Ajettava 7 vuotta ennenkuin sähköauto on puhtaampi

Anonyymi-ap

kuin polttomoottoriauto. Sähköautot ovat paikallispyöritystä varten suunniteltuja. Näissä ajoissa syntyy keskimäärin vain 12000 km vuodessa. Menee siis noin 7 vuotta jotta sähköauto olisi elinkaarianalyysin mukaan puhtaampi kuin polttomoottoriauto. Tuossa vaiheessa sähköautot alkavat sitten olla jo romutuskunnossa.

28

262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin, ja patterikauppakassit happanevat paikalleen ennen takamatkansa saavuttamista.

      Tuostakin arviosta puuttu yksi oleelliisin elenmetti, eli se miten mega-saastuttava kaivostoimita tuhoaa luontoa, ilmaa, vesistöä, elinlajeja ja pohjavesiä.

      • Anonyymi

        Kun oikein käyttää mielikuvitusta ja keksii vain ongelmia, niin siinähän ne päivät sinulla kuluu.
        Kateutta se ei helpota.


      • Anonyymi

        Ja koko matkan sähkärit on perässä siitä millä ne meille myyty.


      • Anonyymi
        UUSI

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        🔞 ­­N­­­y­­­m­­­f­o­­­m­­­a­­a­­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#18276750

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      7 vuotta ja 200-300 tuhatta ajettu sähköauto on arvoton ja käyttöikänsä päässä. Todennäköisesti jo 4-5 vuotiaana.

      • Anonyymi

        Kuka ja mikä ajaa 7 vuodessa nuon paljon tavallisen moni on aikaisemmin pois käytöstä vailla toimivaa akkua mutta 4-5 v on todella maksimi suomen pakkasissa


      • Anonyymi

        Nyt niitä myydään 10 000-15 000 € täysin epävarmoja ja epäluotettavia sähkäreitä eikä se 30 000 euron teslakaan juuri huokuile mitään luottamusta tai ekologisuutta eikä enään jatkettakaan , epämääräistä vihreää imagoa paremmasta ihmisestä


    • Anonyymi

      Kyllä sähköllä ajetaan myös paljon.
      Puhdasta ajoa ja taloudellinen tapa, harmittaako noin pahasti?

      • Anonyymi

        Akkukäyttöiset EV:t siirtävät päästöt toiseen paikkaan, eivät juuri vähennä niitä. Kaivosteollisuus käyttää 40% teollisesta energiasta, joka on kaikki fossiilista. Malmien metallipitoisuudet heikkenevät koko ajan, joka tarkoittaa, että maata pitää siirtää enemmän ja rikastus on kalliimpaa jokaista marginaalitonnia kohden.

        VW on verrannut Golfia ja vastaavan kokoista pienehköllä akulla varustettua akkuautoa ja todennut, että keskimääräisellä Eurooppalaisella sähköntuotannolla, polttomoottoriautolla kestää 7-8 vuotta saavuttaa sähköauton tuotannon ja sähkönkäytön CO2 päästöt. Suurella akulla akkuauto on CO2 mielessä huonompi kuin ICE pitkälle toistakymmentä vuotta. ICE auto on pääosin terästä, kun taas vaikka Teslan kori on painonsäästösyistä alumiinia, jonka tuottaminen on erittäin energiaintensiivistä. Pienellä akkukäyttöisellä autolla voidaan saavuttaa jonkun verran säästöjä CO2 päästöissä auton elinkaaren aikana. Arviot pyörivät 5-20% haarukassa.

        ICE CO2 päästöt on helppo laskea, mutta akkuEV:n osalta tämä on tuotantoketjusta johtuen vaikeampaa. Yleisesti voidaan todeta, että datassa on vinouma tai harha vähätellä akkujen ja muiden metallien tuotannosta aiheutuvia päästöjä.

        Rakennusteollisuus on tällä hetkellä maailman suurin kuparin käyttäjä, mutta poliitikkojen kaavailemat toimenpiteet muuttavat tämän siten, että autoteollisuudesta tulee suurin kuparin ja monien muiden metallien käyttäjä.

        Mutta, metallien saatavuudessa on kaivosongelma. Metalleja on maaperässä, mutta nykyinen kaivoskapasiteetti mukaanlukien tunnetut uudet kaivoshankkeet eivät yksinkertaisesti kykene tuottamaan tarvittavaa määrää kuparia ja muita metalleja liikenteen sähköistämiseen sekä aurinkopanelien ja tuulivoimaloiden tarpeisiin. IEA:n mukaan uuden kaivoksen tuominen markkinoille kestää keskimäärin 16 vuotta ja länsimaat, Pohjois-Amerikka ja Eurooppa, ovat olleet vihamielisiä uusia kaivoshankkeita kohtaan. Jos jatkamme akkujen, aurinkopanelien ja tuulivoimaloiden tukemista verovaroilla, metallien kysyntä tulee ylittämään tarjonnan ja hinnat nousevat merkittävästi lähivuosina. Suurin osa akkukäyttöisen EV:n hinnasta on akuissa, eli ei tarvitse olla ekonomisti ymmärtääkseen mitä tästä seuraa.

        S&P:llä on hyvä raportti kuparista: The Future of Copper: Will the looming supply gap short-circuit the energy transition?
        https://cdn.ihsmarkit.com/www/pdf/0722/The-Future-of-Copper_Full-Report_14July2022.pdf

        Kannattaa muistaa, että Kiina on maailman merkittävin metallien rikastaja ja tämä kaikki tehdään pääosin hiilivoimalla. Kiinan osuus metalleista on kaksi kertaa suurempi kuin OPECin öljyssä. Pidemmässä juoksussa tilanne on geopoliittisesti kestämätön.

        Kiinassa on 1100 Gigawattia hiilivoimaloita ja viime vuonna rakennettiin 130 Gigawattia lisää. Koko maailmassa rakennettiin yli 200 Gigawattia uutta hiilivoimakapasiteettia, joka on about sama kuin koko USA:n hiilivoimalakapasiteetti. Intian hiilivoimalakapasiteetti on suunnilleen sama kuin Kiinan.

        Kiinan hiilivoimaloilla tuotetulla sähköllä rikastetaan energiametalleja akkuihin, aurinkopaneleihin, tuulivoimaloihin, jne. Tässä, eikä täysin hiilivedyillä nyt ja tulevaisuudessa pyörivässä kaivosteollisuudessa, ole mitään puhdasta, toisin kuin jotkut EV-intoilijat ja muut viherpipertäjät kuvittelevat.

        Saksa on käyttänyt yli 500 miljardia "vihreään" siirtymään ja lopputulos on ollut CO2 päästöjen kasvu, sähkön kuluttajahinnan nousu (50 senttiä/kWh) ja energiaintensiivisen teollisuustuotannon hiipuminen. Kaikkialla maailmassa, jossa sähköntuotannon määrää on lisätty aurinko- ja tuulivoimalla, on sähkön hinta noussut voimakkaasti.

        Globaalisti tuotamme enemmän energiaa polttamalla puuta ja muuta biomassaa kuin saamme aurinko- ja tuulivoimasta. Fossiilisten polttoaineiden osuus on viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana pudonnut 84 prosenttiin 86 prosentista. Muutosta globaalisti hukatuilla tuhansilla miljardeilla on saatu aikaiseksi kaksi prosenttiyksikköä fossiilisten energianlähteiden suhteellisessa osuudessa. Absoluuttisesti näitä käytetään enemmän kuin ennen. Maailma yksinkertaisesta tarvitsee halpaa energiaa energiatiheässä muodossa toimiakseen ja sitä saadaan fossiilisista polttoaineista.

        Tämä touhu vahingoittaa taloutta ja haittaa ihmisiä paljon enemmän kuin mitkään projektiot maailman lämpenemisestä. The Lancet:in mukaan maailmassa kuolee 9x enemmän ihmisiä kylmään kuin kuumaan. Kaikilla mantereilla, mukaanlukien Afrikka, ihmisiä kuolee enemmän kylmään. Viimeisessä Tiede-lehdessä on mielenkiintoinen artikkeli ihmisen sopeutumisesta kylmään. Siinä todettiin, että levossa olevalle alastomalle ihmiselle ihannelämpötila on 27 astetta.

        Jossain vaiheessa energiametallien realiteetit iskevät poliitikkoja kasvoihin kuin märkä rätti ja realiteetit on pakko hyväksyä.

        ICE autoilla ajetaan vielä pitkään, kaivosteollisuudessa ainakin seuraavat 100 vuotta. Samoin laivat ja lentokoneet tulevat käyttämään fossiilisia polttoaineita myös tulevaisuudessa. Energiatiheys ratkaisee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Akkukäyttöiset EV:t siirtävät päästöt toiseen paikkaan, eivät juuri vähennä niitä. Kaivosteollisuus käyttää 40% teollisesta energiasta, joka on kaikki fossiilista. Malmien metallipitoisuudet heikkenevät koko ajan, joka tarkoittaa, että maata pitää siirtää enemmän ja rikastus on kalliimpaa jokaista marginaalitonnia kohden.

        VW on verrannut Golfia ja vastaavan kokoista pienehköllä akulla varustettua akkuautoa ja todennut, että keskimääräisellä Eurooppalaisella sähköntuotannolla, polttomoottoriautolla kestää 7-8 vuotta saavuttaa sähköauton tuotannon ja sähkönkäytön CO2 päästöt. Suurella akulla akkuauto on CO2 mielessä huonompi kuin ICE pitkälle toistakymmentä vuotta. ICE auto on pääosin terästä, kun taas vaikka Teslan kori on painonsäästösyistä alumiinia, jonka tuottaminen on erittäin energiaintensiivistä. Pienellä akkukäyttöisellä autolla voidaan saavuttaa jonkun verran säästöjä CO2 päästöissä auton elinkaaren aikana. Arviot pyörivät 5-20% haarukassa.

        ICE CO2 päästöt on helppo laskea, mutta akkuEV:n osalta tämä on tuotantoketjusta johtuen vaikeampaa. Yleisesti voidaan todeta, että datassa on vinouma tai harha vähätellä akkujen ja muiden metallien tuotannosta aiheutuvia päästöjä.

        Rakennusteollisuus on tällä hetkellä maailman suurin kuparin käyttäjä, mutta poliitikkojen kaavailemat toimenpiteet muuttavat tämän siten, että autoteollisuudesta tulee suurin kuparin ja monien muiden metallien käyttäjä.

        Mutta, metallien saatavuudessa on kaivosongelma. Metalleja on maaperässä, mutta nykyinen kaivoskapasiteetti mukaanlukien tunnetut uudet kaivoshankkeet eivät yksinkertaisesti kykene tuottamaan tarvittavaa määrää kuparia ja muita metalleja liikenteen sähköistämiseen sekä aurinkopanelien ja tuulivoimaloiden tarpeisiin. IEA:n mukaan uuden kaivoksen tuominen markkinoille kestää keskimäärin 16 vuotta ja länsimaat, Pohjois-Amerikka ja Eurooppa, ovat olleet vihamielisiä uusia kaivoshankkeita kohtaan. Jos jatkamme akkujen, aurinkopanelien ja tuulivoimaloiden tukemista verovaroilla, metallien kysyntä tulee ylittämään tarjonnan ja hinnat nousevat merkittävästi lähivuosina. Suurin osa akkukäyttöisen EV:n hinnasta on akuissa, eli ei tarvitse olla ekonomisti ymmärtääkseen mitä tästä seuraa.

        S&P:llä on hyvä raportti kuparista: The Future of Copper: Will the looming supply gap short-circuit the energy transition?
        https://cdn.ihsmarkit.com/www/pdf/0722/The-Future-of-Copper_Full-Report_14July2022.pdf

        Kannattaa muistaa, että Kiina on maailman merkittävin metallien rikastaja ja tämä kaikki tehdään pääosin hiilivoimalla. Kiinan osuus metalleista on kaksi kertaa suurempi kuin OPECin öljyssä. Pidemmässä juoksussa tilanne on geopoliittisesti kestämätön.

        Kiinassa on 1100 Gigawattia hiilivoimaloita ja viime vuonna rakennettiin 130 Gigawattia lisää. Koko maailmassa rakennettiin yli 200 Gigawattia uutta hiilivoimakapasiteettia, joka on about sama kuin koko USA:n hiilivoimalakapasiteetti. Intian hiilivoimalakapasiteetti on suunnilleen sama kuin Kiinan.

        Kiinan hiilivoimaloilla tuotetulla sähköllä rikastetaan energiametalleja akkuihin, aurinkopaneleihin, tuulivoimaloihin, jne. Tässä, eikä täysin hiilivedyillä nyt ja tulevaisuudessa pyörivässä kaivosteollisuudessa, ole mitään puhdasta, toisin kuin jotkut EV-intoilijat ja muut viherpipertäjät kuvittelevat.

        Saksa on käyttänyt yli 500 miljardia "vihreään" siirtymään ja lopputulos on ollut CO2 päästöjen kasvu, sähkön kuluttajahinnan nousu (50 senttiä/kWh) ja energiaintensiivisen teollisuustuotannon hiipuminen. Kaikkialla maailmassa, jossa sähköntuotannon määrää on lisätty aurinko- ja tuulivoimalla, on sähkön hinta noussut voimakkaasti.

        Globaalisti tuotamme enemmän energiaa polttamalla puuta ja muuta biomassaa kuin saamme aurinko- ja tuulivoimasta. Fossiilisten polttoaineiden osuus on viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana pudonnut 84 prosenttiin 86 prosentista. Muutosta globaalisti hukatuilla tuhansilla miljardeilla on saatu aikaiseksi kaksi prosenttiyksikköä fossiilisten energianlähteiden suhteellisessa osuudessa. Absoluuttisesti näitä käytetään enemmän kuin ennen. Maailma yksinkertaisesta tarvitsee halpaa energiaa energiatiheässä muodossa toimiakseen ja sitä saadaan fossiilisista polttoaineista.

        Tämä touhu vahingoittaa taloutta ja haittaa ihmisiä paljon enemmän kuin mitkään projektiot maailman lämpenemisestä. The Lancet:in mukaan maailmassa kuolee 9x enemmän ihmisiä kylmään kuin kuumaan. Kaikilla mantereilla, mukaanlukien Afrikka, ihmisiä kuolee enemmän kylmään. Viimeisessä Tiede-lehdessä on mielenkiintoinen artikkeli ihmisen sopeutumisesta kylmään. Siinä todettiin, että levossa olevalle alastomalle ihmiselle ihannelämpötila on 27 astetta.

        Jossain vaiheessa energiametallien realiteetit iskevät poliitikkoja kasvoihin kuin märkä rätti ja realiteetit on pakko hyväksyä.

        ICE autoilla ajetaan vielä pitkään, kaivosteollisuudessa ainakin seuraavat 100 vuotta. Samoin laivat ja lentokoneet tulevat käyttämään fossiilisia polttoaineita myös tulevaisuudessa. Energiatiheys ratkaisee.

        Hyvä kirjoitus! Olen ihmetellyt pitkään, miten yks’oikoisilla mainospuheilla vihreää siirtymää perustellaan. Poliitikkoja on helppo vedättää. Ja sitte, voi kuluttaja parkaa, kun luulee tekevänsä ilmastoteon ostamalla sähköauton.


    • Anonyymi

      Niin se on että kateus on ansaittava. Ostamalla sähköauton kadehtijoita tulee helposti. Mutta kun kuuluu eliittiin niin sitä kuuluu.

      • Anonyymi

        Tuntuu olevan myös maailman tyhmin eliitti.


      • Anonyymi

        Ei ylivelkaisen nousukkaan konkurssissa yksi tai kaksi sähköautoa tunnu enää missään.


    • Anonyymi

      Eihän kai kukaan oikeasti tee valintaa ympäristösyistä.

      Toki vähäpäästöisyys tulee kaupan päälle, ja se myös alentaa hankinta- ja ylläpitokuluja erilaisine tukineen, mutta harva autoilija piittaa oikeasti päästöistä, kunhan hinta ja käyttökokemus osuu omiin tarpeisiin.

      Jos nyt luvattaisiin kaikille sähköautoilijoille dieseliä kotiseinästä helposti yön aikana tankattuna alle 30 sentin litrahintaan (ja asemilta vaikka 50 sentillä) niin aika moni olisi valmis vaihtamaan dieselkärryyn vaikka heti!

    • Anonyymi

      Sähköauto on puhtaampi jokaisella ajetulla kilometrillään.

      • Anonyymi

        Niin parin sadantuhannen 200 000 km jälkeen...
        Kun akku menee vaihtooon..


    • Anonyymi

      Elinkaaripäästöjä ei tiedä vieä kukaan, kun kierrätys on lastenkengissä.

    • Anonyymi

      Aika vähän aiot ajaa sähkärilläsi, 30 tuhatta km seitsemässä vuodessa ja ilmeisesti pidät autoasi aika huonosti jos tuolla kilometrimäärällä saat sen ajettua paskaksi.

      • Anonyymi

        Sähkömaastureiden akut painavat 1300kg. Voisiko joku viherpiipertäjä laskea, miten ympäristöystävällinen tuollainen maasturi on verrattuna vastaavaan dieselmaasturiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähkömaastureiden akut painavat 1300kg. Voisiko joku viherpiipertäjä laskea, miten ympäristöystävällinen tuollainen maasturi on verrattuna vastaavaan dieselmaasturiin.

        Tuollainen sähköauto olisi saanut jäädä valmistamatta. Ei siinä ole järkee. Ei kannata edes laskee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen sähköauto olisi saanut jäädä valmistamatta. Ei siinä ole järkee. Ei kannata edes laskee.

        Kyllä pitää kokeilla.
        Mutta myös akut pitää olla kuin polttiksissa, vaihdettavissa helposti .
        Sekä end of life eli mitä vanhalla akulla tehdään, varavirta aurinkosähköön??


    • Anonyymi

      Jos joku kuvittelee, että sähköautohype kehitettiin maapallon pelastaminen mielessä, niin on yksinkertaisesti hölmö.

      • Anonyymi

        Vain poliitikot uskoivat ja siitä ei ole seurannut kuin valhetta valheenperään.


    • Anonyymi

      Ani harvan akku kestää sitä, vaan uutta akkua takuulla tai jotenkin jotta se kaikki alkaa alusta,
      joten vanhakin diesel ilman hiukkassumppua on saletisti luonnolle parempi.

      • Anonyymi

        Selvitäppä itsellesi mitä ne pienhiukkaset tekee ihmiselle.


    • Anonyymi

      Akun teko aiheuttaa isoja haittoja, materiaali kaivettava maasta, murskattava kiveä eli tulee kaivoksia, joutuu käyttämään älyttömästi energiaa, polttoaineita.

      Myrkkyjä joilla irroitetaan eri materiaalia. Maaperään, vesiin joutuu aineita joita siellä ei ole ollut.

      Autoja on XXXX miljoonia koska ihmisiä, yhtä lajia apinaa on huimat 8 miljardia, se on paljon kymmenien kg eläimen kohdalla näin pienellä alueella.

      Niin akkuja ei voi valmistaa kuin pienen osan, haitat lisääntyy kokoajan juuri raaka-aineiden tuotantojen takia, mitä enemmän tehdään akkuja, sitä enemmän haittoja näkyvissä.

      Markkinatalous ja raha ollut haitaksi kun katsoo miten vähän vuosia auto ollut liikennekäytössä kunnes poistuu pienen vikojen takia. Jossakin on vikaa jos auto ei ole liikennekäytössä 30 vuotta tai kaemmin. Yhdessä autossa on 100-300kg haitallisia muovisekoitteita joiden uudelleen käyttö erittäin vaikeaa ja se aiheuttaa isoja päästöjä kun autoa aletaan purkamaan.

      Tälläisellä määrällä autoja maapallolla

    • Anonyymi

      Paras ympäristöteko on jättää sähköauto kauppaan.

      • Anonyymi

        Kiinalaisten tulo markkinoille paljasti tosiasiat. Eli sähköauto onkin tosiasiassa leikkiauto.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe