Tieditkö, että Navalny oli aito fundisuskovainen?

Anonyymi-ap

”Vuoden 2021 oikeudenkäynnin lopussa Navalny oli sanonut jotensakin näin: “Itse asiassa minä olen kristitty. Olin ennen militantti ateisti, mutta nyt olen uskovainen, mikä auttaa minua suuresti toimissani. En ajattele (murehdi?) asioita niin paljon. Minulla on vähemmän ongelmia, koska on olemassa kirja, johon on selvästi kirjoitettu, mitä tehdä missäkin tilanteessa. Sen kirjan ohjeita ei ole aina helppo noudattaa, mutta minä yritän. Kuten sanottu, tämä tekee politiikassa toimimisen minulle helpommaksi kuin monelle muulle.” (Suomennos minun.)

Viimeisen taistelunsa vankilalaitoksen kanssa Navalny kävi oikeudesta saada pitää Raamattua sellissään.
Viralliselta taholta näitä sitaatteja ei ole saatu, vaan joku äänitti salaa Navalnyn puheenvuoron oikeussalissa. Nalvalny on myös vihjannut, että hänen ateistikaverinsa korruption vastaisessa yhdistyksessä tekevät joskus pilaa hänen uskostaan.

Sitten löysin samantapaisia sitaatteja myös Navalnyn vankilakirjeistä, joita venäjänkielinen ystäväni antoi luettavakseni. Näin mies kirjoitti pääsiäisen jälkeen 2021: ”Hurraa! Kristus nousi kuolleista. Elämä ja rakkaus ovat voittaneet. Perinteiseen tapaan toivotan parhainta juhlaa kaikille: uskovaisille (jollainen nyt olen), epäuskoisille (jollainen olen ollut) ja taisteleville ateisteille (jollainen olen myös ollut). Syleilen ja rakastan kaikkia.”

Viimeisen taistelunsa vankilalaitoksen kanssa Navalny kävi oikeudesta saada pitää Raamattua sellissään. Varmaan kristillinen usko oli se salainen ase, joka sai hänet pysymään rohkeana ja jopa huumorintajuisena loppuun asti. Se sai hänet myös kilvoittelemaan, että voisi antaa anteeksi vainoajilleen. (Niinhän Julija Navalnaja sanoi eräässä puheessaan.) Ei puhettakaan, että mies olisi enää kannattanut yltiöisänmaallisia väitteitä, joita hänen suustaan on joskus kuultu.

Kiitos Herralle – Aleksei Navalny pääsi perille. Me saamme tavata hänet vielä ajan rajan tuolla puolen. Kolmen vuoden vankilareissu ei ollut liian kova hinta tällaisesta lopputuloksesta. Ja miten sydämeni riemuitsikaan, kun katselin sitä kilometrien jonoa, joka kiemurteli Navalnyn haudalle hautajaispäivänä ja myös sen jälkeen. Tätä kirjoittaessani tuolla haudalla on kahden metrin paksuinen kukkapino, eikä se koostu seppeleistä vaan pienistä kukkakimpuista.”

-seurakuntalainen-

52

413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tätäkään ei valtamedia hänestä kerro.

      • Anonyymi

        Ei tietenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään.

        Ei kuulu agendaan.


    • Anonyymi

      Tiesin ja kiitän Jumalaa.

    • Anonyymi

      Kyllä, Hannu Haukka on haastatellut häntä,

      • Kylä, olen kuullut sen.


      • Anonyymi

        Haukka tekee hyvää työtä,


    • Anonyymi

      No ei ollut helppoa muutenkaan hänellä.

      • Usko Jumalaan oli tosiaan hänen ainoa lohtunsa.


    • Anonyymi

      Muutamaa vuotta ennen kuolemaansa Navalny todisti oikeudenkäynnissä: "Itse asiassa minä olen kristitty. Olin ennen militantti ateisti, mutta nyt olen uskovainen, mikä auttaa minua suuresti toimissani. En ajattele (murehdi?) asioita niin paljon. Minulla on vähemmän ongelmia, koska on olemassa kirja, johon on selvästi kirjoitettu, mitä tehdä missäkin tilanteessa. "

      Uskovalle on kuolema yhtä tyhjän kanssa!

      • Anonyymi

        Kuolema on uskovalle voitto!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuolema on uskovalle voitto!

        No näinhän myös Paavali aikoinaan todisteli, että uskova ei enää elä tässä maailmassa, vaan uskova elää tulevassa maailmassa. Tästä myös johtuu että tämän maailman hirmut eivät kertakaikkiaan mahda uskovalle ihmiselle mitään.


    • Anonyymi

      Hyvä todistus.

      • Anonyymi

        Aamen!


    • Anonyymi

      Jos nyt verrataan Navalnyn ja Putinin elämäntilanteita niin Putinin elämäntilanne on aika hankala, tulee elää koko ajan vallankumous- ja terroripelossa ja pelätä jopa omia sukulaisiaan ja työtovereista puhumattakaan.

      • Niin eroaa uskova ja ateisti toisistaan.


      • Anonyymi
        Heimo.Vesa kirjoitti:

        Niin eroaa uskova ja ateisti toisistaan.

        Putin ei ole ateisti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Putin ei ole ateisti

        Ei ole uskova kristittykään
        Näyttelee vain sellaista ja huonosti
        ja toimii Saatanan mieliksi


    • Anonyymi

      Kyllä tiesin.

      • Anonyymi

        Hyvä.


    • Anonyymi

      kävi kuin jeesukselle pääsiäisenä 🤣

      • Anonyymi

        Ylösnousemus.


    • Anonyymi

      Hieno juttu. Uskon rauha oli hänen kasvoillaankin.

      • Anonyymi

        Kyllä, se oli ihan ihmeellistä.


    • Anonyymi

      Kiitos Herralle. 🙏

    • Anonyymi

      Oikeassa elämässä uskovat herjaisivat häntä että ei uskonut oikein ja alkaisivat vääntää Raamatusta hänen kanssaan sekä mätkimään sillä päähän.

      Muutoinhan täällä olisi rauha ja hyvä tahto kaikkien kanssa ja iloittaisiin yhteisestä pelastuksesta, mutta nyt iloitaan siitä miten toiset ovat eksyneet ja miten rankasti heitä voi herjata.

      • Anonyymi

        Jos et pysty todistamaan väitettäsi, häpeä valhettasi!


      • Anonyymi

        "Oikeassa elämässä uskovat herjaisivat häntä että ei uskonut oikein ja ..."

        Miksi ihmeessä, Navalnyhan todisti uskonsa selvin sanoin ja vielä lisäsi kuinka syvän rauhan usko Jeesukseen tuo. Näin meille kaikille on käynyt, jotka olemme uskon Jeesukseen vastaan ottaneet, sillä usko Jeesukseen voittaa kuoleman pelon sillä kuolema on meille voitto. Amen


    • Anonyymi

      Järjestäkää mielenosoitus, jossa tuomitsette kristittyjen vainon Putinin Venäjällä. Putinhan tapatti Navalnyin.

    • Anonyymi

      Hän oli hyvä esimerkki Jumalaan luottavasta. Samoin on hänen vaimonsa.

    • Anonyymi

      Nykyajan marttyyri.

      • Anonyymi

        Hänestä tulee pyhä mies jos Venäjä demokratisoituu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hänestä tulee pyhä mies jos Venäjä demokratisoituu.

        Jeesus riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus riittää.

        Ainakin minulle joo


    • Anonyymi

      Kova paikka tämäkin vassareille

      • Anonyymi

        vähän liiankin kova


    • Anonyymi

      Navalny tuli vankilassa uskoon Jeesukseen ja todisti tämän myös suullaan julkisesti oikeudenkäynnissä. Nyt hän on nykyajan verimarttyyri ja Jeesuksen kanssa paratiisissa.

    • Mummomuori2

      ”Tieditkö, että Navalny oli aito fundisuskovainen?”

      Ei todellakaan ollut vaan hän oli ortodoksi. Ortodoksit eivät hyväksy fundamentalismia.

      • Anonyymi

        Väitätkö, ettei ortodoksi voisi olla aito uskovainen?


      • Anonyymi

        mitä tarkoitat?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väitätkö, ettei ortodoksi voisi olla aito uskovainen?

        ”Väitätkö, ettei ortodoksi voisi olla aito uskovainen?”

        Fundamentalistit eivät yksi ole ”aitoja”, vaan kaikki kristityt kirkkokuntaan tai liikkeeseen katsomatta voivat sellaisia olla.

        Tuskin Venäjällä on montaakaan fundamentalistia, sillä sen verran se liittyy amerikkalaiseen kulttuuriin.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Väitätkö, ettei ortodoksi voisi olla aito uskovainen?”

        Fundamentalistit eivät yksi ole ”aitoja”, vaan kaikki kristityt kirkkokuntaan tai liikkeeseen katsomatta voivat sellaisia olla.

        Tuskin Venäjällä on montaakaan fundamentalistia, sillä sen verran se liittyy amerikkalaiseen kulttuuriin.

        Kyllä se aitoa pitää olla jos on valmis kuolemaan sen puolesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se aitoa pitää olla jos on valmis kuolemaan sen puolesta.

        Niinhän tuossa jo sanoin, että usko on yhtä aitoa, vaikka ei olisikaan fundamentalisti.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        ”Väitätkö, ettei ortodoksi voisi olla aito uskovainen?”

        Fundamentalistit eivät yksi ole ”aitoja”, vaan kaikki kristityt kirkkokuntaan tai liikkeeseen katsomatta voivat sellaisia olla.

        Tuskin Venäjällä on montaakaan fundamentalistia, sillä sen verran se liittyy amerikkalaiseen kulttuuriin.

        Putin ei ainakaan ole aito, vaan tekokristitty.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Putin ei ainakaan ole aito, vaan tekokristitty.

        Jaa a. Ehkä vain yksin Jumala sen voi tietää. Voihan harhaisen mielen omaava olla myös aito.


      • Anonyymi
        Mummomuori2 kirjoitti:

        Jaa a. Ehkä vain yksin Jumala sen voi tietää. Voihan harhaisen mielen omaava olla myös aito.

        Ajattelet, että hän olisi pelastettu? Tunnistat hänessä veljen Jeesuksessa?
        Usko ilman tekoja on kuollut ja Putinin toimet ovat niin kotimaassa kuin ulkomaihin kohdistuen päinvastaiset, Saatanan mielen mukaiset.
        Ei, kyllä Putin on kadotuksen tiellä, kuten muutkin uskosta osattomat.
        Tekouskovaisuus ei pelasta.


      • Mummomuori2
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelet, että hän olisi pelastettu? Tunnistat hänessä veljen Jeesuksessa?
        Usko ilman tekoja on kuollut ja Putinin toimet ovat niin kotimaassa kuin ulkomaihin kohdistuen päinvastaiset, Saatanan mielen mukaiset.
        Ei, kyllä Putin on kadotuksen tiellä, kuten muutkin uskosta osattomat.
        Tekouskovaisuus ei pelasta.

        ”Ajattelet, että hän olisi pelastettu?”

        En ajattele.

        Tarkoitan että hän voi itse kokea olevansa oikea uskova.

        ”Ei, kyllä Putin on kadotuksen tiellä, kuten muutkin uskosta osattomat.”

        Niin, hänenkin tekonsa punnitaan viimeisellä tuomiolla.


    • Anonyymi

      Oli hieno ihminen.

    • Anonyymi

      Se jos kuljet Raamattu kainalossa, ei tee kenestäkään uskovaista ja vielä vähemmän fundisuskovaista tai kristittyä. On mahdollista, että hän todella tiesi Raamatun oikean totuuden.

      "– Meitä auttakoon Jumala. Ja kvanttifysiikka, Navalnyi kirjoittaa.

      Syvästi ironisesta tyylistään tunnettu Navalnyi ehdottaa ratkaisuksi kvanttifysiikkaa ja ”fotonien ampumista ehdokkaiden sukunimiä kohti”.

      Navalnyi aloittaa sanomalla, että hän on aiemmin kehottanut äänestämään vaaleissa ketä tahansa muuta kuin Putinia. Valinnan tekeminen voi kuitenkin olla vaikeaa, koska vaalit ovat epärehelliset ja ehdokkaat muuta kuin väittävät olevansa. Ja omalla äänellä pitäisi kuitenkin olla jokin arvo.

      – Avuksi venäläisten äänestäjien epävarmuuteen liitävät [muun muassa teoreettisen fysiikan ja kvanttifysiikan parissa työskennelleet] Albert Einstein, Niels Bohr ja Werner Heisenberg, Navalnyi sanailee.

      Navalnyin mukaan hänen toimistollaan on laite, jolla fotoneita voi ampua peiliä kohti. Fotoni voi kulkea joko peilin läpi tai heijastua siitä takaisin, mutta lopputuloksen ennustaminen on mahdotonta."

      Kirjoittaa Iltalehti 15.3.2024

      Ja juuri tämän ennustamisen mahdottomuuden todistaa tiede, ei ole mitään luonnonlakeja, joten tarvitaan ylimaallinen äly säätelemään tätä järjestelmää - kutsuttakoon sitä vaikka Jumalaksi., mutta kristinuskon Jumalan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

      Navalnylla oli siis hallussaan 'ikuinen elämä', eikä häntä vankilan selli pidätellyt.

      • UUSI

        Iltalehden artikkeli jatkuu seuraavasti:

        "Riippuen maailmankuvastanne voitte ajatella, että joko Jumala, luonto, kaaos, kosmos, sattuma tai [šamaanien käyttämä] mursuamuletti teki valinnan puolestanne."

        Venäjän tapauksessa vaihtoehto kaaos tuntuu pelottavalta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      314
      2891
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      106
      2213
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      84
      1651
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      189
      1551
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      67
      1355
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      55
      1253
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      12
      1094
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      20
      1092
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      2
      1039
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      921
    Aihe