Onko Mauno Suomen suurin eksyttäjä?

Anonyymi-ap

77

823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minusta Mauno on perusasioista ok. Karttaa harhoja ja kauheaa kalvinismia. Verbaalisesti lahjakas. Rohkea. Joskus liian päälle käyvä. Mielenkiintoinen uskovien seiskalejti.

      Sielunhoidon tärkeyden ymmärtää muttei sitä että M tuomitsee psykologian. Sehän on vain tiede joka luokittelee aivojen toimintaa. Eri asia jos käytetään väärin.
      Mauno ei ota poikien vikoja vakavasti vaan korostaa naisten vikoja. M ei tuomitse perheväkivaltaa? Naisten hakkaamista?

      Jääkiekko on aivan turhaa.

      • Anonyymi

        Psykologia ei ole tiedettä, sillä se ei tunnusta tieteellisiä tosiasijoita kuten sitä etä riivaajia on olemassa. Sen takia riivatut saavat heille kuulumatonta huonoa hoitoa kun heidät diagnosoidaan väärin johonkin muuhun sairauteen sairastuneiksi.

        Riivajahenki tai useat henget eivät lähde riivatusta psyykelääkkeellä vaikka 30vuotta lääkettä käyttäisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Psykologia ei ole tiedettä, sillä se ei tunnusta tieteellisiä tosiasijoita kuten sitä etä riivaajia on olemassa. Sen takia riivatut saavat heille kuulumatonta huonoa hoitoa kun heidät diagnosoidaan väärin johonkin muuhun sairauteen sairastuneiksi.

        Riivajahenki tai useat henget eivät lähde riivatusta psyykelääkkeellä vaikka 30vuotta lääkettä käyttäisi.

        Joo psykologia ei poista riivaajia mutta sen avulla luokitellaan tai tutkitaan Miksi raiskaatte murhaatte tai olette mielisairas. Rangaistaan tai hoidetaan. Monet psykologian kieltävät olisi hyvä tutkia päästään. Ehkä he pelkäävät mitä paljastuisi.


      • Anonyymi

        🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑

        💋 ­­N­­­y­­­m­f­o­­­m­­­a­a­­n­i -> https://l24.im/ecC7ux#kissagirl21

        🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞


      • Anonyymi

        😋😋😋😍😍😍😍😋😋😋

        🍑 ­­­N­­­y­­m­­­f­­o­­m­­a­­­a­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Aloittaja ei tunnista todellista eksyttäjää, koska hän ei osaa Raamattua.

      Mauno Mattila on yksi Suomen vaarallisimmista eksyttäjistä. Hän opettaa Raamattua jatkuvasti väärin ja jakaa myös vääriä profetioita. Hänellä on täysin kelvoton hedelmä.

      Mattila opettaa myös väärää evankeliumia. Hän osaa vääristellä taitavasti evankeliumia, minkä takia Mattilan opeilla ei voi kukaan pelastua.

      • Anonyymi

        Ei vaan sinä olet suurin eksyttäjä.Olet valehteleva anonyymi.Se kertoo kaiken.


    • Anonyymi

      Miksi laitatte Mauno Mattilan otsikon alle Helluntailaisuus
      Missään ei näy, että hän olisi helluntailainen

      • Anonyymi

        Mauno on syntynyt helluntaihengestä.
        Erotettiinko helluntaiseurakunnasta vai erosiko itse ?


      • Anonyymi

        Maukka sanoo yhdellä videollaan olevansa monessa asiassa helluntailaisempi kuin helluntailaiset ja luterilaisempi kuin luterilaiset, että ota siitä selvä. Herätyskristitty konservatiivi nyt ainakin.


    • Anonyymi

      Mattilan seurakunta kokoontui aiemmin huoltoaseman kahvion kokoushuoneessa.
      "Jäsenillä" kova ryyppytausta niinkuin Maunollakin.
      Miksi Seinäjoki rupesi polttelemaan jalkojen alla ?

      • Anonyymi

        Mikä rikostaustasi on?


    • Anonyymi

      Ei-helluntailainen kommentti:

      Ratkaisukristillinen pelastusoppi. Ei sen enempää tai vähempää eksyttäjä kuin muutkaan ratkaisukristilliset. Siitä huolimatta ratkaisukristillinen saattaa tietää monenlaisia asioita, samaan tapaan kuin tietää hindu tai juutalainen.

    • Anonyymi

      Ei ole.

      Mauno on hyvä ukko ja tekee ihan samaa kun Hiltunen, Aitomaa ja Suonto.
      Mauno varoittaa hurmahenkisyydestä, menestysteologiasta ja liberaalista raamatuntulkinnasta.

      Kritiikin kärki kohdistuu siihen että Mauno ei ole minkän paikallisen seurakunnan valtuuttama työntekijä mutta siihen on varmasti omat syynsä.

      Mauno on kuten Wilkerson ja varoittaa nykyajan eksytyksistä.

      Menestysteologia on humbuugia mutta niin on myös helluntaikirkon sateenkaarivehkeily.

      • Anonyymi

        Mauno Mattila on väärä profeetta, joka opettaa koko ajan väärin. Se ei tee hänestä hyvää ukkoa, että hän saattaa ymmärtää joidenkin äärikarismaattisten piirien olevan harhassa. Mattila on itsekin harhassa, mitä sinä et ymmärrä, koska et osaa Raamattua.


    • Anonyymi
    • Rauhan tervehdys.

      Tämä ei ole ensimmäinen tällainen pilkkavideo minusta tai edes arvostelu, vaan kalvinistit aikanaan suuttuivat kovasti tekemästäni uuskalvinismista, niin että tekivät vastineetta yli 10 tuntia videoita YouTubeen.

      Toisin kuin kalvinistit, niin tässä ei ole oikein mitään teologista sisältöä, johon vastata. Ainoa pointti tuntuu olevan Argumentum Ad Populum -argumentointi virhe eli vedotaan siihen että menestysteologia täytyy olla oikeaa, kun sillä on niin paljon kannattajia. Jos demokratialla ratkaistaisiin asiat, niin homoliitot tosiaan olisi siunattava, koska suurin osa piispoista niitä kannattaa (pois lukien yksi pohjalainen piispa). Mitä tapahtui piskuiselle laumalle?

      Tuo video ladattiin alunperin Rapsodia Info -kanavalle, jossa ennen tätä videota oli tällainen lyhyt tiktok-video, jossa opetetaan ääri-menestysteologiaa ja vaikutelma on kuin jostain barbiemaailmasta, jossa Jeesuksesta on tehty Ken-barbi! Paljon olen Suomessa kuullut, mutta tämä on yksi pahimmista menestysteologia video pätkistä.
      https://www.youtube.com/watch?v=NzkN9CNpvkA

      Arvosteluvideollani lisäksi en taida ehtiä sanoa yhtäkään lausetta loppuun asti, sillä niin törkeästi on leikattu allekirjoittaneen puheita, jollaista itse en koskaan tekisi enkä ole tehnyt kanavallani käsitellessäni toisten opetuksia, vaan usein video inserteissä olen antanut pitkiäkin lainauksia toisten kirjoituksista tai puheista.

      Verrokkina todettaakoon esimerkiksi, että luen useita kappaleita putkeen Jean Kalvinia osoittaen, että hänellä oli syvälle pintynyt käsitys JDS opista itsellään.
      https://www.youtube.com/watch?v=2b09hRAOaLw

      Lisäksi, videoon ei ole lisätty linkkejä tai lähteitä, mitä on käytetty. Itse taas laitan kaikki mahdolliset lähteet näkyville, jotta kuka tahansa voi tarkistaa asiayhteyden ja mitä on lainattu.

      Mutta sitä ihmettelen, että miksi juuri nyt on tehty tämä video, kun tästä Rapsodia-videostani on aikaa jo tovin aikaa:
      https://www.youtube.com/watch?v=v9xP1FKBmzY

      "Hajottaja hyökkää sinua vastaan! Vartioitse varustuksia, tähystä tietä, vahvista vyötäiset, kokoa kaikki voimasi." - Naahumin kirja 2:2

      Herää ajatus, että onko nyt tulossa joku uusi menestysteologinen aalto Suomeen, kun menestysteologiaa aletaan näin puolustamaan? Onko uusi Patrick Tiainen nousemassa? Tuleeko Benny Hinn tai Chris Oyikhilome vierailulle Suomeen?

      Siunauksin, MM.

      • Anonyymi

        >>>Tämä ei ole ensimmäinen tällainen pilkkavideo minusta tai edes arvostelu, vaan kalvinistit aikanaan suuttuivat kovasti tekemästäni uuskalvinismista, niin että tekivät vastineetta yli 10 tuntia videoita YouTubeen.<<<

        Metsa vastaa, miten sinne huutaa.

        Sinua ei ole nyt erityisesti pilkattu. Liioittelet selvästi. Sinua arvostelleet videot ovat pyrkineet olemaan asialinjalla. Sinun pitää sietää se, että sinua koetellaan ja kritisoidaan, koska et ole Jumalan profeetta etkä muutenkaan vanhurskaassa uskossa.

        Mitä tulee aloituksessa olevaan linkkiin, niin sen takana on riveriläiset, jotka eivät myöskään ole vanhurskaassa uskossa. En ole heidän puolella, mutta tässä on nyt kyse siitä, että kaksi harhaoppista äärilaitaa kilpailee kansansuosiosta.

        Olet Mauno ärsyttänyt monia vatsavetoihin ja sitä silloin saa, mitä tilaa. Maineesi ei ole hyvä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>>Tämä ei ole ensimmäinen tällainen pilkkavideo minusta tai edes arvostelu, vaan kalvinistit aikanaan suuttuivat kovasti tekemästäni uuskalvinismista, niin että tekivät vastineetta yli 10 tuntia videoita YouTubeen.<<<

        Metsa vastaa, miten sinne huutaa.

        Sinua ei ole nyt erityisesti pilkattu. Liioittelet selvästi. Sinua arvostelleet videot ovat pyrkineet olemaan asialinjalla. Sinun pitää sietää se, että sinua koetellaan ja kritisoidaan, koska et ole Jumalan profeetta etkä muutenkaan vanhurskaassa uskossa.

        Mitä tulee aloituksessa olevaan linkkiin, niin sen takana on riveriläiset, jotka eivät myöskään ole vanhurskaassa uskossa. En ole heidän puolella, mutta tässä on nyt kyse siitä, että kaksi harhaoppista äärilaitaa kilpailee kansansuosiosta.

        Olet Mauno ärsyttänyt monia vatsavetoihin ja sitä silloin saa, mitä tilaa. Maineesi ei ole hyvä.

        Rauhan tervehdys.

        "Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija." - Galatalaiskirje 1:10

        Maine jos tässä suuressa luopumuksen ajassa on hyvä, olisin paremminkin huolissani kuin hyvilläni! Tämä oli jae aikanaan, joka tuli kun TV7 otti käsittelyyn allekirjoittaneen, kun paljastin heidän aviorikoksensa, torontolaiset taustansa ja epäterveet ilmiöt kanavalla, joista on noussut useita skandaaleitakin otsikoihin Jalovaarasta Tiaiseen ja Maldonadosta Herzogiin.

        Mutta voin todeta, että viime päivinä olen saanut paljon rohkaisevaa, kiittävää ja siunaavaa palautetta johtuen tästä törkeästä videosta, jossa epärehellisesti leikellen taustamusiikilla vaikuttaen luodaan kuvaa eikä objektiivisesti käsitellä asiaa. Jopa otsikko on plagioitu. Ei tämä ole mikään koetteluvideo, vaan pilkkavideo.

        Uskonpuhdistajat eivät olleet mitenkään suosittuja myöskään aikansansa, kun paljastivat paavin kirkon mädännäisyyden, vaan Martti Luther itse toteaa: "Samoin nykyään Lutherin nimi on maailman mielestä kaikkein vihattavin: se joka minua kiittää, tekee suuremman synnin kuin kukaan epäjumalanpalvelija, rienaaja, valapatto, huorintekijä, aviorikkoja, murhaaja, varas."

