Menin käymään hautausmaalla ja jo portista kuului kova iskelmämusiikki.
Siellä oli keskellä raktori ikkunat auki ja musiikki tuli sieltä, se oli kesätyöläinen,hän ei kuulema tiennyt, mutta olisikohan työn ottajan täytynyt neuvoa kuinka käyttäytyä.
Tuli mieleen ,että päivällä musiikkia ja yöllä potkitaan kiviä.
ajattelettomat nuoret
67
4626
Vastaukset
- Hintriika
Eiköhän loppupäätelmä ole hieman liian suoraviivainen. Tuskin hautakivien kaatajat ovat samoja, jotka päivällä hautausmaalla tekevät kesätöitä taskurahaa tienatakseen.
Toisaalta minut ainakin saa kyyneliin moni vanha iskelmä, jota nuorena sen nyt edesmenneen rakkaan kanssa tanssittiin... Tietenkin volyymiin on syytä kiinnittää huomiota. Tai käyttää korvalappuvehkeitä, niin ei häiritse muita. Minulla ei olisi mitään sitä vastaan jos haudassa maatessani saisin kuulla jotakin iskelmiä, esim. Kielon jäähyväiset tai Kuolleet lehdet ja muuta "tunnelmaan sopivaa".
- iskelmä
Kyllä minä itsekin pitäisin ennemmin musiikista ,mutta nämä meidän vanhemmat olivat sen ajan ihmisiä että vähän kunnioitusta
- Onneksi siellä ei kuulla
iskelmä kirjoitti:
Kyllä minä itsekin pitäisin ennemmin musiikista ,mutta nämä meidän vanhemmat olivat sen ajan ihmisiä että vähän kunnioitusta
Jos minä kuulisin kuolemani jälkeen Vesa-Matti Loirin lauluja, niin silloin tietäisin joutuneeni helvettiin.
Onneksi siellä ei kuulla kirjoitti:
Jos minä kuulisin kuolemani jälkeen Vesa-Matti Loirin lauluja, niin silloin tietäisin joutuneeni helvettiin.
on mahtava.
- soilike
Mieluummin korvalappustereot, työhönottajan olisi pitänyt neuvoa..
Muistoa kunnioittavia ja surevia häiritsee kaikki, joka tuntuu hautausmaan rauhaa rikkovalta tai epäkunnioittavalta.
Kesätyöläinen voisi kuitenkin rauhassa keventää oloaan hautausmaalla, meille kaikille jälkeenjääneille ankeassa ympäristössä, kuunnellen muita häiritsemättä musiikkiaan.
Ei nuoret osaa ajatella niin kauas.
Minäkään , sitten haudassa maaten, en paheksu haudankaivajan viheltelyä, piereskelyä, eukon haukkumista kännykkällä , kun hän täyttää hautaa tilaisuuden jälkeen. Se on elämää.
Se ei enää merkitse ”höykäsen pölähdystäkään” siellä, jossa ollaan, tai sit ei olla missään.
Minä muuten haluaisin kuulla siellä Lavin balladeja, Mdk .- sinäkin
Hajupojan tekosia.
Mies kuitenkin olet koska et eukkosi haukkumisista haudanlevossa välittele. - muualla
sinäkin kirjoitti:
Hajupojan tekosia.
Mies kuitenkin olet koska et eukkosi haukkumisista haudanlevossa välittele.Onkohan teistä kukaan kuullut hautausmaan häpäisemisestä.
Siellä sattuu näet olemaan toistenkin hautoja ei vain teidän suvun.
Joten kaikki pitäisi ottaa huomioon kanssaihmiset,hautausmaa on hiljaisuuden paikka,sinne mennään muistelemaan ja suremaan omaisiaan,hyvinkin rakkaita poisnukkuneita.
Jos muualla ei ole musiikin kuuntelupaikkaa niin jääköön sitten kuuntelematta,tai vaihtaa työpaikkaa.Minä kun menen lähimmäiseni haudalle niin en kyllä halua että siellä iskelämusiikki soi.Haluan olla siellä hiljaisuudessa ja antaa aikaani poisnukkuneelle.Jos haluan musiikkia niin kuuntelen sitä sitten muualla.Miksikähän vainajatkaan ei saa olla rauhassa viimeisessä leposijassaan? - Suvi2
sinäkin kirjoitti:
Hajupojan tekosia.
Mies kuitenkin olet koska et eukkosi haukkumisista haudanlevossa välittele.sillä minuahan se ei kiinnosta pätkän vertaa.
Jos uskovien puheisiin on luottamista, en minä siellä haudassa olekaan, ruumiini vaan. Olen joko yläkerrassa tai sitten alakerrassa.
Varmaankin olen joku hajupoika, kun olen tuollaista mieltä. - muualla
Suvi2 kirjoitti:
sillä minuahan se ei kiinnosta pätkän vertaa.
Jos uskovien puheisiin on luottamista, en minä siellä haudassa olekaan, ruumiini vaan. Olen joko yläkerrassa tai sitten alakerrassa.
Varmaankin olen joku hajupoika, kun olen tuollaista mieltä.vaikka hautajaisissasi,mutta hautausmaa on pyhitetty paikka,se ei ole yksin omaan sinua varten.
Eikö millään mene ymmärrykseen,että siellä on paljon muita jotka haluavat kunnioittaa sitä harmoniaa minkä siellä kokee kulkiessaan.
Käske hautajaisvieraasi edeltäkäsin niinkauan kuin elät niin tulla vaikka kalmistoon arkkusi vierelle tanssimaan,kun siellä ei sattumoisin ole muita,mutta en tiedä onko sekään luvallista.
Oletteko te todella kuuskymmpisiä,jotka ette välitä kanssaihmisistä yhtään mitään,sitä ei uskoisi.Vai halutaanko näin tuoda esiin kaikenlainen häiriköintikin jopa hautausmaille. - Rauhaan
muualla kirjoitti:
vaikka hautajaisissasi,mutta hautausmaa on pyhitetty paikka,se ei ole yksin omaan sinua varten.
Eikö millään mene ymmärrykseen,että siellä on paljon muita jotka haluavat kunnioittaa sitä harmoniaa minkä siellä kokee kulkiessaan.
Käske hautajaisvieraasi edeltäkäsin niinkauan kuin elät niin tulla vaikka kalmistoon arkkusi vierelle tanssimaan,kun siellä ei sattumoisin ole muita,mutta en tiedä onko sekään luvallista.
Oletteko te todella kuuskymmpisiä,jotka ette välitä kanssaihmisistä yhtään mitään,sitä ei uskoisi.Vai halutaanko näin tuoda esiin kaikenlainen häiriköintikin jopa hautausmaille.Hajupoikaa te olette valmiit moittimaan,mutta mitä te olettekaan itse.
Jos hajupoika teitä pikkasen loukkaa täällä,niin heti huudetaan apuun serifiä,voi saasta mitä tekopyhyyttä.
Vai laitatteko te hajupojan syyksi tämänkin että hautausmaita saa tällälailla häväistä ja häiriköidä?Mutta muistakaa toki tämä,hautausmaa ei ole teidän yksityisomaisuuttanne,vaikka teidät joskus sinne haudataan ehkä,siitäkään ei pitäisi niin varma olla,missä se viimeinen lepopaikka sijaitsee. - ellumari
Suvi2 kirjoitti:
Varmaankin olen joku hajupoika, kun olen tuollaista mieltä.löytyy.
Siellä haudassa olevat vainajat, tai heidän luunsa eivät kuule, vaikka soisi minkälainen musa.
He eivät häiriinny rockista , eivätkä virren veisuusta.
Mutta jos he voisivat kuulla, niin arvelen, että useimmat kuuntelisivat mielimusiikkiaan, mikä saattoi useimmilla eläessään olla kevyttä - jopa iskelmiä.
Tietenkin surevan ihmisen mielestä kuulostaa lähes vainajan häpäisyltä kovaääninen soitto ja laulu, silloin kun itse ei välittäisi kuulla musiikkia ollenkaan. - Rauha
ellumari kirjoitti:
löytyy.
Siellä haudassa olevat vainajat, tai heidän luunsa eivät kuule, vaikka soisi minkälainen musa.
He eivät häiriinny rockista , eivätkä virren veisuusta.
Mutta jos he voisivat kuulla, niin arvelen, että useimmat kuuntelisivat mielimusiikkiaan, mikä saattoi useimmilla eläessään olla kevyttä - jopa iskelmiä.
Tietenkin surevan ihmisen mielestä kuulostaa lähes vainajan häpäisyltä kovaääninen soitto ja laulu, silloin kun itse ei välittäisi kuulla musiikkia ollenkaan.Vähän vain kunnioitusta,vaikka vainajat eivät kuule,silloinhan se on ilkivaltaa,kun sinne mennään vain huvikseen juhlimaan tanssimaan ja laulamaan iskelmiä.
Vaan jos ei ole minkäänlaisia tapoja niin menkää ihmeessä,ellei ole parempaa tanssipaikkaa.
Mutta sellaisille sanon,että ei ole ihme jos sitten nuoret ottavatkin esimerkkiä ja sotkevat haudat ja kivet kaatavat,kun vanhemmat antavat luvan tanssia ja laittaa jopa räikeän musiikin pauhaamaan.älkää sitten syyttäkö nuoria sellaisesta mitä itse opetatte. - ellumari
Rauha kirjoitti:
Vähän vain kunnioitusta,vaikka vainajat eivät kuule,silloinhan se on ilkivaltaa,kun sinne mennään vain huvikseen juhlimaan tanssimaan ja laulamaan iskelmiä.
Vaan jos ei ole minkäänlaisia tapoja niin menkää ihmeessä,ellei ole parempaa tanssipaikkaa.
Mutta sellaisille sanon,että ei ole ihme jos sitten nuoret ottavatkin esimerkkiä ja sotkevat haudat ja kivet kaatavat,kun vanhemmat antavat luvan tanssia ja laittaa jopa räikeän musiikin pauhaamaan.älkää sitten syyttäkö nuoria sellaisesta mitä itse opetatte.vielä tähän ikään mennessä tullut mieleenikään mennä tanssimaan ja juhlimaan hautausmaalle, eikä kukaan muukaan ole sellaisesta irtiotosta haaveillut.
Joku vain sanoi, ettei häntä häiritsisi vaikka hänen haudallaan tanssittaisiin. Niinkuin ei häiritsisikään.
Yksi yhteinen asia haudassa olevilla on, olivat he sitten eläessään minkä laatuisen musiikin ystäviä tahansa, tai vaikka eivät olisi väliittäneet koko musiikista : he eivät kuule siellä haudassaan mitään, eivät koe tulleensa häväistyiksi, vaikka hautausmaan kesätyöntekijä kuuntelisi hautoja kunnostaessaan iskelmämusiikkia.
Sinulta on kyllä mennyt tämä keskustelu jotenkin "ohi", jos olet käsittänyt, että suunnitteilla on mennä järjestämään hautausmaalle tanssit ja antaa sillä nuorille esimerkkiä, että tälläistä ja päälle hautakivet nurin ja hautoja sotkemaan.
Ei olla opettetu ketään pahan tekoon, jos puolustetan nuorten oikeutta kuunnella työskennellessään musiikkia. Äänen voimakutteen (musiikin) kannattaisi tietenkin kiinnittää huomiota, Siitähän tämä keskustelu taisi lähteäkin. - Rauha
ellumari kirjoitti:
vielä tähän ikään mennessä tullut mieleenikään mennä tanssimaan ja juhlimaan hautausmaalle, eikä kukaan muukaan ole sellaisesta irtiotosta haaveillut.
Joku vain sanoi, ettei häntä häiritsisi vaikka hänen haudallaan tanssittaisiin. Niinkuin ei häiritsisikään.
Yksi yhteinen asia haudassa olevilla on, olivat he sitten eläessään minkä laatuisen musiikin ystäviä tahansa, tai vaikka eivät olisi väliittäneet koko musiikista : he eivät kuule siellä haudassaan mitään, eivät koe tulleensa häväistyiksi, vaikka hautausmaan kesätyöntekijä kuuntelisi hautoja kunnostaessaan iskelmämusiikkia.
Sinulta on kyllä mennyt tämä keskustelu jotenkin "ohi", jos olet käsittänyt, että suunnitteilla on mennä järjestämään hautausmaalle tanssit ja antaa sillä nuorille esimerkkiä, että tälläistä ja päälle hautakivet nurin ja hautoja sotkemaan.
Ei olla opettetu ketään pahan tekoon, jos puolustetan nuorten oikeutta kuunnella työskennellessään musiikkia. Äänen voimakutteen (musiikin) kannattaisi tietenkin kiinnittää huomiota, Siitähän tämä keskustelu taisi lähteäkin.Niinhän se lähti juuri siitä,mutta tiedätkös sitä,että kipinästä tuli syttyy.
Minusta ei ole reilua ollenkaan tälläiset haudallatanssimis kirjotukset,nuoret saavat niin pian oppia tälläisistä asioista.
Ja onko sinulle joku tullut haudantakaa kertomaan etteivät kuule eivätkä näe mitään?
Miksi tähän musiikin kuunteluun tuotiin sitten esiin haudallatanssit?
Minä en niitä tuonut.
Ei sekään ole soveliasta työntekijöiltä kovan musiikin kuuntelu hautausmaalla,kuulotkeet on keksitty sitä varten ja kannettavat soittimet.
Toivon vain että nuoret ymmärtävät meitä paremmin,että jättävät tälläiset omaan arvoonsa.
Entä miksi papit siunaavat viimelepoon vainajan,huomaa että viimelepoon,sillä tarkoitetaan että nyt vainaja saa aivan rauhassa levätä,eikä meillä ole oikeutta mennä sinne tanssimaan eikä soittamaan kovaa musiikkia.
Eikähän sellaiset paikat ole muualla. - ellumari
Rauha kirjoitti:
Niinhän se lähti juuri siitä,mutta tiedätkös sitä,että kipinästä tuli syttyy.
Minusta ei ole reilua ollenkaan tälläiset haudallatanssimis kirjotukset,nuoret saavat niin pian oppia tälläisistä asioista.
Ja onko sinulle joku tullut haudantakaa kertomaan etteivät kuule eivätkä näe mitään?
Miksi tähän musiikin kuunteluun tuotiin sitten esiin haudallatanssit?
Minä en niitä tuonut.
Ei sekään ole soveliasta työntekijöiltä kovan musiikin kuuntelu hautausmaalla,kuulotkeet on keksitty sitä varten ja kannettavat soittimet.
Toivon vain että nuoret ymmärtävät meitä paremmin,että jättävät tälläiset omaan arvoonsa.
Entä miksi papit siunaavat viimelepoon vainajan,huomaa että viimelepoon,sillä tarkoitetaan että nyt vainaja saa aivan rauhassa levätä,eikä meillä ole oikeutta mennä sinne tanssimaan eikä soittamaan kovaa musiikkia.
Eikähän sellaiset paikat ole muualla.pelkää, että hautausmaalla kukaan rupeaa tansseja järjestämään!
Sanoit, että mielestäsi eivät ole ollenkaan reilua tälläiset haudallatanssimisjutut.
No, jos olet sitä mieltä, että nuoret saavat siitä "kipinästä" tulen, niin älä puhu enää koko tanssimisesta!Eihän kukaan muukaan puhu.
Sanoit toivovasi, että nuoret ymmärtävät meitä paremmin ja jättäisivät tälläise asiat omaan arvoonsa.
Olen aivan varma, että niin he tekevätkin.
Jättävät täysin omaan arvoonsa - fiksut nuoret.
Sinuakin rohkaisisin kiinnittämään huomiosi jhonkin muuhun...jos tanssikysymys on alkanut liikaa kiehtoa mieltäsi.
Voisit alkaa harrastaa jotain muuta liikuntalajia. Onko sinulla mahdollisuus käydä vaikka kuntosalilla - sauvakävelyllä ainakin. luulisin,
Valitse sellainen reitti,että voit käväistä vaikka hautausmaalla tarkistamassa, että kaikki on ok.! Jos joku hullu on siellä tanssimasssa, niin pystythän sinä nyt itsesi hillitsemään, ettei kaikenlainen rietas meno tempaise mukaansa. - Rauha
ellumari kirjoitti:
pelkää, että hautausmaalla kukaan rupeaa tansseja järjestämään!
Sanoit, että mielestäsi eivät ole ollenkaan reilua tälläiset haudallatanssimisjutut.
No, jos olet sitä mieltä, että nuoret saavat siitä "kipinästä" tulen, niin älä puhu enää koko tanssimisesta!Eihän kukaan muukaan puhu.
Sanoit toivovasi, että nuoret ymmärtävät meitä paremmin ja jättäisivät tälläise asiat omaan arvoonsa.
Olen aivan varma, että niin he tekevätkin.
Jättävät täysin omaan arvoonsa - fiksut nuoret.
Sinuakin rohkaisisin kiinnittämään huomiosi jhonkin muuhun...jos tanssikysymys on alkanut liikaa kiehtoa mieltäsi.
Voisit alkaa harrastaa jotain muuta liikuntalajia. Onko sinulla mahdollisuus käydä vaikka kuntosalilla - sauvakävelyllä ainakin. luulisin,
Valitse sellainen reitti,että voit käväistä vaikka hautausmaalla tarkistamassa, että kaikki on ok.! Jos joku hullu on siellä tanssimasssa, niin pystythän sinä nyt itsesi hillitsemään, ettei kaikenlainen rietas meno tempaise mukaansa.Et sinäkään siis pysty pitämään totuutta,toisin sanoen et ole ehkä sitämieltä että haudat saisivat olla rauhassa.
En ole missään sanonut että minua haudallatanssi kiehtoisi,mutta sinusta saa sen käsityksen.
Minulla on kyllä paremmat tanssi mahdollisuudet jos sitä kaipaisin,mutta työni on sellainen ettei ole paljon aikaa,eikä myös tarvettakaan.
En minä aloittanut tätä hautatanssia,vaan vastustan jyrkästi tälläisen intoilun,luulisi olevan sen verran jokaisella järkeä päässä että ei edes näin julkisuudessa sellaista mene sanomaan.Toivottavasti serifi poistaa tämän koko keskustelun.Eikä kannata alkaa herjaa heittämään tosiasialla,en herjaa minäkään sinua,vaikka mistä minä tiedän mikä sauvakävelijä ja tanssija olet.Mutta minulla vie työ aikani nuorten parissa,että ei ole paljon aikaa.Nyt ehdin tässä istuskella mutta pitää sitä paperityötkin välillä hoitaa,ja huomaan että ei tänne ikäihmisten palstoille kannata tulla.
Hyvää kesän jatkoa sinulle ja onnellista elämää. - ellumari
Rauha kirjoitti:
Et sinäkään siis pysty pitämään totuutta,toisin sanoen et ole ehkä sitämieltä että haudat saisivat olla rauhassa.
En ole missään sanonut että minua haudallatanssi kiehtoisi,mutta sinusta saa sen käsityksen.
Minulla on kyllä paremmat tanssi mahdollisuudet jos sitä kaipaisin,mutta työni on sellainen ettei ole paljon aikaa,eikä myös tarvettakaan.
En minä aloittanut tätä hautatanssia,vaan vastustan jyrkästi tälläisen intoilun,luulisi olevan sen verran jokaisella järkeä päässä että ei edes näin julkisuudessa sellaista mene sanomaan.Toivottavasti serifi poistaa tämän koko keskustelun.Eikä kannata alkaa herjaa heittämään tosiasialla,en herjaa minäkään sinua,vaikka mistä minä tiedän mikä sauvakävelijä ja tanssija olet.Mutta minulla vie työ aikani nuorten parissa,että ei ole paljon aikaa.Nyt ehdin tässä istuskella mutta pitää sitä paperityötkin välillä hoitaa,ja huomaan että ei tänne ikäihmisten palstoille kannata tulla.
Hyvää kesän jatkoa sinulle ja onnellista elämää.hyvää kesän jatkoa ja onnellista elämää sinullekin!
"Hautatanssista" sanoisin vielä, että kukaan kirjoittaja ei ole uhannut menevänsä tanssimaan haudalle. Ei ainoakaan.
Mitä mieltä olet sellaisesta jos joku toivoisi, etä hänen hautajaisissaan tarjottaisiin saattoväelle punssia? - Rauha
ellumari kirjoitti:
hyvää kesän jatkoa ja onnellista elämää sinullekin!
"Hautatanssista" sanoisin vielä, että kukaan kirjoittaja ei ole uhannut menevänsä tanssimaan haudalle. Ei ainoakaan.
Mitä mieltä olet sellaisesta jos joku toivoisi, etä hänen hautajaisissaan tarjottaisiin saattoväelle punssia?En ole sanonut että on luvannut mennä tanssimaan haudalle,vaan olen tuonut julki että en hyväksy sellaista musiikkia haudalla,mutta kun tuotiin esiin että jonku haudalla saa tanssia,niin sitä pidän pahana näin julkisesti sanottuna,sillä tiedän miten nuoriso ottaa onkeenssa kaikki mitä vanhemmat ihmiset sanovat.
ja eikö sitä ilmaistu siinä mielessä että on suotavaa haudallatanssi,kun kerran jo luvataan että minun haudalla saa tanssia.Mikä on väärin näin yleisellä palstalla luvattuna.
Kyllä olen ollut sellaisissa hautajaisissa missä on tarjottu punssia,se on henkilökohtainen asia jokaiselle.Mistä sinä sait sellaisen käsityksen että sanoin jonkun sanoneen menevänsä tanssimaan haudalle.En veikkonen sanonut sellaista,vaan todellakin tämä lupaus että minun haudallani saa tanssia,se on väärin näin palstoilla johon menevät lukemaan niin nuoret kuin iäkkäämmätkin.
Et taida ymmärtää mitä tuon esiin,vaikka näistä kivien kaato hommasta meillä on keskusteltu nuorten kanssa hyvin paljon ja kaikesta hautausmaahan liittyvistä häpäisy asioista.
Kiitos kommenteistasi ja hyvää kesää. näitä ruotsalaisten hautajaismenoja....sen jälkeen kun olen lukenut näitä vastauksia, ilmeisiä väärinkäsityksiä tai tahallisia väärinkäsityksiä.
Paljon menee aikaa, ennenkuin siellä koti-Suomessa hyväksyttäisiin sellaisia hautajaismenoja, mitkä täällä Ruotsissa ovat tavallisia.
On tavallista että kirkossa soitetaan kevyempää musiikkia, jazzia, jopa iskelmiä, jos tiedetään että vainaja on pitänyt tietynlaisesta musiikista.
On jopa tanssiesityksiä. Ei nyt buggia ja rockia, mutta sanoisko sitä "temppelitanssiksi", jazzbaletiksi tms. jos tanssi on ollut vainajalle tärkeätä.
Näitä menoja ei katsota kuoleman tai vainajan häpäisemiseksi, vaan KUNNIOITTAMISEKSI.
Monta kertaa on vainaja ehkä toivonut, että hautajaisiin ei tultaisi mustissa vaatteissa.
Musiikista työn äärellä...Haudankaivaminen, hautojen hoitaminen on joillekin työtä siinä kuin jollekin toiselle on konttorissa istuminen ja muu työnteko.
Musiikin kuuntelemisesta, olkoonkin sitten vaikka iskelmiä, ei kannata hirmustua, jos musiikki ei ole päällä korvia vihlovalla volyymillä.
Jotkut ei siedä kuunnella klassillista musiikkia tai oopperoita. Normaali toisten huomioon ottaminen on paikallaan.
Musiikki on muistutus meille, että elämä jatkuu.- ellumari
Rauha kirjoitti:
En ole sanonut että on luvannut mennä tanssimaan haudalle,vaan olen tuonut julki että en hyväksy sellaista musiikkia haudalla,mutta kun tuotiin esiin että jonku haudalla saa tanssia,niin sitä pidän pahana näin julkisesti sanottuna,sillä tiedän miten nuoriso ottaa onkeenssa kaikki mitä vanhemmat ihmiset sanovat.
ja eikö sitä ilmaistu siinä mielessä että on suotavaa haudallatanssi,kun kerran jo luvataan että minun haudalla saa tanssia.Mikä on väärin näin yleisellä palstalla luvattuna.
Kyllä olen ollut sellaisissa hautajaisissa missä on tarjottu punssia,se on henkilökohtainen asia jokaiselle.Mistä sinä sait sellaisen käsityksen että sanoin jonkun sanoneen menevänsä tanssimaan haudalle.En veikkonen sanonut sellaista,vaan todellakin tämä lupaus että minun haudallani saa tanssia,se on väärin näin palstoilla johon menevät lukemaan niin nuoret kuin iäkkäämmätkin.
Et taida ymmärtää mitä tuon esiin,vaikka näistä kivien kaato hommasta meillä on keskusteltu nuorten kanssa hyvin paljon ja kaikesta hautausmaahan liittyvistä häpäisy asioista.
Kiitos kommenteistasi ja hyvää kesää.saa vaikka heittää kuperkeikkaa ja kävellä käsillään, jos joku on niin hullu, että menee sellaista tekemään.Enhän voisi kuoltuani vaikuttaa asiaan millään tavalla kuitenkaan.
Muuten eivät nuoret näitä ikäihmisten palstoja taida lukea ja jos joku lukisikin, niin eiväthän ne nyt niin typeriä ole, että innostuisivat tälläisen "luvan" perusteellaa menemään hautausmaalle hillumaan.
Onhan ilkivallan tekijöitä nuorison keskuudessa - sekä vanhempienkin ihmisten joukosta löytyy, mutta ikäihmisten palstakirjoittelu ei innoita ketään menemään mihinkään pahojaan tekemään.
Ne pahan tekijät osaavat kyllä tehdä niitä pahojaan aivan varmasti opettamatta ja innostavaa esimerkkiä antamatta.
Luulenkin, että esm. hautakivien kaatajista kukaan ei ole saanut mallia ja esimerkkiä kotoaan, tai yleensä vanhemmilta ihmisiltä.
Ellei sitten joku, joka jatkuvasti puhuu asiasta ja ihmettelee ja päivittelee nuorille, saa virikkeitä.
Sanoit, että olet keskustellut nuorten kanssa hyvin paljon "kiven kaatohommista."
Ei niistä normaali nuoren kanssa hyvin paljon tarvitse puhua...kyllä he ymmärtävät, että sellainen on aivan älytöntä. - Rauha
MdK-MdK kirjoitti:
näitä ruotsalaisten hautajaismenoja....sen jälkeen kun olen lukenut näitä vastauksia, ilmeisiä väärinkäsityksiä tai tahallisia väärinkäsityksiä.
Paljon menee aikaa, ennenkuin siellä koti-Suomessa hyväksyttäisiin sellaisia hautajaismenoja, mitkä täällä Ruotsissa ovat tavallisia.
On tavallista että kirkossa soitetaan kevyempää musiikkia, jazzia, jopa iskelmiä, jos tiedetään että vainaja on pitänyt tietynlaisesta musiikista.
On jopa tanssiesityksiä. Ei nyt buggia ja rockia, mutta sanoisko sitä "temppelitanssiksi", jazzbaletiksi tms. jos tanssi on ollut vainajalle tärkeätä.
Näitä menoja ei katsota kuoleman tai vainajan häpäisemiseksi, vaan KUNNIOITTAMISEKSI.
Monta kertaa on vainaja ehkä toivonut, että hautajaisiin ei tultaisi mustissa vaatteissa.
Musiikista työn äärellä...Haudankaivaminen, hautojen hoitaminen on joillekin työtä siinä kuin jollekin toiselle on konttorissa istuminen ja muu työnteko.
Musiikin kuuntelemisesta, olkoonkin sitten vaikka iskelmiä, ei kannata hirmustua, jos musiikki ei ole päällä korvia vihlovalla volyymillä.
Jotkut ei siedä kuunnella klassillista musiikkia tai oopperoita. Normaali toisten huomioon ottaminen on paikallaan.
Musiikki on muistutus meille, että elämä jatkuu.Kaikki tämä mitä kirjoitit on totta,olen ollut ruotsissa hautajaisissa ja siellä kaunis musiikki soi, niinkuin minun isänikin hautajaisissa.Isäni oli musiikki-ihmisiä ja siksi siellä soitettiin ja laulettiin aivan tavallisia iskelmiä varsinkin valssi joka oli hänen lempitanssinsa.Sillä kunnioitettiin hänen muistoaan.
Äitini sanoi että kun hän kuolee niin ei saa olla mustat vaatteet,mieluimmin hyvin vaaleat.
En ole tälläisiä asioita vastaan,päin vastoin ne ovat hyvinkin tuttuja minulle.
Mutta en tiedä halutaanko todella noin väärin ymmärtää mitä olen täällä yrittänyt esiin tuoda,mutta sillehän en voi mitään.
Montako kertaa täällä ikäihmisten palstoilla on ollut hyvinkin nuoria kirjottajia,sitä on turha väittää etteikö he täällä kävisi,ei he ole niin suppeutuneita etteikö heitä kiinnostaisi,työni puolesta olen tähänkin asiaan tutustunut.
Ja kyllä nuorten kanssa keskustellaan kaikista asioista,kun heitä kohtaa.Tämä nyt tuli vähän väärään kohtaan kerrottua,mutta ei kai se haittaa.Tämä olisi pitänyt vastata tuonne toisaalle.Hyvää kesän jatkoa sinulle.Toivottavasti ilmat muuttuvat lämpimiksi,kun ollaan leirillä. - yks joka käy hautuumaalla
ellumari kirjoitti:
saa vaikka heittää kuperkeikkaa ja kävellä käsillään, jos joku on niin hullu, että menee sellaista tekemään.Enhän voisi kuoltuani vaikuttaa asiaan millään tavalla kuitenkaan.
Muuten eivät nuoret näitä ikäihmisten palstoja taida lukea ja jos joku lukisikin, niin eiväthän ne nyt niin typeriä ole, että innostuisivat tälläisen "luvan" perusteellaa menemään hautausmaalle hillumaan.
Onhan ilkivallan tekijöitä nuorison keskuudessa - sekä vanhempienkin ihmisten joukosta löytyy, mutta ikäihmisten palstakirjoittelu ei innoita ketään menemään mihinkään pahojaan tekemään.
Ne pahan tekijät osaavat kyllä tehdä niitä pahojaan aivan varmasti opettamatta ja innostavaa esimerkkiä antamatta.
Luulenkin, että esm. hautakivien kaatajista kukaan ei ole saanut mallia ja esimerkkiä kotoaan, tai yleensä vanhemmilta ihmisiltä.
Ellei sitten joku, joka jatkuvasti puhuu asiasta ja ihmettelee ja päivittelee nuorille, saa virikkeitä.
Sanoit, että olet keskustellut nuorten kanssa hyvin paljon "kiven kaatohommista."
Ei niistä normaali nuoren kanssa hyvin paljon tarvitse puhua...kyllä he ymmärtävät, että sellainen on aivan älytöntä.sulla vaan ei taida penskoja ollakkaan ku yksin eläjä oot,mistä sä voit tiätää mitä penskoille pitää jutella,ja mistä sä tierät miten niitä pitää opastaa,jos sun hauralle mennään heittelemähän kuperkeikkoja nii eikö sulla oo sukuakaa joka kiältäis sellaase.
- ellumari
yks joka käy hautuumaalla kirjoitti:
sulla vaan ei taida penskoja ollakkaan ku yksin eläjä oot,mistä sä voit tiätää mitä penskoille pitää jutella,ja mistä sä tierät miten niitä pitää opastaa,jos sun hauralle mennään heittelemähän kuperkeikkoja nii eikö sulla oo sukuakaa joka kiältäis sellaase.
miten nuorten kanssa sopii jutella ja miten heihin yleensäkin suhtautua.
Vaikka olisi 20 'penskaa' kenellä tahansa, niin ei ne vartiota taida kuitenkaan hautausmaalla pitää, ettei sukuhaudalla kävisi kuka lystää.
Tarkoittaako tuo sinun nimimerkkisi "yks joka käy hautuumaalla", että olet siellä vartiointitehtävissä, vai mistä tuollainen kummallinen nikki mieleesi tuli? - sisarukset
ellumari kirjoitti:
miten nuorten kanssa sopii jutella ja miten heihin yleensäkin suhtautua.
Vaikka olisi 20 'penskaa' kenellä tahansa, niin ei ne vartiota taida kuitenkaan hautausmaalla pitää, ettei sukuhaudalla kävisi kuka lystää.
Tarkoittaako tuo sinun nimimerkkisi "yks joka käy hautuumaalla", että olet siellä vartiointitehtävissä, vai mistä tuollainen kummallinen nikki mieleesi tuli?nimmari on semmonen siks,että käyn hautoi hoitamas joskus,jos haluut tietää aina sillontällön,minusta vain tuntuu,että sinä et tiedä mitään meist nuorista.olen isäni ja äitini menettänyt 11 vuotiaan ja nyt hoidan heijän hautojaan.Siksi koski tälläinen kirjottelu,olen nyt 17 kesäinen ja minulla on vielä pikkuvelikin hodettavana,kun hän ei oikein tykkää olla sijaiskodissa.
- hajuherne1
Suvi2 kirjoitti:
Varmaankin olen joku hajupoika, kun olen tuollaista mieltä.Minä nyt en antaisi lupaa haudallani tanssia,siinähän sotkeutuisi kauniit kukkaset jos joku olisi niitä sinne tuonut,ainakin lapset toisivat.
Eikä se varmaan olisi kivaa katseltavaa toisille vainajien omaisille heidän käydessään siellä,että minun haudallani joku tanssisi.Ja muusiikki pauhaisi. - Tuoksupielus
hajuherne1 kirjoitti:
Minä nyt en antaisi lupaa haudallani tanssia,siinähän sotkeutuisi kauniit kukkaset jos joku olisi niitä sinne tuonut,ainakin lapset toisivat.
Eikä se varmaan olisi kivaa katseltavaa toisille vainajien omaisille heidän käydessään siellä,että minun haudallani joku tanssisi.Ja muusiikki pauhaisi.huhutaan, että juuri sinun kotiseurakuntasi hautausmaalle ovat jotkut puhaihmiset perustamassa tanssilavaa.
Häpeällistä!:( - ei hajuherne
Tuoksupielus kirjoitti:
huhutaan, että juuri sinun kotiseurakuntasi hautausmaalle ovat jotkut puhaihmiset perustamassa tanssilavaa.
Häpeällistä!:(ai,ai mut mistä sie tiiät kenheen kotseurakuntaa,omias taas sie pistelet ja valheit levittelet
- Kuulolaite
ei hajuherne kirjoitti:
ai,ai mut mistä sie tiiät kenheen kotseurakuntaa,omias taas sie pistelet ja valheit levittelet
tietää mitään, kunhan levittelee omiaan.
Tuskin on sitä Ellumaria ikinä tavannut,tai tunne..Menee sanomaan, että joku on tuohtunut, vaikka ei tiedä ihmisestä mitään, itse taitaa olla tuohtunut.
Olen kanssasi aivan samaa mieltä, että Tuoksupielus yrittää tuolla nikillään matkia Hajupoikaa. - Veljen poika
sisarukset kirjoitti:
nimmari on semmonen siks,että käyn hautoi hoitamas joskus,jos haluut tietää aina sillontällön,minusta vain tuntuu,että sinä et tiedä mitään meist nuorista.olen isäni ja äitini menettänyt 11 vuotiaan ja nyt hoidan heijän hautojaan.Siksi koski tälläinen kirjottelu,olen nyt 17 kesäinen ja minulla on vielä pikkuvelikin hodettavana,kun hän ei oikein tykkää olla sijaiskodissa.
taas, että nuoret, melkein lapsetkin seuraavat vanhempien palstakeskusteluja.
Sinäkin orpo poikaparka, jolla on huollettavana pikkuveljesi ja oma koulunkäyntisi, sekä hautojen hoito.
Minä luin sinun kirjoituksesi nuorten palstalla, missä kerroit saaneesi tietokoneen palkkioksi jostain hyvästä teosta...en muista mikä se oli.
Joku vaan ihmetteli, että miten sinun orpo paran on kannattanut hankkia kaikenlaisia vehkeitä ja vastasit, että hautojen hoito katsotaan ansioksi ja jotkut mummut olivat lahjoittaneet tietokoneen.
Onkohan kysymyksessä sama urhea nuorukainen?
Hyvää toimeliasta kesän jatkoa ja intoa hautausmaahommissasi! - Trina
ellumari kirjoitti:
hyvää kesän jatkoa ja onnellista elämää sinullekin!
Mitä mieltä olet sellaisesta jos joku toivoisi, etä hänen hautajaisissaan tarjottaisiin saattoväelle punssia?antoi aihetta hymyä huuleen. Meniköhän vähän to-
sikkomaiseksi.
Kyllähän se hautausmaa on aika pyhä paikka monel-
le, mutta ei kai nyt musiikin kuuntelu nuorel-
le kesätyöläiselle kovin suuri synti ole. Onhan
se työpaikkana nuorelle hieman ankea. Jos nyt
hieman hupia itselleen järjestää, niin se suota-
koon. Hiljaa tietenkin, että hautausmaalla kävi-
jät eivät häiriinny.
Tällaisesta voi vaikka ohikulkuja huomauttaa
kesätyöntekijälle. En usko, että hän siitä
pahastuu.
Minun hautajaisissani saa juoda vaikka punssia. - Ihailijasi
sisarukset kirjoitti:
nimmari on semmonen siks,että käyn hautoi hoitamas joskus,jos haluut tietää aina sillontällön,minusta vain tuntuu,että sinä et tiedä mitään meist nuorista.olen isäni ja äitini menettänyt 11 vuotiaan ja nyt hoidan heijän hautojaan.Siksi koski tälläinen kirjottelu,olen nyt 17 kesäinen ja minulla on vielä pikkuvelikin hodettavana,kun hän ei oikein tykkää olla sijaiskodissa.
vettä ja säästyit hautojen kastelulta.
Mitä pikkuveljellesi kuuluu?
Vietitte varmaan rauhallisen sunnuntaipäivän lepäillen.
Kyllä on ilahduttavaa kuulla tuollaisista nuorista kuin sinä, jolla ovat arvot kohdallaan.
- Harras suru
En kyllä ymmärrä kuinka joku voi olla niin riidanhaluinen, kuin Ellumari. Tahallista ilkeilyä, mitähän iloa siitäkin joku saa. Toivottavasti hän itse edes, luultavasti saakin.
- Objektiivinen
Kannattaa lukea vain tiettyjen nimimerkkien kirjoitukset säästääkseen itsensä saastalta. Ja mikä on ilahduttavaa , tulee välillä joku uusi, josta varmuudella oppii tietämään, että kannattaa lukea omaksi rakennuksekseen Myös tietoakin voi saada niinkuin Mdk-Mdk:n kirjoituksista, palstan parhaista. Ettei lue ollenkaan niitä, joissa joku vaan purkaa ilkeyttään meihin.
- Uusi palstalla
Objektiivinen kirjoitti:
Kannattaa lukea vain tiettyjen nimimerkkien kirjoitukset säästääkseen itsensä saastalta. Ja mikä on ilahduttavaa , tulee välillä joku uusi, josta varmuudella oppii tietämään, että kannattaa lukea omaksi rakennuksekseen Myös tietoakin voi saada niinkuin Mdk-Mdk:n kirjoituksista, palstan parhaista. Ettei lue ollenkaan niitä, joissa joku vaan purkaa ilkeyttään meihin.
Menee aiheesta sivuun, mutta miksikähän tämä "Mdk-Mdk" oikein nimellä kutsui "ajomiestä". Hetihän se vastasi ja siitä alkoi saastanheitto toukokuun lopulla. Heittelyyn syyllistyi moni vanha nimimerkki vai mitä nikkejä ne ovat.
- Uusi palstalla
Uusi palstalla kirjoitti:
Menee aiheesta sivuun, mutta miksikähän tämä "Mdk-Mdk" oikein nimellä kutsui "ajomiestä". Hetihän se vastasi ja siitä alkoi saastanheitto toukokuun lopulla. Heittelyyn syyllistyi moni vanha nimimerkki vai mitä nikkejä ne ovat.
Jäi ehkä vähän epäselväksi. Moninikkinen häirikkö ei ansaitse kenenkään puolustusta, mutta ärsyttävää, että toiset provosoituvat samanlaiseen kielenkäyttöön.
- äiti
Uusi palstalla kirjoitti:
Jäi ehkä vähän epäselväksi. Moninikkinen häirikkö ei ansaitse kenenkään puolustusta, mutta ärsyttävää, että toiset provosoituvat samanlaiseen kielenkäyttöön.
Niin se on,ja yhtä vain syytellään,en puolusta minäkään ketään,mielipiteeni vain.
Ihmettelen miksi sinä otit kyseisen nikin tähän ketjuun. - MDK-MDK -fani
Objektiivinen kirjoitti:
MDK-MDK tietää eikä ole vain tietävinään.
Hänellä on opillista koulutusta, sekä elämän tuomaa kokemusta. Matkustellut paljon ja omaa sydämen sivistystä.
Eräällekin miespuoliselle linkkejä käyttäneelle on osannut vastata tosi napakasti, niin että eivät kaikki palstalaiset horisevia hömeröitä ole. Eikä MDK-MDK myöskään katso henkilöön, vaan vastailee ja puhuu kaikille yhtä kohteliaan asiallisesti. - nainen
MDK-MDK -fani kirjoitti:
MDK-MDK tietää eikä ole vain tietävinään.
Hänellä on opillista koulutusta, sekä elämän tuomaa kokemusta. Matkustellut paljon ja omaa sydämen sivistystä.
Eräällekin miespuoliselle linkkejä käyttäneelle on osannut vastata tosi napakasti, niin että eivät kaikki palstalaiset horisevia hömeröitä ole. Eikä MDK-MDK myöskään katso henkilöön, vaan vastailee ja puhuu kaikille yhtä kohteliaan asiallisesti.koska et näköjään ole nähnyt Mdk-Mdkn ilkeyksiä.
Hän on ajanut monta pois täältä. - Uusi vai vanha?
nainen kirjoitti:
koska et näköjään ole nähnyt Mdk-Mdkn ilkeyksiä.
Hän on ajanut monta pois täältä.kehuneeksi ja puhuneeksi hyvää ihmisestä, jota en tosin erikoisen hyvin tunne, mutta sen minkä tunnen on antanut vaikutelman mukavasta, fiksusta ja
suuripiirteisestä ihmisestä.
Taidan kuulua siihen joukkoon lähimmäisiä, jotka eivät mielellään nimiä mainiten mollaa ketään julkisilla keskustelufoorumeilla.
Vaikka joku olisi epämiellyttäväkin, niin tuskin lähtisin häntä haukuskelemaan.
Eikä mielestäni kukaan saisi vanhaa kaunaansa, kateuttaan ja katkeruuttaan purkaa nimittelemällä toista ilkeäksi, varsinkaan kun ei tunne ja tiedä ihmisestä juuri mitään.
Sellaisessa munaa vain itsensä.
Muuten,en voi uskoa, että MDK-MDK on ajanut yhtään ketään täältä palstoilta.
Voithan kysyä vaikka nimimerkki "objektiiviselta", sillä hän on ollut kauemmin mukana ja tietää todella. Hänelläkin on vain hyvää sanottavaa.Sen kaltaista asennoitumista kanssaihmisiimme tarvitsemme.
Puhutaan hyvää mieluummin kuin haukutaan ilkeäksi, vastoin parempaa tietoamme.
- Leny
Minusta oli hyvä, että otit nuoren kanssa puheeksi sen musiikin kovalla soittamisen. Hän ei tullut sitä ajatelleeksi, kuten hän sanoikin. Ja työhön ottajalle ei tullut mieleen tästä asiasta muistuttaa, kun se on niin itsestään selvää. Toivottavasti hänellä oli tai hän sai lainaksi korvalappustereot, koska musiikkia on kiva kuunnella tuollaista työtä tehdessä. Se, että Sinulle tuli ne kivenkaatamiset mieleen tämän nuoren toiminnan yhteydessä, johtui varmaan sen hetkisestä ärsyyntymisestä. En usko Sinun yleistäneen tosissaan sitä tähän nuoreen.
Tämä jatkokeskustelu on muuttunut tosi kaunaiseksi ja jokainen haluaa sanoa viimeisen sanan. Eikö olisikin viisainta panna piste ja siirtyä mukavimpiin puheen aiheisiin. Henkilökohtaisuudet eivät ole rakennukseksi, varsinkin loukkaavassa mielessä.
Ihanaa lauantaipäivää, nautitaan kesästä.- hajuherne1
Voi kun luettaisiin viestit oikein,en missään nää täällä että oisi sitä kesätyöntekijää sanottu kivien kaatajaksi,sit mun täytyy olla sokee jos jossain viestissä niin sanotaan.
Vaan kerrotaan että niistä asioista jutellaan nuorten kanssa,aivan kuin kaikista muistakin asioista.
Laitetaan nyt se piste iin päälle,ettei koko seurakunta hermostu.Ja otetaan vain iloiset asiat työn alle. - Moraalisesti närkästynyt
hajuherne1 kirjoitti:
Voi kun luettaisiin viestit oikein,en missään nää täällä että oisi sitä kesätyöntekijää sanottu kivien kaatajaksi,sit mun täytyy olla sokee jos jossain viestissä niin sanotaan.
Vaan kerrotaan että niistä asioista jutellaan nuorten kanssa,aivan kuin kaikista muistakin asioista.
Laitetaan nyt se piste iin päälle,ettei koko seurakunta hermostu.Ja otetaan vain iloiset asiat työn alle.vaikka hautausmaasta puhutaan!:(
".....ettei koko seurakunta hermostu."
Niinhän ne ovat hautausmaat seurakuntien omistamia ja miksi tahallaan rallattelemaan, jos tietää, että "seurakunnalla" on lyhyt pinna. - Ralliton
hajuherne1 kirjoitti:
Laitetaan nyt se piste iin päälle,ettei koko seurakunta hermostu.Ja otetaan vain iloiset asiat työn alle.mennä iloisesti rallattelemaan hautausmaalle, vaikka joku omainen on siellä samanaikaisesti suremassa tästä ajasta poistunutta omaistaan?
Ajattele nyt vähän, sinä vanhanpuoleinen ihminen tulet suorastaan häpäisemään vainajan muistoa ja mille saatat vielä haistakin, kun nikiksesikin olet ottanut tuollaisen!:((
Rallattelisit kotonasi! Minä en voi millään ymmärtää tuollaista rienausta.Siitäkö sinä iloitset kun joku suree omaistaan? Sekö sinut pistää rallattelemaan iloisesti?
Hyvä sitä on sitten esittää, että laitetaan piste iin päälle, kun on ensin hermostuttanut koko seurakunnan!!!!:((((( - hajuherne1
Ralliton kirjoitti:
mennä iloisesti rallattelemaan hautausmaalle, vaikka joku omainen on siellä samanaikaisesti suremassa tästä ajasta poistunutta omaistaan?
Ajattele nyt vähän, sinä vanhanpuoleinen ihminen tulet suorastaan häpäisemään vainajan muistoa ja mille saatat vielä haistakin, kun nikiksesikin olet ottanut tuollaisen!:((
Rallattelisit kotonasi! Minä en voi millään ymmärtää tuollaista rienausta.Siitäkö sinä iloitset kun joku suree omaistaan? Sekö sinut pistää rallattelemaan iloisesti?
Hyvä sitä on sitten esittää, että laitetaan piste iin päälle, kun on ensin hermostuttanut koko seurakunnan!!!!:(((((Kukas kumma sinul on sanonu että menen ilosest rallatellen hautausmaalle,täällä minä iloisest rallattelen kirjottaessani,
siks laitoin otsikkoon iloisest rallatellen.
Lukekaa nyt hyvät immeiset viestit oikein. - Oikein lukenut
hajuherne1 kirjoitti:
Kukas kumma sinul on sanonu että menen ilosest rallatellen hautausmaalle,täällä minä iloisest rallattelen kirjottaessani,
siks laitoin otsikkoon iloisest rallatellen.
Lukekaa nyt hyvät immeiset viestit oikein.yhden viestisi "iloisesti rallatellen."
Minusta se oli mautonta kun juuri joku valitti, että hautausmaalla soitetaan ja....oliko se nyt, että tanssitankin.
Kaiken huipuksi saatetaan kaadella hautakiviäkin!!!!:(((
Oikeanlainen kannanotto olisi ollut joku surumielinen virren värssy. - hajuherne1
Oikein lukenut kirjoitti:
yhden viestisi "iloisesti rallatellen."
Minusta se oli mautonta kun juuri joku valitti, että hautausmaalla soitetaan ja....oliko se nyt, että tanssitankin.
Kaiken huipuksi saatetaan kaadella hautakiviäkin!!!!:(((
Oikeanlainen kannanotto olisi ollut joku surumielinen virren värssy.vai siitä otit sellaisen päätelmän että rallattelen hautausmaalla,ei kuule tule kuuloonkaan,rallattellen tulin vain tähän masiinan ääreen.
et siis lukenu viestii lainkaan,vaan otsikon,en nyt kyllä ala surumusiikkia tääl soitteleen kun kirjoittelen.
täällä tulee aivan sellainen tunne ettei kirjotuksia ymmärrettäisi lainkaan.
mutta Kiitos siitäkin vähästä ja hyvää kesän jatkoo sinullekkin - Oikein lukenut
hajuherne1 kirjoitti:
vai siitä otit sellaisen päätelmän että rallattelen hautausmaalla,ei kuule tule kuuloonkaan,rallattellen tulin vain tähän masiinan ääreen.
et siis lukenu viestii lainkaan,vaan otsikon,en nyt kyllä ala surumusiikkia tääl soitteleen kun kirjoittelen.
täällä tulee aivan sellainen tunne ettei kirjotuksia ymmärrettäisi lainkaan.
mutta Kiitos siitäkin vähästä ja hyvää kesän jatkoo sinullekkinVoi olla että olen käsittänyt jotain aivan väärin, mutta eikö sinustakin olisi hyvä, jos säädettäisiin sellainen laki, että kaikkien hautausmaalla liikkuvien pitäisi olla kiukkuisen näköisiä, ettei kukaan vaan luulisi iloiseksi ja onnelliseksi.
Oikein hyvää kesän jatkoa sinulle ja jos sopii, niin et kamalan paljon rallattelisi ja pitäisi turhaa riehaa yllä, sillä elämä on oikea murhenlaakso ja täällä ei monilla ole todellakaan aihetta lauluun. - hajuherne1
Voi olla että olen käsittänyt jotain aivan väärin, mutta eikö sinustakin olisi hyvä, jos säädettäisiin sellainen laki, että kaikkien hautausmaalla liikkuvien pitäisi olla kiukkuisen näköisiä, ettei kukaan vaan luulisi iloiseksi ja onnelliseksi.
Oikein hyvää kesän jatkoa sinulle ja jos sopii, niin et kamalan paljon rallattelisi ja pitäisi turhaa riehaa yllä, sillä elämä on oikea murhenlaakso ja täällä ei monilla ole todellakaan aihetta lauluun.aina on aihetta lauluun;(( nyt vasta honasin mitä ajat takaa,anteek tietämättömyyteni.
Hyvää kesän jatkoa sinulle - Oikein lukenut
hajuherne1 kirjoitti:
aina on aihetta lauluun;(( nyt vasta honasin mitä ajat takaa,anteek tietämättömyyteni.
Hyvää kesän jatkoa sinulleja hauskoja, iloisia matkoja sinulle siinä lähiympäristössäsi, tai vaikka kauenpanakin, jos olet aikeissa mennä tutustumaan vaikka johonkin
"rallinkestävään" hautausmaahan.
Itse ajattelin pistäytyä tuossa läheisessä oman seurakuntani kalmistossa ja samalla tarkistan, ettei siellä vain kukaan kävele epäilyttävän lähellä hautakiviä, sillä syttyy epäilys, että kesätyöntekijä on valmiiksi tsekannut kivet jotka aikoo käydä yön aikan kaatamassa, mutta mepä olemmekin valppaina.
Kuulun sellaisiin Kodinrauhaturvajoukkoihin. - hajuherne1
ja hauskoja, iloisia matkoja sinulle siinä lähiympäristössäsi, tai vaikka kauenpanakin, jos olet aikeissa mennä tutustumaan vaikka johonkin
"rallinkestävään" hautausmaahan.
Itse ajattelin pistäytyä tuossa läheisessä oman seurakuntani kalmistossa ja samalla tarkistan, ettei siellä vain kukaan kävele epäilyttävän lähellä hautakiviä, sillä syttyy epäilys, että kesätyöntekijä on valmiiksi tsekannut kivet jotka aikoo käydä yön aikan kaatamassa, mutta mepä olemmekin valppaina.
Kuulun sellaisiin Kodinrauhaturvajoukkoihin.oli kiva tutustua,en nyt kuitenkaan viitti ajaa ralliakaan tällä kertaa,vaikka en rallattelisikaan,antaa lintujen nyt vain rauhassa rallatella ja ruokkia poikasiaan.
Mene sinä neilikka turvaamaan kotijoukot. - Neilikka
hajuherne1 kirjoitti:
oli kiva tutustua,en nyt kuitenkaan viitti ajaa ralliakaan tällä kertaa,vaikka en rallattelisikaan,antaa lintujen nyt vain rauhassa rallatella ja ruokkia poikasiaan.
Mene sinä neilikka turvaamaan kotijoukot.on "Kodin ja hautausmaiden turvajoukot."
Viimeisimpien tietojemme mukaan eräs hunajapupu harjoittaa kyseenalaista liiketoimintaa paikassa, josta olemme vain kuiskaamalla puhuneet.
Siksi turvajoukkojen nimeä on jouduttu pidentämään, lisäämällä loppuun :" sekä siveettömän toiminnan estämiseen erikoistunut Karhukopla."
- fiiuliN
Koska tässä ketjussa on poikettu avauksen aiheesta aivan mauttomaan moittimiseen , niin rohkenen minäkin saman tehdä.
Tämän ketjun viestien kirjoittajat paria poikkeusta lukuunottamatta ovat täysin ajattelemattomia.
En puolusta ellumaria, sillä minäkin sain häneltä "opettavaisia" viestejä.
Kuitenkin annoin hänelle vastaukseni ja omat "opetukseni" vakinikkiä käyttäen, en piiloutunut puskan taakse.
Mutta ajattelin asiaa ja katsoin parhaimmaksi vetäytyä syrjään etten loukkaisi kirjoituksillani toisia ja fiksumpia.
Olen tästä porukasta ehkä ensimmäinen joka haudanlepoon pääsee.
Minun mielipiteeni tuosta työpaikalla soivasta musiikista jakautuu molempiin tahoihin, sekä kielteiseen että myönteiseen kannanottoon.
En tosiaan pitäisi pahana jos haudallani soitettaisiin musiikkia, vaikka rokkiakin ja tanssimiseenkin antaisin luvan.
Mutta jos paikka, jossa hautani sijaitsee, on toistenkin viimeinen leposija, siinä tapauksessa olisi syytä kieltää kaikenlainen häirintä, meluineen ja muine rikkomuksineen.
Tuo taas, kun nuori kesälomalainen soitti työtä tehdessään musiikkia , siitä on vaikea sanoa juuta tai jaata.
Ja poiketen vielä tuohon mustaan pukeutumiseen hautajaisisa surun merkiksi, onko se aivan välttämätöntä.
Eräs inkeriläismummu joka oli paennut sotaa ja venäläisiä tänne Suomeen, kertoi jo silloin v-45, että heillä päin pukeuduttiin hautajaisissa valkoiseen ja myöskin tanssittiin ja laulettiin iloisia lauluja.
Sitä en enää muista, missä tanssitttiin... ei ehkä kuitenkaan hautausmaalla.- iskelmä
Anteeksi nyt!
mutta eihän tässä ollut kysymyksessä, kuin nyky nuorten ajattelemattomuus.
Ei ollut tarkoitus suuttaa kaikkia.
Muistakaa että meillä kaikilla on oma mielipide, jota täytyy kunnioittaa. - fiiuliN
iskelmä kirjoitti:
Anteeksi nyt!
mutta eihän tässä ollut kysymyksessä, kuin nyky nuorten ajattelemattomuus.
Ei ollut tarkoitus suuttaa kaikkia.
Muistakaa että meillä kaikilla on oma mielipide, jota täytyy kunnioittaa.Sinä aloitit aivan oikeanlaisen ketjun aiheineen.
Ainahan nämä ketjut rönsyilevät, eikä siinä mitään, niin täytyy ollakin.
Kun eilen illalla luin ketjun vastauksia, niin kyllä ainakin minun mieleeni tuli etteivät kaikki olleet mielipiteitä vaan suorastaan moitteita.
Lienenkö ymmärtänyt väärin, kai olisi parempi lukea jutut uudelleen.
Sinulla ei kuitenkaan ole mitään anteeksi pyydettävää, mutta ehkä itselläni on.
on varmaan hyvin paha olla ,kun he yrittävät saada huomiota tälläisillä konsteilla.
Ajattelemuutta myös,uhmailua sääntöjä ja tapoja vastaan.
Puhun nyt hautakivien kaatajista.
Tuosta melusta ja musiikin soitosta ,eihän vainajat siitä mitään tiedä,mutta monellekin omaisensa menettäneelle,hautausmaa on paikka missä haluaa hiljaisuudessa saada ajtuksiinsa rakkaansa ja siksi hautausmaa on hiljentymisen paikka.
Varmaan liian kova melu aiheuttaa pahaa mieltä.
Toisaalta tämä oli tälle nuorukaiselle työpaikka ,ei sen kummempi,eikä hän varmaan huomannut tekevänsä mitenkään väärin.
Eihän voi kuvitella ,että nuori ihminen jaksaisi ajatella kaikkia näkökohtia, työtä tehdessään.
Tämä ketju on mennyt yhden ihmisen moitiskeluksi,ja arvosteluksi,mikä ei ole kovinkaan suotavaa.
Jokaisella on omat mielipiteensä ja nimimerkkien takaa emme ihmisiä tunne ,olisi viisasta jättää arvostelut sikseen.
Ellumari on pirteä ,suoranuottinen kirjoittaja ,minä pidän hänen tavastaan kirjoittaa.- pidät
Vaikka hän laukoo jos jonkinlaista ylimielistä mielipidettä.
Taidat vain ólla pyrkyri sinäkin. pidät kirjoitti:
Vaikka hän laukoo jos jonkinlaista ylimielistä mielipidettä.
Taidat vain ólla pyrkyri sinäkin.mielestäsi pyrin.
Eihän täällä voi kaikkien mieliksi olla,eikä tarvitsekkaan,oma mielipide vain esiin.
Sinäkin kerroit sen.- ellumari
Kiitos sinulle!
Minäkin pidän sinun tavastasi kirjoittaa ja kaikkiaankin pidän sinusta.
Olemmehan mailailleet ja sinä tunnetkin minua paremmin kuin palstakirjoittajat yleensä ja tiedät joitakin asioita elämästäni mitä en ole katsonut aiheelliseksi täällä kertoakaan.
Tämä tässä julkisesti ilmaistuna ja samalla myöntäen, että ilkeähän minä olen, niinkuin näköjään jotkut muutkin.
Meitä kaikkia on siunattu jollain hyveelläkin - minua uskollisuudella ja luotettavuudella ystävyyssuhteissa.
Viimeksimainitusta sanasta puheen ollen....olemme lähdössä Ahvenanmaalle asuntoautolla ystäviemme kanssa.
Hyvää tulevaa viikkoa vaan kaikille...."kivihommista puhujillekin", sekä suurperheen äideille ja erikoisesti sille lutuselle 17 - vuotiaalle orpo pojalle, joka huolehtii pikkuveljestään ja vanhempiensa haudasta! :)))))DDD
Tanssitaan tulevalla viikolla Saaristolaisvalssia ja juhannuksena häitä!
P.S Skillan, mailailen illalla vielä ennen lähtöä. - fiiuliN
ellumari kirjoitti:
Kiitos sinulle!
Minäkin pidän sinun tavastasi kirjoittaa ja kaikkiaankin pidän sinusta.
Olemmehan mailailleet ja sinä tunnetkin minua paremmin kuin palstakirjoittajat yleensä ja tiedät joitakin asioita elämästäni mitä en ole katsonut aiheelliseksi täällä kertoakaan.
Tämä tässä julkisesti ilmaistuna ja samalla myöntäen, että ilkeähän minä olen, niinkuin näköjään jotkut muutkin.
Meitä kaikkia on siunattu jollain hyveelläkin - minua uskollisuudella ja luotettavuudella ystävyyssuhteissa.
Viimeksimainitusta sanasta puheen ollen....olemme lähdössä Ahvenanmaalle asuntoautolla ystäviemme kanssa.
Hyvää tulevaa viikkoa vaan kaikille...."kivihommista puhujillekin", sekä suurperheen äideille ja erikoisesti sille lutuselle 17 - vuotiaalle orpo pojalle, joka huolehtii pikkuveljestään ja vanhempiensa haudasta! :)))))DDD
Tanssitaan tulevalla viikolla Saaristolaisvalssia ja juhannuksena häitä!
P.S Skillan, mailailen illalla vielä ennen lähtöä.Skillanin suhteen olet aivan oikeassa, hän on ihanan mukava ihminen kirjoituksistaan päätellen.
Oikein harmittaa kun en saa häneltä samanlaista suhtautumista itseeni.
Sinäkin saatat olla mukava, mene ja tiedä.
Ensin alkuun pääsinkin juuri sellaiseen käsitykseen sinusta, mutta kun en esittänyt samankaltaisia mielipiteitäni kuten sinä, sheriffin toiminnasta, niin ikävä kyllä orastava yhteytemme katkesi.
Ehkä liian pikaisesti loukkaannuin kirjoituksistasi, sillä huomaan toistenkin tekevän samoin. Itse taas koen näitten toisten syyttelemiset sinun kirjoituksistasi aiheettomiksi .
Toivotan sinulle hyvää matkaa. fiiuliN kirjoitti:
Skillanin suhteen olet aivan oikeassa, hän on ihanan mukava ihminen kirjoituksistaan päätellen.
Ensin alkuun pääsinkin juuri sellaiseen käsitykseen sinusta, mutta kun en esittänyt samankaltaisia mielipiteitäni kuten sinä, sheriffin toiminnasta, niin ikävä kyllä orastava yhteytemme katkesi.
Ehkä liian pikaisesti loukkaannuin kirjoituksistasi, sillä huomaan toistenkin tekevän samoin. Itse taas koen näitten toisten syyttelemiset sinun kirjoituksistasi aiheettomiksi .
Toivotan sinulle hyvää matkaa.sanoi Eemeli!-
Lueskelin tuossa ketjuun tulleita vastauksia ja täytyy sanoa että kyllä sitä äkkiä tehdään kärpäsestä härkänen ja käytetään kaikkia mahdollisia tilaisuuksia hyväkseen nälväistä, jos sattuu olemaan jotakin vanhaa hampaankolossa.
Pahimpaan ryöpytykseen on joutunut Ellumari, aivan aiheetta mielestäni!
Hän ei ole puolustanut hautakivien kaatamista, eikä haudoilla tanssimista, eikä muutakaan kauheata metakkaa hautausmaalla.
Hän kertoi vaan mitä hänen haudallaan voisi tehdä, "vaikka heittää kuperkeikkaa".
Se ei ole sama asia kuin että hän olisi sitä mieltä että niin voi tehdä kaikilla haudoilla!!!
KÄSITÄTTEKÖ???
Samoin olen itse saanut sekä risuja että ruusuja (joista kiitän :)).
Hyvää Ahvenanmaareissua, Ellumari!- fiiuliN
MdK-MdK kirjoitti:
sanoi Eemeli!-
Lueskelin tuossa ketjuun tulleita vastauksia ja täytyy sanoa että kyllä sitä äkkiä tehdään kärpäsestä härkänen ja käytetään kaikkia mahdollisia tilaisuuksia hyväkseen nälväistä, jos sattuu olemaan jotakin vanhaa hampaankolossa.
Pahimpaan ryöpytykseen on joutunut Ellumari, aivan aiheetta mielestäni!
Hän ei ole puolustanut hautakivien kaatamista, eikä haudoilla tanssimista, eikä muutakaan kauheata metakkaa hautausmaalla.
Hän kertoi vaan mitä hänen haudallaan voisi tehdä, "vaikka heittää kuperkeikkaa".
Se ei ole sama asia kuin että hän olisi sitä mieltä että niin voi tehdä kaikilla haudoilla!!!
KÄSITÄTTEKÖ???
Samoin olen itse saanut sekä risuja että ruusuja (joista kiitän :)).
Hyvää Ahvenanmaareissua, Ellumari!En oikein hyvin ymmärrä mitä kukakin tarkoittaa kirjoituksillaan, mutta luulen monella olevan samat vaikeudet tuon ymmärtämisen kanssa.
Kysynkin mitä Oho:ttelit, tämän ketjun sisältöäkö?
Vaiko minun viestiäni Ellumarille? fiiuliN kirjoitti:
Skillanin suhteen olet aivan oikeassa, hän on ihanan mukava ihminen kirjoituksistaan päätellen.
Toivotan sinulle hyvää matkaa.fiiulin,olen suhtautunut sinuun juuri samalla tavoin ja viestittelymme on ollut aivan "rauhanomaista" mielestäni.
Minulla on vain tuon tekniikan hallinta heikko ja siksi en päässyt vastaamaan sinulle eilen illallakaan,soitinkin myöhemmin,mutta nukuit varmaan,tai pelit ei pelanneet.
Olet kovin herkkä ,mietit aina mitä rivien välissä lukee,siellä ei yleensä ole mitään,tai sitten minä en huomaa.
Kirjoitellaan vain ja jos ei vastausta tule aina,muista että tunaroin koneeni kanssa.
Hymyillään;))DfiiuliN kirjoitti:
En oikein hyvin ymmärrä mitä kukakin tarkoittaa kirjoituksillaan, mutta luulen monella olevan samat vaikeudet tuon ymmärtämisen kanssa.
Kysynkin mitä Oho:ttelit, tämän ketjun sisältöäkö?
Vaiko minun viestiäni Ellumarille?enkä sitä sinulle tarkoittanut, fiiuliN!
Ohottelin vaan sitä kuinka kovasti aiheesta
voidaan poiketa, kun alkaa tulla sapiskaa :D
tuutin täydeltä.
- Tutkistelija
Hei kaikki kirjoittajat,jos suinkin viittitte niin lukekaa ajatellen jokainut viesti tästä ketjusta ja miettikää jokaiseen viestiin vastaus.
Sanon vain että joka ainoasta viestistä on tullut väärinymmärrys vastaus,kukaan ei ole ymmärtänyt yhtikäs mitään,on vain oltu ja kirjotettu mitä sattuu,mutta itse viestin sisältöön ei ole vastattu.- Trina
arvostelet toisten vastauksia.
Anna nyt, hyvä TUTKISKELIJA, oikein mallivastaus,
jotta me kaikki näemme, kuinka täällä on kes-
kusteltava. - tutkittu
Trina kirjoitti:
arvostelet toisten vastauksia.
Anna nyt, hyvä TUTKISKELIJA, oikein mallivastaus,
jotta me kaikki näemme, kuinka täällä on kes-
kusteltava.Toivottavasti osaat sen mallikappaleen antaa aivan itse.
Ketjusta on poistettu 39 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1845131Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut813666Persut on Suomen mamutuspuolue nro 1.
Heti ensimmäisenä persuvuonna 2015 maahantoivat Suomeen 35 tuhatta kunniavierastaan. Tuoreimpana persuvuonna 2025 pers83413SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt613127SDP:n johto pesi kätensä häirintäkohusta
"Suurimman oppositiopuolue SDP:n johto olisi todennäköisimmin halunnut vaieta puolueen ympärillä velloneen häirintäkohun363101SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het412316Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä1042275Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?302142Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan762110Mitä saa sanoa?
Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja922059