Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Automaattiajokortti??

Anonyymi-ap

Meilläkin nuorimies ajoi "automaattiajokortin" jolla ei tee mitään (en anna hänen ajaa perheen automaattiolaatikolla varustettua autoa)
Asia tuli meikäläiselle, vanhalle ukolle, täytenä yllätyksenä, että muka vaihdekepin heiluttelu ja kytkimen poljeskelu jotenkin häiritsisi autolla ajoa. Ihan uutta asiaa! Ihan oikeasti?
...siitä vaan nuoriso ostelemaan "automaattia" että pääsee ajelulle.

118

823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ylellä justiinsa artikkeli tästä asiasta:
      https://yle.fi/a/74-20075094

      Voihan sen kortin ajaa manuaalivaihteisella, jolla sitten saa ajaa ihan vapaasti automaatillakin.
      Uusia autoja on vielä manuaalivaihteisena, no tietysti jos haluaa jonkun kalliin premium -auton, niin niitä ei ehkä ole saatavana kuin automaattina, mutta tavallisia polttomoottorilla olevia pienempiä henkilöautoja saa kyllä manuaalivaihteisenakin. Varmasti vähemmän kehittyneissä maissa myydään manuaalivaihteisia ihan täyttä häkää, täällä vaan uuteen autoon ei ole enää varaa kuin rikkaimmalla eliitillä, joiden elitistisyyden, laiskuuden ja mukavuudenhalun vuoksi haluavat automaatin ja hyljeksivät manuaalivaihteisia.
      Jos tavallisella duunarillakin olisi vielä varaa uuteen autoon, kuten esim. 80-luvulla, varmasti manuaalivaihteisten "suosio" olisi runsaampaa ja niitä kannattaisi tuoda tänne edelleen.
      Me duunarit sen sijaan emme halua automaattia käytettynä riesaksemme, manuaalivaihteinen on pitkäikäisempi, luotettavampi eikä kaipaa niin paljon huoltoa kuin automaatti, esim. automaatissa on öljynsuodatinkin vaihdettava.

      • Anonyymi

        Eiköhän ole yleisempää että sillä "automaattikortilla" ajetaan sähköautoa, sehän on myös automaatti kytkimen ja vaihdelaatikon puuttuessa.

        Järkevintä olisi tosiaan ajaa tavallinen ajokortti käsivaihteisella autolla, automaattia osaa sen jälkeen ajaa pienellä totuttelulla. Itse ajoin rattivaihteisella ajokortin ja autokoulun opettajan ehdotuksesta muutaman ajotunnin lattiavaihteisella kokemusta saadakseni. Ensimmäinen oma auto oli rattivaihteinen ja sen jälkeen lattiavaihteisia. Automaatti tuli jossain välissä ja sopeutuminen oli nopeaa. Nyt ajan taas automaattivaihteista autoa muutaman manuaalin jälkeen.


      • Anonyymi

        Voi kauheaa, jopa öljynsuodatin vaihdettava.


    • Anonyymi

      Vai sellainen ongelma tällä kertaa.

    • Anonyymi

      "Meilläkin nuorimies ajoi "automaattiajokortin" jolla ei tee mitään (en anna hänen ajaa perheen automaattiolaatikolla varustettua autoa)"


      Olipa harmillinen tapaus. Ajoi ajokortin, jolla ei tee mitään.

      • Anonyymi

        Eihän sillä kortilla ajeta, pitää olla autokin. Jos ei ukko anna perheen autoa lainaan, pitää ostaa oma.


    • Anonyymi

      Ei varmasti kykene ajamaan turvallisesti mitään autoa jos ei vaihteita pysty vaihtamaan.

    • Anonyymi

      Tässä on nyt joku ajokortiton päässyt kirjoittamaan lakia aikoinaan. Ei se vaihteiden käyttö nyt niin vaikeata on.

      • Anonyymi

        No sitä voi harjoitella vaikka sängyssä...jalalla polkaisee ja kepillä survaisee vuoron perään..ilman katsomatta omaan keppiin...


      • Anonyymi

        Onhan noita jenkkejä nähty telkkariohjemassa jossa kierretään ympäri maapallon. Valittavat kun eivät osaa millään ajaa käsivaihteisissa autoilla.


    • Anonyymi

      Hah jo on mennyt maailma sekasin. sähköautossa saa saa räplätä tabletin näyttöä mutta vaihdekeppiin on ei saa koskea manuaalissa....kärkikolmiot otetaan pois risteyksestä?..takavalot eivät tarvitse palaa jos aurinko paistaa,...pitäisikö jonkun tehdä oikein ohjekirja autolla ajamiseen..alkaa näitä sääntöjä olleen niin paljon ettei ota kettukaan selvää niistä..jos ajatellaan että on ajanut kortin manuaalilaatikolla niin se on kyllä aloittelijalle paljon vaarallisempi kuin että automaatista hypätään manuaalilaatikkoa ajamaan...jos ei osaa ajaa manuaalilla niin tällaiset ei tarvitse korttia ollenkaan...no entä traktoreissa ja työkoneissa...onko sama sääntö...?????

      • Anonyymi

        Amerikkalaiset ihmettelee ettei Suomessa ole päätiellä kolmiota kun pitää väistää sivutieltä tulevaa ja niitähän on usein vaikea huomata onko siellä sivutiellä kolmiota. Tarkoituksella tahdään vaarallisemmaksi kun olemassa olevatkin kolmiot poistetaan.


      • Anonyymi

        Traktorin ajaminen onkin hankala tapaus.
        Millainen vaihteisto tulkitaan automaatiksi ?
        Portaaton, pikavaihteellinen vai millainen ?
        Esimerkiksi vanha Fordin SOS. Siinähän ei ole varsinaisesti kytkintäkään vaan hivutuspoljin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amerikkalaiset ihmettelee ettei Suomessa ole päätiellä kolmiota kun pitää väistää sivutieltä tulevaa ja niitähän on usein vaikea huomata onko siellä sivutiellä kolmiota. Tarkoituksella tahdään vaarallisemmaksi kun olemassa olevatkin kolmiot poistetaan.

        Helsingissä risteyksistä poistettu kolmiot koska "sääntöjen" mukaan niitä ei tarvita kun on kadussa sellainen korotus, joka ei talviaikaan edes näy. Pyritäänkö tässä ihan tahallaan aiheuttamaan onnettomuuksia, ja sitten vaan hurskastellaan, että "sääntöjen" mukaan näin ei olisi saanut käydä. Autoilijoiden kiero mustamaalauskampanja käynnissä? Luodaan tällaisella menettelyllä rumia tilastoja, joiden nojalla keksitään taas uusia rajoituksia, kieltoja ja "sääntöjä"... ei stana mikä paskamaa!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amerikkalaiset ihmettelee ettei Suomessa ole päätiellä kolmiota kun pitää väistää sivutieltä tulevaa ja niitähän on usein vaikea huomata onko siellä sivutiellä kolmiota. Tarkoituksella tahdään vaarallisemmaksi kun olemassa olevatkin kolmiot poistetaan.

        Amerikkalaiset ny ihmettelee kaikkea. Eihän ne edes tiedä missä suomi on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingissä risteyksistä poistettu kolmiot koska "sääntöjen" mukaan niitä ei tarvita kun on kadussa sellainen korotus, joka ei talviaikaan edes näy. Pyritäänkö tässä ihan tahallaan aiheuttamaan onnettomuuksia, ja sitten vaan hurskastellaan, että "sääntöjen" mukaan näin ei olisi saanut käydä. Autoilijoiden kiero mustamaalauskampanja käynnissä? Luodaan tällaisella menettelyllä rumia tilastoja, joiden nojalla keksitään taas uusia rajoituksia, kieltoja ja "sääntöjä"... ei stana mikä paskamaa!!

        No ...jos kolmiota ja koroketta ei näy niin pitääkö väistää oikealta tulevaa..?.? Vain autoilijan pitää tietää ei muiden.?...joka rysäykseen saa kohta soittaa virkavallan selvitteleen että mikähän risteys se tämäkin on..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amerikkalaiset ny ihmettelee kaikkea. Eihän ne edes tiedä missä suomi on.

        Jos turvallisuutta ajtellaan niin pitäisi väistövelvollisuus näkyä selvästi joka suunnasta tuleville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amerikkalaiset ny ihmettelee kaikkea. Eihän ne edes tiedä missä suomi on.

        Eurooppalaiset liikennemerkitkin ovat amerikkalaisille vaikeita. Eihän niissä lue englanniksi, mitä ne tarkoittavat, vaan pelkkiä kuvia eri muotoisilla taustoilla.


    • Anonyymi

      Saako sen automaattikortin automaattisesti ja vain manual kortti pitää ajaa autokoulussa?

    • Anonyymi

      Nimikikin sen sanoo, automaattikortin saa automaattisesti.

    • Anonyymi

      Saako automaattikortilla ajaa puoliautomaatti autoa?

    • Anonyymi

      Puoliautomaattia varten on oma ajokorttinsa.

      Puoliautomaatissa on vaihdekeppi mutta kytkinpoljin puuttuu, eli ajaminen vaatii kunnon koulutuksen.

      Ite saan ajaa vain M5 autoa, mutta korotan sen autokoulussa luokkaan M6.

      • Anonyymi

        Olihan aikoinaan myös Fordin T-malliin oma ajokorttinsa (poljettavat vaihteet).


    • Anonyymi

      Ajoin aikanaan korttini legendaarisella MarkII:lla. Manuaali.
      Ensimmäinen oma autoni oli kuitenkin automaatti, vielä legendaarisempi
      kaksipykäläinen Powerglide, josta katsastusmies etsi epätoivoisesti kiihdyttämällä 3:tta vaihdetta. Minua hymyilytti hiukan mutta katsuria ei.
      Mutta asiasta asiaan. Ei ennenvanhaan ollut mitään väliä oliko automaatti vai ei. Mikä on muuttunut?

    • Anonyymi

      Onneksi on ABCEDE ja on oppinut ajamaan manuaalilla, puoliautomaatilla, robotilla ja automaatilla ym vaihteistoilla.

    • Anonyymi

      Nimi tulee siitä että sen saa automaattisesti kun lyö rahat tiskiin, ajotaitoa ei kysellä.

      • Anonyymi

        Sama systeemi kuin venäjällä ja vain 30 000 kuollutta liikenteessä vuodessa.


    • Anonyymi

      Ku hämmennettävästä vaihtaa autom , vetää vasemman jalan jesarilla vaikka oven saranaan , ei tuu niitä äkkistoppeja ! Ja eihän sitä kortilla ajeta , sanoovat kylän miehet joilla kortti kuivunu jo haperoksi .

      • Anonyymi

        Eihän automaattivaihteisen auton kuljettaja ole kuten urkuharmoonin soittaja. Omassa autossani jos erehtyy painamaan isolla kengällä yhtä aikaa jarru- ja kaasupoljinta, järjestelmä tipauttaa moottorin tyhjäkäynnille, eikä veto palaa kuin vasta jonkin ajan kuluttua kun jarrun vapauttaa.


    • Anonyymi

      Jos ei manuaalilla osaa ajaa, ei tarvitse ajokorttia lainkaan.

      • Anonyymi

        Poislukien invalidit.


    • Anonyymi

      No mitäs näissä kuorma ja linja- autoissa on erikseen automaatti ja keppi kortti..

    • Anonyymi

      Pahempi se pään pyöritelty automaatilla on kuin keppi vaihteet......mitä vähempi on tekemistä ohjaamossa niin sitä enempi pää pyörii sivuille ja katse katoaa tiestä...jokin pakollinen pään lukitus systeemi automaattilaatikolla ajaville etteinse pallo pyöri ajaessa sivuille .osalle ainakin .?osalla taas on niin paksut sangat silmälaseissa ettei sivuille edes näe...kortti näkötesti pitäisikin tehdä lasit päässä jossa kynää tuodaan sivulta päin et huomaakin liikettä.?

      • Anonyymi

        siis mitä sanoit?


      • Anonyymi

        Mitä höpö yrittää kehitellä pienessä päässään? Mieti edes vähän mitä kirjoittelet, vai viekö kateus ajattelukyvyn?


    • Anonyymi

      Vieläkö joku haluaa ajella manuaalilla? Eihän siinä ole mitään järkeä.

      • Anonyymi

        On siinä se järki, että voit itse päättää, millä vaihteella ajat. Automaatti ei aina valitse sitä parasta vaihdetta. Itsellä nyt ensimmäinen automaattivaihteinen auto käytössä, ja välillä toiminta ei ihan istu omaan päähäni. Auto jaksaisi tehojen puolesta vetää 4:lla tiettyjä nopeuksia, mutta laatikon mielestä 3:n on riittävä. Monesti näissä tilanteissa käytän käsin vaihtoa isommalle.


      • Anonyymi

        Automaatti on invaliidivaihteisto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä se järki, että voit itse päättää, millä vaihteella ajat. Automaatti ei aina valitse sitä parasta vaihdetta. Itsellä nyt ensimmäinen automaattivaihteinen auto käytössä, ja välillä toiminta ei ihan istu omaan päähäni. Auto jaksaisi tehojen puolesta vetää 4:lla tiettyjä nopeuksia, mutta laatikon mielestä 3:n on riittävä. Monesti näissä tilanteissa käytän käsin vaihtoa isommalle.

        Mun autossa ei ole vaihteita. Aina on oikea pykälä.

        En näe mitään hienoutta siitä rattaiden siirtelyssä.


      • Anonyymi

        Ennemmin manuaali kuin huonosti toimiva automaatti.

        Osa automaateista pyrkii pitämään omaan makuun liian isoa vaihdetta päällä (matalilla kierroksilla vedättäminen tuntuu värinänä) ja osa kaksoiskytkinlaatikoista on vähän haastavia tietyissä erikoistilanteissa, esim. kärryn kanssa peruuttaminen.

        Ja ennen kuin joku kommentoi että aina voi käyttää käsin niin joo kyllä voi, mutta koko automaatin idea vähän katoaa jos laatikkoa joutuu kuitenkin käsin hämmentämään.


      • Anonyymi

        Pienitehoisella autolla ja heikolla väännöllä automaatit ovat onnettomia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä se järki, että voit itse päättää, millä vaihteella ajat. Automaatti ei aina valitse sitä parasta vaihdetta. Itsellä nyt ensimmäinen automaattivaihteinen auto käytössä, ja välillä toiminta ei ihan istu omaan päähäni. Auto jaksaisi tehojen puolesta vetää 4:lla tiettyjä nopeuksia, mutta laatikon mielestä 3:n on riittävä. Monesti näissä tilanteissa käytän käsin vaihtoa isommalle.

        Minulla voi automaatille valita painikkeella kolme ohjelmaa, jotka vaikuttaa mm. millä kierrosluvulla ajetaan ja kiihdytetään.


    • Anonyymi

      On siinä esimerkillinen isä joka ei anna poikansa ajaa autollaan.
      Toivottavasti tuo ominaisuus ei periydy jälkikasvuun.

      • Anonyymi

        Ehkä isä tuntee poikansa. Meilläkin kun poika ai ajokortin, sai ajaa vain emännän "kauppakassilla" koska ykkösauto oli suuritehoinen neliveto. Omilleen muuton jälkeen on ostanut jo useamman auton, eikä yksikään ole ollut suuritehoinen. Enkä ole itsekään enää ostanut tuon jälkeen, koska "normiautollakin" ehtii.


    • Anonyymi

      Automaatilla ajo on minusta hankalampaa kun manuaalilla. Niissähän pitää vaihekeppi tai nuppi siirtää taaksepäin D asentoon kun lähdetään eteenpäin. Jotenkin luonnon vastaista vetää liikkuvat taakse kun lähetään eteenpäin.. 😜

      • Anonyymi

        Ei sitä keppiä tarvi mihinkään siirtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä keppiä tarvi mihinkään siirtää.

        Ai ei vai.? Jos peruutat R asennolla niin lähteekö automaattiauto eteenpäin itsestään. ?


      • Anonyymi

        Entä kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle, eli keppiä taaksepäin?
        Olet niin hauska, että äitis on susta varmaan ylpeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle, eli keppiä taaksepäin?
        Olet niin hauska, että äitis on susta varmaan ylpeä.

        Ykkösellä lähdetään eteenpäin. Vääntöä riittää tdi koneessa niin paljon, että kolmosen voi laittaa suoraan sisään ei tarvi kakkosta taaksepäin laittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai ei vai.? Jos peruutat R asennolla niin lähteekö automaattiauto eteenpäin itsestään. ?

