Tästä voi lukea että 1.000 km Suomen talvessa ei ole edes mikään haaste sähköautolle. Vaikka perässä olisi asuntovaunukin.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/maailman-suurin-talvitesti-22-sahkoautoa-ajoi-1000-km-etela-suomesta-kuusamoon-nain-paljon-aikaa-kului-teslalla-ja-muilla-merkeilla/a852a042-f2b4-4292-a234-77e8ebab925d
1.000 km sähköautolla menee heittämällä Suomen talvessa
99
991
Vastaukset
- Anonyymi
Itse en ole ikinä edes ajanut 1.000km yhdessä päivässä.
Jos joutuu istumaan autossa noin paljon on tehnyt elämässään huonoja valintoja.- Anonyymi
En minäkään kuin muutaman kerran, mutta 600-700 km päivämatkat loma yms. reissuilla ovat enempi sääntö kuin poikkeus.
Ennätys on 1180 km päivässä, tosin vähän pakon sanelemana. - Anonyymi
Olen ajanut yksin putkeen Münchenistä Tukholmaan ennen Ison-Beltin siltaa. 1600 km ja kaksi lauttaa. Muutenkin on tullut aika paljon ajeltua Euroopassa, tykkään road-tripeistä. En tule koskaan hankkimaan patteriautoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minäkään kuin muutaman kerran, mutta 600-700 km päivämatkat loma yms. reissuilla ovat enempi sääntö kuin poikkeus.
Ennätys on 1180 km päivässä, tosin vähän pakon sanelemana.Höpö höpö range katoaa
https://youtu.be/X-mlSTGR958?si=W_hfEleAbG36E34s - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En minäkään kuin muutaman kerran, mutta 600-700 km päivämatkat loma yms. reissuilla ovat enempi sääntö kuin poikkeus.
Ennätys on 1180 km päivässä, tosin vähän pakon sanelemana.Kilometrin reissu?
Mulla on kauppamatka 8 kilometriä, kävelenkö loput seitseman kilometsiä?
Kaheksan takasi kassien kanssa?
Ja miksi se matka pitää mitata metrin tarkkuudella?
- Anonyymi
Testin pilasi se, että asuntovaunu oli oikeasti vain kesäkäyttöön soveltuva 2 hengen jarruton, kevyt retkeilyvaunu. Ihan sama jos olisi ollut kevyt kuomukärry perässä.
- Anonyymi
Niin, pienikin oikea asuntovaunu painaa 1500 kg kuormattuna, myös ilmanvastus on ihan eri luokkaa. Joskus kokeilin vetää Solifer 6+ vaunua 2l bensasuperbilla. Kulutus 16 l/100 km, kun ilman vaunua pääsi alle 7 litran. Mahtaisi sähkiksenkin kulutus pompsahtaa melkoisille lukemille....
- Anonyymi
Pitäisi tehdä testi näillä -20-35 pakkasilla, joita on ollut tammikuun alusta alkaen. Vasta silloin selviäisi todellinen talvikelpoisuus
- Anonyymi
juuri olleet kylmyys teki sähkädeistä kauppa kasseja, kun antama jäi 40km,
- Anonyymi
Heh.
Olen ajanut nykyisellä dieseli-cittarillani nyt vajaat 150.000 km. Ja ihan ’heittämällä’ .
Tuohon sisältyy ajoa joka vuodenaikaan, peräkärryllä ja ilman.
En ole pitänyt tätä minkäänlaisena uutisena. Ehkä sähköautoille on uutinen, kun niillä on ajettu jo peräti 1000 km.- Anonyymi
Ei tuo ole kenellekään täyspäiselle mikään uutinen.
Tarkoitus oli vain kertoa näille pahil´mmille polttis-trolleille että niiden öyhötys on niin paljon metsässä että menee komedian puolelle.
Teslabjörn on vedellyt sähköautoilla näitä 1.000km siivuja jo vuosia ja parhaimmillaan aikaa on mennyt noin 9:30 h:min.
Näin asiat ovat todellisuudessa olleet jo pitkään ja öyhöttäjien jutut ovat noin 10 vuotta aikaansa jäljessä niinkuin essonbaarin "asiantuntijoilla" aina on ollut.. - Anonyymi
Eikö ole edes diesel hyytynyt kertaakaan. Tai urea jäätynyt putkiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ole edes diesel hyytynyt kertaakaan. Tai urea jäätynyt putkiin.
Monta kertaa on EGR korjattu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monta kertaa on EGR korjattu?
Joka talvi, parjaina kaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ole edes diesel hyytynyt kertaakaan. Tai urea jäätynyt putkiin.
Ei ole. Eikä ole ollut mitään muutakaan vikaa. Huolto-ohjelman mukaiset huollot on riittänyt…
Miksi diesel muka ’hyytyisi’ ja mitä ihmettä sillä tarkoitat? Dieseleillähän ajetaan Suomessa kuten muuallakin maailmassa ne ’kovimmat’ ja vaativammat ajot ja eniten kilometrejä. Jokaisena vuodenaikana hyytävissä pakkasista tuskaisiin helteisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monta kertaa on EGR korjattu?
Ei koskaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo ole kenellekään täyspäiselle mikään uutinen.
Tarkoitus oli vain kertoa näille pahil´mmille polttis-trolleille että niiden öyhötys on niin paljon metsässä että menee komedian puolelle.
Teslabjörn on vedellyt sähköautoilla näitä 1.000km siivuja jo vuosia ja parhaimmillaan aikaa on mennyt noin 9:30 h:min.
Näin asiat ovat todellisuudessa olleet jo pitkään ja öyhöttäjien jutut ovat noin 10 vuotta aikaansa jäljessä niinkuin essonbaarin "asiantuntijoilla" aina on ollut..Kova on keskinopeus jos 1000 km menee alle 9,5 tuntiin .
- Anonyymi
Miksi kukaan haluisi istua tuollaista matkaa autossa ilman taukoja? Järjetöntä hommaa sellainen ainakin perheelliselle ihmiselle.
- Anonyymi
Älä sure kyllä se sinun dieselkärry on ihan riittävä auoksi.
- Anonyymi
Ei kai monikaan. Ei siinä olekaan mitään järkeä.
Pointtihan onkin siinä, että tauot voi pitää kuljettajan/perheen ehdoilla, ei auton. Myös taukojen pituus sen mukaan mitä nyt kahvikupponen tms vaatii, ei auton vaatimuksen mukaan. Ja paikannin voi valita sen mikä miellyttää, ei sen mukaan löytyykö vapaa latauspaikka tai onko latauspaikkaa laisinkaan.,
Polttoainetankkaus on niin lyhyt hetki, muutama minuutti, että sen vuoksi ei taukopaikkaa tarvi valita.
- Anonyymi
Heh, Lahdesta piti kierrellä Kuusamoon 1.000 km Teslan superchargereiden kautta. Lyhyin matka Lahdesta Kuusamoon on 700 km. Kyllä on sähköautolla matkanteko vaivalloista.
- Anonyymi
Oletko ihan oikeasti noin tyhmä?
- Anonyymi
Täällä pohjoisemmassa jos vastaan tulee sähköauto niin ei niillä ole kyllä ikinä mitään peräkärryjä sun muita perässä että ihan pskanjauhantaa taas tämäkin
- Anonyymi
Mites kun Norjassa ihmiset vaihtaa sähköautot takaisin polttomoottoriautoihin kun sähköautot ei toimi pakkasessa
- Anonyymi
Miksi sähköauto ei toimisi pakkasessa Norjassa, kun se toimii Suomessakin?
Ainoat joilla sähköauto ei toimi, on vanhoilla polttomoottoriautoilla ajavat persaukiset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sähköauto ei toimisi pakkasessa Norjassa, kun se toimii Suomessakin?
Ainoat joilla sähköauto ei toimi, on vanhoilla polttomoottoriautoilla ajavat persaukiset.Lue aiempi kommentti urpo
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue aiempi kommentti urpo
Persaukinen tuli näköjään ilmoittautumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Persaukinen tuli näköjään ilmoittautumaan.
Tai sitten muualla on vain herätty
- Anonyymi
Heittämällä voi mennäkin, ajamalla pääsee 150 km.
- Anonyymi
Suolisto24 valvojapimut ovat epäpäteviä jutunkehittäjiä.
- Anonyymi
1000km menee mutta hinurin lavalla ja hintaa tulee
- Anonyymi
Sähköauton 1.000km maksaa noin 15 euroa. Polttiksella 100 euroa vähintään.
Maksamisen iloa kun tietää että tavallinen suomalainen ajaa sen 1.000km hyvin pienissä pätkissä monen päivän aikana. Ja koko ajan ktilatauksen piirissä.
Nämä 1.000km ryntäämiset läpi Suomen ovat pelkkää diipadaapaa tavalliselle suomalaiselle.
Ei mitään merkitystä taviksen arkeen.
Taviksen duuni on 20km säteellä. samoin kaupat, harrastukset, ystävät ja kaikki muu oleellinen,
Miksi vidussa pitäisi alkaa kimpoilemaan ympäri Suomea 1.000km päähän? Ja ilman taukoja.
Teidän pää on aivan sekaisin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköauton 1.000km maksaa noin 15 euroa. Polttiksella 100 euroa vähintään.
Maksamisen iloa kun tietää että tavallinen suomalainen ajaa sen 1.000km hyvin pienissä pätkissä monen päivän aikana. Ja koko ajan ktilatauksen piirissä.
Nämä 1.000km ryntäämiset läpi Suomen ovat pelkkää diipadaapaa tavalliselle suomalaiselle.
Ei mitään merkitystä taviksen arkeen.
Taviksen duuni on 20km säteellä. samoin kaupat, harrastukset, ystävät ja kaikki muu oleellinen,
Miksi vidussa pitäisi alkaa kimpoilemaan ympäri Suomea 1.000km päähän? Ja ilman taukoja.
Teidän pää on aivan sekaisin.Viimeisten 10 v sisään tehty joka syksy Lapin / Norjan reissu matkailuautolla. Poikkeuksetta ensimmäinen eteppi on ollut Kemi, jonne tulee meiltä matkaa n. 550 km. Matka on hoitunut ja hoituu aina yhden pysähdyksen (kahvi / ruokatauko) taktiikalla.
Jos jatketaan Norjan suuntaan, niin seuraava etappi on Kilpisjärvi tai Utsjoki. Myös ne matkat hoituvat yhden pysähdyksen taktiikalla, Eka pakollinen tankkaus tulee 700 km lukemilla.
En lähtisi noille reissuille meidän sähköautolla, en ainakaan talvella...
- Anonyymi
"Vettä" heittämällä 3-4 kertaa ABC:llä.
- Anonyymi
Ei niin tyhmää ihmistä olekaan joka ajaisi 1.000km yhdeltä istumalta. Kyllä tuollaiselle matkalle tulee taukoja aivan välttämättä.
Eikö teillä ole yhtään maalaisjärkeä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niin tyhmää ihmistä olekaan joka ajaisi 1.000km yhdeltä istumalta. Kyllä tuollaiselle matkalle tulee taukoja aivan välttämättä.
Eikö teillä ole yhtään maalaisjärkeä?Vaivaako jo eturauhanen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niin tyhmää ihmistä olekaan joka ajaisi 1.000km yhdeltä istumalta. Kyllä tuollaiselle matkalle tulee taukoja aivan välttämättä.
Eikö teillä ole yhtään maalaisjärkeä?Mutta polttiksella voi valita missä pysähtyy eikä tarvitse pysähtyä jossain saatanan ABC:llä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta polttiksella voi valita missä pysähtyy eikä tarvitse pysähtyä jossain saatanan ABC:llä.
Juu siinä voi samalla levähdyspaikan evästauolka jättää siitä peräkärrykuormasta tai vaunusta vanhat autonrenkaat, sohvat jne. Wc säilön voi myös tyhjentää. Nuukailijoille tiedoksi auton renkaan voi jättää kierrätykseen, kun ostaa UUDET.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niin tyhmää ihmistä olekaan joka ajaisi 1.000km yhdeltä istumalta. Kyllä tuollaiselle matkalle tulee taukoja aivan välttämättä.
Eikö teillä ole yhtään maalaisjärkeä?Kyllä on, polttisjorkke ja sorsa ei lintu, vaan se toinen. Tähän toiseen kysymykseen. Ei ole.
- Anonyymi
Homohtava laite ei kuule kuin renkaiden meteli. Kuka täysjärkinen noilla ajelee turvattomiakin vielä?
- Anonyymi
Kuinka monella polttomoottorisella autolla noi kilsat on jo täyttynyt? Aivan turhaan te jauhatte täällä pskaa kun ei sillä sähköromulla koskaan pääse edes käytettyjen polttisten tasolle. Katotaan sitten kun sähköromut on 16vuotta
- Anonyymi
”Katotaan sitten kun sähköromut on 16vuotta”
Aivan sama miten sähköauto toimii tai ei tuon ikäisenä. Onko se joku haave saada ajaa aina 16 vuotta vanhalla autolla? Niitä parsitaan kuntoon samalla tavalla, kuin nykyisiä ikäloppuja. Ja turha kuvitella että nykyiset uudet polttomoottoriautot autot kulkevat ”perushuolloilla” 16 vuoden päästä.
- Anonyymi
Sähköautoissa on yksi hyvä puoli. Tunnistaa idiootit 😀
- Anonyymi
Mukavaa ja halpaa matkaa Suomen talvessa. Asuntovaunulla tai ilman.
- Anonyymi
Asuntovaunun vetäminen on typerintä, mitä autolla voi tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asuntovaunun vetäminen on typerintä, mitä autolla voi tehdä.
No milläs sitä sitten pitäisi sun mielestäsi vetää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No milläs sitä sitten pitäisi sun mielestäsi vetää?
Miksi pitää vetää jotakin henkilöauton perässä, tämä on kummallinen suomalainen päähänpinttymä. Joka autoon pitää saada peräkoukku että pääsee vetämääm ja leikkimään rekkakuskia.
- Hotellissa on mukavampaa kuin asuntovaunussa ja se on pitkän päälle myös halvempaa.
- Pari kertaa vuodessa pakettiauton lainaaminen tulee halvemmaksi kuin sen peräkoukun tilaaminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitää vetää jotakin henkilöauton perässä, tämä on kummallinen suomalainen päähänpinttymä. Joka autoon pitää saada peräkoukku että pääsee vetämääm ja leikkimään rekkakuskia.
- Hotellissa on mukavampaa kuin asuntovaunussa ja se on pitkän päälle myös halvempaa.
- Pari kertaa vuodessa pakettiauton lainaaminen tulee halvemmaksi kuin sen peräkoukun tilaaminen.Sinun mielestäsi ehkä mukavampaa, mutta pelkästään Suomesta löytyy muutama toisinajattelija.
Suomessa oli vuoden 2020 lopussa rekisterissä 126 916 matkailuajoneuvoa. Näistä 60 668 kappaletta (47,8 %) oli matkailuautoja ja 66 248 kappaletta (52,2 %) matkailuvaunuja.
Jotkut ovat ilmeisesti eri mieltä myös koukun ja peräkärryn tarpeellisuudesta.
Suomen teillä liikkuu nyt noin miljoona perävaunua. 2021 uusia perävaunuja on rekisteröity Traficomin mukaan noin 30 000 kappaletta ja perävaunujen määrä Suomessa on kasvanut jo noin miljoonaan kappaleeseen.
Kannattaisi näissäkin asioissa muistaa, että on muitakin kuin se minä, minä, minä.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun mielestäsi ehkä mukavampaa, mutta pelkästään Suomesta löytyy muutama toisinajattelija.
Suomessa oli vuoden 2020 lopussa rekisterissä 126 916 matkailuajoneuvoa. Näistä 60 668 kappaletta (47,8 %) oli matkailuautoja ja 66 248 kappaletta (52,2 %) matkailuvaunuja.
Jotkut ovat ilmeisesti eri mieltä myös koukun ja peräkärryn tarpeellisuudesta.
Suomen teillä liikkuu nyt noin miljoona perävaunua. 2021 uusia perävaunuja on rekisteröity Traficomin mukaan noin 30 000 kappaletta ja perävaunujen määrä Suomessa on kasvanut jo noin miljoonaan kappaleeseen.
Kannattaisi näissäkin asioissa muistaa, että on muitakin kuin se minä, minä, minä....Se jos suuri osa Suomalaisista tekee jollakin tavalla ei tee siitä mitenkään viisasta tai järkevää.
- Anonyymi
Ainakin erään autolehden testien mukaan, yhtä automallia lukunottamatta, Patteriauton kokonaiskustannukset olivat korkeammat kuin vastaavan polttiksen... eli ei nyt niinkään halpaa matkaa, ja varsinkaan talvella, jolloin patteriauton kulutus lisääntyy 30-50%.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun mielestäsi ehkä mukavampaa, mutta pelkästään Suomesta löytyy muutama toisinajattelija.
Suomessa oli vuoden 2020 lopussa rekisterissä 126 916 matkailuajoneuvoa. Näistä 60 668 kappaletta (47,8 %) oli matkailuautoja ja 66 248 kappaletta (52,2 %) matkailuvaunuja.
Jotkut ovat ilmeisesti eri mieltä myös koukun ja peräkärryn tarpeellisuudesta.
Suomen teillä liikkuu nyt noin miljoona perävaunua. 2021 uusia perävaunuja on rekisteröity Traficomin mukaan noin 30 000 kappaletta ja perävaunujen määrä Suomessa on kasvanut jo noin miljoonaan kappaleeseen.
Kannattaisi näissäkin asioissa muistaa, että on muitakin kuin se minä, minä, minä....Eli vain muutamalla prosentilla kotitalouksista on matkailuauto tai matkailuvaunu. Tarkkaan ottaen yli 97% suomalaista kotitalouksista EI vedä matkailuvaunua autonsa perässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitää vetää jotakin henkilöauton perässä, tämä on kummallinen suomalainen päähänpinttymä. Joka autoon pitää saada peräkoukku että pääsee vetämääm ja leikkimään rekkakuskia.
- Hotellissa on mukavampaa kuin asuntovaunussa ja se on pitkän päälle myös halvempaa.
- Pari kertaa vuodessa pakettiauton lainaaminen tulee halvemmaksi kuin sen peräkoukun tilaaminen.Joo , mukavampaa on hotellissa ja voi tulla halvemmaksikin . En vaan ole tuolla pohjois Norjan vuonoilla juurikaan hotelleja nähnyt .
- Anonyymi
sähköauton kehitys työ on pahasti kesken,
- Anonyymi
Millään käyttövoimalla kulkeva auto ei ole koskaan loppuun kehitetty.
20 vuotta vanhat polttikset ovat täysin muinaisjäänteitä tämän päivän polttiksiin nähden. Samoin 20 vuotta vanhat sähköautot.
Ainoa pysyvä asia on kehitys. Tämän päivän sähköauto pieksee tämän päivän polttiksen kevyesti. 10 vuoden päästä markkinoilla on parempia sähköautoja mutta edelleen vuoden 2024 sähköautolla ajaa halvalla verkkosähköllä vain murto-osalla bensakuluista.
10 vuoden päästä bensa-autolla ei edes saa ajaa isjen kaupunkien keskustoissa vaikka olisi kuinka rahaa maksaa kalliista bensasta.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millään käyttövoimalla kulkeva auto ei ole koskaan loppuun kehitetty.
20 vuotta vanhat polttikset ovat täysin muinaisjäänteitä tämän päivän polttiksiin nähden. Samoin 20 vuotta vanhat sähköautot.
Ainoa pysyvä asia on kehitys. Tämän päivän sähköauto pieksee tämän päivän polttiksen kevyesti. 10 vuoden päästä markkinoilla on parempia sähköautoja mutta edelleen vuoden 2024 sähköautolla ajaa halvalla verkkosähköllä vain murto-osalla bensakuluista.
10 vuoden päästä bensa-autolla ei edes saa ajaa isjen kaupunkien keskustoissa vaikka olisi kuinka rahaa maksaa kalliista bensasta..Verotuksella tullaan hoitamaan, että autoilu on samanhintaista käyttövoimasta riippumatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verotuksella tullaan hoitamaan, että autoilu on samanhintaista käyttövoimasta riippumatta.
Väärin, niin kauan kuin tavoite on vähentää lähipäästöjä niin polttomoottoriautojen käyttöä verotetaan ja tullaan verottamaan enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verotuksella tullaan hoitamaan, että autoilu on samanhintaista käyttövoimasta riippumatta.
Nyt olet pihalla kuin lintulauta.
Jos katsot edes vähän mikä on ollut todellisuus jo pitkään niin näet että suomalaiset ovat äänestäneet meille sellaiset hallitukset jotka ovat ajaneet politiikkaa jossa sähköautoille annetaan verokevennyksiä ja hankitatukia. Polttisautoja ei tarvitse erikseen rankaista, niiden verokuorma on jo entuudestaan massiivinen.
Polttiksien asema valtion lypsylehmänä tulee säilymään niin kauan kun niitä liikenteessä on. Sähköautojen verotaakka tulee nousemaan joskus tulevaisuudessa mutta se tulee olemaan aina pienempi kuin saastuttavien polttiksien.
Tässä maailmassa ei ole ollut pitkään aikaan tilaa millekään muulle politiikalle kuin fossiilisten poistaminen liikenteestä. Hyvällä tai pahalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt olet pihalla kuin lintulauta.
Jos katsot edes vähän mikä on ollut todellisuus jo pitkään niin näet että suomalaiset ovat äänestäneet meille sellaiset hallitukset jotka ovat ajaneet politiikkaa jossa sähköautoille annetaan verokevennyksiä ja hankitatukia. Polttisautoja ei tarvitse erikseen rankaista, niiden verokuorma on jo entuudestaan massiivinen.
Polttiksien asema valtion lypsylehmänä tulee säilymään niin kauan kun niitä liikenteessä on. Sähköautojen verotaakka tulee nousemaan joskus tulevaisuudessa mutta se tulee olemaan aina pienempi kuin saastuttavien polttiksien.
Tässä maailmassa ei ole ollut pitkään aikaan tilaa millekään muulle politiikalle kuin fossiilisten poistaminen liikenteestä. Hyvällä tai pahalla.Mäinhän se on, jollakin tavalla fossiilivapaat autot on saatava yleistymään. Se ei tapahdu verottamalla ja sähköautoilun kuluja lisäämällä.
- Anonyymi
Mikäs siinä on pahasti kesken, selitä, vai etkö kykene ..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verotuksella tullaan hoitamaan, että autoilu on samanhintaista käyttövoimasta riippumatta.
No ei se ihan noinkaan mene jos tavoitteena on fossiilivapaa liikenne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei se ihan noinkaan mene jos tavoitteena on fossiilivapaa liikenne.
Täysin fossiilivapaa liikenne on utopiaa mutta fossiisen käytön mittava vähentäminen Suomen liikenteessä on ollut käynnissä jo pitkään ja edistyy hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin fossiilivapaa liikenne on utopiaa mutta fossiisen käytön mittava vähentäminen Suomen liikenteessä on ollut käynnissä jo pitkään ja edistyy hyvin.
Fossiilivapaata siirtymää voi nopeuttaa haittaverotuksella. Fossiiliautojen käyttö on tehtävä mahdollisimman kalliiksi ja sähköautojen edulliseksi. Kerättävien verojen määrä voidaan pitää vakiona tai nostaa mutta pitää tarkkaan miettiä mihin se kohdennetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fossiilivapaata siirtymää voi nopeuttaa haittaverotuksella. Fossiiliautojen käyttö on tehtävä mahdollisimman kalliiksi ja sähköautojen edulliseksi. Kerättävien verojen määrä voidaan pitää vakiona tai nostaa mutta pitää tarkkaan miettiä mihin se kohdennetaan.
"Fossiiliautojen käyttö on tehtävä mahdollisimman kalliiksi ja sähköautojen edulliseksi."
Juuri näin Suomessa on toimittu jo pitkään ja tuota hinta-eroa kasvatetaan sitä mukaa kun valtio tarvitsee lisää rahaa. Määrätään uusia käyttömaksuja jotka määräytyvät päästöjen mukaan.
Aina kun sähköautoille tulee joku maksu niin se sama maksu tulee isompana polttiksille. - Anonyymi
Kehitystyö on yhdyssana.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millään käyttövoimalla kulkeva auto ei ole koskaan loppuun kehitetty.
20 vuotta vanhat polttikset ovat täysin muinaisjäänteitä tämän päivän polttiksiin nähden. Samoin 20 vuotta vanhat sähköautot.
Ainoa pysyvä asia on kehitys. Tämän päivän sähköauto pieksee tämän päivän polttiksen kevyesti. 10 vuoden päästä markkinoilla on parempia sähköautoja mutta edelleen vuoden 2024 sähköautolla ajaa halvalla verkkosähköllä vain murto-osalla bensakuluista.
10 vuoden päästä bensa-autolla ei edes saa ajaa isjen kaupunkien keskustoissa vaikka olisi kuinka rahaa maksaa kalliista bensasta..Joopa joo .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt olet pihalla kuin lintulauta.
Jos katsot edes vähän mikä on ollut todellisuus jo pitkään niin näet että suomalaiset ovat äänestäneet meille sellaiset hallitukset jotka ovat ajaneet politiikkaa jossa sähköautoille annetaan verokevennyksiä ja hankitatukia. Polttisautoja ei tarvitse erikseen rankaista, niiden verokuorma on jo entuudestaan massiivinen.
Polttiksien asema valtion lypsylehmänä tulee säilymään niin kauan kun niitä liikenteessä on. Sähköautojen verotaakka tulee nousemaan joskus tulevaisuudessa mutta se tulee olemaan aina pienempi kuin saastuttavien polttiksien.
Tässä maailmassa ei ole ollut pitkään aikaan tilaa millekään muulle politiikalle kuin fossiilisten poistaminen liikenteestä. Hyvällä tai pahalla.Sähköautojen vuosittaista veroa on nostettu jo 2 kertaa , aikana jolloin polttomoottoriautojen vero on pysynyt samana . Vuoden -25 alusta bensa Pajeroni vuosi vero laskee yli 10 % . Ilmeisesti yritetään hyvällä " lopettaa " polttomoottori autot .
- Anonyymi
"Yli 20 sähköautoa ajoi 1000 kilometriä Suomen talven pääkallokelissä – Näin kävi
Akun esilämmityksellä varustetulla sähköautolla ei pitkän matkan ajo ole juttu eikä mikään, selvisi suomalaistestissä. Ei, vaikka perässä olisi asuntovaunu.
– Aika lailla myytti tuli murrettua, ja tulos on, että sähköautolla pystyy vaivatta ja edullisesti siirtymään Suomessa vaikka keskitalvella 1 000 kilometrin matkan lähes samassa ajassa kuin polttomoottoriautollakin matkatessa, Leppo kommentoi."
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f94e2f06-82fa-42a3-8baf-b9ada19cea36- Anonyymi
Se testin "asuntovaunu" ei ollut asuntovaunu ja teki siksi koko testistä idioottimaisen.
- Anonyymi
Mutta kun minä persaukinen en halua uskoa ja mua vituttaa kaikki uudet autot ja varsinkin sähköautot.
- Anonyymi
"Tästä voi lukea että 1.000 km Suomen talvessa ei ole edes mikään haaste sähköautolle."
Olipas hauska Provo taas aloituksena... yli 99% suomessa olevista patteriautoista jää suorituskyvyssään kesällä alle 500km ja talvella alle 300km. Se, että joku yritys valmistaa jollain erikoisakuilla 150 000€ maksavan patteriauton, ei tosiaankaan tarkoita "kaikkia" patteriautoja.- Anonyymi
Nyt on taas junasta jääneellä polttispenalla paniikki päällä.
Sähköautolla ajaa joka 100km alle kahdella eurolla kun polttispena maksaa yli kympin.
Sähköautolla ei pääse ajamaan yhdellä istumalla Lappiin vaan sinne siirrytään sivistyneesti pari ruoka/kusitaukoa pitäen. Niinkuin sivistyneet ihmiset ovat polttiksellakin Lappiin ajaneet.
Sähköautolla tekee kaiken mitä polttiksellakin mutta ei joudu maksamaan törkeitä veroja polttoaineesta.
- Anonyymi
Pääseehän lataushybridilläkin viikossa tuon 1000km, kun vaan latailee 50-100km välein... Olipas TAAS ihan älytön avaus...
- Anonyymi
Menee se, mutta itse olen mieluummin ajamatta millään autolla. Onneksi Lappi on tullut nähtyä ja koettua.
- Anonyymi
Aloitus ja viite 100 % tuubaa.
Moden ukko myy sähköautoja. - Anonyymi
Suomen talvi ei ole sähköautolle mikään haaste.
- Anonyymi
No on se jonkinmoinen haaste. Sähköauto on meilläkin.
- Anonyymi
Sähköauto ja oikea asuntovaunu. Minkä hintaisessa sähköautossa riittää vetomassaa yli 1500 kg ja monellako tavisautoilijalla on se C-kortti?
- Anonyymi
Ei riitä nykyisellään missään. Ei ole myöskään olemassa sähkö-matkailuautoja.
Olen sähkö (henkilöautoilija) minäkin ja sen suhteen kaikki on ihan ok. Olen myös matkailuauoilija, just 7500 km reissu takana. - Anonyymi
Sulla on varmaankin asuntovaunu, hihiii!
- Anonyymi
Vaikka riittäisi, niin kulutus nousee 50 kWh/100 km lukemille.
- Anonyymi
Kokonaispainoltaan 7000 kg riittää pikku e . Moniko vaunun vetäjä tarvii C korttia .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kokonaispainoltaan 7000 kg riittää pikku e . Moniko vaunun vetäjä tarvii C korttia .
Turhaa pohdintaa... Sähköauton kulutus nousee jo keskikokoista vaunua vetäessä huimille lukemille. Jos talviolosuhteet, niin täysin järjettömille lukemille. Ihan turhaa mussutusta....
Sähköautolla ajan minäkin, miksi siis edes yrittäisin jakaa väärää tietoa kenellekään?
- Anonyymi
Helpoin ja mukavin tapa Helsinki-Rovaniemi- Ruka onFinnair ja Hertz ta VR ja Hertz. Pätee myös Esim Helsinki-Rooma ja siitä vaikka Fiatti alle ja Pompeijiin. Ei saatana kahden viikon lomaa kannata haaskata ajamalla jollain matkailuauton rottelolla viittä, kuutta päivää. Roomassa kyllä liikkuu mieluummin taksilla. Lontoossa autonrattiin ei minua saa millään, tosin underground on niin hienosti merkattu ja asemat ilmoitettu, että voisin uskoa jopa polttisjormankin osaavan. Lontoossa museot ilmaisia, hotellit aika kalliita b&b kohtuuhinta. Lontoon Kansallismuseoon kannatta varata 2 päivää. Bristolin ilmailumuseoon viikko.
- Anonyymi
Yksi tuttava on tehostanut matkailuauton käyttöä ja parkkeerannut sen pysyvästi takapihalle. Voi alkaa juoda heti perjantaina. Samaltahan se koppero näyttää Ahvenanmaalla tai Kolilla. Tiet ovat lähes samanlaisia jokapuolella Suomea.
- Anonyymi
Lapissa käyty matkailuautolla kymmenkunta kertaa. Koskaan matkaan ei ole mennyt kahta päivää eli yhtä yöpymistä enempää. Onko jollekin todellakin ongelmallista ajaa 500-600 km päivässä?
Myös Euroopassa on kiva reissata matkailuautolla. Siinä olet toki oikeassa, ettei isompiin kaupunkeihin kannata tunkea isolla autolla. Siinäkään muuta ihmeellistä ole, kuin parkkipaikan löytäminen - se kun on lähes mahdotonta. Ei tahdo löytyä matkailuautolle paikkaa edes isojen markettien parkkipaikoilta.
Siinäkin olet oikeassa, että 2 viikkoa ei riitä, jos reissaa omalla kulkuvälineellä. Sanoisin, että 3 - mieluummin 4 viikkoa on vaikkapa Kroatian reissulle minimiaika. Matkan varreltakin kun löytyy paljon nähtävää ja koettavaa..
- Anonyymi
Tuohan on 1 km. Kukaan tötterö ei sitä edes huomannut. Ootte vittu toopeja.
- Anonyymi
Paras matkailunähtävyys on vaunualue, alumiinlootia vieri vieressä. Turvattomin kulkuneuvo on matkailuauto. Polttoaineen hinnalla hankkii lennot ja hotellin melkein joka paikkaan. Kerran saivat houkuteltua matkailuautoretkelle Kuhmon kamarimusiikkifestivaalille. Ahdas laatikko leirialue parkki. Toinen yö oltiinkin mökissä. Olisin hyvissä ajoin varannut majoitukset ja muut. En ikinä lähde asuntoautolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paras matkailunähtävyys on vaunualue, alumiinlootia vieri vieressä. Turvattomin kulkuneuvo on matkailuauto. Polttoaineen hinnalla hankkii lennot ja hotellin melkein joka paikkaan. Kerran saivat houkuteltua matkailuautoretkelle Kuhmon kamarimusiikkifestivaalille. Ahdas laatikko leirialue parkki. Toinen yö oltiinkin mökissä. Olisin hyvissä ajoin varannut majoitukset ja muut. En ikinä lähde asuntoautolla.
Yöpymispaikan voi valita mieltymyksensä mukaan, ei ole mikään pakko tunkea autoa tai vaunua ahtaalle alueelle. Kotimaassa reissatessa mekin majoitutaan campingeilla vain 1-2 x viikossa.
Nyt loka-marraskuussa kuussa tehtiin 2 kk / 7500 km Euroopan reissu, oli mahtavan hyvä ja kiva loma. Mukaan mahtui kaikki tarpeellinen, kuten myös kaksi koiraa ja sähköfillarit.
Mut joo, ei sovi kaikille... Hotelleissa tai vuokramökeillä lomailut ei taas meille ole se juttu.
Myös 2-pyöräisellä tehty paljon reissuja, majoitukset lähes poikkeuksetta pienissä airbnb tms. kohteissa. On ollut todella paljon antoisampaa kuin hotelleissa majoittumiset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yöpymispaikan voi valita mieltymyksensä mukaan, ei ole mikään pakko tunkea autoa tai vaunua ahtaalle alueelle. Kotimaassa reissatessa mekin majoitutaan campingeilla vain 1-2 x viikossa.
Nyt loka-marraskuussa kuussa tehtiin 2 kk / 7500 km Euroopan reissu, oli mahtavan hyvä ja kiva loma. Mukaan mahtui kaikki tarpeellinen, kuten myös kaksi koiraa ja sähköfillarit.
Mut joo, ei sovi kaikille... Hotelleissa tai vuokramökeillä lomailut ei taas meille ole se juttu.
Myös 2-pyöräisellä tehty paljon reissuja, majoitukset lähes poikkeuksetta pienissä airbnb tms. kohteissa. On ollut todella paljon antoisampaa kuin hotelleissa majoittumiset.No eihän voi. Romanian kerjäläiset olivat keksineet ilmaisen leiripaikan Seurasaaren sillan parkkipaikalta pitivät siinä leiriä Dacian ja uskokaa pois 133 matkailu Fiatilla. Poliisit käskivät poi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No eihän voi. Romanian kerjäläiset olivat keksineet ilmaisen leiripaikan Seurasaaren sillan parkkipaikalta pitivät siinä leiriä Dacian ja uskokaa pois 133 matkailu Fiatilla. Poliisit käskivät poi.
Lue tarkemmin. Kirjoitin "yöpymispaikan voi valita" - en leiripaikan.
Yöpymisen ja leiriytymisen välillä on pieni, mutta oleellinen ero. Käytännössä yöpyminen muuttuu leiriytymiseksi siinä vaiheessa kun lasketaan tukijalat ala, avataan markiisi / etuteltta, tai kannetaan kalusteet ja grillit pihalle.
Yöpyä SUOMESSA saa tosiaan lähes kaikkialla missä ei ole ajokieltoa, eikä pysäköintiä ole rajoitettu liikennemerkillä. Myöskään pelkkä yksityistie-merkki ei kiellä yhtään mitään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue tarkemmin. Kirjoitin "yöpymispaikan voi valita" - en leiripaikan.
Yöpymisen ja leiriytymisen välillä on pieni, mutta oleellinen ero. Käytännössä yöpyminen muuttuu leiriytymiseksi siinä vaiheessa kun lasketaan tukijalat ala, avataan markiisi / etuteltta, tai kannetaan kalusteet ja grillit pihalle.
Yöpyä SUOMESSA saa tosiaan lähes kaikkialla missä ei ole ajokieltoa, eikä pysäköintiä ole rajoitettu liikennemerkillä. Myöskään pelkkä yksityistie-merkki ei kiellä yhtään mitään.Nykyajan nomadi. Ajelee matkailuautolla ja yöpyy kylmäasemien alueilla, markettien parkkipaikoilla, yksityisteiden varsilla. Siinä on lomamatkan ihanuus koittaa löytää jostain ilmainen yöpymispaikka. Jee sellaiselle lomalle joka iikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyajan nomadi. Ajelee matkailuautolla ja yöpyy kylmäasemien alueilla, markettien parkkipaikoilla, yksityisteiden varsilla. Siinä on lomamatkan ihanuus koittaa löytää jostain ilmainen yöpymispaikka. Jee sellaiselle lomalle joka iikka.
On muitakin ja paljon viihtyisämpiä paikkoja kuin bensiksien ja markettien pihat, teiden varsista puhumattakaan. Vain mielikuvitus on esteenä, ei tosin meidän esteenä.
Ehkä paremmalla ajalla laitan koosteen meidän Lapin yms. reissujen yöpymispaikoista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nykyajan nomadi. Ajelee matkailuautolla ja yöpyy kylmäasemien alueilla, markettien parkkipaikoilla, yksityisteiden varsilla. Siinä on lomamatkan ihanuus koittaa löytää jostain ilmainen yöpymispaikka. Jee sellaiselle lomalle joka iikka.
Oletko tyhmä? Esim. joka ainoalla kansallispuiston P-alueella voi ja saa yöpyä. Myös joka kaupungista ja kylästä löytyy kivoja, turvallisia ja rauhallisia yöpymispaikkoja.
Koittaa löytää = ei pienintäkään ongelmaa, vaikka ollaan jo vanhempia aikuisia. Vai liekö syy sitten iässä ja kyvyssä käyttää maalaisjärkeä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On muitakin ja paljon viihtyisämpiä paikkoja kuin bensiksien ja markettien pihat, teiden varsista puhumattakaan. Vain mielikuvitus on esteenä, ei tosin meidän esteenä.
Ehkä paremmalla ajalla laitan koosteen meidän Lapin yms. reissujen yöpymispaikoista.Paras paikka niille on, kuten tuttava on asian ratkaissut. Oma takapiha ja sähköt autotallista. Hyppää lootaan ja on perillä. Aamulla, kun menee sisään kotiin ja wc: peilin eteen voi nähdä olkapäänsä yläpuolella ex vaimonsa kasvot. Tosi nomadin juhannustaika.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yöpymispaikan voi valita mieltymyksensä mukaan, ei ole mikään pakko tunkea autoa tai vaunua ahtaalle alueelle. Kotimaassa reissatessa mekin majoitutaan campingeilla vain 1-2 x viikossa.
Nyt loka-marraskuussa kuussa tehtiin 2 kk / 7500 km Euroopan reissu, oli mahtavan hyvä ja kiva loma. Mukaan mahtui kaikki tarpeellinen, kuten myös kaksi koiraa ja sähköfillarit.
Mut joo, ei sovi kaikille... Hotelleissa tai vuokramökeillä lomailut ei taas meille ole se juttu.
Myös 2-pyöräisellä tehty paljon reissuja, majoitukset lähes poikkeuksetta pienissä airbnb tms. kohteissa. On ollut todella paljon antoisampaa kuin hotelleissa majoittumiset.Useimpien mielestä matkailuautossa tai asuntovaunussa kulkeminen on lähinnä kidutusta ja senhän takia vain pari prosenttia suomalaisista sellaisen omistaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Useimpien mielestä matkailuautossa tai asuntovaunussa kulkeminen on lähinnä kidutusta ja senhän takia vain pari prosenttia suomalaisista sellaisen omistaa.
Laskettiin ajankuluksi vastaantulevien matkailuajoneuvojen määriä viime ruskareissulla. 100 km matkalla vastaan tuli muistaakseni 76 autoa, joista 70 oli autoja ja vain 5 asuntovaunua - oltiin jossain Rovaniemen yläpuolella...
Voinee sanoa, että aika moni tykkää matkailuautoilun tuomasta vapaudesta eikä pidä harrastusta mitenkään kiduttavana.
Mökkeilystä voi olla samaa mieltä, yksi tykkää - toinen ei. Molemmat kokeiltu, meille autolla matkailu on se mieluisampi juttu. Mieluisin lomanviettotapa meille on ehdottomasti ollut matkamoottoripyöräily, mutta harrastus alkaa hiipua iän myötä. Myös pari koiraa täytyy huomioida.
Tässä muutama linkkivinkki ilmaisista ja täysin luvallisista yöpymispaikoista, joissa olemme olleet:
https://maps.app.goo.gl/Ggsg2BzDPakBWUEq7
https://maps.app.goo.gl/ayqDCePqegUu6xrd8
https://maps.app.goo.gl/axNYy5FVi5YvjSPz7
https://maps.app.goo.gl/9362HAEc3GT7W1EB8
https://maps.app.goo.gl/xLNVvHSs3XJCoBag9
https://maps.app.goo.gl/SDCCCb7x3Z4HYZd27
- Anonyymi
Jaa että pilkillä kävit.
- Anonyymi
Mikä voisi olla sen ihanampaa kuin tuijottaa asvalttia tunnista tuntiin autonsa tuulilasista? No ei mikään! Luusereita panettaa ja pitää käydä naismaisilla kusitauoilla mutta TOSIMIES ajaa elämäntehtäväänsä suorittaen ajaen tauotta koko elämänsä polttiksensa kanssa.
- Anonyymi
Totta. Autolla ajaminen ei ole ollut minullekaan koskaan nautinto. Vaan mp:llä ajaminen on ollut ja on edelleen. Just tein kaupat uudesta BMW 1300 GS:stä.
Ensi kesänä taas kuukaudeksi Eurooppaa kiertämään, kilsoja tuleeee varmaan jotain 4000-5000 luokkaa. Osa reissusta ajetaan motareilla mutta iso osa myös pienemmillä ja mielenkiintoisemmilla teillä.
Todennäköisesti laivalla Tallinnaan ja sieltä kohti etelää, tai sitten laivalla Trawemundeen. Saa nähdä...Ruotsin läpiajo ei oikein kiinnosta, kokeiltu on sekin.
Järkee vai ei, mutta on se vaan niin kivaa ja mielekästä
Ikää vasta 68
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan804143Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303161- 1602550
- 141875
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131140- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13852