Kivaa omistaa täyssähköauto, voi ajaa myös lakon aikana.

Anonyymi-ap

Akun voi nyt ladata aurinkopaneeleiden tuotolla. Hirvittää huoltoasemien bensan hinta kun ohi ajelee. Voikohan tuplaantua vielä lakon aikana?

Onneksi ei tarvitse enää tuhlata aikaa haiseva bensaletku kädessä. Säästyy aikaa tärkeämpään tekemiseen.

Kiitos (oletetuille) kanssasähköautoilijoille, kun täällä haukutte sähköautoja. Ei tarvitse pelätä verottajaa vielä pitkään aikaan, jos kansan syvät rivit eivät älyä täyssähköautoa ostaa!

96

653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siinä on dinomiehet huuli pyöreänä, kun tankki tyhjänä ja asemalla myydään ei-oota.

      • Anonyymi

        Sama juttu sähköautoilijalla kun sattuu sähkökatko kohdalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu sähköautoilijalla kun sattuu sähkökatko kohdalle.

        Täysin eri asia, sähkökatkot etenkin taajama-alueella ovat yleensäkin hyvin harvinaisia ja kestoltaan lyhytaikaisia, useamman tunnin sähkökatko on jo todella epätodennäköinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama juttu sähköautoilijalla kun sattuu sähkökatko kohdalle.

        Ennen lakkoa:
        Oli sähkötesla maantiellä poikittain jala jalla jala jala vei
        ja se manaili tyhjiä akkujaan, jala jalla jala jala vei
        Jala vei, jala vei, sähköteslan hinausauto vei
        kun se manaili tyhjiä akkujaan, jala jalla jala jala vei

        Seuraavan lakon aikaan:
        Oi dieselveikko, lataus on heikko, pelasta, auta oi!
        Lakko nyt lavetit hävittää. Tyi räh-häh häh-häh-häh-hää.


    • Anonyymi

      Kun laskee autoilun kokonaiskuluja, niin ei ainakaan minulla ole varaa vaihtaa diiseliäni sähköautoon . Vaikka pörssisähköllä kotona voisinkin ladata .

      • Anonyymi

        Toivottavasti matematiikka ei ole vahvin lajisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti matematiikka ei ole vahvin lajisi.

        Luulen että se matematiikka nimenomaan on vahva laji, kun oikeasti lasketaan kokonaiskustannuksia eikä vain pelkän polttoaineen hintaa, mikä on autoilun kustannuksista vain pieni osa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulen että se matematiikka nimenomaan on vahva laji, kun oikeasti lasketaan kokonaiskustannuksia eikä vain pelkän polttoaineen hintaa, mikä on autoilun kustannuksista vain pieni osa.

        Riippuu missä asuu, koska sähkön hinta vaihtelee Suomessa siirtomaksujen huimien erojen vuoksi. Ja siitä paljonko ajaa vuodessa.

        Näistä tekijöistä riippuen 25-40 tkm jos ajaa vuodessa, tulee täyssähköauto halvemmaksi pitkän ajan kokonaiskuluiltaan.

        25 tkm alla taitaa vielä olla diesel melkein aina paras ja 10-15 tkm alla bensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu missä asuu, koska sähkön hinta vaihtelee Suomessa siirtomaksujen huimien erojen vuoksi. Ja siitä paljonko ajaa vuodessa.

        Näistä tekijöistä riippuen 25-40 tkm jos ajaa vuodessa, tulee täyssähköauto halvemmaksi pitkän ajan kokonaiskuluiltaan.

        25 tkm alla taitaa vielä olla diesel melkein aina paras ja 10-15 tkm alla bensa.

        Mutta kun huomioidaan pääomakuluja niin jos alla on vanha mutta hyväkuntoinen diesel niin sen pääomakustannukset ja siten myös kokonaiskustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin uuden sähköauton.

        Ehkä epäreilu vertailu, mutta noin se menee jos muuten ei välitöntä tarvetta vaihtaa autoa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti matematiikka ei ole vahvin lajisi.

        Taitaa olla minun matematiikka vahvempi , kuin sinun , mikäli rahan säästö mielessä sähköauton ostat .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun huomioidaan pääomakuluja niin jos alla on vanha mutta hyväkuntoinen diesel niin sen pääomakustannukset ja siten myös kokonaiskustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin uuden sähköauton.

        Ehkä epäreilu vertailu, mutta noin se menee jos muuten ei välitöntä tarvetta vaihtaa autoa ole.

        Tuo pätee nimenomaan kun KAIKKI kulut huomioidaan, myös pääomakulut! Tietty piste löytyy aina mitä suuremmilla kilometreillä täyssähköauto on kokonaiskuluiltaan halvempi. KOKONAISkuluissa on mukana pääomakulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun huomioidaan pääomakuluja niin jos alla on vanha mutta hyväkuntoinen diesel niin sen pääomakustannukset ja siten myös kokonaiskustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin uuden sähköauton.

        Ehkä epäreilu vertailu, mutta noin se menee jos muuten ei välitöntä tarvetta vaihtaa autoa ole.

        Kun viimeksi laskin kannattavuutta , niin vertasin uusia autoja . Laskelmani auton sai sähköllä , bensalla ja diiselillä . Diiselin ja sähkön välillä vertailun tein . Hintaeron kuoletukseen minun yösähkön 3,8 c/ kwh ja diiselin hinnan 1,6 e/ litra ( hinta ennen Ukrainaa) menisi 166 tkm. Minun ajoilla yli 6 vuotta . Millään en tuosta sähköautosta järkevää vaihtoehtoa saa . Tuon sähkömallin range oli 340 km . Tuolla on minulle merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pätee nimenomaan kun KAIKKI kulut huomioidaan, myös pääomakulut! Tietty piste löytyy aina mitä suuremmilla kilometreillä täyssähköauto on kokonaiskuluiltaan halvempi. KOKONAISkuluissa on mukana pääomakulut.

        Pääomakulut on tasan yhtä suuret 50000€:n sähköautossa ja 50000€:n dieselautossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla minun matematiikka vahvempi , kuin sinun , mikäli rahan säästö mielessä sähköauton ostat .

        Se on ihan sama mitä autot kuluttaa, jos harrastat lentämistä ja jenkkiveneilyä kesäisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääomakulut on tasan yhtä suuret 50000€:n sähköautossa ja 50000€:n dieselautossa.

        Tuon hintainen sähköauto on varusteiltaan karvalakkimalli. Samanlaisella varustuksella dieselauto on halvempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun viimeksi laskin kannattavuutta , niin vertasin uusia autoja . Laskelmani auton sai sähköllä , bensalla ja diiselillä . Diiselin ja sähkön välillä vertailun tein . Hintaeron kuoletukseen minun yösähkön 3,8 c/ kwh ja diiselin hinnan 1,6 e/ litra ( hinta ennen Ukrainaa) menisi 166 tkm. Minun ajoilla yli 6 vuotta . Millään en tuosta sähköautosta järkevää vaihtoehtoa saa . Tuon sähkömallin range oli 340 km . Tuolla on minulle merkitystä.

        Laskelmassasi on jokin virhe sähkön osalta, koska pelkkä sähkövero on 2,79 snt/kWh ja siirtomaksukin vielä.


      • Anonyymi

        Minulla olisi varaa ostaa vanhan Golfini tilalle 2012-mallinen Nissan Leaf, mutta kun sen toimintamatka ei riitä tarpeisiini eikä chademo-latureita lähimaillakaan edes.
        Liikenteen sähköistyminen tulee aikeuttamaan pienituloisille liikenneköyhyyttä tavalla tai toisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu missä asuu, koska sähkön hinta vaihtelee Suomessa siirtomaksujen huimien erojen vuoksi. Ja siitä paljonko ajaa vuodessa.

        Näistä tekijöistä riippuen 25-40 tkm jos ajaa vuodessa, tulee täyssähköauto halvemmaksi pitkän ajan kokonaiskuluiltaan.

        25 tkm alla taitaa vielä olla diesel melkein aina paras ja 10-15 tkm alla bensa.

        Missää autossa ei energiakulut näyttele pääosaa tai jos näin on ajaa niin vähän että ei autoa oikseastaan tarvitsekkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu missä asuu, koska sähkön hinta vaihtelee Suomessa siirtomaksujen huimien erojen vuoksi. Ja siitä paljonko ajaa vuodessa.

        Näistä tekijöistä riippuen 25-40 tkm jos ajaa vuodessa, tulee täyssähköauto halvemmaksi pitkän ajan kokonaiskuluiltaan.

        25 tkm alla taitaa vielä olla diesel melkein aina paras ja 10-15 tkm alla bensa.

        Auton kokonaiskustannukset= AUTON HINTA+KÄYTTÖKULUT ei pelkästään auton ajokustannukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laskelmassasi on jokin virhe sähkön osalta, koska pelkkä sähkövero on 2,79 snt/kWh ja siirtomaksukin vielä.

        Hinta oli pelkkä sähkön hinta , ei muuta . Jos sähkön muutkin kulut olisin laskenut , niin vielä pidempi olisi kuoletusaika ollut .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla minun matematiikka vahvempi , kuin sinun , mikäli rahan säästö mielessä sähköauton ostat .

        Sähköauto 2,25e/100km
        Bensa-auto 14e/100km


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on ihan sama mitä autot kuluttaa, jos harrastat lentämistä ja jenkkiveneilyä kesäisin.

        Minulla on 2 jenkkivenettä . Lentämistä en harrasta . Silti minulle on käyttöauton kuluilla merkitystä . On minulla avoautokin , sen kuluilla ei ole merkitystä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo pätee nimenomaan kun KAIKKI kulut huomioidaan, myös pääomakulut! Tietty piste löytyy aina mitä suuremmilla kilometreillä täyssähköauto on kokonaiskuluiltaan halvempi. KOKONAISkuluissa on mukana pääomakulut.

        Nämä sähköauton ostajat taitaa olla niitä jotka eivät aja paljon ja ajattelevat että auton hankinta on kerran elämässä tehtävä investointi. Jos autoa oikeasti tarvitsee on pääomakulu käyttövoimasta huolimatta selvästi suurin kulu kilometriä kohden.
        Sähköauto ei nykyisellään kannata investointimielellä kotitalouden hankintana, työsuhde leasingautot ovat eri juttu, sillä niiden käyttöä tuetaan työnantajapuolen toimesta.


    • Anonyymi

      Silloin harvoin kun joudun kakkosautoani, diesel, tankkaamaan niin kyllä sylettää hinta.

      • Anonyymi

        Ai jaa. Olen tankannut dieseliä jo kolmisenkymmentä vuotta ilman ongelmia. En kyllä keksi mitä ongelmia siinä nyt yhtäkkiä muka olisi tullut, kun nämä patteriautoilijat nyt niin niitä hehkuttaa…

        Patteriauton kymppitonneja kalliimman hinnan säästäessä tankkaan kovasti pitkään sillä rahalla.

        No kukin tavallaan…. Eipä siinä mitään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa. Olen tankannut dieseliä jo kolmisenkymmentä vuotta ilman ongelmia. En kyllä keksi mitä ongelmia siinä nyt yhtäkkiä muka olisi tullut, kun nämä patteriautoilijat nyt niin niitä hehkuttaa…

        Patteriauton kymppitonneja kalliimman hinnan säästäessä tankkaan kovasti pitkään sillä rahalla.

        No kukin tavallaan…. Eipä siinä mitään

        Autoilun tasollakin on merkitystä. Kuka haluaa ajaa kakskyt vuotiaalla ritsalla. Uusi auto on elämisen korkeaa tasoa. Joku ne uudet polttiksetkin ostaa… miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilun tasollakin on merkitystä. Kuka haluaa ajaa kakskyt vuotiaalla ritsalla. Uusi auto on elämisen korkeaa tasoa. Joku ne uudet polttiksetkin ostaa… miksi?

        Nimenomaanhan on kyse juuri liikkumisen tasosta. Ja minäkin tietysti katson sitä omasta näkökulmastani. Asun ison kaupungin keskustassa, joten autoa en tarvitse käytännössä juurikaan muuhun kuin mökki- ja lomamatkailuun ja tietysti erilaisiin vierailuihin hieman kauemmaksi.

        Jos muutamien satojen kilometrien matkalla joutuu jatkuvasti syömään ja juomaan kahvia siksi, että auto vaatii puolen tunnin lataustaukoja. Ja lvapaiden latauspaikkojen metsästystä, niin en kyllä sitä pidä tasoltaan sellaisena, jota edellytän.

        Olen samaa mieltä, että uusi auto parantaa liikkumisen tasoa. Polttiksista on ostettu jo yli sata vuotta ja nytkö ihmettelet että miksi. Kyllä liikkumisen huolettomuus, mukavuus ja vaivattomuus on edelleen ihan käypää ’valuuttaa’.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilun tasollakin on merkitystä. Kuka haluaa ajaa kakskyt vuotiaalla ritsalla. Uusi auto on elämisen korkeaa tasoa. Joku ne uudet polttiksetkin ostaa… miksi?

        Ei kakskytvuotiaalla ritsalla ajamisessa mitään vikaa ole, jos se on kunnossa ja sopii tarpeisiin. Nimenomaan 20-vuotias polttis voi hyvinkin olla vielä kunnossa ja yhtä käyttökelpoinen kulkine kuin on ollut uutenakin, mutta 20-vuotias sähköauto ei, koska sen akkukapasiteetti putoaa vääjäämättä ajan funktiona ajoipa sillä paljon tai vähän.
        Useimmiten syy 20-vuotiaalla autolla ajamiseen on se, ettei uuteen ole varaa. Persaukinen duunari on pakotettu käyttövoimaa valitessaan vertaamaan yli kymmenen vuotta vanhaa polttista yli kymmenen vuotta vanhaan sähkikseen. Aika kiistatonta kummasta löytyy sopivampia vaihtoehtoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa. Olen tankannut dieseliä jo kolmisenkymmentä vuotta ilman ongelmia. En kyllä keksi mitä ongelmia siinä nyt yhtäkkiä muka olisi tullut, kun nämä patteriautoilijat nyt niin niitä hehkuttaa…

        Patteriauton kymppitonneja kalliimman hinnan säästäessä tankkaan kovasti pitkään sillä rahalla.

        No kukin tavallaan…. Eipä siinä mitään

        No meilläkin on besa-auto kakkosautona ja onhan tuo bensavehkeen tankkaus ihan hävyttömän kallista, melkein satasen kerta. Samalla rahalla ajaa sähköautolla 2500km.
        Bensavehkeellä menee tuosta kolmannes. Ja tämä vaikka laskee sähkön hinnan vähän yläkanttiin sisältäen ne harvat kalliit DC lataukset.

        Pidemmistäkin matkoista menee ensimmäiset 350km aina kotilatauksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kakskytvuotiaalla ritsalla ajamisessa mitään vikaa ole, jos se on kunnossa ja sopii tarpeisiin. Nimenomaan 20-vuotias polttis voi hyvinkin olla vielä kunnossa ja yhtä käyttökelpoinen kulkine kuin on ollut uutenakin, mutta 20-vuotias sähköauto ei, koska sen akkukapasiteetti putoaa vääjäämättä ajan funktiona ajoipa sillä paljon tai vähän.
        Useimmiten syy 20-vuotiaalla autolla ajamiseen on se, ettei uuteen ole varaa. Persaukinen duunari on pakotettu käyttövoimaa valitessaan vertaamaan yli kymmenen vuotta vanhaa polttista yli kymmenen vuotta vanhaan sähkikseen. Aika kiistatonta kummasta löytyy sopivampia vaihtoehtoja.

        Olet oikeassa . 10 vuotta vanha sähköauto ei ole vaihtoehto millekään polttomoottoriautolle .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai jaa. Olen tankannut dieseliä jo kolmisenkymmentä vuotta ilman ongelmia. En kyllä keksi mitä ongelmia siinä nyt yhtäkkiä muka olisi tullut, kun nämä patteriautoilijat nyt niin niitä hehkuttaa…

        Patteriauton kymppitonneja kalliimman hinnan säästäessä tankkaan kovasti pitkään sillä rahalla.

        No kukin tavallaan…. Eipä siinä mitään

        Kaikkeen tottuu, järjettömän suureen energian hintaankin.


    • Anonyymi

      Miksiköhän autoa tarvitsisi tankata 2 viikon lakon aikana?

      • Anonyymi

        No jos sillä vaikka haluaa ajaa?

        Vaikka tankillisella pääsisi 1000 km (hah), se tekee vain päälle 70 km päivässä 14 päivän ajalla. Ei riittäisi pääkaupunkiseudun kehyskunnasta töissä käyntiin.


      • Anonyymi

        Kävin aamulla tankkaamassa dieselautoni tankin täyteen. Omiin ajoihini se riittää vaikka lakkoa vielä jatkettaisiin sen kahden viikon jälkeen. Ei ole työmatka-ajoa, asuntoni edestä ajaa kolme HSL:n bussilinjaa sähköbusseilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos sillä vaikka haluaa ajaa?

        Vaikka tankillisella pääsisi 1000 km (hah), se tekee vain päälle 70 km päivässä 14 päivän ajalla. Ei riittäisi pääkaupunkiseudun kehyskunnasta töissä käyntiin.

        2 viikon työssäkäynti on 10 työpäivää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        2 viikon työssäkäynti on 10 työpäivää.

        Tarvitsee sitä autoa myös kauppareissuihin ja vaikkapa (lasten) harrastuksiin kulkemisessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos sillä vaikka haluaa ajaa?

        Vaikka tankillisella pääsisi 1000 km (hah), se tekee vain päälle 70 km päivässä 14 päivän ajalla. Ei riittäisi pääkaupunkiseudun kehyskunnasta töissä käyntiin.

        Luulet siis polttoaineen loppuvan maanantai aamuna ? Diiselitankkini on 52 litraa . Kaupunkiajon keskikulutus 4,5 litraa . Osaatkos laskea autoni rangen ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulet siis polttoaineen loppuvan maanantai aamuna ? Diiselitankkini on 52 litraa . Kaupunkiajon keskikulutus 4,5 litraa . Osaatkos laskea autoni rangen ?

        Pari viikkoa mennään täällä. Bensa 1.0 pikkuturbo, kulutus sama kuin sinulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kävin aamulla tankkaamassa dieselautoni tankin täyteen. Omiin ajoihini se riittää vaikka lakkoa vielä jatkettaisiin sen kahden viikon jälkeen. Ei ole työmatka-ajoa, asuntoni edestä ajaa kolme HSL:n bussilinjaa sähköbusseilla.

        Samoin tankkasin oman auton, niin sillä pääsee 840km ja varalla on Jerryn verran kotosalla, niin lakon yli pääsee vaikka olisi kuukauden ilman bensaa. Ajomäärä vuodessa 5-10 000km välillä vuodessa. Niin tankillinen riittää kuukaudeksi hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos sillä vaikka haluaa ajaa?

        Vaikka tankillisella pääsisi 1000 km (hah), se tekee vain päälle 70 km päivässä 14 päivän ajalla. Ei riittäisi pääkaupunkiseudun kehyskunnasta töissä käyntiin.

        Minun autossani on 70 litran tankki ja kulutus alle 5 litraa sadalla. Työmatkani on noin 40 km päivä. Usein riittää yksi tankkaus kuukaudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitsee sitä autoa myös kauppareissuihin ja vaikkapa (lasten) harrastuksiin kulkemisessa.

        Mulla sattuu kaupat olemaan työmatkan varrella joten ei tarvitse erikseen kauppareissulle lähteä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla sattuu kaupat olemaan työmatkan varrella joten ei tarvitse erikseen kauppareissulle lähteä.

        Kulla sattuu työmatka olemaan edestakaisin 150km ja bensa-auto. Jos polttoaine loppuu en pääse töihin ja etätyö ei ole mahdollista.

        KIITOS SAK !!!


    • Anonyymi

      Ei sillä panelien 100 W tuotolla paljon latailla, hyvä jo invertteri herää ollenkaan.

      • Anonyymi

        Talvella ei kauheasti tule virtaa aurinkopanelista, että en sen varaan laskisi sähköauton latausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Talvella ei kauheasti tule virtaa aurinkopanelista, että en sen varaan laskisi sähköauton latausta.

        Voi sitä ladata talvellakin 100% omalla aurinko sähköllä. Tekee vain sähköyhtiön kanssa virtuaaliakku sopimuksen.


    • Anonyymi

      Ihmisen psykologia perustelee kaikin tavoin aiemmin tehtyä päätöstä, jonka huomaa olevan huono päätös, mutta siinä taloudellisesti kiinni kuten tarinan aloittaja

      • Anonyymi

        Ei kai ole yhtään projisointia pelissä... 🤣


    • Anonyymi

      Minulla on tankissa dieseliä 1200 km, eläkeukkona näin talviaikaan ajelen sillä pari kuukautta ellei ole lähtöä lastenlasten luokse

      • Anonyymi

        ja miten tuo edustaa suurinta osa Suomalaisista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja miten tuo edustaa suurinta osa Suomalaisista?

        No sähköautoilijat eivät ainakaan edusta suurinta osaa suomalaisista, niitä ei ole kuin pari kolme prosenttia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sähköautoilijat eivät ainakaan edusta suurinta osaa suomalaisista, niitä ei ole kuin pari kolme prosenttia.

        Katsotaan mikä on tilanne 5 vuoden kuluttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja miten tuo edustaa suurinta osa Suomalaisista?

        Miksi pitäisi?


    • Anonyymi

      Ei se polttoaine mitään lopu. Ja jos kävisikin niin että loppuu niin mikä pakko mihinkään on autolla mennä?
      Onko ihmiset vitun tyhmiä. Minä ainakin jään silloin kotiin enkä töihin.

      • Anonyymi

        Pakko sitä on kaupassa käydä.


    • Anonyymi

      Kovilla pakkasilla oli kiva ajella polttisautolla, kun sähköautot oli jonossa lataus asemien pihoissa ikkunat huurussa. Oma auto on niin lämmin ajella eikä vaikuta toiminta matkaan, ja voi vedellä raskaita kuormia peräkärryllä taikka asuntovaunua mielin määrin pikkuteitä oman mielen mukaan eikä navigaattorin mukaan minne on mentävä lataamaan sähköauto ja syömään.

      • Anonyymi

        Kovilla pakkasilla näytti hyytyneitä polttomoottoriautoja olevan tienvarsilla ja ne jotka vielä liikkui, näytti olevan kovin kylmiä, kun kuskit ajoi pipo päässä ja hanskat kädessä ja samalla raapi jääraapalla tuulilasiin edes pientä aukkoa.
        Tesla oli jo sisään mennessä niin lämmin, että kaikki lasit oli kirkkaat, eikä ollut tarvetta takille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovilla pakkasilla näytti hyytyneitä polttomoottoriautoja olevan tienvarsilla ja ne jotka vielä liikkui, näytti olevan kovin kylmiä, kun kuskit ajoi pipo päässä ja hanskat kädessä ja samalla raapi jääraapalla tuulilasiin edes pientä aukkoa.
        Tesla oli jo sisään mennessä niin lämmin, että kaikki lasit oli kirkkaat, eikä ollut tarvetta takille.

        ”Kovilla pakkasilla näytti hyytyneitä polttomoottoriautoja olevan tienvarsilla ja ne jotka vielä liikkui, näytti olevan kovin kylmiä, kun kuskit ajoi pipo päässä ja hanskat kädessä ja samalla raapi jääraapalla tuulilasiin edes pientä aukkoa.”

        Missäköhän perhanan Siperiassa mahdat pyöriä, jos tuollaisia näet? Tai sitten ei ole lääkityksesi ollut ihan kohdallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Kovilla pakkasilla näytti hyytyneitä polttomoottoriautoja olevan tienvarsilla ja ne jotka vielä liikkui, näytti olevan kovin kylmiä, kun kuskit ajoi pipo päässä ja hanskat kädessä ja samalla raapi jääraapalla tuulilasiin edes pientä aukkoa.”

        Missäköhän perhanan Siperiassa mahdat pyöriä, jos tuollaisia näet? Tai sitten ei ole lääkityksesi ollut ihan kohdallaan.

        Vähän säät pakastuu niin taas on polttisautoja tienposket täynnä ja sama kun säät laihuus, syy vain eri.
        Mikä siinä muuten on kun polttisautojen vauhti vähenee kovalla pakkasella, meneekö ne kylmässä rikki jos ajaa normaalisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän säät pakastuu niin taas on polttisautoja tienposket täynnä ja sama kun säät laihuus, syy vain eri.
        Mikä siinä muuten on kun polttisautojen vauhti vähenee kovalla pakkasella, meneekö ne kylmässä rikki jos ajaa normaalisti.

        Joo kylä se näin on. Kumman sinnikästä porukaa 😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”Kovilla pakkasilla näytti hyytyneitä polttomoottoriautoja olevan tienvarsilla ja ne jotka vielä liikkui, näytti olevan kovin kylmiä, kun kuskit ajoi pipo päässä ja hanskat kädessä ja samalla raapi jääraapalla tuulilasiin edes pientä aukkoa.”

        Missäköhän perhanan Siperiassa mahdat pyöriä, jos tuollaisia näet? Tai sitten ei ole lääkityksesi ollut ihan kohdallaan.

        Tamperetta pohjoisemmaksi ei tarvinnut mennä. Täällä mittarit näytti -31 astetta, kun Teslallani kävin muutaman työasian hoitamassa.


    • Anonyymi

      Ei oo pelkoo näillä liksoilla. Ps. pp (polkupyörä).

    • Anonyymi

      Yölläkö teillä aurinko paistaa aurinkopaneeleihin?

      • Anonyymi

        Yöllä sähköä saa valtakunnan verkosta.


    • Anonyymi

      Sähkö auton omistaja on maksanut "bensakulut " etukäteen auton hinnassa ? Varmaan 20 t vähintään eroa vastaavaan polttis autoon ? Sillä rahalla saa aika paljon esim bensaa ? 10000 litraa ?

    • Anonyymi

      ap.. et saa säköä koska ne menee lakkoon ookos vajakki

      • Anonyymi

        Eihän voimalaitosporukka mene nyt lakkoon. Sähköä tulee koko ajan.


    • Anonyymi

      Kotona lataaminen on kaikista helpointa. Lataan vain kerran viikossa.

      • Anonyymi

        Meille, joiden täytyy päivittäin myös ajaa autolla, tuo ei riittäisi.
        Tai no jos olisi varaa uuteen sähköautoon, mutta useimmilla ei ole. Ja vanhat sähkikset tiedetään.


      • Anonyymi

        Useissa taloyhtiössä ei ole mahdollista eikä sallittua ladata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meille, joiden täytyy päivittäin myös ajaa autolla, tuo ei riittäisi.
        Tai no jos olisi varaa uuteen sähköautoon, mutta useimmilla ei ole. Ja vanhat sähkikset tiedetään.

        Voi voi, joutuisit sitten lataamaan kaksi kertaa vikossa, hirveä vaiva, jotuu laittamaan kaapelin kiinni.


    • Anonyymi

      Voithan sinä 2-3 tuntia keskipäivällä saada paneeleista sen verran tehoa, että 8A laturi heräisi.

    • Anonyymi

      Kyllähän sähköauto kiinnostaisi, mutta en vain usko että 12 vuotta vanha Leaf pystyisi täyttämään vaihtelevia liikkumistarpeitani läheskään yhtä hyvin kuin 24 vuotta vanha Golf.
      Kun muuhun sähköautoon ei ole varaa kuin huonoon, on parempi jättää vielä moinen hankkimatta.
      Sähköauto on kyllä varmasti pätevä vehje niille, joilla on varaa ostaa uusi. Meille persaukisille perusduunareille, jotka olosuhteiden pakosta ajavat vanhoilla käytetyillä, taitaa vielä pitkän aikaa polttomoottoriauto olla ainoa vaihtoehto. Vanhakin polttis voi palvella omistajaansa yhtä hyvin kuin uutenakin, vanha sähkis sensijaan ei koska niiden akut ovat jo merkittävästi heikentyneet.

    • Anonyymi

      Ay- demari- vasujen lakko saa täysin päinvastaisen vaikutuksen JÄLLEEN KERRAN.

      Te saatte kaikkien kunnon kansalaisten vihat päällenne !

      Joudumme JÄLLEEN KERRAN teidän ääliöiden temppujen MAKSUMIEHIKSI.
      Joudutte edesvastuuseen teoistanne.

      • Anonyymi

        Juuri tämän vuoksi ajetaan poliittisten tukilakkojen kieltämistä.


      • Anonyymi

        Hauskaa tuo porvarin ulina !


    • Anonyymi

      Hirvittää bensan hinta? Okei siellä on kaveri keskimäärin noin 5000e autolla tankkaamassa. Paljonkos se sähköautosi maksoikaan? 50 vai 70tonnia? Eikö siellä hirvittänyt.

      • Anonyymi

        5 000 € auton tankaus maksaa 100 €
        50 000 € auton "tankkaaminen" maksaa 2 €


    • Anonyymi

      Sähköautoilija luulee olevansa edellä käyvä valioyksilö ja ilmastonmuutoksen torjuja joka on nyt ratkaissut miten kun ostaa 70 000e sähköauton ja latailee sitä paneeleista (paneelit ja latausasematkin on vissiin ilmaisia?) se on halpaa ajoa ja vaivatonta kun auto on töpselin päässä jatkuvasti ja kaikki vähänkin pidemmät matkat pitää suunnitella latauspisteiden kautta ja niissä on kuulemma kiva pysähdellä tuntikausiksi ja jonotella kun toiset höynäytetyt markkinoinnin uhrit latailee romujaan. Samaan aikaan joku murto osan maksanut polttomoottori auto on paahtaa ohi menojaan ja kohta on perillä. Voi voi surkimusta ajattelee sähköautoilija hänellä ei ole varaa ostaa näin vaivatonta autoa jota pitää jatkuvasti ladata hän tankkaa vaan kerran ja ajelee sillä viikkoja miten hankalaa onkaan tankata autoa se kerta viikossa pari minuuttia ja maksaa siitä. Edes ilmasto ei pelastu sähköautolla koska sen valmistus on niin valtava saaste ponnistus ja lisäksi kyseenalainen ihmisoikeuksien kannalta. Sähköautoilijoiden täytyy olla näillä palstoilla pätemässä ettei kukaan vaan tajuaisi millaisia idiootteja ovat mutta kyllä me tajutaan. Sähköautoilija porukka on kuin litteä maa kerho joka ei suostu näkemään todellisuutta kun on vuosia jauhanut aiheesta. Osa ehkä on huomannut sen mutta ei voi enää perääntyä. Hyviä yöunia siellä autonne kanssa joka on yöllä latauksessa kun nukutte ja jonka sammuttamiseen tarvitaan kymmeniä tuhansia litroja vettä ja vielä useiden tuntien jälkivalvontaa. Muistakaa kuitenkin olla lataamatta puhelinta yöllä se on vaarallista.

      • Anonyymi

        Fossiilien polttaminen nostaa ilmakehän hiilimäärää pysyvästi ja tämä on se ongelma. Se hiili ei enää ikinä katoa mihinkään.

        Hiilidioksidi taas estää lämpösäteilyn siirtymisen maan pinnalta avaruuteen ja tämä taas nostaa maapallon keskilämpötilaa ja saa aikaan isoja muutoksia ilmastossa.

        Mikä olisi sinun ratkaisusi tuon hiilidioksidin kasvun pysäyttämiseksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fossiilien polttaminen nostaa ilmakehän hiilimäärää pysyvästi ja tämä on se ongelma. Se hiili ei enää ikinä katoa mihinkään.

        Hiilidioksidi taas estää lämpösäteilyn siirtymisen maan pinnalta avaruuteen ja tämä taas nostaa maapallon keskilämpötilaa ja saa aikaan isoja muutoksia ilmastossa.

        Mikä olisi sinun ratkaisusi tuon hiilidioksidin kasvun pysäyttämiseksi?

        Niin ja tämä yllä opetetaan yläkouluissa tänä päivänä ihan perusasiana hiilikierrosta.

        Ei pitäisi olla aikuisen vaikea ymmärtää se mitä 8-luokkalaisille opetetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fossiilien polttaminen nostaa ilmakehän hiilimäärää pysyvästi ja tämä on se ongelma. Se hiili ei enää ikinä katoa mihinkään.

        Hiilidioksidi taas estää lämpösäteilyn siirtymisen maan pinnalta avaruuteen ja tämä taas nostaa maapallon keskilämpötilaa ja saa aikaan isoja muutoksia ilmastossa.

        Mikä olisi sinun ratkaisusi tuon hiilidioksidin kasvun pysäyttämiseksi?

        Sähköautojen lopettaminen maailmasta hulluutensa takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fossiilien polttaminen nostaa ilmakehän hiilimäärää pysyvästi ja tämä on se ongelma. Se hiili ei enää ikinä katoa mihinkään.

        Hiilidioksidi taas estää lämpösäteilyn siirtymisen maan pinnalta avaruuteen ja tämä taas nostaa maapallon keskilämpötilaa ja saa aikaan isoja muutoksia ilmastossa.

        Mikä olisi sinun ratkaisusi tuon hiilidioksidin kasvun pysäyttämiseksi?

        Mistä luulet puiden saavan hiilensä ? Vihje . Ei tule maaperästä . Sama kaikella vihreällä kasvustolla .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä luulet puiden saavan hiilensä ? Vihje . Ei tule maaperästä . Sama kaikella vihreällä kasvustolla .

        Mitenkäs tämä nyt tähän asiaan liittyy?


    • Anonyymi

      Kemiönsaaressa on jo bensa ja diesel loppu. Polttiskuskit liikkuvat siellä kävelemällä.

    • Anonyymi

      Sähköautojen verotus tulee nousemaan.

      • Anonyymi

        Helvetin hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helvetin hyvä.

        Ei hyvä lainkaan. Kun yhtä käyttövoimaa verotetaan enemmän, pian verotetaan muitakin.

        Solidaarisuus kannattaa tässä hommassa.


    • Anonyymi

      Paljonkos sitä aurinkosähköä tuli tänään akkuun. Yli vai alle 1 kWh?

    • Anonyymi

      2500 e sähkövero napsahtaa luukusta tulee Batteri autoille

      • Anonyymi

        Toivottavasti ei. Koska tuo tarkoittaisi myös melkoisia veronkorotuksia bensalle ja dieselille!

        Todella typerää toivoa veronkorotuksia yhdelle voimanlähteelle, koska sama kopioidaan muille 100% varmuudella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti ei. Koska tuo tarkoittaisi myös melkoisia veronkorotuksia bensalle ja dieselille!

        Todella typerää toivoa veronkorotuksia yhdelle voimanlähteelle, koska sama kopioidaan muille 100% varmuudella!

        Sähköautojen vuosittaista veroa on korotettu jo pari kertaa . Samana aikana polttomoottoriautojen verot pysyivät samana . Sellaista se nyt vaan on .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sähköautojen vuosittaista veroa on korotettu jo pari kertaa . Samana aikana polttomoottoriautojen verot pysyivät samana . Sellaista se nyt vaan on .

        Hiilienergiamuotojen verotusta tullaan jatkossakin painottamaan. Sähköautojen yleistymistä tuetaan yhä veroteknisin keinoin, mutta sähköautojen yleistyessä verotusta siirretään tietenkin myös sähköautojen puolelle. Se ei kuitenkaan ole mihinkään kadonnut etteikö fossiilisista energialähteistä pitäisi päästä eroon ja nopeasti.


    • Anonyymi

      Joko se lakko tuli? Vai meni? Hyvin on riisseli rullannu, tankkasinkin eilen, eipä tuossa mitään.

    • Anonyymi

      Äsken hain 66 litraa bentsiiniä tankkiin. Ei ollut isompia eikä pienempiä hankaluuksia. Sillä mennäänkin sitten taas pidempään kuin SAK:n jäsenten prse kestää lakkoilua.

    • Anonyymi

      Hyvä, että joku maksaa oppirahat.

    • Anonyymi
      UUSI

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

      😋 ­V­i­­t­­­t­­­u­­­ ­t­ä­­m­­ä­ ­­­k­­u­­­u­­­m­­a­ ­­­n­a­­­r­­­t­­­t­u­ -> https://siz.la/hotcat21

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      435
      3151
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      109
      2569
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      381
      2477
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2065
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1887
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      172
      1309
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1297
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1186
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1121
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      980
    Aihe