        Lähti mihin tahansa niin sitä keppiä ei tarvitse siirtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähti mihin tahansa niin sitä keppiä ei tarvitse siirtää.

        Tarvii se vaihdekeppi/vipu/nappi ym yms.. , siirtää/liikuttaa/työntää/vetää/painaa sormella/kädellä ym.. toiseen asentoon.


      • Anonyymi

        Ai jaa, minusta tuo D taaksepäin tuntuu hyvin luonnolliselta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle, eli keppiä taaksepäin?
        Olet niin hauska, että äitis on susta varmaan ylpeä.

        Keppiä ei siirretä, sillä kepillä valitaan jotain, et varmaan ymmärrä. Kysy äidltäs.


    • Anonyymi

      R-asento on tietääkseni rallivaihde, P-asento on kait peruutusvaihde?

      • Anonyymi

        Nuija


    • Anonyymi

      Mulla on manuaalikortti, ajoin autokoulu viisivaihteisella autolla. Saanko samalla ajokortilla ajaa kuusivaihteista manuaali autoa?

      Olen kuullut ajokurssista jossa voidan M5 ajolupa korottaa M6 kortiksi.

      • Anonyymi

        Voi elämä mikä kysymys. Mietipä vielä ihan hetki, että keksitkö vastauksen?


    • Anonyymi

      Kyllä M5 luvalla voi ajaa myös kuusivaihteista autoa, mutta sitä kutovaihdetta ei voi käyttää ennenkuin M6 kurssi on käyty.

      • Anonyymi

        Ihana poika.


    • Anonyymi

      Voinko ajaa automaattikortilla manuaali autoa siten että isäni joka istuu repsikan paikalla vaihtaa vaihteet, itse poljen kytkintä ja äitini ohjaa takapenkiltä?

      • Anonyymi

        Onko autona Skoota, neljä pyörää ja loota, kukas pitää pohjaa kasassa?


      • Anonyymi

        Parempi kaikille, että et aja millään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko autona Skoota, neljä pyörää ja loota, kukas pitää pohjaa kasassa?

        Onko autona toy(lelu)-ota,? lapsi ratissa, isä vaihtajana ja äiti polkee vauhtia.


      • Anonyymi

        Hitsi kun heitin osuuspankin automaattikortin menemään, jos vaikka sattuu menettämään tavallisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko autona Skoota, neljä pyörää ja loota, kukas pitää pohjaa kasassa?

        Silloin kun näitä nörttejä ei ollutkaan ja Skodaa ei kukaan pitänyt autona niin sanottiin, että: Osta skooda matoloota, isä työntää, äiti ohjaa ja lapset kantaa pohjaa. On varmaan vaikeaa ymmärtää mutta skoda ei ole vanhemmalle väelle ollenkaan mikään automerkki.


    • Anonyymi

      Miksi manuaalikortilla saa ajaa automaattia, mutta automaattikortilla ei saa ajaa manuaali autoa?

      • Anonyymi

        Siinä sinulle pähkinä hiihtoloman ajaksi.


    • Anonyymi

      Siksi, koska automaatti on monimutkaisempi ajaa.

      • Anonyymi

        Onko, kerro toki miten automaatti on monimutkaisempi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko, kerro toki miten automaatti on monimutkaisempi?

        Jotta pääsee liikkeelle, pitää löytää ensin iso D.

        En tiedä missä iso D asuu 🤔


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotta pääsee liikkeelle, pitää löytää ensin iso D.

        En tiedä missä iso D asuu 🤔

        Ai kun olet hauska, no et ole kuin pelkästään idiootti.


    • Anonyymi

      Entäs nuorison remontinteko?
      Tässä yksi Kanadalainen tyttö, vaihtaa käytetyt iskarit lava-auton taka-akselille, senkin ensin onnistuu laittamaan ylösalaisin toisella puolella. Jarrulevyn uusii vain yhdelle puolelle, ei mitään kiinnijuuttumista estäviä aineita jarrusatulan ja palojen välille, käsijarrurummun kitkapinnat irronneet kumpikin, eikä laita uusia hajonneiden tilalle, koska "en vain käytä käsijarrua", mahtaakohan tuo viritys läpäistä katsastusta jos Kanadassa sellainen on?
      https://www.youtube.com/watch?v=_CMC0r_VrEs

      • Anonyymi

        Tuohan liittyy kovin ajolupaan ja vaihteistojen eroavaisuuteen. Nerokasta ajattelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan liittyy kovin ajolupaan ja vaihteistojen eroavaisuuteen. Nerokasta ajattelua.

        taidat olla jokin byrokraattinen virkanilkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        taidat olla jokin byrokraattinen virkanilkki.

        En ole, mutta inhoan teitä muka hauskoja idiootteja jotka ette ymmärrä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole, mutta inhoan teitä muka hauskoja idiootteja jotka ette ymmärrä mitään.

        Huumorintajuton yksitoikkoinen ja yksisilmäinen byrokraattinen virkanilkki siis.


    • Anonyymi

      Autokoulussa pitäisi olla vanhat romut, joilla ajetaan. Vanhoja romuja alkuvaiheessa nuoret itse hankkivat, kun raha ei muuhun riitä, Silloin autokoulu vastaisi todellisuutta.

      • Anonyymi

        Lada Niva joka pitäis käynnistää veivillä. Jos ei saa käyntiin ei tuu korttiakaaan 🤬


      • Autokoulut jo valittelevat sitä, että suomalaiseen autokoulumalliin soveltuvia käsivaihteisia autoja on vaikea saada, eli valikoima on pieni.

        Pianhan tosiaan Suomen autokoulut ovat pakotettuja karsimaan, ja ajattavat ajo-oppilaita vanhoilla Dacioilla ja Kioilla. Kaikki ovat tyytyväisiä. 😉


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Autokoulut jo valittelevat sitä, että suomalaiseen autokoulumalliin soveltuvia käsivaihteisia autoja on vaikea saada, eli valikoima on pieni.

        Pianhan tosiaan Suomen autokoulut ovat pakotettuja karsimaan, ja ajattavat ajo-oppilaita vanhoilla Dacioilla ja Kioilla. Kaikki ovat tyytyväisiä. 😉

        Voisi myös kysyä minkä takia autokoulujen autokaluston on pitänyt olla vuosikymmeniä turhan pramean luokan autoja, taitaa olla autokoulujen hinnoissa paljon ilmaa että on varaa vaihdella uusia mersuja parin vuoden välein...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi myös kysyä minkä takia autokoulujen autokaluston on pitänyt olla vuosikymmeniä turhan pramean luokan autoja, taitaa olla autokoulujen hinnoissa paljon ilmaa että on varaa vaihdella uusia mersuja parin vuoden välein...

        Hyvillä autoilla saanee houkuteltua enemmän asiakkaita eli niitä oppilaita, jotka loppujen lopuksi maksaa koko lystin. Mutta joo, kyllä tuosta jo silloinkin puhuttiin kun minä kävin autokoulun 35 vuotta sitten, ja olihan se pikkusen erilaista silloinkin hypätä reilusti 10 vuotta vanhemman auton rattiin, kun kortti oli haettu ja isä sanoi että ajelepa nyt sitten kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lada Niva joka pitäis käynnistää veivillä. Jos ei saa käyntiin ei tuu korttiakaaan 🤬

        Luultavasti et ole veiviä nähnyt kun netissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lada Niva joka pitäis käynnistää veivillä. Jos ei saa käyntiin ei tuu korttiakaaan 🤬

        Veivikäynnistyskin oli osattava. Jos ei osannut, teloi sormensa.


    • Anonyymi

      Voiko aitomaattikortilla ajaa automaattia manuaalitilassa?

      • Anonyymi

        Tämähän haisee ihan eeuu- direktiiviltä
        Ei mistään muualta näin hölmöjä pykäliä voi tulla. Ei edes holmöläisten suomesta. Jos vain Suomessa niin kyllä eeuun laki kumoaisi sen äkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämähän haisee ihan eeuu- direktiiviltä
        Ei mistään muualta näin hölmöjä pykäliä voi tulla. Ei edes holmöläisten suomesta. Jos vain Suomessa niin kyllä eeuun laki kumoaisi sen äkkiä.

        Kyllä valtaosa noista hassuista EU laeista on ihan suomessa määrätty, ilman EU'n vaatimusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä valtaosa noista hassuista EU laeista on ihan suomessa määrätty, ilman EU'n vaatimusta.

