Tästä voi lukea että 1.000 km Suomen talvessa ei ole edes mikään haaste sähköautolle. Vaikka perässä olisi asuntovaunukin.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/maailman-suurin-talvitesti-22-sahkoautoa-ajoi-1000-km-etela-suomesta-kuusamoon-nain-paljon-aikaa-kului-teslalla-ja-muilla-merkeilla/a852a042-f2b4-4292-a234-77e8ebab925d
1.000 km sähköautolla menee heittämällä Suomen talvessa
61
468
Vastaukset
- Anonyymi
Itse en ole ikinä edes ajanut 1.000km yhdessä päivässä.
Jos joutuu istumaan autossa noin paljon on tehnyt elämässään huonoja valintoja.- Anonyymi
En minäkään kuin muutaman kerran, mutta 600-700 km päivämatkat loma yms. reissuilla ovat enempi sääntö kuin poikkeus.
Ennätys on 1180 km päivässä, tosin vähän pakon sanelemana. - Anonyymi
Olen ajanut yksin putkeen Münchenistä Tukholmaan ennen Ison-Beltin siltaa. 1600 km ja kaksi lauttaa. Muutenkin on tullut aika paljon ajeltua Euroopassa, tykkään road-tripeistä. En tule koskaan hankkimaan patteriautoa.
- Anonyymi
Testin pilasi se, että asuntovaunu oli oikeasti vain kesäkäyttöön soveltuva 2 hengen jarruton, kevyt retkeilyvaunu. Ihan sama jos olisi ollut kevyt kuomukärry perässä.
- Anonyymi
Niin, pienikin oikea asuntovaunu painaa 1500 kg kuormattuna, myös ilmanvastus on ihan eri luokkaa. Joskus kokeilin vetää Solifer 6+ vaunua 2l bensasuperbilla. Kulutus 16 l/100 km, kun ilman vaunua pääsi alle 7 litran. Mahtaisi sähkiksenkin kulutus pompsahtaa melkoisille lukemille....
- Anonyymi
Pitäisi tehdä testi näillä -20-35 pakkasilla, joita on ollut tammikuun alusta alkaen. Vasta silloin selviäisi todellinen talvikelpoisuus
- Anonyymi
juuri olleet kylmyys teki sähkädeistä kauppa kasseja, kun antama jäi 40km,
- Anonyymi
Heh.
Olen ajanut nykyisellä dieseli-cittarillani nyt vajaat 150.000 km. Ja ihan ’heittämällä’ .
Tuohon sisältyy ajoa joka vuodenaikaan, peräkärryllä ja ilman.
En ole pitänyt tätä minkäänlaisena uutisena. Ehkä sähköautoille on uutinen, kun niillä on ajettu jo peräti 1000 km.- Anonyymi
Ei tuo ole kenellekään täyspäiselle mikään uutinen.
Tarkoitus oli vain kertoa näille pahil´mmille polttis-trolleille että niiden öyhötys on niin paljon metsässä että menee komedian puolelle.
Teslabjörn on vedellyt sähköautoilla näitä 1.000km siivuja jo vuosia ja parhaimmillaan aikaa on mennyt noin 9:30 h:min.
Näin asiat ovat todellisuudessa olleet jo pitkään ja öyhöttäjien jutut ovat noin 10 vuotta aikaansa jäljessä niinkuin essonbaarin "asiantuntijoilla" aina on ollut.. - Anonyymi
Eikö ole edes diesel hyytynyt kertaakaan. Tai urea jäätynyt putkiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ole edes diesel hyytynyt kertaakaan. Tai urea jäätynyt putkiin.
Monta kertaa on EGR korjattu?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monta kertaa on EGR korjattu?
Joka talvi, parjaina kaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikö ole edes diesel hyytynyt kertaakaan. Tai urea jäätynyt putkiin.
Ei ole. Eikä ole ollut mitään muutakaan vikaa. Huolto-ohjelman mukaiset huollot on riittänyt…
Miksi diesel muka ’hyytyisi’ ja mitä ihmettä sillä tarkoitat? Dieseleillähän ajetaan Suomessa kuten muuallakin maailmassa ne ’kovimmat’ ja vaativammat ajot ja eniten kilometrejä. Jokaisena vuodenaikana hyytävissä pakkasista tuskaisiin helteisiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Monta kertaa on EGR korjattu?
Ei koskaan.
- Anonyymi
Miksi kukaan haluisi istua tuollaista matkaa autossa ilman taukoja? Järjetöntä hommaa sellainen ainakin perheelliselle ihmiselle.
- Anonyymi
Älä sure kyllä se sinun dieselkärry on ihan riittävä auoksi.
- Anonyymi
Ei kai monikaan. Ei siinä olekaan mitään järkeä.
Pointtihan onkin siinä, että tauot voi pitää kuljettajan/perheen ehdoilla, ei auton. Myös taukojen pituus sen mukaan mitä nyt kahvikupponen tms vaatii, ei auton vaatimuksen mukaan. Ja paikannin voi valita sen mikä miellyttää, ei sen mukaan löytyykö vapaa latauspaikka tai onko latauspaikkaa laisinkaan.,
Polttoainetankkaus on niin lyhyt hetki, muutama minuutti, että sen vuoksi ei taukopaikkaa tarvi valita.
- Anonyymi
Heh, Lahdesta piti kierrellä Kuusamoon 1.000 km Teslan superchargereiden kautta. Lyhyin matka Lahdesta Kuusamoon on 700 km. Kyllä on sähköautolla matkanteko vaivalloista.
- Anonyymi
Oletko ihan oikeasti noin tyhmä?
- Anonyymi
Täällä pohjoisemmassa jos vastaan tulee sähköauto niin ei niillä ole kyllä ikinä mitään peräkärryjä sun muita perässä että ihan pskanjauhantaa taas tämäkin
- Anonyymi
Mites kun Norjassa ihmiset vaihtaa sähköautot takaisin polttomoottoriautoihin kun sähköautot ei toimi pakkasessa
- Anonyymi
Miksi sähköauto ei toimisi pakkasessa Norjassa, kun se toimii Suomessakin?
Ainoat joilla sähköauto ei toimi, on vanhoilla polttomoottoriautoilla ajavat persaukiset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi sähköauto ei toimisi pakkasessa Norjassa, kun se toimii Suomessakin?
Ainoat joilla sähköauto ei toimi, on vanhoilla polttomoottoriautoilla ajavat persaukiset.Lue aiempi kommentti urpo
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lue aiempi kommentti urpo
Persaukinen tuli näköjään ilmoittautumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Persaukinen tuli näköjään ilmoittautumaan.
Tai sitten muualla on vain herätty
- Anonyymi
Heittämällä voi mennäkin, ajamalla pääsee 150 km.
- Anonyymi
Suolisto24 valvojapimut ovat epäpäteviä jutunkehittäjiä.
- Anonyymi
1000km menee mutta hinurin lavalla ja hintaa tulee
- Anonyymi
Sähköauton 1.000km maksaa noin 15 euroa. Polttiksella 100 euroa vähintään.
Maksamisen iloa kun tietää että tavallinen suomalainen ajaa sen 1.000km hyvin pienissä pätkissä monen päivän aikana. Ja koko ajan ktilatauksen piirissä.
Nämä 1.000km ryntäämiset läpi Suomen ovat pelkkää diipadaapaa tavalliselle suomalaiselle.
Ei mitään merkitystä taviksen arkeen.
Taviksen duuni on 20km säteellä. samoin kaupat, harrastukset, ystävät ja kaikki muu oleellinen,
Miksi vidussa pitäisi alkaa kimpoilemaan ympäri Suomea 1.000km päähän? Ja ilman taukoja.
Teidän pää on aivan sekaisin.
- Anonyymi
"Vettä" heittämällä 3-4 kertaa ABC:llä.
- Anonyymi
Ei niin tyhmää ihmistä olekaan joka ajaisi 1.000km yhdeltä istumalta. Kyllä tuollaiselle matkalle tulee taukoja aivan välttämättä.
Eikö teillä ole yhtään maalaisjärkeä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei niin tyhmää ihmistä olekaan joka ajaisi 1.000km yhdeltä istumalta. Kyllä tuollaiselle matkalle tulee taukoja aivan välttämättä.
Eikö teillä ole yhtään maalaisjärkeä?Vaivaako jo eturauhanen?
- Anonyymi
Homohtava laite ei kuule kuin renkaiden meteli. Kuka täysjärkinen noilla ajelee turvattomiakin vielä?
- Anonyymi
Kuinka monella polttomoottorisella autolla noi kilsat on jo täyttynyt? Aivan turhaan te jauhatte täällä pskaa kun ei sillä sähköromulla koskaan pääse edes käytettyjen polttisten tasolle. Katotaan sitten kun sähköromut on 16vuotta
- Anonyymi
”Katotaan sitten kun sähköromut on 16vuotta”
Aivan sama miten sähköauto toimii tai ei tuon ikäisenä. Onko se joku haave saada ajaa aina 16 vuotta vanhalla autolla? Niitä parsitaan kuntoon samalla tavalla, kuin nykyisiä ikäloppuja. Ja turha kuvitella että nykyiset uudet polttomoottoriautot autot kulkevat ”perushuolloilla” 16 vuoden päästä.
- Anonyymi
Sähköautoissa on yksi hyvä puoli. Tunnistaa idiootit 😀
- Anonyymi
Mukavaa ja halpaa matkaa Suomen talvessa. Asuntovaunulla tai ilman.
- Anonyymi
Asuntovaunun vetäminen on typerintä, mitä autolla voi tehdä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asuntovaunun vetäminen on typerintä, mitä autolla voi tehdä.
No milläs sitä sitten pitäisi sun mielestäsi vetää?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No milläs sitä sitten pitäisi sun mielestäsi vetää?
Miksi pitää vetää jotakin henkilöauton perässä, tämä on kummallinen suomalainen päähänpinttymä. Joka autoon pitää saada peräkoukku että pääsee vetämääm ja leikkimään rekkakuskia.
- Hotellissa on mukavampaa kuin asuntovaunussa ja se on pitkän päälle myös halvempaa.
- Pari kertaa vuodessa pakettiauton lainaaminen tulee halvemmaksi kuin sen peräkoukun tilaaminen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi pitää vetää jotakin henkilöauton perässä, tämä on kummallinen suomalainen päähänpinttymä. Joka autoon pitää saada peräkoukku että pääsee vetämääm ja leikkimään rekkakuskia.
- Hotellissa on mukavampaa kuin asuntovaunussa ja se on pitkän päälle myös halvempaa.
- Pari kertaa vuodessa pakettiauton lainaaminen tulee halvemmaksi kuin sen peräkoukun tilaaminen.Sinun mielestäsi ehkä mukavampaa, mutta pelkästään Suomesta löytyy muutama toisinajattelija.
Suomessa oli vuoden 2020 lopussa rekisterissä 126 916 matkailuajoneuvoa. Näistä 60 668 kappaletta (47,8 %) oli matkailuautoja ja 66 248 kappaletta (52,2 %) matkailuvaunuja.
Jotkut ovat ilmeisesti eri mieltä myös koukun ja peräkärryn tarpeellisuudesta.
Suomen teillä liikkuu nyt noin miljoona perävaunua. 2021 uusia perävaunuja on rekisteröity Traficomin mukaan noin 30 000 kappaletta ja perävaunujen määrä Suomessa on kasvanut jo noin miljoonaan kappaleeseen.
Kannattaisi näissäkin asioissa muistaa, että on muitakin kuin se minä, minä, minä.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinun mielestäsi ehkä mukavampaa, mutta pelkästään Suomesta löytyy muutama toisinajattelija.
Suomessa oli vuoden 2020 lopussa rekisterissä 126 916 matkailuajoneuvoa. Näistä 60 668 kappaletta (47,8 %) oli matkailuautoja ja 66 248 kappaletta (52,2 %) matkailuvaunuja.
Jotkut ovat ilmeisesti eri mieltä myös koukun ja peräkärryn tarpeellisuudesta.
Suomen teillä liikkuu nyt noin miljoona perävaunua. 2021 uusia perävaunuja on rekisteröity Traficomin mukaan noin 30 000 kappaletta ja perävaunujen määrä Suomessa on kasvanut jo noin miljoonaan kappaleeseen.
Kannattaisi näissäkin asioissa muistaa, että on muitakin kuin se minä, minä, minä....Se jos suuri osa Suomalaisista tekee jollakin tavalla ei tee siitä mitenkään viisasta tai järkevää.
- AnonyymiUUSI
Ainakin erään autolehden testien mukaan, yhtä automallia lukunottamatta, Patteriauton kokonaiskustannukset olivat korkeammat kuin vastaavan polttiksen... eli ei nyt niinkään halpaa matkaa, ja varsinkaan talvella, jolloin patteriauton kulutus lisääntyy 30-50%.
- Anonyymi
sähköauton kehitys työ on pahasti kesken,
- Anonyymi
Millään käyttövoimalla kulkeva auto ei ole koskaan loppuun kehitetty.
20 vuotta vanhat polttikset ovat täysin muinaisjäänteitä tämän päivän polttiksiin nähden. Samoin 20 vuotta vanhat sähköautot.
Ainoa pysyvä asia on kehitys. Tämän päivän sähköauto pieksee tämän päivän polttiksen kevyesti. 10 vuoden päästä markkinoilla on parempia sähköautoja mutta edelleen vuoden 2024 sähköautolla ajaa halvalla verkkosähköllä vain murto-osalla bensakuluista.
10 vuoden päästä bensa-autolla ei edes saa ajaa isjen kaupunkien keskustoissa vaikka olisi kuinka rahaa maksaa kalliista bensasta.. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Millään käyttövoimalla kulkeva auto ei ole koskaan loppuun kehitetty.
20 vuotta vanhat polttikset ovat täysin muinaisjäänteitä tämän päivän polttiksiin nähden. Samoin 20 vuotta vanhat sähköautot.
Ainoa pysyvä asia on kehitys. Tämän päivän sähköauto pieksee tämän päivän polttiksen kevyesti. 10 vuoden päästä markkinoilla on parempia sähköautoja mutta edelleen vuoden 2024 sähköautolla ajaa halvalla verkkosähköllä vain murto-osalla bensakuluista.
10 vuoden päästä bensa-autolla ei edes saa ajaa isjen kaupunkien keskustoissa vaikka olisi kuinka rahaa maksaa kalliista bensasta..Verotuksella tullaan hoitamaan, että autoilu on samanhintaista käyttövoimasta riippumatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verotuksella tullaan hoitamaan, että autoilu on samanhintaista käyttövoimasta riippumatta.
Väärin, niin kauan kuin tavoite on vähentää lähipäästöjä niin polttomoottoriautojen käyttöä verotetaan ja tullaan verottamaan enemmän.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verotuksella tullaan hoitamaan, että autoilu on samanhintaista käyttövoimasta riippumatta.
Nyt olet pihalla kuin lintulauta.
Jos katsot edes vähän mikä on ollut todellisuus jo pitkään niin näet että suomalaiset ovat äänestäneet meille sellaiset hallitukset jotka ovat ajaneet politiikkaa jossa sähköautoille annetaan verokevennyksiä ja hankitatukia. Polttisautoja ei tarvitse erikseen rankaista, niiden verokuorma on jo entuudestaan massiivinen.
Polttiksien asema valtion lypsylehmänä tulee säilymään niin kauan kun niitä liikenteessä on. Sähköautojen verotaakka tulee nousemaan joskus tulevaisuudessa mutta se tulee olemaan aina pienempi kuin saastuttavien polttiksien.
Tässä maailmassa ei ole ollut pitkään aikaan tilaa millekään muulle politiikalle kuin fossiilisten poistaminen liikenteestä. Hyvällä tai pahalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt olet pihalla kuin lintulauta.
Jos katsot edes vähän mikä on ollut todellisuus jo pitkään niin näet että suomalaiset ovat äänestäneet meille sellaiset hallitukset jotka ovat ajaneet politiikkaa jossa sähköautoille annetaan verokevennyksiä ja hankitatukia. Polttisautoja ei tarvitse erikseen rankaista, niiden verokuorma on jo entuudestaan massiivinen.
Polttiksien asema valtion lypsylehmänä tulee säilymään niin kauan kun niitä liikenteessä on. Sähköautojen verotaakka tulee nousemaan joskus tulevaisuudessa mutta se tulee olemaan aina pienempi kuin saastuttavien polttiksien.
Tässä maailmassa ei ole ollut pitkään aikaan tilaa millekään muulle politiikalle kuin fossiilisten poistaminen liikenteestä. Hyvällä tai pahalla.Mäinhän se on, jollakin tavalla fossiilivapaat autot on saatava yleistymään. Se ei tapahdu verottamalla ja sähköautoilun kuluja lisäämällä.
- Anonyymi
Mikäs siinä on pahasti kesken, selitä, vai etkö kykene ..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Verotuksella tullaan hoitamaan, että autoilu on samanhintaista käyttövoimasta riippumatta.
No ei se ihan noinkaan mene jos tavoitteena on fossiilivapaa liikenne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei se ihan noinkaan mene jos tavoitteena on fossiilivapaa liikenne.
Täysin fossiilivapaa liikenne on utopiaa mutta fossiisen käytön mittava vähentäminen Suomen liikenteessä on ollut käynnissä jo pitkään ja edistyy hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin fossiilivapaa liikenne on utopiaa mutta fossiisen käytön mittava vähentäminen Suomen liikenteessä on ollut käynnissä jo pitkään ja edistyy hyvin.
Fossiilivapaata siirtymää voi nopeuttaa haittaverotuksella. Fossiiliautojen käyttö on tehtävä mahdollisimman kalliiksi ja sähköautojen edulliseksi. Kerättävien verojen määrä voidaan pitää vakiona tai nostaa mutta pitää tarkkaan miettiä mihin se kohdennetaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fossiilivapaata siirtymää voi nopeuttaa haittaverotuksella. Fossiiliautojen käyttö on tehtävä mahdollisimman kalliiksi ja sähköautojen edulliseksi. Kerättävien verojen määrä voidaan pitää vakiona tai nostaa mutta pitää tarkkaan miettiä mihin se kohdennetaan.
"Fossiiliautojen käyttö on tehtävä mahdollisimman kalliiksi ja sähköautojen edulliseksi."
Juuri näin Suomessa on toimittu jo pitkään ja tuota hinta-eroa kasvatetaan sitä mukaa kun valtio tarvitsee lisää rahaa. Määrätään uusia käyttömaksuja jotka määräytyvät päästöjen mukaan.
Aina kun sähköautoille tulee joku maksu niin se sama maksu tulee isompana polttiksille. - Anonyymi
Kehitystyö on yhdyssana.
- Anonyymi
"Yli 20 sähköautoa ajoi 1000 kilometriä Suomen talven pääkallokelissä – Näin kävi
Akun esilämmityksellä varustetulla sähköautolla ei pitkän matkan ajo ole juttu eikä mikään, selvisi suomalaistestissä. Ei, vaikka perässä olisi asuntovaunu.
– Aika lailla myytti tuli murrettua, ja tulos on, että sähköautolla pystyy vaivatta ja edullisesti siirtymään Suomessa vaikka keskitalvella 1 000 kilometrin matkan lähes samassa ajassa kuin polttomoottoriautollakin matkatessa, Leppo kommentoi."
https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/f94e2f06-82fa-42a3-8baf-b9ada19cea36- Anonyymi
Se testin "asuntovaunu" ei ollut asuntovaunu ja teki siksi koko testistä idioottimaisen.
- Anonyymi
Mutta kun minä persaukinen en halua uskoa ja mua vituttaa kaikki uudet autot ja varsinkin sähköautot.
- Anonyymi
"Tästä voi lukea että 1.000 km Suomen talvessa ei ole edes mikään haaste sähköautolle."
Olipas hauska Provo taas aloituksena... yli 99% suomessa olevista patteriautoista jää suorituskyvyssään kesällä alle 500km ja talvella alle 300km. Se, että joku yritys valmistaa jollain erikoisakuilla 150 000€ maksavan patteriauton, ei tosiaankaan tarkoita "kaikkia" patteriautoja.- AnonyymiUUSI
Nyt on taas junasta jääneellä polttispenalla paniikki päällä.
Sähköautolla ajaa joka 100km alle kahdella eurolla kun polttispena maksaa yli kympin.
Sähköautolla ei pääse ajamaan yhdellä istumalla Lappiin vaan sinne siirrytään sivistyneesti pari ruoka/kusitaukoa pitäen. Niinkuin sivistyneet ihmiset ovat polttiksellakin Lappiin ajaneet.
Sähköautolla tekee kaiken mitä polttiksellakin mutta ei joudu maksamaan törkeitä veroja polttoaineesta.
- Anonyymi
Pääseehän lataushybridilläkin viikossa tuon 1000km, kun vaan latailee 50-100km välein... Olipas TAAS ihan älytön avaus...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta
Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?3072786- 1052178
Mitä te palstan ihanat naiset
Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21811631Tapaus Vornanen
Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o1871508Nainen, kohtelin sua kuin paskaa
Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun661328Nainen, seuraan sun uutta elämää
Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme531225Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan
Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht191086- 111084
Ilona Siekkinen
Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m11030AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri
Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm13921