        Jos olet suosittu ja pidetty Sodomassa, onko se hyvä merkki vai paha? Loot ei ollut suosittu tai pidetty, vaan sanoivat: "Tuo yksi on tullut tänne asumaan muukalaisena, ja yhtäkaikki hän alati pyrkii hallitsemaan. Nytpä me pitelemmekin sinua pahemmin kuin heitä" (1.Moos. 19:9). Loot ei ollut suosittu, vaan "kaiken maailman hylkiö" tuhon omaksi vihityssä kaupungissa.

        Mitä me tähän sanomme? Apostoli Paavalin sana on hyvä vastaansanojille, kun häntä syytettiin eksyttäjäksi kehoituspuheiden tähden ja joutui tämän heti ensimmäiseen kirjeeseensä kirjaamaan.

        "Sillä meidän kehoituspuheemme ei lähde eksymyksestä eikä epäpuhtaasta mielestä eikä ole kavaluudessa puhuttua; vaan niinkuin Jumala on katsonut meidän kelpaavan siihen, että meille uskottiin evankeliumi, niin me puhumme, emme, niinkuin tahtoisimme olla mieliksi ihmisille, vaan Jumalalle, joka koettelee meidän sydämemme.

        Sillä me emme koskaan ole liikkuneet liehakoivin sanoin, sen te tiedätte, emmekä millään tekosyyllä voittoa ahnehtineet; Jumala on todistajamme, emmekä ole etsineet kunniaa ihmisiltä, emme teiltä emmekä muilta, vaikka me Kristuksen apostoleina olisimme voineet vaatia arvonantoa; vaan me olimme lempeät teidän keskuudessanne, niinkuin imettävä äiti, joka vaalii lapsiansa; niin mekin, teitä hellien, halusimme antaa teille, ei ainoastaan Jumalan evankeliumia, vaan oman henkemmekin, sillä te olitte meille rakkaiksi tulleet." - 1. Tessalonikalaiskirje 2:3-8

        Siunauksin, MM.


      • Anonyymi
        Ingenjör_81 kirjoitti:

        Rauhan tervehdys.

        "Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija." - Galatalaiskirje 1:10

        Maine jos tässä suuressa luopumuksen ajassa on hyvä, olisin paremminkin huolissani kuin hyvilläni! Tämä oli jae aikanaan, joka tuli kun TV7 otti käsittelyyn allekirjoittaneen, kun paljastin heidän aviorikoksensa, torontolaiset taustansa ja epäterveet ilmiöt kanavalla, joista on noussut useita skandaaleitakin otsikoihin Jalovaarasta Tiaiseen ja Maldonadosta Herzogiin.

        Mutta voin todeta, että viime päivinä olen saanut paljon rohkaisevaa, kiittävää ja siunaavaa palautetta johtuen tästä törkeästä videosta, jossa epärehellisesti leikellen taustamusiikilla vaikuttaen luodaan kuvaa eikä objektiivisesti käsitellä asiaa. Jopa otsikko on plagioitu. Ei tämä ole mikään koetteluvideo, vaan pilkkavideo.

        Uskonpuhdistajat eivät olleet mitenkään suosittuja myöskään aikansansa, kun paljastivat paavin kirkon mädännäisyyden, vaan Martti Luther itse toteaa: "Samoin nykyään Lutherin nimi on maailman mielestä kaikkein vihattavin: se joka minua kiittää, tekee suuremman synnin kuin kukaan epäjumalanpalvelija, rienaaja, valapatto, huorintekijä, aviorikkoja, murhaaja, varas."

        Jos olet suosittu ja pidetty Sodomassa, onko se hyvä merkki vai paha? Loot ei ollut suosittu tai pidetty, vaan sanoivat: "Tuo yksi on tullut tänne asumaan muukalaisena, ja yhtäkaikki hän alati pyrkii hallitsemaan. Nytpä me pitelemmekin sinua pahemmin kuin heitä" (1.Moos. 19:9). Loot ei ollut suosittu, vaan "kaiken maailman hylkiö" tuhon omaksi vihityssä kaupungissa.

        Mitä me tähän sanomme? Apostoli Paavalin sana on hyvä vastaansanojille, kun häntä syytettiin eksyttäjäksi kehoituspuheiden tähden ja joutui tämän heti ensimmäiseen kirjeeseensä kirjaamaan.

        "Sillä meidän kehoituspuheemme ei lähde eksymyksestä eikä epäpuhtaasta mielestä eikä ole kavaluudessa puhuttua; vaan niinkuin Jumala on katsonut meidän kelpaavan siihen, että meille uskottiin evankeliumi, niin me puhumme, emme, niinkuin tahtoisimme olla mieliksi ihmisille, vaan Jumalalle, joka koettelee meidän sydämemme.

        Sillä me emme koskaan ole liikkuneet liehakoivin sanoin, sen te tiedätte, emmekä millään tekosyyllä voittoa ahnehtineet; Jumala on todistajamme, emmekä ole etsineet kunniaa ihmisiltä, emme teiltä emmekä muilta, vaikka me Kristuksen apostoleina olisimme voineet vaatia arvonantoa; vaan me olimme lempeät teidän keskuudessanne, niinkuin imettävä äiti, joka vaalii lapsiansa; niin mekin, teitä hellien, halusimme antaa teille, ei ainoastaan Jumalan evankeliumia, vaan oman henkemmekin, sillä te olitte meille rakkaiksi tulleet." - 1. Tessalonikalaiskirje 2:3-8

        Siunauksin, MM.

        Tässä on kyse siitä, että riveriläiset ja maunolaiset nyt kilpailevat markkinaosuudesta arvostelemalla toisiaan. Kumpikin lahko on harhassa eikä kummankaan opeilla voi kukaan pelastua. Kumpikin osapuoli on väärä profeetta, joten siinä suhteessa tämä kilpailu on jonnin joutavaa.

        Sinun opetuksesi ovat myös niin huonoja ja harhaoppisia, ettei olisi mikään ihme, että näitä eksytyksiä paljastavia videoita tulisi sinusta Mauno lisääkin. Tällä foorumilla on ollut paljon aloituksia, joissa on paljastettu sinun eksytyksesi.

        Itse uskon, että sinun aikasi on kulunut loppuun ja isommat jyräävät sinut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on kyse siitä, että riveriläiset ja maunolaiset nyt kilpailevat markkinaosuudesta arvostelemalla toisiaan. Kumpikin lahko on harhassa eikä kummankaan opeilla voi kukaan pelastua. Kumpikin osapuoli on väärä profeetta, joten siinä suhteessa tämä kilpailu on jonnin joutavaa.

        Sinun opetuksesi ovat myös niin huonoja ja harhaoppisia, ettei olisi mikään ihme, että näitä eksytyksiä paljastavia videoita tulisi sinusta Mauno lisääkin. Tällä foorumilla on ollut paljon aloituksia, joissa on paljastettu sinun eksytyksesi.

        Itse uskon, että sinun aikasi on kulunut loppuun ja isommat jyräävät sinut.

        Rauhan tervehdys.

        Voisitko kertoa miten olen harhassa? Oletko katolilainen kenties, judaisti vai ateisti?

        Siunauksin, MM.


      • Anonyymi
        Ingenjör_81 kirjoitti:

        Rauhan tervehdys.

        "Ihmistenkö suosiota minä nyt etsin vai Jumalan? Tai ihmisillekö pyydän olla mieliksi? Jos minä vielä tahtoisin olla ihmisille mieliksi, en olisi Kristuksen palvelija." - Galatalaiskirje 1:10

        Maine jos tässä suuressa luopumuksen ajassa on hyvä, olisin paremminkin huolissani kuin hyvilläni! Tämä oli jae aikanaan, joka tuli kun TV7 otti käsittelyyn allekirjoittaneen, kun paljastin heidän aviorikoksensa, torontolaiset taustansa ja epäterveet ilmiöt kanavalla, joista on noussut useita skandaaleitakin otsikoihin Jalovaarasta Tiaiseen ja Maldonadosta Herzogiin.

        Mutta voin todeta, että viime päivinä olen saanut paljon rohkaisevaa, kiittävää ja siunaavaa palautetta johtuen tästä törkeästä videosta, jossa epärehellisesti leikellen taustamusiikilla vaikuttaen luodaan kuvaa eikä objektiivisesti käsitellä asiaa. Jopa otsikko on plagioitu. Ei tämä ole mikään koetteluvideo, vaan pilkkavideo.

        Uskonpuhdistajat eivät olleet mitenkään suosittuja myöskään aikansansa, kun paljastivat paavin kirkon mädännäisyyden, vaan Martti Luther itse toteaa: "Samoin nykyään Lutherin nimi on maailman mielestä kaikkein vihattavin: se joka minua kiittää, tekee suuremman synnin kuin kukaan epäjumalanpalvelija, rienaaja, valapatto, huorintekijä, aviorikkoja, murhaaja, varas."

        Jos olet suosittu ja pidetty Sodomassa, onko se hyvä merkki vai paha? Loot ei ollut suosittu tai pidetty, vaan sanoivat: "Tuo yksi on tullut tänne asumaan muukalaisena, ja yhtäkaikki hän alati pyrkii hallitsemaan. Nytpä me pitelemmekin sinua pahemmin kuin heitä" (1.Moos. 19:9). Loot ei ollut suosittu, vaan "kaiken maailman hylkiö" tuhon omaksi vihityssä kaupungissa.

        Mitä me tähän sanomme? Apostoli Paavalin sana on hyvä vastaansanojille, kun häntä syytettiin eksyttäjäksi kehoituspuheiden tähden ja joutui tämän heti ensimmäiseen kirjeeseensä kirjaamaan.

        "Sillä meidän kehoituspuheemme ei lähde eksymyksestä eikä epäpuhtaasta mielestä eikä ole kavaluudessa puhuttua; vaan niinkuin Jumala on katsonut meidän kelpaavan siihen, että meille uskottiin evankeliumi, niin me puhumme, emme, niinkuin tahtoisimme olla mieliksi ihmisille, vaan Jumalalle, joka koettelee meidän sydämemme.

        Sillä me emme koskaan ole liikkuneet liehakoivin sanoin, sen te tiedätte, emmekä millään tekosyyllä voittoa ahnehtineet; Jumala on todistajamme, emmekä ole etsineet kunniaa ihmisiltä, emme teiltä emmekä muilta, vaikka me Kristuksen apostoleina olisimme voineet vaatia arvonantoa; vaan me olimme lempeät teidän keskuudessanne, niinkuin imettävä äiti, joka vaalii lapsiansa; niin mekin, teitä hellien, halusimme antaa teille, ei ainoastaan Jumalan evankeliumia, vaan oman henkemmekin, sillä te olitte meille rakkaiksi tulleet." - 1. Tessalonikalaiskirje 2:3-8

        Siunauksin, MM.

        Voi voi sentään Mauno !

        Mitä ihmettä tämä oikein on taas kerran:

        " Uskonpuhdistajat eivät olleet mitenkään suosittuja myöskään aikansansa, kun paljastivat paavin kirkon mädännäisyyden, vaan Martti Luther itse toteaa: "Samoin nykyään Lutherin nimi on maailman mielestä kaikkein vihattavin: se joka minua kiittää, tekee suuremman synnin kuin kukaan epäjumalanpalvelija, rienaaja, valapatto, huorintekijä, aviorikkoja, murhaaja, varas." "

        Otat Lutherin esimerkiksi jostakin hyvästä !

        Etkö tämän vertaa ole asiaa tutkinut ja lukenut, kyse on murhaajasta ja kiduttajasta hänen kohdallaan:

        Opiskele oppi-isäsi historia, jonka lutherilainen kirkko on myöntänyt ja anteeksi pyytänyt:

        Tässä siis Luther !

        https://freepathways.wordpress.com/2010/09/13/anteeksipyynto-2010/

        Tässä ote tuosta:

        Luterilaisten anteeksipyynnön tausta
        Luterilaisen maailmanliiton yhdestoista yleiskokous kokoontui 20.-28.7.2010 Stuttgartissa. Yksi kokouksen pääaiheista oli historiallinen sovinto, luterilaisten kirkkojen anteeksipyyntö mennoniittien uskonyhteisöltä maailmanlaajuisesti. Kysymys on 1500-luvulta lähtien tapahtuneista anababtistien eli uudestikastajien vainoista, jotka johtivat Euroopassa raakaan väkivaltaan: mestauksiin, elävältä roviolla polttamisiin ja muihin maallisen hallinnon kirkkojen tuella harjoittamiin julmuuksiin. Toisin sanoen katolisen kirkon kahleista vapautuneet protestantit murhasivat toisia protestantteja ja käyttivät siinä katolisen kirkon inkvisitiosta tuttuja, mitä julmimpia menetelmiä.

        Tässä tarkennusta noihin kidutuksiin ja tappamisiin:

        Kertomukset väkivallasta tallella – Marttyyrien peili
        Tuhansia uudestikastettuja tuomittiin kuolemaan julmilla tavoilla. H
        eitä kidutettiin eri tavoin,
        poltettiin roviolla,
        mestattiin,
        hirtettiin,
        hukutettiin
        ja haudattiin elävältä.
        Heiltä riistettiin lapset ja omaisuus. Myös heidän teologisia kirjoituksiaan tuhottiin polttorovioilla.
        ---------------

        Tässä ote tuolta anteeksipyynnöstä Lutherin toimista:

        -------------

        Kysymys on 1500-luvulta lähtien tapahtuneista anababtistien eli uudestikastajien vainoista, jotka johtivat Euroopassa raakaan väkivaltaan: mestauksiin, elävältä roviolla polttamisiin ja muihin maallisen hallinnon kirkkojen tuella harjoittamiin julmuuksiin.

        Toisin sanoen katolisen kirkon kahleista vapautuneet protestantit murhasivat toisia protestantteja ja käyttivät siinä katolisen kirkon inkvisitiosta tuttuja, mitä julmimpia menetelmiä.

        Reformaation isät Martti Luther ja Philip Melanchthon antoivat arvovaltansa ja teologisen tukensa vainoille ja väkivallalle puheillaan ja kirjoituksillaan. Dokumentit osoittavat, että Luther ja Melanchthon antoivat useita jyrkkiä ja väkivallan sallivia lausuntoja uudestikastajista. He eivät pelkästään hyväksyneet ihmisten vainoamista ja heihin kohdistettua fyysistä väkivaltaa, vaan jopa kannustivat vallanpitäjiä siihen sekä maallisin että teologisin perustein.

        Silloinen maallinen hallinto käytti arvovaltaisten kirkonmiesten tuomitsevia puheita ja kirjallisia lausuntoja hyväksi uudestikastajiin kohdistamansa vainon legitiimeinä perusteluina. Keisarikunnassa laadittiin uskonpuhdistajien tukemana laki, joka mahdollisti vainoamisen ”laillisesti”.

        Luther joutui ottamaan kantaa anabaptisteiksi nimitettyjen kristittyjen tappamiseen vuonna 1527. Hän antoi suostumuksensa laille ja kuolemantuomioille, vaikka tapahtumia hänen omien sanojensa mukaan olikin ”kauheaa katsella”.
        -------------------------

        Kuinka kaiken tämän jälkeen voit korottaa Lutheria ???

        Voi voi voi Mauno !


      • Anonyymi
        Ingenjör_81 kirjoitti:

        Rauhan tervehdys.

        Voisitko kertoa miten olen harhassa? Oletko katolilainen kenties, judaisti vai ateisti?

        Siunauksin, MM.

        Olet kysellyt ennenkin tuota, missä olet harhassa. Kun keskusteluun on kopioitu valtava määrä erilaista näyttöä, kyselet edelleen, missä olet harhassa. Tässä on yksi esimerkki siitä, miten olet täysin harhassa:

        Mauno Mattila pilkkaa Jumalaa kauhujen kuninkaaksi
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18275655/mauno-mattila-pilkkaa-jumalaa-kauhujen-kuninkaaksi

        Ei sinulla ole mitään halua kuunnella palautetta ja tehdä parannusta. Olen sitä mieltä edelleen, että sinun sensaationhakuiset opetuksesi ovat täynnä virheitä.

        "Oletko katolilainen kenties, judaisti vai ateisti?"

        Sinulla on tapana luoda stereotypioita toisista ihmisistä ja sitä kautta torjua kaikki varteenotettava kritiikki, joka kohdistuu sinuun. Katolisillakin voisi olla jotain todella huomionarvioista sinusta, vaikka itse en hyväksy heidän oppejaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet kysellyt ennenkin tuota, missä olet harhassa. Kun keskusteluun on kopioitu valtava määrä erilaista näyttöä, kyselet edelleen, missä olet harhassa. Tässä on yksi esimerkki siitä, miten olet täysin harhassa:

        Mauno Mattila pilkkaa Jumalaa kauhujen kuninkaaksi
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/18275655/mauno-mattila-pilkkaa-jumalaa-kauhujen-kuninkaaksi

        Ei sinulla ole mitään halua kuunnella palautetta ja tehdä parannusta. Olen sitä mieltä edelleen, että sinun sensaationhakuiset opetuksesi ovat täynnä virheitä.

        "Oletko katolilainen kenties, judaisti vai ateisti?"

        Sinulla on tapana luoda stereotypioita toisista ihmisistä ja sitä kautta torjua kaikki varteenotettava kritiikki, joka kohdistuu sinuun. Katolisillakin voisi olla jotain todella huomionarvioista sinusta, vaikka itse en hyväksy heidän oppejaan.

        Niin tuohan oli Maunolta selvä olkinukke / olkiukko !

        "Oletko katolilainen kenties, judaisti vai ateisti?"

        Ja siten täysin asiatonta, jolla Mauno siis pyrki viemään toiselta keskustelijalta uskottavuuden !

        Häpeä Mauno !

        Jos yleensä siihen kykenet !


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        tällainen lyhyt tiktok-video tuli vastaan, jossa opetetaan ääri-menestysteologiaa ja vaikutelma on kuin jostain barbiemaailmasta, jossa Jeesuksesta on tehty Ken-barbi! Paljon olen Suomessa kuullut, mutta tämä on yksi pahimmista menestysteologia video pätkistä.

        https://www.youtube.com/watch?v=NzkN9CNpvkA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tällainen lyhyt tiktok-video tuli vastaan, jossa opetetaan ääri-menestysteologiaa ja vaikutelma on kuin jostain barbiemaailmasta, jossa Jeesuksesta on tehty Ken-barbi! Paljon olen Suomessa kuullut, mutta tämä on yksi pahimmista menestysteologia video pätkistä.

        https://www.youtube.com/watch?v=NzkN9CNpvkA

        Jaakobin kirje 2

        1 Veljeni, älköön teidän uskonne meidän kirkastettuun Herraamme, Jeesukseen Kristukseen, olko sellainen, joka katsoo henkilöön.

        2 Sillä jos kokoukseenne tulee mies, kultasormus sormessa ja loistavassa puvussa, ja tulee myös köyhä ryysyissä,

        3 ja te katsotte loistavapukuisen puoleen ja sanotte: "Istu sinä tähän mukavasti", ja köyhälle sanotte: "Seiso sinä tuossa", tahi: "Istu tähän jalkajakkarani viereen",

        4 niin ettekö ole joutuneet ristiriitaan itsenne kanssa, ja eikö teistä ole tullut väärämielisiä tuomareita?

        5 Kuulkaa, rakkaat veljeni. Eikö Jumala ole valinnut niitä, jotka maailman silmissä ovat köyhiä, olemaan rikkaita uskossa ja sen valtakunnan perillisiä, jonka hän on luvannut niille, jotka häntä rakastavat?

        6 Mutta te olette häväisseet köyhän. Eivätkö juuri rikkaat teitä sorra, ja eivätkö juuri he vedä teitä tuomioistuimien eteen?

        7 Eivätkö juuri he pilkkaa sitä jaloa nimeä, joka on lausuttu teidän ylitsenne?

        8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;

        9 mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia.

        10 Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.

        11 Sillä hän, joka on sanonut: "Älä tee huorin", on myös sanonut: "Älä tapa"; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja.

        12 Puhukaa niin ja tehkää niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva.

        13 Sillä tuomio on laupeudeton sille, joka ei ole laupeutta tehnyt; laupeudelle tuomio koituu kerskaukseksi.


      • Anonyymi

        Mauno Mattilan hyvin harhaoppisesta, suorastaan kabbalistisesta Selännekoodista on tehty asiallinen aloitus tähänkin foorumiin.

        "Mauno Mattilan rimanalitus: Selännekoodi 8+13

        Ajattelin, että Mattila olisi tehnyt pohjanoteerauksen, kun hän levitti Jeremiah Johnssonin väärää profetiaa, että Trump olisi Jumalan pasuuna. Nyt Mauno Mattila on keksinyt sensaatiomaisen uutisen, että jääkiekkoilija Teemu Selänteen elämä olisi jokin profeetallinen ennusmerkki ja kutsuu tätä asiaa uudella YouTube-videollaan nimeltä: Selänne koodi 8 13.

        Mattila alkaa etsiä ennusmerkkejä vähän sieltä ja täältä ja tekemään aasinsiltoja erilaisten asioiden välillä. Mattila on siis tehnyt oman versionsa Da Vinci -koodista. Herätkää jo hyvät ihmiset ja hylätkää Mauno Mattila. Hän on väärä profeetta ja eksyttäjä."

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/15595661/mauno-mattilan-rimanalitus-selannekoodi-8+13


      • Anonyymi

        https://yle.fi/a/74-20074017

        Analyysi: Alexander Stubb palaa kotiin voittajana – nyt hänen on helpompi onnistua
        Kokoomuksella on nyt vahva värisuora ulkopolitiikassa

        Alexander Stubb on Suomen 13. presidentti.


    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      M:n mielestä kaikki muu on harhaoppia paitsi oma oppi.
      Suomen Siion ei ole menestysteologian ja äärikarismaattisuuden vallassa niinkuin M uskottelee itselleen ja muille.
      Muut henkivallat ja harhaopit kyllä riehuu.

      Mitkä ovat M:n hedelmät hänen "oikeaoppisessa srk:ssa" ja virheettömässä ?

      Matteuksen mukaan 7:16

      Heidän hedelmistään te tunnette heidät. Eihän orjantappuroista koota viinirypäleitä eikä ohdakkeista viikunoita?

    • Anonyymi

      Maunolaisuus edustaa lahkolaisuutta nimeltä *eriseuraisuus."

    • Anonyymi

      Psalmien kirja 150:6

      Kaikki, joissa henki on, ylistäkää Herraa! Halleluja!

      Mitä herraa maunolaiset ylistävät ?
      - siitäkin voisi tehdä videon pätkän todistukseksi

    • Anonyymi

      Oletko koskaan nähnyt M. Mattilan ylistävän uskossa Jeesusta Kristusta ?

    • Anonyymi

      Mauno Mattila on tehnyt reilut 400 videota kuluneen 7 vuoden aikana joilla hän on jahdannut työkseen kaikkia Suomessa toimivia seurakuntia ja Pyhän Hengen täyteisiä kristittyjä! Mattila on tuominnut käytännössä lähes kaikki muut kristilliset toimijat vaarallisiksi eksyttäjiksi, jotka vievät uskovaisia helvettiin, ainoastaan oman itsensä Mattila on tietenkin jättänyt tuomitsematta eli hän on samalla korottanut itsensä ainoaksi "puhdasoppiseksi".

      Rapsodia teki lopulta sen mikä suomalaisten seurakuntien olisi pitänyt tehdä jo vuosia sitten. Eli paljasti tämän Perkeleen kätyrin saatanallisen palvelutyön, joka ei ole saanut mitään muuta aikaan tänne Suomeen kuin epäuskoa, hajaannusta ja sitä että yksittäiset kristityt ovat tulleet samanlaisiksi ylimielisiksi toisten tuomitsijoiksi kuin mitä heidän oma esikuvansa, tämä veljien armoton syyttäjä Mattila itse on!

      Katsokaa toi koko dokumentti ja jos ette näe totuutta niin jokin on kyllä todella pahasti pielessä omassa suhteessanne elävään Jumalaan! Jakakaa tätä videota kaikkialle, jotta uskovaiset pääsevät näkemään karun totuuden tästä Mauno Mattilasta:
      https://www.youtube.com/watch?v=O9bAMECF2O8

      • Anonyymi

        En olisi uskonut näin rohkeaa tekstiä jossa:

        "Yhtä kaikki nämä uneksijat saastuttavat lihan; he halveksuvat herrautta, herjaavat kirkkauden henkiolentoja. Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: 'Rangaiskoon sinua Herra!'" (Juuda 8-9),
        ja

        "Nuo uhkarohkeat, itserakkaat eivät kammo herjata henkivaltoja, vaikka enkelitkään, jotka väkevyydeltään ja voimaltaan ovat suuremmat, eivät lausu heitä vastaan herjaavaa tuomiota Herran edessä" (2 Pietari 2:10-11).

        Sinulla on ehkä vielä mahdollisuus parannukseen, joka kannattaa tehdä. Herra armahtakoon sinuakin!


    • Anonyymi

      Mauno Mattila ei ole minun veljeni Herrassa! Hän aloitti kyllä alunperin Hengessä, kunnes Saatana meni häneen samoin kuin kävi aikoinaan myös Juudakselle, kun Saatana meni häneen ja Juudas petti Jeesuksen. Mauno Mattila eksyttää valeveljenä monet valheillaan helvettiin.

      Katsokaa tuo video kaikessa rauhassa läpi niin ehkä Herran Henki vielä saa sydämenne avautumaan niin, että pääsette irti siitä perkeleen paulasta mihin paholainen on vanginnut myös monia teistä toteuttamaan omaa pahaa tahtoaan.

      Tää video kannattaa levittää ihan kaikkialle, jotta Mattilan kylvämille sadoille muiden syyttelyvideoille saadaan tervettä vastapainoa: https://www.youtube.com/watch?v=O9bAMECF2O8

      • Anonyymi

        River seurakunta ja sen perustaja Rodney Howard-Browne esimerkkinä !

        Voi voi voi !

        Torontolaisuutta !

        Toiminta Toronton siunauksessa
        Toronton siunaus on tunnettu hurmosilmiöstä, jota kutsutaan "pyhäksi nauruksi", jonka eräs tunnetuimmista levittäjistä on ollut Rodney Howard-Browne. Se on levinnyt maailmanlaajuisesti yhdestä seurakunnasta, Kanadan Torontossa toimivasta Toronto Airport Vineyard -seurakunnasta.[6] Nykyinen ”pyhän naurun” julkisuus ja suosio on johdettavissa mm. Howard-Browneen ja Toronto-ilmiöön. Howard-Browne ja Toronto-liike tekivät laajalti tunnetuksi ja tutuiksi ilmiöitä, joita oli esiintynyt rajoitetumpina paljon aikaisemminkin.[7]

        Jos tuota ei vieläkään näe vääräksi ja väärän hengen toiminnaksi ja manifestiaatioiksi, niin umpisokea silloin on ja on täysin kykenemätön arvioimaan muita !

        En kuitenkaan puolustele Maunoa, hän on mielestäni pahasti paisunut ja ylpistynyt ja toimii monella tapaa väärin !

        Mutta nyt siis ovat arvostelijoina ja arvioijina ne, jotka itse ovat ihan todella syvässä metsässä !


    • Anonyymi

      https://yle.fi/a/3-12209916

      Seurakunnat

      Uskontoa brändätään nyt yritysmaailman keinoin myös Suomessa – startup-seurakunta Loft markkinoi somessa evankeliumia nuorille

      Startup-yritysten lailla tavoitteellisia ja kokeilunhaluisia seurakuntia on perustettu useita eri puolille Suomea. Niitä syntyy, koska ihmiset hakeutuvat kaltaistensa pariin. Toisaalta nuoret haluavat erilaista toimintaa kuin ikääntyneet seurakuntalaiset.

      Nea Laasonen (vas.), Miro Ryynänen, Neela Laasonen ja Juha-Matti Laasonen kuuluvat Loft-seurakunnan perustajaperheisiin.

      Kokoomuspolitikko Jenni Laasonen kertoo, että hänelle seurakunta ja politiikka ovat kaksi erillistä asiaa.

      Itä-Suomen yliopiston tutkijan Rony Ojajärven mielestä uskonyhteisöjen pirstaloituminen pieniksi yhteisöiksi kertoo osaltaan nykymaailman yksilökeskeisyydestä

      JAANA KAINULAINEN

      1.12.2021 5:55

      Yritysmaailmasta tuttu kasvuhakuinen startup-ideologia valtaa alaa uskonnollisissa yhteisöissä Suomessa.

      Startup-henkiset seurakunnat haluavat kasvaa mahdollisimman nopeasti ja tehdä asioita uudella tavalla.

      Kun vasta perustettu startup-yritys tavoittelee yrityksen kasvua kiihtyvällä myynnillä, niin seurakunta pyrkii nopeasti kasvattamaan seurakunnan kokoa eli jäsenmäärää: myyntituotteena on tällä kertaa evankeliumi.

      Kysymys on myös seurakuntien toimintatapojen uudistamisesta. Vanhat tavat ja raamit eivät kiinnosta etenkään nuoria.

      Uudet, pienet ja rennoiksi itseään markkinoivat seurakunnat haluavat tarjota perinteisen kirkon ja seurakunnan tilalle pienen yhteisön, jossa voi olla samanhenkisten seurassa.

      Yritysmaailmasta tuttuja termejä ja ajatusmalleja käytetään etenkin vapaissa valtion kirkosta erillisissä suunnissa kuten helluntai- ja vapaaseurakunnissa.


      Loft-seurakunta on yksi monista uusista uskovien yhteisöistä

      Suomeen on perustettu viime vuosina kymmeniä uusia seurakuntia, joista helluntailaisia startup-seurakuntia on kymmenkunta. Yksi tällainen on Joensuuhun vuosi sitten perustettu Loft-seurakunta.

      Viiden perheen, kymmenen alle 40-vuotiaan nuoren aikuisen pyörittämä seurakunta on nyt toinen helluntaiseurakunta kaupungissa. Loft haluaa kasvaa ja kertoo toimivansa ketterästi. Seurakunta kertoo, että ei tee jäsenhankintaa ollenkaan. Mutta seurakunta on aktiivinen ja panostaa paljon sosiaalisen mediaan.

      – Meillä on hyvä startup-pöhinä. Teemme paljon uutta ja kokeilemme. Jos joku asia ei toimi, niin voimme reagoida nopeasti ja käännämme suunnan, kertoo yksi perustajista Juha-Matti Laasonen.

      Tällä hetkellä Loft-seurakunnassa on tarjolla jumalanpalveluksen lisäksi miesten ja naisten iltoja sekä opiskelijailtoja.

      Teologian tutkija Rony Ojajärvi: "Vaarana on seurakuntien politisoituminen"

      Talousajattelun ja -retoriikan liittäminen uskontoon ei ole uutta, vaan sillä on pitkät perinteet kirkkohistoriassa. Mutta myös omat seurauksensa.

      – Jotkut seurakunnat voivat muuttua esimerkiksi oikeistolaisemmiksi, jos siellä ajatellaan yritysmaailman kautta ja käsittein. Toisaalta talousretoriikka on myös tapa kutsua ihmisiä seurakuntaan, koska taloudellinen kieli on usein tuttua ja se antaa kuvan menestyvästä seurakunnasta, jossa voi myös itse menestyä, toteaa teologian tutkija Rony Ojajärvi Itä-Suomen yliopistosta.

      Myös yksi Loft-seurakunnan perustajajäsenistä on poliitikko, kokoomuksen kaupunginvaltuutettu Jenni Laasonen.

      Pitkään kuntapolitiikassa mukana ollut Laasonen ei ole noussut esiin kärjekkäillä poliittisilla ulostuloilla vaan häntä voisi luonnehtia maltilliseksi toimijaksi.

      Laasonen pitää seurakuntaa ja politiikkaa kahtena erillisenä asiana, vaikka yhdistäviäkin tekijöitä löytyy.

      – Miksi olen politiikkaan lähtenyt on halu tehdä hyvää ja vaikuttaa ihmisten ja perheiden hyvinvointiin ja sama seurakunnan perustamisessa että koen, että olemme täällä tekemässä hyvää Joensuun parhaaksi.

      .Loft-seurakunnalla on näyttävät, juuri saneeratut tilat Joensuun teollisuusalueella vain muutaman kilometrin päässä keskustasta. Korkeaan tilaan kokoonnutaan rukoilemaan ja saunomaan tai vaikka pelaamaan biljardia.

      Viidestä perustajaperheestä neljä asuu Joensuussa ja yksi Tampereella. Mukana toiminnassa on opiskelijoita, yrittäjiä, kotiäitejä ja virkamiehiä ja -naisia.

      – Me perheet kannamme vastuun seurakunnan toiminnasta ja rahoituksesta. Maksut ja laskut lankeavat viime kädessä meille. Siksi esimerkiksi vuokraamme näitä tiloja.

      Toki pyrimme löytämään tukea, ja tulevaisuudessa tavoitteemme on auttaa muita ja mahdollisesti laajentua, toteaa Juha-Matti Laasonen.

      Kansainvälistyminen kuuluu usein startup-yritysten tavoitteisiin, mutta Loft-seurakunta ei ulkomaille tähyä.

      • Anonyymi

        Startup-seurakunnat ovat osa helluntaikirkon lähetystyön strategiaa

        Loft-seurakunta on yksi noin kymmenestä helluntaikirkon startup-seurakunnasta,

        joita on perustettu esimerkiksi myös Kuopioon, Poriin ja Hämeenlinnaan. Mukaan luetaan myös Vantaan Kivistössä toimiva Credo-seurakunta, joka järjestää esimerkiksi startup-jumalanpalveluksia. Tarjolla on seurakuntakulttuuria nuorille jäsenille.

        Suomen helluntaikirkon 2015 alkanutta laajentumista on kirkon sisällä verrattu elintarvikeketju Lidliin, jonka myymälät näyttävät samalta, mutta niiden toimintaympäristössä voi olla eroja.

        Kirkon sisällä on nyt kuitenkin ajatuksia luopua kasvuyritykseen vertautuvasta startup-termistä.

        – Olemme tulleet siihen tulokseen, että startup ei ole hyvä termi seurakuntiin liittyen, ja pyrimme siitä eroon, toteaa Riku Turunen. Hän vastaa Suomen helluntaikirkossa uusien seurakuntien perustamisesta ja toimii muun muassa Loft-seurakunnan tukihenkilönä.

        Suomen helluntaikirkolla on startup-työryhmä, joka auttaa uusien seurakuntien perustamisessa. Sen tavoitteena on seurakuntien ketjuttaminen niin, että samalla paikkakunnalla voisi toimia useita helluntaiseurakuntia.

        Turusen mukaan tavoitteena on myös, että uuden seurakunnan perustaneet säilyisivät Suomen helluntaikirkon alla, eivätkä eroaisi siitä.

        – Näiden seurakuntien oppi on sama, mutta jumalanpalveluskulttuurit eroavat toisistaan.