        Automaattivaihteistovaatimus on ollut Suomen ajokortissa jo pitkään ennen Suomen liittymistä EU:hun.

        Alunperin se on tullut ajokorttiin, jotta esimerkiksi käsivammaisenkin olisi mahdollisuus saada ajokortti, mutta turvallisuussyistä samalla kiellettiin ao. henkilöltä edes yrittää sählätä liikkeelle manuaalilla.


    • Anonyymi

      Tuo automaattikortti taitaa olla vain kotikutoista typeryyttä.

    • Anonyymi

      Manuaalikortti taitaa olla hyödyllinen vain museoautoja varten.

    • Anonyymi

      Tehokkaat urheiluautot ovat manuaaleja, ei sellaisia pidä antaa heikkolahjaisten automaattikortillisten ajaa.

      • Suuri valtaosa uusista urheiluautoista ovat automaattivaihteisia. Muuta väittävä voisi kaikin mokomin siirtyä 1970-luvulta tähän päivään...


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Suuri valtaosa uusista urheiluautoista ovat automaattivaihteisia. Muuta väittävä voisi kaikin mokomin siirtyä 1970-luvulta tähän päivään...

        Eihän nykyään edes ole mitään urheiluautoja, viherpiipertäjien pakottamana niissä ei ole edes moottoria. Ulkonäkökin niissä on niin järkyttävän ruma ettei niitä viitsisi katsella jos rahaa niihin olisikin. Ennemmin ostaisin vanhemman klassikkoauton kuin näitä nykyisiä sekavan ja revityn näköisiä rotteloita, komitean tekeleitä joihin on pitänyt ympätä jokaisen jäsenen oikku mukaan ja kokonaisuus on hirveä rytöläjä :/


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eihän nykyään edes ole mitään urheiluautoja, viherpiipertäjien pakottamana niissä ei ole edes moottoria. Ulkonäkökin niissä on niin järkyttävän ruma ettei niitä viitsisi katsella jos rahaa niihin olisikin. Ennemmin ostaisin vanhemman klassikkoauton kuin näitä nykyisiä sekavan ja revityn näköisiä rotteloita, komitean tekeleitä joihin on pitänyt ympätä jokaisen jäsenen oikku mukaan ja kokonaisuus on hirveä rytöläjä :/

        Komea rapuväistö aiheesta, että lähes jokaisessa vähänkään uudemmassa urheiluautossa on automaattivaihteisto, Onnittelut! 🦀➡️


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Suuri valtaosa uusista urheiluautoista ovat automaattivaihteisia. Muuta väittävä voisi kaikin mokomin siirtyä 1970-luvulta tähän päivään...

        Ei se ralliauto ole automaattivaihteinen vaikka kuski roiskiikin vaihteita ilman kytkintä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ralliauto ole automaattivaihteinen vaikka kuski roiskiikin vaihteita ilman kytkintä.

        Tiedätkö, mikä ero on urheiluautolla ja kilpa-autolla?

        No, etpä tietenkään.


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Suuri valtaosa uusista urheiluautoista ovat automaattivaihteisia. Muuta väittävä voisi kaikin mokomin siirtyä 1970-luvulta tähän päivään...

        Et esittänyt mitään faktaa...


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Komea rapuväistö aiheesta, että lähes jokaisessa vähänkään uudemmassa urheiluautossa on automaattivaihteisto, Onnittelut! 🦀➡️

        Akkulavetithan eivät ole urheiluautoja muuten kuin että niillä leikitään hengellään :)


      • Anonyymi
        kollimaattori kirjoitti:

        Tiedätkö, mikä ero on urheiluautolla ja kilpa-autolla?

        No, etpä tietenkään.

        Teslathan ei pärjää urheiluautoille kuin korkeintaan suoralla ja tasaisella ajaessa :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Et esittänyt mitään faktaa...

        Nettiauto.com:in myynnissä olevista Porscheista vm. 2013 =>, jotka ovat bensiinimoottorisia (ei hybridi) on automaattivaihteisia 74 75:stä. Manuaaleja on siis neljä (4).

        Samoin kriteerein suodatetuista yhdestätoista Ferrarista ei yksikään ole manuaali.

        Odotamme taivaaseen asti kiirivää kitinää siitä, että Porsche eikä Ferrari ole urheiluautoja!

        Faktaa? Siellä auvoisella 1970-luvulla on sinulla varmaan nastaa: urheiluautot ovat manuaalivaihteisia ja kaikkea! :D


    • Anonyymi

      Itellä oli aikoinaan Datsun 100 A, se oli manuaali vaihteinen ja siinä oli vaihteen arvontakeppi.

      • Anonyymi

        Olisikohan vaan vaihteensiirron nivelet ja kumipuslat väljistyneet, uusilla osilla olisi saattanut täsmentyä vaihteensiirto.


      • Anonyymi

        Kylläkait se Mosse oli huonoin....piikkilankarulla sulakkeet ja. Parhaimman lähdön sai yrittämällä vetäää autolla mustaa rantua ,vain penkit kaatui...Hi..


      • Siskon Sata-Aassa piti vaihde heittää kakkoselta kolmoselle sellaisella ranteen rennolla heittoliikkeellä. Jos yritti panna vaihdetta silmään asiallisesti, ei se vaan onnistunut.

        Väljät puslat vaihteensiirrossa.


      • Anonyymi

        Mitenkähän jotkut saa rikottua kaiken. Itse olen ajanut yhdellä tutun 100A:lla ehkä muutaman tuhat km eikä ollut mitään ongelmaa.


    • Anonyymi

      Täytyy myöntää, että ensimmäistä kertaa kuulen edes moisesta automaattikortista.

      • Anonyymi

        Pankkiautomaattikortteja on ollut jo jonkinaikaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pankkiautomaattikortteja on ollut jo jonkinaikaa...

        Niistä onkin kokemuksia.


    • Anonyymi

      Suomi sisussa on von fullerin laatikko, sitä sais pissikset hämmentää?🎱

    • Anonyymi

      Manuanaalia käyttää vain viime vuosituhannelle jämähtäneet hylkiöt.
      Heidän on pakko koko ajan vatkata heppiä tai keppiä pahaisten
      teinipoikien lailla. Toiset ajelee herraskaisesti automaateilla.

      • Anonyymi

        Manu-anaalia vatkaa tosiaan ehkä vain teinipojat, mutta manuaalivaihteisessa autossa ei tarvi paljon keppiä vatkailla. Vaihteet menee nykyautoissa päälle ilman vatkaamista. Autoilu perinteisellä käsivalintasella vaihteistolla on autoilua parhaimmillaan. Siinä saa huudattaa tai olla huudattamatta konetta ihan oman mielen ja tilanteen mukaan. Ei ole tietokoneet arpomassa vaihteita eikä variaattorit tunkemassa kiilaa hihnojen väliin.


      • Anonyymi

        Onneksi teinitytöille ja kaltaisilleen on yksinkertaiset manuualit. Pitäisi olla vielä tehorajoitus 60hv ja huippunopeus max 120km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi teinitytöille ja kaltaisilleen on yksinkertaiset manuualit. Pitäisi olla vielä tehorajoitus 60hv ja huippunopeus max 120km/h.

        Onneksi teinitytöille on automaattivaihteet.
        https://yle.fi/a/74-20075094


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi teinitytöille ja kaltaisilleen on yksinkertaiset manuualit. Pitäisi olla vielä tehorajoitus 60hv ja huippunopeus max 120km/h.

        Sattuikin lapsus, automaattivaihteet piti kirjoittaa :)


    • Anonyymi

      Datsun 100 ampeeria, muistojen auto. Samoin VW 1303 S!

    • Anonyymi

      Jaa tuoltakin tiedoltako on joku onnistunut välttymään?

    • Anonyymi

      Samoin Ford Escort vm 1968!

    • Anonyymi

      Kuka muistaa kun S24 oli hyvä ja lähes trollivapaa palsta?
      Nyt näitä tulee joka päivä tänne autopuolellekin sata.

      • Anonyymi

        Pahoinvointia kun elämässä ei ole muuta ihmiskontaktia kuin palstalaiset joita voi sitten kiusata kun ei muuta osaa.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2277
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2093
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1698
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1516
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1510
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1417
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1384
    8. 52
      1278
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      63
      1221
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1196
    Aihe