Lapsen passi

Anonyymi-ap

Erottiin lapsen isän kanssa 6v sitten kun lapsi oli vauva. Siitä seurasi aika iso taistelu lapsesta, vastapuoli teki oikeastaan kaikkensa saadakseen lapsen yksinhuollon, mm. aiheettomia lasuja yms. Loppujen lopuksi lapsesta saatiin yhteishuoltajuus 4 vuotta sitten. Kaikki on sinänsä sujunut ookoo sen jälkeen, varsinkin viimenen vuosi on ollut mielestäni hyvä kun ollaan saatu lapsen asioista sovittua.

4 vuotta sitten hain lapsen passia ensimmäistä kertaa, lapsen isä ei suostunut antamaan lupaa poliisille joten passia ei myönnetty. Nyt kun tilanne on ollut parempi niin hän otti yhteyttä ja kysyi että jos jättää hakemuksen niin suostunko antamaan luvan passille, sovimme että kyllä se onnistuu ja hakemus yms. hoitui ihan hyvin.

Nyt kun passia ei alkanut kuulumaan, oletin että tulee minulle koska minä lähivanhempi ja lapsi viettää joka toisen viikonlopun isällään. Sain kuulla tänään puhelimitse poliisin lupapalvelusta, että hakemusta jättäessä isä oli laittanut oman puhelinnumeron lähetystunnuksen vastaanottajaksi ja ohjannut passin lähi kioskiin ja noutanutkin passin jo aikoja sitten kertomatta minulle.

Olen tästä ymmärrettävästi närkästynyt koska nyt hän ilmoitti että en tule passia koskaan näkemään. Eli sovinnollinen vaihe missä luulin meidän elävän olikin valetta ja koen ett minua on huijattu kun ei edes ilmoittanut hakeneensa passin kotiin.

Passin takaisin saamiseksi ei ole ymmärtääkseni mitään lainsäädäntöä, en tiedä joutuuko tässä oikeusteitse hakemaan sitä, siihen ei ole varaa. Ja uuden passin hakeminen aloittaa prosessin alusta ja lupaa kysytään häneltä jota tuskin antaa jos tietää että passi tulee minun osoitteeseen. En olisi kyllä itsekään suostunut jos olisin tiennyt tämän lopputuloksen.

5

256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ok. Paskamainen tilanne.

      Oikeusapua saa ilmaiseksikin jos tulot on huonot, ettei ole varaa maksaa.

    • Anonyymi

      Passinhan voi ilmoittaa varastetuksi, jota se tavallaan onkin.

      • Anonyymi

        Ja siis jos koet olemassa pienintäkään riskiä, että lapsi voitaisiin viedä luvatta maasta ja mahdollisesti jopa kaapata ulkomaille, niin tilanne kannattaa heti ilmoittaa viranomaisille. Osaavat sitten laittaa sen passin valvontaan.


      • Anonyymi

        Vielä yksi asia. Se, että tulee ilmoittamaan viranomaisille ja estämään passin käytön, jos tilanteessa ei päästä yhteisymmärrykseen, kannattaa ilmoittaa toiselle osapuolelle ennen kuin ilmoittaa. Ei uhkailleen, vaan kylmästi ilmoitusasiana. Pistät viestin tai jotain, sanot koska tulet ilmoittamaan asian, etkä ala väittelemään enempää. Annat hänen itse ottaa sinuun yhteyttä, jos hän haluaa asiaa sopia. Jos ei ole yhteydessä, niin teet sen ilmoituksen viranomaisille.

        Kyllä tilanne on veemäinen ja hankaloittaa elämää, mutta ei kannata jättää tuollaista riskiä leijumaan ilmaan.


    • Anonyymi

      Täällä ap. Ei ole syytä epäillä että veisi lapsen maasta. Lähinnä saattaa joskus 5 vuoden välein käydä ulkomailla. Lapsi minulla 75% eli lapsen ja isän tapaamisien välillä on 11 päivää jolloin voisimme lapsen kanssa matkustaa sukulaisiin englantiin lomamatkalle. Koska olen töissä saisin osittain oikeusapua mutta silti maksaa paljon. Ja siis annoin 10 päivää aikaa toimittaa passin minulle, ei toimittanut. Tein poliisille anastus ilmoituksen mutta selitin tilanteen rehellisesti ilmoituksessa. En usko että näen passia koskaan. Näin ollen lapseni ei pääse matkalle vieläkään :( enkä minäkään tai muut lapseni koska se olisi epäreilua plus että lapsi on isällään niin suppeasti että emme ehtisi kunnon reissuun muutamaksi päiväksi. Olen aika sanaton. Luulin että passi tulee vak osoitteeseen tai edes niin että molemmat huoltajat saisivat ilmoituksen kun passi on noudettavissa. Tästä opimme että etävanhempi voi luvan saatuaan passiin ohjata sen itselleen lähivanhemman tietämättä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6510
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2624
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2200
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1876
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1447
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe