Pitää minun käskyni

Hermanni

Mitähän tämä Herra oikein tarkoitti sanoessaan näin: Jokainen joka rakastaa minua hän pitää
minun käskyni ja munun käskyni eivät ole raskaita

Olisiko kysymys ollut mahdollisesti Kymmenistä
käskyistä? kun en minä ainakaan muitakaan käskyjä ole havainnut ? Nykyisinhän niitäkään on enää jäljellä kai kahseksan vai olenko oikeessa

11

426

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olisiko paino enemmän Herran rakastamisessa kuin käskyjen pitämisessä. Nimittäin, jos joku rakastaa syvästi jotakin, silloin hän haluaa olla tälle rakastetulleen kaikessa mieliksi: toteuttaa hänen toivomuksensakin, jopa ennen kuin rakastettu edes ehtii pyytää. Tällaisessa tapauksessa rakastetun käskyjen pitäminen ei ole raskasta vaan suorastaan ilo.

• Hermanni

vain kauniita sanoja, joilta puuttuu rakkauden teot. Sillä rakkaus ilman tekoja on kuollut. Minun mielestäni teoilla ilmastaan kuuliaisuus joka on rakkaus Luojaa kohtaan, Useimmiten olen nähnyt rakkaudenolevan vain pelkkää kaunopuheisuutta jolla ei ole todellista tarkoitusta. Jopa rakkaus luojaan on kadotettu.

Tälle rakkaudelle on keksitty muita kohteita?

• Esa

> Mitähän tämä Herra oikein tarkoitti sanoessaan näin: Jokainen joka rakastaa minua hän pitää
      minun käskyni ja munun käskyni eivät ole raskaita<

Rakkaus näkyy tekoina, ja ilman näitä tekoja on kysymys vain suurista sanoista rakkaudesta.

Käskyt eivät ole raskaita, jos kulkee Hengen johdatuksessa. Sillä Hengellä minkä Jeesus antaa seuraajilleen, on voima täyttää laki. Jos siis käskyt tuntuvat raskailta tai vaikeilta pitää, on kysymys siitä, että kulkee omassa voimassaan eikä valvo niin kuin Jeesus on käskenyt.

Raskaalta tuntuessa pitäisi huomata että on ajautunut kauemmas Jumalasta, ja palata uudestaan Hengen johdatukseen.

Uusi liitto on Hengen liitto minkä Jeesus teki omiensa kanssa. Ja tässä Hengen johdatuksessa ollessaan käskyt eivät tunnu raskailta.

> Olisiko kysymys ollut mahdollisesti Kymmenistä
      käskyistä? kun en minä ainakaan muitakaan käskyjä ole havainnut ? Nykyisinhän niitäkään on enää jäljellä kai kahseksan vai olenko oikeessa <

On kysymys kymmenestä käskystä. Niistä ei voi jättää yhtään pois tai on koko lain rikkoja. Joka opettaa että käskyjä olisi 8 on väärä opettaja, mistä raamattu varoittaa.

• rakkaus

"Rakasta yli kaiken Herraa sinun Jumalaasi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi." Tässä ovat kaiki laki ja profeetat. Missä tämä on täydelliseksi tullut, lain voi unohtaa, sillä ei laki ole muuta kuin kasvattaja Kristukseen (toinen juttu on sitten se, että rakkautemme ei ole täydelliseksi tullut, ei sinne päinkään, joten lakeja tarvitaan).

Kaikki lait ovat ja käskyt ovat tarkoitetut omaksi ja lähimmäistemme suojaksi ja turvaksi ja siksi, että yhteisöllinen elämä pysyisi kasassa ja voisi toimia. Lait, käskyt ja niiden noudattaminen eivät ole mikään itsetarkoitus sinänsä. Mikäli käskyjen moudattaminen ymmärretään itsetarkoitukseksi sinänsä, silloin on pantu hevonen kärryjen eteen ja näinhän juuri Jeesuksen ajan farisealaiset ja kirjan oppineet tekivät: tuijotettiin lain kirjaimeen, unohdettiin lain henki; se mitä varten laki oli laadittu ja käskysanat annettu.

