Akne?

Ihmettelevä

Hei!

Minulla on kasvoissani (etenkin koko otsa aivan täynnä) pienen pieniä, ihonvärisiä näppylöitä, joita ei kauhean helposti huomaa. Lisäksi kasvoissani on punertavia läiskiä otsassa ja poskissa. Kävin kosmetologilla, ja hän sanoi, että minulla on erittäin herkkä iho ja iho-ongelmani voi johtua esim. allergiasta. Lääkärissä käydessäni lääkäri sanoi, että minulla on akne, ja määräsi lääkekuurin ja jotain voiteita.

Tietääkö kukaan, että onko muka aknea olemassa monen erityyppistä? Olen aina luullut, että akne on (isoja), punaisia finnejä, ja ihmetys oli suuri, kun lääkäri sanoi, että minulla on akne. (Minulla ei siis edes ole finnejä, ja samaa sanoi yksi toinen terveydenhuollon ammattilainen.
Olen syönyt lääkettä kohta 6 kk, eikä mitään muutosta ole tapahtunut (paitsi selässäni olevat kunnon finnit ovat hävinneet. Kasvoilleni ei ole tapahtunut mitään muutosta.) Lääkevoidetta olen käyttänyt yhtä kauan, eikä silläkään ole ollut mitään vaikutusta.

Tietääkö kukaan, että mistä tuollaiset näpyt voisivat johtua? Onko kenelläkään omaa kokemusta tuollaisista? Já että onko aknea olemassa sitten monen erityyppistä?

6

668

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paulivil

Vanhoilla ihmisillä akne voi tulla vatsan hapottomuudesta - olisikohan se sitten ikäaknea:-)

• ich

tiedän mitä tarkotat, oon iteki miettiny mitä se vois olla..mut ei se mun mielestä kyl aknea oo. kyl ne lääkärit on musta joskus iha perseestä. ku ne vaan joskus määrää lääkkeet vaikkei oo ees kunnolla tutkinu sitä vaivaa! mulle on ainaki niin käyny. eräs lääkäri sano et mul on virtsatietulehdus mut sit myöhemmin mulla todettiinki klamydia! eli siis tulehdusta mulla ei oo ollukkaa. et semmottis..

• Liisa

En tiä onko sitä aknea monenki tyyppistä olemassa, mutta mulla on ollut finneja, en tiä oliko se aknea, vai mikä.. Mut ku alitin käyttämään e-pillereitä, ne hävis kokonaan. Tottakai sitä yks tai kaks tulee joskus kun pesee vähän huonosti kasvoja, tai on jossain mökillä missä ei kunnon suihkua ole.. Mut muuten ne hävis. Ja mulla oli sitten ihan kaikenlaisia finneja.. sellaisia huomaamattomia, sellaisia isoja punaisia, sellaisia pikkupunaisia, sellaisia mustapäitä, sellaisia pikkuvalkoisia, ja mitä niitä sitten voikin olla..
      Pillerit joita käytän ovat nimeltään Diane Nova. Nämä on harmonipillerit, ja niitä käytetään joskus iho-ongelmiin ja muutenkin hormonihoitoon. Voit siis käydä gynekologilla, ja kysäistä tästä lääkkeestä. Voit myös kysyä siltä että mahtaako se auttaa, lääkäri kun varmasti paremmin tietää :)

Mut onnea!

• ?

Turha niitä lääkäreitä on heti haukkua.

Akne johtuu hormonihäiriöstä ja niitä on eri tyyppisiä, se selittää sen että ne finnit selästäs lähti mut otsasta ei. Se lääke tasapainotti sitä hormonitoimintaa jotka aiheutti finnejä selkään mut ne otsanäpyt johtu jonkin muun hormoonin häiriöstä.
        Takas lääkäriin.
        Lukekaa jostain lääkärikirjasta ni saatte hyödyllistä tietoa.

• Ihmettelevä
        ? kirjoitti:

Turha niitä lääkäreitä on heti haukkua.

Akne johtuu hormonihäiriöstä ja niitä on eri tyyppisiä, se selittää sen että ne finnit selästäs lähti mut otsasta ei. Se lääke tasapainotti sitä hormonitoimintaa jotka aiheutti finnejä selkään mut ne otsanäpyt johtu jonkin muun hormoonin häiriöstä.
        Takas lääkäriin.
        Lukekaa jostain lääkärikirjasta ni saatte hyödyllistä tietoa.

Ei tässä kukaan ole lääkäreitä haukkunut.

Eikä se ole haukkumista, jos ihmettelee. Minusta minulla on oikeus ihmetellä, jos en ole saanut tarpeeksi tietoa lääkäriltä tai en ole heti ymmärtänyt kaikkea.

• sissy

aknea on todella monta eri tyyppistä. itsellä oli yksi ikävimmistä, eli kystinen akne, tuo sinun vaivasi kuulostaa aika lailla samalta (laikut naamassa...) kystinen akne ei useinkaan muodosta niitä mätäpatteja, ja se onkin ongelma, kun märkäpesäke eli finni muodostuu ihon alempiin kerroksiin ja jää sinne muhimaan, koska ei puhkea. sitten se hiljalleen joko kuivuu tai kystoittuu, jolloin muodostuu kipeä tumma pahkura ihon alle ja se paranee vasta kun sen puhkaisee joko lääkäri tai itse saunan jälkeen (olen puhkonut, ei saisi tehdä...). näistä jää inhoja arpia, punaisia pikku läiskiä. sen ihotautilääkärin mukaan, jonka luona kävin, tähän vaivaan auttoi vain karsean kallis A-vitamiinilääkekuuri, johon minulla ei sitten ollut varaa. tätä lääkettä ei voi määrätä kukaan muu kuin ihotautilääkäri, ja minunkin vaivaani koettivat terveyskeskuslääkärit turhaan hoivata voiteilla ja antibiooteilla.

parempaa onnea sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe