sinä olet luonut tuollaisen uskonnon, jota kukaan täällä ei edusta.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Sinä olet luonut tuollaisen uskonnon, jota kukaan täällä ei edusta.

        Sinulta kysyttiin, ymmärrätkö?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulta kysyttiin, ymmärrätkö?

        Kysyit että mitä mieltä olen sinun kehittelemästä oudosta käsityksestäsi siitä, mitä on kristinusko. Sanoin, että sinulla on oma uskontosi, jota en tunne.
        En siis voi vastata sinun uskotosi kautta tehtyyn järjettömään kysymykseen muuten.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Kysyit että mitä mieltä olen sinun kehittelemästä oudosta käsityksestäsi siitä, mitä on kristinusko. Sanoin, että sinulla on oma uskontosi, jota en tunne.
        En siis voi vastata sinun uskotosi kautta tehtyyn järjettömään kysymykseen muuten.

        Vastaatko nyt vihdoin omasta puolestasi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vastaatko nyt vihdoin omasta puolestasi.

        ”Mitä mieltä sinä olet moraalia ja etiikkaa opettaneen Jeesuksen…”

        Totta, Jeesuksella oli hyviä moraaliopetuksia sekä eettistä opetusta.

        ”… kirkkojen kulttikuvasta teurastettuna, viattomana uhrilampaana,”

        Ei ollut mitään kulttikuvaa, eikä Jeesusta teurastettu.

        ”että miten se vastaa Jeesuksen opetuksia ja miten se edustaa kristinuskon arvoja?”

        Tämä ei taas liity mitenkään tuohon että Jeesus olisi teurastettu.

        Nyt siis vastasin.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Mitä mieltä sinä olet moraalia ja etiikkaa opettaneen Jeesuksen…”

        Totta, Jeesuksella oli hyviä moraaliopetuksia sekä eettistä opetusta.

        ”… kirkkojen kulttikuvasta teurastettuna, viattomana uhrilampaana,”

        Ei ollut mitään kulttikuvaa, eikä Jeesusta teurastettu.

        ”että miten se vastaa Jeesuksen opetuksia ja miten se edustaa kristinuskon arvoja?”

        Tämä ei taas liity mitenkään tuohon että Jeesus olisi teurastettu.

        Nyt siis vastasin.

        ”Totta, Jeesuksella oli hyviä moraaliopetuksia sekä eettistä opetusta.”
        Kyllä, avioliitosta, luomisesta ja ihmisen syntisyydestä.

        ”Ei ollut mitään kulttikuvaa, eikä Jeesusta teurastettu. ”
        Kyllä Raamatun mukaan Jeesus oli viaton uhriksritsa. Et ketään elävältä uhrattu.

        ”Tämä ei taas liity mitenkään tuohon että Jeesus olisi teurastettu.”
        Kaikki liittyy Jeesukseen

        Olet avuton vastaaja nyt ymmärrän miksi wikität.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Totta, Jeesuksella oli hyviä moraaliopetuksia sekä eettistä opetusta.”
        Kyllä, avioliitosta, luomisesta ja ihmisen syntisyydestä.

        ”Ei ollut mitään kulttikuvaa, eikä Jeesusta teurastettu. ”
        Kyllä Raamatun mukaan Jeesus oli viaton uhriksritsa. Et ketään elävältä uhrattu.

        ”Tämä ei taas liity mitenkään tuohon että Jeesus olisi teurastettu.”
        Kaikki liittyy Jeesukseen

        Olet avuton vastaaja nyt ymmärrän miksi wikität.

        :D Olen vastannut sinulle jo monta kertaa. Sinä yhdistelet historiaa sikin sokin, sotket eri aikakausia toisiinsa ja tästä seoksesta olet päätellyt nuo asiat.

        Sinä olet siinä mielessä avuton, koska et ole kyennyt perustelemaan tuon oman uskontosi perusteita sekä väittämiä kunnolla, vaan hajanaisin ja sekavin lainauksin.


    • Anonyymi

      Kastaminen ja opettaminen on juuri sitä Raamatun mukaista kirkon toimintaa! Muista Matteuksen evankeliumi:
      28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
      28:20 ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."

      • Anonyymi

        No, tuolla nyt ei ole mitään tekemistä Jeesuksen kanssa, vaan Paavalin ja juutalaisten syntiopin kanssa Raamatun mukaan, ja liittyy kolminaisuusoppiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, tuolla nyt ei ole mitään tekemistä Jeesuksen kanssa, vaan Paavalin ja juutalaisten syntiopin kanssa Raamatun mukaan, ja liittyy kolminaisuusoppiin.

        Ja se todella on kirkon oppia, siinä olet oikeassa, mutta Jeesus on siinä vain teurastettu uhrilammas syntijumalalle tosinJumalana kristinuskon mukasn.

        Pyhä henki termiä ei ole ollut Jeesuksen eläessä, vaan teksti on kirjoitettu vain Jeesuksen sanomaksi - todistaa Apostolien tekojen 19. luku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja se todella on kirkon oppia, siinä olet oikeassa, mutta Jeesus on siinä vain teurastettu uhrilammas syntijumalalle tosinJumalana kristinuskon mukasn.

        Pyhä henki termiä ei ole ollut Jeesuksen eläessä, vaan teksti on kirjoitettu vain Jeesuksen sanomaksi - todistaa Apostolien tekojen 19. luku.

        On todella ongelmallista, että miten paljon on osattava Raamatusta tietoa, että ylipäätään ymmärtää, että mistä Raamattu edes kertoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On todella ongelmallista, että miten paljon on osattava Raamatusta tietoa, että ylipäätään ymmärtää, että mistä Raamattu edes kertoo.

        Jos ei ole tietoa, niin mistä tietää, että mihin edes käsketään uskoa?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ei ole tietoa, niin mistä tietää, että mihin edes käsketään uskoa?!

        Ja Jeesus viattomana teurasuhrilampaana (1.Kor.5:7) edustaa kristinuskossa uskoa uhrikulttijumalaan, joka Raamatun mukaan asuu tulivuoren sisällä (5.Moos.4:10), ja vaatii itselleen syntiuhrilahjoja. Kyseesdä on Mooseksen ja kuningas Salomon Syntijumala, Jeesuksen sanoin Saatana ja kaiken valheen isä, ja Jeesus tapettiin tämän juutalaisten syntiopin vastustamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja Jeesus viattomana teurasuhrilampaana (1.Kor.5:7) edustaa kristinuskossa uskoa uhrikulttijumalaan, joka Raamatun mukaan asuu tulivuoren sisällä (5.Moos.4:10), ja vaatii itselleen syntiuhrilahjoja. Kyseesdä on Mooseksen ja kuningas Salomon Syntijumala, Jeesuksen sanoin Saatana ja kaiken valheen isä, ja Jeesus tapettiin tämän juutalaisten syntiopin vastustamisesta.

        Ja tästä itse määräämästään Jeesuksen kuolemasta juutalainen teki sitten kristinuskon, ja käski uskomaan, että Jeesus oli Jumalana tapettu syntiuhrilahja pelastukseksi tälle VT:n Syntijumalalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tästä itse määräämästään Jeesuksen kuolemasta juutalainen teki sitten kristinuskon, ja käski uskomaan, että Jeesus oli Jumalana tapettu syntiuhrilahja pelastukseksi tälle VT:n Syntijumalalle.

        Tämä ihmisuhraukseen perustuva syntiuhrikultti on tuhansia vuosia vanha Baal-jumalan uskonto, missä Jeesus on teurastettuna uhrilampaana ja ihmisuhrina.

        Istuu erittäin huonosti uskonnoksi vuonna 2024. Ja on istunut huonosti jo 2000 vuotta.

        Jeesus yritti jo 2000 vuotta sitten saada tähän muutoksen opetuksillaan, mutta joutuikin itse vain tämän kultin uhriksi.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1915
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1363
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1098
    Aihe