Sähköauton talviheikkoudet

Anonyymi-ap

Täällä tuntuu olevan paljon niitä jotka tiedostavat sähköautojen sopimattomuuden talvikäyttöön.
Itse ajan vasta toista talvea sähköautolla pitkin pohjois suomea eikä oikein ole vielä selvinnyt miten sähköauto on sopimaton talviajoon joten voisitteko te viisaammat kertoa.

54

477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Hakekaa tuo paska pois" tuumasi sähköautoilija jäätyään tien päälle pakkasessa.

      “USEAT pohjoissuomalaiset autoilijat ovat vaihtaneet pakkasten myötä sähköautonsa diesel- tai bensakäyttöiseen autoon.”

      “Erään autoilijan sähköauto oli KL:n mukaan hyytynyt Lapin matkalla 360 ajokilometrin jälkeen, kun sen toimintasäde piti olla 600 kilometriä. Hän halusi vaihtaa uudenkarhean täyssähköauton dieselautoon.”

      “Sähköauton itselleen hankkinut oululainen autohuoltoyrittäjä Tapio Karppinen puolestaan kertoo KL:lle, ettei hän uskalla edes lähteä pakkasilla sähköautollaan mökilleen tai muulle pidemmälle matkalle.
      – Ensi viikolla pitäisi hakea Posion mökiltä yksi työkone, mutta en hae sitä sähköautolla, sillä edestakaiseen matkaan pitäisi varata kuusi tuntia. Puolivälissä matkaa pitäisi auton akut ladata Pudasjärvellä ja pysähtyä lataamaan uudelleen paluumatkalla, Karppinen sanoo.”

      KL: Pohjois-Suomessa vaihdetaan uusia sähköautoja bensa- ja dieselautoihin – tässä syy
      https://www.is.fi/autot/art-2000010141364.html

      • Anonyymi

        Ööö siis Posiolle on Oulusta kolmen tunnin matka kesälläkin. Millähän tuo herra on matkat aikaisemmin tehnyt, helikopterilla?


      • Anonyymi

        Onko siis ainoa ongelma se että ei voi kaikissa olosuhteissa ajaa yli 300 kilometriä yhdeltä istumalta, harvoin tuohon pystyy muutenkaan.
        Ja mitä tarkoittaa sähköauton "hyytyminen" joskus 30 vuotta sitten diesel hyytyi kesken ajon, mutta voiko sähköautokin hyytyä ja mikä sen aiheuttaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko siis ainoa ongelma se että ei voi kaikissa olosuhteissa ajaa yli 300 kilometriä yhdeltä istumalta, harvoin tuohon pystyy muutenkaan.
        Ja mitä tarkoittaa sähköauton "hyytyminen" joskus 30 vuotta sitten diesel hyytyi kesken ajon, mutta voiko sähköautokin hyytyä ja mikä sen aiheuttaa?

        Kun reissataan, niin taukoa pidetään n. 300 km välein. Kun ajan täältä Itä-Suomesta keskimäärin kerran kuukaudessa pk-seudulle (330 km), niin taukoa tulee pidettyä tosi harvoin, jos koskaan. Kotona olisi latausmahdollisuus, mutta perillä ei ole. Ei vähempää voisi kiinnostaa latailut matkan varrella, eikä vallankaan toimivan ja vapaan latauspaikan etsiminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun reissataan, niin taukoa pidetään n. 300 km välein. Kun ajan täältä Itä-Suomesta keskimäärin kerran kuukaudessa pk-seudulle (330 km), niin taukoa tulee pidettyä tosi harvoin, jos koskaan. Kotona olisi latausmahdollisuus, mutta perillä ei ole. Ei vähempää voisi kiinnostaa latailut matkan varrella, eikä vallankaan toimivan ja vapaan latauspaikan etsiminen.

        Kyllä aika oudossa paikassa pk-seudulla täytyy käydä, jos minkäänlaista latausmahdollisuutta ei ole lähimmän puolen km.n säteellä.
        Sitäpaitsi, minkälaisen loven se elämääsi tekee, jos pidät 15 min tauon mennessä ja tullessa, tai puolen tunnin tauon jossain lähellä pk-seutua? Säästät kuitenkin sievoisen rahasumman verrattuna uuteen saman teho, ja kokoluokan, ja samoilla ominaisuuksilla olevaan polttikseen verrattuna.
        Kysymys ei ole mistään muusta kuin ennakkoluuloisuudesta ja kaavoihin kangistumisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä aika oudossa paikassa pk-seudulla täytyy käydä, jos minkäänlaista latausmahdollisuutta ei ole lähimmän puolen km.n säteellä.
        Sitäpaitsi, minkälaisen loven se elämääsi tekee, jos pidät 15 min tauon mennessä ja tullessa, tai puolen tunnin tauon jossain lähellä pk-seutua? Säästät kuitenkin sievoisen rahasumman verrattuna uuteen saman teho, ja kokoluokan, ja samoilla ominaisuuksilla olevaan polttikseen verrattuna.
        Kysymys ei ole mistään muusta kuin ennakkoluuloisuudesta ja kaavoihin kangistumisesta.

        Vielä. Toimivia latauspaikkoja on nykyään 99,99% kaikista pikalatureista, ja niitä on todella paljon, https://latauskartta.fi/ . Nuo uutiset yksittäisistä lataustapahtuman epäonnistumisista ovat toimittajien klikkiuutisia joilla ei isossa kuvassa ole mitään virkaa, mutta vetävät klikkaajia, ja toimittajalle liksaa.. Yhtä latauksen epäonnistumista vastaan onnistumisia on kymmeniä tuhansia, mutta miksi niistä uutisoitaisiin, koska kyseessä luonnollinen asia.


    • Anonyymi

      Aloittaja ei selkeästi omista sähköautoa ainakaan pohjoisessa. Pohjoisessa on sähköautot jo vaihdettu dieseliin.

      • Anonyymi

        Älä nyt naurata! Dieselpaska ei lähde edes käyntiin kovalla pakkasella. Sähköauto lähtee kuin palmun alta vaikka olisi -40 C, ja vieläpä kabiini esilämmitettynä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt naurata! Dieselpaska ei lähde edes käyntiin kovalla pakkasella. Sähköauto lähtee kuin palmun alta vaikka olisi -40 C, ja vieläpä kabiini esilämmitettynä.

        Uusi E220d 4matic ei lähde käyntiin vai? Tonnin autot ei varmaan lähde käyntiin muutenkaan. Mutta minun elämässäni autoja ei edes saa alle 50 tuhannen euron.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uusi E220d 4matic ei lähde käyntiin vai? Tonnin autot ei varmaan lähde käyntiin muutenkaan. Mutta minun elämässäni autoja ei edes saa alle 50 tuhannen euron.

        Ei lähde, kun on adblue jäässä, eikä diesel ole enää pumpattavaa.
        Kesäautona noi polttomoottoriautot menettelee.


    • Anonyymi

      "Hakekaa tää paska pois" on kuulema yleisin lause sähköautoilijan suusta.

      • Anonyymi

        Kysymykseeni kuuluikin että mitä ne konkreettiset tekijät mitkä tekevät sähköautosta huonon talvella ovat. Se että se on "paska" on hieman epämääräinen ilmaisu, voisitko tarkentaa.


      • Anonyymi

        Tuo on naseva lausahdus! Ei sähköautolla tee mitään Suomen talvessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymykseeni kuuluikin että mitä ne konkreettiset tekijät mitkä tekevät sähköautosta huonon talvella ovat. Se että se on "paska" on hieman epämääräinen ilmaisu, voisitko tarkentaa.

        No ihan rangen tippuminen riippuen ilmasta 30-50%. Mitä helvettiä semmosella tekee jotavet uskalla ajaa 100km suuntaansa pakkasella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ihan rangen tippuminen riippuen ilmasta 30-50%. Mitä helvettiä semmosella tekee jotavet uskalla ajaa 100km suuntaansa pakkasella?

        Miksi ei uskaltaisi ajaa 100km suuntaansa ja mikä se ongelma on joka aiheutuu jos range tippuu 30% tai jopa 50%?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei uskaltaisi ajaa 100km suuntaansa ja mikä se ongelma on joka aiheutuu jos range tippuu 30% tai jopa 50%?

        No se auto pysähtyy kun akku loppuu. Nopeus voi tippua lukemaan 30 km/h.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se auto pysähtyy kun akku loppuu. Nopeus voi tippua lukemaan 30 km/h.

        No ei kai se noin lyhyellä matkalla akku lopu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No se auto pysähtyy kun akku loppuu. Nopeus voi tippua lukemaan 30 km/h.

        Mikähän nykyisin myynnissä olevista sähköautoista on sellainen etteikö se kykenisi 200km matkaan ilman että akku loppuu. Taidat puhua puutaheinää.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika moni, esim. tämä

        https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/paukkupakkanen-yllatti-tuoreen-sahkoautoilijan-matkalla-tahkolle-nain-ohjeistaa-autoliitto/8851252#gs.5vxgxa

        Polestar 2 range on luokkaa 550...650km. Outoa jos se noin huonoksi menee, omat kokemukset MB EQA:lla on -32 asteen pakkasessa reilusti yli 150km vaikka lämmitys on +22 ja ei edes eco moodia tarvitse käyttää. EQA lle ilmoitetaan range lukemaksi 420km. Tuossa on kyllä käyttäjässä ollut vikaa tai sutossa.


    • Anonyymi

      Luukut jäätyy, lataus on hidasta pakkasella.

      Autot kylmiä. Lämmitys vie paljon energiaa. Moottoritie ajossa talvella et sähköautolla yli 150 voi ajaa.

      • Anonyymi

        Km siis


      • Anonyymi

        Luukut kyllä jäätyy kaikissa autoissa. Lataus hidastuu mutta ehtii paremmin syödä abc liikettä, kesällä tulee vähän kiire sen kanssa joskus, että onko tuo ongelma. En ole sähköautossa palellut dieseleissä kyllä kun eberi ei toimi yli 25 asteen pakkasessa.


      • Anonyymi

        Diesel vasta kylmä onkin talvella kun moottori ei tuota lämpöa tarpeeksi ja eberi ei toimi åpakkasella. Käytännössä niissä ei ole lämmitystä ollenkaan.


    • Anonyymi

      Tämä on täysin väärä foorumi keskustella ylipäätään mistään, mutte mitä sähköauton talviheikkouksiin tuleen niin ei tänä talvena tullut kiun YKSI. Ostin syksyllä ensimmäisiä 62 kWh LEAF :n hiukam käytettynä. Käytän kahta ohjausta ilmastoinnin/lämmityksen ohjausta ja latauksen ohjausta. Auto on ihan tavallinen kulkuneuvo valmiiksi lämmin, jos muistaa laittaa lämpiämään. Säästää muutaman kilometrin kantamaa. Talvi toimintasäde on heikompi, siinä se talvi murhe. Tuo aparaatti kulki sellaiset 200-210 km. -25 astetta talvipäivinä, riitti hyvin, muuten ei mitään ongelmia. Leaf on luotettava perus auto ei sen kummempaa. Pakkasilla tuli mieleen,että eikö niihin erinomaisiin dieseleihin ole laitettu sellaista vakiovarustetta, kuin starttimottori. Aamukahvipaikan pihalla rouskutti aina niitä erinomaisia 2-3 isoa dieseliä, vai ovatko niin nuukia ettei raski ostaa akkua. Oikeastaan on aivan sama mitä mieltä ovat. Vielä yksi pieni baarikeskustelun pätkä. Tuttavani kyseli että miten pitkälle tuollaisella sähkörakkineella muka pääsee. En osannut siihen oikein vastaa muuta, kuin en tiedä olen vasta ajanut sillä 6300 kilometriä ja vielä se kulkee. Toinen kehuskeli DSL 70V Volvonsa kiihtyvyyttä "siinä on voimaa ja vääntöä" no asialla ei ole mitään merkitystä , mutta Leaf 0-100km. 6,9s. Volvo 10s. Sanoinkin, että sama meininki, kuin kansakoulussa uskonto 10, matematiikka 4.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähköautojen ongelmista suurinta ääntä pitävät sellaiset henkilöt, joilla ei ole minkäänlaista kokemusta sähköautoista. He perustavat käsityksensä pelkästään lehdistön yksittäisiin ns. Klikkiotsikoihin. Noilla klikkiotsikoilla toimittajat saavat provisiopalkkaa sitä enemmän mitä ihmiset niitä avaavat. Sähköautojen yksittäiset ongelmat puree hyvin yksinkertaiseen kansaan, jolla oma ajattelukyky ei riitä ymmärtämään suhteellisuuskäsitettä.

      • Anonyymi

        Kylläpä yksinkertaista sähköautoilijaa harmittaa rankasti kun sähköautojen huonoja puolia tuodaan esiin.


      • Anonyymi

        Tämä on totta. Pari lehden klikkiotsikkoa ja tarina jää totuutena vuosiksi esson pöytään jauhettavaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä yksinkertaista sähköautoilijaa harmittaa rankasti kun sähköautojen huonoja puolia tuodaan esiin.

        Tarinat ovat tosia. Ja sähköautojen myynti romahti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarinat ovat tosia. Ja sähköautojen myynti romahti.

        Tuskin kukaan on kyseenalaistanutkaan noita tapahtumia, mutta silti on satatuhatta erittäin tyytyväistä sähköautoilijaa tuota yhtä pettynyttä kohden. Vain sillä on merkitystä, sitä sähköautovastustajat eivät sisäistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarinat ovat tosia. Ja sähköautojen myynti romahti.

        Vai oliko se "Autojen myynti romahti, taas ... "


    • Anonyymi

      Täällä sama juttu, mutta Helsinki -oulu välillä ajot, joten lapin hommista ei käsitystä. Kerran reilu vuosi sitten jouduin odottamaan että pääsen lataamaan. Hermot meni 10 sekunnin kohdalla ja jouduin odottelemaan lähemmäs minuutin. Riittääkö tuo?

    • Anonyymi

      Mun Taunus on paras talviauto.

      • Anonyymi

        Niin mutta sehän on Ford, tässä puhuttiin autoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta sehän on Ford, tässä puhuttiin autoista.

        Eikös Ford ole automerkki sinun mielestäsi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös Ford ole automerkki sinun mielestäsi

        Onhan se Fordkin auto ja piikakin on ihminen


    • Anonyymi

      Reilu vuosi sähköautoilua Lefalla Oulun pohjoispuolella, ei mitään valittamista. Minun paras talviauto tähän mennessä, Autoilua takana noin 45 vuotta.

    • Anonyymi

      No hieman yhteenvetoa tähänastisesta keskustelusta.
      - Iltapäivälehdissä haukutaan – Siis jotkut ihan oikeasti perustaa käsityksensä asioista Iltapäivälehtien kirjoitteluun.
      - Sähköauto on paska – Aika subjektiivinen näkemys joka ei perustu yhtään mihinkään.
      - Range lyhenee ja latausajat pitenee kovilla pakkasilla – Ainoa näkökohta joka perustuu faktaan, mutta en osaa tuotakaan pitää minään ongelmana. Jos autolla kuitenkin pystyy ajamaan yhteen menoon 200km yli 25 asteen pakkasessa ja sitten tarvitsee 30min lataustauon, niin kuitenkin tuollaisen etapin jälkeen tulee pidettyä taukoa ja täällä pohjoisessakin tuo koskee vain muutamaa viikkoa vuodessa, muutoin voi käytännössä ajaa niin pitkään kun hyvältä tuntuu ja sen jälkeen pitää sen kahvin tai lounaan pituisen tauon. Jopa latausverkosto alkaa olla täällä muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta hyvällä mallilla, nämä poikkeukset ovat Pudasjärvi – Kuusamo ja Sodankylä – Saariselkä, nuo välit vaativat kovilla pakkasilla hieman ennakointia. Jos akusta loppuu sähkö niin sillä mentaliteetilla kyllä loppuu tankistakin polttoaine.

      Samantapaisin perustein millä sähköautoja haukutaan on polttisautotkin täysin käyttökelvottomia, sillä ne:
      - Hyytyvät pakkasessa ja ennalta arvaamatta vain pysähtyvät, jäävät tien poskeen, näitä näkee – Taas tarvitaan hinausautoa
      - Kärsivät kosteusvioista, kun kelit menee kosteiksi niin taas on polttisautoja tienposket pullollaan.
      - Dieselautot ovat jääkylmiä kovalla pakkasella. Moottori ei tuota tarpeeksi lämpöä ja kabiinin lämmitys perustuu kovalla pakkasella täysin dieselpolttoaineella toimiviin lisälämmittimiin. Nämä lisälämmittimet taas osataan nykyään tehdä niin kustannustehokkaasti, että ne lakkaavat toimimasta yli 20 asteen pakkasessa, silloin kun niitä tarvittaisiin, kun dieselöljy menee hieman jähmeäksi ja lämmittimestä on poistettu tarpeettomana polttoaine linjan lämmitys.
      - Jotkin dieselautot tarvitsevat AdLube nimistä lisäainetta, joka jäätyy pakkasella ja siksi auton käyttö pakkasella on mahdotonta.
      - Dieselautoissa on ERG niminen laite joka pitää poistaa niistä omalla kustannuksella, muuten auto ei toimi.
      - Besniiniauto voi roihahtaa tulee äkkiarvaamatta kesken ajon. Polttoaineautojen tulipaloriski on jopa 60 kertainen sähköautoon verrattuna, pelkästään tästä johtuen.
      - Polttoainekäyttöisten autojen polttoainekustannukset ovat järjettömän suuria jopa 5000 euroa / vuosi
      - Polttisautojen huollot saattaa maksaa tuhansia euroja vuodessa.
      - Polttisauton arvonalennus saataa olla yli 10 000 euroa ensimmäiseltä puolelta vuodelta.
      - Uusien polttisautojen akun, kyllä niissäkin on akku, lataus on tehty niin älykkäästi, että ne polttoaineen säästämiseksi tyhjentävät akun matka-ajossa ja akkua pitää tuliterässä polttisautossa varsinkin pakkasilla latailla kotona epämääräisillä johtovirityksillä, tai ajaa matkat välillä kiihdytellen ja jarrutellen välttäen taloudellista ajotapaa, ettei lataus menisi säästömoodiin. Tälläisia ohjeita on saatu ihan uusien autojen myyjiltäkin.
      Kaikki ylläolevat asiat ovat puolitotuuksia, mutta osalta niistä on ihan omakohtaista kokemustakin, näin vaikka viimeiset autoni ovat olleet uutena hankittuja. Ei siis elämä polttisautojen kanssa mitenkään helppoa ja ruusulla tanssimista ole ollut. Sähköautoissa on kuitenkin muutaman huonon puolen lisäksi paljon hyviä puolia, mistä johtuen tuskin olen halukas palaamaan polttoainekäyttöisen auton rattiin, vaikka monen mittapuun mukaan ajan paljon ja vaikeissa olosuhteissa. Se mistä sähköautoja arvostellaan, ettäkö ne olisi huonoja talviautoja, en allekirjoita sitä ollenkaan, päinvastoin talvella ne tekevät sen mitä lupaavat, toisin on ollut usein polttoainekäyttöisten autojen kanssa.

      Tuo sähköauton väitetty ”hyytyminen” on taas hupaisa juttu. Ei polttisautokaan ”hyydy” jos on niin pöljä että ajaa tankin tyhjäksi ja sellaisella ”hyytymisellä” ei ole mitään tekemistä lämpötilan kanssa, sitä tapahtuu kesälläkin.

    • Anonyymi

      50 vuotta kokemusta polttomoottoriautoilla, joista viimeiset 24 vuotta dieseleillä. Nyt kaksi talvea täyssähköautolla.
      Tämän vaivattomampaa talviautoa ei ole ollut. "Tankki" halutessa aina aamulla täynnä. Auto lämmin ennen lähtöä kovimmillakin pakkasilla 20 minuutissa, miedommissa 10 minuutissa. Lämpöä riittävästi -35°C pakkasessakin. Erinomainen ajettavuus ja matkustusmukavuus.
      Ainoa asia mitä dieselistä kaipaa on pitkä toimintamatka. Kaikki muu on sähköautossa paremmin. Onneksi ajoistani suurin osa menee välilatausta. Pitkillä matkoillakaan lataukset ei nykyisellä verkostolla ole mikään ongelma, koska kolme tuntia ajoa yhtä soittoa on minulle sopiva maksimi ilman taukoa. Siihen riittää täysi akullinen helposti talvellakin.

      • Anonyymi

        "Onneksi ajoistani suurin osa menee välilatausta."
        Pitää olla: Onneksi ajoistani suuri osa menee ilman välilatausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Onneksi ajoistani suurin osa menee välilatausta."
        Pitää olla: Onneksi ajoistani suuri osa menee ilman välilatausta.

        Et sitten enää muuta argumenttia keksinyt :-)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten enää muuta argumenttia keksinyt :-)))

        Kysyttiin talviheikkouksista. Pysyin asiassa
        Ei ole tapana keksiä ongelmia joita ei oikeassa elämässä ole.


    • Anonyymi

      Silti pohjoisessa ihmiset huutavat "hakekaa tää paska pois" kun sähköauto on niin hyvä talvella.

      • Anonyymi

        Minä en huuda, taidan vaihtaa tuon kakkosautona toimivan diesel mersunkin sähköautoon. Tosin siihen tulee niin vähän kilometrejä nykyään ettei se ole taloudellisesti järkevää.


      • Anonyymi

        Jos yksi asiakas on sanonut noin, niin lausetta jauhetaan urakalla sähköautojen vastustajien viesteissä.


    • Anonyymi

      Sähköauto on mitä parhain talviajoon, toimii aina ja kun valitsee oikein, niin on myös lämmin ja nopeasti. Ainoa mikä kuskin pitää ymmärtää ja hoitaa on latauksen hoitaminen, myös sen 12 voltin akun puoli.
      Range on lyhyempi, mutta sillä ei ole merkitystä, ellei tahdo väkisin ajella jatkuvasti Hesasta Lappiin, mutta viisas hoitaa sen reissun muilla kulkuneuvoilla tai juna/auto kyydillä.

    • Anonyymi

      Aloitin sähköautoilin nyt vuodenvaihteessa. Ajoprofiili on sellainen, että yleensä puolet kilometreistä tulee tässä Oulun seudulla ja puolet etelään päin Helsinki/Tampere suuntautuvia matkoja, lisäksi muutama matka vuodessa Lappiin. Oikeastaan nyt muutaman reissun, jotka sattui tammikuuni koviin pakkasiin, en osaa sanoma mitään muuta heikkoutta sähköauton talvikäytössä kun jo mainitut, rangen putoaminen ja latausajan pidentyminen. Ei nuo asiat käytännössä niin suuria ole, pakkanen noilla reissuilla vaihteli -20….-35 välillä ja aikaa sai Oulu – Helsinki välille varata n 1h enemmän.

      Itseasiassa kaikessa muussa sähköauto on ollut talviautona parempi. Mielenkiintoinen ero on se, että sähköauto ei kangistu kovassakaan pakkasessa, asia mitä edellisissä autoissa ei ole edes ajatellut, ennen kuin sattui auto jossa tuota ominaisuutta ei ole. Se ettäkö sähköauto olisi kylmä talvella sen voi sivuuttaa suoralta kädeltä paskapuheena, lämpiää nopeasti ja pysyy lämpimänä.

      • Anonyymi

        Minä ajan sähköautollani vain Oulun pohjoispuolella. Merkittävä ero polttiksiin verrattuna kovassa pakkasessa on auton luotettavuus, joka aamu lähtee liikkeelle kuin palmun alta. En aja pitkiä matkoja, noin 150 km per päivä tai alle, joten kotilataus riittää.


    • Anonyymi

      Hybriid Yaaris sylkee pakkasnesteen ulos loma alkaa kuka maksaa 2vuota vanho onko takuuli auto savuun tulee sisä ei nää aurinkoo

    • Anonyymi

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋

      ❤️ K­­u­­­u­m­a­­t­­­ ­t­y­­t­ö­­­t­­­ ­o­d­o­t­­t­a­­­v­­­­­­a­­t­ ­­s­­i­­­n­u­­a­­ -> https://us4.fun/kissgirl?18296783

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

    • Anonyymi

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

      🔞 ­­­V­­­i­­­t­­­t­­­u­ ­­t­­ä­­­m­ä­ ­­­k­u­­u­m­a­­­ ­­n­a­r­t­­­t­u­ -> https://siz.la/hotcat21

      🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋💋💋💋🔞

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      124
      9813
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      51
      2871
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2657
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1557
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1488
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe