Pitääkö paikkansa, ettei suosittelijan/suosittelijoiden puuttumisella ole merkitystä? En nyt saa tähän hätään suosittelijaa mistään.
Suosittelijat CVssä
9
6459
Vastaukset
- VTM
En ols koskaan nimennyt hakemuksissani suosittelijoita, eikä se ole mitenkään työnsaantia haitannut.
Enkä nimeä tulevaisuudessakaan. - toinen VTM
Joku aika sitten työpaikkahaastattelussa minulta kysyttiin, miksen ollut maininnut hakemuksessani yhtään suosittelijaa. Sanoin, ettei asia tullut mieleeni. Haastattelussa minun piti nimetä yksi suosittelija, joksi valitsin silloisen esimieheni. Tuskinpa häneen otettiin yhteyttä, sillä minun piti tarkkaan kertoa häneltä saamastani palautteesta.
En ole koskaan nimennyt hakemuksissani yhtään suosittelijaa, mutta nykyään ilmeisesti oletetaan, että sellaisia pitäisi löytyä. Ihmetellään suosittelijoiden puutetta, muttei kuitenkaan olla kiinnostuneita hakijan opinto- ja työtodistuksista. Niitä on vaikea väärentää, sen sijaan suosittelijoita voi värvätä vaikka kavereistaan, jotka kehuvat sinua, kun työnantajaehdokas ottaa heihin yhteyttä.
Suosittelijoita ei kannata vetää hatusta tai ilman heidän suostumustaan. Esimerkiksi omaa esimiestä on hyvin vaikea pyytää suosittelijaksi uutta työpaikkaa vaivihkaa haettaessa. Jos opinnoista ei ole pitkä aika, voi suosittelijaksi ehkä noin vain ottaa opettajan, johon kuvittelee tehneensä hyvän vaikutuksen. - Toimistotyöntekijä
Itse olen merkinnyt suosittelijan CV:hen, olen tietysti kysynyt hänen suostumuksensa. Olen myös kuullut rekrytointifirmasta, että suosittelijoiden merkitys on kasvamassa. Kysytään kuulemma yhä enenevässä määrin - joten haittaa siitä ei ainakaan ole, jos sellaisen mainitset - päinvastoin. Tottakai mitä pienemmässä piirissä liikutaan, esim. jos työnhakija on jonkun suppean erikoisalan ehdoton tunnettu huippu, mitä sillä silloin on väliä, mutta tällaisen tusinahakijan kannalta kuin minä, sillä on todellakin merkitystä.
- Sini
Hakiessani tätä nykyistä työpaikkaani laitoin hakemukseeni kaksi suosittelijaa edellisistä työpaikoistani, joilta olin tietysti etukäteen kysynyt luvan ja tiesin, että he antavat minusta positiivista palautetta. Pääsin haastatteluun ja tiesin, että se meni hyvin ja pääsinkin tähän työpaikkaan. Myöhemmin kuulin pomoltani, että minun lisäkseni tähän paikkaan oli ollut toinen tasavahva ehdokas ja he olivat pitkään miettineet kummanko valitsevat. Olivat sitten soittaneet kummallekin suosittelijalleni ja kyselleet minusta. Luulenpa, että juuri näiden suosittelijoiden ansiosta sain tämän paikan!
- periaate1
Mitä kuuluu nykyisin työrintamalle?
Minä puolestani jätän hakematta paikkaa työnantajalta, jolla suosittelijat ovat pakollisena tietona kuntarekryn sähköisessä järjestelmässä ja niiden puute siis estää koko hakemuksen lähettämisen.Erityisen hölmältä tämä vaikuttaa opetusalalla, jolla näistä ainutlaatuisista yksilöllisistä urapoluista yleensä opetetaan kertomaan ...- on niitä...
Eräällä sairaanhoitopiirillä on aina suosittelijapyyntö. Itselläni on työtodistuksia suorasanaisina. Osan on työantaja itse tarjoutunut kirjoittamaan suorasanaisena määräaikaisuuden päättyessä, osan olen itse pyytänyt suorasanaisena. Siis sellaisena, jossa on vanhanajan teksti työtaidoista yms. eikä mikään rasti ruutuun systeemi. Todistuksissa mm. sanotaan "lämpimästi suositellaan vastaaviin tehtäviin".
No, tuolla sairaanhoitopiirillä ei toimipaikasta riippumattai edes katsota työtodistuksia. Ja vaikka katsoisi, niin siltikin kysytään vielä erikseen suosittelijat! Ja viimeisimmässä haastattelussa, jossa kävin, joka haastattelu kyllä oli aika outo muutenkin, suoraan sanoen minut pyydettiin sinne ihan vaan huvin vuoksi mitä ilmeisimmin, haastattelija sanoi: "Onko sinulla suosittelijaa - ei sillä niin väliä jos on ollut meillä aiemmin, mutta..."
Tuo haastattelija oli muutenkin tuollainen, että siinä puheessa hän ihan oikeasti jätti ikään kuin nuo kolme pistettä... useammassakin kohtaa. Haastattelun päätteeksi näin: "Soitetaan ensi viikon alussa tai sitten..." ja sitten jo miltei tuuppi selästä ulos ovesta :-O
No, siis jos on ollut aikaisemmin töissä tuossa sairaanhoitopiirissä 1) onko heillä joku "suosittelurekisteri" josta voivat tsekata hakijat, tai sitten soittelevat ilman hakijan lupaa toisilleen - no, rekisteriä ei saa pitää ihan tuosta vaan, 2) ja se, että miksi kirjallinen suositus ei kelpaa? 3) Suosittelijahan voi olla vaikka naapurin rouva, joka kehuu, että joo, se on niin kiva, ja se on sitä ja tätä.
No, ei se mitään. Tuo sairaanhoitopiiri on kyllä tosiaan näyttänyt, että sille en kelpaa, vaikka kuinka olis kokemusta ja osaamista. - tämä vielä.
on niitä... kirjoitti:
Eräällä sairaanhoitopiirillä on aina suosittelijapyyntö. Itselläni on työtodistuksia suorasanaisina. Osan on työantaja itse tarjoutunut kirjoittamaan suorasanaisena määräaikaisuuden päättyessä, osan olen itse pyytänyt suorasanaisena. Siis sellaisena, jossa on vanhanajan teksti työtaidoista yms. eikä mikään rasti ruutuun systeemi. Todistuksissa mm. sanotaan "lämpimästi suositellaan vastaaviin tehtäviin".
No, tuolla sairaanhoitopiirillä ei toimipaikasta riippumattai edes katsota työtodistuksia. Ja vaikka katsoisi, niin siltikin kysytään vielä erikseen suosittelijat! Ja viimeisimmässä haastattelussa, jossa kävin, joka haastattelu kyllä oli aika outo muutenkin, suoraan sanoen minut pyydettiin sinne ihan vaan huvin vuoksi mitä ilmeisimmin, haastattelija sanoi: "Onko sinulla suosittelijaa - ei sillä niin väliä jos on ollut meillä aiemmin, mutta..."
Tuo haastattelija oli muutenkin tuollainen, että siinä puheessa hän ihan oikeasti jätti ikään kuin nuo kolme pistettä... useammassakin kohtaa. Haastattelun päätteeksi näin: "Soitetaan ensi viikon alussa tai sitten..." ja sitten jo miltei tuuppi selästä ulos ovesta :-O
No, siis jos on ollut aikaisemmin töissä tuossa sairaanhoitopiirissä 1) onko heillä joku "suosittelurekisteri" josta voivat tsekata hakijat, tai sitten soittelevat ilman hakijan lupaa toisilleen - no, rekisteriä ei saa pitää ihan tuosta vaan, 2) ja se, että miksi kirjallinen suositus ei kelpaa? 3) Suosittelijahan voi olla vaikka naapurin rouva, joka kehuu, että joo, se on niin kiva, ja se on sitä ja tätä.
No, ei se mitään. Tuo sairaanhoitopiiri on kyllä tosiaan näyttänyt, että sille en kelpaa, vaikka kuinka olis kokemusta ja osaamista.Lisään vielä omaan tekstiini: Kun tuo sairaanhoitopiiri todistettavasti käyttää sijaisina opiskelijoita, niin tuota, ilmeisesti heidän rekrytoinnissaan sitten se suosittelija onkin ensiarvoisen tärkeä, sillä eihän heillä välttämättä ole kokemusta. Ja nämä opiskelijathan menevät sitten niissä sijaisuuksissa sellaisten ohi, joilla kenties on koulutus tehtävään ja kokemusta.
Ei siinä mitään. Mutta joo, vähän tietysti voi sapettaa, kun osaamiselle ei ole käyttöä näköjään. Hukkaanko täällä sitten koulutetaan ihmisiä? - periaate1
tämä vielä. kirjoitti:
Lisään vielä omaan tekstiini: Kun tuo sairaanhoitopiiri todistettavasti käyttää sijaisina opiskelijoita, niin tuota, ilmeisesti heidän rekrytoinnissaan sitten se suosittelija onkin ensiarvoisen tärkeä, sillä eihän heillä välttämättä ole kokemusta. Ja nämä opiskelijathan menevät sitten niissä sijaisuuksissa sellaisten ohi, joilla kenties on koulutus tehtävään ja kokemusta.
Ei siinä mitään. Mutta joo, vähän tietysti voi sapettaa, kun osaamiselle ei ole käyttöä näköjään. Hukkaanko täällä sitten koulutetaan ihmisiä?Olen kerran elämässäni kuullut työnantajan oikein tyrkyttävän hyvää työtodistusta ja suosituksia. Toimin tuolloin kotikutoisena asianajajana eräälle opiskelijan reppanalle. Niinhän siinä kävi, että palkkarahat oli haettava palkkaturvan kautta, koska kieltäydyimme moisesta kyseenalaisesta diilistä.
Mitä jos haastaisi hieman työnantajaa ja laittaisi suosittelijoiksi ulkomaankielisiä natiiveja? Kyllähän suomeksi jokainen osaa kysellä ja vastaanottaa muunneltua totuutta ja väritettyjä mielipiteitä. - fdfgdffgd
periaate1 kirjoitti:
Olen kerran elämässäni kuullut työnantajan oikein tyrkyttävän hyvää työtodistusta ja suosituksia. Toimin tuolloin kotikutoisena asianajajana eräälle opiskelijan reppanalle. Niinhän siinä kävi, että palkkarahat oli haettava palkkaturvan kautta, koska kieltäydyimme moisesta kyseenalaisesta diilistä.
Mitä jos haastaisi hieman työnantajaa ja laittaisi suosittelijoiksi ulkomaankielisiä natiiveja? Kyllähän suomeksi jokainen osaa kysellä ja vastaanottaa muunneltua totuutta ja väritettyjä mielipiteitä.Ai mulla ei ole kyllä ollenkaan tuollainen käsitys, että mulle olisi mistään muusta syystä kuin siitä, että olen ollut hyvä työntekijä, osaava, ahkera ja taitava ja joustava, olisi tarjottu suorasanaista työtodistusta. En ole kokenut että työnantaja olisi halunnut jotenkin jotain peitellä tai hyvitellä. Itsekin tiedän, että ne, työt joita ole pääasiallisesti tehnyt, osaan. Olen myös nähnyt alalle tulijoita ja alalla toimijoita, jotka kaikki eivät ole aivan yhtä paneutuvia hommiin...
Ihan aiheesta olen saanut hyvät todistukset.
ja kuten sanottu nuo suosittelijat, niiden ei ole pakko olla edellisten työpaikkojen kanssa missään tekemisissä. Ja sinänsä säälittävää, että kilpailutilanteessa se, jolla on suosittelija, joka siis voi olla ihan kuka vaan, menee edelle.
Olen ollut myös työssä, johon tuli tyyppi, joka oli hyvin kehuttu suosittelijan kautta, mukava, reipas, ystävällinen, avulias, taitava, hoksaava jne., mutta työpaikalla sitten tuli jotain - ehkä oli sekin, että ne muut työntekijät kuulivat kenties nämä suositukset esimiehen kertomina - niin ei hän kauan aikaa siellä ollut.
Itsellä myös kun kerran oli erikseen laitettu yksi tuollainen suositteleva työtodistus mukaan hakemukseen, vaikkei oltu kysytty, niin sain työn, mutta pian selvisi, että se todistus oli näytetty ja esitetty jollekin, joka sitten kateuksiinsa sitä käytti.
Sillä lailla. Meitä on moneksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793