Tunneli päättyy liikennemerkki on muka välttämätön, mutta kärkikolmio ei.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/c168ee16-7c95-4108-a73e-bfcb3065d114
Ei taida päättäjillä olla palikat kohdallaan. Eikös noista kärkikolmioista ollut aikasempi ketjukin, en löytänyt mistään.
Tunneli päättyy vai kärkikolmio?
22
360
Vastaukset
- Anonyymi
Tarkoitatko niitä tilanteita, että kärkikolmio poistetaan kohdista, jossa autoilija on ihan muutenkin väistämisvelvollinen kevyenliikenteen väylän ylittävänä osapuolena? Liikenneturva kirjoittaa aiheesta seuraavaa.
Väistämisvelvollisuus ylijatketun jalkakäytävän/pyörätien jälkeen
https://www.liikenneturva.fi/kysymys-ja-vastaus/vaistamisvelvollisuus-ylijatketun-jalkakaytavan-pyoratien-jalkeen/
Aiheeseen liittyy tieliikennelain 24 §, momentti 3 ja siellä kohdat 4 ja 5.
Ajoneuvolla on aina väistettävä:
4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;
5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;
Haaste on se, että väylä ja sen luonne ja rakenne saattaa jäädä talvella lumen ja jään alle piiloon. Kolmio kohdissa on paljon parempi ratkaisu- Anonyymi
Sitä juuri ja kaikkein vaarallisin kun alle voi jäädä kevyttä liikennettä, nopeat pyöräilijät varsinkin vaikea huomata.
- Anonyymi
Ei vaan niitä joista ei ilman merkkiä tai lumen alla olevia kivetyksiä voi tietää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei vaan niitä joista ei ilman merkkiä tai lumen alla olevia kivetyksiä voi tietää.
Pitää tietää, että autolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä. Tuo on siis liikennesääntö, joka on voimassa kelistä riippumatta ja joka pitää aina tietää.
Se mitä sinä sitten ilmeisesti tarkoitat, on se, että ei tiedä kyseisessä tilanteessa, että onko siinä edessä kulkeva väylä tällainen yhtäjaksoinen katkeamaton kevyenliikenteen väylä, jonka ylittävä osapuoli auton kuljettaja on ja on sitten väistämisvelvollinen kevyenliikenteeseen nähden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pitää tietää, että autolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä. Tuo on siis liikennesääntö, joka on voimassa kelistä riippumatta ja joka pitää aina tietää.
Se mitä sinä sitten ilmeisesti tarkoitat, on se, että ei tiedä kyseisessä tilanteessa, että onko siinä edessä kulkeva väylä tällainen yhtäjaksoinen katkeamaton kevyenliikenteen väylä, jonka ylittävä osapuoli auton kuljettaja on ja on sitten väistämisvelvollinen kevyenliikenteeseen nähden."Se mitä sinä sitten ilmeisesti tarkoitat, on se, että ei tiedä kyseisessä tilanteessa, että onko siinä edessä kulkeva väylä tällainen yhtäjaksoinen katkeamaton kevyenliikenteen väylä..."
Jossain tilanteessa tuo voinee olla vaikeampi tietää kuin se, onko ajamassa tunnelissa vai ei? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Se mitä sinä sitten ilmeisesti tarkoitat, on se, että ei tiedä kyseisessä tilanteessa, että onko siinä edessä kulkeva väylä tällainen yhtäjaksoinen katkeamaton kevyenliikenteen väylä..."
Jossain tilanteessa tuo voinee olla vaikeampi tietää kuin se, onko ajamassa tunnelissa vai ei?>> "Jossain tilanteessa tuo voinee olla vaikeampi tietää kuin se, onko ajamassa tunnelissa vai ei?"
Tämä onkin koko asian ydin. Talvella väylän rakenne saattaa myös jäädä lumen ja jään alle piiloon. Kolmio kohdassa, niin ei olisi mitään epäselvyyttä.
- Anonyymi
Lipputangon nuppiin täytyy lisätä kyltti "lipputanko päättyy tähän".
- Anonyymi
Tunneli alkaa ja tunneli loppuu liikennemerkkeihin liittyy enemmänkin se, että missä kohtaa tietyt säännöt alkavat ja mihin kohtaan niiden sääntöjen noudattamisen velvoite loppuu. Jokainen näkee sitten ihan omilla silmillään sen, että missä itse tunneli alkaa ja loppuu.
- Anonyymi
Siitä vaan ei ole mitään haittaa jos kuvittelee tunnelin jatkuvan ja säännötkin. Aika mahdoton kyllä olla huomaamatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siitä vaan ei ole mitään haittaa jos kuvittelee tunnelin jatkuvan ja säännötkin. Aika mahdoton kyllä olla huomaamatta.
Voihan siitä olla haittaa. Esim. pysähtymistä rajoitetaan tunnelissa. Jos kuvittelet, että ei edelleenkään saa pysähtyä, vaikka tunneli päättyikin, niin voi kenties muodostua outoja ja jopa vaarallisia tilanteita.
"46 §
Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajaminen, pysäyttäminen ja pysäköinti
Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tulosuuntaan. Ajoneuvon saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa, jolloin on pyrittävä käyttämään tähän tarkoitukseen osoitettuja alueita. Ajoneuvon moottori on sammutettava, jos pysäytys tai pysäköinti pitkittyy. Ajoneuvossa on käytettävä ajovaloja." - Anonyymi
Autoilijoiden ei voida olettaa ymmärtävän sellaista monimutkaista asiaa, että tunnelisäännöt tulisivat voimaan tunneliin mennessä ja päättyisivät yllättäen tunnelista ulos tullessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilijoiden ei voida olettaa ymmärtävän sellaista monimutkaista asiaa, että tunnelisäännöt tulisivat voimaan tunneliin mennessä ja päättyisivät yllättäen tunnelista ulos tullessa.
Sillähän ei ole useinkaan merkitystä, mitä autoilijat omatoimisesti ymmärtävät. Tieliikennelaki, eli liikennesäännöt ovat määräävässä roolissa. Toki paremmin saa toimia, kuin mihin laki velvoittaa, mutta laissa kaikki määritellään ja sitä vastaan ei saa rikkoa. Monet asiat määräytyvät mm. liikennemerkkien myötä.
- Anonyymi
Sama asia on nuo Hesan jalkakäytävät jne. jatkeet joista on merkit poistettu ja oletetaan että autolija tietää tai arvaa. Kyllä tunnelista ajava huoma, että se tunneli loppui ja samalla että sen vaikutusalueen säännöt loppui siinä samalla, dorka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilijoiden ei voida olettaa ymmärtävän sellaista monimutkaista asiaa, että tunnelisäännöt tulisivat voimaan tunneliin mennessä ja päättyisivät yllättäen tunnelista ulos tullessa.
Jos noita sääntöjä ei tunne, niin tuskin tunnelin merkki auttaa asiaa, hihii!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos noita sääntöjä ei tunne, niin tuskin tunnelin merkki auttaa asiaa, hihii!
Ajoneuvon kuljettaja on tiedettävä liikennesäännöt. Hän on jopa kouluttautunut sen suhteen ja käynyt autokoulun. Kuski on vastuussa ajoneuvostaan ja että noudattaa liikennesääntöjä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voihan siitä olla haittaa. Esim. pysähtymistä rajoitetaan tunnelissa. Jos kuvittelet, että ei edelleenkään saa pysähtyä, vaikka tunneli päättyikin, niin voi kenties muodostua outoja ja jopa vaarallisia tilanteita.
"46 §
Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajaminen, pysäyttäminen ja pysäköinti
Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tulosuuntaan. Ajoneuvon saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa, jolloin on pyrittävä käyttämään tähän tarkoitukseen osoitettuja alueita. Ajoneuvon moottori on sammutettava, jos pysäytys tai pysäköinti pitkittyy. Ajoneuvossa on käytettävä ajovaloja."Eihän sitä tunnelin päättymistä voi olla huomaamatta kun seinämät ja kattovalot loppuu tai sitten on umpitunnelissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama asia on nuo Hesan jalkakäytävät jne. jatkeet joista on merkit poistettu ja oletetaan että autolija tietää tai arvaa. Kyllä tunnelista ajava huoma, että se tunneli loppui ja samalla että sen vaikutusalueen säännöt loppui siinä samalla, dorka.
Nyt kannattaa olla tarkkana. Jos on pyörätien jatke tai suojatie kohdassa, niin se silloin on täysin eri asia, kuin että se kevyenliikenteen väylä jatkuu katkeamattomana siitä auton nokan edestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän sitä tunnelin päättymistä voi olla huomaamatta kun seinämät ja kattovalot loppuu tai sitten on umpitunnelissa.
Kuten on jo mainittu, niin jokainen näkee takuulla omin silmin, että tunneli loppuu. Se ei olekaan se pointti, vaan kaikki säännöt pitää pystyä jäljittämään takaisin liikennesääntöihin ja liikennemerkkeihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten on jo mainittu, niin jokainen näkee takuulla omin silmin, että tunneli loppuu. Se ei olekaan se pointti, vaan kaikki säännöt pitää pystyä jäljittämään takaisin liikennesääntöihin ja liikennemerkkeihin.
Mutta eihän väistämivelvoillisuutta näe lumen ja jään alta ellei ole kärkikolmiota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta eihän väistämivelvoillisuutta näe lumen ja jään alta ellei ole kärkikolmiota.
Tuossa puhuttiin tällä kertaa tunnelin päättymisestä. Sen taitaa kuitenkin nähdä lumesta ja jäästä huolimatta. Kevyenliikenteen väylän rakenteen suhteen kuitenkin olet oikeassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossa puhuttiin tällä kertaa tunnelin päättymisestä. Sen taitaa kuitenkin nähdä lumesta ja jäästä huolimatta. Kevyenliikenteen väylän rakenteen suhteen kuitenkin olet oikeassa.
Tunnelin loppuessa harvemmin onkaan kärkikolmiota. Nuo liikennemerkit pitäisi olla enemmänkin tarpeellisuuden kuin typerien päätösten mukaan.
- Anonyymi
Ihan täyttä idiotismia ja suoranaista sabotaasia kansalaisia vastaan poistaa se kolmio kun tarvittava tieto jää sitten lumen alle piiloon!
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi1323346Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen382643Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap302475Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631172348Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .302083- 1151780
Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1741448Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3141432Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.3121331- 661178