Mistä tietää, että talvi on ohitettu?

Että talven selkä on taitettu? Että pahin on takana, vaikka tottakai takatalven pätkiä vielä tuleekin? Mutta ei enää mitään todellista talvea, vaan vain hidasta ja poukkoilevaa liukua kohden kesää?

Pohjjoisemman ja idemmän Suomen osalta en tiedä, ei ole kokemusta, mutta Espoo-Tampere -akselilla ensin alkavat varikset katselemaan pesäpuita (Espoossa 2 viikkoa sitten) ja heti perään mustarastaskollit alkavat toisinaan päivällä lurittelemaan (Espoossa 1,5 viikkoa sitten).

Huvitti vajaa kaksi viikkoa sitten, kun Forecan sääennustelija katseli pidempiä säämalleja ja oli sitä mieltä, että kevään tulo venyy todella pitkälle. Itse kattelin ikkunasta varisten touhuja ja totesin olevani täysin eri mieltä. Varisten perusteella pääsen pääsiäisenä mökille ajamaan ylipitkää nurmikkoa.

Vielä eivät ole varikset ja mustarastaat pettäneet kevään merkkeinä, mutta kattellaan, ilmasto on oikukkaampi kuin nainen 😂

https://yle.fi/a/74-20076459

121

943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Palstalla on ikuinen rospuuttokeli!

    • Jaah. En pidä kylmää, jäätä ja lunta pahana. Mutta nauttisin talven mielelläni mannerilmastossa. Pitkästä ajasta kuraa, tulvia, sohjoa, loskaa ja pimeyttä en pidä ja se on yksi syy miksi etenkin talviaikaan välttelen rannikkoa. Sellaisessa säässä ei mieli kirkastu kuin katselemalla filmitaltiointeja sadan vuoden takaisista olympialaisista talvikisoista.

      • Ymmärrän, tää etelärannikon talvi on varsin hanurista. Itse olen selkeiden linjojen (hyyyyyyvin yksinkertainen) mies, niin mulle sopii että vuodenajat on selkeästi toisistaan erottuvia ja niiden vaihtumiset on hyvin lyhyitä. Märästä syksystä siirrytään kahdessa viikossa kunnolliseen talveen jne. Mutta koska en ole vielä saanut täyttä määräämisvaltaa noiden asioiden suhteen, joudun tyytymään näihin naurettavan pitkiin ja loiviin siirtymiin. Ja kyllä minä niin mieleni siitä pahoitin ja pahoitan.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Ymmärrän, tää etelärannikon talvi on varsin hanurista. Itse olen selkeiden linjojen (hyyyyyyvin yksinkertainen) mies, niin mulle sopii että vuodenajat on selkeästi toisistaan erottuvia ja niiden vaihtumiset on hyvin lyhyitä. Märästä syksystä siirrytään kahdessa viikossa kunnolliseen talveen jne. Mutta koska en ole vielä saanut täyttä määräämisvaltaa noiden asioiden suhteen, joudun tyytymään näihin naurettavan pitkiin ja loiviin siirtymiin. Ja kyllä minä niin mieleni siitä pahoitin ja pahoitan.

        Voi Ärrä sunkin kanssa. Täällähän on ollut oikein otolliset märät ja lits lätst kelit viime aikoina. Lämpökin on loikannut ylös kuin mikäkin. Toki pitää varoa mihin astuu. Mutta ihanaahan se on kun valo ja lämpö lisääntyy.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi Ärrä sunkin kanssa. Täällähän on ollut oikein otolliset märät ja lits lätst kelit viime aikoina. Lämpökin on loikannut ylös kuin mikäkin. Toki pitää varoa mihin astuu. Mutta ihanaahan se on kun valo ja lämpö lisääntyy.

        Ei ei ei ja ei. Mä olen näitä kuuden kuukauden syksyjä kattellu ihan riittämiin, nyt saa maapallero luvan palata ruotuun ja vuodenajat taas selkeiksi. Kiitos.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi Ärrä sunkin kanssa. Täällähän on ollut oikein otolliset märät ja lits lätst kelit viime aikoina. Lämpökin on loikannut ylös kuin mikäkin. Toki pitää varoa mihin astuu. Mutta ihanaahan se on kun valo ja lämpö lisääntyy.

        Astua pitää harkiten, vaikka olisi miten kuumaa ja märkää lits läts viidakkoa.


    • Anonyymi

      joo joku tyosi ihmrrllinrn dsaslakirjoituxsjutyytu psinszs väätiä nsppuloiys.

    • Kevät tulee, kun lämmin kevättuuli puhaltaa kaukaisilta vuorilta ja Nuuskamuikkunen palaa takaisin Muumilaaksoon.

