Sähköautoa en vielä halua. Minkälaisia ongelmia niissä on.
Kannattaako ostaa lataushybridi
31
460
Vastaukset
- Anonyymi
Ihan kivahan se plugarikin on, mutta minä ostan seuraavaksi sähköauton. Nyt ajan Bemarin 225xe plugarilla, kuusi vuotias ja vähän alle 100.000 km ajettu. Pelkillä huolloilla ollaan menty, joten en voi sanoa olleen ongelmia. Pitkällä matkalla bensaa kuluu 5-6 litraa satasella, kuten talvella lyhyelläkin aajolla. Plussakelien keskikulutus on ollut noin 3,5 litraa satasella, tulee noita motareita ja Kehiä ajettua. Pakkasella auto haluaa käyttää enemmän bensamoottoria, ja säästää kylmää akkua. Plugareissa on yleensä vain akun jäähdytys, mutta ei lämmitystä. Toki sähköllä pääsee ajamaan sitten, kun akku hieman lämpiää. Voi sanoa, että käynnistyy millä tahansa pakkasella, kone käynnistyy 400V ajoakulla, joten lähtee takuulla käyntiin. Yli 80 km/h nopeuksilla se haluaa käyttää polttomoottoria, mikä sinänsä ei haittaa, sillä tuo pieni ajoakku alkaa noilla nopeuksilla tyhjenemään melko nopeasti. Taajamapyörittelyssä se riittää yllättävän pitkään.
Vaikka maantiellä auto käyttääkin pääasiassa polttomoottoria, on esimerkiksi ohituksiin käytössä kaikki 224 heppaa. Auto pitää huolen, että siellä on aina se noin 10% sähköä tallessa ja käytettävissä. Ei plugarit täydellisiä ole, mutta pelkkään polttikseen verrattuna paljon parempia, tietysti edellyttäen, että kotona on edes sähköpistoke, mielummin latauslaite. - Anonyymi
Plugarien ongelmat johtuu siitä että niillä ajetaan liian vähän, käytetään nurkka-ajoon mihinkä oikeastaan täyssähkö olisi sopivampi. Jos kuitenkin ajoprofiiliin kuuluu edes jonkin verran matka-ajoa on plugari silloin oiva peli. Monet plugareit on kuitenkin siinä mielessä käyttökelvottomia että ominaisuudet mitä tarvittaisiin loistaa niissä poissa olollaan. Jos plugarissa on pelkkä 1-vaihe lataus ja pieni akku sitä ei edes kannata matka-ajossa ladata ja polttoaineen kulutus nousee suureksi. Hyvällä laturilla ja riittävälla akulla, maantie ajossa plugari menee samoilla energiakuluilla kuin täyssähköauto.
- Anonyymi
Tuo meni täysin päinvastoin. Plugareilla nurkka-ajo on ihan ok, mutta niillä ei pääse sähköllä kuin ehkä 20-50 km.
Matka-ajoon täyssähkö on paljon parempi, jos ei bensanryystöä halua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo meni täysin päinvastoin. Plugareilla nurkka-ajo on ihan ok, mutta niillä ei pääse sähköllä kuin ehkä 20-50 km.
Matka-ajoon täyssähkö on paljon parempi, jos ei bensanryystöä halua.En sanoisi noin ajan n 30 000 km vuodessa ja minulla on ollut sekä plugari että sähköauto. Sähköautoa en varauksetta suosittelisi matka-ajoon vaikka monet ajaa paljon pitkiä matkoja täyssähköautoilla, mutta se vaatii asiaan paneurumista ja enemmän suunnittelua. Plugari on helpompi. Taanoin vertailtiin Mersun EQE täyssähköä saman merkin E sarja plugariin nimenomaan maantieajossa ja energiakulut niillä oli suunnilleen samaa luokkaa.
Monet plugarien ongelmat johtuu nimenomaan siitä että niillä ajetaan liiaksi vain lyhyttä pätkä ajoa. Täyssähkö ei nurkka-ajosta kärsi.
- Anonyymi
Ladattava hybridi on erittäin hyvä auto, sillä lähiajot hoituu sähköllä ja mummolareissut bensalla,
- Anonyymi
Edmundsin mukaan sähköautojen myynti Yhdysvalloissa kasvoi viime vuonna vaikuttavat 51 %, mutta hybridimyynti menestyi vielä paremmin, hyppäämällä 63 %.
https://finance.yahoo.com/news/world-top-carmaker-got-mocked-235922661.html?guccounter=1 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Edmundsin mukaan sähköautojen myynti Yhdysvalloissa kasvoi viime vuonna vaikuttavat 51 %, mutta hybridimyynti menestyi vielä paremmin, hyppäämällä 63 %.
https://finance.yahoo.com/news/world-top-carmaker-got-mocked-235922661.html?guccounter=1Niinpä plugareita turhaan karsastetaan Suomessa. Tosiasiassa
- Anonyymi
Ainoa järkevä on lataushybridi 25kwh akulla kiten mersun C/E sarja. Ajaa kesällä 143km sähköllä parhaillaan, normaalistin sen 120km. Nyt talvella 80-90km.
Sähköautolla ei tee mitään kun toimintamatka ei juuri kummempi ole kuin mersun hybridissä.- Anonyymi
Ymmärrätkö ollenkan paljonko tuollaine C/E-luokan auto maksaa?
On aikas kallista säästämistä. - Anonyymi
Paitsi että sähköauton sähköinen toimintamatka on yli kolminkertainen mersun hybridiin verrattuna.
Hybridi on typerin ostos, minkä autoa hankkiessa voi tehdä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että sähköauton sähköinen toimintamatka on yli kolminkertainen mersun hybridiin verrattuna.
Hybridi on typerin ostos, minkä autoa hankkiessa voi tehdä.Kommentistasi päätellen olet enintään 25v ja koulutus tulee amatsun puolelta.
Sinä katselet maailmaan kovin mustavalkoisilla laseilla etkä ymmärrä että kaikkien elämä ei ole kuin sinulla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommentistasi päätellen olet enintään 25v ja koulutus tulee amatsun puolelta.
Sinä katselet maailmaan kovin mustavalkoisilla laseilla etkä ymmärrä että kaikkien elämä ei ole kuin sinulla.Ikäni on 57 vuotta, olen kunnallistekniikan rakennuttaja.
Ehkä ei kannattaisi arvioida muita ihmisiä, ellei ole siihen kykyjä.
Työssäni joudun käyttämään Toyota Rav4 hybridiä (ajettu alle 5000km) joten jotain siitä tiedän.
Ja on myös vertailupohjaa muihin, koska edellinen autoni oli MB diesel ja nykyinen on Tesla.
- Anonyymi
Plugarissa yhdistyy sähköauton hyviä puolia poltto- ja sähköauton huonoihin puoliin. Akku on pieni ja lataaminen jatkuvaa. Kaikki polttomoottorin huonot puolet kuitenkin, huollontarve, hidas lämpeäminen talvella, bensan kulutus jne.
Meilläkin oli välissä plugari vuoden ajan, sitten siirryttiin täyssähköön. Voihan sen nähdä jonain totutteluvaiheena.- Anonyymi
Ja ellet ihan aikuisten oikeasti aja jatkuvasti todella pitkiä matkoja, niin kyllä jo tollanen 60 kWh akku alkaa riittää kaikkiin tarpeisiisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja ellet ihan aikuisten oikeasti aja jatkuvasti todella pitkiä matkoja, niin kyllä jo tollanen 60 kWh akku alkaa riittää kaikkiin tarpeisiisi.
Ajoin esim. hiljattain pikku pakkasella (ylin 0, alin -4 astetta.) n. 400 km lenkin, kulutus oli 15,35 kWh / 100 km. Suurin osa 80 km/h rajoitusaluetta, mutta myös 100, 60 ja 40 pienissä määrin. Cruise laitettu + 8 km/h rajoitukseen nähden (tässä autossa on 3-4 km/h heitto ylöspäin), ja ohitin kaikki hitaammat armotta. Kabiinissa oli lämpötila tasainen +17 C.
- Anonyymi
Nykyisissä plugareissa akut on jo kyllä riittävän isoja, ideana plugarissa on, että niitä ladataan joka yö ja yöllinen lataus pienelläkin teholla riittää normaalilla käyttäjällä seuraavan päivän tarpeisiin. Ne harvat pitkät matkat ajetaan sitten enimmäkseen polttoaineella, mutta täytyy kyllä sanoa että harva dieselautokaan pystyy yhtä pieneen kulutukseen mitä plugari matka ajossa. Pieni kulutus matka-ajossa tosin vaatii välilatauksia ja sitä, että autossa on kunnon laturi (siis enemmän kuin 1-vaihe ja 16A). Niin plugareista kuin täyssähköautoistakin on paljon paskapuhetta liikkeellä, ei kannata kaikkea uskoa. Plugarissa ehkä haittana polttomoottori ja sen tuomat huoltotarpeet ja ongelmat. Täyssähköllä taas haittana hieman hankalampi matkanteko ja kalliit välilataukset. Tosin ei ne täyssähkön suurteholataukset ole hinnaltaa mitään bensan tai dieselin hintaan verrattuna.
- Anonyymi
Tarkoitit sanoa että tuo yhdistelmä oli sinun käytössäsi.
Minun käytössäni sähkölä on menty kaikki ajot paitti kun oikein kylmää tai jos ajetaan yli 25km päähän ja takaisin eli yli 50km.
Bensaa mennyt tähän mennessä noin 1.5L/100km.
Jos plugari haluaa käyttää polttista usein, on huolehdittava että polttiksella ajetaan myös pidempi pätkä kerran viikossa.
Omallani ajelen kuukaudenkin ilman että polttis käynnistyy. Tällöin polttiksen öljyn sekaan ei keräänny bensaa eikä vettä kuten aina käy jos polttomoottoria ajetaan vain lyhyitä pätkiä.
On VÄÄRIN yleistää että plugarin polttista pitäisi ajaa usein pidempiä matkoja. TÄmä pätee vain autoihin mitkä käyttää sitä polttista lyhyen pätkän eikä lämmitä konetta kunnolla.
Erot on suuria merkkien välillä.
Meille sopii plugari hyvin mutta sopisi myös sähköauto. Nyt mennään plugarilla ja seuraava voi olla myös polttis tai sähköauto riippuen mitä tulee vastaan ja mitkä perheen tarpeet on.
Kyse on aina henkilökohtaisesta TARPEESTA mitä kaikki ei tunnu ymmärtävä. - Anonyymi
Passatissa tehdasasennettu webasto, lämpiää 5-10 minuutissa ja lasit on kirkkaat. Eikä bensan kulutuskaan ole paha, menee maantiellä alle 6 litran. Huolto kerran vuodessa ei sekään pahemmin rasita.
Meille hybridi on tällä hetkellä se ainoa oikea. Asutaan pikkukaupungissa ja lähes kaikki nurkka-ajelut hoituvat sähköllä (paitsi -10>>) pakkasilla. Tulee myös melko paljon maantieajoa, eikä reissujen suunnittelu latauspisteiden mukaan voisi vähempää kiinnostaa. Eikä edes soveltuisi meille, kun ollaan sellaisia omien polkujen kulkijoita.
Täyssähköautoa harkitsen sitten, kun range on 1000 km ja autolla voi vetää raskaampaakin peräkärryä. Hintaluokka 50 te. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Passatissa tehdasasennettu webasto, lämpiää 5-10 minuutissa ja lasit on kirkkaat. Eikä bensan kulutuskaan ole paha, menee maantiellä alle 6 litran. Huolto kerran vuodessa ei sekään pahemmin rasita.
Meille hybridi on tällä hetkellä se ainoa oikea. Asutaan pikkukaupungissa ja lähes kaikki nurkka-ajelut hoituvat sähköllä (paitsi -10>>) pakkasilla. Tulee myös melko paljon maantieajoa, eikä reissujen suunnittelu latauspisteiden mukaan voisi vähempää kiinnostaa. Eikä edes soveltuisi meille, kun ollaan sellaisia omien polkujen kulkijoita.
Täyssähköautoa harkitsen sitten, kun range on 1000 km ja autolla voi vetää raskaampaakin peräkärryä. Hintaluokka 50 te.Jatkanpa vielä... Eilen ja tänään testattua, joten on vielä hyvin muistissa. Mökkimatkaa 2 x 60 km, akku täyteen kotona ja mökillä, niin Passat GTE:llä bensaa kului 2,7 l sataselle. Pakkasta tosin vain -0-4 astetta.
- Anonyymi
Ajan mersun C300e hybridillä kuin sähköautolla 90% ajoista.
Range 90-120km useimmiten esilämmitettynä pihassa.
Kun tulee päivä että lähdetään reissuun ei tarvitse miettiä latureita. En koskaan lataa reissussa vaikka tässä 50kw pikalataus myös. 11kw ottaa kotona latauslaitteesta.
Bensa helpottaa reissun päällä, täällä etelä-suomessa ei juuri bensaa mene. - Anonyymi
Kahdesta lataushybridistä on kokemusta. Saat ihan toimivan auton jolla pääsee paikasta toiseen, mutta saat samalla:
Bensa-auton kulutuksen maantielleä. Lyhyen maantiekantaman, koska ei mitään jättitankkeja näissä ole. Kalliimmat huollot kuin bensassa. Jos haluat ajaa sähköllä niin joka pysäyksellä pitää ladata, ja bonuksena saat vielä seistä haisevan letkun kanssa tankkamaassa. Ilmastoinnin huollot ei onnistu joka paikassa, kun pitää olla sähköäjohtamattomat aineet ja erikoisvehkeet Huollossa saa juoda kahvia kerran pari vuodessa. Osta sähkäri, pääset tos paljon helpommalla. Saat samalla sähköauton edut, kuten esilämmitys mahdollista ilman pakokaasuja hallissa tai tallissa ja paljon muuta kivaa.- Anonyymi
Passatissa 50 l bensatankki, joten tankillisella pääsee aika pitkälle.
Huollot ei ole kalliimpia kuin bensaversiossa.
Sähköllä ei edes kannata yrittää ajaa maantiellä. Pikalatausta ei ole ja 16 A yksivaihevirralla lataus kestää tunteja.
Bensaletkujen en ole huomannut haisevan ja tankkaus kestää muutaman minuutin.
Ilmastoinnin huollosta en tiedä muua kuin sen, että on tehty yhden kerran huollon yhteydessä ja huolto kerran vuodessa on riittänyt.
Sähköauto ehkä 10 v päästä, tosin isolla varauksella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Passatissa 50 l bensatankki, joten tankillisella pääsee aika pitkälle.
Huollot ei ole kalliimpia kuin bensaversiossa.
Sähköllä ei edes kannata yrittää ajaa maantiellä. Pikalatausta ei ole ja 16 A yksivaihevirralla lataus kestää tunteja.
Bensaletkujen en ole huomannut haisevan ja tankkaus kestää muutaman minuutin.
Ilmastoinnin huollosta en tiedä muua kuin sen, että on tehty yhden kerran huollon yhteydessä ja huolto kerran vuodessa on riittänyt.
Sähköauto ehkä 10 v päästä, tosin isolla varauksella.GTE volkkarien öljynvaihto on Toyotan tapaan 15tkm/1 vuosi.
Tämä on välttämätöntä jottei kone ruostu sisältä kuten ilttiksesä oli jonkin aikaa sitten Bemarissa.
- Anonyymi
Minä taas mietin, että kannattaako 2012-mallisesta Nissan Leafista maksaa 6500 € vai onko viisaampaa vain jatkaa ajamista vanhalla Golfilla, kun ajoa tulee alle 15000 km per vuosi.
- Anonyymi
Tuo on vaikea valinta. Enempi kyse on millaiset autoyksilöt on kyseessä ja millaista ajoa tuo sinun 15tkm vuodessa on.
Kukaan muu ei voi tietää mikä sinulle on paras valinta. Ymmärtäisivätpä nuo palstan teinitkin tämän... tai kyllähäne he ymmärtävät kun tulee hiukan sitä viisautta. - Anonyymi
Jos ajot ovat aina luokkaa muutama kymmenen km ja lataus kotona onnistuu, niin mikä ettei. Tosin 12 v vanhan Leafin akku ei ole enää uuden veroinen ja kun hiipuu kokonaan, niin sitten se joutaakin kierrätykseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ajot ovat aina luokkaa muutama kymmenen km ja lataus kotona onnistuu, niin mikä ettei. Tosin 12 v vanhan Leafin akku ei ole enää uuden veroinen ja kun hiipuu kokonaan, niin sitten se joutaakin kierrätykseen.
Niin se akku joutaa kierrätykseen jossain vaiheessa. Käytettyjä hyväkuntoisia akkuja leafiin saa halvalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin se akku joutaa kierrätykseen jossain vaiheessa. Käytettyjä hyväkuntoisia akkuja leafiin saa halvalla.
Heh. Ostaisto tosiaan käytetyn akun, jonka takuu on voimassa siihen saakka kun perävalot häviävät näkyvistä? Toisekseen se käytettykin akku maksaa lähes saman kuin vanhan Leafin arvo on. Kuuden tonnin autoon viiden tonnin akku? Vaiko uusi, hintaan 9000 €?
- Anonyymi
Jotenkin ajatellaan että lataaminen on ilmaista. Ei todellakaan.
- Anonyymi
Jos pääomakuluja ei laske, niin aurinkopaneeleilla lataaminen on ilmaista n. 8 kk vuodessa.
Meillä 5 kWp paneelit ja pientä tuottoa on jo nyt, vaikka aurinko ei paistakaan. Ei tosin riittävästi edes 8A lataukseen - vielä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos pääomakuluja ei laske, niin aurinkopaneeleilla lataaminen on ilmaista n. 8 kk vuodessa.
Meillä 5 kWp paneelit ja pientä tuottoa on jo nyt, vaikka aurinko ei paistakaan. Ei tosin riittävästi edes 8A lataukseen - vielä.Jos pääomakuluja ei laske on autokin pitäminen todella edullista, varsinkin sähköauton.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta
Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?2201883- 671699
Mitä te palstan ihanat naiset
Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21681485Tapaus Vornanen
Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o1051179Nainen, kohtelin sua kuin paskaa
Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun631100Nainen, seuraan sun uutta elämää
Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme531065Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan
Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht191056- 4988
Ilona Siekkinen
Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m1940AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri
Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm13871