Kannattaako ostaa lataushybridi

Anonyymi-ap

Sähköautoa en vielä halua. Minkälaisia ongelmia niissä on.

31

460

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihan kivahan se plugarikin on, mutta minä ostan seuraavaksi sähköauton. Nyt ajan Bemarin 225xe plugarilla, kuusi vuotias ja vähän alle 100.000 km ajettu. Pelkillä huolloilla ollaan menty, joten en voi sanoa olleen ongelmia. Pitkällä matkalla bensaa kuluu 5-6 litraa satasella, kuten talvella lyhyelläkin aajolla. Plussakelien keskikulutus on ollut noin 3,5 litraa satasella, tulee noita motareita ja Kehiä ajettua. Pakkasella auto haluaa käyttää enemmän bensamoottoria, ja säästää kylmää akkua. Plugareissa on yleensä vain akun jäähdytys, mutta ei lämmitystä. Toki sähköllä pääsee ajamaan sitten, kun akku hieman lämpiää. Voi sanoa, että käynnistyy millä tahansa pakkasella, kone käynnistyy 400V ajoakulla, joten lähtee takuulla käyntiin. Yli 80 km/h nopeuksilla se haluaa käyttää polttomoottoria, mikä sinänsä ei haittaa, sillä tuo pieni ajoakku alkaa noilla nopeuksilla tyhjenemään melko nopeasti. Taajamapyörittelyssä se riittää yllättävän pitkään.
      Vaikka maantiellä auto käyttääkin pääasiassa polttomoottoria, on esimerkiksi ohituksiin käytössä kaikki 224 heppaa. Auto pitää huolen, että siellä on aina se noin 10% sähköä tallessa ja käytettävissä. Ei plugarit täydellisiä ole, mutta pelkkään polttikseen verrattuna paljon parempia, tietysti edellyttäen, että kotona on edes sähköpistoke, mielummin latauslaite.

    • Anonyymi

      Plugarien ongelmat johtuu siitä että niillä ajetaan liian vähän, käytetään nurkka-ajoon mihinkä oikeastaan täyssähkö olisi sopivampi. Jos kuitenkin ajoprofiiliin kuuluu edes jonkin verran matka-ajoa on plugari silloin oiva peli. Monet plugareit on kuitenkin siinä mielessä käyttökelvottomia että ominaisuudet mitä tarvittaisiin loistaa niissä poissa olollaan. Jos plugarissa on pelkkä 1-vaihe lataus ja pieni akku sitä ei edes kannata matka-ajossa ladata ja polttoaineen kulutus nousee suureksi. Hyvällä laturilla ja riittävälla akulla, maantie ajossa plugari menee samoilla energiakuluilla kuin täyssähköauto.

      • Anonyymi

        Tuo meni täysin päinvastoin. Plugareilla nurkka-ajo on ihan ok, mutta niillä ei pääse sähköllä kuin ehkä 20-50 km.

        Matka-ajoon täyssähkö on paljon parempi, jos ei bensanryystöä halua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo meni täysin päinvastoin. Plugareilla nurkka-ajo on ihan ok, mutta niillä ei pääse sähköllä kuin ehkä 20-50 km.

        Matka-ajoon täyssähkö on paljon parempi, jos ei bensanryystöä halua.

        En sanoisi noin ajan n 30 000 km vuodessa ja minulla on ollut sekä plugari että sähköauto. Sähköautoa en varauksetta suosittelisi matka-ajoon vaikka monet ajaa paljon pitkiä matkoja täyssähköautoilla, mutta se vaatii asiaan paneurumista ja enemmän suunnittelua. Plugari on helpompi. Taanoin vertailtiin Mersun EQE täyssähköä saman merkin E sarja plugariin nimenomaan maantieajossa ja energiakulut niillä oli suunnilleen samaa luokkaa.
        Monet plugarien ongelmat johtuu nimenomaan siitä että niillä ajetaan liiaksi vain lyhyttä pätkä ajoa. Täyssähkö ei nurkka-ajosta kärsi.


    • Anonyymi

      Ladattava hybridi on erittäin hyvä auto, sillä lähiajot hoituu sähköllä ja mummolareissut bensalla,

    • Anonyymi

      Ainoa järkevä on lataushybridi 25kwh akulla kiten mersun C/E sarja. Ajaa kesällä 143km sähköllä parhaillaan, normaalistin sen 120km. Nyt talvella 80-90km.

      Sähköautolla ei tee mitään kun toimintamatka ei juuri kummempi ole kuin mersun hybridissä.

      • Anonyymi

        Ymmärrätkö ollenkan paljonko tuollaine C/E-luokan auto maksaa?
        On aikas kallista säästämistä.


      • Anonyymi

        Paitsi että sähköauton sähköinen toimintamatka on yli kolminkertainen mersun hybridiin verrattuna.
        Hybridi on typerin ostos, minkä autoa hankkiessa voi tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi että sähköauton sähköinen toimintamatka on yli kolminkertainen mersun hybridiin verrattuna.
        Hybridi on typerin ostos, minkä autoa hankkiessa voi tehdä.

        Kommentistasi päätellen olet enintään 25v ja koulutus tulee amatsun puolelta.

        Sinä katselet maailmaan kovin mustavalkoisilla laseilla etkä ymmärrä että kaikkien elämä ei ole kuin sinulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentistasi päätellen olet enintään 25v ja koulutus tulee amatsun puolelta.

        Sinä katselet maailmaan kovin mustavalkoisilla laseilla etkä ymmärrä että kaikkien elämä ei ole kuin sinulla.

        Ikäni on 57 vuotta, olen kunnallistekniikan rakennuttaja.
        Ehkä ei kannattaisi arvioida muita ihmisiä, ellei ole siihen kykyjä.

        Työssäni joudun käyttämään Toyota Rav4 hybridiä (ajettu alle 5000km) joten jotain siitä tiedän.

        Ja on myös vertailupohjaa muihin, koska edellinen autoni oli MB diesel ja nykyinen on Tesla.


    • Anonyymi

      Plugarissa yhdistyy sähköauton hyviä puolia poltto- ja sähköauton huonoihin puoliin. Akku on pieni ja lataaminen jatkuvaa. Kaikki polttomoottorin huonot puolet kuitenkin, huollontarve, hidas lämpeäminen talvella, bensan kulutus jne.

      Meilläkin oli välissä plugari vuoden ajan, sitten siirryttiin täyssähköön. Voihan sen nähdä jonain totutteluvaiheena.

      • Anonyymi

        Ja ellet ihan aikuisten oikeasti aja jatkuvasti todella pitkiä matkoja, niin kyllä jo tollanen 60 kWh akku alkaa riittää kaikkiin tarpeisiisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja ellet ihan aikuisten oikeasti aja jatkuvasti todella pitkiä matkoja, niin kyllä jo tollanen 60 kWh akku alkaa riittää kaikkiin tarpeisiisi.

        Ajoin esim. hiljattain pikku pakkasella (ylin 0, alin -4 astetta.) n. 400 km lenkin, kulutus oli 15,35 kWh / 100 km. Suurin osa 80 km/h rajoitusaluetta, mutta myös 100, 60 ja 40 pienissä määrin. Cruise laitettu + 8 km/h rajoitukseen nähden (tässä autossa on 3-4 km/h heitto ylöspäin), ja ohitin kaikki hitaammat armotta. Kabiinissa oli lämpötila tasainen +17 C.


      • Anonyymi

        Nykyisissä plugareissa akut on jo kyllä riittävän isoja, ideana plugarissa on, että niitä ladataan joka yö ja yöllinen lataus pienelläkin teholla riittää normaalilla käyttäjällä seuraavan päivän tarpeisiin. Ne harvat pitkät matkat ajetaan sitten enimmäkseen polttoaineella, mutta täytyy kyllä sanoa että harva dieselautokaan pystyy yhtä pieneen kulutukseen mitä plugari matka ajossa. Pieni kulutus matka-ajossa tosin vaatii välilatauksia ja sitä, että autossa on kunnon laturi (siis enemmän kuin 1-vaihe ja 16A). Niin plugareista kuin täyssähköautoistakin on paljon paskapuhetta liikkeellä, ei kannata kaikkea uskoa. Plugarissa ehkä haittana polttomoottori ja sen tuomat huoltotarpeet ja ongelmat. Täyssähköllä taas haittana hieman hankalampi matkanteko ja kalliit välilataukset. Tosin ei ne täyssähkön suurteholataukset ole hinnaltaa mitään bensan tai dieselin hintaan verrattuna.


      • Anonyymi

        Tarkoitit sanoa että tuo yhdistelmä oli sinun käytössäsi.

        Minun käytössäni sähkölä on menty kaikki ajot paitti kun oikein kylmää tai jos ajetaan yli 25km päähän ja takaisin eli yli 50km.
        Bensaa mennyt tähän mennessä noin 1.5L/100km.

        Jos plugari haluaa käyttää polttista usein, on huolehdittava että polttiksella ajetaan myös pidempi pätkä kerran viikossa.
        Omallani ajelen kuukaudenkin ilman että polttis käynnistyy. Tällöin polttiksen öljyn sekaan ei keräänny bensaa eikä vettä kuten aina käy jos polttomoottoria ajetaan vain lyhyitä pätkiä.

        On VÄÄRIN yleistää että plugarin polttista pitäisi ajaa usein pidempiä matkoja. TÄmä pätee vain autoihin mitkä käyttää sitä polttista lyhyen pätkän eikä lämmitä konetta kunnolla.
        Erot on suuria merkkien välillä.

        Meille sopii plugari hyvin mutta sopisi myös sähköauto. Nyt mennään plugarilla ja seuraava voi olla myös polttis tai sähköauto riippuen mitä tulee vastaan ja mitkä perheen tarpeet on.
        Kyse on aina henkilökohtaisesta TARPEESTA mitä kaikki ei tunnu ymmärtävä.


      • Anonyymi

        Passatissa tehdasasennettu webasto, lämpiää 5-10 minuutissa ja lasit on kirkkaat. Eikä bensan kulutuskaan ole paha, menee maantiellä alle 6 litran. Huolto kerran vuodessa ei sekään pahemmin rasita.
        Meille hybridi on tällä hetkellä se ainoa oikea. Asutaan pikkukaupungissa ja lähes kaikki nurkka-ajelut hoituvat sähköllä (paitsi -10>>) pakkasilla. Tulee myös melko paljon maantieajoa, eikä reissujen suunnittelu latauspisteiden mukaan voisi vähempää kiinnostaa. Eikä edes soveltuisi meille, kun ollaan sellaisia omien polkujen kulkijoita.

        Täyssähköautoa harkitsen sitten, kun range on 1000 km ja autolla voi vetää raskaampaakin peräkärryä. Hintaluokka 50 te.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Passatissa tehdasasennettu webasto, lämpiää 5-10 minuutissa ja lasit on kirkkaat. Eikä bensan kulutuskaan ole paha, menee maantiellä alle 6 litran. Huolto kerran vuodessa ei sekään pahemmin rasita.
        Meille hybridi on tällä hetkellä se ainoa oikea. Asutaan pikkukaupungissa ja lähes kaikki nurkka-ajelut hoituvat sähköllä (paitsi -10>>) pakkasilla. Tulee myös melko paljon maantieajoa, eikä reissujen suunnittelu latauspisteiden mukaan voisi vähempää kiinnostaa. Eikä edes soveltuisi meille, kun ollaan sellaisia omien polkujen kulkijoita.

        Täyssähköautoa harkitsen sitten, kun range on 1000 km ja autolla voi vetää raskaampaakin peräkärryä. Hintaluokka 50 te.

        Jatkanpa vielä... Eilen ja tänään testattua, joten on vielä hyvin muistissa. Mökkimatkaa 2 x 60 km, akku täyteen kotona ja mökillä, niin Passat GTE:llä bensaa kului 2,7 l sataselle. Pakkasta tosin vain -0-4 astetta.


    • Anonyymi

      Ajan mersun C300e hybridillä kuin sähköautolla 90% ajoista.

      Range 90-120km useimmiten esilämmitettynä pihassa.

      Kun tulee päivä että lähdetään reissuun ei tarvitse miettiä latureita. En koskaan lataa reissussa vaikka tässä 50kw pikalataus myös. 11kw ottaa kotona latauslaitteesta.

      Bensa helpottaa reissun päällä, täällä etelä-suomessa ei juuri bensaa mene.

    • Anonyymi

      Kahdesta lataushybridistä on kokemusta. Saat ihan toimivan auton jolla pääsee paikasta toiseen, mutta saat samalla:
      Bensa-auton kulutuksen maantielleä. Lyhyen maantiekantaman, koska ei mitään jättitankkeja näissä ole. Kalliimmat huollot kuin bensassa. Jos haluat ajaa sähköllä niin joka pysäyksellä pitää ladata, ja bonuksena saat vielä seistä haisevan letkun kanssa tankkamaassa. Ilmastoinnin huollot ei onnistu joka paikassa, kun pitää olla sähköäjohtamattomat aineet ja erikoisvehkeet Huollossa saa juoda kahvia kerran pari vuodessa. Osta sähkäri, pääset tos paljon helpommalla. Saat samalla sähköauton edut, kuten esilämmitys mahdollista ilman pakokaasuja hallissa tai tallissa ja paljon muuta kivaa.

      • Anonyymi

        Passatissa 50 l bensatankki, joten tankillisella pääsee aika pitkälle.
        Huollot ei ole kalliimpia kuin bensaversiossa.
        Sähköllä ei edes kannata yrittää ajaa maantiellä. Pikalatausta ei ole ja 16 A yksivaihevirralla lataus kestää tunteja.
        Bensaletkujen en ole huomannut haisevan ja tankkaus kestää muutaman minuutin.
        Ilmastoinnin huollosta en tiedä muua kuin sen, että on tehty yhden kerran huollon yhteydessä ja huolto kerran vuodessa on riittänyt.
        Sähköauto ehkä 10 v päästä, tosin isolla varauksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Passatissa 50 l bensatankki, joten tankillisella pääsee aika pitkälle.
        Huollot ei ole kalliimpia kuin bensaversiossa.
        Sähköllä ei edes kannata yrittää ajaa maantiellä. Pikalatausta ei ole ja 16 A yksivaihevirralla lataus kestää tunteja.
        Bensaletkujen en ole huomannut haisevan ja tankkaus kestää muutaman minuutin.
        Ilmastoinnin huollosta en tiedä muua kuin sen, että on tehty yhden kerran huollon yhteydessä ja huolto kerran vuodessa on riittänyt.
        Sähköauto ehkä 10 v päästä, tosin isolla varauksella.

        GTE volkkarien öljynvaihto on Toyotan tapaan 15tkm/1 vuosi.
        Tämä on välttämätöntä jottei kone ruostu sisältä kuten ilttiksesä oli jonkin aikaa sitten Bemarissa.


    • Anonyymi

      Minä taas mietin, että kannattaako 2012-mallisesta Nissan Leafista maksaa 6500 € vai onko viisaampaa vain jatkaa ajamista vanhalla Golfilla, kun ajoa tulee alle 15000 km per vuosi.

      • Anonyymi

        Tuo on vaikea valinta. Enempi kyse on millaiset autoyksilöt on kyseessä ja millaista ajoa tuo sinun 15tkm vuodessa on.
        Kukaan muu ei voi tietää mikä sinulle on paras valinta. Ymmärtäisivätpä nuo palstan teinitkin tämän... tai kyllähäne he ymmärtävät kun tulee hiukan sitä viisautta.


      • Anonyymi

        Jos ajot ovat aina luokkaa muutama kymmenen km ja lataus kotona onnistuu, niin mikä ettei. Tosin 12 v vanhan Leafin akku ei ole enää uuden veroinen ja kun hiipuu kokonaan, niin sitten se joutaakin kierrätykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ajot ovat aina luokkaa muutama kymmenen km ja lataus kotona onnistuu, niin mikä ettei. Tosin 12 v vanhan Leafin akku ei ole enää uuden veroinen ja kun hiipuu kokonaan, niin sitten se joutaakin kierrätykseen.

        Niin se akku joutaa kierrätykseen jossain vaiheessa. Käytettyjä hyväkuntoisia akkuja leafiin saa halvalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se akku joutaa kierrätykseen jossain vaiheessa. Käytettyjä hyväkuntoisia akkuja leafiin saa halvalla.

        Heh. Ostaisto tosiaan käytetyn akun, jonka takuu on voimassa siihen saakka kun perävalot häviävät näkyvistä? Toisekseen se käytettykin akku maksaa lähes saman kuin vanhan Leafin arvo on. Kuuden tonnin autoon viiden tonnin akku? Vaiko uusi, hintaan 9000 €?


    • Anonyymi

      Jotenkin ajatellaan että lataaminen on ilmaista. Ei todellakaan.

      • Anonyymi

        Jos pääomakuluja ei laske, niin aurinkopaneeleilla lataaminen on ilmaista n. 8 kk vuodessa.
        Meillä 5 kWp paneelit ja pientä tuottoa on jo nyt, vaikka aurinko ei paistakaan. Ei tosin riittävästi edes 8A lataukseen - vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pääomakuluja ei laske, niin aurinkopaneeleilla lataaminen on ilmaista n. 8 kk vuodessa.
        Meillä 5 kWp paneelit ja pientä tuottoa on jo nyt, vaikka aurinko ei paistakaan. Ei tosin riittävästi edes 8A lataukseen - vielä.

        Jos pääomakuluja ei laske on autokin pitäminen todella edullista, varsinkin sähköauton.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      220
      1883
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      67
      1699
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      68
      1485
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      105
      1179
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      63
      1100
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1065
    7. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1056
    8. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      4
      988
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      940
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      871
    Aihe