        Uuden seurakunnan perustaminen jo rekisteröidyn uskonyhteisön nimiin on helpompaa kuin uuden rekisteröiminen, joka vaatii vähintään 20 täysi-ikäistä henkilöä.

        Ihmiset hakeutuvat vapaisiin ja itselle sopiviin kupliinsa myös seurakunnissa
        Seurakuntien jakautuminen pienemmiksi yksiköiksi ja uusien uskonyhteisöjen perustaminen on maailmanlaajuinen ilmiö. Se on tullut tutuksi myös luterilaisen kirkon puolella, jossa on syntynyt seurakunnan sisälle erilaisia ja erillisiä uskonyhteisöjä.

        Kysymys on tutkijan mukaan yhteiskunnassa meneillään olevasta postmodernista ilmiöstä, jossa ihmisen individualismi ja vapaus korostuu.

        – Tällainen liikehdintä on tutkimusten mukaan tuttua luterilaisen kirkon puolella. Nuoret kokevat, että vahvat rakenteet ja opit omaava kirkko, johon suurin osa kansasta kuuluu, saattaa rajoittaa heidän uskoaan. Ihmiset siten etsivät sellaista pientä uskonyhteisöä, jossa heidän ajatteluaan ei liikaa rajoiteta.

        – Enemmän ihmiset individualistisesti yrittävät löytää sellaista yhteisöä, jossa he kokevat olevansa tarpeeksi pienessä yhteisössä, jossa heitä ei liikaa rajoiteta heidän ajatteluaan.

        Erilaiset uudet vapaamuotoiset uskonyhteisöt houkuttelevat nuoria. Yksi esimerkki tästä on muusikko Justin Bieber, joka on julkisuudessa tuonut vahvasti esiin kuuluvansa helluntailaiseen Hillsong-seurakuntaan.

        Kaikkiaan Suomessa toimii yli 260 helluntaiseurakuntaa ja liikkeeseen kuuluu noin 50 000 jäsentä.

        Suomen helluntaikirkko on suomalaisten helluntaiseurakuntien kattojärjestö, johon kuuluu noin 80 seurakuntaa.



        Lue lisää:

        Rokkaava citykirkko puree nuoriin aikuisiin Seinäjoella

        Nuoren avioparin perustama Houm-kirkko täyttää jo viisi vuotta ja laajentaa – vastuu ja ihmisten luottamus pelottaa, mutta samalla palkitsee


    • Anonyymi

      tällainen lyhyt tiktok-video tuli vastaan, jossa opetetaan ääri-menestysteologiaa ja vaikutelma on kuin jostain barbiemaailmasta, jossa Jeesuksesta on tehty Ken-barbi! Paljon olen Suomessa kuullut, mutta tämä on yksi pahimmista menestysteologia video pätkistä.

      https://www.youtube.com/watch?v=NzkN9CNpvkA

    • Anonyymi

      Liberaaliteologia on eksytys ja tuossa linkissä esitetään liberaaliteologia hyväksytävänä asiana vai mikä o sen tarkoitus kun Maunokriitikko listaa senkin että Mauno puhuu varoitavasti liberaaliteologiastakin.

      Se on Totuus ettei liberaaliteologia ole mitään muuta kuin valheoppia. Liberaaliteologia on vaarallinen ollut monelle. Itse tulin uskoon samaan aikaan erään "tutun" kanssa ja häneen liberaaliteologia vetosi ja hänestä tuli liberaaliteologi. Ei auttanut puheeni siitä että Raamattu on ylin ja ainoa oppilähdeauktoriteetti , josta Totuus tarkastetaan kun tulee eriäviä näkemyksiä. Mutta tämä oli liberaaliteologien joillakin opeille poissuljettua ja liberaaliteologia oli hänelle se korkein instanssi päättämään mikä ratkaisee totuuden.

      Mielestäni Mauno on yleisluontoisesti oikealla asialla ja hänen huomionsa ovat hengellisesti syvällisiä ja lahjomattomia, kompromisseja hyväksymättömiä.

      "Kun Herra tulee niin löytäneekö Hän uskoa?"

      " Monet menevät lavennettua tietä Helvettiin , harvat menevät kaitaa tietä Jeesus Ovesta sisään autuaaseen ikuiseen Elämään."

    • Anonyymi

      Mauno on tehnyt satoja videoita, joilla hän vastustaa elävän Jumalan seurakuntia ja palvelutyöntekijöitä. Vihdoin hänen tekemästä "palvelutyöstä" on tehty kunnon esittely. Kaikkien kristittyjen tulisi katsoa tämä video ja jakaa eteenpäin.,

      Kuinkakohan monet kristityt ovat jääneet kotiinsa seurakuntaan lähtemisen sijasta, kun ovat kuunnelleet tämän syyttäjän videoita vuosien mittaan? 😢

      Olen niin surullinen, kun ajattelen kaikkia niitä ihmisiä, jotka ovat tulleet petetyiksi tämän miehen tekemän työn kautta ja nyt karttavat kaikkea, missä Jumala todella tekee työtään. 😭Rukoillaan, että Maunon uhrit vapautuvat näistä uskonnollisista valheen mielenlinnakkeista ja löytäisivät tiensä sellaisiin seurakuntiin, jossa on Jumalan sydämen mukaisia pastoreita ja Jumalan Sanan opetusta. ❤🙏

      “My dear friends, don’t believe everything you hear. Carefully weigh and examine what people tell you. Not everyone who talks about God comes from God. There are a lot of lying preachers loose in the world. 1. Joh 4:1 MSG

      Suomennos: Rakkaat ystäväni, älkää uskoko kaikkea kuulemaanne. Punnitkaa ja tutkikaa huolellisesti sitä, mitä ihmiset kertovat teille. Kaikki, jotka puhuvat Jumalasta, eivät tule Jumalasta. Maailmassa on paljon valehtelevia saarnaajia vapaana. 1. Joh 4:1 MSG

    • Anonyymi

      Tällä Rapsodian tekemällä videollahan ei muuten edes väitetty, että Mauno Mattila olisi perkeleestä. Siinä sanottiin ainoastaan lopuksi totuus Raamatun valossa, että joko Mauno Mattilan eksyttäjiksi jo aiemmin tuomitsemat River ja TV7 ovat todella perkeleestä TAI sitten tämä heidän ainainen syyttäjänsä Mauno Mattila on itse perkeleestä.

      Todellisten kristittyjen on aika nousta nyt rohkeasti esiin puhumaan Evankeliumin totuuden puolesta. Sanon tämän nyt itse tässä ihan suoraan: Mauno Mattila ei ole minun veljeni Herrassa! Hän aloitti kyllä alunperin Hengessä, kunnes Saatana meni häneen samoin kuin kävi aikoinaan myös Juudakselle, kun Saatana meni häneen ja Juudas petti Jeesuksen. Mauno Mattila eksyttää valeveljenä monet heikot kristityt valheillaan lopulta helvettiin.

      Katsokaa uskovat tuo video kaikessa rauhassa läpi niin ehkäpä Herran Henki vielä saa sydämenne avautumaan niin, että pääsette irti siitä perkeleen paulasta mihin paholainen on vanginnut myös monia teistä toteuttamaan omaa pahaa tahtoaan, kun antaudutte uskonnollisuuden demoneissa vainoamaan todellista elävää uskoa kaikissa niissä seurakunnissa, joissa Pyhä Henki on todella päässyt vaikuttamaan. Lainopettajat ja fariseukset vainosivat myös aikoinaan Mattilan tavoin kaikkein kiivaiten Jeesusta ja Hänen todellisia opetuslapsia!

      Tää video kannattaa levittää ihan kaikkialle, jotta Mattilan kylvämille sadoille kristillisten seurakuntien syyttelyvideoille saadaan tervettä Raamatullista vastapainoa ja näkökulmaa: https://www.youtube.com/watch?v=O9bAMECF2O8

      • Anonyymi

        Sinulla itselläsi on nyt ns. oma lehmä ojassa selvästikin !

        Älä viitsi jankata !

        Tässä vastinetta sinulle:

        River seurakunta ja sen perustaja Rodney Howard-Browne esimerkkinä !

        Voi voi voi !

        Torontolaisuutta !

        Toiminta Toronton siunauksessa
        Toronton siunaus on tunnettu hurmosilmiöstä, jota kutsutaan "pyhäksi nauruksi", jonka eräs tunnetuimmista levittäjistä on ollut Rodney Howard-Browne. Se on levinnyt maailmanlaajuisesti yhdestä seurakunnasta, Kanadan Torontossa toimivasta Toronto Airport Vineyard -seurakunnasta.[6] Nykyinen ”pyhän naurun” julkisuus ja suosio on johdettavissa mm. Howard-Browneen ja Toronto-ilmiöön. Howard-Browne ja Toronto-liike tekivät laajalti tunnetuksi ja tutuiksi ilmiöitä, joita oli esiintynyt rajoitetumpina paljon aikaisemminkin.[7]

        Jos tuota ei vieläkään näe vääräksi ja väärän hengen toiminnaksi ja manifestiaatioiksi, niin umpisokea silloin on ja on täysin kykenemätön arvioimaan muita !

        En kuitenkaan puolustele Maunoa, hän on mielestäni pahasti paisunut ja ylpistynyt ja toimii monella tapaa väärin !

        Mutta nyt siis ovat arvostelijoina ja arvioijina ne, jotka itse ovat ihan todella syvässä metsässä !


    • Anonyymi

      Otin nopeasti hiukan selvää tuosta River seurakunnasta ja vastaan tuli monesti tuo menestysteologia. Ja pikavilkasulla se touhu ei vaikuttanut hyvältä. Jumala kutsuu ihmisiä palvelemaan lähimmäistään eikä kerryttämään rikautta itselleen. Oman elämän pelastamisella tulee sen menettämään. Ihminen ei tarvitse enempää menestystä kuin, että tulee toimeen ja voi auttaa lähimmäistään.

      Omaan korvaan aika lujaa särähti kysyinen video. Tuli fiilis, että aivan kuin jotain B-luokan toimintaelokuvaa katsoisi. Jonkun Maunon videon nähneenä en muistaakseni ole harhaopin levitystä havainnut. Tuossa videossa oli opetusta syntisyydestä ja Maunon puhe sen asian tiimoilta täysin oikeassa. Videon tekijän mukaan ilmeisesti ihminen ei enää olisi eikä tekisi syntiä sen jälkeen kun on tullut uskoon. Tämmöinen opetus on väärä opetus. Synti on pysyvä osa ihmistä, sitä ei pääse karkuun ja voi käydä niinkuin Maunon koira-vertauksessa, että se alkaa vetämään. Tuon asian esittäminen videossa harhaoppina pisti aika isosti silmään. Mauno myös tuomitsee nämä sateenkaaritouhut mikä on raamatunmukaista. "Sormella osoittelua" olen kuitenkin havainnut Maunon videoissa, mitä ei välttämättä tarvitsisi tehdä. Jos havaitsee veljen tekevän syntiä, olisi siitä nuhdeltava sävyisästi eikä riidanhaluisesti. Piikittelyllä saa kyllä vasta puolen henkselit poikki. Jotain pitkälle vietyjä tulkintojaki olen myös huomannut mutta, näissä Mauno kuitenkin selvästi kertoo että näin on hänen omasta mielestään. Siihen vielä otan kantaa, kun video soimaa Maunon julistusta synnistä ja parannuksen teosta: mielestäni tässä on yksi kristityn tärkeimpiä asiota "Ota ristisi ja seuraa minua". Jokaisen täytyy taistella omaa ristiään ja omia pahoja taipumuksiaan vastaan. Ei sillä tavoin pelastu, että antautuu omien himojen vietäväksi ja samalla mielessään ajattelee, että nyt kun uskon Jeesukseen niin pelastun. Tosin Jumala voi, silloin omassa armosaaan pelastaa.

      Mielestäni kyseinen video on vain omien asioiden pönkittämistä. Maunossakin on omat virheensä niin kuin kaikissa meissä, mutta video tuntui ampuvan yli.

      T. Pastorin poika

      • Anonyymi

        Moni ylpeä pastori poika tulee löytämään itsensä lopulta helvetistä. Raamattu varoittaa meitä juuri Mattilan kaltaisista tekopyhistä fariseuksista, jotka ovat todellisuudessa pilalleleikattuja pahoja työntekijöitä! Raamattu nimittää Mattilan tavoin toimivia koiriksi.

        Jumala ei ole koskaan kutsunut yhtäkään omaa lastaan toisista kristityistä “varoittelemisen palvelutyöhön”. Jokaisen olisi syytä lukea tämä, joka paljastaa paholaisen parhaiten menestyneet juonet kristittyjen harhaanjohtamisessa: https://rapsodia.info/jumalaa-vihaavat-kristityt-varokaa-noita-koiria-2/


    • Anonyymi

      Monet ovat, (tässäkin ketjussa) väärässä ja tietämättömiä sekä "laiskoja" itse tutkimaan ja lukemaan Jumalan Sanaa.

      Paavali, oli TAIVAASSA ja sai sieltä oppinsa suoraan Jumalalta kuten Mooses.

      Gal. 1:12
      12 enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut.

      OPETETTU!

      Fil. 3:
      17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.

      NYT havaitse Paavalin näistä asioita kirjoittaessa ASIAYHTEYS eli juuri harhaopit!
      LUE tämä Filippiläiskirje!

      1 Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.
      2 Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja.

      ja koko KIRJE!

      Nyt Aloistus jae ja YDIN:
      Fil. 3:
      17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.

      ja tämä on esim käännetty jossain, että
      tehkää kuten minä teen ja seuratkaa minun veallustani.

      eli olkaa minun seuraajiani.

      Paavali oli USEIN nälissään ja heikko ja "vajavainen" ja kärsi puutetta ja kurjuutta oli yli tarpeen.

      eli ei menestystä eikä "voitto voimaa", vaan Herran seuraamista ja sen kautta sitten hengellinen täydellinen voitto voima.

      ja vaikka tiesi että on kohdusta asti valittu ASE, Jumalan kädessä ei ollut edes varma pelastuksesta!

      "11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista."

      eli me olemme Jumalan armon ja laupeuden ansiosta mitä olemme ja pelastumme emme omien tekojen tai ansioiden persuteella vaan Jumalan RAKKAUDEN ja armon vaikutuksesta.

      Intoa monella on, mutta tulee olla myös taitoa ja tietoa.

      Nyt, on lopunaika, eli tämä ajan jakson loppu hetki, ja paljon tulee vielä eteen ja suuria eksyksiä!

      Herran omat sanat:

      Matt. 24:
      24 Sillä vääriä kristuksia ja vääriä profeettoja nousee, ja he tekevät suuria tunnustekoja ja ihmeitä, niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin.

      kuka sitten on kestävä ja millä perusteella.

      Joten lukekaa Jumalan Sanaa ja RIIPPUKAA kiinni Herrassa.
      eikä PietariKIN ollut eksyttäjä kuten Galatalaiskirjeestä voimme havaita sekä sitten Jerusalemin kokous.

      AP 15
      ja koko Galatalaiskirje.
      Joten tulee eksyttäjiä sekä perkeleen omia, seurakunnan, Herran Ruumiin se on seurakunta, sisälle.

      KAIKKI ovat nyt eksyssissä kuka enemmän kuka vähemmän.

      Näettää siltä että kukaan ei kuule mitä Herra sanoo.
      eli Mitä Jumalan Henki sanoo seurakunnalle.
      Kuten ilmestyskirjan ilmoitusket ovat.

      eli, naiset ja lapset hallisevat ja ovat sitten saanneet miehet harhaan ja epäuskoon..

      Jumala olkoon meille KAIKILLE armollinen.

    • Anonyymi

      Rauhan tervehdys.

      On selvästi syytä avata, että miksi uskovainen on syntinen ja pyhä yhtä aikaa, kun se nousee jälleen kysymykseen. Yhä useammin huomaa tämän tiedon olevan hukassa.

      "Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä." - 1. Johanneksen kirje 1:8

      Menestysteologisissa piireissä joskus opetetaan synnittömyysoppia, joka tulee tuosta saastaisen hengen vaikutuksesta, niin ettei ihminen enää koe eikä näe syntejänsä, vaikka ne olisivat kuinka räikeitä tahansa. Siksi lopuksi ihmetellään, kun nousee kohut ja skandaalit kuten Patrick Tiaisen tai Pirkko Jalovaaran kohdalla, että miten se meni näin pitkälle?

      Pyhä Henki kristityssä tekee hänet alati heikoksi, koska heikoissa Herra on väkevä, mutta sitä vastoin saastainen henki paisuttaa ja lopulta sokaisee niin, että ihminen ajattelee olevansa synnitön ja riuhtoo lihassa luullensa olevan vahvakin.

      Erityisen vakavaa tämä on, jos "sanomme ettei meillä ole syntiä" eli syntien tunnustuksen sijaan, jota Isä Meidän rukous opettaa päivittäiseksi, julistetaankin ääneen: "Olen synnitön, olen synnitön!" Tämä onkin kaikista pahinta ylpeyden syntiä, joka työntää kauas Vapahtajan sellaisesta.

      Mitenkä sitten tämä jae Raamatusta, jota on paljon käytetty vanhurskauttamisoppia vastaan, jota sanana jo useimmat kauhistuu ymmärtämättä vanhurskautta ja luulemalla sitä omaksi hurskaudeksi.

      "Kuka ikinä hänessä pysyy, hän ei tee syntiä; kuka ikinä syntiä tekee, hän ei ole häntä nähnyt eikä häntä tuntenut." - 1. Johanneksen kirje 3:6

      On täysin mahdotonta, että armahdettu uudestisyntynyt tekee syntiä uskossa, mutta yhtäkaikki on täysin varmaa että hän tekee syntiä. Eikö kuulosta hullulta?

      Tätä on syytä avata apostoli Paavalin kuvauksella itsestään.

      "Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu." - Roomalaiskirje 7:15-17

      Koko luku olisi syytä lukea, mutta tässä apostoli Paavali kertoo mitä hän on Pyhän Hengen valaisemana.

      Jumalaton ihminen paatuneessa tilassaan tehtyä syntiä, hän ei näe sitä, koska hän tekee syntiä sydämensä kyllyydestä ja pitää sitä jopa jonkinlaisena oikeutenaan. Hän nauttii siitä kokematta tunnontuskia, mutta uskovaista harmittaa pitkän aikaa oma paha ajatuskin.

      Huomaa tässä yksi ainoa sana: "ENÄÄ". Jotakin oli apostolin elämässä muuttunut, niin että synnintekijä ei enää ollut hän eli hänen sisimpänsä ja sydämensä.

      Uskovainen voi tehdä syntiä, mutta sen tekijä ei suoranaisesti ole hänen sydämensä, koska siellä ei enää asu synti, vaan hänen lihansa. Ulkonaisesti tällä ei ole eroa, mutta ero tulee siinä että uskovainen inhoaa syntiä, katuu ja tekee parannusta tunnustaen syntinsä, mutta jumalaton on suruton mitä tulee syntiinsä.

      Kuta lähempänä olet Jumalaa, sitä enemmän näet pienen pienetkin pahat ajatuksesi, itsekkäät motiivisi ja synnit jotka eivät edes näy muille ulospäin, mutta mitä kauemmaksi menet Jumalasta ja mitä vähemmän on Totuuden Henkeä, sitä sokeammaksi tulet.

      Se, joka sanoo olevansa synnitön, on hengellisesti täysin sokea eikä Pyhä Henki ole hänessä, vaan hän on itse itsensä eksyttämä, niinkuin Johannes kirjoittaa.

      Yhtäältä se, joka ei tiedä olevansa Jumalan silmissä täysin kelpaava, syytön ja pyhä (vanhurskautettu), ei ole vielä uskonut evankeliumia, ei ole pukenut päälleensä Kristusta Jeesusta ja vielä luottaa itsenänsä kelpaavan Jumalalle. Jumalalle ainoa kelpaava on Jeesus Kristus ja se, joka Häneen pukeutuu tarttumalla uskon kautta armoon. Aamen.

      "Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien." - 1. Johanneksen kirje 2:1-2

      Siunauksin, MM.

      • Anonyymi

        Sinulle itsellesi tuohon asiaan, eli harhakuvitelmiin omasta itsestään kiinteästi liittyen seuraava:

        Gal. 6:3 Sillä jos joku luulee jotakin olevansa, vaikka ei ole mitään, niin hän pettää itsensä.

        1. Kor. 8:2 Jos joku luulee jotakin tietävänsä, ei hän vielä tiedä, niinkuin tietää tulee;

        Näissä on sinun oman ongelmasi ydin, Mauno !

        Nuo luulot ja harhakuvitelmat taas tulevat ylpeydestä ja paisuneisuudesta !

        Ne siis aiheuttavat lihallisuutta ja paisuneisuutta ja pöhöttymistä, joka paistaa pahasti sinusta Mauno.

        Eli väärä suunta, nyt et itse mene pienuutta kohti, vaan siitä poispäin !


      • Anonyymi

        Niin ja Mauno !

        Olet sanonut itse irtisanoutuneesi menestysteologiasta.

        Mutta tuollainen toiminta, jota sinä harjoitat, kuuluu olennaisena osana menestysteologiaan.

        Eli sinusta on tullut ns. "kaikkitietävä" !

        Sinä kommentoit ja otat kantaa lähes kaikkeen taivaan ja maan väliltä ja kaikessa sinä olet ehdoton ja "oikeassa". siis ainakin omassa mielessäsi.

        Kuvittelet varmaan olevasi Jumalan suuri uskon soturi.

        Siis sellainen kiiltävähaarniskainen ritaari,joka lyö kaikkea miekallasi surutta ja kovaa.

        Tämä ei ole eikä ollut Jeesuksen tapa ja tyyli, vai oliko Mauno ?

        Ennemminkin niiden fariseusten ja kirjanoppineiden tapa ja tyyli ja asenne !

        Eukö totta ?

        Voistitko edes tämän kerran mennä Herrasi eteen kysymään Hänen arvioitaan sinusta ja toiminnastasi ?

        Pyydän sitä hartaasti.

        Jos sen teet, niin toivon sinun viipyvän Herran edessä kyllin kauan, jotta Herra pääsee ääneen ja sinun omat sielulliset ajatukset vaimenevat.


    • Anonyymi

      Mauno Mattila on valehtelija

      Tämä käy ilmi selkeästi, kun tarkastellaan nyt tätä hänen kirjoittamaa yhtä kommenttia, jossa hänellä on aikalailla kaikki niin kaukana totuudesta kuin olla voi. Mauno Mattila kirjoitti Facebookin Lopunajat toteutuu ryhmässä näin, koskien tätä Rapsodian julkaisemaa videota "Onko Mauno Mattila Suomen suurin eksyttäjä": https://www.youtube.com/watch?v=O9bAMECF2O8

      Mauno Mattila kirjoittaa: "Videon takana on Rapsodia yhteisö, joka opettaa Jeesuksen kärsineen helvetissä saatanan kiusattavana, sen johtaja pastori Chris Oyikhilome istuu kullatuilla sohvilla puhumassa rahasta ja Suomessa toimintaa johtaa talousrikoksista Oulussa tuomittu Jukka-Pekka Saarela.
      Kanavalla julistetaan köyhyys kiroukseksi ellei jopa synniksi, niin että rikkaus on merkki Jumalan siunauksesta. Mikähän merkki on sitten talousrikoksista saatu tuomio?
      Rapsodia edustaa ääri-menestysteologiaa ja siinä valossa ymmärrän, että kyseinen videon tekijän motiivin. Tässä räikeä esimerkiksi köyhien maahan polkemisesta jonkinlaisessa barbiemaailmasta, jossa Jeesuksesta tehdään Ken barbi.
      https://www.youtube.com/watch?v=NzkN9CNpvkA "

      Maunon epätarkkuudesta kertonee sekin, että hän ei saa edes kirjoitettua asiaan liittyvien henkilöiden nimiä oikein (pastori Chris Oyakhilome ja Jussi-Pekka Saarela). Ja kuten myös esimerkiksi Tapio Ruohomäki jo oikoikin näitä Maunon paksuja valheita kullatuista tuoleista ja väitteistä, että Jeesus olisi muka kärsinyt helvetissä Saatanan kiusattavana, niin tähän voi lisätä, että pastori Chris ei todellakaan istu kullatuilla tuoleilla puhumassa rahasta eikä hän myöskään opeta tuolla tavoin mitä Mauno valehteli kommentissaan. Ja mitä tulee pastori Chrisin opetuksiin taloudellisesta menestyksestä ja rahasta, kun tarkastelemme hänen opetuksia kokonaisuutena, niin näiden edellä mainittujen osuus jää alle 5% tasolle.

      Rapsodia-kanavalla ei todellakaan julisteta köyhyyttä kiroukseksi tai jopa synniksi!! Rikkaus tosin voi kyllä olla merkki Jumalan siunauksesta. Mauno luulee ymmärtävänsä videon tekijän todellisen motiivin sitä kautta, että hän leimaa heidät ääri-menestysteologian edustajiksi. Mutta jälleen kerran Mauno meni ihan metsään. Rapsodia edustaa puhtainta Jeesuksen Kristuksen evankeliumin ja Raamatun Sanan opetusta mitä tässä maailmassa on tänä päivänä. Ja se köyhyysteologeja pelottava menestys-sana on myös ihan täysin Raamatun mukainen asia. Menestys seuraa väistämättä todellisia Jumalan palvelijoita, kuten voimme havaita tapahtuneen läpi koko Raamatun historian.

      Rapsodia ei myöskään polje köyhiä maahan jonkinlaisesta barbiemaailmasta käsin kuten Mauno väittää. Pastori Chrisillä on oma hyväntekeväisyys säätiö köyhien auttamista varten. Pastori Chris rakentaa mm. kouluja, maksaa opintoja lapsille ja toimittaa ruoka-apua suuressa mittakaavassa ( https://rapsodia.info/chris-oyakhilome-foundation-international-saatio/ ). Rapsodia ei ole myöskään tehnyt Jeesuksesta Ken-barbieta, kuten Mauno väittää.

      Mauno Mattilasta ei vaan yksinkertaisesti löydy totuutta, kuten voimme tästäkin huomata, koska Mauno tekee isänsä Perkeleen tekoja. Perkele on valehtelija ja kaiken valheen isä. Mauno Mattila tekee tietenkin sitä, mitä hänet vallanneet demonit tahtovat hänen tekevän. Mauno tuhoaa ja vainoaa Saatanan kätyrinä todellista kristinuskoa. Mutta mikä tässä kaikessa nyt ihmetyttää kaikkein eniten on se, että miksi niin monet ns. ”uskovaiset” puolustavat Mauno Mattilan ”kunniaa”, kun tätä pahimman luokan uskonnollista fariseusta vastaan on nyt tässä ”hyökätty” Rapsodia tekemän asiallisen analyysin muodossa.

      Mutta oikeastaan kaikkein eniten tässä hämmästyttää se, että miksi niin monet HYVÄT USKOVAISET OVAT NYT YHÄ EDELLEEN VAAN NIIN HILJAA?

      Todellisten kristittyjen olisi nyt korkea aika nousta rohkeasti esiin puolustamaan Jumalan Sanan totuutta ja todellisia Jumalan Sanan palvelijoita näitä Saatanan syyttäjiä vastaan. Täältä löytyy erinomainen kirjoitus näistä Maunon kaltaisista pahoista työntekijöistä, joita Raamattu nimittää ihan suoraan koiriksi: https://rapsodia.info/jumalaa-vihaavat-kristityt-varokaa-noita-koiria-2/

    • Anonyymi

      "Rapsodia edustaa puhtainta Jeesuksen Kristuksen evankeliumin ja Raamatun Sanan opetusta mitä tässä maailmassa on tänä päivänä."

      Tämä lause todistaa, että olet todella eksyksissä. Sinusta ja tuosta Rapsodiasta tulee mieleen lähinnä jokin vihreidein puoluekultti.

    • Anonyymi

      Mauno on oikeassa. Menestysteologia ja torontolaisuus ovat humbuugia.

    • Anonyymi

      Nämä Rapsodialaiset ottavat pari lausetta raamatusta mitkä miellyttävät heitä itseään ja heidän tarpeitaan ja perustelevat näillä kaiken. Loppu raamattu onkin heille hepreaa.

      • Anonyymi

        Eihän Rapsodian videolla edes syytetty tai tuomittu suoraan ketään, toisin kuin Mauno Mattilan tekemillä videoilla, joissa leimataan kaikki suoraan vaan armotta eksyttäjiksi. Rapsodia kääntää palvelutyönään Rapsodia päivän sanaa, joka on koko maailman laajimmalle levinnyt kristittyjen tekemä yhteistyö yli seurakunta rajojen. Nykyään sitä käännetään jo yli 8000 eri kielelle!

        Mauno Mattilan "palvelutyön" hedelmä taas on epäuskoa, riitaa, tuhoa ja hävitystä Kristuksen ruumiille. Mauno ei ole onnistunut itse rakentamaan yhtään mitään! Hän on pelkkä Saatanan tekemän tuhon instrumentti! Tässä maassa ei ole kukaan lietsonut niin paljoa vihaa, eripuraa, epäuskoa ja hajaannusta kuin mitä Mauno Mattila näillä tekemällään yli 400 veljien syyttämisvideolla!

        Mistä tämä teidän Mattilalaisten typeryys oikein sikiää, kun kirjoitatte "Opilliset erot jäävät perustelematta Raamatulla. Lopussa arviointi itsekunkin opin alkuperästä olisi saanut jäädä tekemättä."

        Videollahan nimenomaan perusteltiin Raamatulla se, että jompi kumpi on puoli tässä konfliktissa on 100% varmuudella perkeleestä. Mutta videon tekijät eivät kuitenkaan itse edes sanoneet sitä päivän selvää tosiasiaa ääneen, että Mauno Mattila on tietenkin perkeleestä. Videolla kunnioitettiin jokaisen vapautta tehdä itse omat valintansa ja johtopäätöksensä sen suhteen, että kukin määrittäköön itse sen, että kenen oppi on perkeleestä ja kenen Jumalasta!

        Syntisiä maailman ihmisiä tulee kehottaa parannuksen tekoon, ei uudestisyntyneitä kristittyjä, joiden on määrä vaeltaa sen synnin ja vanhan syntisen luonnon sijasta nyt UUTENA LUOMUKSENA Jumalan vanhurskaudessa ja Sanan totuudessa! Naiivin sinisilmäiset ja Raamatun suhteen ymmärtämättömät uskovaiset menevät helposti siihen Saatanan vipuun, että jos joku vaan puhuu Jeesuksesta niin hän on silloin aina veljemme Herrassa. Ei ole! Mauno Mattila ei ole veljeni Herrassa! Mauno on Saatanasta! Ja hän toteuttaa pimeyden valtakunnan agendaa, sillä hän hajottaa työkseen Suomen seurakuntia Perkeleen käsikassarana ja eksyttää uskovia eroon paikallisista seurakuntayhteyksistä.

        Tällä videolla nimenomaan perusteltiin Raamatulla hyvin selkeästi se, että jompi kumpi on puoli tässä konfliktissa on 100% varmuudella perkeleestä. Mutta videon tekijät eivät kuitenkaan itse edes sanoneet sitä päivän selvää tosiasiaa ääneen, että Mauno Mattila on tietenkin perkeleestä. Videolla kunnioitettiin jokaisen vapautta tehdä itse omat valintansa ja johtopäätöksensä sen suhteen, että kukin määrittäköön itse sen, että kenen oppi on perkeleestä ja kenen Jumalasta!

        Surullista nähdä miten niin monissa kristityissä puhuu uskonnollisuuden demonit. Rapsodia on kirjoittanut erinomaisen artikkelin aiheesta https://rapsodia.info/demonit-vihaavat-menestyvia-kristittyja-2/https://rapsodia.info/demonit-vihaavat-menestyvia-kristittyja-2/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän Rapsodian videolla edes syytetty tai tuomittu suoraan ketään, toisin kuin Mauno Mattilan tekemillä videoilla, joissa leimataan kaikki suoraan vaan armotta eksyttäjiksi. Rapsodia kääntää palvelutyönään Rapsodia päivän sanaa, joka on koko maailman laajimmalle levinnyt kristittyjen tekemä yhteistyö yli seurakunta rajojen. Nykyään sitä käännetään jo yli 8000 eri kielelle!

        Mauno Mattilan "palvelutyön" hedelmä taas on epäuskoa, riitaa, tuhoa ja hävitystä Kristuksen ruumiille. Mauno ei ole onnistunut itse rakentamaan yhtään mitään! Hän on pelkkä Saatanan tekemän tuhon instrumentti! Tässä maassa ei ole kukaan lietsonut niin paljoa vihaa, eripuraa, epäuskoa ja hajaannusta kuin mitä Mauno Mattila näillä tekemällään yli 400 veljien syyttämisvideolla!

        Mistä tämä teidän Mattilalaisten typeryys oikein sikiää, kun kirjoitatte "Opilliset erot jäävät perustelematta Raamatulla. Lopussa arviointi itsekunkin opin alkuperästä olisi saanut jäädä tekemättä."

        Videollahan nimenomaan perusteltiin Raamatulla se, että jompi kumpi on puoli tässä konfliktissa on 100% varmuudella perkeleestä. Mutta videon tekijät eivät kuitenkaan itse edes sanoneet sitä päivän selvää tosiasiaa ääneen, että Mauno Mattila on tietenkin perkeleestä. Videolla kunnioitettiin jokaisen vapautta tehdä itse omat valintansa ja johtopäätöksensä sen suhteen, että kukin määrittäköön itse sen, että kenen oppi on perkeleestä ja kenen Jumalasta!

        Syntisiä maailman ihmisiä tulee kehottaa parannuksen tekoon, ei uudestisyntyneitä kristittyjä, joiden on määrä vaeltaa sen synnin ja vanhan syntisen luonnon sijasta nyt UUTENA LUOMUKSENA Jumalan vanhurskaudessa ja Sanan totuudessa! Naiivin sinisilmäiset ja Raamatun suhteen ymmärtämättömät uskovaiset menevät helposti siihen Saatanan vipuun, että jos joku vaan puhuu Jeesuksesta niin hän on silloin aina veljemme Herrassa. Ei ole! Mauno Mattila ei ole veljeni Herrassa! Mauno on Saatanasta! Ja hän toteuttaa pimeyden valtakunnan agendaa, sillä hän hajottaa työkseen Suomen seurakuntia Perkeleen käsikassarana ja eksyttää uskovia eroon paikallisista seurakuntayhteyksistä.

        Tällä videolla nimenomaan perusteltiin Raamatulla hyvin selkeästi se, että jompi kumpi on puoli tässä konfliktissa on 100% varmuudella perkeleestä. Mutta videon tekijät eivät kuitenkaan itse edes sanoneet sitä päivän selvää tosiasiaa ääneen, että Mauno Mattila on tietenkin perkeleestä. Videolla kunnioitettiin jokaisen vapautta tehdä itse omat valintansa ja johtopäätöksensä sen suhteen, että kukin määrittäköön itse sen, että kenen oppi on perkeleestä ja kenen Jumalasta!

        Surullista nähdä miten niin monissa kristityissä puhuu uskonnollisuuden demonit. Rapsodia on kirjoittanut erinomaisen artikkelin aiheesta https://rapsodia.info/demonit-vihaavat-menestyvia-kristittyja-2/https://rapsodia.info/demonit-vihaavat-menestyvia-kristittyja-2/

        Te toistelette noita pastoti Chrisin kirjoituksia, Olisi hyvä ottaa Raamattu käteen, käydä pastorinne kirjoitukset läpi Raamatun kanssa. Ovatko kirjoitukset raamatullisia?
        Onko niissä Jeesuksen Kristuksen sovitustyö?
        Niissä kyllä mainitaan Jeesus, mutta missä yhteydessä?
        Miksi koette tarpeelliseksi demonisoida Mattilaa? Pelkäättekö,, että joku havahtuu ja lähtee seurakunnastanne?
        On ihan oikein olla iloinen, ja hienoa, jos saa olla terveenä. Mutta tärkeintä on ihmisen sielun pelastus iankaikkiseen elämään.
        Edelleenkin olen sitä mieltä, että videolla oli pahasti tehty tuo itse kunkin alkuperän arviointi. Minusta siinä tehtiin vakava synti.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja tuosta löytyy erittäin hyvää asian käsittelyä menestyksestä Raamatun valossa tarkasteltuna: https://rapsodia.info/menestysteologia-saako-kristitty-menestya-2/

        Kirjoituksessa mainitaan kuningas Salomo. Hän todellakin sai runsaasti viisautta ja omaisuutta. Mutta olisi ollut hyvä kertoa, että Salomo luopui Herrasta hankkimalla liian paljon kultaa, hevosia Egyptistä ja vaimoja. Vaimoissa oli paljon niitä, jotka harjoittivat epäjumalan palvontaa, ja Salomon sydän luopui Jumalasta. Herra rankaisi Salomoa siten, että tämän pojan aikana valtio jaettiin.


    • Anonyymi

      Tuossa linkissä kun on tuo aiheeseen sopivia raamatun paikkoja niin niissä kylläkin puhutaan ennemminkin hengellisistä aarteista kuin mammonasta. Nyt on tainnut mennyt puurot ja vellit sekasin ja sieltä puurokattilasta kiskotaan kaksin käsin.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Onko Mauno tässä kirjoituksessa fariseus vai saddukeus kun tätä Raamatunjaetta näin tälleen käytetään tuossa linkissä? Mulle toi ei aukea mitä noi oikeastaan ovat ihan tarkalleen, mutta tiedän sen että näitä heidän mukamas hyviä opetuksia tulee pitää huonoina opetuksina vaikka ne voivat vedota järkeen paljossa että hyvin perustellaan ja oikein on, mutta se onkin Jumalan mielestä väärää opetusta, kun sitä valhettakin on joukossa myrkkynä oikean opetuksen seassa. Ja sitä valhetta harjaantumaton korva ei välttämättä kuule vaikka tuumiikin että kyllä mä osaan suodattaa valheet pois opista ja pitää van ne totuudet. Ilmeisesti Raamatun Vanhan Testamentin opettajia, joilla sitten jokin opillinen tai opillisia ero/eroja?

        Mutta näillä kummallakin oli opetuksessaan hapatetta, jota pitää yhä varoa? Mikä on tämä hapate? Olisiko se väärä opetus oikean opetuksen seassa?

        Ja ihan ruokatermimielenkiinnosta niin mikä on hapate? Onko se vahingollista ruuanlaitossa vai tarpeellista? Ainakin Kirjoitusten opetuksessa se on pahaa, kartettavaa.


    • Anonyymi

      Tämmöinen sattu facebookissa vastaan. Olin ehkä yhden videon Veikko Flinkiltä nähnyt ja vaikuttaa ihan terveen järjen mieheltä. Videosta saa muun kuin Maunon tai rapsodian kannan niin pystyy arvioimaan paremmin. https://m.youtube.com/watch?v=NEuL7k79eOo&t=10s

    • Anonyymi

      Ei meidän tule seurata ketään ihmistä kritiikittä, vaan seurata Jeesusta. Jos ei omassa sydämessä ole Henkeä, joka tuntee Paimenensa, joutuu kaikenlaisten eksyttäjien armoille. Mutta Jumala ei muutu. Jos "erehtymättömän" Mattilan tai menestysteologian nostaa korokkeelle, niin saa huomata olevansa niitä joille ei kasvanut juurta Kristukseen. Jumala siis käyttää ylimielistä Mattilaa seulomaan laumaansa: Hengellisesti laiska ei viitsi tutkia omia syntejään ja hankkii mielellään hyvän omantunnon tällaisen omavanhurskaan edeskäypän kautta. Nettimaailma ei ole seurakunta, mutta uskovien kommunikointikanava se on, jonka kautta uskovat voi kokea yhteyttä, jos ovat samassa rakkauden hengessä. Mattilalla ei ole Hengen hedelmiä: iloa, rakkautta, rauhaa. Hän ei ole Jeesuksen kaltainen paimen, joka antaisi henkensä lauman puolesta, vaan tarvitsee vain egolleen pönkittäjiä.

      1. Kor.11:18 Sillä ensiksikin olen kuullut, että kun kokoonnutte seurakunnankokoukseen, teillä on riitaisuuksia keskenänne, ja osittain sen uskonkin.
      11:19 Täytyyhän teidän keskuudessanne olla puolueitakin, että kävisi ilmi, ketkä teistä kestävät koetuksen.

    • Anonyymi

      On tämä ihme palsta, kun joka ketjussa nähdään saatanoita ja demoneja jokaisessa uskovaisessa, joka on eri mieltä jonkun postaajan kanssa. Menkää kaikki Jumalan sanan alle, tuomitkaa itsenne ja ruoskikaa itsestänne Jumalan lain avulla ulos harhaiset houreenne ja ottakaa sen jälkeen evankeliumista armo ja syntienne anteeksiantamus, älkääkä enää kielen syntiä tehkö.

    • Anonyymi

      Mauno Mattila pyrkii varoittamaan harha opeista

      River Kirkko on hyvin jenkki tyylinen lafka
      Sieltä se on lähtöisin, joten on Suomessa hyvin erikoinen!

      River Kirkon Suomeen tuojat ovat hyvin merkillisiä henkilöitä
      En suosittele River Kirkkoa kenellekkään

      Suomessa on Luterilaiset Seurakunnat, joita jokainen jäsen voi muuttaa ja antaa kehitysehdotuksia.
      Emme tarvitse mitään uutta River Kirkkoa

      • Anonyymi

        Varoitettu on kaiken aikaa harhaopista jota aina silloin tällöin kuulee julistettavan, että sapatti ei kuulu enää Uuden Liiton kristityille.
        Tämän pitäisi jokaisen lukutaitoisin ymmärtää, sapatti kuuluu myöskin Uuden Liiton kristityille.

        1234567---


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varoitettu on kaiken aikaa harhaopista jota aina silloin tällöin kuulee julistettavan, että sapatti ei kuulu enää Uuden Liiton kristityille.
        Tämän pitäisi jokaisen lukutaitoisin ymmärtää, sapatti kuuluu myöskin Uuden Liiton kristityille.

        1234567---

        Laita Raamatun jaje, jossa lukee " sapatti kuuluu kristityille jokaviikkoisesti vietettäväksi. Edelleeen kyseistä jajettta vailla, jota olen kysynyt jo n. 5-10krt?

        Äläkä laita mitä sattuu jajetta jos jotakin päätät lykkää tulemaan kuten viimeksi teit että laitoit jakeen, jossa luki ihan jotain muuta kuin se ajatus että "sapatti kuuluu kristittyjen vietettäväksi."

        Selef Urge


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita Raamatun jaje, jossa lukee " sapatti kuuluu kristityille jokaviikkoisesti vietettäväksi. Edelleeen kyseistä jajettta vailla, jota olen kysynyt jo n. 5-10krt?

        Äläkä laita mitä sattuu jajetta jos jotakin päätät lykkää tulemaan kuten viimeksi teit että laitoit jakeen, jossa luki ihan jotain muuta kuin se ajatus että "sapatti kuuluu kristittyjen vietettäväksi."

        Selef Urge

        Markus 2:27. Ja Hän sanoi heille: Sapatti on asetettu ihmistä varten.

        Sapatti kuuluu kymmenenkäskyn lakiin.

        Ilm.14:12. TÄSSÄ ON PYHIEN KÄRSIVÄLLISYYS, NIIDEN, JOTKA PITÄVÄT JUMALAN KÄSKYT JA JEESUKSEN USKON.

        Lakiin ja todistuksiin, elleivät he näin sano, ei heillä aamun koittoa ole.

        1234567---


    • Anonyymi

      Kaikista foorumin helluntailaisista, Maukka lienee vähiten harhaoppinen. Edustaa aiempaa, aitoa Helluntaiherätystä. Pelastuksestaan, vaikkei tietysti varmuutta, on siis ainakin toivoa. Käsittääkseni nk. helluntaikansaa. Julistaa evankeliumia ja tämä on sitä vanhaa hellureita.

      Nykypäivähän teillä on mitä okkultismia kelläkin. Kristuksen ylösnousemuksen vähättelyä ja yhdessä antikristittyjen okkultistien kanssa yhteisen sapatin viettoa: päivää, jolloin Jumala ei tehnyt työtä ja jolloin Kristus oli / on kuollut.

      Liekö alkujaan vauvakastettu, hänkin, kun ei Jumalan totinen sana ole päässyt hänestä täysin poistumaan.

      Virsi 178: 1-5
      1. Myös isämme uskoivat ennen
      ja kylvivät, leikkasivat.
      Me saarnaamme aikojen mennen
      kuin isämme saarnasivat:
      ”On täyttynyt aika, sen soi Jumala,
      on lähellä Kristuksen valtakunta.
      Siis kääntykää, nöyrtykää parannukseen
      ja suostukaa armahdukseen.”

      2. Kun Herramme tietänsä kulki,
      niin tultansa tartutti hän.
      Hän tuo vielä toivonsa julki:
      ”Sen tahtoisin taas syttyvän.”
      Hän Henkensä meillekin lahjoittaen
      myös tehtävän antoi niin vastuullisen:
      ”Nyt menkää ja kaikille julistakaa
      jo sanaani pelastavaa.”

      3. Hän, Kristus, on toivo myös maamme,
      siis häntä me rukoilemme.
      Ja Herralta taas kevään saamme,
      hän kasvun suo kylvöllemme.
      Nyt Jeesuksen nimessä korkeassa
      me saarnaamme anteeksiantamusta.
      Kun syntinen armon näin turvaksi saa,
      hän kiittää vain armahtajaa.

      4. On kasteessa siunaus pyhä,
      kun Herramme lahjoittaa sen.
      Hän kansansa turvaksi yhä
      tuo armonsa rikkauden.
      Ja ehtoollisella hän suo omilleen
      taas voimaa ja lohtua kilvoitukseen.
      Hän eksyneen etsii ja tallelle tuo
      ja sanallaan uudeksi luo.

      5. Nyt uskossa autuuden rantaa
      jo täältä me katselemme.
      Jo virtemme kiitosta kantaa,
      me toivossa riemuitsemme.
      Vaan kerran kun pääsemme Karitsan luo,
      soi laulumme uusi kuin pauhaava vuo.
      Se iäistä kiitosta Herralle soi,
      hän armahti, taivaaseen toi.
      🌿👑✨

    • Anonyymi

      En tiedä suomalaisten eksyttäjien järjestystä, mutta "Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa". Jos Maunolla olisi voimaa pelkkien sanojen sijasta, niin kyllähän se tiedettäisiin.

      "Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa, ja minun puheeni ja saarnani ei ollut kiehtovia viisauden sanoja, vaan Hengen ja voiman osoittamista, ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan."

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5479
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3375
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1855
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      21
      1699
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      13
      1447
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1327
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      21
      1295
    Aihe