      Tai vaihtoehtoisesti, kun tiet ovat auki. Lumet ja jäät sulaneet. Vappupallo ei jaksa enää vappupäivän iltana nousta kuin puoleen väliin. Keväänportti on avattu. 😃🌸

      • Tästä runollisuudesta voisi joku ehkä aavistella, että joku toinen suorastaan odottelee kevättä 🤔


      • randombypasser kirjoitti:

        Tästä runollisuudesta voisi joku ehkä aavistella, että joku toinen suorastaan odottelee kevättä 🤔

        Olen kevään lapsi, Härkä-nainen. Herään talvihorrosesta vasta kevätauringon paistaessa.
        Odotan AINA kevättä ja luonnon heräämistä. 😃


      • tosi.typy kirjoitti:

        Olen kevään lapsi, Härkä-nainen. Herään talvihorrosesta vasta kevätauringon paistaessa.
        Odotan AINA kevättä ja luonnon heräämistä. 😃

        Kevät(kin) on kivaa aikaa. Mulle sillä ei ole niin väliä, jokaisessa vuodenajassa on puolensa ja sitten tietty ne toisetkin puolensa.


    • Anonyymi

      Hevostiloilla hirnuvaiset, muuttuu dinosaurus karjujiksi.

    • Anonyymi

      Tammikuu ja helmikuu ovat kylmimmät kuukaudet. Suomessa on tavallista, että sää muuttuu nopeasti. Lisäksi lämpötilat yleensä eroavat eri puolilla Suomea. Esimerkiksi tammikuussa Pohjois-Suomessa voi olla -32 astetta pakkasta, mutta Etelä-Suomessa samaan aikaan vain -5 astetta.

      • randombypasser

        Luepa aloitus uudellen ja tule sitten jatkamaan kommentointia.


    • Anonyymi

      Erbgonominen Eero

    • Anonyymi

      Ajattelen sen näin. Ollaan pääsemässä yli synkimmän ja kylmimmän. Ja toisaalta siihenkin tottuu ja kiintyy. Itselleni siirtymät ovat vaikeita. Oli kyse vaikka mukavaampaankin siirtymästä. Valo on toisaalta ihanaa, toisaalta jopa brutaalin raastavaa. Keväässä on myös aina tunnelmaa siitä, etteivät kaikki jaksa siitä selviytyä kohti kukkivaa elämää. Jotakin surua, yhdistettynä iloon. Kesä on niin paljon simppelimpää aikaa kaikkineen. Mutta posina ja surkuhupaisina sitä on vaan kuljettava. Siinä missä kaikkea muutakin. Toisaalta on paljon sellaista joka tulee kauniistikin esiin pitkästä aikaa. Aina samaa, mutta uutta yhtä aikaa. Siinä nyt jotain mietteitä tästä...Vaiheesta elämästä.

      • Jaa'a. Kyllä mulle jokaisen vuodenajan kohdalla aina on kyse jostakin luopumisesta ja lupauksesta jostain uudesta.


    • Meillä selkeä merkki talven taittumiselle on sama kuin syksyn vaihtuminen talveksi. Jää ei kestä ihmistä mutta se kantaa pilkkijän.

      • Kaverin faijan sanojen mukaan jokainen pilkkijä on läheistä sukua Jeesukselle... Tiiä mistä se moista päähänsä oli saanut 😂


    • Anonyymi

      Kun ulkona polttopuita hakokoessa kirveellä tulee mahdottoman uuvuttava olo, joka johtuu ilman lämmöstä ja kirkkaasta auringon paisteesta.
      Tulee tunne, että olisi juossut vähintään maratonin, päässä humisee, silmämunat tuntuu purskahtavan ulos ja on ÄÄÄÄÄÄÄÄÄHHHHHH mainen tunne.
      Ei vastaavaa tunnetilaa tule silloin, kun on alle -10 pakkasta, pilvistä, jolloin olo on pirteä kuin peipponen, kun polttpuita halkoo.
      Sama kesällä, samanlainen uupumuksen tunne ja kaikki johtuu lämpimästä säästä.
      Lämmin uuvuttaa, ei kylmä.
      Ihminen on kylmässä pirteä, kun taas lämpö ja helle saa uupumuksen tunteen, vaikket ole edes fyysisesti mitään tehnyt.

      Vatsikin keväällä, kun aurinko alkaa häikimään, niin aiheuttaa uupumuksen ja väsymyksen tunteen, jos istut ulkoa hangella aurinkotuolilla ja aurinko paistaa, niin siihenhän meinaa nukahtaa, ei meinaa kättä jaksaa nostaa, vaipuu vaan horrokseen......

    • Anonyymi

      Huomaa et talvi on ohi kun alkaa leikkaamaan nurmikkoa.

    • Tietenkin Sinkut palstalla on kaikkein paras tietämys tästäkin höpötteestä.

      • No enpä sanoisi tietämys, mutta luotan enemmän luontoon kuin Forecan meteoriittiin. Kummastakin kokemusta kymmeniä vuosia ja käsi raamatulla voin sanoa, että luonto on koko sen ajan voittanut 6-0. Ja siihen on riittänyt vain se, että jaksaa olla ulkona ja seurata luontoa.


    • No kun heinäkuuhun on lyhyempi matka kuin joulukuuhun. Sitten aletaan olla ohitettu talvi.

      Kesäkuussa yleenstä on jo vähän lunta. 😁

      Eikä tartte vahdata variksia. 😁

      • Variksilta saa tarkemman tiedon, myös syksyllä talven tulosta 😁

        Ja muutenkin, luontoa seuraamalla oppii paljon paikallisesta säästä, marjojen kypsymisestä, kasvimaankin tuotteiden kypsymisestä ja aika monesta muustakin. Pistää nokkansa ulos ja tietää jo aamukahvilla ilman tuoksusta ja lintujen toimista, että jos meinaa puita kaataa, se pitää tehdä aamupäivästä, koska iltapäivästä tuulee kovaa jne.

        Kai se on jotain perua jostain kaukaisesta esi-ihmisestä, luulen.


      • randombypasser kirjoitti:

        Variksilta saa tarkemman tiedon, myös syksyllä talven tulosta 😁

        Ja muutenkin, luontoa seuraamalla oppii paljon paikallisesta säästä, marjojen kypsymisestä, kasvimaankin tuotteiden kypsymisestä ja aika monesta muustakin. Pistää nokkansa ulos ja tietää jo aamukahvilla ilman tuoksusta ja lintujen toimista, että jos meinaa puita kaataa, se pitää tehdä aamupäivästä, koska iltapäivästä tuulee kovaa jne.

        Kai se on jotain perua jostain kaukaisesta esi-ihmisestä, luulen.

        No ei se huonoa ole...

        Mutta mulle riittää, kun katson pihalle... ei oo kevät vielä. Lunta metrejä ja vaikka nyt lorisee rännit, ei tunnu keväältä. Kyllä se menee taas jonnekin huhtikuulle, kun voi keväästä slkaa jutella. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        No ei se huonoa ole...

        Mutta mulle riittää, kun katson pihalle... ei oo kevät vielä. Lunta metrejä ja vaikka nyt lorisee rännit, ei tunnu keväältä. Kyllä se menee taas jonnekin huhtikuulle, kun voi keväästä slkaa jutella. 😄

        No se on sielläpäin vielä vaiheessa, täällä etelän paahteessa ollaan jo selvästi rajan tuolla puolen 😁

        Ja onhan tota valkoista möhnää täälläkin vielä ihan reilusti, mutta yllättävän äkkiä se tosta lähtee jos vähänkään alkaa aurinko paistamaan.


      • randombypasser kirjoitti:

        No se on sielläpäin vielä vaiheessa, täällä etelän paahteessa ollaan jo selvästi rajan tuolla puolen 😁

        Ja onhan tota valkoista möhnää täälläkin vielä ihan reilusti, mutta yllättävän äkkiä se tosta lähtee jos vähänkään alkaa aurinko paistamaan.

        Siellä kai se onkin lähtenyt jo useasti. 🙂

        Voihan täälläkin tapahtua äkkiäkin ihmeitä, mutta epäilen, että yöpakkaset ja takatalvet pitää vielä kuukauden ainskin varsinaisen kevään loitolla täältä. Vesistötkin tais saada topakat jääpeitteet, ettei hetkee aukea... sit kun ne aukeaa, alkaa kone toimimaan täällä.

        Päivällä voi olla vaikka 10 astetta ylikin lämmintä, mut jos on jäät ja lunta, ei vielä kärsi moottoripyörällä ajaa. 😄


      • randombypasser kirjoitti:

        No se on sielläpäin vielä vaiheessa, täällä etelän paahteessa ollaan jo selvästi rajan tuolla puolen 😁

        Ja onhan tota valkoista möhnää täälläkin vielä ihan reilusti, mutta yllättävän äkkiä se tosta lähtee jos vähänkään alkaa aurinko paistamaan.

        Niin täällä etelässä jo odotellaan biksukelejä 😂
        Kohta kohta, ei kauan mene enää.


      • Disseisback kirjoitti:

        Siellä kai se onkin lähtenyt jo useasti. 🙂

        Voihan täälläkin tapahtua äkkiäkin ihmeitä, mutta epäilen, että yöpakkaset ja takatalvet pitää vielä kuukauden ainskin varsinaisen kevään loitolla täältä. Vesistötkin tais saada topakat jääpeitteet, ettei hetkee aukea... sit kun ne aukeaa, alkaa kone toimimaan täällä.

        Päivällä voi olla vaikka 10 astetta ylikin lämmintä, mut jos on jäät ja lunta, ei vielä kärsi moottoripyörällä ajaa. 😄

        No ei valkoinen ole mihinkään ehtinyt lähteä, sen verran hyvin sitä tänä talvena maahan tipahti täälläkin. Mutta annappa hiukankaan enempi aurinkoa, niin se on moro, maa paistaa viikossa.

        Täällä lännessä Volkswagen Golf -virta antaa sen pari-kolme astetta enempi lämpöä jos sattuu tuulemaan lounaasta/lännestä, niin se näkyy sitten heti. Samoin tietty jos merijää sulaa, niin se on heippat lumille heti. Toki sitten se kevät on viileä kun merikin on viileä, ei tartte kuin ajella sata kilometriä sisämaahan ja on helposti viisi astetta enempi lämpöä, ja kaikki vain kylmästä merivedestä johtuen.

        Täällä jo muutamat hätäset tuossa viikonloppuna kunnosteli pyöriään pihoilla. Mä en kyllä vielä lähtis puikkoihin täälläkään, ei talvea vielä ole kokonaan tapettu, vaikka selätetty jo onkin 😁


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Niin täällä etelässä jo odotellaan biksukelejä 😂
        Kohta kohta, ei kauan mene enää.

        No on se kyllä hätänen, biksuihin pitää päästä heti kun lumisade lakkaa 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        No ei valkoinen ole mihinkään ehtinyt lähteä, sen verran hyvin sitä tänä talvena maahan tipahti täälläkin. Mutta annappa hiukankaan enempi aurinkoa, niin se on moro, maa paistaa viikossa.

        Täällä lännessä Volkswagen Golf -virta antaa sen pari-kolme astetta enempi lämpöä jos sattuu tuulemaan lounaasta/lännestä, niin se näkyy sitten heti. Samoin tietty jos merijää sulaa, niin se on heippat lumille heti. Toki sitten se kevät on viileä kun merikin on viileä, ei tartte kuin ajella sata kilometriä sisämaahan ja on helposti viisi astetta enempi lämpöä, ja kaikki vain kylmästä merivedestä johtuen.

        Täällä jo muutamat hätäset tuossa viikonloppuna kunnosteli pyöriään pihoilla. Mä en kyllä vielä lähtis puikkoihin täälläkään, ei talvea vielä ole kokonaan tapettu, vaikka selätetty jo onkin 😁

        No mullakin mennyt vimma saada pyörä heti liikkeelle. Ennemmin ajelen pidemmälle syksyyn, kun lähden irtohiekoille ja kylmään täristämään. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        No mullakin mennyt vimma saada pyörä heti liikkeelle. Ennemmin ajelen pidemmälle syksyyn, kun lähden irtohiekoille ja kylmään täristämään. 😄

        Ymmärrän, kevään alku on aika huono idea pyöräilylle, vaikka ymmärrän mä sen kiimankin mikä sulista teistä syntyy. Mutta kuten sanoit, noi irtohiekat on keväällä pirullinen riski vaikka tie olisi kuivakin, en voi suositella kelleen.


      • randombypasser kirjoitti:

        No on se kyllä hätänen, biksuihin pitää päästä heti kun lumisade lakkaa 😂

        Tässä on niin varoen elänyt ja himmaillut liikaa kaikessa et nyt pitää ns mennä eikä meinata.
        Pitää koittaa muka nauttia ees..


      • randombypasser kirjoitti:

        Ymmärrän, kevään alku on aika huono idea pyöräilylle, vaikka ymmärrän mä sen kiimankin mikä sulista teistä syntyy. Mutta kuten sanoit, noi irtohiekat on keväällä pirullinen riski vaikka tie olisi kuivakin, en voi suositella kelleen.

        Joo... ehkä se alkukiima siitäkin mennyt. Nyt taitaa tulla kesällä 5 vuotta, kun on ollut kortti js pyörä. 😄


      • originalpieninainen kirjoitti:

        Tässä on niin varoen elänyt ja himmaillut liikaa kaikessa et nyt pitää ns mennä eikä meinata.
        Pitää koittaa muka nauttia ees..

        No välillä on hyvä vähän toheltaa toisin kuin aiemmin, ei tää elämä kuitenkaan ikuisuuksia kestä 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Joo... ehkä se alkukiima siitäkin mennyt. Nyt taitaa tulla kesällä 5 vuotta, kun on ollut kortti js pyörä. 😄

        No mulle riittää edelleen toi nelipyöränen Honda ja siihen saa jäädäkin. Sillä saa ihan kivat kiksit mutkasella pikkutiellä kun antaa pedaalille painoa, kakspyöräsellä mä tappaisin itteni noin viikossa 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        No mulle riittää edelleen toi nelipyöränen Honda ja siihen saa jäädäkin. Sillä saa ihan kivat kiksit mutkasella pikkutiellä kun antaa pedaalille painoa, kakspyöräsellä mä tappaisin itteni noin viikossa 😂

        No minäkin alkuun pelkäsin sitä, mutta olin väärässä. Ihan rajoituksoen mukaan monella tiellä saa kivat kiksit ja se kiihtyminen jopa tuolla mun Kawalla on kiva... siinä ei montaa sekuntia mene nollasta sataan. 😄

        Harvoin sjan naula päässä. Mutta välillä on kiva ajaa korva maassa mutkaan. 😁
        Sellaisen pikkutien s-kurvit on kivoja aina. Smoothisti ja ahneesti...rauhallisesti, mutta niin että pikkusen lirahtaa pöksyyn. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        No minäkin alkuun pelkäsin sitä, mutta olin väärässä. Ihan rajoituksoen mukaan monella tiellä saa kivat kiksit ja se kiihtyminen jopa tuolla mun Kawalla on kiva... siinä ei montaa sekuntia mene nollasta sataan. 😄

        Harvoin sjan naula päässä. Mutta välillä on kiva ajaa korva maassa mutkaan. 😁
        Sellaisen pikkutien s-kurvit on kivoja aina. Smoothisti ja ahneesti...rauhallisesti, mutta niin että pikkusen lirahtaa pöksyyn. 😄

        No joo, mutta kyllä mä saan autollakin riittävästi kiksejä. Ja kaikki se mitä on autolla tullut koettua (kokeiltua...), jos samalla hengellä hyppää pyörän selkään ja hiukan villiintyy, niin Rande on viiden metrin korkeudessa jonkun kuusen oksilla, useammassa palassa 😂

        Keskikesän tulikuuma pikkutien asvaltti, pehmetä renkaat, lenkkari lattiaan ja sitten sokkona mutkiin... Aijai 🤗 Ja sama tietty kesäkuivalla soratiellä, pyörät irtosoralle ja kunnolla adiadasta polkimelle, rattia linttaan ja lisää adiadasta, kyllä se siitä oikenee. Useimmiten 😂

        Juu ei kyllä mulle voi antaa mitään polkupyörää tehokkaampaa kakspyöräistä, siinäkin on jo liikaa. Tai oikeastaan ainakin yksi pyörä liian vähän 🤣


      • randombypasser kirjoitti:

        No joo, mutta kyllä mä saan autollakin riittävästi kiksejä. Ja kaikki se mitä on autolla tullut koettua (kokeiltua...), jos samalla hengellä hyppää pyörän selkään ja hiukan villiintyy, niin Rande on viiden metrin korkeudessa jonkun kuusen oksilla, useammassa palassa 😂

        Keskikesän tulikuuma pikkutien asvaltti, pehmetä renkaat, lenkkari lattiaan ja sitten sokkona mutkiin... Aijai 🤗 Ja sama tietty kesäkuivalla soratiellä, pyörät irtosoralle ja kunnolla adiadasta polkimelle, rattia linttaan ja lisää adiadasta, kyllä se siitä oikenee. Useimmiten 😂

        Juu ei kyllä mulle voi antaa mitään polkupyörää tehokkaampaa kakspyöräistä, siinäkin on jo liikaa. Tai oikeastaan ainakin yksi pyörä liian vähän 🤣

        En tiedä ootko sjanut kaksipyöräisellä vaikka 80 km/h mutkiin?
        Mutta se on ihan eri maailma...😄

        Ja mä löysin nautinnon tuolta teiltä...ei mua pyörän päällä ahdista muut... niitä tosin pitää varoa kokoajsn ihan toisellatapaa...mutta vituta ei sekuntiakaan. 😁
        Ei tartte nimittäin olla pitkä suora kun vonkaseee ohi jostain hönöstä. Tai jos joku ajaa ohi ja tulee perse edellä vastaan kohta, niin saa vaan pari kanttausta bonuksena. Ohi vaan. 😁

        On kuin joku pääsky tuolla taivaalla.. ei paljoa varikset haittaa. 😃


      • Disseisback kirjoitti:

        En tiedä ootko sjanut kaksipyöräisellä vaikka 80 km/h mutkiin?
        Mutta se on ihan eri maailma...😄

        Ja mä löysin nautinnon tuolta teiltä...ei mua pyörän päällä ahdista muut... niitä tosin pitää varoa kokoajsn ihan toisellatapaa...mutta vituta ei sekuntiakaan. 😁
        Ei tartte nimittäin olla pitkä suora kun vonkaseee ohi jostain hönöstä. Tai jos joku ajaa ohi ja tulee perse edellä vastaan kohta, niin saa vaan pari kanttausta bonuksena. Ohi vaan. 😁

        On kuin joku pääsky tuolla taivaalla.. ei paljoa varikset haittaa. 😃

        Enpä ole en. Reilu 60 vedetty alamäkeen kaurapyörällä, kyllähän siinä vähän tukka hulmusi kaarteissa. Sitten kun kaveri veti noin 70 samassa mäessä auton kylkeen ja puoli naamaa rakennettiinn uusiksi titaanista, niin vähän jäi ne hummailut.

        Mulle on hyvin riittänyt nelipyöränen vapauttamaan kaikista maailma murheista, eikä vauhtiakaan välttämättä tartte olla ihmeemmin, kunhan on latu auki.


      • randombypasser kirjoitti:

        Enpä ole en. Reilu 60 vedetty alamäkeen kaurapyörällä, kyllähän siinä vähän tukka hulmusi kaarteissa. Sitten kun kaveri veti noin 70 samassa mäessä auton kylkeen ja puoli naamaa rakennettiinn uusiksi titaanista, niin vähän jäi ne hummailut.

        Mulle on hyvin riittänyt nelipyöränen vapauttamaan kaikista maailma murheista, eikä vauhtiakaan välttämättä tartte olla ihmeemmin, kunhan on latu auki.

        Juu.. siis en mä markkinoi moottoripyrää erityisemmin, mutta tää juttu vaan on ihan jotain muuta kuin suhata 4 pyörällä peltien takana. 😄

        Lehmänpaskan haju ja muut aromit tulee heti, sekä kiihtyvyyden tunnet toisin. Myös kaikki keskipakovoimat ja jopa kärpäsen, kun se läsähtää vastapalloon 80 km/h. 😄

        Mutta enimmäkseen mulle siitä on tullut oma rauha. 😊
        Kun tuikkaat potsn päähän, ehkä musaa korviin ja painat jonnekin pikipätkälle, on siellä sinä, ympäröivä maailma ja lennät...😄

        No lentokone ois seuraava askel ehkä...😄


      • Disseisback kirjoitti:

        Juu.. siis en mä markkinoi moottoripyrää erityisemmin, mutta tää juttu vaan on ihan jotain muuta kuin suhata 4 pyörällä peltien takana. 😄

        Lehmänpaskan haju ja muut aromit tulee heti, sekä kiihtyvyyden tunnet toisin. Myös kaikki keskipakovoimat ja jopa kärpäsen, kun se läsähtää vastapalloon 80 km/h. 😄

        Mutta enimmäkseen mulle siitä on tullut oma rauha. 😊
        Kun tuikkaat potsn päähän, ehkä musaa korviin ja painat jonnekin pikipätkälle, on siellä sinä, ympäröivä maailma ja lennät...😄

        No lentokone ois seuraava askel ehkä...😄

        Dissen Pärrä&Pyörä Oy, en mitenkään markkinoi 😂

        Onhan se ihan eri juttu pyörällä painaa menemään kuin jollain peltikopperolla, siitä ei pääse mihinkään. Ja se kiihtyvyys, mun lompakolla ei kilpailukykyistä nelipyörää saa. Tai no ehkä jos kämpän möisi, mutta ei.

        Paskanhajun saa autoonkin hyvin, kun vaan pitää ikkunaa auki ja se ei sitten ihan viikossa penkeistä irtoakaan 😂

        Mulla on yksi entinen asiakas jolla on Fouga Magister, haluatko yhteystiedot, niin voit hieroa siitä kauppoja? Kyseinen ex-asiakas on jo rapiat 70, niin sen lentelyt alkaa olemaan lennelty, vois irrota halvalla ja konekin on sopivasti sun suunnalla säilössä 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Dissen Pärrä&Pyörä Oy, en mitenkään markkinoi 😂

        Onhan se ihan eri juttu pyörällä painaa menemään kuin jollain peltikopperolla, siitä ei pääse mihinkään. Ja se kiihtyvyys, mun lompakolla ei kilpailukykyistä nelipyörää saa. Tai no ehkä jos kämpän möisi, mutta ei.

        Paskanhajun saa autoonkin hyvin, kun vaan pitää ikkunaa auki ja se ei sitten ihan viikossa penkeistä irtoakaan 😂

        Mulla on yksi entinen asiakas jolla on Fouga Magister, haluatko yhteystiedot, niin voit hieroa siitä kauppoja? Kyseinen ex-asiakas on jo rapiat 70, niin sen lentelyt alkaa olemaan lennelty, vois irrota halvalla ja konekin on sopivasti sun suunnalla säilössä 😁

        Mä luulen, että toi Kawa palvelee mua vielä vuosia...

        Joskus kun lakkaan köyhtymästä, ostan ehkä enemmän katteita sisätävän pyörän. Ja Kardaanivetoisen.

        Ehkä enempi kuutiota ja painoa...sellaisen kunnon homosohvan. 😁

        Sit ei ahista kylmyys ja tuulet, eikä sumut...lämpöjä penkkiin ja muutenkin. 😄

        Eiköhän sitä kohta ala marisemaan, kun paleltaa, eikä ota eteenkään. 😄
        Sit pitää pitää pipulit lämpimässä. 😄


      • Disseisback kirjoitti:

        Mä luulen, että toi Kawa palvelee mua vielä vuosia...

        Joskus kun lakkaan köyhtymästä, ostan ehkä enemmän katteita sisätävän pyörän. Ja Kardaanivetoisen.

        Ehkä enempi kuutiota ja painoa...sellaisen kunnon homosohvan. 😁

        Sit ei ahista kylmyys ja tuulet, eikä sumut...lämpöjä penkkiin ja muutenkin. 😄

        Eiköhän sitä kohta ala marisemaan, kun paleltaa, eikä ota eteenkään. 😄
        Sit pitää pitää pipulit lämpimässä. 😄

        Vanha hyvä kikka, laita jortikka villasukkaan (jos mahtuu...) ja sitten housut päälle, ei palele 😂

        Ai niin sellasen pyörän, missä on nahkainen nojatuoli nostettu satulan tilalle ja perinteisen koneen tilalla on Nissan Leafin kokoinen V12? 😁👍


      • randombypasser kirjoitti:

        Vanha hyvä kikka, laita jortikka villasukkaan (jos mahtuu...) ja sitten housut päälle, ei palele 😂

        Ai niin sellasen pyörän, missä on nahkainen nojatuoli nostettu satulan tilalle ja perinteisen koneen tilalla on Nissan Leafin kokoinen V12? 😁👍

        Sukkaa päälle! 🤣

        No jotain tuonnepäin..

        Hondsn goldwing ilmastoinnilla tietty. 😂


      • Disseisback kirjoitti:

        Sukkaa päälle! 🤣

        No jotain tuonnepäin..

        Hondsn goldwing ilmastoinnilla tietty. 😂

        Juuri niin! Eli tilaat naapurin muorilta aina kerralla kolme villasukkaa samalla kuosilla, on sitten pukukoodi kunnossa, jos ajelun myötä päätyisikin jotenkin kummasti tyttölöihin 😂

        Goldwing on kyllä räyhäkkä ruohonleikkuri, mutta aika legenda. Tosin myös ehtaa vaarisarjaa, joten eiköhän se tosiaan ole se Kawan todennäköisin seuraaja 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Juuri niin! Eli tilaat naapurin muorilta aina kerralla kolme villasukkaa samalla kuosilla, on sitten pukukoodi kunnossa, jos ajelun myötä päätyisikin jotenkin kummasti tyttölöihin 😂

        Goldwing on kyllä räyhäkkä ruohonleikkuri, mutta aika legenda. Tosin myös ehtaa vaarisarjaa, joten eiköhän se tosiaan ole se Kawan todennäköisin seuraaja 😁

        Mutsi tai sisko kutoo kyllä. 😃

        Siis käytäntö opettaa... et säkään avoautolla kuomu auki matkaa ajais...

        Ei tartte potea eturauhastakaan, kun tietää, ettei nakupyörällä ole kiva taittaa satkuja...se on tehty vain nurkka-ajeluun. 😃

        Ja ehkä haluisin heittää jo pidempää lerssiä. 😃


      • Disseisback kirjoitti:

        Mutsi tai sisko kutoo kyllä. 😃

        Siis käytäntö opettaa... et säkään avoautolla kuomu auki matkaa ajais...

        Ei tartte potea eturauhastakaan, kun tietää, ettei nakupyörällä ole kiva taittaa satkuja...se on tehty vain nurkka-ajeluun. 😃

        Ja ehkä haluisin heittää jo pidempää lerssiä. 😃

        Vaan mitäpä vastaat, kun kysyvät miksi haluat nimenomaan kolme identtistä villasukkaa 🤔😂

        No en mä ajais edes ikkuna avoinna kovin montaa kilometriä, silläkin saa jänniä paikkoja jäykäksi eikä ne ole niitä kivoja paikkoja 😁

        No siis jos pidempää settiä, ni sit tonne jäseneksi ja kokeilemaan ajoja, tuleva Disse IronButt 😁
        https://www.ibafinland.fi/


      • randombypasser kirjoitti:

        Vaan mitäpä vastaat, kun kysyvät miksi haluat nimenomaan kolme identtistä villasukkaa 🤔😂

        No en mä ajais edes ikkuna avoinna kovin montaa kilometriä, silläkin saa jänniä paikkoja jäykäksi eikä ne ole niitä kivoja paikkoja 😁

        No siis jos pidempää settiä, ni sit tonne jäseneksi ja kokeilemaan ajoja, tuleva Disse IronButt 😁
        https://www.ibafinland.fi/

        Identtistä? 42 numerin ja 17? 🤣

        No ehkä mä joskus lakkaan köyhtymästä ja hommaan toisen pyörän, mutta en ehkä silti luovu tuosta kainottaresta. 😘


      • Disseisback kirjoitti:

        Identtistä? 42 numerin ja 17? 🤣

        No ehkä mä joskus lakkaan köyhtymästä ja hommaan toisen pyörän, mutta en ehkä silti luovu tuosta kainottaresta. 😘

        Mitä, meinaat sä ettei se kolmaskin sukka olis sopiva 42:na?!?!?!? OMG, olen hämmästynyt 🤣

        Aika harva muuten luopuu ekasta pyörästään ellei ole aivan pakko. Kaikki tuttavapiirissä on säilyttäneet ne ekat oikeat pyöränsä vaikkeivät välttämättä aja niillä vuosiin. Pomollakin on se liki antiikkinen Yamukkansa millä se on ajanut viimeksi kai 2020 tai jotain 😂


    • Anonyymi

      hassu juttu kun menety lämpimän peiton alle jattelet jotain haafvgeilija-jttua, kuin joku uniläääke

      • Anonyymi

        No sehän on mukava juttu.


    • Anonyymi

      talvi toi uutisten mukaan noin 3osan kaatumis vammoja ,verrattuna edeliseen talveen,

    • Anonyymi

      Kun kettu p*skantaa koillistuuleen.

      • Ihmistä lukuunottamatta mikään muu ei eläin ulosta vastatuuleen, koska ne on riittävän fiksuja valitsemaan paremmin.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Ihmistä lukuunottamatta mikään muu ei eläin ulosta vastatuuleen, koska ne on riittävän fiksuja valitsemaan paremmin.

        Älä lapsi väitä vanhaakansaa vastaan.


    • Anonyymi

      Hymyilen ulkohuussissa ilman styroxia. :D

      • Totta! Todella hyvä pointti 👍😂


    • Anonyymi

      Talvi on kunnolla taitettu silloin kun katukuvassa näkee ensimmäisen minihameisen naisen.

      • Tätä mä epäilin, vaikka ei vielä kevät oo. Mut ukko puhuu vaan variksista🤭


      • Nähty tänään Espan puistossa!!! Toki oli sillä tanakamman denierin sukkikset, mutta kai ne sallitaan?
        Muutama minuutti sen leidin jälkeen ohitsemme käveli tuleva presidenttimme Alex oletetun henkivartijan kanssa. Kohteliaasti nikattiin kollegan kanssa ja tuleva herra Presidentti nikkasi takasin. Se taiskin olla tänä päivän kohokohta, aika halvalla siis menee kun on tällasia vanhoja ukkoja kyseessä.


      • Haaveilija39 kirjoitti:

        Tätä mä epäilin, vaikka ei vielä kevät oo. Mut ukko puhuu vaan variksista🤭

        Höpsis, kyllä varikset kertovat. Niitä kun seuraa, niin tietää milloin kannattaa alkaa odottelemaan minihameita. Ja taaskin ne ties sen, kertoivat pari viikkoa etukäteen, että nyt ukko kiikarit käteen ja kaupungille 😁


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Höpsis, kyllä varikset kertovat. Niitä kun seuraa, niin tietää milloin kannattaa alkaa odottelemaan minihameita. Ja taaskin ne ties sen, kertoivat pari viikkoa etukäteen, että nyt ukko kiikarit käteen ja kaupungille 😁

        Tiedätkö mitä keväällä tapahtuu, et onneksi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö mitä keväällä tapahtuu, et onneksi

        Tiedän, joskaan en kaikkea, se olisikin aika paljon yhdelle ihmiselle tiedettäväksi. Mutta ainakin tänä keväänä on varmaa, että lumet sulavat pois. Ja se tieto riittää mulle ihan hyvin.


    • Anonyymi

      Kun Runebergin päivä torttuineen koittaa

    • Mummielestä kaiken varmempi talven ohittamisen merkki on, ku puullehet ja varvut niiku kellastuu.

    • Siitä kun uutisissa sanotaan että on terminen kevät

      • No sekin on paikkakuntakohtainen arvio. Kun Espoossa on terminen kevät, voi mökillä Pirkanmaalla olla vielä "talvi" tieteellisessä mielessä parikin viikkoa. Mutta joo, termisen kevään julistaminen jollekin alueelle tai koko maahan on sitten viime jääkauden ollut varsin luotettava signaali talven taittumisesta.


    • Kesä on lähempänä ku koskaan aiemmin tänä vuonna😃

      Ja johan se ens kuun jälkeen on toukokuu😁

      Mää en oo niin mun takapihan variksia nyt seuraillut, no pari viikkoo sit kaks varista istuivat vierekkäin katulampun päällä ja toinen suki toista, mut tiiä sit oliko siinä kyse sen kummemmasta hempeilystä kuhan nyt kaveri kampasi toisen höyhenistöä🤔
      Ja tänään oli joku kulmakunnan varisten kokoontumisajot takapihalla, vaan näytti enempi siltä et ne ootteli josko naapurin mummu ois nakannu niille vähä evästä ikkunasta,

      • Anonyymi

        Kullan synttärit lähestyy


      • No jois laskee, niin Juhannuksen ja tämän päivän välissä on vain 15 perjantaita. Joten jos nyt alkaa juomaan ja juo pikatahtia noin 15 perjantaita, on jo Juhannuksessa. Jolloin tosin on +3 astetta ja sataa räntää, mutta who cares 😂

        Ei ne linnut kauheasti toisiaan sui ellei ole pientä kutinaa munissa. Siitä poikkeamana hautaan asti pariutuvat joutsenet, korpit ja muut.

        Joku päivä se naapurin mummeli vielä nakkaa ikkunasta ittensä varisten ruoaksi...


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No jois laskee, niin Juhannuksen ja tämän päivän välissä on vain 15 perjantaita. Joten jos nyt alkaa juomaan ja juo pikatahtia noin 15 perjantaita, on jo Juhannuksessa. Jolloin tosin on 3 astetta ja sataa räntää, mutta who cares 😂

        Ei ne linnut kauheasti toisiaan sui ellei ole pientä kutinaa munissa. Siitä poikkeamana hautaan asti pariutuvat joutsenet, korpit ja muut.

        Joku päivä se naapurin mummeli vielä nakkaa ikkunasta ittensä varisten ruoaksi...

        Ajatella. Ei taida olla kovin kivaa.


    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      164
      1551
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe