Tunneli päättyy vai kärkikolmio?

Anonyymi-ap

22

285

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarkoitatko niitä tilanteita, että kärkikolmio poistetaan kohdista, jossa autoilija on ihan muutenkin väistämisvelvollinen kevyenliikenteen väylän ylittävänä osapuolena? Liikenneturva kirjoittaa aiheesta seuraavaa.

      Väistämisvelvollisuus ylijatketun jalkakäytävän/pyörätien jälkeen
      https://www.liikenneturva.fi/kysymys-ja-vastaus/vaistamisvelvollisuus-ylijatketun-jalkakaytavan-pyoratien-jalkeen/

      Aiheeseen liittyy tieliikennelain 24 §, momentti 3 ja siellä kohdat 4 ja 5.

      Ajoneuvolla on aina väistettävä:

      4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;

      5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

      Haaste on se, että väylä ja sen luonne ja rakenne saattaa jäädä talvella lumen ja jään alle piiloon. Kolmio kohdissa on paljon parempi ratkaisu

      • Anonyymi

        Sitä juuri ja kaikkein vaarallisin kun alle voi jäädä kevyttä liikennettä, nopeat pyöräilijät varsinkin vaikea huomata.


      • Anonyymi

        Ei vaan niitä joista ei ilman merkkiä tai lumen alla olevia kivetyksiä voi tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan niitä joista ei ilman merkkiä tai lumen alla olevia kivetyksiä voi tietää.

        Pitää tietää, että autolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä. Tuo on siis liikennesääntö, joka on voimassa kelistä riippumatta ja joka pitää aina tietää.

        Se mitä sinä sitten ilmeisesti tarkoitat, on se, että ei tiedä kyseisessä tilanteessa, että onko siinä edessä kulkeva väylä tällainen yhtäjaksoinen katkeamaton kevyenliikenteen väylä, jonka ylittävä osapuoli auton kuljettaja on ja on sitten väistämisvelvollinen kevyenliikenteeseen nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää tietää, että autolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä. Tuo on siis liikennesääntö, joka on voimassa kelistä riippumatta ja joka pitää aina tietää.

        Se mitä sinä sitten ilmeisesti tarkoitat, on se, että ei tiedä kyseisessä tilanteessa, että onko siinä edessä kulkeva väylä tällainen yhtäjaksoinen katkeamaton kevyenliikenteen väylä, jonka ylittävä osapuoli auton kuljettaja on ja on sitten väistämisvelvollinen kevyenliikenteeseen nähden.

        "Se mitä sinä sitten ilmeisesti tarkoitat, on se, että ei tiedä kyseisessä tilanteessa, että onko siinä edessä kulkeva väylä tällainen yhtäjaksoinen katkeamaton kevyenliikenteen väylä..."

        Jossain tilanteessa tuo voinee olla vaikeampi tietää kuin se, onko ajamassa tunnelissa vai ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se mitä sinä sitten ilmeisesti tarkoitat, on se, että ei tiedä kyseisessä tilanteessa, että onko siinä edessä kulkeva väylä tällainen yhtäjaksoinen katkeamaton kevyenliikenteen väylä..."

        Jossain tilanteessa tuo voinee olla vaikeampi tietää kuin se, onko ajamassa tunnelissa vai ei?

        >> "Jossain tilanteessa tuo voinee olla vaikeampi tietää kuin se, onko ajamassa tunnelissa vai ei?"

        Tämä onkin koko asian ydin. Talvella väylän rakenne saattaa myös jäädä lumen ja jään alle piiloon. Kolmio kohdassa, niin ei olisi mitään epäselvyyttä.


    • Anonyymi

      Lipputangon nuppiin täytyy lisätä kyltti "lipputanko päättyy tähän".

    • Anonyymi

      Tunneli alkaa ja tunneli loppuu liikennemerkkeihin liittyy enemmänkin se, että missä kohtaa tietyt säännöt alkavat ja mihin kohtaan niiden sääntöjen noudattamisen velvoite loppuu. Jokainen näkee sitten ihan omilla silmillään sen, että missä itse tunneli alkaa ja loppuu.

      • Anonyymi

        Siitä vaan ei ole mitään haittaa jos kuvittelee tunnelin jatkuvan ja säännötkin. Aika mahdoton kyllä olla huomaamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä vaan ei ole mitään haittaa jos kuvittelee tunnelin jatkuvan ja säännötkin. Aika mahdoton kyllä olla huomaamatta.

        Voihan siitä olla haittaa. Esim. pysähtymistä rajoitetaan tunnelissa. Jos kuvittelet, että ei edelleenkään saa pysähtyä, vaikka tunneli päättyikin, niin voi kenties muodostua outoja ja jopa vaarallisia tilanteita.

        "46 §
        Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajaminen, pysäyttäminen ja pysäköinti

        Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tulosuuntaan. Ajoneuvon saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa, jolloin on pyrittävä käyttämään tähän tarkoitukseen osoitettuja alueita. Ajoneuvon moottori on sammutettava, jos pysäytys tai pysäköinti pitkittyy. Ajoneuvossa on käytettävä ajovaloja."


      • Anonyymi

        Autoilijoiden ei voida olettaa ymmärtävän sellaista monimutkaista asiaa, että tunnelisäännöt tulisivat voimaan tunneliin mennessä ja päättyisivät yllättäen tunnelista ulos tullessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoiden ei voida olettaa ymmärtävän sellaista monimutkaista asiaa, että tunnelisäännöt tulisivat voimaan tunneliin mennessä ja päättyisivät yllättäen tunnelista ulos tullessa.

        Sillähän ei ole useinkaan merkitystä, mitä autoilijat omatoimisesti ymmärtävät. Tieliikennelaki, eli liikennesäännöt ovat määräävässä roolissa. Toki paremmin saa toimia, kuin mihin laki velvoittaa, mutta laissa kaikki määritellään ja sitä vastaan ei saa rikkoa. Monet asiat määräytyvät mm. liikennemerkkien myötä.


      • Anonyymi

        Sama asia on nuo Hesan jalkakäytävät jne. jatkeet joista on merkit poistettu ja oletetaan että autolija tietää tai arvaa. Kyllä tunnelista ajava huoma, että se tunneli loppui ja samalla että sen vaikutusalueen säännöt loppui siinä samalla, dorka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoiden ei voida olettaa ymmärtävän sellaista monimutkaista asiaa, että tunnelisäännöt tulisivat voimaan tunneliin mennessä ja päättyisivät yllättäen tunnelista ulos tullessa.

        Jos noita sääntöjä ei tunne, niin tuskin tunnelin merkki auttaa asiaa, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos noita sääntöjä ei tunne, niin tuskin tunnelin merkki auttaa asiaa, hihii!

        Ajoneuvon kuljettaja on tiedettävä liikennesäännöt. Hän on jopa kouluttautunut sen suhteen ja käynyt autokoulun. Kuski on vastuussa ajoneuvostaan ja että noudattaa liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan siitä olla haittaa. Esim. pysähtymistä rajoitetaan tunnelissa. Jos kuvittelet, että ei edelleenkään saa pysähtyä, vaikka tunneli päättyikin, niin voi kenties muodostua outoja ja jopa vaarallisia tilanteita.

        "46 §
        Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajaminen, pysäyttäminen ja pysäköinti

        Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tulosuuntaan. Ajoneuvon saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa, jolloin on pyrittävä käyttämään tähän tarkoitukseen osoitettuja alueita. Ajoneuvon moottori on sammutettava, jos pysäytys tai pysäköinti pitkittyy. Ajoneuvossa on käytettävä ajovaloja."

        Eihän sitä tunnelin päättymistä voi olla huomaamatta kun seinämät ja kattovalot loppuu tai sitten on umpitunnelissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama asia on nuo Hesan jalkakäytävät jne. jatkeet joista on merkit poistettu ja oletetaan että autolija tietää tai arvaa. Kyllä tunnelista ajava huoma, että se tunneli loppui ja samalla että sen vaikutusalueen säännöt loppui siinä samalla, dorka.

        Nyt kannattaa olla tarkkana. Jos on pyörätien jatke tai suojatie kohdassa, niin se silloin on täysin eri asia, kuin että se kevyenliikenteen väylä jatkuu katkeamattomana siitä auton nokan edestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sitä tunnelin päättymistä voi olla huomaamatta kun seinämät ja kattovalot loppuu tai sitten on umpitunnelissa.

        Kuten on jo mainittu, niin jokainen näkee takuulla omin silmin, että tunneli loppuu. Se ei olekaan se pointti, vaan kaikki säännöt pitää pystyä jäljittämään takaisin liikennesääntöihin ja liikennemerkkeihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten on jo mainittu, niin jokainen näkee takuulla omin silmin, että tunneli loppuu. Se ei olekaan se pointti, vaan kaikki säännöt pitää pystyä jäljittämään takaisin liikennesääntöihin ja liikennemerkkeihin.

        Mutta eihän väistämivelvoillisuutta näe lumen ja jään alta ellei ole kärkikolmiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eihän väistämivelvoillisuutta näe lumen ja jään alta ellei ole kärkikolmiota.

        Tuossa puhuttiin tällä kertaa tunnelin päättymisestä. Sen taitaa kuitenkin nähdä lumesta ja jäästä huolimatta. Kevyenliikenteen väylän rakenteen suhteen kuitenkin olet oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa puhuttiin tällä kertaa tunnelin päättymisestä. Sen taitaa kuitenkin nähdä lumesta ja jäästä huolimatta. Kevyenliikenteen väylän rakenteen suhteen kuitenkin olet oikeassa.

        Tunnelin loppuessa harvemmin onkaan kärkikolmiota. Nuo liikennemerkit pitäisi olla enemmänkin tarpeellisuuden kuin typerien päätösten mukaan.


    • Anonyymi

      Ihan täyttä idiotismia ja suoranaista sabotaasia kansalaisia vastaan poistaa se kolmio kun tarvittava tieto jää sitten lumen alle piiloon!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe