Avoliitto ja rahariidat.

Anonyymi-ap

Hei! Haluan kysyä mielipiteitä raha-asioihin. Eli meidän perheeseen kuuluu minä, mies ja 2 lasta, jotka ovat 12 sekä 7v. Miehen palkka on nettona 2000-2500€/kk riippuen lisistä ja minun palkka on nettona 1000-1200€, koska teen osittaista työaikaa opiskelujen ohella. Lisäksi saan n.200€ lapsilisää, jotka tulevat minun tilille. Maksetaan vuokrat, sähköt, ruuat siis kaikki puoliksi. Vuokra on 1200€/kk. Minun rahat ei tässä tilanteessa riitä mitenkään kuukaudeksi ja aina, kun kysyn voisiko mies maksaa laittaa rahaa bensaan tai ruokaan, että saan syödä töissä niin vastaus on aina, että voin lainata mutta pitää maksaa takaisin. "En ala sulle hyvää hyvyyttäni rahaa antamaan" Minun järkeen ei käy tämä asia, että asutaan yhdessä jossa yhteinen talous, että pitäis toiselta lainata rahaa, että saa syödäkseen. Miehellä kuitenkin puolet enemmän tuloja mitä minulla tällä hetkellä. Miten te toimisitte tälläisessä tilanteessa vai onko tämä normaalia kaikille?

9

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ootko vaatimalla vaatinut mieheltäsi täysin tasa-arvoista suhdetta ja täydellistä itsenäisyyttä?

      • Anonyymi

        En ymmärrä mitä tarkoitit, mutta en ole vaatinut mitään vaan ollaan juteltu tästä asiasta eikä hän ymmärrä minun pointtia asiasta. Sanoo vaan "ettei ala hyvää hyvyyttään mulle rahaa antamaan"


    • Anonyymi

      Ovatko lapset teidä yhdessä tekemiä? Jos on, silloin ei lasketa pennejä vaan koko talous on yhteistä, jolla isommat tulot, luonnollisesti maksaa enemmän! Ilman aivokirurgiaa.

      Mikäli sinä olet ominen lapsinesi muuttanut miehen talouteen ja hän on hyvvksynyt sen, ylläoleva kaava tuossakin tapauksessa pitää.

      Jos taas heti alusta alkaen olette sopineet että sinä maksat omat ja lastesi kulut, nyt taitanee olla liian myohäistä alkaa muuttamaan sopimusta.
      Olet vain valinnut mieheksesi täysin tollon jonka muutama aivomolekyyli ei kykene tajuamaan että kukaan ei elä pelkällä ilmalla .

      • Anonyymi

        Toinen lapsista on minun ja toinen yhteinen. Minä olen maksanut oman lapsen harrastukset, vaate ja muut kulut tähän asti. Muutettiin yhteen 9 vuotta sitten, silloin hän oli opiskelija ja minä töissä. Silloin minä maksoin suurimman osan kuluista, mutta nyt kun tilanne on toisin päin ei hän tätä enää ymmärrä.


    • Anonyymi

      Aikuisen pitää elää omillaan,mutta lasten elintason pitää olla rikkaamman kanssa yhtäläinen

    • Anonyymi

      Kuulostaahan tuo vähän erikoiselta. Itse en ole ikinä miettinyt kuluja, kun kerta samassa taloudessa asutaan.

      • Anonyymi

        Jos nyt ihan puhtaasti rahaa miettii, niin yksinäsi lasten kanssa tai vaikka niinkin, että toinen lapsi olisi 50% ajasta sun luonasi, sulla olisi enemmän rahaa käytössäsi. Tuo 1000-1200€/kk on niin pieni tulo, että saisit tuohon tukia lisäksi. Ja onhan tuo vuokra todella kova, myös isommissa kaupungeissa. Eli, jos nyt siis ihan pelkkää toimeentuloa miettii, niin eron jälkeen pärjäisit paremmin ja tuo pitäisi miehenkin tajuta. Ongelmana tosin se, että tuontyyppinen mies luultavasti ottaisi tuollaisen keskustelun erolla uhkaamisena, kun ei näköjään tajua taloudellisia realiteetteja.


    • Anonyymi

      Ottaisin avioeron ja muuttaisin omilleni. Siinä se mitä minä tekisin. Olen ollut sekä taloudellisesti kantajana että taloudellisesti kannettavana suhteissani ja mielestäni se miten ajattelet asian on oikein, se on sinun oikeutesi.

      Tämän sanon vaikka piittaan rahasta paljon ja pidän sen mielelläni omassa taskussani. Mutta jos talous on yhteinen silloin myös rahat jakautuvat suht tasaisesti. Etenkään tilanne jossa toinen pärjäisi paremmin valtion toimeentuloturvalla ja aivan oikeutena tulevina tulonsiirtoina on järjetön suhteessa; tällöin heikommassa asemassa oleva tinkin alle toimeentulotason siksi että voisi olla suhteessa toisen ihmisen kanssa.

      Kumppanilta en pyydä muuta kuin sen että hän osoittaa minun olevan tärkeä muutenkin kuin taloudellisena kantavana elementtinä. Suhteen on oltava hyvä ja kantava, aito, kohtaava ja intimiteetin ihmisten välillä takaava. Jos koen että raha on ongelma minun on pystyttävä puhumaan siitä asiallisesti ja tultava kuulluksi. Jos nämä ehdot täyttyvät niin ei ole minun rahojani vaan on meidän rahat ja tämä on asia josta ei tarvi neuvotella.

    • Anonyymi

      Mies on mulqqu.

      Sinä joustit vastaavassa tilanteessa. Hän ei jousta nyt kun tilanne on toisinpäin. Voit vetää siitä omat johtopäätöksesi. Eli tilanne ei tule muuttumaan.
      Mielestäni miehesi on julma ja kohtuuton. Onko hän muullakin tavalla mulqqu? Tuo on taloudellista väkivaltaa. Turvakodin kautta uuteen elämään, on suositukseni.(pääset lähtemään heti suhteesta, ja tuommoinen käytös on oikeesti vakavaa)ekana sossuun yhteyttä. Kerro siellä koko tarina. Sossut tekee muutakin kun antaa rahaa.

      Seuraavassa parisuhteessa sovi, että kumpikin, mies ja nainen saa omasta palkastaan 10% Omaan käyttöön ja tuhlaukseen. Muut rahat laitetaan yhteiselle tilille josta maksetaan kaikki kulut, vuokra ym.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8356
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2545
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2263
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1936
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe