Akun voi nyt ladata aurinkopaneeleiden tuotolla. Hirvittää huoltoasemien bensan hinta kun ohi ajelee. Voikohan tuplaantua vielä lakon aikana?
Onneksi ei tarvitse enää tuhlata aikaa haiseva bensaletku kädessä. Säästyy aikaa tärkeämpään tekemiseen.
Kiitos (oletetuille) kanssasähköautoilijoille, kun täällä haukutte sähköautoja. Ei tarvitse pelätä verottajaa vielä pitkään aikaan, jos kansan syvät rivit eivät älyä täyssähköautoa ostaa!
Kivaa omistaa täyssähköauto, voi ajaa myös lakon aikana.
96
653
Vastaukset
- Anonyymi
Siinä on dinomiehet huuli pyöreänä, kun tankki tyhjänä ja asemalla myydään ei-oota.
- Anonyymi
Sama juttu sähköautoilijalla kun sattuu sähkökatko kohdalle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama juttu sähköautoilijalla kun sattuu sähkökatko kohdalle.
Täysin eri asia, sähkökatkot etenkin taajama-alueella ovat yleensäkin hyvin harvinaisia ja kestoltaan lyhytaikaisia, useamman tunnin sähkökatko on jo todella epätodennäköinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sama juttu sähköautoilijalla kun sattuu sähkökatko kohdalle.
Ennen lakkoa:
Oli sähkötesla maantiellä poikittain jala jalla jala jala vei
ja se manaili tyhjiä akkujaan, jala jalla jala jala vei
Jala vei, jala vei, sähköteslan hinausauto vei
kun se manaili tyhjiä akkujaan, jala jalla jala jala vei
Seuraavan lakon aikaan:
Oi dieselveikko, lataus on heikko, pelasta, auta oi!
Lakko nyt lavetit hävittää. Tyi räh-häh häh-häh-häh-hää.
- Anonyymi
Kun laskee autoilun kokonaiskuluja, niin ei ainakaan minulla ole varaa vaihtaa diiseliäni sähköautoon . Vaikka pörssisähköllä kotona voisinkin ladata .
- Anonyymi
Toivottavasti matematiikka ei ole vahvin lajisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti matematiikka ei ole vahvin lajisi.
Luulen että se matematiikka nimenomaan on vahva laji, kun oikeasti lasketaan kokonaiskustannuksia eikä vain pelkän polttoaineen hintaa, mikä on autoilun kustannuksista vain pieni osa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulen että se matematiikka nimenomaan on vahva laji, kun oikeasti lasketaan kokonaiskustannuksia eikä vain pelkän polttoaineen hintaa, mikä on autoilun kustannuksista vain pieni osa.
Riippuu missä asuu, koska sähkön hinta vaihtelee Suomessa siirtomaksujen huimien erojen vuoksi. Ja siitä paljonko ajaa vuodessa.
Näistä tekijöistä riippuen 25-40 tkm jos ajaa vuodessa, tulee täyssähköauto halvemmaksi pitkän ajan kokonaiskuluiltaan.
25 tkm alla taitaa vielä olla diesel melkein aina paras ja 10-15 tkm alla bensa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu missä asuu, koska sähkön hinta vaihtelee Suomessa siirtomaksujen huimien erojen vuoksi. Ja siitä paljonko ajaa vuodessa.
Näistä tekijöistä riippuen 25-40 tkm jos ajaa vuodessa, tulee täyssähköauto halvemmaksi pitkän ajan kokonaiskuluiltaan.
25 tkm alla taitaa vielä olla diesel melkein aina paras ja 10-15 tkm alla bensa.Mutta kun huomioidaan pääomakuluja niin jos alla on vanha mutta hyväkuntoinen diesel niin sen pääomakustannukset ja siten myös kokonaiskustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin uuden sähköauton.
Ehkä epäreilu vertailu, mutta noin se menee jos muuten ei välitöntä tarvetta vaihtaa autoa ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti matematiikka ei ole vahvin lajisi.
Taitaa olla minun matematiikka vahvempi , kuin sinun , mikäli rahan säästö mielessä sähköauton ostat .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun huomioidaan pääomakuluja niin jos alla on vanha mutta hyväkuntoinen diesel niin sen pääomakustannukset ja siten myös kokonaiskustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin uuden sähköauton.
Ehkä epäreilu vertailu, mutta noin se menee jos muuten ei välitöntä tarvetta vaihtaa autoa ole.Tuo pätee nimenomaan kun KAIKKI kulut huomioidaan, myös pääomakulut! Tietty piste löytyy aina mitä suuremmilla kilometreillä täyssähköauto on kokonaiskuluiltaan halvempi. KOKONAISkuluissa on mukana pääomakulut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun huomioidaan pääomakuluja niin jos alla on vanha mutta hyväkuntoinen diesel niin sen pääomakustannukset ja siten myös kokonaiskustannukset ovat huomattavasti pienemmät kuin uuden sähköauton.
Ehkä epäreilu vertailu, mutta noin se menee jos muuten ei välitöntä tarvetta vaihtaa autoa ole.Kun viimeksi laskin kannattavuutta , niin vertasin uusia autoja . Laskelmani auton sai sähköllä , bensalla ja diiselillä . Diiselin ja sähkön välillä vertailun tein . Hintaeron kuoletukseen minun yösähkön 3,8 c/ kwh ja diiselin hinnan 1,6 e/ litra ( hinta ennen Ukrainaa) menisi 166 tkm. Minun ajoilla yli 6 vuotta . Millään en tuosta sähköautosta järkevää vaihtoehtoa saa . Tuon sähkömallin range oli 340 km . Tuolla on minulle merkitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo pätee nimenomaan kun KAIKKI kulut huomioidaan, myös pääomakulut! Tietty piste löytyy aina mitä suuremmilla kilometreillä täyssähköauto on kokonaiskuluiltaan halvempi. KOKONAISkuluissa on mukana pääomakulut.
Pääomakulut on tasan yhtä suuret 50000€:n sähköautossa ja 50000€:n dieselautossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla minun matematiikka vahvempi , kuin sinun , mikäli rahan säästö mielessä sähköauton ostat .
Se on ihan sama mitä autot kuluttaa, jos harrastat lentämistä ja jenkkiveneilyä kesäisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pääomakulut on tasan yhtä suuret 50000€:n sähköautossa ja 50000€:n dieselautossa.
Tuon hintainen sähköauto on varusteiltaan karvalakkimalli. Samanlaisella varustuksella dieselauto on halvempi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun viimeksi laskin kannattavuutta , niin vertasin uusia autoja . Laskelmani auton sai sähköllä , bensalla ja diiselillä . Diiselin ja sähkön välillä vertailun tein . Hintaeron kuoletukseen minun yösähkön 3,8 c/ kwh ja diiselin hinnan 1,6 e/ litra ( hinta ennen Ukrainaa) menisi 166 tkm. Minun ajoilla yli 6 vuotta . Millään en tuosta sähköautosta järkevää vaihtoehtoa saa . Tuon sähkömallin range oli 340 km . Tuolla on minulle merkitystä.
Laskelmassasi on jokin virhe sähkön osalta, koska pelkkä sähkövero on 2,79 snt/kWh ja siirtomaksukin vielä.
- Anonyymi
Minulla olisi varaa ostaa vanhan Golfini tilalle 2012-mallinen Nissan Leaf, mutta kun sen toimintamatka ei riitä tarpeisiini eikä chademo-latureita lähimaillakaan edes.
Liikenteen sähköistyminen tulee aikeuttamaan pienituloisille liikenneköyhyyttä tavalla tai toisella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu missä asuu, koska sähkön hinta vaihtelee Suomessa siirtomaksujen huimien erojen vuoksi. Ja siitä paljonko ajaa vuodessa.
Näistä tekijöistä riippuen 25-40 tkm jos ajaa vuodessa, tulee täyssähköauto halvemmaksi pitkän ajan kokonaiskuluiltaan.
25 tkm alla taitaa vielä olla diesel melkein aina paras ja 10-15 tkm alla bensa.Missää autossa ei energiakulut näyttele pääosaa tai jos näin on ajaa niin vähän että ei autoa oikseastaan tarvitsekkaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Riippuu missä asuu, koska sähkön hinta vaihtelee Suomessa siirtomaksujen huimien erojen vuoksi. Ja siitä paljonko ajaa vuodessa.
Näistä tekijöistä riippuen 25-40 tkm jos ajaa vuodessa, tulee täyssähköauto halvemmaksi pitkän ajan kokonaiskuluiltaan.
25 tkm alla taitaa vielä olla diesel melkein aina paras ja 10-15 tkm alla bensa.Auton kokonaiskustannukset= AUTON HINTA+KÄYTTÖKULUT ei pelkästään auton ajokustannukset.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laskelmassasi on jokin virhe sähkön osalta, koska pelkkä sähkövero on 2,79 snt/kWh ja siirtomaksukin vielä.
Hinta oli pelkkä sähkön hinta , ei muuta . Jos sähkön muutkin kulut olisin laskenut , niin vielä pidempi olisi kuoletusaika ollut .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla minun matematiikka vahvempi , kuin sinun , mikäli rahan säästö mielessä sähköauton ostat .
Sähköauto 2,25e/100km
Bensa-auto 14e/100km - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on ihan sama mitä autot kuluttaa, jos harrastat lentämistä ja jenkkiveneilyä kesäisin.
Minulla on 2 jenkkivenettä . Lentämistä en harrasta . Silti minulle on käyttöauton kuluilla merkitystä . On minulla avoautokin , sen kuluilla ei ole merkitystä .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo pätee nimenomaan kun KAIKKI kulut huomioidaan, myös pääomakulut! Tietty piste löytyy aina mitä suuremmilla kilometreillä täyssähköauto on kokonaiskuluiltaan halvempi. KOKONAISkuluissa on mukana pääomakulut.
Nämä sähköauton ostajat taitaa olla niitä jotka eivät aja paljon ja ajattelevat että auton hankinta on kerran elämässä tehtävä investointi. Jos autoa oikeasti tarvitsee on pääomakulu käyttövoimasta huolimatta selvästi suurin kulu kilometriä kohden.
Sähköauto ei nykyisellään kannata investointimielellä kotitalouden hankintana, työsuhde leasingautot ovat eri juttu, sillä niiden käyttöä tuetaan työnantajapuolen toimesta.
- Anonyymi
Silloin harvoin kun joudun kakkosautoani, diesel, tankkaamaan niin kyllä sylettää hinta.
- Anonyymi
Ai jaa. Olen tankannut dieseliä jo kolmisenkymmentä vuotta ilman ongelmia. En kyllä keksi mitä ongelmia siinä nyt yhtäkkiä muka olisi tullut, kun nämä patteriautoilijat nyt niin niitä hehkuttaa…
Patteriauton kymppitonneja kalliimman hinnan säästäessä tankkaan kovasti pitkään sillä rahalla.
No kukin tavallaan…. Eipä siinä mitään - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai jaa. Olen tankannut dieseliä jo kolmisenkymmentä vuotta ilman ongelmia. En kyllä keksi mitä ongelmia siinä nyt yhtäkkiä muka olisi tullut, kun nämä patteriautoilijat nyt niin niitä hehkuttaa…
Patteriauton kymppitonneja kalliimman hinnan säästäessä tankkaan kovasti pitkään sillä rahalla.
No kukin tavallaan…. Eipä siinä mitäänAutoilun tasollakin on merkitystä. Kuka haluaa ajaa kakskyt vuotiaalla ritsalla. Uusi auto on elämisen korkeaa tasoa. Joku ne uudet polttiksetkin ostaa… miksi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilun tasollakin on merkitystä. Kuka haluaa ajaa kakskyt vuotiaalla ritsalla. Uusi auto on elämisen korkeaa tasoa. Joku ne uudet polttiksetkin ostaa… miksi?
Nimenomaanhan on kyse juuri liikkumisen tasosta. Ja minäkin tietysti katson sitä omasta näkökulmastani. Asun ison kaupungin keskustassa, joten autoa en tarvitse käytännössä juurikaan muuhun kuin mökki- ja lomamatkailuun ja tietysti erilaisiin vierailuihin hieman kauemmaksi.
Jos muutamien satojen kilometrien matkalla joutuu jatkuvasti syömään ja juomaan kahvia siksi, että auto vaatii puolen tunnin lataustaukoja. Ja lvapaiden latauspaikkojen metsästystä, niin en kyllä sitä pidä tasoltaan sellaisena, jota edellytän.
Olen samaa mieltä, että uusi auto parantaa liikkumisen tasoa. Polttiksista on ostettu jo yli sata vuotta ja nytkö ihmettelet että miksi. Kyllä liikkumisen huolettomuus, mukavuus ja vaivattomuus on edelleen ihan käypää ’valuuttaa’. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilun tasollakin on merkitystä. Kuka haluaa ajaa kakskyt vuotiaalla ritsalla. Uusi auto on elämisen korkeaa tasoa. Joku ne uudet polttiksetkin ostaa… miksi?
Ei kakskytvuotiaalla ritsalla ajamisessa mitään vikaa ole, jos se on kunnossa ja sopii tarpeisiin. Nimenomaan 20-vuotias polttis voi hyvinkin olla vielä kunnossa ja yhtä käyttökelpoinen kulkine kuin on ollut uutenakin, mutta 20-vuotias sähköauto ei, koska sen akkukapasiteetti putoaa vääjäämättä ajan funktiona ajoipa sillä paljon tai vähän.
Useimmiten syy 20-vuotiaalla autolla ajamiseen on se, ettei uuteen ole varaa. Persaukinen duunari on pakotettu käyttövoimaa valitessaan vertaamaan yli kymmenen vuotta vanhaa polttista yli kymmenen vuotta vanhaan sähkikseen. Aika kiistatonta kummasta löytyy sopivampia vaihtoehtoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai jaa. Olen tankannut dieseliä jo kolmisenkymmentä vuotta ilman ongelmia. En kyllä keksi mitä ongelmia siinä nyt yhtäkkiä muka olisi tullut, kun nämä patteriautoilijat nyt niin niitä hehkuttaa…
Patteriauton kymppitonneja kalliimman hinnan säästäessä tankkaan kovasti pitkään sillä rahalla.
No kukin tavallaan…. Eipä siinä mitäänNo meilläkin on besa-auto kakkosautona ja onhan tuo bensavehkeen tankkaus ihan hävyttömän kallista, melkein satasen kerta. Samalla rahalla ajaa sähköautolla 2500km.
Bensavehkeellä menee tuosta kolmannes. Ja tämä vaikka laskee sähkön hinnan vähän yläkanttiin sisältäen ne harvat kalliit DC lataukset.
Pidemmistäkin matkoista menee ensimmäiset 350km aina kotilatauksilla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kakskytvuotiaalla ritsalla ajamisessa mitään vikaa ole, jos se on kunnossa ja sopii tarpeisiin. Nimenomaan 20-vuotias polttis voi hyvinkin olla vielä kunnossa ja yhtä käyttökelpoinen kulkine kuin on ollut uutenakin, mutta 20-vuotias sähköauto ei, koska sen akkukapasiteetti putoaa vääjäämättä ajan funktiona ajoipa sillä paljon tai vähän.
Useimmiten syy 20-vuotiaalla autolla ajamiseen on se, ettei uuteen ole varaa. Persaukinen duunari on pakotettu käyttövoimaa valitessaan vertaamaan yli kymmenen vuotta vanhaa polttista yli kymmenen vuotta vanhaan sähkikseen. Aika kiistatonta kummasta löytyy sopivampia vaihtoehtoja.Olet oikeassa . 10 vuotta vanha sähköauto ei ole vaihtoehto millekään polttomoottoriautolle .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai jaa. Olen tankannut dieseliä jo kolmisenkymmentä vuotta ilman ongelmia. En kyllä keksi mitä ongelmia siinä nyt yhtäkkiä muka olisi tullut, kun nämä patteriautoilijat nyt niin niitä hehkuttaa…
Patteriauton kymppitonneja kalliimman hinnan säästäessä tankkaan kovasti pitkään sillä rahalla.
No kukin tavallaan…. Eipä siinä mitäänKaikkeen tottuu, järjettömän suureen energian hintaankin.
- Anonyymi
Miksiköhän autoa tarvitsisi tankata 2 viikon lakon aikana?
- Anonyymi
No jos sillä vaikka haluaa ajaa?
Vaikka tankillisella pääsisi 1000 km (hah), se tekee vain päälle 70 km päivässä 14 päivän ajalla. Ei riittäisi pääkaupunkiseudun kehyskunnasta töissä käyntiin. - Anonyymi
Kävin aamulla tankkaamassa dieselautoni tankin täyteen. Omiin ajoihini se riittää vaikka lakkoa vielä jatkettaisiin sen kahden viikon jälkeen. Ei ole työmatka-ajoa, asuntoni edestä ajaa kolme HSL:n bussilinjaa sähköbusseilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos sillä vaikka haluaa ajaa?
Vaikka tankillisella pääsisi 1000 km (hah), se tekee vain päälle 70 km päivässä 14 päivän ajalla. Ei riittäisi pääkaupunkiseudun kehyskunnasta töissä käyntiin.2 viikon työssäkäynti on 10 työpäivää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2 viikon työssäkäynti on 10 työpäivää.
Tarvitsee sitä autoa myös kauppareissuihin ja vaikkapa (lasten) harrastuksiin kulkemisessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos sillä vaikka haluaa ajaa?
Vaikka tankillisella pääsisi 1000 km (hah), se tekee vain päälle 70 km päivässä 14 päivän ajalla. Ei riittäisi pääkaupunkiseudun kehyskunnasta töissä käyntiin.Luulet siis polttoaineen loppuvan maanantai aamuna ? Diiselitankkini on 52 litraa . Kaupunkiajon keskikulutus 4,5 litraa . Osaatkos laskea autoni rangen ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulet siis polttoaineen loppuvan maanantai aamuna ? Diiselitankkini on 52 litraa . Kaupunkiajon keskikulutus 4,5 litraa . Osaatkos laskea autoni rangen ?
Pari viikkoa mennään täällä. Bensa 1.0 pikkuturbo, kulutus sama kuin sinulla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kävin aamulla tankkaamassa dieselautoni tankin täyteen. Omiin ajoihini se riittää vaikka lakkoa vielä jatkettaisiin sen kahden viikon jälkeen. Ei ole työmatka-ajoa, asuntoni edestä ajaa kolme HSL:n bussilinjaa sähköbusseilla.
Samoin tankkasin oman auton, niin sillä pääsee 840km ja varalla on Jerryn verran kotosalla, niin lakon yli pääsee vaikka olisi kuukauden ilman bensaa. Ajomäärä vuodessa 5-10 000km välillä vuodessa. Niin tankillinen riittää kuukaudeksi hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No jos sillä vaikka haluaa ajaa?
Vaikka tankillisella pääsisi 1000 km (hah), se tekee vain päälle 70 km päivässä 14 päivän ajalla. Ei riittäisi pääkaupunkiseudun kehyskunnasta töissä käyntiin.Minun autossani on 70 litran tankki ja kulutus alle 5 litraa sadalla. Työmatkani on noin 40 km päivä. Usein riittää yksi tankkaus kuukaudessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarvitsee sitä autoa myös kauppareissuihin ja vaikkapa (lasten) harrastuksiin kulkemisessa.
Mulla sattuu kaupat olemaan työmatkan varrella joten ei tarvitse erikseen kauppareissulle lähteä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla sattuu kaupat olemaan työmatkan varrella joten ei tarvitse erikseen kauppareissulle lähteä.
Kulla sattuu työmatka olemaan edestakaisin 150km ja bensa-auto. Jos polttoaine loppuu en pääse töihin ja etätyö ei ole mahdollista.
KIITOS SAK !!!
- Anonyymi
Ei sillä panelien 100 W tuotolla paljon latailla, hyvä jo invertteri herää ollenkaan.
- Anonyymi
Talvella ei kauheasti tule virtaa aurinkopanelista, että en sen varaan laskisi sähköauton latausta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Talvella ei kauheasti tule virtaa aurinkopanelista, että en sen varaan laskisi sähköauton latausta.
Voi sitä ladata talvellakin 100% omalla aurinko sähköllä. Tekee vain sähköyhtiön kanssa virtuaaliakku sopimuksen.
- Anonyymi
Ihmisen psykologia perustelee kaikin tavoin aiemmin tehtyä päätöstä, jonka huomaa olevan huono päätös, mutta siinä taloudellisesti kiinni kuten tarinan aloittaja
- Anonyymi
Ei kai ole yhtään projisointia pelissä... 🤣
- Anonyymi
Minulla on tankissa dieseliä 1200 km, eläkeukkona näin talviaikaan ajelen sillä pari kuukautta ellei ole lähtöä lastenlasten luokse
- Anonyymi
ja miten tuo edustaa suurinta osa Suomalaisista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja miten tuo edustaa suurinta osa Suomalaisista?
No sähköautoilijat eivät ainakaan edusta suurinta osaa suomalaisista, niitä ei ole kuin pari kolme prosenttia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No sähköautoilijat eivät ainakaan edusta suurinta osaa suomalaisista, niitä ei ole kuin pari kolme prosenttia.
Katsotaan mikä on tilanne 5 vuoden kuluttua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja miten tuo edustaa suurinta osa Suomalaisista?
Miksi pitäisi?
- Anonyymi
Ei se polttoaine mitään lopu. Ja jos kävisikin niin että loppuu niin mikä pakko mihinkään on autolla mennä?
Onko ihmiset vitun tyhmiä. Minä ainakin jään silloin kotiin enkä töihin.- Anonyymi
Pakko sitä on kaupassa käydä.
- Anonyymi
Kovilla pakkasilla oli kiva ajella polttisautolla, kun sähköautot oli jonossa lataus asemien pihoissa ikkunat huurussa. Oma auto on niin lämmin ajella eikä vaikuta toiminta matkaan, ja voi vedellä raskaita kuormia peräkärryllä taikka asuntovaunua mielin määrin pikkuteitä oman mielen mukaan eikä navigaattorin mukaan minne on mentävä lataamaan sähköauto ja syömään.
- Anonyymi
Kovilla pakkasilla näytti hyytyneitä polttomoottoriautoja olevan tienvarsilla ja ne jotka vielä liikkui, näytti olevan kovin kylmiä, kun kuskit ajoi pipo päässä ja hanskat kädessä ja samalla raapi jääraapalla tuulilasiin edes pientä aukkoa.
Tesla oli jo sisään mennessä niin lämmin, että kaikki lasit oli kirkkaat, eikä ollut tarvetta takille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kovilla pakkasilla näytti hyytyneitä polttomoottoriautoja olevan tienvarsilla ja ne jotka vielä liikkui, näytti olevan kovin kylmiä, kun kuskit ajoi pipo päässä ja hanskat kädessä ja samalla raapi jääraapalla tuulilasiin edes pientä aukkoa.
Tesla oli jo sisään mennessä niin lämmin, että kaikki lasit oli kirkkaat, eikä ollut tarvetta takille.”Kovilla pakkasilla näytti hyytyneitä polttomoottoriautoja olevan tienvarsilla ja ne jotka vielä liikkui, näytti olevan kovin kylmiä, kun kuskit ajoi pipo päässä ja hanskat kädessä ja samalla raapi jääraapalla tuulilasiin edes pientä aukkoa.”
Missäköhän perhanan Siperiassa mahdat pyöriä, jos tuollaisia näet? Tai sitten ei ole lääkityksesi ollut ihan kohdallaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Kovilla pakkasilla näytti hyytyneitä polttomoottoriautoja olevan tienvarsilla ja ne jotka vielä liikkui, näytti olevan kovin kylmiä, kun kuskit ajoi pipo päässä ja hanskat kädessä ja samalla raapi jääraapalla tuulilasiin edes pientä aukkoa.”
Missäköhän perhanan Siperiassa mahdat pyöriä, jos tuollaisia näet? Tai sitten ei ole lääkityksesi ollut ihan kohdallaan.Vähän säät pakastuu niin taas on polttisautoja tienposket täynnä ja sama kun säät laihuus, syy vain eri.
Mikä siinä muuten on kun polttisautojen vauhti vähenee kovalla pakkasella, meneekö ne kylmässä rikki jos ajaa normaalisti. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vähän säät pakastuu niin taas on polttisautoja tienposket täynnä ja sama kun säät laihuus, syy vain eri.
Mikä siinä muuten on kun polttisautojen vauhti vähenee kovalla pakkasella, meneekö ne kylmässä rikki jos ajaa normaalisti.Joo kylä se näin on. Kumman sinnikästä porukaa 😂
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
”Kovilla pakkasilla näytti hyytyneitä polttomoottoriautoja olevan tienvarsilla ja ne jotka vielä liikkui, näytti olevan kovin kylmiä, kun kuskit ajoi pipo päässä ja hanskat kädessä ja samalla raapi jääraapalla tuulilasiin edes pientä aukkoa.”
Missäköhän perhanan Siperiassa mahdat pyöriä, jos tuollaisia näet? Tai sitten ei ole lääkityksesi ollut ihan kohdallaan.Tamperetta pohjoisemmaksi ei tarvinnut mennä. Täällä mittarit näytti -31 astetta, kun Teslallani kävin muutaman työasian hoitamassa.
- Anonyymi
Ei oo pelkoo näillä liksoilla. Ps. pp (polkupyörä).
- Anonyymi
Yölläkö teillä aurinko paistaa aurinkopaneeleihin?
- Anonyymi
Yöllä sähköä saa valtakunnan verkosta.
- Anonyymi
Sähkö auton omistaja on maksanut "bensakulut " etukäteen auton hinnassa ? Varmaan 20 t vähintään eroa vastaavaan polttis autoon ? Sillä rahalla saa aika paljon esim bensaa ? 10000 litraa ?
- Anonyymi
ap.. et saa säköä koska ne menee lakkoon ookos vajakki
- Anonyymi
Eihän voimalaitosporukka mene nyt lakkoon. Sähköä tulee koko ajan.
- Anonyymi
Kotona lataaminen on kaikista helpointa. Lataan vain kerran viikossa.
- Anonyymi
Meille, joiden täytyy päivittäin myös ajaa autolla, tuo ei riittäisi.
Tai no jos olisi varaa uuteen sähköautoon, mutta useimmilla ei ole. Ja vanhat sähkikset tiedetään. - Anonyymi
Useissa taloyhtiössä ei ole mahdollista eikä sallittua ladata.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meille, joiden täytyy päivittäin myös ajaa autolla, tuo ei riittäisi.
Tai no jos olisi varaa uuteen sähköautoon, mutta useimmilla ei ole. Ja vanhat sähkikset tiedetään.Voi voi, joutuisit sitten lataamaan kaksi kertaa vikossa, hirveä vaiva, jotuu laittamaan kaapelin kiinni.
- Anonyymi
Voithan sinä 2-3 tuntia keskipäivällä saada paneeleista sen verran tehoa, että 8A laturi heräisi.
- Anonyymi
Kyllähän sähköauto kiinnostaisi, mutta en vain usko että 12 vuotta vanha Leaf pystyisi täyttämään vaihtelevia liikkumistarpeitani läheskään yhtä hyvin kuin 24 vuotta vanha Golf.
Kun muuhun sähköautoon ei ole varaa kuin huonoon, on parempi jättää vielä moinen hankkimatta.
Sähköauto on kyllä varmasti pätevä vehje niille, joilla on varaa ostaa uusi. Meille persaukisille perusduunareille, jotka olosuhteiden pakosta ajavat vanhoilla käytetyillä, taitaa vielä pitkän aikaa polttomoottoriauto olla ainoa vaihtoehto. Vanhakin polttis voi palvella omistajaansa yhtä hyvin kuin uutenakin, vanha sähkis sensijaan ei koska niiden akut ovat jo merkittävästi heikentyneet. - Anonyymi
Ay- demari- vasujen lakko saa täysin päinvastaisen vaikutuksen JÄLLEEN KERRAN.
Te saatte kaikkien kunnon kansalaisten vihat päällenne !
Joudumme JÄLLEEN KERRAN teidän ääliöiden temppujen MAKSUMIEHIKSI.
Joudutte edesvastuuseen teoistanne.- Anonyymi
Juuri tämän vuoksi ajetaan poliittisten tukilakkojen kieltämistä.
- Anonyymi
Hauskaa tuo porvarin ulina !
- Anonyymi
Hirvittää bensan hinta? Okei siellä on kaveri keskimäärin noin 5000e autolla tankkaamassa. Paljonkos se sähköautosi maksoikaan? 50 vai 70tonnia? Eikö siellä hirvittänyt.
- Anonyymi
5 000 € auton tankaus maksaa 100 €
50 000 € auton "tankkaaminen" maksaa 2 €
- Anonyymi
Sähköautoilija luulee olevansa edellä käyvä valioyksilö ja ilmastonmuutoksen torjuja joka on nyt ratkaissut miten kun ostaa 70 000e sähköauton ja latailee sitä paneeleista (paneelit ja latausasematkin on vissiin ilmaisia?) se on halpaa ajoa ja vaivatonta kun auto on töpselin päässä jatkuvasti ja kaikki vähänkin pidemmät matkat pitää suunnitella latauspisteiden kautta ja niissä on kuulemma kiva pysähdellä tuntikausiksi ja jonotella kun toiset höynäytetyt markkinoinnin uhrit latailee romujaan. Samaan aikaan joku murto osan maksanut polttomoottori auto on paahtaa ohi menojaan ja kohta on perillä. Voi voi surkimusta ajattelee sähköautoilija hänellä ei ole varaa ostaa näin vaivatonta autoa jota pitää jatkuvasti ladata hän tankkaa vaan kerran ja ajelee sillä viikkoja miten hankalaa onkaan tankata autoa se kerta viikossa pari minuuttia ja maksaa siitä. Edes ilmasto ei pelastu sähköautolla koska sen valmistus on niin valtava saaste ponnistus ja lisäksi kyseenalainen ihmisoikeuksien kannalta. Sähköautoilijoiden täytyy olla näillä palstoilla pätemässä ettei kukaan vaan tajuaisi millaisia idiootteja ovat mutta kyllä me tajutaan. Sähköautoilija porukka on kuin litteä maa kerho joka ei suostu näkemään todellisuutta kun on vuosia jauhanut aiheesta. Osa ehkä on huomannut sen mutta ei voi enää perääntyä. Hyviä yöunia siellä autonne kanssa joka on yöllä latauksessa kun nukutte ja jonka sammuttamiseen tarvitaan kymmeniä tuhansia litroja vettä ja vielä useiden tuntien jälkivalvontaa. Muistakaa kuitenkin olla lataamatta puhelinta yöllä se on vaarallista.
- Anonyymi
Fossiilien polttaminen nostaa ilmakehän hiilimäärää pysyvästi ja tämä on se ongelma. Se hiili ei enää ikinä katoa mihinkään.
Hiilidioksidi taas estää lämpösäteilyn siirtymisen maan pinnalta avaruuteen ja tämä taas nostaa maapallon keskilämpötilaa ja saa aikaan isoja muutoksia ilmastossa.
Mikä olisi sinun ratkaisusi tuon hiilidioksidin kasvun pysäyttämiseksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fossiilien polttaminen nostaa ilmakehän hiilimäärää pysyvästi ja tämä on se ongelma. Se hiili ei enää ikinä katoa mihinkään.
Hiilidioksidi taas estää lämpösäteilyn siirtymisen maan pinnalta avaruuteen ja tämä taas nostaa maapallon keskilämpötilaa ja saa aikaan isoja muutoksia ilmastossa.
Mikä olisi sinun ratkaisusi tuon hiilidioksidin kasvun pysäyttämiseksi?Niin ja tämä yllä opetetaan yläkouluissa tänä päivänä ihan perusasiana hiilikierrosta.
Ei pitäisi olla aikuisen vaikea ymmärtää se mitä 8-luokkalaisille opetetaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fossiilien polttaminen nostaa ilmakehän hiilimäärää pysyvästi ja tämä on se ongelma. Se hiili ei enää ikinä katoa mihinkään.
Hiilidioksidi taas estää lämpösäteilyn siirtymisen maan pinnalta avaruuteen ja tämä taas nostaa maapallon keskilämpötilaa ja saa aikaan isoja muutoksia ilmastossa.
Mikä olisi sinun ratkaisusi tuon hiilidioksidin kasvun pysäyttämiseksi?Sähköautojen lopettaminen maailmasta hulluutensa takia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Fossiilien polttaminen nostaa ilmakehän hiilimäärää pysyvästi ja tämä on se ongelma. Se hiili ei enää ikinä katoa mihinkään.
Hiilidioksidi taas estää lämpösäteilyn siirtymisen maan pinnalta avaruuteen ja tämä taas nostaa maapallon keskilämpötilaa ja saa aikaan isoja muutoksia ilmastossa.
Mikä olisi sinun ratkaisusi tuon hiilidioksidin kasvun pysäyttämiseksi?Mistä luulet puiden saavan hiilensä ? Vihje . Ei tule maaperästä . Sama kaikella vihreällä kasvustolla .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä luulet puiden saavan hiilensä ? Vihje . Ei tule maaperästä . Sama kaikella vihreällä kasvustolla .
Mitenkäs tämä nyt tähän asiaan liittyy?
- Anonyymi
Kemiönsaaressa on jo bensa ja diesel loppu. Polttiskuskit liikkuvat siellä kävelemällä.
- Anonyymi
Sähköautojen verotus tulee nousemaan.
- Anonyymi
Helvetin hyvä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helvetin hyvä.
Ei hyvä lainkaan. Kun yhtä käyttövoimaa verotetaan enemmän, pian verotetaan muitakin.
Solidaarisuus kannattaa tässä hommassa.
- Anonyymi
Paljonkos sitä aurinkosähköä tuli tänään akkuun. Yli vai alle 1 kWh?
- Anonyymi
2500 e sähkövero napsahtaa luukusta tulee Batteri autoille
- Anonyymi
Toivottavasti ei. Koska tuo tarkoittaisi myös melkoisia veronkorotuksia bensalle ja dieselille!
Todella typerää toivoa veronkorotuksia yhdelle voimanlähteelle, koska sama kopioidaan muille 100% varmuudella! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toivottavasti ei. Koska tuo tarkoittaisi myös melkoisia veronkorotuksia bensalle ja dieselille!
Todella typerää toivoa veronkorotuksia yhdelle voimanlähteelle, koska sama kopioidaan muille 100% varmuudella!Sähköautojen vuosittaista veroa on korotettu jo pari kertaa . Samana aikana polttomoottoriautojen verot pysyivät samana . Sellaista se nyt vaan on .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköautojen vuosittaista veroa on korotettu jo pari kertaa . Samana aikana polttomoottoriautojen verot pysyivät samana . Sellaista se nyt vaan on .
Hiilienergiamuotojen verotusta tullaan jatkossakin painottamaan. Sähköautojen yleistymistä tuetaan yhä veroteknisin keinoin, mutta sähköautojen yleistyessä verotusta siirretään tietenkin myös sähköautojen puolelle. Se ei kuitenkaan ole mihinkään kadonnut etteikö fossiilisista energialähteistä pitäisi päästä eroon ja nopeasti.
- Anonyymi
Joko se lakko tuli? Vai meni? Hyvin on riisseli rullannu, tankkasinkin eilen, eipä tuossa mitään.
- Anonyymi
Äsken hain 66 litraa bentsiiniä tankkiin. Ei ollut isompia eikä pienempiä hankaluuksia. Sillä mennäänkin sitten taas pidempään kuin SAK:n jäsenten prse kestää lakkoilua.
- Anonyymi
Hyvä, että joku maksaa oppirahat.
- AnonyymiUUSI
😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍
😋 Vittu tämä kuuma narttu -> https://siz.la/hotcat21
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta
Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul4353151Timo Vornanen kilahti
Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise1092569Tollokin tajuaa että Timo Vornanen
oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest3812477Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen
EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti1582065Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä
https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d71887- 1721309
Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!
Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm231297No kerros nyt nainen
Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.971186Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä
Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa721121Nainen, mietit miten minä jaksan
En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite89980