Tunneli päättyy vai kärkikolmio?

Anonyymi-ap

22

360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tarkoitatko niitä tilanteita, että kärkikolmio poistetaan kohdista, jossa autoilija on ihan muutenkin väistämisvelvollinen kevyenliikenteen väylän ylittävänä osapuolena? Liikenneturva kirjoittaa aiheesta seuraavaa.

      Väistämisvelvollisuus ylijatketun jalkakäytävän/pyörätien jälkeen
      https://www.liikenneturva.fi/kysymys-ja-vastaus/vaistamisvelvollisuus-ylijatketun-jalkakaytavan-pyoratien-jalkeen/

      Aiheeseen liittyy tieliikennelain 24 §, momentti 3 ja siellä kohdat 4 ja 5.

      Ajoneuvolla on aina väistettävä:

      4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;

      5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

      Haaste on se, että väylä ja sen luonne ja rakenne saattaa jäädä talvella lumen ja jään alle piiloon. Kolmio kohdissa on paljon parempi ratkaisu

      • Anonyymi

        Sitä juuri ja kaikkein vaarallisin kun alle voi jäädä kevyttä liikennettä, nopeat pyöräilijät varsinkin vaikea huomata.


      • Anonyymi

        Ei vaan niitä joista ei ilman merkkiä tai lumen alla olevia kivetyksiä voi tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan niitä joista ei ilman merkkiä tai lumen alla olevia kivetyksiä voi tietää.

        Pitää tietää, että autolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä. Tuo on siis liikennesääntö, joka on voimassa kelistä riippumatta ja joka pitää aina tietää.

        Se mitä sinä sitten ilmeisesti tarkoitat, on se, että ei tiedä kyseisessä tilanteessa, että onko siinä edessä kulkeva väylä tällainen yhtäjaksoinen katkeamaton kevyenliikenteen väylä, jonka ylittävä osapuoli auton kuljettaja on ja on sitten väistämisvelvollinen kevyenliikenteeseen nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää tietää, että autolla on aina väistettävä jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä. Tuo on siis liikennesääntö, joka on voimassa kelistä riippumatta ja joka pitää aina tietää.

        Se mitä sinä sitten ilmeisesti tarkoitat, on se, että ei tiedä kyseisessä tilanteessa, että onko siinä edessä kulkeva väylä tällainen yhtäjaksoinen katkeamaton kevyenliikenteen väylä, jonka ylittävä osapuoli auton kuljettaja on ja on sitten väistämisvelvollinen kevyenliikenteeseen nähden.

        "Se mitä sinä sitten ilmeisesti tarkoitat, on se, että ei tiedä kyseisessä tilanteessa, että onko siinä edessä kulkeva väylä tällainen yhtäjaksoinen katkeamaton kevyenliikenteen väylä..."

        Jossain tilanteessa tuo voinee olla vaikeampi tietää kuin se, onko ajamassa tunnelissa vai ei?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se mitä sinä sitten ilmeisesti tarkoitat, on se, että ei tiedä kyseisessä tilanteessa, että onko siinä edessä kulkeva väylä tällainen yhtäjaksoinen katkeamaton kevyenliikenteen väylä..."

        Jossain tilanteessa tuo voinee olla vaikeampi tietää kuin se, onko ajamassa tunnelissa vai ei?

        >> "Jossain tilanteessa tuo voinee olla vaikeampi tietää kuin se, onko ajamassa tunnelissa vai ei?"

        Tämä onkin koko asian ydin. Talvella väylän rakenne saattaa myös jäädä lumen ja jään alle piiloon. Kolmio kohdassa, niin ei olisi mitään epäselvyyttä.


    • Anonyymi

      Lipputangon nuppiin täytyy lisätä kyltti "lipputanko päättyy tähän".

    • Anonyymi

      Tunneli alkaa ja tunneli loppuu liikennemerkkeihin liittyy enemmänkin se, että missä kohtaa tietyt säännöt alkavat ja mihin kohtaan niiden sääntöjen noudattamisen velvoite loppuu. Jokainen näkee sitten ihan omilla silmillään sen, että missä itse tunneli alkaa ja loppuu.

      • Anonyymi

        Siitä vaan ei ole mitään haittaa jos kuvittelee tunnelin jatkuvan ja säännötkin. Aika mahdoton kyllä olla huomaamatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä vaan ei ole mitään haittaa jos kuvittelee tunnelin jatkuvan ja säännötkin. Aika mahdoton kyllä olla huomaamatta.

        Voihan siitä olla haittaa. Esim. pysähtymistä rajoitetaan tunnelissa. Jos kuvittelet, että ei edelleenkään saa pysähtyä, vaikka tunneli päättyikin, niin voi kenties muodostua outoja ja jopa vaarallisia tilanteita.

        "46 §
        Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajaminen, pysäyttäminen ja pysäköinti

        Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tulosuuntaan. Ajoneuvon saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa, jolloin on pyrittävä käyttämään tähän tarkoitukseen osoitettuja alueita. Ajoneuvon moottori on sammutettava, jos pysäytys tai pysäköinti pitkittyy. Ajoneuvossa on käytettävä ajovaloja."


      • Anonyymi

        Autoilijoiden ei voida olettaa ymmärtävän sellaista monimutkaista asiaa, että tunnelisäännöt tulisivat voimaan tunneliin mennessä ja päättyisivät yllättäen tunnelista ulos tullessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoiden ei voida olettaa ymmärtävän sellaista monimutkaista asiaa, että tunnelisäännöt tulisivat voimaan tunneliin mennessä ja päättyisivät yllättäen tunnelista ulos tullessa.

        Sillähän ei ole useinkaan merkitystä, mitä autoilijat omatoimisesti ymmärtävät. Tieliikennelaki, eli liikennesäännöt ovat määräävässä roolissa. Toki paremmin saa toimia, kuin mihin laki velvoittaa, mutta laissa kaikki määritellään ja sitä vastaan ei saa rikkoa. Monet asiat määräytyvät mm. liikennemerkkien myötä.


      • Anonyymi

        Sama asia on nuo Hesan jalkakäytävät jne. jatkeet joista on merkit poistettu ja oletetaan että autolija tietää tai arvaa. Kyllä tunnelista ajava huoma, että se tunneli loppui ja samalla että sen vaikutusalueen säännöt loppui siinä samalla, dorka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoiden ei voida olettaa ymmärtävän sellaista monimutkaista asiaa, että tunnelisäännöt tulisivat voimaan tunneliin mennessä ja päättyisivät yllättäen tunnelista ulos tullessa.

        Jos noita sääntöjä ei tunne, niin tuskin tunnelin merkki auttaa asiaa, hihii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos noita sääntöjä ei tunne, niin tuskin tunnelin merkki auttaa asiaa, hihii!

        Ajoneuvon kuljettaja on tiedettävä liikennesäännöt. Hän on jopa kouluttautunut sen suhteen ja käynyt autokoulun. Kuski on vastuussa ajoneuvostaan ja että noudattaa liikennesääntöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan siitä olla haittaa. Esim. pysähtymistä rajoitetaan tunnelissa. Jos kuvittelet, että ei edelleenkään saa pysähtyä, vaikka tunneli päättyikin, niin voi kenties muodostua outoja ja jopa vaarallisia tilanteita.

        "46 §
        Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajaminen, pysäyttäminen ja pysäköinti

        Liikennemerkillä osoitetussa tunnelissa ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tulosuuntaan. Ajoneuvon saa pysäyttää ja pysäköidä vain hätätilanteessa, jolloin on pyrittävä käyttämään tähän tarkoitukseen osoitettuja alueita. Ajoneuvon moottori on sammutettava, jos pysäytys tai pysäköinti pitkittyy. Ajoneuvossa on käytettävä ajovaloja."

        Eihän sitä tunnelin päättymistä voi olla huomaamatta kun seinämät ja kattovalot loppuu tai sitten on umpitunnelissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama asia on nuo Hesan jalkakäytävät jne. jatkeet joista on merkit poistettu ja oletetaan että autolija tietää tai arvaa. Kyllä tunnelista ajava huoma, että se tunneli loppui ja samalla että sen vaikutusalueen säännöt loppui siinä samalla, dorka.

        Nyt kannattaa olla tarkkana. Jos on pyörätien jatke tai suojatie kohdassa, niin se silloin on täysin eri asia, kuin että se kevyenliikenteen väylä jatkuu katkeamattomana siitä auton nokan edestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän sitä tunnelin päättymistä voi olla huomaamatta kun seinämät ja kattovalot loppuu tai sitten on umpitunnelissa.

        Kuten on jo mainittu, niin jokainen näkee takuulla omin silmin, että tunneli loppuu. Se ei olekaan se pointti, vaan kaikki säännöt pitää pystyä jäljittämään takaisin liikennesääntöihin ja liikennemerkkeihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten on jo mainittu, niin jokainen näkee takuulla omin silmin, että tunneli loppuu. Se ei olekaan se pointti, vaan kaikki säännöt pitää pystyä jäljittämään takaisin liikennesääntöihin ja liikennemerkkeihin.

        Mutta eihän väistämivelvoillisuutta näe lumen ja jään alta ellei ole kärkikolmiota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta eihän väistämivelvoillisuutta näe lumen ja jään alta ellei ole kärkikolmiota.

        Tuossa puhuttiin tällä kertaa tunnelin päättymisestä. Sen taitaa kuitenkin nähdä lumesta ja jäästä huolimatta. Kevyenliikenteen väylän rakenteen suhteen kuitenkin olet oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa puhuttiin tällä kertaa tunnelin päättymisestä. Sen taitaa kuitenkin nähdä lumesta ja jäästä huolimatta. Kevyenliikenteen väylän rakenteen suhteen kuitenkin olet oikeassa.

        Tunnelin loppuessa harvemmin onkaan kärkikolmiota. Nuo liikennemerkit pitäisi olla enemmänkin tarpeellisuuden kuin typerien päätösten mukaan.


    • Anonyymi

      Ihan täyttä idiotismia ja suoranaista sabotaasia kansalaisia vastaan poistaa se kolmio kun tarvittava tieto jää sitten lumen alle piiloon!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      132
      3346
    2. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      38
      2643
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2475
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      2348
    5. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      30
      2083
    6. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      115
      1780
    7. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      174
      1448
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      314
      1432
    9. Aatteleppa ite!

      Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      312
      1331
    10. Onko se ikä

      Alkanut haitata?
      Ikävä
      66
      1178
    Aihe