• laintaulut
        rakkaus kirjoitti:

"Rakasta yli kaiken Herraa sinun Jumalaasi ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi." Tässä ovat kaiki laki ja profeetat. Missä tämä on täydelliseksi tullut, lain voi unohtaa, sillä ei laki ole muuta kuin kasvattaja Kristukseen (toinen juttu on sitten se, että rakkautemme ei ole täydelliseksi tullut, ei sinne päinkään, joten lakeja tarvitaan).

Kaikki lait ovat ja käskyt ovat tarkoitetut omaksi ja lähimmäistemme suojaksi ja turvaksi ja siksi, että yhteisöllinen elämä pysyisi kasassa ja voisi toimia. Lait, käskyt ja niiden noudattaminen eivät ole mikään itsetarkoitus sinänsä. Mikäli käskyjen moudattaminen ymmärretään itsetarkoitukseksi sinänsä, silloin on pantu hevonen kärryjen eteen ja näinhän juuri Jeesuksen ajan farisealaiset ja kirjan oppineet tekivät: tuijotettiin lain kirjaimeen, unohdettiin lain henki; se mitä varten laki oli laadittu ja käskysanat annettu.

Rakkaus Jumalaan on että pidämme hänen käskynsä ja ne eivät ole raskaat; niitä on vain kymmenen. Neljä ensimmäistä sisältyy Jumalan rakastamiseen yli kaiken ja kuusi jälkimmäistä lähimmäisen rakastamiseen niin kuin itseään.

• rakkaus
        laintaulut kirjoitti:

Rakkaus Jumalaan on että pidämme hänen käskynsä ja ne eivät ole raskaat; niitä on vain kymmenen. Neljä ensimmäistä sisältyy Jumalan rakastamiseen yli kaiken ja kuusi jälkimmäistä lähimmäisen rakastamiseen niin kuin itseään.

Kaikki käskyt ovat tarkoitetut palvelemaan ihmistä suhteessa kanssaihmisiinsä ja itseensä: myös ne neljä ensimmistä. Ellei ihmistä olisi, ei olisi mitään ihmisen noudatettaviksi tarkoitettuja käskyjäkään: ellei nimimerkillä "laintaulut" kirjoittavaa ihmistä olisi siellä jossakin bittiavaruudessa, ei olisi olemassa myöskään mitään tämän ihmisen jumalaakaan. Ellei ihmiskuntaa olisi, ei olisi olemassa mitään ihmisen jumaliakaan, eikä siis myöskään ihmisille tarkoitettuja Jumalan/jumalien käskyjäkään. Ihminen on siis kaiken, myös käskyjen keskuksessa.

• Hermanni

Kuvien palvomis käsky on poistettu!

Sapatti Käsky on poistettu! Himoitsemis käsky en tehty kahdeksi käskyksi, Eli siitä on tehty kaksi käskyä. Joo kyllä tässä on jotain hämärää.

Kerro minulle miksi niitä on vielä kymmenen!

• Esa
        rakkaus kirjoitti:

> Lait, käskyt ja niiden noudattaminen eivät ole mikään itsetarkoitus sinänsä. Mikäli käskyjen moudattaminen ymmärretään itsetarkoitukseksi sinänsä, silloin on pantu hevonen kärryjen eteen <

Tarkoitit varmaan kärryt hevosen eteen. Mikäli hevosen on aikomus vetää niitä kärryjä.

Itsetarkoitus on kulkea Kristuksen tuomassa uudessa liitossa, Hengen liitossa, ja jos pysyy tässä liitossa, niin käskyjen kanssa ei ole mitään ongelmaa. Silloin kun käskyt tuntuvat raskailta tai vaikeilta on se merkkinä että ote Kristuksesta on lipsunut ja on alkanut elämään aviorikkojana lain liitossa Hengen liiton sijaan. Koska lain rikkojat laki tuomitsee, ja Kristuksen Henkeä taas ei kukaan voi tuomita.

Jos siis kulkee Hengen johdatuksessa, niin silloin pysyy Kristuksessa ja silloin laki ei tunnu raskaalta. Jeesus on jo voittanut lain, ja meidän osuutemme on pysyä Hänen liitossa.

Laki on hyvä mittari pysymmekö Kristuksessa, tai elämmekö itsellemme. Silloin kärryt eivät voi olla hevosen edessä.

• Esa
        Hermanni kirjoitti:

Kuvien palvomis käsky on poistettu!

Sapatti Käsky on poistettu! Himoitsemis käsky en tehty kahdeksi käskyksi, Eli siitä on tehty kaksi käskyä. Joo kyllä tässä on jotain hämärää.

Kerro minulle miksi niitä on vielä kymmenen!

> Kuvien palvomis käsky on poistettu!
        Kerro minulle miksi niitä on vielä kymmenen! <

Raamatussa niitä on edelleen kymmenen, ja jos joku uskova tai ryhmä on poistanut jonkun niistä, niin se olkoon varoituksena muille, ettei kaikki ole raamatun mukaista.

Raamattu sanoo te eksytte koska ette tunne kirjoituksia ja Jumalan voimaa. Nämä molemmat ovat tärkeitä, jos ei halua tulla eksytetyksi.
        Yksi eksytyksen muoto on jättää jotakin pois, tai laittaa lisää, mistä raamattu opettaa. ( Esim jättää joku käsky pois, nais pappeuden tai avioeron salliminen yms.) Myös jos ei tunne Kristuksen antamaa voimaa, vaan yrittää itse täyttää lain, varmasti eksyy. Tällaiset ihmiset sanovat että laki on mahdoton täyttää. Ja omalla voimalla se onkin.

Jeesus antoi Pyhän Henkensä omilleen, ja sillä Hengellä on voima elää lain vaatimusten mukaan. Niille joilla on tarve jättää joku käskyistä pois, olkoon se merkkinä etteivät he silloin elä Hengen johdatuksessa. Jeesus käskee pysymään Hänessä, ja jos kuljemme Hänen Hengen johdatuksessa, niin silloin pysymme Hänessä. Se on meidän osuutemme ja silloin Jeesus pääsee tekemään loput.

• Hermanni
        Esa kirjoitti:

> Lait, käskyt ja niiden noudattaminen eivät ole mikään itsetarkoitus sinänsä. Mikäli käskyjen moudattaminen ymmärretään itsetarkoitukseksi sinänsä, silloin on pantu hevonen kärryjen eteen <

Tarkoitit varmaan kärryt hevosen eteen. Mikäli hevosen on aikomus vetää niitä kärryjä.

Itsetarkoitus on kulkea Kristuksen tuomassa uudessa liitossa, Hengen liitossa, ja jos pysyy tässä liitossa, niin käskyjen kanssa ei ole mitään ongelmaa. Silloin kun käskyt tuntuvat raskailta tai vaikeilta on se merkkinä että ote Kristuksesta on lipsunut ja on alkanut elämään aviorikkojana lain liitossa Hengen liiton sijaan. Koska lain rikkojat laki tuomitsee, ja Kristuksen Henkeä taas ei kukaan voi tuomita.

Jos siis kulkee Hengen johdatuksessa, niin silloin pysyy Kristuksessa ja silloin laki ei tunnu raskaalta. Jeesus on jo voittanut lain, ja meidän osuutemme on pysyä Hänen liitossa.

Laki on hyvä mittari pysymmekö Kristuksessa, tai elämmekö itsellemme. Silloin kärryt eivät voi olla hevosen edessä.

Minua hieman ihmetyttää tämä uuden liiton tulkinta, Koska Raamattu ei mainitse siitä mitään.
        Jeesus ei kerinnyt kehittämään mitään liittoa siinä ristillä. Joten luulisin sen liiton syntyneen melko myöhään.

Onhan tästä uudesta liitosta tehty versioita, jotka eivät sovellu koko Raamatun opetukseen tai kehoitukseen, Tämä nykyinen uusi liitto on iältään melko nuori. Tämä nykyinen uusiliitto
        kumoaa koko uskon kuuliaisuuden periaatteen.

Kyllä minä vielä jotenkin uskon Apostolien aikaiseen uuteen liittoon, mutta tähän luopumuksen jälkeiseen liittoon minä suhtaudun hieman epäillen, Koska minä en tiedä mikä on sallittua ta mikä ei. Olihan se vanhempi versio jotenkin selvempi ymmärtää. Näet siinä korostettiin rakkautta jumalaan, Ja mainittiin vielä, että hänenkäskynsä eivät ole raskaat.

Nyt tätä Hevosen työntö tyyliähän minä en ymmärrä
        lainkaan. Tosin kyllä hevonen aina työntää mutta
        hevonen työntää längiä ja ja länget taas ovat vetosuunnassa, joten tässä tapahtuu kumpikin menetelmä saman aikaisesti.

Siis tämän kertomasi uudenliiton ydin on se, että kaikki käskyt jumalaa kohtaan on naulattu ristille, Juuri tämä ristille naulaaminen on kai sitten se nyky uusiliitto va kuinka minä kun en millään saa selville mitä sinä oikein ajat takaa en siis ymmärrä tätä ajatuksesi juoksua. Se tuntuu minusta Hebrealta.

• Hermanni
        Esa kirjoitti:

> Kuvien palvomis käsky on poistettu!
        Kerro minulle miksi niitä on vielä kymmenen! <

Raamatussa niitä on edelleen kymmenen, ja jos joku uskova tai ryhmä on poistanut jonkun niistä, niin se olkoon varoituksena muille, ettei kaikki ole raamatun mukaista.

Raamattu sanoo te eksytte koska ette tunne kirjoituksia ja Jumalan voimaa. Nämä molemmat ovat tärkeitä, jos ei halua tulla eksytetyksi.
        Yksi eksytyksen muoto on jättää jotakin pois, tai laittaa lisää, mistä raamattu opettaa. ( Esim jättää joku käsky pois, nais pappeuden tai avioeron salliminen yms.) Myös jos ei tunne Kristuksen antamaa voimaa, vaan yrittää itse täyttää lain, varmasti eksyy. Tällaiset ihmiset sanovat että laki on mahdoton täyttää. Ja omalla voimalla se onkin.

Jeesus antoi Pyhän Henkensä omilleen, ja sillä Hengellä on voima elää lain vaatimusten mukaan. Niille joilla on tarve jättää joku käskyistä pois, olkoon se merkkinä etteivät he silloin elä Hengen johdatuksessa. Jeesus käskee pysymään Hänessä, ja jos kuljemme Hänen Hengen johdatuksessa, niin silloin pysymme Hänessä. Se on meidän osuutemme ja silloin Jeesus pääsee tekemään loput.

muuttaa: Esimerkiksi Sappatti käskyä pois käytöstä?

Koska taas raamattu sanoo tämän Sapatti käskyn olevan olevan ikuinen säädös Jumalan ja hänen kansansa kanssa?

Tämähän on hyvinkin ymmärrettävää kun käsky kieltää kuvien kumartamisen ja palvonnan, niin se se ei soveltunut kirkkotoimintaan ja se piti poistaa. kuitenkin luku piti pitää 10 nenä, Niin tämä pitkä Himoisemis käsky jaettiin kahdeksi käskyksi. Näin saatiin luku pysymään kymmenenä. Kuitenkaan minä eikä edes maailman lakiporras pysty näyttämään toteen sitä, että
        vaticaanin kirkollis kokous pystyy muuttamaan
        tämän Sapatti käskyn Sunnuntaille. Tässä muutoksessa on näet menty hieman mitätöimään jumalan lakia. Kun Jumala sanoo sen olevan muuttumaton ja kumminkin kirkkolaitos voi muuttaa sen kuten haluaa. Siis todellisuudessa
        käskyjä on vain 8 san

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      45
      5851
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      48
      5356
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3728
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      14
      3675
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      96
      3376
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3136
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2894
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      58